آموزش رایت بازی های Dreamcast
همانطور که دوستان اطلاع دارن دریم کست در سال ریلیزش یعنی 1999 درایو اختصاصی خودش که GDROM نام داشت رو معرفی و برای مدیای خودش بکار برد. این فرمت مخصوص که حداکثر تا 1.2 گیگ فضا برای ذخیره سازی دیتا داشت راهی بود برای جلوگیری از تولید نسخه های کپی و پایرسی از بازیها. اما پس از هک زود هنگام دریم کست چون برای اجرای بازی های کپی مدیای دیگه ای غیر از CD در اختیار عموم نبود، برای همین در اوایل تبدیل و رایت بازی ها از GD به CD با کلی دردسر و مشکل همراه بود! مشکلاتی که در اثر درست کپی نشدن و یا رعایت نکردن متود صحیح در رایت CDها یا هر چیز دیگه باعث میشد بعضی بازیها بدرستی اجرا نشن. بعدها این مشکلات با عرضه نرم افزارهایی برای خود دریمکست و برای PC (برای رایت) رفع شدن که نمونه ی بارزش که شاید برای خیلیا اعصاب خورد کن اما در عین حال نوستالوژیک بوده باشه CD بوت بود و گوزن خوشگلش!
خب اگه دریمکست داشته باشید میدونید بازیهایی که در اختیارمون بوده و هست دو نوعه؛
یکی همین CD های Selfboot که توسط کنسول مستقیما اجرا میشن. ساختار این CDها طوریه که دارای 2 یا سه Session هستند. اینا مشکلی ندارن.
دیگری هم CD های None-Selfbootی هستن که برای اجرا کردنشون باید از DC CD Loader یا همون CD Boot استفاده کرد. با این CD ابتدا دریمکست را روشن میکردیم تا دریم کست روی نرم افزار بوت بشه (گوزن سه بعدی ظاهر بشه) سپس بدون خاموش کردن کنسول CD بوت رو برداشته و بجاش بازی None-Selfboot مون رو میگذاشتیم. بعد چند لحظه با نمایش تصویر CD بازی بالا میومد! ساختار این CDها بگونه ایه که فقط دارای یک Tarck و یک Session هستند.
مشکل این CDها دیگه کاملا حل شده و شما از نت هر ISO یی که دانلود کنید همه سلفبوت هستن. بعبارتی مورد این CD ها ناشی از همون مشکلات پس ار هک کنسول بوده و الان اگر شما بین آرشیوتون چنین موردی دارید یادگار همون 10 سال پیشه.
نکته در مورد ایزو (ایمیج) های دانلودی از اینترنت:
تمام ایمیج های بازی های این کنسول که در اینترنت موجودند همه Selfboot هستند. این ایمیج ها در 90% موارد به فرمت cdi ارائه میشن. فرمت قابل استفاده دیگه هم برای Alcohol 120% هستش که بصورت دوتا فایل mdf mds شناخته میشن. اینجا ما با این ایزو ها کار داریم.
اما علاوه بر این ایزو ها، که هم میشه روی cd رایتشون کرد هم با امولاتور اجراشون کرد، یه سری فایل دیگه حاوی بازیهای دریمکست هم هست که به نام rom که در دانلود سنترهای مهم در دسترسند (مثل coolrom). این ROM ها فقط روی امولاتور باز میشن و راهی نیست روی CD رایتشون کرد.
این نامگذاری یعنی rom برمیگرده به دوران حکومت مطلق کارتریج ها بر دنیای گیم و کنسول ها! که البته هنوزم ما در کنسول های دستی نینتندو نظیر NDS به شکل محدودتری شاهد حضورشون هستیم. در اون دوره کل بازی توسط کارخانه سازنده داخل تراشه های حافظه ROM (به معنای حافظه فقط خواندنی(نه نوشتنی)) نوشته میشد که توسط هکر ها اطلاعات از این حافظه dump میشد و برای اهداف پایرسی مورد استفاده قرار میگرفت. دقیقا مثل همین امروز. از این رو به اون فایل های دامپ شده ROM گفته میشه.
البته داخل کارتریج های با قابلیت سیو - مثل زلدا - یک حافظه RAM قرارداده میشد. بله RAM! همونطور که میدونید با قطع منبع تغذیه محتویات حافظه RAM پاک میشه. پس برای نگه داشتن دائمی اطلاعات از یک باتری Back Up داخل کارتریج استفاده میشد. شاید مضحک بنظر برسه ولی دلیل اینهمه شلوغ کاری صرفه اقتصادی بوده! چون تا 30 سال پیش تکنولوژی ساخت حافظه هایی شبیه Flash ROM امروزی (همین حافظه ذخیره بازی در کارتریج های ds 3ds و حتی N64) بسیار گران قیمت تموم میشده. نکته جالب اینجاست که مبدع این قضیه سیو روند بازیها، شرکت بنام نینتندو بوده که همونطور که بعنوان نمونه گفته شد این قابلیت اول بار در بازی The Legend of Zelda در سال 1986 پیاده و اجرا شد که البته در دوره خودش به یک استاندارد تبدیل شد.
خب، بریم سر اصل مطلب؛ گفتیم که بازی های دریم کست بصورت ROM هم در دسترسند که ساختارش صد البته با ایزو فرق داره. ایزو که معلومه چیه، ولی رام رو بصورت یک فولدر زیپ شده دریافت میکنید که توش چندین فایل bin و یک فایل GDI قرار داره. هکرها رام رو حالا به هر شکلی از GD-ROM (درایو اختصاصی دریم کست) دامپ کردند. نکته جالبش اینجاست که اگر حجم اصلی فولدر رام رو بدون هیچ فشرده سازی بخوایم بسنجیم میبینیم که میشه همون 1 تا 1.2 گیگ؛ یعنی همون سایز GD-ROM! گفتیم داخل فولدر رام چندین فایل داره. فایل اصلی رام که امولاتور اونو میشناسه یک فایل با پسوند GDI هست. بنابراین اگر جایی به GDI یک بازی دریم کست اشاره داشت منظورش همون ROM هستش. قبلا هم گفته بودم که GDI همون ایمیج CDI-ـه که باید تصحیح کنم خیر اشتیباه از من بوده.
در ادامه اموزش روش صحیح رایت این CDها و ایمیج ها رو برای کنسول توضیح خواهم داد.
نرم افزار های مورد نیاز:
DiscJuggler ver 6 : نرم افزار استاندارد برای رایت CD های دریم کست (cdi)
Daemon Tools Pro ver 4.10 : برنامه ای برای Mount کردن ایمیج های مختلف بازی های دریم کست.
ExoBoot: یک نرم افزار توپ برای Selfboot کردن بازی های دریم کست و ساخت ایمیج های CDI از اونها.
گرفتن ایمیج CDI از دیسک های Dreamcastو رایت آنها با نرم افزار DiscJuggler:
ابتدا از منوی Tools گزینه Options رو انتخاب و در تب Defaults تغییرات زیر رو اعمال کنید.
1: TAO Write رو غیر فعال (CDهای دریم کست در مد Disc-At-Once رایت میشن) و RAW/Read Write رو فعال کنید.
2: گزینه Overburn Disc رو فعال کنید. بواسطه این قابلیت شما میتونید تا 850 مگ دیتا روی یک CD معمولی رایت کنید (یکی میگفت تا 1گیگ رایت کردم!). البته CD-RW شما باید این قابلیت رو ساپورت کنه. وگرنه برای رایت بعضی بازی ها به مشکل خواهید خورد.
3: برای Add-Post Gap 3rd Party هم تیک بذارید.
4: سرعت رایت رو پایین بیارید. از اونجایی که سرعت خواندن اطلاعات در GD-ROM دریم کست حدودا 12x هست، بنابراین بهترین مقدار همان 4x یا 8x خواهد بود.
برای گرفتن ایمیج از New گزینهCrate disc image رو انتخاب کنید. در محیط باز شده، در تب Advanced نیازی به اعمال هیچ تغییری نیست و اکنون میتوان اقدام به گرفتن ایمیج کرد.
برای رایت از New گزینه Burn disc image رو انتخاب کنید. در محیط باز شده، و در تب Advanced تنظیمات رو مطابق زیر انجام بدید:
الف)برای ایمیج های Selfboot و ایمیج های GDI:
Mode 2
Offset 0
Block....2336
TOC......CD-XA
ب) برای ایمیج های None-Selfboot:
Mode 1
Offset 0
Block...2048
TOC....CD-ROM
CD خام رو توی رایتر مورد نظرتون بذارین تا گزینه Start فعال بشه. سرعت رایت رو روی 4x بگذارید. و درقسمت Action، بجای Write گزینه Test and if ok Write رو برگزینید! تا احیانا از خراب بودن ایمیج مطلع شده و از حروم شدن یک CD جلوگیری بشه!
تذکر: حتما حتما مطمئن بشید که CD-RW مورد استفاده تون، قابلیت Overburn رو ساپورت کنه (قابل توجه اونهایی که مثل خودم از رایترهای قدیمی استفاده میکنن!). چون هنگام رایت بعضی ایمیج ها با پیغامی مبنی بر این مواجه میشید که باید CD بصورت Overburn رایت بشه. خب شما به پیغام OK میدید و بعد 10دقیقه عملیات رایت متوقف میشه و CD حروم میشه! چرا؟ چون اصلا CD-RW شما Overburn رو ساپورت نمیکنه!!! البته فکر کنم DVD RW های جدید بتونن Overbourn کنن.
رایت ایمیج های Alcohol 120%:
Alcohol 120% بعد از DiscJuggler، برای رایت و ایمیج گیری CD های دریم کست استفاده میشه ولی بازم به پاش نمیرسه. ایمیج های با فرمت mdf/mds هم مختص این نرم افزار هستند. برای رایتشون کافیست Write Method رو بصورت RAW DAO انتخاب کرد. سرعت رایت رو پایین آورد، و ابتدا فقط Simulation (یعنی شبیه سازی رایت!!) کرد؛ اگر گیر نداد هم Writeش کنید!
توجه: بعضی از بازی های Playstation رو میتوان بکمک "شبه نرم افزار" Bleemcast (اون ورژنی که روی کامپیوتر کار میکنه) رایت کرده و روی دریمکست اجرا کرد. معمولا فرمت ایمیج این بازی ها Alcohol120% هست که برای رایت شون باید از همین برنامه استفاده کرد.
رایت ایمیج های Neroو Clone CD:
ایمیج های با فرمت nrg هم مختص Nero هستند. خودم قبلا چند جا شنیدم که Nero چه ایمیج گرفتنش چه ایمیج رایت کردنش، واسه دریم کست مناسب نیست؛ Clone CD هم از اون بدتره! پس برای رایت ایمیج های nrg، img/ccd/bin و bin/cue ابتدا بوسیله DAEMON Tools Pro اون ایمیج رو Mount کرده، سپس با Nero ( یا خود DiscJuggler ) و گزینه Copy CD، از روی درایو مجازی مربوطه کپی می گیریم. البته درصد جواب گرفتن از این ایمیج ها 50 50 ست
Selfboot کردن بازی های Non-Selfboot دریم کست:
نرم افزار های زیادی در این زمینه در اینترنت موجودند که هیچ کدومشون تجاری نیستند (Fanmade)؛ به همین خاطر در بعضی موارد ممکنه درست کار نکنند. تعدادی از این برنامه ها عبارتند از ExoBoot، BootDreams، DC-Selfboot-CDو.... پیشنهاد خود من همون اولی یعنی ExoBoot هستش. خروجی این نرم افزار میتونه یک CD سلف بوت باشه، و یا یک ایمیج به فرمت cdi. بهتره که با این نرم افزار یک ایمیج CDI بسازیم،بعد با امولاتور امتحانش کنیم؛ اگر بی مشکل بالا اومد با DiscJuggler رایتش میکنیم.
یک نرم افزار مفید دیگه IP.BIN Maker هست که به نوعی مکمل برنامه های فوق هست. این نرم افزار همونطور که از اسمش پیداست فایل IP.BIN داخل ایمیج هارو اگر مفقود یا خراب شده باشه دوباره میسازه و اون بازی رو Selfboot میکنه. IP.BIN فایلیه که کنسول بوت شدن رو از روی اون آغاز میکنه.
دانلود:
ExoBoot Selfboot Convertor
IP.BIN Maker
http://www.megaupload.com/?d=6262S1HW
همانطور که دوستان اطلاع دارن دریم کست در سال ریلیزش یعنی 1999 درایو اختصاصی خودش که GDROM نام داشت رو معرفی و برای مدیای خودش بکار برد. این فرمت مخصوص که حداکثر تا 1.2 گیگ فضا برای ذخیره سازی دیتا داشت راهی بود برای جلوگیری از تولید نسخه های کپی و پایرسی از بازیها. اما پس از هک زود هنگام دریم کست چون برای اجرای بازی های کپی مدیای دیگه ای غیر از CD در اختیار عموم نبود، برای همین در اوایل تبدیل و رایت بازی ها از GD به CD با کلی دردسر و مشکل همراه بود! مشکلاتی که در اثر درست کپی نشدن و یا رعایت نکردن متود صحیح در رایت CDها یا هر چیز دیگه باعث میشد بعضی بازیها بدرستی اجرا نشن. بعدها این مشکلات با عرضه نرم افزارهایی برای خود دریمکست و برای PC (برای رایت) رفع شدن که نمونه ی بارزش که شاید برای خیلیا اعصاب خورد کن اما در عین حال نوستالوژیک بوده باشه CD بوت بود و گوزن خوشگلش!
خب اگه دریمکست داشته باشید میدونید بازیهایی که در اختیارمون بوده و هست دو نوعه؛
یکی همین CD های Selfboot که توسط کنسول مستقیما اجرا میشن. ساختار این CDها طوریه که دارای 2 یا سه Session هستند. اینا مشکلی ندارن.
دیگری هم CD های None-Selfbootی هستن که برای اجرا کردنشون باید از DC CD Loader یا همون CD Boot استفاده کرد. با این CD ابتدا دریمکست را روشن میکردیم تا دریم کست روی نرم افزار بوت بشه (گوزن سه بعدی ظاهر بشه) سپس بدون خاموش کردن کنسول CD بوت رو برداشته و بجاش بازی None-Selfboot مون رو میگذاشتیم. بعد چند لحظه با نمایش تصویر CD بازی بالا میومد! ساختار این CDها بگونه ایه که فقط دارای یک Tarck و یک Session هستند.
مشکل این CDها دیگه کاملا حل شده و شما از نت هر ISO یی که دانلود کنید همه سلفبوت هستن. بعبارتی مورد این CD ها ناشی از همون مشکلات پس ار هک کنسول بوده و الان اگر شما بین آرشیوتون چنین موردی دارید یادگار همون 10 سال پیشه.
نکته در مورد ایزو (ایمیج) های دانلودی از اینترنت:
تمام ایمیج های بازی های این کنسول که در اینترنت موجودند همه Selfboot هستند. این ایمیج ها در 90% موارد به فرمت cdi ارائه میشن. فرمت قابل استفاده دیگه هم برای Alcohol 120% هستش که بصورت دوتا فایل mdf mds شناخته میشن. اینجا ما با این ایزو ها کار داریم.
اما علاوه بر این ایزو ها، که هم میشه روی cd رایتشون کرد هم با امولاتور اجراشون کرد، یه سری فایل دیگه حاوی بازیهای دریمکست هم هست که به نام rom که در دانلود سنترهای مهم در دسترسند (مثل coolrom). این ROM ها فقط روی امولاتور باز میشن و راهی نیست روی CD رایتشون کرد.
این نامگذاری یعنی rom برمیگرده به دوران حکومت مطلق کارتریج ها بر دنیای گیم و کنسول ها! که البته هنوزم ما در کنسول های دستی نینتندو نظیر NDS به شکل محدودتری شاهد حضورشون هستیم. در اون دوره کل بازی توسط کارخانه سازنده داخل تراشه های حافظه ROM (به معنای حافظه فقط خواندنی(نه نوشتنی)) نوشته میشد که توسط هکر ها اطلاعات از این حافظه dump میشد و برای اهداف پایرسی مورد استفاده قرار میگرفت. دقیقا مثل همین امروز. از این رو به اون فایل های دامپ شده ROM گفته میشه.
البته داخل کارتریج های با قابلیت سیو - مثل زلدا - یک حافظه RAM قرارداده میشد. بله RAM! همونطور که میدونید با قطع منبع تغذیه محتویات حافظه RAM پاک میشه. پس برای نگه داشتن دائمی اطلاعات از یک باتری Back Up داخل کارتریج استفاده میشد. شاید مضحک بنظر برسه ولی دلیل اینهمه شلوغ کاری صرفه اقتصادی بوده! چون تا 30 سال پیش تکنولوژی ساخت حافظه هایی شبیه Flash ROM امروزی (همین حافظه ذخیره بازی در کارتریج های ds 3ds و حتی N64) بسیار گران قیمت تموم میشده. نکته جالب اینجاست که مبدع این قضیه سیو روند بازیها، شرکت بنام نینتندو بوده که همونطور که بعنوان نمونه گفته شد این قابلیت اول بار در بازی The Legend of Zelda در سال 1986 پیاده و اجرا شد که البته در دوره خودش به یک استاندارد تبدیل شد.
خب، بریم سر اصل مطلب؛ گفتیم که بازی های دریم کست بصورت ROM هم در دسترسند که ساختارش صد البته با ایزو فرق داره. ایزو که معلومه چیه، ولی رام رو بصورت یک فولدر زیپ شده دریافت میکنید که توش چندین فایل bin و یک فایل GDI قرار داره. هکرها رام رو حالا به هر شکلی از GD-ROM (درایو اختصاصی دریم کست) دامپ کردند. نکته جالبش اینجاست که اگر حجم اصلی فولدر رام رو بدون هیچ فشرده سازی بخوایم بسنجیم میبینیم که میشه همون 1 تا 1.2 گیگ؛ یعنی همون سایز GD-ROM! گفتیم داخل فولدر رام چندین فایل داره. فایل اصلی رام که امولاتور اونو میشناسه یک فایل با پسوند GDI هست. بنابراین اگر جایی به GDI یک بازی دریم کست اشاره داشت منظورش همون ROM هستش. قبلا هم گفته بودم که GDI همون ایمیج CDI-ـه که باید تصحیح کنم خیر اشتیباه از من بوده.
در ادامه اموزش روش صحیح رایت این CDها و ایمیج ها رو برای کنسول توضیح خواهم داد.
نرم افزار های مورد نیاز:
DiscJuggler ver 6 : نرم افزار استاندارد برای رایت CD های دریم کست (cdi)
Daemon Tools Pro ver 4.10 : برنامه ای برای Mount کردن ایمیج های مختلف بازی های دریم کست.
ExoBoot: یک نرم افزار توپ برای Selfboot کردن بازی های دریم کست و ساخت ایمیج های CDI از اونها.
گرفتن ایمیج CDI از دیسک های Dreamcastو رایت آنها با نرم افزار DiscJuggler:
ابتدا از منوی Tools گزینه Options رو انتخاب و در تب Defaults تغییرات زیر رو اعمال کنید.
1: TAO Write رو غیر فعال (CDهای دریم کست در مد Disc-At-Once رایت میشن) و RAW/Read Write رو فعال کنید.
2: گزینه Overburn Disc رو فعال کنید. بواسطه این قابلیت شما میتونید تا 850 مگ دیتا روی یک CD معمولی رایت کنید (یکی میگفت تا 1گیگ رایت کردم!). البته CD-RW شما باید این قابلیت رو ساپورت کنه. وگرنه برای رایت بعضی بازی ها به مشکل خواهید خورد.
3: برای Add-Post Gap 3rd Party هم تیک بذارید.
4: سرعت رایت رو پایین بیارید. از اونجایی که سرعت خواندن اطلاعات در GD-ROM دریم کست حدودا 12x هست، بنابراین بهترین مقدار همان 4x یا 8x خواهد بود.
برای گرفتن ایمیج از New گزینهCrate disc image رو انتخاب کنید. در محیط باز شده، در تب Advanced نیازی به اعمال هیچ تغییری نیست و اکنون میتوان اقدام به گرفتن ایمیج کرد.
برای رایت از New گزینه Burn disc image رو انتخاب کنید. در محیط باز شده، و در تب Advanced تنظیمات رو مطابق زیر انجام بدید:
الف)برای ایمیج های Selfboot و ایمیج های GDI:
Mode 2
Offset 0
Block....2336
TOC......CD-XA
ب) برای ایمیج های None-Selfboot:
Mode 1
Offset 0
Block...2048
TOC....CD-ROM
CD خام رو توی رایتر مورد نظرتون بذارین تا گزینه Start فعال بشه. سرعت رایت رو روی 4x بگذارید. و درقسمت Action، بجای Write گزینه Test and if ok Write رو برگزینید! تا احیانا از خراب بودن ایمیج مطلع شده و از حروم شدن یک CD جلوگیری بشه!
تذکر: حتما حتما مطمئن بشید که CD-RW مورد استفاده تون، قابلیت Overburn رو ساپورت کنه (قابل توجه اونهایی که مثل خودم از رایترهای قدیمی استفاده میکنن!). چون هنگام رایت بعضی ایمیج ها با پیغامی مبنی بر این مواجه میشید که باید CD بصورت Overburn رایت بشه. خب شما به پیغام OK میدید و بعد 10دقیقه عملیات رایت متوقف میشه و CD حروم میشه! چرا؟ چون اصلا CD-RW شما Overburn رو ساپورت نمیکنه!!! البته فکر کنم DVD RW های جدید بتونن Overbourn کنن.
رایت ایمیج های Alcohol 120%:
Alcohol 120% بعد از DiscJuggler، برای رایت و ایمیج گیری CD های دریم کست استفاده میشه ولی بازم به پاش نمیرسه. ایمیج های با فرمت mdf/mds هم مختص این نرم افزار هستند. برای رایتشون کافیست Write Method رو بصورت RAW DAO انتخاب کرد. سرعت رایت رو پایین آورد، و ابتدا فقط Simulation (یعنی شبیه سازی رایت!!) کرد؛ اگر گیر نداد هم Writeش کنید!
توجه: بعضی از بازی های Playstation رو میتوان بکمک "شبه نرم افزار" Bleemcast (اون ورژنی که روی کامپیوتر کار میکنه) رایت کرده و روی دریمکست اجرا کرد. معمولا فرمت ایمیج این بازی ها Alcohol120% هست که برای رایت شون باید از همین برنامه استفاده کرد.
رایت ایمیج های Neroو Clone CD:
ایمیج های با فرمت nrg هم مختص Nero هستند. خودم قبلا چند جا شنیدم که Nero چه ایمیج گرفتنش چه ایمیج رایت کردنش، واسه دریم کست مناسب نیست؛ Clone CD هم از اون بدتره! پس برای رایت ایمیج های nrg، img/ccd/bin و bin/cue ابتدا بوسیله DAEMON Tools Pro اون ایمیج رو Mount کرده، سپس با Nero ( یا خود DiscJuggler ) و گزینه Copy CD، از روی درایو مجازی مربوطه کپی می گیریم. البته درصد جواب گرفتن از این ایمیج ها 50 50 ست
Selfboot کردن بازی های Non-Selfboot دریم کست:
نرم افزار های زیادی در این زمینه در اینترنت موجودند که هیچ کدومشون تجاری نیستند (Fanmade)؛ به همین خاطر در بعضی موارد ممکنه درست کار نکنند. تعدادی از این برنامه ها عبارتند از ExoBoot، BootDreams، DC-Selfboot-CDو.... پیشنهاد خود من همون اولی یعنی ExoBoot هستش. خروجی این نرم افزار میتونه یک CD سلف بوت باشه، و یا یک ایمیج به فرمت cdi. بهتره که با این نرم افزار یک ایمیج CDI بسازیم،بعد با امولاتور امتحانش کنیم؛ اگر بی مشکل بالا اومد با DiscJuggler رایتش میکنیم.
یک نرم افزار مفید دیگه IP.BIN Maker هست که به نوعی مکمل برنامه های فوق هست. این نرم افزار همونطور که از اسمش پیداست فایل IP.BIN داخل ایمیج هارو اگر مفقود یا خراب شده باشه دوباره میسازه و اون بازی رو Selfboot میکنه. IP.BIN فایلیه که کنسول بوت شدن رو از روی اون آغاز میکنه.
دانلود:
ExoBoot Selfboot Convertor
IP.BIN Maker
http://www.megaupload.com/?d=6262S1HW
آخرین ویرایش: