مصاحبه: ابر قهرمان گاتهام در نسل جدید

گفتگو در 'اخبار بازی ها' ایجاد شده توسط Red Ѵ, ‏Mar 24, 2015.

  1. Red Ѵ

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Jul 9, 2014
    ارسال ها:
    6,789
    نام:
    وحید
    [​IMG]

    Sefton Hill (سفتون هیل) کارگردان بازی Arkham Knight در خلق و خویی متفاوت است. او و سایر افراد تیمش بالاخره در دوره استراحت خانگی‌ خودشان هستند آن‌ هم بعد از 6 ماه نهایی کار بر روی آخرین قسمت از سری بازی که باعث شد نام آن‌ها و استدیو بازیسازیشان را بر سر زبان ها بیاندازد. از 10 سال فعالیت استدیو Rocksteady، هشت سال آن را مشغول ساخت سری بازی های Batman بوده‌اند. بالاخره یک روز، در بهار آینده هیل از خواب بیدار می‌شود و متوجه می‌شود این قضیه نیز به اتمام رسیده.

    در یکی از اتاق های دفتر کار Rocksteady که در شمال لندن واقع است هیل به ما می‌گوید:
    هیل کمتر از شش ماه وقت دارد تا بفهمد که چگونه باید این حجم از ذهنش را با چیز دیگری درگیر کند و متمرکز چه چیزی شود. او ایده هایی مطمئنا دارد اما احتمالا هنوز قطعی نیست و هنوز چیزی را شروع نکرده‌اند. Rocksteady بر خلاف استدیو های هم اندازه خودشان، یک استدیو متمرکز بر یک عنوان در آن واحد هستند. تمام 160 نفر کارمند این استدیو در حال کار بر روی اخرین قسمت از این سه گانه هستند تا هرچه بهتر به اتمام برسد. شاید چشم انداز اینکه بالاخره باید نیم نگاهی به آینده نیز داشته باشند کمی در این واقعه گم شده باشد اما هیل می‌گوید:
    در حال حاضر در حال انجام بازی هستیم و ما اولین کسانی هستیم که از خارج از استدیو Rocksteady و Warner در حال انجام این کار هستیم و واقعا میفهمم که هیل چه می‌گوید. حرکات و رفتار های بتمن به شکل بی نظیری پیشرفت کرده‌اند، کمربند معروف بتمن و ابزارهایش نیز گسترده تر و متنوع تر شده‌اند و او این ابزار ها را در بزرگترین و پر جزییات ترین دنیایی که Rocksteady تا بحال ساخته است استفاده می‎کند. همین موارد برای یک خداحافظی باشکوه کافی بنظر می‌رسد اما برای سفتون هیل این موارد کافی نیست. Arkham Asylum بر روی مبارزات و مخفی کاری تمرکز کرده بود، Arkham City آزادی عمل و محیط های باز را به ارمغان آورد. این موارد خوب هستند و کافی برای یک ادامه هستند اما Rocksteady چیز دیگری میخواهد و مطمئنا چیز دیگری وجود دارد.

    Batmobile جواب خواسته است. زمانی که اولین یاز فرمان این وسیله را در دست می‌گیرید حس عجیبی وجود دارد. باید هم این حس را داشته باشید بالاخره در حل کنترل یک وسیله مخرب، تانک مانند و در عین حال ماشین کنترلی و به واقع یک ابر خودرو به مانند صاحبش هستید و ما نیز آن را در حومه شهر گاتهام سیتی در کارخانه شیمیایی Ace کنترل می‌کنیم.Batmobile برای چنین دمویی انتخاب عجیبی بنظر می‌رسد زیرا این وسیله طراحی شده تا شما را در سریعترین زمان ممکن به نقاط مختلف شهر گاتهام ببرد، شهری که 5 برابر آرکام سیتی اندازه دارد و راه دیگری علاوه بر Batmobile نیز برای کاوش وجود دارد و آن ‌هم قهرمان شنل پوش و قلاب همیشگی اش است که می‌توانید با آن کل شهر را بگردید. هرچند هیل توضیح می‌دهد که Rocksteady چیز دیگری در نظر داشته است:​



    [​IMG]

    او اشتباه نمی‌گوید، شما می‌توانید در مدت زمان کوتاهی با Batmobile کل مناطق زمینی را طی کنید و هرگونه تهدید و خطر را با وسیله های این ابر خودرو منهدم کنید اما Rocksteady چیزی فراتر از این موضوع رفته است، ساخت این وسیله به مانند دیگر قسمت های سری که هر کدام معرفی کننده یک مورد جدید بوده اند انجام شده است. این وسیله یک مکمل است و قرار نیست جایگزین چیزی شود و به مانند دیگر قابلیت ها و ابزار های بتمن یک وسیله کمکی است.

    Adam Doherty کارگردان گیم پلی سری بازی Arkham که مسلما به خوبی هرکس سه گانه بتمن Rocksteady را درک می‌کند به ما می‌گوید:
    با تمام این موارد به میزان زیادی مشتاق این هستیم که Batmobile را در یک فضای باز و محیط های بزرگ بازی امتحان کنیم و با اینکه دمو Ace Chemicals فرصت بسیار خوبی برای یک تجربه کوتاه بود تا بفهمیم که این وسیله برای کمک به بتمن ساخته شده است نه اینکه او را از مرکز و محوریت بازی به بیرون پرت کند.

    مطمئنا می‌پرسید چگونه، در یک مبارزه که Batmobile نیز در نزدیکی نبرد پارک شده است یک دکمه جدید در صفحه ظاهر می‌شود و ما دکمه های X و [FONT=&amp] □ [/FONT] را باهم می‌زنیم و بعد فن اژدهایی که بتمن به دشمن وارد می‌کند باعث پرت شدن او به هوا می‌شود و سپس Batmobile نیز با یک بیهوش کننده دشمن را به طرف دیگر منطقه مبارزه پرت می‌کند. در طرفی دیگر با کمک Batmobile می‌توانیم در های محافظتی سنگین را فروبریزیم تا قهرمان شنل پوش ما وارد منطقه دیگری از محیط بازی شود یا به کمک این خودرو دسترسی قهرمان ما به مکان های بیشتر میسر می‌شود. Batmobile در این مراحل چیزی جز یک دکمه برای کمک به ما نبوده است و در حل معما ها نیز ما می‌توانیم به سریعترین زمان ممکن و براحتی از Batmobile به بتمن و بلعکس جابجا شویم. ​

    [​IMG]

    هیل توضیح می‌دهد:
    کنترل از راه دور Batmobile به مانند دیگر گجت های بتمن یعنی Batclaw و Batarang در همان لیست ابزار دایره مانند قرار دارد و بعنوان یک گجت اضافه برای توانایی های قبلی بتمن حساب می‌شود و جوری طراحی شده که به شما این حس را بدهد که به مانند دیگر گجت های بتمن است و نه چیز دیگری.
    حتی زمانی که تمام توجه بازی به Batmobile است، باز هم بازی اصالت خود را فراموش نمی‌کند و هسته گیم پلی از یاد نمی‌رود. زمانی که شما دکمه L2 را فشار دهید و Batmobile را به حالت جنگی دربیاورید آنالوگ سمت چپ دسته بجای کنترل کردن خودرو تبدیل به یک کنترلر برای موشک اندازی می‌شود و آنالوگ سمت راست نیز بجای به حرکت دراوردن این وسیله تبدیل به یک کنترل برای تیراندازی می‌شود. با دکمه X نیز میتوانید باعث جابه‌جایی‌های کوتاه ولی سریع Batmobile شوید.

    در ادامه زمانی که داشتیم دمو را بازی می‌کردیم به یک حیاط خلوت کارخانه رسیدیم که پر از تانک های بدون سرنشین دشمن بود، سپس به ما گفته شد که به مانند مبارزه های تن به تن در این مبارزه نیز اگر یک مبارزه تمیز و بدون کوچکترین صدمه داشته باشید به بازیکن امتیازات بیشتر تعلق می‌گیرد.یک خط ثاقب، محل و شکل شلیک گلوله های این تانک را نشان می‌دهد و ثانیه ای قبل از اینکه تانک شلیک کند رنگش به قرمز تغیر می‌کند.
    هرچند آن زیبایی و حس مشت پرتاب کردن های بتمن را ندارد ولی مبارزات با Batmobile نیز ترکیبی از حمله و دفاع به موقع است. دشمنان یا همان تانک های بدون سرنشین اطراف شما را پر می‌کنند و حال باید شما آن‌ها را از بین ببرید هرچند که صدماتی که این تانک ها به Batmobile وارد می‌کنند بسیار ناچیز است. پس از یک مبارزه بسیار زیبا و چشمگیر در نهایت دو عدد تانک نهایی بدون سرنشین با شلیک موشک های ما زمین گیر می‌شوند و با انفجاری جذاب از بین می‌روند.
    به مانند مبارزه های تن به تن که در بعضی مبارزات دشمنانی مخصوص با نقطه ضعف های بخصوص وارد مبارزه می‌شوند در قسمت های با Batmobile نیز شاهد چنین مبارزاتی هستیم و باید به وسیله اسلحه‌های مخصوص که هر کدام یک زمان لازم برای بارگذاری دارند استفاده کنیم.
    این روش مبارزات با خودرو دقیقا همان سبک مخصوص Rocksteady است که به شکل بسیار مناسبی اینجا نیز جواب داده است.
    با اینحال از بُعد گیم پلی که گذر کنیم Batmobile هنوز هم برای افرادی در این استدیو یک چالش حساب می‌شود در واقع این وسیله بر تک تک اجزای این بازی تاثیر خاصی گذاشته است که هر کدام از آن‌ها را مجبور به یک بررسی دیگر می‌کند. یک ابر خودرو نیازمند ابر جاده‌ها و مسیر ها است. یک وسیله تانک مانند به طبع پهن است و در نتیجه مکان های بازی نیز باید پهن و متناسب شوند. حال زمانی که جاده ها و خیابان ها پهن می‌شوند برای اینکه تناسب سایز خیابان ها با ساختمان های بازی بهم نخورد در نتیجه در این قسمت باید شاهد ساختمان هایی عظیم تر و بلند تر باشیم و سپس باید دشمنانی طراحی شوند که بتوانند به وسیله ای که از سقوط کردن صدمه ای نمی‎بیند، صدمه بزنند. حال بعد از تیم طراحی نوبت به تیم صداگذاری و طراحی صدا های بازی است که باید برای وسیله ای که وجود ندارد صدای منحصربفرد خودش را تولید کنند و این دامنه تغییرات همچنان بزرگتر و بزرگتر می‌شود و نشان می‌دهد که یک وسیله مانند Batmobile چگوه باعث می‌شود کل تیم استدیو درگیر شوند. از موارد این چنینی که گذر کنیم خود بتمن نیز باید ارتقاهایی ببیند که به بازیکن این حس را ندهد که در آخرین قسمت بازی‌اش به حاشیه رفته و در نتیجه چنین موردی طناب و قلاب مخصوص بتمن که در بازی های قبل و اللخصوص Arkham City به وفور استفاده میشد حال بسیار سریعتر و قویتر شده است و شما می‌توانید به ساختمان هایی بسیار دورتر و بلند تر دسترسی داشته باشید.

    هیل در ادامه به ما می‌گوید:

    دنیای بازی به شکل Open-World یا همان دنیای باز است و طبق گفته های Rocksteady شاهد آزادی کامل برای مبارزه یا مخفی کاری خواهیم بود و به بازیباز کاملا حق انتخاب رو می‌دهد و فقط در زمان های بسیار معدودی شما را وادار می‌کند که از یک روند بخصوص پیروی کنید. این نکته قوت تمامی سری بازی های Arkham بوده است که در بسیاری از بازی های بعد از خودش نیز الهام گیری شده است اما هیچکدام نتوانستند به خوبی این سری بازی آن را اجرا کنند با اینحال این روند نیز ارتقا پیدا کرده است و بسیار روان تر و کامل تر شده است، از کمک های Batmobile گرفته تا راه های جدید برای از بین بردن دشمنان و کمک گیری از محیط بازی. انیمیشن دشمنان بازی نیز بسیار ارتقا پیدا کرده است. Doherty(دورتی) یکی از طراحان انیمیشن بازی این نکته را ذکر کرد که در دو قسمت قبلی تمامی دشمنان بازی از یک نوع انیمیشن برای لگد زدن و مشت زدن استفاده می‌کردند اما حال کاملا متفاوت از یکدیگر عمل خواهند کرد. روند مبارزات نیز با دشمنان بسیار تغییر کرده‌است به عنوان مثال در نسخه های قبل زمانی که یک دشمن بر روی زمین می‌افتاد بتمن باید با یک ضربه طولانی و کند کار آن را تمام می‌کرد در حالی که در مبارزات جدید بتمن با یک حرکت سریع دشمنان را از بین می‌برد تا روند مبارزات جذاب تر و سریعتر پیگیری شود.



    [​IMG]

    دورتی در رابطه با سیستم مبارزات تن به تن اضافه می‌کند که:

    این صفات به بخش مخفی کاری بازی نیز رخنه کرده‌است و ما شاهد هستیم که بتمن با یک قابلیت جدید به نام Fear Takedown سه دشمن بازی را پشت سرهم نابود می‌کند. در زمان بازی کردن از یک دریچه به درون اتاق پریدم و با انجام یک Drop Takedown اولین دشمن اتاق را از بین بردم و سپس با بردن دوربین به سمت راست و زدن دکمه مربع دومین دشمن را نیز سریع بیهوش کردم و همین کار را نیز با دشمن سوم کردم کاری اگر می‌خواستم در قسمت های قبل انجام دهم باید تک به تک و نفر به نفر آن‌ها را بیهوش می‌کردم اما حال در کوتاه ترین زمان ممکن همگی آن‌ها را بیهوش و از بین بردم. این مورد به روان بودن و شناور بودن سیستم مبارزات بازی کمک بسیار زیادی کرده است هر چند دورتی معتقد است که این از خصوصیات بتمن است:

    یک تعادل بسیار مناسب بین قدرتمند بودن و احساس ضعف در کاراکتر بازی وجود دارد و قابلیت جدید Fear Takedown را میتوان از همان ابزار قدرتمند شدن نام برد اما همین قابلیت جدید در مبارزات هم کاملا عالی متعادل شده است. برای اینکه از این قابلیت بتوانید بهره ببرید باید به مانند اکثر بازی ها با کشتن های کاملا مخفیانه یا همان Silent Takedown این قابلیت را شارژ کنید همچنین این مورد دارای محدودیت هایی نیز است. بعنوان مثال اگر با Fear Takedown سه نفر از دشمنان را از بین ببرید اما نفر چهارم دارای اسلحه گرم باشد، در اینجاست که شما دچار مشکل شده اید و باید رو به مبارزات تن به تن بیاورید. این قابلیت باعث پیشرفت بسیار مناسب هسته گیم پلی شده است اما ایجاد چنین تعادل و تناسبی کاری است که فقط از این تیم بر می‌آید.

    اگر تمامی این موارد و پیشرفت ها را کنار بگذاریم، هیچ موردی به سختی انتقال دادن بازی به سخت افزار های جدید کنسول های این نسل نخواهد بود. تقریبا با تمام کسانی که در استدیو صحبت می‌کنیم از انتقال Xbox 360 و PS3 به Xbox One و PS4 و سختی ها و مشکلاتش صحبت می‌کنن و چگونه این انتقال باعث خستگی آن‌ها شده است. بله این انتقال باعث می‌شود دست آن‌ها برای تغییرات و ارتقاها بسیار باز باشد اما این به معنای آن است که شما باید بیشتر کار و تلاش کنید تا این اتفاق بیافتد


    [​IMG]


    البته مزیت های این انتقال کاملا مشخص و واضح است و بسیار سخت است که باور کنیم بازی Arkham Knight بر روی همان موتور گرافیکی اجرا می‌شود که نسخه های قبل با آن اجرا می‌شدند. به شکل کاملا حیرت انگیزی این بازی بر روی موتور گرافیکی Unreal Engine 3 اجرا می‌شود البته با ذکر این نکته که این موتور بسیار بسیار پیشرفته شده است و ارتقا های بسیار بزرگی توسط خود Rocksteady بر روی آن به وجود آمده است و تقریبا این موتور را به دارایی شخصی دست ساز خودشان تبدیل کرده است. این مورد را قبلا از طرف سازندگان شنیده بودیم اما بسیار سخت که با آن‌ها در این مورد بحث کنیم وقتی که خود بازی را در حال اجرا می‌بینیم. برای مقایسه بارگذاری های Arkham City را میتوان نام برد که واضح است Rocksteady برای محیط بزرگ بازی باید قید بسیاری از جزییات را می‌زد اما اینجا و در این نسخه هر دو مورد را در بازی شاهد هستیم و این بی نظیر است.

    ما در ادامه بسیار سوپرایز شدیم که خود ناشر یعنی Warner Bros این حرکت به کنسول های جدید را تایید کرده است. بهرحال این شرکت ناشر که یکی از بازی اخیرش یعنی Mortal Kombat X یک بازی دو نسلی است و در عین حال اجازه چنین کاری را داده است بسیار جالب است. اما این انتخاب برای سفتون هیل یه چیز کاملا واضح و از قبل مشخص بوده است، شما نمی‌توانید بازی عالی و بی نقص بسازید اگر خودتان را مشغول ساخت یک ورژن از آن برای سخت افزار های 10 سال پیش کنید.

    او به ما گفت:
    هرچند که این تصمیم بهایی نیز داشت. آن دسته از کسانی که بازی را در مارچ سال 2014 و پشت در های بسته در Game Developers Conference( به اختصاری GDC ) مشاهده کرده بودند، عرضه بازی را در همان سال یعنی 2014 بسیار خوشبینانه و بعید می‌دانستند. مشخص بود که Rocksteady که به زمان بیشتری نیاز داشت و در نهایت این Warner بود که راضی شد مهم ترین بازی خود در آن سال را با 8 ماه تاخیر عرضه کند.

    هیل در این مورد اشاره کرد:
    در ادامه:



    [​IMG]


    هرچند این راحتی هیل محدودیت هایی نیز دارد. هرچند که بسیار خوشحال است که دلیل این تاخیر را تقصیر خودش می‌داند و آن را قبول دارد در همین حال به نقطه ضعف های خودش نیز اعتراف می‎کند و زمانی که از او می‌پرسم که چرا بعد از عرضه بازی خودت آن را تجربه نمی‌کنی می‌گوید که من بسیار وسواسی و حساس هستم. برای بحث در مورد طراحی های فیلسوفانه او در بازی، اصرار بسیار زیادی بر داستان Arkham Knight دارد. ما می‌دانیم که بعد از مردن جوکر در Arkham City حال این مترسک( Scarecrow) است که بعنوان بدمن و دشمن اصلی بتمن به شمار می‌رود که علاقه بسیار زیادی به نابود کردن بتمن چه از لحاظ ذهنی و چه از لحاظ جسمی دارد. دشمن جدید یعنی آرکام نایت نیز بنظر می‌رسد که چیزی بیشتری در ذهن خود علاوه بر زور ماهیچه و دستور گرفتن و دادن دارد. دشمن های قدیمی و اصلی دیگر از جمله پنگوئن، دو چهره و هارلی کویین نیز به این نسخه بازگشته‌اند. اوراکل و رئیس پلیس جیم گوردون نیز نقس بسیار بزرگتر و مهم تری را در این قسمت ایفا خواهند کرد. هرچند که هیل کوچکترین توضیح بیشتری در این موارد نمی‌دهد.

    اون می‌گوید:

    اینکه هیل چجوری توانسته است رضایت و اعتماد یکی از بزرگترین شرکت های بازیسازی/فیلمسازی دنیا را به دست آورد آن‌ها را راضی نگه دارد تا چیز بیشتری از بازی نشان ندهند خود گویای همه چیز است. از رفتن به کنسول های جدید گرفته تا تاخیر های بازی و همچنین نحوه تبلیغ کردن بازی از آن چیز هایی است که نشان دهنده اعتماد Warner به آن‌ها و درک درستی است که این استدیو بی نظیر از دنیای بتمن و شخصیت ها و پتانسیل هایش دارد.

    هیل در آخر اشاره می‌کند:
    او سپس توقف می‌کند و بنظر می‌رسد که قرار است آن 90 درصد از فضای پر شده مغزش بالاخره آزاد شود و در نهایت بالاخره باید به این ترک عادت، عادت کند. اما یادمان نرود زیبایی اینکه این آخرین بازی است که قرار است در این دنیا و با این کاراکتر ها بسازی، این است که لازم نیست نگران آینده باشی.

    او سپس دوباره شروع می‌کند:

    با وجود تمام چیز هایی که دیدیم ما کاملا مطمئن هستیم که Rocksteady و اعضای تیمش کار خود را به خوبی بلدند و مطمئنا موفق خواهند بود.
     
    #1 Red Ѵ, ‏Mar 24, 2015
    آخرین ویرایش: ‏Mar 24, 2015
  2. D@SHR3ZA

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Nov 4, 2006
    ارسال ها:
    1,576
    نام:
    محمد رضا
    فقط یه لایک برای این همه زحمت کافی نبود باید اینجا هم تشکر کنم بابت ترجمه این مصاحبه که کاملا قابل قدردانی است
     
  3. ArianAwesome

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Aug 24, 2014
    ارسال ها:
    1,469
    واقعا با یه تشکر نمیشه از این همه زحمت کامل تقدیر کرد
    ولی با این حال بسی ممنونم! :)

    دو سری به هیل اعتماد کردم و جواب اعتمادم رو داد
    تریلر دیروز و E3 خارق العاده بودن
    تریلر های داستانی بماند

    بنظر من داستان آرکهام سیتی یکی از بهترین ها بود حالا سفتون گفته این داستان بسیار بهتر هم هست ینی تنها چیزی از بازی که معلوم نیست در چه حدی باشه همین بخش داستان هست بعد از رفتن پاول دینی خیلی خیلی نگران داستان این سری بودم ولی مثل دو سری قبلی به هسل اعتماد میکنم!
    در مورد بتموبیل... هنوز چیزی از ریموت کنترل و پازل سالوینگش نشون داده نشده و همین الانم یه گجت تمام کمال بوده برای بتمن... بترسید از روزی کهاز اونهام رو نمایی شه!
    و در پایان با یه کوتیشن بسیار زیبا از استرنج صحبتمو تموم میکنم
    It will end where it begins
     
  4. Terova

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Dec 1, 2007
    ارسال ها:
    12,776
    نام:
    محمد امین
    بسیار عالی و ممنون
    این ماشین مشکل ساز نشه خوبه اصلا دوست ندارم همه ماموریت ها رو به راحتی تمام با این ماشین جلو ببرم
    البته واقعا سازنده بازی کار خودشون رو بلدن و به شخصه تو نسخه های قبل هیچ ضعفی ندیدم و همون روند گذشته رو ادامه بدن قطعا با شاهکار طرفیم
     
  5. Naruto

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Dec 5, 2009
    ارسال ها:
    4,051
    نام:
    داود
    تو یک سال اخیر تنها مقاله ای بود که با تمام جزییات خوندمش. تشکر می کنم.

    خوشحالم که به عنوان اولین بازی نسل بعدیم این بازی رو انتخاب کردم و بیشتر خوشحالم تاخیر خورد می تونیم پولامون رو جمع کنیم با کالکشن یهو بخریمش. :D
     
  6. Red Ѵ

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Jul 9, 2014
    ارسال ها:
    6,789
    نام:
    وحید
    ممنون از همه دوستان برای لطفشون.
     
  7. IMANOKA

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Sep 11, 2014
    ارسال ها:
    5,145
    نام:
    Iman
    ممنون وحید جان.دقیق و کامل;)
     
  8. linkorn90

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Aug 3, 2010
    ارسال ها:
    744
    نام:
    ارش
    واقعا مقاله کامل و قابل تحسینی بود...خیلی لذت بردم..خسته نباشی وحید جان
     
  9. ADU_Tank

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏May 26, 2011
    ارسال ها:
    1,173
    نام:
    Ali
    Rocksteady دقیقا همون کاری رو با بازی بتمن کرد که Christopher Nolan با سری فیلم هاش کرد.
    دست جفتشون درد نکنه که بتمن رو به اوج خودش، جایی که لیاقتش رو داره، رسوندند.
    دست شما هم بابت ترجمه این مقاله زیبا و زحمتی که کشیدید درد نکنه.
     
  10. LBJ4Ever

    LBJ4Ever FedExpress
    کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏Apr 11, 2011
    ارسال ها:
    5,926
    نام:
    Afshin
    ممنون وحید. خیلی خوب و روون نوشته بودی :-*
     
  11. Wrath OF Joker

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Sep 3, 2008
    ارسال ها:
    2,593
    نام:
    ايمان
    همین یه دیدگاه رو همه ی شرکت ها اگه رعایت میکردن، الان دنیای گیم بهشت بود !
    ممنون از وحید جان. واقعا حال کردم با خوندن این مقاله
     
برچسب ها: