مقدمه
+
FUN :
شاید برای شما هم پیش اومده باشه که تصمیم به تعریف یا بهتره بگم تشریح چیزی بکنید ولی امکانش نباشه که در چند خط یا صفحه یا حتی کتاب گنجانده بشه. من تصمیم گرفتم چیزی که از بازی FallOut 4 تا این لحظه تجربه کردم را اینجا منتقل کنم...اون هم به عنوان فقط کسی که تجربه خیلی لذت بخشی از این بازی داشته ...
و نه یک نویسنده حرفه ای یا تحلیلگر یا ... این بخش از صحبتم را تمام میکنم و سعی میکنم تجاربی که از این بازی را داشتم و خواهم داشت را به زبان خودم در اینجا منتقل کنم. امیدوارم این زبان بتونه به میزان کافی شفاف واقع بشه.
اولین بار که مطلب کوتاهی در مورده فالات (4) خوندم متوجه شدم بخشی به این فرنچایز اضافه شده که امکان ساخت و ساز وجود دارد.بر عکس خیلی ها به هیچ عنوان ذهن من سمته ایده بازی ماین کرفت نرفت. چون پیش از این فالات را تجربه کرده بودم و تصویره کلی که برای من مجسم شد یک بازی وسیع و RPG با گرافیک خوب و اینبار با امکان ساخت و ساز بود که یاداوره کمپ سازی های سریال walking dead افتادم.به اندازه ای تشنه این بازی شدم که در کمترین زمان بازی را تهیه کردم و نکته جالب اینجا بود که بازی .. مخصوصا در قسمت ساخت و ساز چیزی بسیار فراتر از ایده اولیه ای بود که فکر میکردم. ساخن و ساز فقط به دیوار و خانه ها محدود نمیشد. تعداد بسیار زیادی آبجکت و آیتم های را دیدم که میتوان با آن ها یک کمپ یا حتی یک قصر کاملا مجهز به لوازم مورده نیاز زندگی ساخت . از ابزاره بسیار کامل و پیشرفته تولید و انتقال برق و آب و ... تا ..ترکیب این ابزارها با ابزار های دیگه برای ارضاء نیازه افراده تشنه به خلاقیت...در اینترنت بیشمار فیلم یا عکس یا صفحه های شخصی هست که تجربه و ابتکارات خودشون را در این بازی به اشتراک گذاشته اند
و باید توجه کرد که دنیای بازی ... دنیای واقعی نیست (حداقل تا این لحظه) و باید به دیده دنیای مجزایی نگاه کرد که محدودیت ها و یا بلعکس پتانسیل هایی فرا تر از دنیای واقعی داره... دنیایی با موجوداتی که هوش محدودی دارند و البته زمان و مکان و قوانین مخصوص به خود ...
اما در کل چیزی هایی که بازی FO4 تا این لحظه برای من جالب بود را فقط میتونم با توضیحات خیلی خلاصه عنوان کنم که البته بخش داستانی به هیچ عنوان آشکار نشه.
و نه یک نویسنده حرفه ای یا تحلیلگر یا ... این بخش از صحبتم را تمام میکنم و سعی میکنم تجاربی که از این بازی را داشتم و خواهم داشت را به زبان خودم در اینجا منتقل کنم. امیدوارم این زبان بتونه به میزان کافی شفاف واقع بشه.
اولین بار که مطلب کوتاهی در مورده فالات (4) خوندم متوجه شدم بخشی به این فرنچایز اضافه شده که امکان ساخت و ساز وجود دارد.بر عکس خیلی ها به هیچ عنوان ذهن من سمته ایده بازی ماین کرفت نرفت. چون پیش از این فالات را تجربه کرده بودم و تصویره کلی که برای من مجسم شد یک بازی وسیع و RPG با گرافیک خوب و اینبار با امکان ساخت و ساز بود که یاداوره کمپ سازی های سریال walking dead افتادم.به اندازه ای تشنه این بازی شدم که در کمترین زمان بازی را تهیه کردم و نکته جالب اینجا بود که بازی .. مخصوصا در قسمت ساخت و ساز چیزی بسیار فراتر از ایده اولیه ای بود که فکر میکردم. ساخن و ساز فقط به دیوار و خانه ها محدود نمیشد. تعداد بسیار زیادی آبجکت و آیتم های را دیدم که میتوان با آن ها یک کمپ یا حتی یک قصر کاملا مجهز به لوازم مورده نیاز زندگی ساخت . از ابزاره بسیار کامل و پیشرفته تولید و انتقال برق و آب و ... تا ..ترکیب این ابزارها با ابزار های دیگه برای ارضاء نیازه افراده تشنه به خلاقیت...در اینترنت بیشمار فیلم یا عکس یا صفحه های شخصی هست که تجربه و ابتکارات خودشون را در این بازی به اشتراک گذاشته اند
و باید توجه کرد که دنیای بازی ... دنیای واقعی نیست (حداقل تا این لحظه) و باید به دیده دنیای مجزایی نگاه کرد که محدودیت ها و یا بلعکس پتانسیل هایی فرا تر از دنیای واقعی داره... دنیایی با موجوداتی که هوش محدودی دارند و البته زمان و مکان و قوانین مخصوص به خود ...
اما در کل چیزی هایی که بازی FO4 تا این لحظه برای من جالب بود را فقط میتونم با توضیحات خیلی خلاصه عنوان کنم که البته بخش داستانی به هیچ عنوان آشکار نشه.
اما اصلا FO4 برای چگونه بود(هست) ؟
فالات در واقع به این شکل که ...
فالات در واقع به این شکل که ...
از صفر شروع کنی و تا جایی پیش بری که به همه بفهمونی که اینجا رییس کی هستش !(مثل بقیه بازی های RPG)
نقطه صفر جایی هست که همه در تلاش هستند ...که با دیدن تو از فواصل دور به تو به چشم شکار یا منبع غذا و پول نگاه کنند شاید هم دوست !
نقطه صفر یعنی ... تو اعتبار احترام و افتخاری نداشته باشی.
نقطه صفر یعنی همه ترس و ضعف و درد را از زبان بدن تو درک میکنند(LEVEL)
پس در ابتدا تلاش برای زنده ماندن محض! ... و در زمان مناسب استحکام و شاید انتقام ...شاید هم گذشت !
سیستم مکالمات ...
آیا دروغ گفتن گناه است و همیشه مجازات دارد ؟ سازندگان فالات اینطور فکر نمیکنند !
آیا سکوت هم جزو حقوق شما محسوب میشد ؟ یا حتما باید یک مکالمه را ادامه داد ؟ شاید هم نیاز باشه در وسط مکالمه زیره لب کلماتی را زمزمه کنی که نشان از زیاده گویی شخص مقابل داشته باشد !
و اینجاست که سازندگان فالات به خوبی از سر رفتن حوصله بازیکن خبر داشتند که امکانی را فراهم کردند که خیلی ها به جای هرس خوردن ..(بعد از کوبیدن مشت بر روی کیبورد) از دیدن واکنش کرکتر اصلی.... بخندند !
آیا همیشه باید با لطافت و فروتنی صحبت کنی ؟ یا در مقابل اشخاص خاصی ... این طرز صحبت تبعاتی در بر دارد ؟
شاید هم شخصی باشی که روی خانم ها نفوذ پذیری بیشتری داشته باشی تا آقایان ... و یا بلعکس ...
پس یادت باشه تو یک قهرمان تمام عیار و تا دندان مسلح نیستی .... (حداقل تا مدتها !)
میخوام از بخش مکالمات فعلا فاصله بگیرم و برم به تعامل و تصادم شما با محیط و اجسام پویا ...
به خاطر دارید که داخل خیلی از بازی ها عجیب بود برامون که وقتی بدون اجازه وارد ملک شخصی دیگران میشدیم هیچ واکنشی نداشتند ... حتی به راحتی میشد گران قیمت ترین اجسام را از جلوی صاحبش برداری در عمل شاهد هیچ واکنشی نبودیم ! مگر افراد معدودی که چزو خط اصلی داستان بودند ...یا در شریط خاص ...
در فالات اینطور نیست ... اینکه دستم اشتباهی خورد به کلید و آیتمی را برداشتم ... فقط یک بهانه بیهوده هستش ... مگر اینکه با پرتاب آن آیتم (اگر بخت با شما باشد) بخشیده بشوید ...(البته راه های غیره متعارفی هم وجود داره که به عمد یا غیر عمد امکان دور زدن این قوانین را فراهم کرده! ولی در نهایت نمیتوان منکر تاثیر گذاری این قوانین در روند و تجربه بازی شد)
فقط یادت باشه حافظه این مردم یاداور این خواهد شد که تو خطایی در حد دزدی انجام دادی ... و زمان نیاز داره که فراموش کنند ...
این دنیا در نهایت اگر از آن تو شد ....
دوست داری بسازی ؟ خراب کنی ؟ ببخشی ؟ یا انتقام ؟
دوست داری (این)دنیا را به میدان آتش و جنگ و خون ریزی تبدیل کنی یا نه .... وقت آن رسیده که انسان ها را متهد کنی ... انسانهایی که هر کدام خوب هستند یا بد .... ویا خاکستری ؟
قاتل ! مزدور ! دیوانه های روانی ! احمق ها ! زرنگ ها ! ضعیف ها ! رییس ها ! شاید هم جهش یافتگان !
آیا امکان متهد کردن این همه رنگ های متضاد وجود دارد !
اصلا تو آدمی هستی که انسان ها را دوست داری یا ... میخواهی دوست دشمنانت باشی و دشمن دوستان.... خود ؟
من پایان ماجرا را نمیدانم ولی چیزی که تا این لحظه احساس میکنم ... این هستش که حق انتخاب من بیشتر از چیزی هست که تا قبل از این از یک بازی انتظار داشتم !
نقطه صفر جایی هست که همه در تلاش هستند ...که با دیدن تو از فواصل دور به تو به چشم شکار یا منبع غذا و پول نگاه کنند شاید هم دوست !
نقطه صفر یعنی ... تو اعتبار احترام و افتخاری نداشته باشی.
نقطه صفر یعنی همه ترس و ضعف و درد را از زبان بدن تو درک میکنند(LEVEL)
پس در ابتدا تلاش برای زنده ماندن محض! ... و در زمان مناسب استحکام و شاید انتقام ...شاید هم گذشت !
سیستم مکالمات ...
آیا دروغ گفتن گناه است و همیشه مجازات دارد ؟ سازندگان فالات اینطور فکر نمیکنند !
آیا سکوت هم جزو حقوق شما محسوب میشد ؟ یا حتما باید یک مکالمه را ادامه داد ؟ شاید هم نیاز باشه در وسط مکالمه زیره لب کلماتی را زمزمه کنی که نشان از زیاده گویی شخص مقابل داشته باشد !
و اینجاست که سازندگان فالات به خوبی از سر رفتن حوصله بازیکن خبر داشتند که امکانی را فراهم کردند که خیلی ها به جای هرس خوردن ..(بعد از کوبیدن مشت بر روی کیبورد) از دیدن واکنش کرکتر اصلی.... بخندند !
آیا همیشه باید با لطافت و فروتنی صحبت کنی ؟ یا در مقابل اشخاص خاصی ... این طرز صحبت تبعاتی در بر دارد ؟
شاید هم شخصی باشی که روی خانم ها نفوذ پذیری بیشتری داشته باشی تا آقایان ... و یا بلعکس ...
پس یادت باشه تو یک قهرمان تمام عیار و تا دندان مسلح نیستی .... (حداقل تا مدتها !)
میخوام از بخش مکالمات فعلا فاصله بگیرم و برم به تعامل و تصادم شما با محیط و اجسام پویا ...
به خاطر دارید که داخل خیلی از بازی ها عجیب بود برامون که وقتی بدون اجازه وارد ملک شخصی دیگران میشدیم هیچ واکنشی نداشتند ... حتی به راحتی میشد گران قیمت ترین اجسام را از جلوی صاحبش برداری در عمل شاهد هیچ واکنشی نبودیم ! مگر افراد معدودی که چزو خط اصلی داستان بودند ...یا در شریط خاص ...
در فالات اینطور نیست ... اینکه دستم اشتباهی خورد به کلید و آیتمی را برداشتم ... فقط یک بهانه بیهوده هستش ... مگر اینکه با پرتاب آن آیتم (اگر بخت با شما باشد) بخشیده بشوید ...(البته راه های غیره متعارفی هم وجود داره که به عمد یا غیر عمد امکان دور زدن این قوانین را فراهم کرده! ولی در نهایت نمیتوان منکر تاثیر گذاری این قوانین در روند و تجربه بازی شد)
فقط یادت باشه حافظه این مردم یاداور این خواهد شد که تو خطایی در حد دزدی انجام دادی ... و زمان نیاز داره که فراموش کنند ...
این دنیا در نهایت اگر از آن تو شد ....
دوست داری بسازی ؟ خراب کنی ؟ ببخشی ؟ یا انتقام ؟
دوست داری (این)دنیا را به میدان آتش و جنگ و خون ریزی تبدیل کنی یا نه .... وقت آن رسیده که انسان ها را متهد کنی ... انسانهایی که هر کدام خوب هستند یا بد .... ویا خاکستری ؟
قاتل ! مزدور ! دیوانه های روانی ! احمق ها ! زرنگ ها ! ضعیف ها ! رییس ها ! شاید هم جهش یافتگان !
آیا امکان متهد کردن این همه رنگ های متضاد وجود دارد !
اصلا تو آدمی هستی که انسان ها را دوست داری یا ... میخواهی دوست دشمنانت باشی و دشمن دوستان.... خود ؟
من پایان ماجرا را نمیدانم ولی چیزی که تا این لحظه احساس میکنم ... این هستش که حق انتخاب من بیشتر از چیزی هست که تا قبل از این از یک بازی انتظار داشتم !
سیستم مهارت(َ Skills)
تصویر زیر همان جدول سیستم مهارت فالات میباشد که در فالات به آن PERK گفته میشود...
بعد از بالا رفتن هر بار ...لول اصلی شما که با عدد مشخص میشود میتوانید یکی از پرک های این جدول را انتخاب کنید.
سعی میکنم هر بار مقداری از جدول را برای شما توضیح بدهم!
بعد از بالا رفتن هر بار ...لول اصلی شما که با عدد مشخص میشود میتوانید یکی از پرک های این جدول را انتخاب کنید.
سعی میکنم هر بار مقداری از جدول را برای شما توضیح بدهم!
هفت پرک اصلی -> SPECIAL perks
که در بالای جدول وجود دارند مشخص کننده توانایی های هفتگانه شما میباشند که در زیره هر یک زیر شاخه های آن قرار گرفته اند...
نکته:به غیر از جدول شما میتوانید با برداشتن مجله ها و مجسمه های مخفی این قابلیت ها را نیز افزایش دهید
که در بالای جدول وجود دارند مشخص کننده توانایی های هفتگانه شما میباشند که در زیره هر یک زیر شاخه های آن قرار گرفته اند...
نکته:به غیر از جدول شما میتوانید با برداشتن مجله ها و مجسمه های مخفی این قابلیت ها را نیز افزایش دهید
Strength: میزان قدرت و نیروی بدنی شما میباشد.
کاربرد:تعیین کننده میزان وزنی که میتوانید حمل کنید و قدرت ضربات با مشت و سلاح سرد قدرت پرتاب و...
مثال.... مقدار افزایش هر واحد آن ... 10 کیلو به وزنی که میتوانی حمل کنید اضافه خواهد شد
Perception: حواس پنجگانه...
کاربرد:تعیین کننده توانایی شما در ادراک و استفاده از حواس پنجگانه
مثال:باعث افزایش دقت هدف گیری و برد بینایی شما میشود....
Endurance: میزان استقامت(نحمل) شما میباشد.
کاربرد: در افزایش نواره سلامتی و تحمل دویدن(کاهش نیاز به مصرف آدرنالین پوینت)و....
Charisma: میزان کاریزما یعنی نفوذپذیری و اثر گذاری (زبان بدن و جذابیت در گفتار)
کاربرد: توانایی شما در متقاعد کردن دیگران در گفت و گو ها و همچنین خرید و فروش بهتر و شانس بالاتر شما در رام کردن و...
Intelligence: میزان هوش شما
کاربرد: با افزایش هوش... مقدار EX دریافتی شما در فعالیت های مختلف افزایش خواهد یافت و برای سرعت بخشیدن با کسب مهارت ها با سرعت بالاتر مفید است و ...
Agility: میزان چابکی و انعطاف پذیری بدن
کاربرد: افزایش عکس العمل و واکنش شما...به زبان دیگر بهینه ساختن حرکات دست یا پا ...
همچنین میزان نواره AP را افزایش میدهد
Luck: شانس !
کاربرد: در دنیای فالات .. شانس نقشی اساسی را ایفا میکند...
هر مقدار شانس شما بیشتر باشد... احتمال اتفاق های خوب هم بیشتر میشود...
مثل انجام بازی های شانسی... یا برخورده گلوله به هدف ...و ....
این از پرک های اصلی.... بعدا در مورد زیر مجموعه های اینها مینویسم...
کاربرد:تعیین کننده میزان وزنی که میتوانید حمل کنید و قدرت ضربات با مشت و سلاح سرد قدرت پرتاب و...
مثال.... مقدار افزایش هر واحد آن ... 10 کیلو به وزنی که میتوانی حمل کنید اضافه خواهد شد
Perception: حواس پنجگانه...
کاربرد:تعیین کننده توانایی شما در ادراک و استفاده از حواس پنجگانه
مثال:باعث افزایش دقت هدف گیری و برد بینایی شما میشود....
Endurance: میزان استقامت(نحمل) شما میباشد.
کاربرد: در افزایش نواره سلامتی و تحمل دویدن(کاهش نیاز به مصرف آدرنالین پوینت)و....
Charisma: میزان کاریزما یعنی نفوذپذیری و اثر گذاری (زبان بدن و جذابیت در گفتار)
کاربرد: توانایی شما در متقاعد کردن دیگران در گفت و گو ها و همچنین خرید و فروش بهتر و شانس بالاتر شما در رام کردن و...
Intelligence: میزان هوش شما
کاربرد: با افزایش هوش... مقدار EX دریافتی شما در فعالیت های مختلف افزایش خواهد یافت و برای سرعت بخشیدن با کسب مهارت ها با سرعت بالاتر مفید است و ...
Agility: میزان چابکی و انعطاف پذیری بدن
کاربرد: افزایش عکس العمل و واکنش شما...به زبان دیگر بهینه ساختن حرکات دست یا پا ...
همچنین میزان نواره AP را افزایش میدهد
Luck: شانس !
کاربرد: در دنیای فالات .. شانس نقشی اساسی را ایفا میکند...
هر مقدار شانس شما بیشتر باشد... احتمال اتفاق های خوب هم بیشتر میشود...
مثل انجام بازی های شانسی... یا برخورده گلوله به هدف ...و ....
این از پرک های اصلی.... بعدا در مورد زیر مجموعه های اینها مینویسم...
+
Junk Jet:قابلیت پرتاب تقریبا تمام آشغال ها ! قابل تغییر و نصب مد...(بسیار کمیاب)با نگه داشتن دکمه میتوانید آن را شارژ و میزان نیروی پرتاب را افزایش دهید.
Syringer: یا همان "سرنگ" خودمان -جزو سلاح های خیلی کمیاب نمیباشد اما به دلیل عدم آگاهی بازیکن ممکن است نادیده گرفته شود
قابلیت پرتاب 9 نوع سرنگ دست ساز(قابل کرفت)
از مهمترین سرنگ ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
Berserk syringe: این سرنگ باعث میشود هدف مورد نظر دیوانه شده و به هر چیزی که در اطراف خود میباشد حمله کند حتی اگر خودی باشد.(نزدیک هدف برای شخص دیوانه شده در اولویت قرار دارد)
Bloatfly larva syringe:اگر شلیک شود بعد از مردن هدف یک مگس جهش یافته بیرون میاید.(جزو موارد شانسی میباشد)
که بسته به شرایط خاص میتوان از این تکنیک استفاده شود. مانند حواسپرتی و یا به پیشنهادبعضی فرم های خارجی به عنوان یک ابزار برای جمع آوری آیتم های لجندری(مخصوص)
2076 World Series baseball bat: قابلیت منحصر به فرد این بت ... شانس به پرواز دراوردن(پرتاب خیلی قدرت مند) هدف میباشد.
البته شانس آن 6% که با متغییر های مختلف میتوان این شانس را افزایش داد(مانند افزایش مهارت شانس یا خوردن و یا پوشیدن..)
Syringer: یا همان "سرنگ" خودمان -جزو سلاح های خیلی کمیاب نمیباشد اما به دلیل عدم آگاهی بازیکن ممکن است نادیده گرفته شود
قابلیت پرتاب 9 نوع سرنگ دست ساز(قابل کرفت)
از مهمترین سرنگ ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
Berserk syringe: این سرنگ باعث میشود هدف مورد نظر دیوانه شده و به هر چیزی که در اطراف خود میباشد حمله کند حتی اگر خودی باشد.(نزدیک هدف برای شخص دیوانه شده در اولویت قرار دارد)
Bloatfly larva syringe:اگر شلیک شود بعد از مردن هدف یک مگس جهش یافته بیرون میاید.(جزو موارد شانسی میباشد)
که بسته به شرایط خاص میتوان از این تکنیک استفاده شود. مانند حواسپرتی و یا به پیشنهادبعضی فرم های خارجی به عنوان یک ابزار برای جمع آوری آیتم های لجندری(مخصوص)
2076 World Series baseball bat: قابلیت منحصر به فرد این بت ... شانس به پرواز دراوردن(پرتاب خیلی قدرت مند) هدف میباشد.
البته شانس آن 6% که با متغییر های مختلف میتوان این شانس را افزایش داد(مانند افزایش مهارت شانس یا خوردن و یا پوشیدن..)
FUN :
باره اول که من شروع کردم به بازی کردن .... تا نزدیک به یک ماه فقط یک مرحله اصلی را انجام دادم ...
بیشتر زمان من صرف جمع کردن منابع برای ساخت و ساز وهمچنین آیتم ها اسلحه ها و.... جدید
سیستم کرفتینگ هم مدت زیادی منو سرگرم کرده بود . کشف محیط ها و چیز های جدید و خیلی موارد دیگه که ربط مستقیمی به روند اصلی داستان بازی نداشت ... و البته همین موارد توانست در روند بهتره خط اصلی داستان به شکل غیر مستقیمی تاثیر گذار باشد .
بازی خاصی را به خاطر نمیاورم که زمان زیادی ... تنها با وقت گذرانی جدا از خط اصلی بازی من را سر گرم کرده باشه...
البته این شکل تفریح کردن بر عکس خیلی بازی های دیگه به هیچ عنوان اجبار نیست و شاید در بعضی موارد برای اشخاص خاصی به علت فراموش شدن جریان اصلی داستان بازی تبدیل بشه به تکراری شدن روند بازی
و شخص احساس کنه که هدفی از ادامه دادن نداره !
پس یاداوری میکنم روند اصلی داستان در اولویت باشه و فاصله زیادی بین مراحل اصلی ایجاد نشه...
بخش تفریحی(FUN) پتانسیل زیادی برای خلق و تغییرات داره ... شاید به جرات بتونم بگم در این بخش هیچ کدوم از بازی هایی که شخصا تجربه کردم...قابل مقایسه با FallOut 4 نباشه ...
از ساخت خانه های آماده یا دستی ... دیوار های مستحکم برای دفاع از مردم و دارایی های خود تا ساخت برج های غول آسا ...
از ساخت وسایل برقی و یا مکانیکی .... تا ساخت تله ها و سیستم دفاعی ....
از ساخت سوییچ های(ابتدایی و پیشرفته) دستی یا اوتوماتیکی .... تا هوشمند کردن آن ها به وسیله اتصال به کامپیوتر ...
از چبدمان و دکوراسیون قرون وستایی تزیین شده با جسد و سره انسانها(موجودات) تا طراحی های پیشرفته و امروزی ....
همه چیز آماده شده برای خلاقیت و طراحی .... و حتی ساخت بازی های ابتکاری ... با این وسایل !
بیشتر زمان من صرف جمع کردن منابع برای ساخت و ساز وهمچنین آیتم ها اسلحه ها و.... جدید
سیستم کرفتینگ هم مدت زیادی منو سرگرم کرده بود . کشف محیط ها و چیز های جدید و خیلی موارد دیگه که ربط مستقیمی به روند اصلی داستان بازی نداشت ... و البته همین موارد توانست در روند بهتره خط اصلی داستان به شکل غیر مستقیمی تاثیر گذار باشد .
بازی خاصی را به خاطر نمیاورم که زمان زیادی ... تنها با وقت گذرانی جدا از خط اصلی بازی من را سر گرم کرده باشه...
البته این شکل تفریح کردن بر عکس خیلی بازی های دیگه به هیچ عنوان اجبار نیست و شاید در بعضی موارد برای اشخاص خاصی به علت فراموش شدن جریان اصلی داستان بازی تبدیل بشه به تکراری شدن روند بازی
و شخص احساس کنه که هدفی از ادامه دادن نداره !
پس یاداوری میکنم روند اصلی داستان در اولویت باشه و فاصله زیادی بین مراحل اصلی ایجاد نشه...
بخش تفریحی(FUN) پتانسیل زیادی برای خلق و تغییرات داره ... شاید به جرات بتونم بگم در این بخش هیچ کدوم از بازی هایی که شخصا تجربه کردم...قابل مقایسه با FallOut 4 نباشه ...
از ساخت خانه های آماده یا دستی ... دیوار های مستحکم برای دفاع از مردم و دارایی های خود تا ساخت برج های غول آسا ...
از ساخت وسایل برقی و یا مکانیکی .... تا ساخت تله ها و سیستم دفاعی ....
از ساخت سوییچ های(ابتدایی و پیشرفته) دستی یا اوتوماتیکی .... تا هوشمند کردن آن ها به وسیله اتصال به کامپیوتر ...
از چبدمان و دکوراسیون قرون وستایی تزیین شده با جسد و سره انسانها(موجودات) تا طراحی های پیشرفته و امروزی ....
همه چیز آماده شده برای خلاقیت و طراحی .... و حتی ساخت بازی های ابتکاری ... با این وسایل !
پرتاب اجسام یا موجودات با مورتار !
در یکی از دو DLC های بازی Junk Mortar به آبجکت های آماده اضافه میشود.
که با وصل کردن آن به برق و یا کامپیوتر(گزینه انتخوابی برای تنظیمات شدت و درجه مورتار) میتوانید تمام آبجکت های متحرک را پرتاب کنید
از پرتاب خودتون تا پرتاب دوستان یا دشمنان
حتی زمان هایی پیش میاید که یک سری اجساد که در منطقه شما بر اثر جنگ باقی مانده برای شما ایجاد مزاحمت کنند پس این وسیله میتواند مفید باشد
در یکی از دو DLC های بازی Junk Mortar به آبجکت های آماده اضافه میشود.
که با وصل کردن آن به برق و یا کامپیوتر(گزینه انتخوابی برای تنظیمات شدت و درجه مورتار) میتوانید تمام آبجکت های متحرک را پرتاب کنید
از پرتاب خودتون تا پرتاب دوستان یا دشمنان
حتی زمان هایی پیش میاید که یک سری اجساد که در منطقه شما بر اثر جنگ باقی مانده برای شما ایجاد مزاحمت کنند پس این وسیله میتواند مفید باشد
ساخت کارخانه یکی دیگر از امکانات DLC فالات هستش.از یک کارخانه کوچک با چند قطعه ابتدایی گرفته تا شبیه سازی کارخانه واقعی به کمک فیزیک اجسام. ابزارها به اندازه ای زیاد و متنوع هستند که میتوان گفت محدودیتی در ساختن و ابتکار وجود ندارد. و البته برای کاخانه حتما به یک منبع برق قوی نیاز دارید.
بر عکس دیدگاه عموم از نظره طرفداران این بازی PowerArmor را نباید به عنوان لباس حساب کرد. منطق این افراد در این هست که PA مانند ماشین یا وسایل نقلیه دارای محدودیت هایی از جمله میزان مصرف باتری و قابلیت خراب شدن میباشد. و بعد از مدتی استفاده از آن مخصوصا در مبارزات نیاز به تعمیر خواهد داشت! و برای این منظور به دو عامل نیاز میباشد
1-ایستگاه تعمیره مخصوص
2-مواد یا متریال های مشخص (آلمینیوم-مس-آهن و ...)
شما میتوانید "آشغال هایی که به خاطره سنگینی شما را محدود کرده اند" را در ایستگاه های تعمیر ذخیره کرده تا دفعه بعد اگر از همان مکان می گذشتید از همان ها برای تعمیر استفاده کنید.
البته مواردی دیگری هم میشه بهش اضافه کرد مثلا اگر در کناره "ایستگاه تعمیرPA" کارگاه های مخصوص "اسلحه و لباس ها " باشد میتوانید وسایل اضافه مختلف را به وسیله آن ها کرفت(آب) کرده و از متریال های به دست آمده برای تعمیر استفاده کنید(البته برای نتیجه مناسب از کرفت کردن باید پرک مخصوص را با XP بالا ببرید)
میزان مصرف بهینه از باتری به لول و پرک ها هم بستگی دارد و با گرفتن مهارت خاص میتوانید در چند مرحله شاهد کاهش چند برابری مصرف باتری باشید
1-ایستگاه تعمیره مخصوص
2-مواد یا متریال های مشخص (آلمینیوم-مس-آهن و ...)
شما میتوانید "آشغال هایی که به خاطره سنگینی شما را محدود کرده اند" را در ایستگاه های تعمیر ذخیره کرده تا دفعه بعد اگر از همان مکان می گذشتید از همان ها برای تعمیر استفاده کنید.
البته مواردی دیگری هم میشه بهش اضافه کرد مثلا اگر در کناره "ایستگاه تعمیرPA" کارگاه های مخصوص "اسلحه و لباس ها " باشد میتوانید وسایل اضافه مختلف را به وسیله آن ها کرفت(آب) کرده و از متریال های به دست آمده برای تعمیر استفاده کنید(البته برای نتیجه مناسب از کرفت کردن باید پرک مخصوص را با XP بالا ببرید)
میزان مصرف بهینه از باتری به لول و پرک ها هم بستگی دارد و با گرفتن مهارت خاص میتوانید در چند مرحله شاهد کاهش چند برابری مصرف باتری باشید
FallOut 4 بخش تاریکی هم داره که..... به باگ تعریف شده !
شاید باور نکنید ولی من بارها به خاطر این باگ ها به مرزه منفجر شدن رسیدم !
ولی هر بار یک راهی پیدا کردم که بتونم این باگ ها را دور بزنم ... خوشبختانه ورژن PC بازی امکان(به جز حالت Survive) اجرای فرمان های خاصی را داره که اگر مشکلی پیش آمد با سرچ مشکل در اینترنت فرمان مناسبی را پیدا کنید ... البته تا این لحظه من مشکل خاصی که به این مرحله کشیده بشه را نداشتم ...
یک معادله کلی هست که هرچه میزان گستردگی و پیچیدگی(به لحاظ فنی) بازی بیشتر باشه احتمال خطاهای بیشتر را باید انتظار داشت ... مثل مقایسه میزان مرگ و میر در کشور پر جمعیت چین با (مثلا) پرتقال ...
از محدودیت تستر ها گرفته تا اجرای فرمان های زیاد که باعث ناهماهنگی بشه .
مخصوصا اینکه بسیاری از اتفاقات و جنگها در زمان بازی ... به صورت Off Screen پردازش میشه (پردازش منطقی و بدون پردازش گرافیکی) که خود این حافظه و پردازش زیادی را نیاز داره ....
+
======================================================
شاید باور نکنید ولی من بارها به خاطر این باگ ها به مرزه منفجر شدن رسیدم !
ولی هر بار یک راهی پیدا کردم که بتونم این باگ ها را دور بزنم ... خوشبختانه ورژن PC بازی امکان(به جز حالت Survive) اجرای فرمان های خاصی را داره که اگر مشکلی پیش آمد با سرچ مشکل در اینترنت فرمان مناسبی را پیدا کنید ... البته تا این لحظه من مشکل خاصی که به این مرحله کشیده بشه را نداشتم ...
یک معادله کلی هست که هرچه میزان گستردگی و پیچیدگی(به لحاظ فنی) بازی بیشتر باشه احتمال خطاهای بیشتر را باید انتظار داشت ... مثل مقایسه میزان مرگ و میر در کشور پر جمعیت چین با (مثلا) پرتقال ...
از محدودیت تستر ها گرفته تا اجرای فرمان های زیاد که باعث ناهماهنگی بشه .
مخصوصا اینکه بسیاری از اتفاقات و جنگها در زمان بازی ... به صورت Off Screen پردازش میشه (پردازش منطقی و بدون پردازش گرافیکی) که خود این حافظه و پردازش زیادی را نیاز داره ....
+
البته این مساله عمدا در بازی گنجانده شده.زمانی که از محیطی(Cell) به محیطی دیگر با سرعت میدوید کامپیوتر شما نیاز به زمان کافی برای بارگذاری و پردازش محیط جدید دارد و برای جلوگیری از هنگ کردن موقتی انجین هوشمندانه قابلیت "دویدن" را تا بارگذاری جدید غیره فعال میکند.
======================================================
من بعد از رسیدن به Level 90 در حالت Very Hard تصمیم گرفتم بازی را از ابتدا ولی اینبار در حات Surviver شروع کنم. که خوش بختانه لذتی چند برابر را برای من در بر داشت ...
نشانه "+" نشاندهنده ویرایش جدید و قسمت های اضافه شده به مقاله
DLC: بسته های اضافه شونده به بازی که اکثرا به صورت رسمی توسط شرکت سازنده بازی برای دانلود اراِیه میشود
MOD: به فایل هایی گفته میشود که تغییراتی در روند و شکل بازی داده میشود.این فایل ها اکثرا توسط کاربرهای معمولی و به صورت غیره رسمی برای دانلود داخله سایت ها گذاشته میشود.(در بعضی موارد به صورت فقط راهنما میباشند)
PERK:
پرک همان سیستم XP یا مهارت های به دست آمده(وابسته به سیستم لولینگ) میباشد که با گرفتن هر XP میتوانید به دلخواه یکی از مهارت ها را دریافت کنید)
البته در جدول مهارت ها بالاترین ردیف جزوه مهارت های اصلی و کلی هستند که سرنوشت بقیه جدول وابسته به آن ها میباشد.هر چند بالا بردن خود مهارتهای اصلی مستقیما در عملکرد و توانایی شما تاثیر خواهد گذاشت
DLC: بسته های اضافه شونده به بازی که اکثرا به صورت رسمی توسط شرکت سازنده بازی برای دانلود اراِیه میشود
MOD: به فایل هایی گفته میشود که تغییراتی در روند و شکل بازی داده میشود.این فایل ها اکثرا توسط کاربرهای معمولی و به صورت غیره رسمی برای دانلود داخله سایت ها گذاشته میشود.(در بعضی موارد به صورت فقط راهنما میباشند)
PERK:
پرک همان سیستم XP یا مهارت های به دست آمده(وابسته به سیستم لولینگ) میباشد که با گرفتن هر XP میتوانید به دلخواه یکی از مهارت ها را دریافت کنید)
البته در جدول مهارت ها بالاترین ردیف جزوه مهارت های اصلی و کلی هستند که سرنوشت بقیه جدول وابسته به آن ها میباشد.هر چند بالا بردن خود مهارتهای اصلی مستقیما در عملکرد و توانایی شما تاثیر خواهد گذاشت
آخرین ویرایش: