تاریخچه سری بازی THIEF ، بنیانگذار سبک مخفی کاری

~The One~

کاربر سایت
Aug 24, 2012
151
نام
Single Forever
ممنون به‌خاطر مقاله، بهزاد. ;)
تعجب می‌کنم بچه‌های سایت چه‌قدر بی‌خیالن نسبت به Thief. بد نیست برگردید نسخه‌های قدیمی مخصوصاً Metal Age رو بازی کنید تا ببینید مخفی‌کاری یعنی چی. من نسخه‌ی 4ـم رو بازی نکردم اما Thiefـهای قدیمی واقعاً عالی بودن و جزء بازی‌های متفاوت و خاصی بودن که تا حالا بازی کردم و هنوز که هنوزه بازیِ دیگه‌ای مثل‌شون ندیدم. Thief تنها بازی مخفی‌کاری‌ هستش که از لحاظ سبک و سیاق کلاً با بقیه فرق داره.
البته این‌که Thief رو پایه‌گذار سبک مخفی‌کاری بدونیم اشتباهه. پایه‌گذار این سبک همون Metal Gear اوله که فکر کنم دهه‌ی 80 اومد اما به نظر من پایه‌گذاربودن چندان هم مهم نیست، یعنی حداقل چیزی از ارزش‌های این بازی کم نمی‌کنه؛ مهم اینه که این بازی توی سبک خودش تبدیل به یه نماد شده. مثلاٌ نگاه بکنید توی ژانر نقش‌آفرینی‌های غربی اکثراً Baldur's Gate و Diablo رو نماد می‌دونن در حالی‌که اینا اصلاً پایه‌گذار این سبک نیستن و کُلی بازی دیگه قبل از اینا توی همون سبک منتشر شده اما چون زیاد طرفدار دارن و خیلی گُنده شدن به‌عنوان نماد نقش‌آفرینی غربی می‌شناسن‌شون. یا مثلاً در مورد سبک Third Person Shooter همه Gears of War رو نماد این سبک می‌دونن اما این بازی هم اصلاً پایه‌گذار نبوده و اِلمان‌هاش رو از یه بازی دیگه گرفته. از این مثال‌ها خیلی زیاده. متاسفانه توی ایران اکثر کسایی که سبک Stealth بازی کردن همه یا MGSـبازن یا Splinter Cellـباز یا Hitmanـباز و واقعاً یکی از سوال‌های بزرگ زندگیم اینه که چرا کم‌تر کسی توی ایران Thief بازی کرده. متاسفانه یه‌سری بازی‌ها توی ایران اصلاً معروف نیستن؛ Thief هم یکی از همون‌هاست. :(
 

BEHZAD WESKER

کاربر سایت
Jan 13, 2014
2,053
نام
بهزاد
ممنون به‌خاطر مقاله، بهزاد. ;)
تعجب می‌کنم بچه‌های سایت چه‌قدر بی‌خیالن نسبت به Thief. بد نیست برگردید نسخه‌های قدیمی مخصوصاً Metal Age رو بازی کنید تا ببینید مخفی‌کاری یعنی چی. من نسخه‌ی 4ـم رو بازی نکردم اما Thiefـهای قدیمی واقعاً عالی بودن و جزء بازی‌های متفاوت و خاصی بودن که تا حالا بازی کردم و هنوز که هنوزه بازیِ دیگه‌ای مثل‌شون ندیدم. Thief تنها بازی مخفی‌کاری‌ هستش که از لحاظ سبک و سیاق کلاً با بقیه فرق داره.
البته این‌که Thief رو پایه‌گذار سبک مخفی‌کاری بدونیم اشتباهه. پایه‌گذار این سبک همون Metal Gear اوله که فکر کنم دهه‌ی 80 اومد اما به نظر من پایه‌گذاربودن چندان هم مهم نیست، یعنی حداقل چیزی از ارزش‌های این بازی کم نمی‌کنه؛ مهم اینه که این بازی توی سبک خودش تبدیل به یه نماد شده. مثلاٌ نگاه بکنید توی ژانر نقش‌آفرینی‌های غربی اکثراً Baldur's Gate و Diablo رو نماد می‌دونن در حالی‌که اینا اصلاً پایه‌گذار این سبک نیستن و کُلی بازی دیگه قبل از اینا توی همون سبک منتشر شده اما چون زیاد طرفدار دارن و خیلی گُنده شدن به‌عنوان نماد نقش‌آفرینی غربی می‌شناسن‌شون. یا مثلاً در مورد سبک Third Person Shooter همه Gears of War رو نماد این سبک می‌دونن اما این بازی هم اصلاً پایه‌گذار نبوده و اِلمان‌هاش رو از یه بازی دیگه گرفته. از این مثال‌ها خیلی زیاده. متاسفانه توی ایران اکثر کسایی که سبک Stealth بازی کردن همه یا MGSـبازن یا Splinter Cellـباز یا Hitmanـباز و واقعاً یکی از سوال‌های بزرگ زندگیم اینه که چرا کم‌تر کسی توی ایران Thief بازی کرده. متاسفانه یه‌سری بازی‌ها توی ایران اصلاً معروف نیستن؛ Thief هم یکی از همون‌هاست. :(

نه وحید پایه گذار مخفی کاری همین بازی هست. این مخفی کاری که ما میشناسیم را همین بازی اورد. من تو مطلبم هم گفتم تمام عناوین بعد از ریلیز متال گیر سالید و تیف که اتفاقا هر دو هم در سال 1998 عرضه شدند از تیف تاثیر پدیرفتند نه از متال گیر!

مگانیزم های مخفی کاری متال گیر مختص به خودش هست و بیشتر وقت ها هم حالت فانتزی و تخیلی داره! مثلا رفتن تو کارتون و امدن بیرون و...

اگه نگاه به بازی هایی که امدند بندازی این مسئله را متوجه میشی که همشون به جرات میشه گفت راه همین بازی را رفتند.

3 سال پیش دیسانورد امد که دقیقا مکانیزم های مخفی کارش شبیه به همین تیف بود

ربطی به سال نداره باید دید کدام بازی استاندارد ان سبک هست. به عنوان مثال قبل از رزیدنت هم بازی ترسناک بود اما این رزیدت بود که سبک ترسناک بقا را تعریف کرد
 

~The One~

کاربر سایت
Aug 24, 2012
151
نام
Single Forever
نه وحید پایه گذار مخفی کاری همین بازی هست. این مخفی کاری که ما میشناسیم را همین بازی اورد. من تو مطلبم هم گفتم تمام عناوین بعد از ریلیز متال گیر سالید و تیف که اتفاقا هر دو هم در سال 1998 عرضه شدند از تیف تاثیر پدیرفتند نه از متال گیر!

مگانیزم های مخفی کاری متال گیر مختص به خودش هست و بیشتر وقت ها هم حالت فانتزی و تخیلی داره! مثلا رفتن تو کارتون و امدن بیرون و...

اگه نگاه به بازی هایی که امدند بندازی این مسئله را متوجه میشی که همشون به جرات میشه گفت راه همین بازی را رفتند.

3 سال پیش دیسانورد امد که دقیقا مکانیزم های مخفی کارش شبیه به همین تیف بود

ربطی به سال نداره باید دید کدام بازی استاندارد ان سبک هست. به عنوان مثال قبل از رزیدنت هم بازی ترسناک بود اما این رزیدت بود که سبک ترسناک بقا را تعریف کرد
Dishonored اون‌طور که می‌گی شبیه به Thief نبود. تنها شباهت‌شون این بود که جفت‌شون نمای اول‌شخص داشتن. Thief خیلی عناصر مخفی‌کاریش قوی‌تر و رویارویی مستقیم توش محدودتر بود. Thief طوری بود که واسه‌ی مخفی‌کاری باید می‌رفتی توی تاریکی و حواست رو به صداها هم جمع می‌کردی، چون سروصداکردن باعث می‌شد لو بری، حتّی نوع راه‌رفتن (نشستن) و این‌که موقع حرکت‌کردن سلاح بگیری دستت هم مخفی‌کاری رو سخت می‌کرد. توی Dishonored که این‌طوری نبود؛ همه‌ش از یه‌سری Skill استفاده می‌کردی که بری پشت دشمن‌ها و Take-Downـشون کنی و این بازی هیچ استفاده‌ای هم از اِلِمان‌هایی مثل تاریکی/روشنایی و اِفِکت‌های صوتی نمی‌کرد. شباهت‌های اینا آخه کجاست؟ البته قبول دارم در ظاهر به طور کلی یه‌جورایی شبیه به هم به نظر میان ولی نه در اون حدّی که می‌گی. اینا مکانیسم‌های مخفی‌کاری‌شون واقعاً با هم فرق داشت. مثل این می‌مونه که مثلاً بگی Crysis و COD دقیقاً شبیه به همن در حالی‌که اینا فقط در ظاهر عین همن و عناصر Core گیم‌پلی‌شون با هم متفاوته.
پایه‌گذار سبک مخفی‌کاری هم که توی تمام مقالات مربوط به سبک مخفی‌کاری گفته شده Metal Gearـه. خب مخفی‌کاری که فقط قایم‌شدن توی تاریکی‌ها نیست... دیگه واقعاً نیازی نیست بگم فرضاً چه‌کارهایی توی Splinter Cell: Double Agent و Chaos Theory و Hitman: Blood Money و ... انجام می‌دادیم. همه‌ی اون‌ها هم مخفی‌کاری بودن و هیچ‌کدوم هم شبیه به Thief نبودن. منظورم اینه که دلیل نمی‌شه چون عناصر مخفی‌کاری MG با Thief فرق داشت پس بگیم اون واسه‌ی خودش یه مخفی‌کاری بود و اینم واسه‌ی خودش یه مخفی‌کاری دیگه! :d مخفی‌کاری، مخفی‌کاریه. اگه بحث پایه‌گذاربودن باشه که نمی‌شه تاریخ رو تغییر داد و MG پایه‌گذار مخفی‌کاری بوده، چون اون اول بوده و بعدش بازی‌های دیگه اومدن اما در مورد استانداردها هم‌عقیده‌ایم چون من هم همین رو می‌گم. Thief کلاً یه‌سری استانداردها و مکانیزم‌های متفاوت از بازی‌های دیگه تعریف کرد و واسه‌ی همین هم هست که می‌گم تبدیل به یه نماد شده، اما خب منطقاً نمی‌شه بهش گفت پایه‌گذار سبک مخفی‌کاری، مگر این‌که بگیم پایه‌گذار سبک مخفی‌کاریِ مخصوص به خودش. ;)
 

daxpax

کاربر سایت
Feb 27, 2009
1,285
حتی توی بازی های سه بعدی هم تنچو و متال گیر سولید زود تر از thief منتشر شدن. این که مکانیزمهای کدوم بهتر و پیشرفته تر بود مسئله دیگه ای هستش
در ضمن مکانیزم مخفی کاری در متال گیر line of sight هستش که کلی بازی توی این سبک ازش استفاده می کنند از همون دیسانرد بگیر تا Deus Ex
 

benjohn

کاربر سایت
Jun 19, 2012
5,994
نام
ehsan
اولیین بازی سری متال گیر در سال 1987 روی کنسول NES یا همون میکروی خودمون رلیز شد که اتفاقا سبکش هم Stealth بوده

حالا قصد این تاپیک چی هست رو من نمیدونم:-/

Metal Gear


(メタルギア Metaru Gia[SUP]?[/SUP], commonly abbreviated as MG or MG1) is an overhead militaryaction-adventurestealthvideo game originally released in 1987 by Konami for the MSX2 computer in Japan and parts of Europe
 

<^SIleNT^>

کاربر سایت
Dec 31, 2007
356
نام
Ash
جسارتا سبک مدرن 3D مخفیکاری رو فقط MGS و thief سهام دارش نیستنا...
یادتون نیست که همون سالی که این دوتا بازی عرضه شدن یه بازی دیگه بنام Tenchu هم اومد؟

مرحله پرورشگاه کودکان بی سرپرست و صحنه های مربوط به روح دختر بچه در این بازی به عنوان یکی از ترسناک ترین مراحل در تاریخ بازی های کامپیوتری انتخاب شده است.

تایید میشه!
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر