اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها [قوانین پست اول خوانده شود]

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
Aug 30, 2007
14,104
نام
فردین
درود،

همونطور که از اسم تاپیک پیداست این تاپیک ایجاد شده تا تمامی اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها روی پلتفرم های مختلف در اینجا قرار بگیره تا کنترل بخش اخبار هم برای مدیریت راحت بشه هم یه مرجع متمرکز برای کاربران داشته باشیم؛ تا روزانه شاهد ده ها تاپیک مختلف برای هر عنوانی که قراره منتشر بشه نباشیم.

موفق باشیم. :rose:

قوانین تاپیک:


  • تاپیک در مورد اطلاع رسانی از نحوه کیفیت اجرایی بازی های مختلف در پلتفرم های مختلف است؛ پس، از قرار دادن اخبار نامربوط خودداری کنید.
  • مقایسه مستقیم سخت افزارهای کنسول ها، و همچنین مقایسه نخ نمای کنسول ها و PC، (خارج از اخبار بند اول) در این تاپیک ممنوع است.
  • قرار دادن مقایسات مختلف از سایت GamingBolt ممنوع است و سعی کنید بیشتر بر مرجع مطمئنی مثل Digital Foundry تکیه کنید.
  • اخبار در مورد قدرت و کارایی کنسول های مختلف رو در این تاپیک ارسال نکنید. برای مثال، مثلا سازنده X گفته هنوز 60% از قدرت کنسول Y مورد استفاده قرار گرفته است؛ یا فلان کنسول فلان % قویتر است.
  • مقایسه بازی های انحصاری کنسول ها با یکدیگر ممنوع است.
  • در صورت عمل نکردن به قوانین ذکر شده، دسترسی فرد خاطی بدون تذکر قبلی به مدت مورد نیاز، از فروم قطع خواهد شد. اگر کسی پست های چنین افرادی را نقل قول کند نیز اخطاری در همین راستا دریافت خواهد کرد. پس از تنش در تاپیک دوری کنید و با دکمه گزارش، تخلف را به ناظمین و مدیران گزارش دهید.
  • خواهشن بحث های سخت افزاری PC و مقایسه انواع بنچمارک های کارت های گرافیکی و افزایش راندومان و DX و ... رو به این تاپیک نیارید و در صورت امکان در بخش سخت افزار ادامه بدید.
  • قوانین با توجه به شرایط و زمان، ممکن است اضافه شوند، پس هراز چندگاهی آن ها را مرور کنید.

اگر قصد ارسال خبری را دارید، حتما باید خلاصه ای از متن ترجمه شود، تا برای همگان قابل استفاده باشد.
 
آخرین ویرایش:

John-117

کاربر سایت
May 16, 2020
1,718
در رابطه با اینکه چرا XSX با وجود قدرت سخت‌افزاری بیشتر روی کاغذ ولی در عمل برتری کامل نداشته و اون قضیه 9<<<<12 عملی نشده عامل مهم‌ش میتونه کلاک GPU‌ی PS5 باشه.
چیزی که در زمان‌ معرفی PS5 مارک سرنی خیلی واضح اشاره کرد که ما به این نتیجه رسیدیم که تعداد کمتر CU با کلاک بالاتر ، بازدهی بهتری نسبت به تعداد CU بیشتر با کلاک پایین‌تر داره.
(که اونموقع مسخره میشد و خیلیا اعتقاد داشتن این کلاک بالا در واقع اورکلاک هست برای اینکه ترافلاپس کنسول رو بجای 9 بگن 10)

در مجموع هیچ نسلی دو تا کنسول مایکروسافت و سونی تا این اندازه به هم نزدیک نبودن.
البته اینم باید در نظر بگیریم که فعلا همه بازیایی که مقایسه شدن از پایه واسه Jaguar ساخته شدن و به دلیل ضعف شدید این cpu سازنده ها مجبور شدن بازیا رو gpu محور بسازن و خب این کلاک بالاتر اینجا واسه فایو خوب بوده با توجه به اینکه هیچ بازی ای هنوز از نهایت توان دو کنسول جدید استفاده نکرده
باید ببینیم موقعی که cpu های نسل جدید که خوب‌‌ هم هستن بیان روی کار اون موقع نتیجه چی میشه وگرنه بنظرم هیچکدوم از این دو کنسول نباید مشکلی با 4k/60fps اجرا کردن اسکایریم یا خیلی از بازیای دیگه که رو هر کدومشون ضعف نشون دادن، داشته باشن
 

Nima

مدیر انجمن
Feb 25, 2007
8,029
نام
نیما
سوالم این بود که چرا مایکروسافت این کارو انجام نداده ؟ (افزایش کلاک اسپید)....در صورتی سیستم تهویه کنسول میتونه مثلا ۲ یا ۳ ترافلاپس بیشتر رو هم هندل کنه...چون من اطالاعت سخت افزاریم ضعیفه میپرسم🤔🤨
رویکرد دو تا کمپانی متفاوت بوده.
قطعا 52 CU (واحد پردازش، Compute Unit) با کلاک بیشتر هزینه‌ی بسیار بالاتری داشته و باید تعداد CU رو کاهش میدادن که خب نخواستن و این حالت رو ترجیح دادن.

PS5 الان 36 تا CU داره ولی با کلاک بیشتر.

اینجوری نیست که بگیم به راحتی میشد تعداد CU یا کلاک رو بیشتر کرد... هم هزینه‌ی خودش رو داره و هم پیچیدگی‌های سخت‌افزاری.
 

8030v2

کاربر سایت
Oct 23, 2019
685
سوالم این بود که چرا مایکروسافت این کارو انجام نداده ؟ (افزایش کلاک اسپید)....در صورتی سیستم تهویه کنسول میتونه مثلا ۲ یا ۳ ترافلاپس بیشتر رو هم هندل کنه...چون من اطالاعت سخت افزاریم ضعیفه میپرسم🤔🤨
حالا جدای از بحث کشش مدار تنظیم ولتاژ روی برد کنسول بنظرم یکی از موانع اصلی مقدار توان پاور سری ایکس هست .
پاور سری ایکس نهایت 315 وات توان خروجیش هست E64lU3xEbQcZ3QGD.huge.jpg


Ps5 با اینکه gpu ضعیفتری داره رو کاغذ و کلاک cpu کمی پایینتره توان پاورش 372 وات هست!!
1637002045595.png

GPU سری ایکس چون تعداد cu بیشتری داره و تعداد ترانزیستور بیشتری برای ساختش استفاده شده در صورت افزایش کلاک جدای اینکه روی مدار تغذیه برد کنسول فشار وارد میکنه توان زیادی رو از پاور کنسول طلب میکنه و امکان داره پاور کشش این افزایش توان رو نداشته و باعث ریپل زیاد ولتاژ خروجی بشه و باعث هنگ کردن کنسول و خطا در پردازش اطلاعات و حتی خرابی ماسفتها و ای سی های مدار تنظیم ولتاژ روی برد کنسول بشه و یا عمر این قطعات بشدت کم بشن.

ماکروسافت اگر برنامه ایی برای افزایش کلاک داشت قطعا باید از پاور و سیستم کولینگ قویتری استفاده می‌کرد.
سری ایکس همین الان تو بازیها بین ۲۲۰ تا ۲۶۰ وات و بعضا تا ۲۷۰ وات مصرفش هست و قطعا یه پاور ۳۱۵ واتی جواب افزایش کلاک GPU به این قدرتمندی رو نمیده.
 

Nima

مدیر انجمن
Feb 25, 2007
8,029
نام
نیما
بررسی Elden Ring Beta :
  • PS5 و XSX در حالت Quality رزولوشن 4K ثابت دارن و فریم‌ریت حدود 45
  • PS5 و XSX در حالت Performance رزولوشن داینامیک 4K که بیشتر مواقع روی 1620p هست و فریم‌ریت حدود 60
  • XSS در حالت Quality رزولوشن 1440p ثابت و فریم‌ریت حدود 35
  • XSS در حالت Performance رزولوشن 1440p داینامیک که بیشتر مواقع 1044p هست و فریم‌ریت حدود 50
فریم ریت آنلاک هست در همه موارد و در کل فریم‌ریت در هیچ پلتفرم و هیچ حالتی استیبل و ثابت نیست.

PS5 فریم‌ریت بهتری نسبت به XSX داره ..... و XSS هم فریم‌ریتش از 45 بالاتر نمیره در هیچ حالتی.

سایه‌ها، تکسچرها و پوشش گیاهی روی XSS ضعیف‌تر هست.

PS5 در حالت Quality سایه‌های بهتری در فواصل دورتر نسبت به XSX داره.

هر سه پلتفرم از SSR استفاده میکنن و رفلکشن یکسان هست.

لودینگ تایم روی PS5 سریع‌تر هست.

View attachment 231989 View attachment 231988 View attachment 231990

در نهایت هم این مقایسه Beta هست و ممکنه در نسخه نهایی شرایط تغییر کنه.
بررسی Elden Ring توسط Digital Foundry

چند مورد در بررسی Digital Foundry دقیق‌تر مشخص شده :
  • رزولوشن در حالت Performance بین 1512p و 1800p روی هر دو کنسول XSX و PS5، در مجموع PS5 میانگین بالاتری داره در تعداد پیکسل که البته با چشم قابل تشخیص نیست.
  • رزولوشن در حالت Quality برای هر دو کنسول 4K Native هست.
  • در حالت Performance ، موشن‌بلر روی XSX فعال نیست.
  • فریم‌ریت در حالت Performance روی PS5 میانگین بالاتری داره (یه جاهایی هم XSX بهتره).
  • فریم‌ریت در حالت Quality بطور کامل روی PS5 برتری داره.
و اینجا هم مجددا تاکید داره که این Beta هست و ممکنه نسخه نهایی شرایط متفاوت باشه.
 

Dreadlord

کاربر سایت
Apr 8, 2008
18,100
بررسی Battlefield 2042 توسط VG Tech:


در Series S بالاترین رزولوشن 1278p و پایینترین 810p هست. رزولوشن به ندرت به حد پایینش میرسه.

در PS5 و Series X بالاترین رزولوشن 4k و پایینترین 1440p هست. اینجا هم به ندرت به پایینترین حد رزولوشن میرسه.

رزولوشن در Series X در صحنه های مشابه از PS5 بالاتر هست. چند مثال مقایسه ای برای صحنه های مشابه آورده [تفاوت بین ۸ تا ۱۷ درصد]:

Screenshot_20211126-132222_YouTube.jpg

نسخه های PS5 و Series X در برخی تنظیمات گرافیکی مثل LoD و پوشش گیاهی نسبت به Series S برتری دارند.

در Xbox Series X مشکل frame-time spike مشاهده شد که یک لحظه فریم صفر میشه و استاتر اتفاق میفته. در PS5 و Series S این مشکل دیده نشد.

میانگین فریم ریت:
PS5: 59.16
Series X: 59.01
Series S: 58.99
 
آخرین ویرایش:

Rezaenslaved

کاربر سایت
Aug 25, 2020
857
بررسی Battlefield 2042 توسط VG Tech:


در Series S بالاترین رزولوشن 1278p و پایینترین 810p هست. رزولوشن به ندرت به حد پایینش میرسه.

در PS5 و Series X بالاترین رزولوشن 4k و پایینترین 1440p هست. اینجا هم به ندرت به پایینترین حد رزولوشن میرسه.

رزولوشن در Series X در صحنه های مشابه از PS5 بالاتر هست. چند مثال مقایسه ای برای صحنه های مشابه آورده [تفاوت بین ۸ تا ۱۷ درصد]:


نسخه های PS5 و Series X در برخی تنظیمات گرافیکی مثل LoD و پوشش گیاهی نسبت به Series S برتری دارند.

در Xbox Series X مشکل frame-time spike مشاهده شد که یک لحظه فریم صفر میشه و استاتر اتفاق میفته. در PS5 و Series S این مشکل دیده نشد.

میانگین فریم ریت:
PS5: 59.16
Series X: 59.01
Series S: 58.99
این استاتر و صفر شدن فریم رو کال آف ونگاردم داشت
امیدوارم درستش کنن
 

Dreadlord

کاربر سایت
Apr 8, 2008
18,100
بررسی Battlefield 2042 توسط VG Tech:


در Series S بالاترین رزولوشن 1278p و پایینترین 810p هست. رزولوشن به ندرت به حد پایینش میرسه.

در PS5 و Series X بالاترین رزولوشن 4k و پایینترین 1440p هست. اینجا هم به ندرت به پایینترین حد رزولوشن میرسه.

رزولوشن در Series X در صحنه های مشابه از PS5 بالاتر هست. چند مثال مقایسه ای برای صحنه های مشابه آورده [تفاوت بین ۸ تا ۱۷ درصد]:


نسخه های PS5 و Series X در برخی تنظیمات گرافیکی مثل LoD و پوشش گیاهی نسبت به Series S برتری دارند.

در Xbox Series X مشکل frame-time spike مشاهده شد که یک لحظه فریم صفر میشه و استاتر اتفاق میفته. در PS5 و Series S این مشکل دیده نشد.

میانگین فریم ریت:
PS5: 59.16
Series X: 59.01
Series S: 58.99
بررسی دیجیتال فاندری

در بحث مقایسه:
پایینترین رزولوشن در PS5 رو 1800p محاسبه کرده.
پایینترین رزولوشن در Series X هم 2016p محاسبه کرده.
پایینترین در Series S هم 1080p. هرچند گفته اکثرا 1296p هستش.

فریم ریت:
در مپ های ۶۴ نفره، 60fps قفله روی هر سه کنسول و نهایتا یک فریم افت کنه.
در مپ های ۱۲۸ نفره افت فریم وجود داره. مثلا در صحنه هایی که پلیر زیاد تجمع شده یا موقع روندن هواپیما. البته توضیح داده که باز هم اکثر اوقات ۶۰ فریم رو نگه میداره ولی در صحنه های خیلی شلوغ میتونه تا ۵۰-۵۵ هم پایین بیاد.

اینجا هم به استاترها اشاره کرده (هرچند پلتفرم خاصی رو نام نبرده) و اینکه فقط در مپ های ۱۲۸ نفره اتفاق میفته. گفته برای حل این مشکل میتونید ورژن نسل قبل رو دانلود کنید تا اون مپ ها ۶۴ نفره بشن و مشکل حل بشه :|:D
 

Nima

مدیر انجمن
Feb 25, 2007
8,029
نام
نیما
بررسی دیجیتال فاندری
اینجا هم به استاترها اشاره کرده (هرچند پلتفرم خاصی رو نام نبرده) و اینکه فقط در مپ های ۱۲۸ نفره اتفاق میفته. گفته برای حل این مشکل میتونید ورژن نسل قبل رو دانلود کنید تا اون مپ ها ۶۴ نفره بشن و مشکل حل بشه :|:D
آره جالبه که اشاره نمیکنه توی صحبت‌هاش ولی گراف فریم‌ریتی که نشون میده استاتر داره فقط برای Xbox هست.
 

moeinclip

کاربر سایت
Aug 31, 2009
300
نسخه xbox sx رسما باگه. من همچین حالتی حتی روی بتای ps5 نداشتم
روی ps5 اومدن کار کردن فریم ثابت بمونه و ایکس باکس رو ول کردن به امون خدا
تو که میبینی اینقدر افت داره لااقل از افکتا کم کن
تنها کسی به نظرم خوب بازی رو تحلیل میکنه John Linneman تو دیجیتال فاندری
بقیه کارشون اینه گراف از فریمریت میزارن یا پیکسل میشمارن
 
آخرین ویرایش:

Dreadlord

کاربر سایت
Apr 8, 2008
18,100
نسخه xbox sx رسما باگه. من همچین حالتی حتی روی بتای ps5 نداشتم
روی ps5 اومدن کار کردن فریم ثابت بمونه و ایکس باکس رو ول کردن به امون خدا
طبق گفته DF به نظر هر دو این مشکل رو دارند، چون در ادامه اشاره میکنه که برای حل مشکل، نسخه Xbox One یا PS4 رو دانلود کنید (دقیقه ۸:۵۰).

Screenshot_20211127-135432_YouTube.jpg Screenshot_20211127-135827_YouTube.jpg
 

moeinclip

کاربر سایت
Aug 31, 2009
300
طبق گفته DF به نظر هر دو این مشکل رو دارند، چون در ادامه اشاره میکنه که برای حل مشکل، نسخه Xbox One یا PS4 رو دانلود کنید (دقیقه ۸:۵۰).

View attachment 233973View attachment 233974
بله هردو مشکل دارن ولی xsx خیلی حاده
حتی تو قسمت نظرات یوتوب هم گفتن دارندگان sx
رزولوشن طبق گفته vg tech در موارد مشابه
Xbox Series X: 3733x2100 and PS5 3584x2016
Xbox Series X: 3648x2052 and PS5 3456x1944
Xbox Series X: 3342x1880 and PS5 3093x1740
افت فریم هم در xbox بیشتره
 
آخرین ویرایش:

Solidsnake_1

کاربر سایت
Jul 19, 2014
789
نام
Reza
طبق گفته DF به نظر هر دو این مشکل رو دارند، چون در ادامه اشاره میکنه که برای حل مشکل، نسخه Xbox One یا PS4 رو دانلود کنید (دقیقه ۸:۵۰).

View attachment 233973View attachment 233974
Battlefield 2042 is coming together - but it still needs work
There's some occasional stutter on all consoles, though it seems worst on Series X: 50ms pauses occur regularly, although these can last for hundreds of milliseconds at worst.
 

KING.RG

کاربر سایت
Jun 12, 2021
465
نسخه xbox sx رسما باگه. من همچین حالتی حتی روی بتای ps5 نداشتم
روی ps5 اومدن کار کردن فریم ثابت بمونه و ایکس باکس رو ول کردن به امون خدا
تو که میبینی اینقدر افت داره لااقل از افکتا کم کن
تنها کسی به نظرم خوب بازی رو تحلیل میکنه John Linneman تو دیجیتال فاندری
بقیه کارشون اینه گراف از فریمریت میزارن یا پیکسل میشمارن
این استارت ها ربطی به افکت و GPU نداره که بیان افکت کم کنن. باگه که برای بعضیا اتفاق می افته برای بعضی ها نه و این مشکل تو نسخه XSX بیشتر دیده میشه و احتمالا با Patch برطرف میشه.
بتل هم از اون بازیابی بود که بخش مارکتینگ و نمایش ها و ... همش روی کنسول مایکرو بود.حالا نمی‌دونم لید پلتفورم هم بوده یا نه ، اما خب انتظار این همه مشکل نمیرفت روی ایکس باکس
مارکتینگ بازی ها هیچ ربطی به لید پلتفرم بودن بازی ها نداره و بعد از PS3 و X360 که تفاوت در معماری بینشون وجود داشت دیگه الان لید پلتفرم معنای نداره.
COD: Vanguard هم مارکتینگش با سونی بود ولی دقیقا همین مشکل استاتر رو داشت که برای ۱ ثانیه فریم صفر میشد
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر