کوجیما از چالش‌های خود پس از ترک شرکت کونامی می‌گوید

فرداد معبودی

کاربر سایت
Nov 17, 2014
449
نام
فرداد معبودی
Hideo-Kojima.jpg

چیزی نمانده تا انتظار سه ساله برای عرضه بازی Death Stranding به اتمام برسد و اولین ساخته هیدئو کوجیما پس از مستقل شدن و ترک شرکت کونامی در بازار منتشر شود.
اکنون ایشان در گفتگوی جدیدش با فامیتسو درخصوص چالش‌ها و سختی‌های موجود برای تاسیس استودیو مستقل Kojima Productions پس از ترک شرکت کونامی سخن گفته است:

سه سال و نه ماه پیش بود که من مستقل شدم. در آن زمان 53 سالم بود. سنی که معمولا در آن بازنشسته می‌شوید. خانواده‌ام هم با ایده من برای ساختن یک استودیو جدید موافق نبودند. من یک فرد 53 ساله میانسال بودم و هیچ گونه پول و یا چیز دیگری نداشتم و تنها در این حالت می‌گفتم که این بازی جهان‌باز را می‌سازم.

کوجیما در ادامه از سختی‌های ساخت یک استودیو جدید گفت. ایشان اظهار کرد هنگامی که به یک بانک در ژاپن مراجعه کرد تا تقاضای وام کند درخواست ایشان پذیرفته نشد اما پس از آن هنگامی که یکی از...

Continue reading...


 

mobile1199

_-[ BE THE BATMAN ]-_
Gold User
Jun 21, 2015
1,942
نام
MR.1199
"چالش" ؟ کدوم چالش ؟! :D غیر اینه که تا خارج شد ، سونی یه استودیو تمام عیار براش مهیا کرد؟ :D غیر اینه که یه گیم عظیم دیگه به فاصله 4 سال داره میده بیرون ؟ :D
استاد هم خدایی ما رو مسخره کرده دیگه :))

"من یک فرد 53 ساله میانسال بودم و هیچ گونه پول و یا چیز دیگری نداشتم و تنها در این حالت می‌گفتم که این بازی جهان‌باز را می‌سازم."
=))=))

به قول یکی از عزیزان "ماه عسل دعوت نمیشه؟" :)) خدا وکیلی من اشکم دراومد با خوندن متن ، ولی از خنده زیاد :)) به نظرم از زندگی استاد میشه یه فیلم کمدی محشر تو بالیوود ساخت :D نقش ـش رو هم باید داد به شاهرخ خان ، چون سن ـشون میخوره :D

آخی! طفلکی رفته وام بگیره بهش ندادن...ولی بعدش که یه نفر بازیاشو میشناخته، وام رو بهش دادن! بعدشم انجین آماده و بودجه نامحدود از سونی گرفته و با دوستان هالیوودیش بازی ساخته! چه داستان غم‌انگیزی :D اینا فقط جف کیلی رو تحت تاثیر قرار میده! وگرنه کوجیما داره توی بهترین شرایط کار میکنه و بلافاصله بعد از کونامی هم با سونی قرارداد بست...مظلوم نمایی کردنش واسه چیه؟
خداوکیلی انقدر توی مصاحبه‌هاش مضخرف گفته و حرفای خودشم نقض کرده، دیگه هیچکدوم از حرفاشو باور نمیکنم.
حتی کیلی هم با این رفیقشون هم عقیدست :D :

uesq_dqfq_ubxcaefsca.jpg
 

Ali Venom

کاربر سایت
Jul 2, 2013
6,703
نام
ali
چه روش خوبی...بقیه رو بکشیم پایین تا کوجیما بره بالا! ببین منم میتونم از همین منطق استفاده کنم تا کوجیما رو در مقابل این افراد کوچیک جلوه بدم:
کوجیما برخلاف این افراد و استدیوها هیچوقت گوتی نبرده و بازیش بازیِ شماره یکِ سال نبوده.
اگه PT رو بخاطر دمو بودنش حساب نکنیم، کوجیما بازیهای بزرگش صرفا توی سری متال گیر بودن و به جز این موارد نتونسته درخشش بزرگی داشته باشه. با میکامی مقایسه‌اش کن که از نظر تنوع کاری پشم ریزونه!
با اینکه کوجیما همیشه ادعاش میشه ولی هیچوقت پایه‌گذار سبکی نبوده...اینکه یه ژانر جدید ساخته کاملا اشتباهه....مخفی‌کاری 2D با عموما Castle Wolfenstein و چندتا بازی دیگه خلق شد...بعدا هم اولین بازی مخفی‌کاری 3D اولین نسخه Tenchu بود که MGS و Thief دنباله‌‌شو گرفتن. هیچ شکی نیست که کوجیما توی محبوب‌سازی این سبک نقش داشته ولی به تنهایی این کار رو نکرده. حالا با میکامی مقایسه‌اش کن که دو بار صنعت گیم رو با RE و RE4 دگرگون کرده و ادعایی هم نداره.
تو با کوبریک مقایسه‌اش میکنی ولی از نظر من کوجیما موفق‌ترین کاری که تونسته بکنه اینه که با اضافه کردن چیزای عجیب و بحث برانگیز به بازیاش بحث رو داغ‌تر کنه و جلب توجه کنه...توی این کار بشدت موفق بوده و به همین دلیل هم هست که فن‌هاش به جای اینکه چیز منطقی برای دفاع ازش داشته باشن، صرفا سعی میکنن بقیه رو بد جلوه بدن تا کوجیما بزرگتر به نظر برسه.
اینم بحث به روش خودت...خیلی راحته :D

چنتا مورد اول اینکه ممنون مستقیم ریپلی کردی و مثل باقی دوستان تو کامنت جداگانه نیامدی تیکه بندازی :))

دوم اینکه اولین شوتر سوم شخص کاوربیس Gears of war نبوده (بازی کیلینگ سوییچ نامی بوده) ولی همه این ژانر رو به اسم گیرز میشناسند. اولین بازی بتل رویال پابجی نبوده ولی همه این ژانر رو به اسم این بازی میشناسند و اولین گوشی هوشمند لمسی هم آیفون نبوده ولی همه این دستاورد که زندگی بشر رو به کل عوض کرد به نام استیو جابز و اپل میشناسند. اول مثال زدم تا بعد واضح کنم که مهمه شما یک مورد تازه خلق شده رو به همگان معرفی کنی
هرچند با تمام این تفاسیر بازم دوستمون کوروش کبیر به زیبایی اشاره کرد فاصله عرضه tenchu و MGS چند ماه بیشتر نبوده و کوجیما تو چندماه تصمیم میگیره اسکی کنه

دوم تو کامنت قبلی اشاره کردم که میکامی بین تمامی این افراد به کوجیما نزدیک تر هست ولی بازم موردی که حداقل برای من کوجیما رو نسبت به میکامی ارجحیت میبخشه اینکه تونسته بعد از جدایی از یک کمپانی بزرگ یکبار دیگه به جریان اصلی ویدیو گیم برگرده.

سوم هم با نظر شما موافقم واقعا! کوجیما تونسته با اضافه کردن چیزای عجیب و غریب و بحث برانگیز به بازی هاش جلب توجه کنه مثل اینکه تو همون بازی ناقص MGSV که گوش کل فروم رو کر کردید چند مدل همراه اضافه کرده به بازی (کوایت، dd، d walker و...) که با هرکدوم میری با یک گیمپلی کاملا متفاوت مواجه میشی که کاملا عجیب غریب هست و 100% با منطق ویدیو گیم امروزی نمیخونه!

واقعا انتظاردارید با کسی که اینجوری کامنت میده ما بحث منطقی کنیم؟! یک مثال زدید که ناتی داگ با هوش مصنوعی واقع گرایانه فلان کرده و گفتم کوجیما 5 سال پیش این حرکت رو در ابعاد nبرابر بزرگتر کرده و از نظر شما اهمیت نداشته! بعد میشه تخریب باقی استدیو بازیسازها ؟ یک کلام گاف داستانی بایوشاک اینفینیت رو زدیم تو روی ملت که یاداوری کنیم اونی که 20 سال پیش با داستانهاش به ویدیو گیم وجاهت بخشید کوجیما بود. میشه تخریب باقیه بازیسازها؟

این که بگی میکامی حتی "نزدیک" به کوجیما هم کارنامه نداره خیلی حرف بولد ـیه :D
جدا از این که اگه اینا رو هم بذاریم کنار، آدمهایی مثل ایجی آئونوما و شیگرو میاموتو (نینتندو که طبیعتا حساب نیست :D) و سِد میرز (اوپس!! سبک استراتژیک اصن کارنامه داره؟ :D) و ماساهیرو ساکورایی (آه نه فایتینگ و پلتفرمر هم که نمیشه)، لزلی بنزیز (اسم اینو جدا داشت تقریبا یادم می رفت :D) و ...

آره اگه خط کش بگیریم میلی متری حساب کنیم شاید بازم اینا اندازه کوجیما کار نداشته باشن ولی چهره رسانه ایشون قطعا به نسبت مشابه باهاش فاصله نداره و خیلی بدتره

درود
حالا شما چپ و راست تو تاپیک های مختلف به ما تیکه میندازی ولی خب تو کامنت مفصل اشاره کردم با کمی مبالغه
 

z2s sas

Fear Inoculum
کاربر سایت
Jun 15, 2008
1,711
واقعا انتظاردارید با کسی که اینجوری کامنت میده ما بحث منطقی کنیم؟! یک مثال زدید که ناتی داگ با هوش مصنوعی واقع گرایانه فلان کرده و گفتم کوجیما 5 سال پیش این حرکت رو در ابعاد nبرابر بزرگتر کرده و از نظر شما اهمیت نداشته! بعد میشه تخریب باقی استدیو بازیسازها ؟ یک کلام گاف داستانی بایوشاک اینفینیت رو زدیم تو روی ملت که یاداوری کنیم اونی که 20 سال پیش با داستانهاش به ویدیو گیم وجاهت بخشید کوجیما بود. میشه تخریب باقیه بازیسازها؟
الان ریپلایت میکنم که از این بابت دلخوری نداشته باشی.
دقیقا با کسی که تو این مورد نمیشه باهاش منطقی بحث کرد خود شما هستید. من برای خیلی از نظرات شما احترام قایل هستم ولی در اینجا بحث کردن با شما به عنوان یک فن دوآتیشه راه به هیچ جایی نخواهد برد. چون نتیجه اینجور بحث ها از ابتدا مشخصه. شما به عنوان یک فن بوی قرار نیست واقعیت رو قبول کنید و به جز اینکه اعصاب همدیگرو خرد کنیم به نتیجه ی خاصی نخاهیم رسید.
اینکه پایان بازی رو به عنوان استوری هول دیدید طبیعیه. چون برای درک کلی داستان نیاز به کمی پیش زمینه وجود داره و البته این عدم درک فضای داستان یا پایانش مختص شما هم نیست.
نکته مهم اینه که قیاس این دو براساس چه معیار و پارامترهایی انجام میدی؟ نویسندگی چه ربطی به 20 سال پیش داره؟
این دو در دو ژانر کاملا متفاوت ازهم داستان بازیهاشونو نوشتن. حالا قرار نیست چون شما از داستان های سیاسی خوشتون میاد فکت بدید که کوجیما بهترین نویسنده تاریخ بازیهای ویدیوییه و با داستاناش به این صنعت وجاهت داده. این به جز برای فن های دوآتیشه استاد برای هیچکس دیگه ای کاربردی نداره. و از واقعیت دوره.
حالا اینجا اگر من بخام در مورد سختی و پیچیدگی های داستانی که قراره یک دنیای جدید خلق کنه . و تدوین کردن قوانین و باور پذیر کردنش و ایجاد حس همزاد پنداری و... در قیاس با یک داستان سیاسی بگم کلن بحث عوض میشه.
از دیدگاه شما همه باید عاشق ژانر سیاسی که گره های داستانیش بر اساس خیانته، باشن! در صورتی که با فرمون شما بخایم بریم جلو به نظر من داستان بازی که به صنعت گیم وجاهت داد system shock 2 silent hill 2 max payne و... هستند. جلوتر هم بیایم اوضاع به همین شکل پیش خواهد رفت
همون داستان اینفینیت هم نامزد جایزه بوده. حالا بخایم از دستاورد های بایوشاک 1 به ویژه در زمینه داستان بگیم که اوضاع خیلی ضخیمتر میشه. و از هر بعد و معیاری استاد در برابر لوین فید میشه!:))
BioShock Infinite - IMDb
BioShock - IMDb
تمام حرف من اینه که شما استاد رو دوست داری و میخای به هر قیمتی ازش طرفداری کنی. بکن مشکلی نیست. ولی اینکه سعی داری اسطوره ی خودت رو به زور و با تخریب دیگران به ما فرو کنی یکم قضیه رو پیچیده میکنه.
 

Dante _Sparda

کاربر سایت
Jul 18, 2009
568
الان ریپلایت میکنم که از این بابت دلخوری نداشته باشی.
دقیقا با کسی که تو این مورد نمیشه باهاش منطقی بحث کرد خود شما هستید. من برای خیلی از نظرات شما احترام قایل هستم ولی در اینجا بحث کردن با شما به عنوان یک فن دوآتیشه راه به هیچ جایی نخواهد برد. چون نتیجه اینجور بحث ها از ابتدا مشخصه. شما به عنوان یک فن بوی قرار نیست واقعیت رو قبول کنید و به جز اینکه اعصاب همدیگرو خرد کنیم به نتیجه ی خاصی نخاهیم رسید.
اینکه پایان بازی رو به عنوان استوری هول دیدید طبیعیه. چون برای درک کلی داستان نیاز به کمی پیش زمینه وجود داره و البته این عدم درک فضای داستان یا پایانش مختص شما هم نیست.
نکته مهم اینه که قیاس این دو براساس چه معیار و پارامترهایی انجام میدی؟ نویسندگی چه ربطی به 20 سال پیش داره؟
این دو در دو ژانر کاملا متفاوت ازهم داستان بازیهاشونو نوشتن. حالا قرار نیست چون شما از داستان های سیاسی خوشتون میاد فکت بدید که کوجیما بهترین نویسنده تاریخ بازیهای ویدیوییه و با داستاناش به این صنعت وجاهت داده. این به جز برای فن های دوآتیشه استاد برای هیچکس دیگه ای کاربردی نداره. و از واقعیت دوره.
حالا اینجا اگر من بخام در مورد سختی و پیچیدگی های داستانی که قراره یک دنیای جدید خلق کنه . و تدوین کردن قوانین و باور پذیر کردنش و ایجاد حس همزاد پنداری و... در قیاس با یک داستان سیاسی بگم کلن بحث عوض میشه.
از دیدگاه شما همه باید عاشق ژانر سیاسی که گره های داستانیش بر اساس خیانته، باشن! در صورتی که با فرمون شما بخایم بریم جلو به نظر من داستان بازی که به صنعت گیم وجاهت داد system shock 2 silent hill 2 max payne و... هستند. جلوتر هم بیایم اوضاع به همین شکل پیش خواهد رفت
همون داستان اینفینیت هم نامزد جایزه بوده. حالا بخایم از دستاورد های بایوشاک 1 به ویژه در زمینه داستان بگیم که اوضاع خیلی ضخیمتر میشه. و از هر بعد و معیاری استاد در برابر لوین فید میشه!:))
BioShock Infinite - IMDb
BioShock - IMDb
تمام حرف من اینه که شما استاد رو دوست داری و میخای به هر قیمتی ازش طرفداری کنی. بکن مشکلی نیست. ولی اینکه سعی داری اسطوره ی خودت رو به زور و با تخریب دیگران به ما فرو کنی یکم قضیه رو پیچیده میکنه.
اینکه جدیدا جو منفی و ترول کوجیما توی با زی سنتر زیاد شده تا حدودی درسته ولی با اینحال با صحبت شما موافقم کلا اینکه برای طرفداری از شخصی بقیه بکوبیم جالب نیست من خودم یکی از طرفدارهای متال گیر و کوجیما هستم حتی از این بازی جدیدیش هم خوشم آمده تا الان ولی از طرفی داستان بایوشاک 1 و اینفینیتی برای من بالاتر کل سری متال گیر بوده .در کل اینکه اشخاصی مثل کوجیما-لوین-میکامی-کارمک و خیلی های دیگه کسانی هستند که هر کدوم به نوعی صنعت گیم به جلو بردن ولی اینکه از هریک اونها بت بسازیم کار درست نیست
 

FUTURE

Endure & Survive
کاربر سایت
Aug 20, 2014
4,578
نام
Alireza
چنتا مورد اول اینکه ممنون مستقیم ریپلی کردی و مثل باقی دوستان تو کامنت جداگانه نیامدی تیکه بندازی :))

دوم اینکه اولین شوتر سوم شخص کاوربیس Gears of war نبوده (بازی کیلینگ سوییچ نامی بوده) ولی همه این ژانر رو به اسم گیرز میشناسند. اولین بازی بتل رویال پابجی نبوده ولی همه این ژانر رو به اسم این بازی میشناسند و اولین گوشی هوشمند لمسی هم آیفون نبوده ولی همه این دستاورد که زندگی بشر رو به کل عوض کرد به نام استیو جابز و اپل میشناسند. اول مثال زدم تا بعد واضح کنم که مهمه شما یک مورد تازه خلق شده رو به همگان معرفی کنی
هرچند با تمام این تفاسیر بازم دوستمون کوروش کبیر به زیبایی اشاره کرد فاصله عرضه tenchu و MGS چند ماه بیشتر نبوده و کوجیما تو چندماه تصمیم میگیره اسکی کنه

دوم تو کامنت قبلی اشاره کردم که میکامی بین تمامی این افراد به کوجیما نزدیک تر هست ولی بازم موردی که حداقل برای من کوجیما رو نسبت به میکامی ارجحیت میبخشه اینکه تونسته بعد از جدایی از یک کمپانی بزرگ یکبار دیگه به جریان اصلی ویدیو گیم برگرده.

سوم هم با نظر شما موافقم واقعا! کوجیما تونسته با اضافه کردن چیزای عجیب و غریب و بحث برانگیز به بازی هاش جلب توجه کنه مثل اینکه تو همون بازی ناقص MGSV که گوش کل فروم رو کر کردید چند مدل همراه اضافه کرده به بازی (کوایت، dd، d walker و...) که با هرکدوم میری با یک گیمپلی کاملا متفاوت مواجه میشی که کاملا عجیب غریب هست و 100% با منطق ویدیو گیم امروزی نمیخونه!

واقعا انتظاردارید با کسی که اینجوری کامنت میده ما بحث منطقی کنیم؟! یک مثال زدید که ناتی داگ با هوش مصنوعی واقع گرایانه فلان کرده و گفتم کوجیما 5 سال پیش این حرکت رو در ابعاد nبرابر بزرگتر کرده و از نظر شما اهمیت نداشته! بعد میشه تخریب باقی استدیو بازیسازها ؟ یک کلام گاف داستانی بایوشاک اینفینیت رو زدیم تو روی ملت که یاداوری کنیم اونی که 20 سال پیش با داستانهاش به ویدیو گیم وجاهت بخشید کوجیما بود. میشه تخریب باقیه بازیسازها؟



درود
حالا شما چپ و راست تو تاپیک های مختلف به ما تیکه میندازی ولی خب تو کامنت مفصل اشاره کردم با کمی مبالغه
من قصدم از اون کامنت رو واضح گفتم...هدف اصلی‌ام این بود که بگم چقدر راحت میشه یه شخصیت بزرگ رو با این جور کامنتا پایین آورد...اول و آخر کامنتم هم به همین مورد اشاره کردم. فک کنم همه متوجه شدن غیر از خودت :D ولی حالا که میخوای اینجور بحث‌ها رو ادامه بدی...چرا که نه! :
مواردی که توی کامنت قبلی گفتم همگی درست هستن و فکت محسوب میشن؛ به جز اونایی که قبلشون گفتم "به نظر من" ! :D
من نمیدونم این اسکی رفتن رو از کجای کامنت من درآوردی ولی کامنت رو لطفا درست بخونید و به نفع خودتون تفسیر نکنید. توی پست قبلی هم گفتم که اولین بازی بزرگی که مخفی‌کاری رو وارد دنیای بازیها کرد Castle Wolfenstein بود اما سالها بعدش یه رقابتی برای پیاده‌سازی این سبک بصورت 3D ایجاد شده بود که Tenchu زودتر پیاده‌سازیش کرد و الانم به عنوان اولین بازی مخفی‌کاری 3D شناخته میشه...من گفتم بازیهای بعدی دنباله‌رو این روند بودن و در نهایت هم گفتم که با هم در کنار MGS و Thief باعث محبوبیت این سبک شدن. بعدشم مثال‌هات اصلا با Tenchu سازگار نیست...Tenchu یه بازی نصفه نیمه و ناشناخته نیستش که با اون بازیهای گمنام مقایسه‌اش میکنی. دقیقا مثل اینه که بگیم اولین بازی بزرگی که سبک FPS رو روی کار آورد Wolfenstein 3D نبود و DOOM بود چون دووم معروف‌تره!
اون دو مورد در مورد ارجحیت کوجیما بر میکامی و همینطور وجاهت بخشیدن به بازیها هم رسما نظر شخصیه هم شونصدتا مثال و دلیل و نظر شخصی دیگه میشه آورد که این درست نیست. مثلا میتونی بودجه و افرادی که میکامی و کوجیما باهاش کار میکنن رو مقایسه کنی...یا میتونی اخلاق و رفتارشون رو مقایسه کنی...یکی یه تیم جوون و نسل آینده رو داره پرورش میده و به جوون‌ها فرصت کارگردانی میده...یکی هم 24 ساعته داره از خودش تعریف میکنه و با چالش‌هایی که نداشته مظلوم‌نمایی میکنه.
در مورد MGS V هم که ماشالا توجیهات عجیب به سبک کوجیما زیاد دارید...همون تئوری‌ها که بازی ناقص بوده چون استاد میخواسته از فلان چیز انتقاد کنه...استاد اسمشو هر چند دیقه یه بار توی بازی به نمایش میزاره چون با کونامی لج کرده بود و از این جور چیزا! واسه هر چیزی که بگم یه توجیه بی پایه و اساس دارید. حتما DS هم اگه بازی شاخی از نظر منتقدا نباشه، میایید میگید که استاد این بار میخواسته از سیستم نقد و بررسی و نگاهِ عددی به بازیها انتقاد کنه و این کار رو به سخره بگیره و برای اولین بار حرفی رو بزنه که هیچ کسی نزده! :D
در نهایت هم بگم که بنظرم بازیساز داریم که ذاتا بازی متفاوت، عجیب و منحصربفرد میسازه، از اون طرف بازیساز داریم که به در و دیوار میزنه که به زور خودشو عجیب و متفاوت جلوه بده...نمیخوام کوجیما رو تخریب کنم چون یه کوجیما بیشتر توی صنعت گیم نداریم و خیلی واسه این صنعت زحمت کشیده ولی توجیح کورکورانه‌ی هر حرفی که کوجیما میزنه و هر کاری که انجام داده، بنظرم مضحکه و خیلی راحت سوژه‌ی جک محسوب میشه! :D
 
آخرین ویرایش:

z2s sas

Fear Inoculum
کاربر سایت
Jun 15, 2008
1,711
در نهایت هم بگم که بنظرم بازیساز داریم که ذاتا بازی متفاوت، عجیب و منحصربفرد میسازه، از اون طرف بازیساز داریم که به در و دیوار میزنه که به زور خودشو عجیب و متفاوت جلوه بده.
suda51 نمونه یک بازیساز دگر اندیش، آوانگارد، عجیب و منحصر به فرد 8->
چه فعل و انفعالات شیمیایی باید تو مغز انسان به وجود بیاد تا ایده ی آویزون بودن کله دوست پسر به لباس شخصیت اصلی شکل بگیره؟ :))
 
  • Like
Reactions: uriel and FUTURE

Holy Diver

کاربر سایت
Jun 2, 2010
1,705
نام
عرفان
اینکه جدیدا جو منفی و ترول کوجیما توی با زی سنتر زیاد شده تا حدودی درسته ولی با اینحال با صحبت شما موافقم کلا اینکه برای طرفداری از شخصی بقیه بکوبیم جالب نیست من خودم یکی از طرفدارهای متال گیر و کوجیما هستم حتی از این بازی جدیدیش هم خوشم آمده تا الان ولی از طرفی داستان بایوشاک 1 و اینفینیتی برای من بالاتر کل سری متال گیر بوده .در کل اینکه اشخاصی مثل کوجیما-لوین-میکامی-کارمک و خیلی های دیگه کسانی هستند که هر کدوم به نوعی صنعت گیم به جلو بردن ولی اینکه از هریک اونها بت بسازیم کار درست نیست
این همه اشکال گرفتید به اون دستمون که چرا مقایسه میکنی یه دو تا پست قبل ترش لااقل بخونید ببینید بحث مقایسه و کی بهتر رو کی راه انداخت. یکی میاد دفاع کنه شما به اون اشکال میگیری؟!
نکته قشنگ تر این که دوستانی که کوجیما رو تو هر تاپیک ترول میکن خودشون زیر این پست که جو منفی رو لایک کردند یعنی خودشونم میدونن چه دستگلی زدن تو این سایت :D
 
  • Like
Reactions: Dante _Sparda

Dante _Sparda

کاربر سایت
Jul 18, 2009
568
این همه اشکال گرفتید به اون دستمون که چرا مقایسه میکنی یه دو تا پست قبل ترش لااقل بخونید ببینید بحث مقایسه و کی بهتر رو کی راه انداخت. یکی میاد دفاع کنه شما به اون اشکال میگیری؟!
نکته قشنگ تر این که دوستانی که کوجیما رو تو هر تاپیک ترول میکن خودشون زیر این پست که جو منفی رو لایک کردند یعنی خودشونم میدونن چه دستگلی زدن تو این سایت :D
مطمئن باش که تمام پست ها خوندم دوست عزیز اول پستم هم گفتم که جو منفی ترول بر علیه کوجیما زیاد شده من زیاد اهل پست دادن نیستم تا حدودی هم حوصله جواب دادن به کسانی که ترول میکنند ندارم راستش همین پست قبلی بزور دادم من کلی گفتم منظور پستم این بود اگه دفاع میکنیم جوری نباشه بقیه کارگردانها با اون بکوبیم این حرف هم به اون دوستمون و هم کسانیکه که کوجیما با هر خبری که منتشر میشه ترول میکنند و ارزش کارهاش پایین میارند شامل میشه
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Holy Diver

Rohshen

کاربر سایت
Jun 30, 2016
1,551
وسط این حرف ها یه چیز بدون فن بازی منم بگم.فکر کنم ۲۳ سال شده گیمرم و همه کنسول ها و همه بازی های موفق رو جوویدم جوری که کل زندگیم گیم بوده و الان دیگه اصلا ارضام نمیکنه.اولین بار که بدونم mgs چیه ، mgs۱ رو برای ps1 گرفتم ، اصلا درک نمیکردم یه بازی چطور انقدر غنی میتونه باشه ، اگه بخوای چیزها و سکانس های مخفی رو هم حساب کنی انقدر محتویات داره که یه بازیه امروزی بنظرم نداره.همیشه افسوس میخوردم چرا نتونستم mgs3 رو بازی کنم تا اینکه ۵ سال پیش رو امولاتور تمومش کردم.۵ سال پیش با اون گرافیک تا الان بازی ای انقدر تو این ۵ سال به یادم نمونده و از اون موقع لذت هر بازی ای کم شد برام.اولین ماموریتی که میری و تازه آهنگ معروف بازی پخش میشه و تازه بازی شروع میشه واقعا گریم گرفت ، یه صحنه و سکانس فوق عجیب رو پل با یه موزیک شاهکار ، تازه میفهمی با چی روبرو هستی و نمیتونی از بازی خارج بشی.اصلا این بازی کاملا روئیاییه.محیط بازی از mgs1 و mgs2 که تو محیط بسته هستی کاملا یدفعه به یه محیط باز تو جنگل تبدیل میشه.آخر بازی که با boss مبارزه میکنی بین یه گلزار روئیایی ، دلیل اینکه boss رئیس خودت داره باهات مبارزه میکنه.... اصلا داستان که فراتر از خیلی فیلم نامه ها.mgs1 رو هرکی عاشقش بوده فکر کنم هنوز هم بعضی وقتا رو امولاتور دوست داره تجربش کنه و هر از گاهی کرده .وقتی از آیتم های مخفی تو mgs1 میگم میدونید از یه چیز ساده نمیگمو چقدر عجیبه بدست آوردنشون.واقعا با این که نه اهل فن بازیم نه تعصبی بودن رو شخص ، اصلا نمیدونم از داستان بگم یا گیم پلی بس که این بازی عجیب غریب قویه. کسی که بی تعصب باشه این دید رو روی mgs داره که اصلا حتی نمیشه انتقادی بهش کرد و بجز تمجید چطوری آدم خودشو در حدی میدونه از این بازی بخواد ایرادی بگیره؟بجز ماجراهای mgsv.چطوری و با چه طرز فکری از این آدم مغز اجازه میده ایراد گرفته بشه؟کلا بین همه بازی ها یه جور معجزس.باورم نمیشه این آدم با این کارنامه بخاطر اصلا هزارتا ایراد دیگه دست کم گرفته بشه.همین فردا mgs3 رو با امولاتور ۲ساعت بازی کنید دوباره ، اگه بیاید از این بشر ماورایی ایراد بگیرید واقعا درکتون مورد سوال باید قرار گرفته بشه.حداقل بگید از سبک بازیاش خوشم نمیاد و برام پیچیدس، ولی این رو هم بیان کنید صادقانه که این بازی شاهکاره. کلا داستان mgs و برادرها و داستان شخصیت هارو کتاب کنن خود داستان خالیش میتونه از شاهکار های تاریخ باشه.تو این سالها آخرین بازی هایی که ارضام کرد بجز mgs ، god of war 4 و the last of us و dark souls و skyrimبوده.بقیه در حد معمولی لذت داشته اونم تقصیر mgs3 میندازم که توقعم رو برد بالا.فعلا فقط دستم به destiny 2 میره.خیلی بازی های لذت بخش دیگه این سال ها بوده که یادم نمیاد العان ولی این ها تو ذهنم باقی مونده.
 

mobin.hb96

کاربر سایت
Feb 12, 2019
2,187
نام
مبین
حالا تو کامنت من یکم عنصر مبالغه بود :D ولی خب بذاریم از نیل دراکمن شروع کنیم که به نظرتون داره مرزهای هوش مصنوعی رو جا به جا میکنه؟ مثلا اینکه یکسری دشمن تو یک محیط محدود همدیگه رو به اسم صدا میزنند؟ خب کوجیما 5 سال پیش اینکار رو با MGSV کرده بود که در دو سرزمین افریقا و افغانستان تک تک سربازها دقت کنید تک تک سربازها اسم داشتن و پشت بیسیم با اسم همدیگه رو صدا میزدند و اگر یکی شون رو خفت میکردی مثلا میگفتند فلانی گم شده! کاری نیل دراکمن داره میکنه رو کوجیما 5 سال پیش انجام داده! حالا نمیخوام بگم مثلا شما تو پایگاه اول جاده یک خرابکاری کنی به پایگاه پایین جاده بیسیم میزنند که اماده باشید و احتمال نفوذ مطرحه! و همین سربازها با خصوصیت های متنوع رو میتونستی ببری کمپ خودت و اونجا ازشون استفاده کنی و همین پایگاه ها براساس سبک گیمپلی شما تاکتیک و ادوات جنگی شون رو تغییر میدن و ...
Metal Gear Solid: The first modern video game
کن لوین با داستان هاش به دنیای ویدیو گیم وجاهت بخشید؟ برای مثال با کمی اسپویل در بایوشاک اینفینیت الیزابت تو کل بازی n تا سلاح و مهمات و غیره بهمون کمک میرسونه که ملت رو سلاخی کنیم و بعد اواخر بازی (جای قبرستون) تو یک کات سین که یکی رو میکشیم الیزابت ناراحت میشه که چرا فلانی رو کشتی و تو قاتل هستی و از دستمون فرار میکنه! یکی خارج از ویدیو گیم که بیاد اینو ببینه پوزخند میزنه ولی از اون سمت کوجیما در اوج تلاش سعی کرد در یک سری داستان که 30 سال روایت ش طول کشیده همچین سوتی هایی نده (هرچند تاحدی هست ولی خب وضع فرق میکنه تو یکسری 30 ساله اینقدر تناقض داشته باشه تا کسی که در یک بازی ده ساعته همچین موردی رو به وجود میاره)
سی دی پراجکت شاید بهترین بازی نسل رو از نظر شما ساخته ولی عنوانی که حتی کمبت دیزاینر نداشته (از ابتدا نقدها به کمبت بازی وارد بود ولی خب همین چندی پیش سره سایبرپانک اعتراف کردند که کمبت دیزاینر برای ویچر3 نداشتند!) در حالی که کوجیما در سی سال سابقه کاری ش سعی میکرده همیشه یک گیمپلی مهارت محور (در کنار داستانگویی و پیشرفت های فنی و استفاده از اخرین تکنولوژی ها و ...) ارائه کنه
میازاکی هم به نهایت احترام با اینکه در ده سال اخیر خیلی تاثیر زیادی روی ویدیو گیم داشته و چند بازی با اسم های متفاوت عرضه کرده ولی هسته گیمپلی دیمون سولز بعد از ده سال سلام میرسونه . درحالی که یکی خبر نداشته باشه از لحاظ گیمپلی نمیفهمه MSG3، 4 و V دنباله یک سری هستند! چقدر از لحاظ گیمپلی بین MGS3 و MGSV شباهت میبینی شما؟ (بازم اشاره میکنم + اینکه روی داستان و گرافیک و همه چی هم تمرکز داشتند نه صرفا گیمپلی محور مثل میازاکی)
اینجا هم که بحث تفاوت دو نسخه متوالی مطرح شد جا داره یادی کنم از نیل دراکمن جدا از اینکه دلست 2 چقدر شبیه به دلست یک هست، حتی امد پیسینگ انچارتد4 هم به دلست نزدیک کرد!!

و جدا از تمام افرادی که گفتی و به نظر میکامی از همه نزدیک تر باشه ولی میکامی هم تقریبا دوبار در شرایط مشابه کوجیما قرار گرفت (از یک استدیو/کمپانی بزرگ جدا شدن) ولی هربار ضعیف تر از قبل برگشت و با Evil within که عملا بازسازی RE4 بود قشنگ نشون داد تموم شده هست و الان هم صرفا مدیریت و تهیه کنندگی رو برعهده داره.

با صحبت های بالا نمیخوام این بزرگهای صنعت گیم رو زیرسوال ببرم و نه اتفاقا با بازیهاشون تک تک خاطره دارم و یا منتظر عناوین جدیدشون هستم ولی خب دستاوردهای کوجیما خیلی زیاده، خیلی زیاد از اینکه یک ژانر جدید ساخت و سعی کرد به بازیها مفهوم فرامتنی بده. برای مثال یکی از تاثیرات بزرگ MGS بر روی سری Gears of war هست که جدا از اینکه کلیف بی از همون واژه Gears استفاده کرده، در مفهوم بازی هم بشدت از کوجیما الهام گرفتن و روی قضیه سلاح های کشتار جمعی (hammer of dawn) مانور میدن و که استفاده از این سلاح ها چه طبعاتی داره و ... که باز خوده سری گیرز روی چند صد بازی دیگه تاثیر گذاشته

نقش کوجیما در ویدیو گیم مثل نقش کوبریک در سینما میمونه، کسی که هم روی عموم مخاطب ها تاثیرگذاشته و هم روی خالقین اثار دیگه

پ ن: نقش راک استار واقعا متفاوت هست، ما بحث مون بیشتر سمت فرد بود وگرنه راک استار یک کمپانی چندهزار نفری هست که چندین سال روی ساخت یک بازی وقت میذارن و ... بحث متفاوت خودش رو میطلبه. ولی خب اگر پرداکشن ولیو راک استار رو فاکتور بگیریم، میتونیم به نقش برادران هوزر نگاه کنیم این بنده خداها هم سره RDR2 در لول دیزاین مراحل دچار عقب موندگی شدند و جدایی leslie benzies تاثیرشو گذاشت
خب علی جان بحث بایوشاک رو پیش کشیدی و نمیشه صحبتی نکرد!:D:D:D
راجب صحنه قبرستون که مثالت نا مربوط بود. خب وسط بازی سرباز ها دارن به ما تیز میزنن. مشخصه الیزابت مقابله به مثل بوکر رو اشتباه نمیدونه. این خیلی با اون صحنه قبرستون متفاوته.
من خودم به رفتار کوجیما و (به نظر من) یه مقدارم حالت های شو آف گونه اش و البته MGSV که با وجود فوق العاده بودنش در المان های گیم پلی، نقص های مشخصی داشت، نقد دارم اما این نقد ها نمیتونه بهم اجازه بده یکی از ستون های بازی سازی رو زیر سوال ببرم.
اما،
حتی برای دفاع از کوجیما رو مورد بدی دست گذاشتی. مورد داستان سرای اونم تو مجموعه بایوشاک! سطح داستان پردازی و فضاسازی کن لوین برای اولین و سومین قسمت بایوشاک رو، اگه تو تاریخ گیم بهترین ندونیم، یکی از 3 تای برتره.
و بله، من یکی اگه خواستم به یکی که به چشم تحقیر به بازی های ویدیویی نگاه میکنه فقط و فقط با 1 بازی ثابت کنم که اشتباه میکنه، براش بایوشاک رو پلی میدم چون فکر نمیکنم اثری به عمق اون بازی ساخته شده باشه. پس این جمله که کن لوین به بازی های ویدیویی وجاهت میده حرف عجیبی نیست. حداقل تو زمینه داستان سرایی، فضاسازی و فلسفه گرایی دقیقا کن لوین بهترین نماینده برای بخشیدن وجاهت به گیمه.
حتی من الان نگفتم به صورت جنرال بازی ساز بهتریه ولی حداقل در این مورد که روش دست گذاشتی، اتفاقا بهتر هم هست واقعا.


وارد بحث رد دد هم نمیشم دیگه زیاد حرف زدیم راجبش.:D:D


بازی بی نقص وجود نداره. ویچر هم قطعا نقص های خودش رو داره ولی سی دی پراجکت بدون کامبت دیزاینر به هرحال یه سیستم کامبت لذت بخش و متنوع رو تحویل داد(که اگه رو همچین چیز مهمی گند میزد اصلا محال بود موفقیت های 2015 رو بدست بیاره) اما کوجیما نتونست با کمبود منابع و تجربه لازم برای ساخت یه اپن ورد کنار بیاد و یه جهان اپن ورد بسیار ناقص و بد در مقایسه با بازی های تتی سال های قبلش تحویل داد که یکی از مهمترین نقاط ضغف بازی شد. وارد مشکلات فراوان روایت بازی که نمیشم اصلا.


پ.ن: کوجیما محبوب من نیست ولی قبول دارم که میتونیم یکی از تاپ5 یا حداقل تاپ10بازی ساز ها بدونیمش اما منم میکامی رو تاثیر گذار تر و بهتر میدونم. اما چون برخلاف کوجیما بیشتر تو سایه قرار داره و کارش رو بی سرو صدا میکنه، خب طرفدار هم کمتر داره به نسبت.
 

FUTURE

Endure & Survive
کاربر سایت
Aug 20, 2014
4,578
نام
Alireza
در ادامه داستان‌های غم‌انگیز کوجیما! :

119998

اون چند روزی که قبل از قرارداد بستن با سونی روی ایده‌اش کار کرده رو Indie شدن حساب میکنه! اون تاکیدش روی اتاق کوچیک هم منو کشته...همیشه به این مورد اشاره میکنه :D
 

Arsalan_xe

کاربر سایت
Apr 11, 2019
600
در ادامه داستان‌های غم‌انگیز کوجیما! :

View attachment 119998

اون چند روزی که قبل از قرارداد بستن با سونی روی ایده‌اش کار کرده رو Indie شدن حساب میکنه! اون تاکیدش روی اتاق کوچیک هم منو کشته...همیشه به این مورد اشاره میکنه :D
پروردگار تمارض :))
من كاري به رزومه اش و اينا ندارم اما اين شيوه بازاريابي مويرگيش تو اينستا كه به عربي هم سلام عليك كرده بود و اين مصاحبه هاش كه ادم رو ياد كارمندهايي ميندازه كه تو ٥٠ سالگي با ٥ تا بچه قدو نيم قد اواره خيابون شدن:D
خيلي ضايعه است:D
مرد مومن توكه پادو كونامي نبودي تقريبا همه كاره استوديو بودي و رتبه سازمانيت هم تو اون مجموعه از همه بيشتر بوده ديگه حالا ساليانه چجوري باهات حساب ميكردن خدا ميدونه اما اين اداها زشته :D
اميدوارم فارسي هم ياد گرفته باشه بخونه نظرمو:*
———-
ضمنا فكر نكنيد اين پي اس فور و تي وي رو داشته از قبل نه خودش تاكيد ميكنه كه يه لپ تاپ داشته و تبلت و تكه ناني :Dو سر سوزن ذوقي ولي چون ديده ديگه امكانات زير خط فقره اين پلي و تي وي رو هم اضافه كرده عااخييي:-s
 
آخرین ویرایش:

mobin.hb96

کاربر سایت
Feb 12, 2019
2,187
نام
مبین
در ادامه داستان‌های غم‌انگیز کوجیما! :

View attachment 119998

اون چند روزی که قبل از قرارداد بستن با سونی روی ایده‌اش کار کرده رو Indie شدن حساب میکنه! اون تاکیدش روی اتاق کوچیک هم منو کشته...همیشه به این مورد اشاره میکنه :D
:|||
این کار ها ینی چی؟ من خیلی وارد بحث نشدم. تنها پیامم تو این تاپیکم صرفا برا دفاع از کن لوین بود ولی دیگه این چیزا چه معنی داره؟ شبیه چسناله های ایرانی ها تو استوری اینستاگرام من باب تنهایی ، بعد از کات کردن تو روابط شخصیشون بود این توییت. حالا خوبه رو زمین نموند کوجیما و سریع سونی اومد ورش داشت. این همه ادم بازی ایندی ساختن و مثل بمب ترکیده. حالا کوجیما برا ایده ای که محاله افراد عادی به منابع لازم برا ساختش دسترسی داشته باشن، به همه امکانات ساخت دسترسی داشته و همزمان از این مظلوم نمایی ها هم میکنه.
بحث اصلا قضاوت بازی هاش نیست ولی این رفتار هاش دیگه boring شده واقعا. مرد حسابی بیخیال شو وایسا ماه دیگه بازیت ریلیز شه دیگه. یه بار این توییتو میزاره. یه بار میگه کلا 80 نفر نیرو داشته. یه بار میگه بعد ترم کونامی داشته کارتون خواب میشده از شدت بی پولی. یه بار میگه...
بسه دیگه!
 

mobin.hb96

کاربر سایت
Feb 12, 2019
2,187
نام
مبین
به شما ربطی نداره.اگه کارهای مهم تری داری برو به اونا برس.حرفای کوجیما قرار نیست کسی رو نابود کنه.قرار نیست باعث زلزله بشه .باعث به وجود اومدن اختلاس نمی شه. کسی رو مریض نمی کنه.کسی هم قرار نیست بعدش گریه کنه.ملت اینو خوب می شناسن و می دونن چه مادر قهوه ایه.پس! نیا اینجا و نگو چرا و چگونه و برای چی کوجیما اینکارو می کنه.این آدم اینه.فرمش اینه.استایلش اینه.اگه حالت ازش بهم می خوره باز اینه.حالا تو بیا یا اون یکی بیاد.۵ صفحه در موردش قصه بنویسید.که چرا اینطوریه.

پ.ن: به هر حال قرارم نیست که آدما نیست مث هم باشن.
من هرجا، هرچیزی که بخوام میگم.
سرت تو کار خودت باشه. والا خود کوجیما اینقدر رگ غیرتش باد نمیکنه از انتقاد ها بهش!
فرمش هرچی که هست باشه، منم هرچی که بخوام راجب فرمش یا هر موضوع دیگه ای راجبش میگم. تهش میتونی بیای با حرفم مخالفت کنی. اینکه چه حرفی راجبش میزنم باور کن ارتباطی به تو نداره.
"اینجا نیا و نگو" رو نمیدونم کجا به کار بردی که دور ورت داشته بقیه برا حرف زدن ازت باید اجازه بگیرن. ولی اینجا و راجب من به کار نمیره پس سرت به کار خودت باشه.
به مودبانه ترین حالت ممکن جوابتو دادم پس حد خودتو بشناس.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر