آزمایشگاهی مخوف در اعماق دوردستها ، نقد و برسی Portal2

.:Layho:.

کاربر سایت
Jul 14, 2007
991
نام
Hanzo Hasashi



Portal-2-Logo.jpg





هیچ وقت نگویید هرگز، جمله ای که شاید به فکر همه منتقدین صنعت گیم برسد دقیقا همین است و علت آن چیزی نیست جز استفاده کردن از "خلاقیت" که با استفاده از آن کارهایی دورتر از گرافیک بالا یا گیم پلی بسیار خشن برای جذب گیمر میتوان انجام داد، Valve همیشه سعی در انتشار افکارات نو و قابل ستایش است ، زمانی که 6 سال از عمر کنسولی همچون x360 بگذرد مسلما برای ادامه اثری که به یک اسطوره تبدیل شد- نمیشود انتظارالمانهایی همچون گرافیک فوق بشریت و محیط Send Box بی انتها را داشت. کاری که استودیو هایی همچون Crytek سعی در عملی کردن آن داشتند و در واقع با بلند پروازی های خود عنوانی به دور از اسم بازی محبوب خود ارائه دادند. اما در مورد Portal2 وضع به گونه ای کاملا متفاوت از سوی Valve رقم خورد و با هوشیاری آنان و تقویت کردن المان اصلی هر بازی یعنی "گیم پلی" ، شاهکاری ستودنی به میان آمد که شاید تا دهه ها نام پرتال را بر سر زبان ها بشنویم. Portalبه صورت Multi Game در Orange Box عرضه شد و Valve شاید اصلا تصور این را هم نمیکرد که این بازی اینقدر مورد تشویق ها و تعریف و تمجید ها قرار گیرد . این جرقه ای که در سبک خاصی از گیم به نام حرکت اول بازی Portal رقم خورد ستودنیست و روزی خواهد رسید که همه از portal به عنوان بنیان گذار و تکمیل کننده سبک نوعی خاص از پازل یاد کنند.

واقعا با یک اسلحه ای که بر خلاف نامش هرگز بر کشت و کشتار ماشه نمیکشد و 4 عدد جعبه و ربات چه کارهایی میتوان انجام داد؟ میتوان پرتال را تعریفی از عملی کردن "تعداد خلق بالای مسائل با استفاده از ساده ترین امکانات" به وسیله بازیباز و بالاتر بردن درجه فکری و تصمیم گیری آنان ، قلمداد کرد . چیزی که جامعه امروزی جهانی به آن احتیاج دارد و صنعت گیم میتواند بیشترین سهم خود را از وظیفه خود در تزریق روحیات و کنترل مغزی انسانها را داشته باشد ، گسترش بازی هایی همچون Portal 2 است که با کمترین خشونت میتواند در دل همه مخاطبین گیم ( علل خصوص هاردکورها ) جای شوند و از ترویج رفتار های ناهنجار جلوگیری کند تا ما شاهد رشد فکری طیف وسیعی از’ جامعه جهانی ‘ باشیم.




portal2.jpg





آزمایشگاهی مخوف در اعماق دوردستها
معمولا افراد زیادی از انجام بازی هایی با اینچنین سبک و هدفی برایشتان تکراری و کلشیه ای خواهد شد، اما Valve با هوشیاری خود اتمسفر جالبی را برای Portal2 خلق کرده که فضای آن را سراسر رمزو راز به همراه سوالات زیاد تشکیل میدهد . عوامل و علل زیادی در سرزندگی این بازی و مانع از خستگی جمعیت "عام" صورت گرفته است اما مطمعنا یکی از اصلی ترین آنان خلق اتمسفر راز آلود Aperture Science است که به نوعی این آزمایشگاه و فضاهایش نسبت به بازی پیشین قدمی مثبت در اصل فضا سازی برداشته است. در نگاه اول و قرار گرفتن هر بازیباز در محیط Aperture Science تائیر جالبی بر گیمر باقی خواهد ماند و او همیشه از خودش سوالاتی مبتنی بر چگونگی خلق این آزمایشگاه ، دلیل این تستها یا در مورد گذشته شخصیت Chell (شخصیت اول بازی) خواهد پرسید . سادگی و پیچیدگی در تک تک مکانیزم های بازی به چشم میخورد که آن را از سادگی خالص و بی محتوا بودن کاملا متمایز مینماید. بازی با بیدار شدن Chell در اتاقکی که آن سالها در خواب مصنوعی و جلوتر از حوادث نسخه اول وجود دارد بیدار شده و شما با رباتی به نام Wheatley آشنا شده و مجذوب دیالوگ های بامزه آن به علاوه قیافه شیرین آن میشوید. Wheatley گاهی اوقات تفاسیر جالبی در مورد اتفاقات در حال انجام میکند که گاهی شما را به خنده می اندازد ، او در حل بعضی از پازل ها هم به کمک شما خواهد آمد و شخصیتی مثبت و پله ای برای سعود شما خواهد بود ، پس احساس تنهایی در مقابل شخصیت Glados نکنید.


Portal-2-Screenshot-02_656x369.jpg



Glados با اینکه سعی در نابودی شما و طرح کردن تستهایی سخت تر از پیشن است اما با صدای دلنشین و آرامش به شما آرامش قبل از طوفان را خواهد داد، چرا که Glados همیشه یک سخنران خوب و اهل حرف نیست بلکه تائیر گذار در منحل کردن آن آرامش شما در میان حل تست ــی دیگر هم خواهد بود.فقط کافیست دقایقی دست از جنب جوش کشیده و نگاهی بر پیکره آزماشگاه بیندازید ، حفره ای را در گوشه ای میبینید؟این حفره اصلا هیچ تائیری در ادامه بازی ندارد به به نظر میرسد که آن سر نخی دیگر از حل معمای اصلیست یعنی پیدا کردن سوالات خود ِ Chell ، پس با زدن پرتالی متفکرانه وارد آن حفره خواهیم شد، خواهش میکنم صدای اسپیکر های خود را قدری بلند کنید تا جزئیات صدا قدری روی شما تائیر بیشتری بگذارد ؛ فضای آن داخل چیزی شبیه به کانال کولر است ! کمی که جلوتر میروید هواکشی را مشاهده کرده که مجاور آن نقاشی هایی کشیده شده است که در هر مرحله اطلاعاتی متفاوت بر روی دیوار حکاکی شده و اغلب تصویر شما هم در آن وجود دارد.
portal2_gamescom01-600x337.jpg
هسته اصلی
هسته اصلی گیم پلی بازی همان طور که نیم نگاه کوچکی بر آن داشتیم متشکل از حل معماهایی است که در تعداد هر چپتر مجبور به حل آنها برای پیشبرد بازی هستید ، این معماها به قدری جذاب طراحی شده است که شما هرگز فکر مشابه بودن معماها هم نخواهید کرد. جالب اینجاست که در مراحل اولیه، بازی بینهایت آسان است و صرفا برای یاد گرفتن قلق ِ راهبرد به بازیباز پایه ریزی شده است. در مقابل همیشه درب ـی وجود دارد که برای باز کردن آن باید تعدادی از آبجکتهای خواسته شده را حل کنید که برای مثال میتوان به زدن پرتالی دور از حد تصور در نگاه اولیه هر گیمر برای حل مسئله و معادله اشاره کرد. پرتال مجموع 2 حفره ایست که به وسیله پرتال گان شما در نقاطی خاص از در و دیوار که کاملا مشخصی است ، ایجاد میشود و پرتال اول برای عبور از حفره و پرتال دوم برای مقصد شما تعیین میشود . برای مثال روبروی شما درب خروج قرار دارد و هیچ راه مستقیمی برای ورود به آنجا نیست ، پس با یک نگاه متوجه میشوید که کنار شما لیزری قرار دارد کمی آن طرف تر هم عدسی محدب شکلی که در یک مکعب جای شده است وجود دارد ، نقاطی خاص برای پرتال زدن هم وجود دارد که شما با فکر خود باید کاری کنید که این لیزر به جای خودش برسد ، یرای این کار از عدسی باید کمک بگیرید و برای رسیدن به درب باید پرتال بزنید که این تراژدی گیم پلی از آسان به سخت شروع میشود و شما در ادامه از خلاقیت نحوه استفاده از همین چند عنوان ساده یا کمی بیشتر، به وجد خواهید آمد. همان طور که پیشروی در بازی صورت میگیرد آبکجکتهای بامزه ای هم به آن اضافه خواهد شد ، که رباتها جالب ترین آنان اند، اگر شما برای فرار از آنان از جلوی چشمشان دور شوید آنان میپرسند که تو کجایی! یا اینکه در مراحل اولیه یکی از آنان میگفت من با بقیه فرق میکنم، من متفاوتم! اگر هم از پشت آنان پرتال بزنید و او را بلند کنید متوجه این میشوید که با لحنی زیبا خواستار این است که او را بر زمین بگذارید! از اینگونه لحظات و اتفاقات در بازی به دفعات اتفاق خواهد افتاد و یکی از ارکان اصلی خستگی ناپذیری گیمر برای این بازیست. ممکن است گاهی اوقات هم از فرط هیجان قلبتان از دهنتان بیرون بزند ، چرا که بعضی مواقع (بیشتر در بخش 2 نفره) پرتالهایی خواهد زد که ناگهان مسافتی در حدود 500 متر را باید در هوا و بر اثر پرتال پرشی بگذرانید و شما به دست خود میتوانید بسیاری پرتالهای پرشی را ساخته و از انجام پرش سرعتی لذت ببرید.


Portal2_Wheatley.jpg



قدرت بخش 2 نفره بازی من را یاد بازی همچون SP :C خواهد انداخت که دارای بخش داستانی جدا و پرتوانی همچون بخش Story Mod آن است. CO OP بازی به صورت آنلاین یا Split Screen دنبال خواهد شد که بستگی به فرد هاست شونده در بخش آنلاین، 2 ربات orange و Blue تقسیم بندی میشوند، این 2 ربات باید با همکاری یکدیگر معماهایی به مراتب سخت تر از بخش داستانی را حل کنند که پرتالهای آنان به 4 رنگ متفاوت و محتاج به همکاری یکدیگر دسته بندی شده اند، غیر از حل معما ها شما میتوانید کمی این جو را دوستانه کنید! فقط کافیست که نزدیک ربات همراه خود بروید و از شوخی های موجود استفاده کنید! برای مثال شما میتوانید کله ربات دوست خود را کنده و به شوخی آن را بالا پیین بیندازید یا اینکه با او عکس یادگاری بیندازید! غیر از این آبجکتها شما میتوانید زیر پای دوست خود پرتال زده و پرتال دیگری را مماس با سقف و شاهد چرخیدن او شوید، در همین هنگام پرتال خروجی را بسته و شاهد هورد شدن دوست خود باشید در انتها هم میتوانید به او بگویید که چه شوخی با مزه ای بود. در کل بخش Co op این بازی فوق العاده است که پیشنهاد میشود حتما آن را امتحان کنید.
. این بازی حتما یکی از بهترین بازی های این نسل و سال جاری از هر لحاظی خواهد شد.
Portal 2 بازی سراسر تجربه در راستای یادگیری شما در خلق افکارات نواست، پس با سرعت هرچه بیشتر ، به سوی خرید پرتال 2 و تکمیل معادله ها خیز بردارید که مطمعنا پشیمان نخواهید شد.


پ.ن: توروخدا کپی نکنید:D
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر