PlayStation Persona 5

xj2kxf8zyug54fjevq851.jpg

Persona 5
سازنده : P-Studio
ناشر : ATLUS
سبک : JRPG
تاریخ انتشار
ژاپن : 2016,September 15
امریکای شمالی : 2017,April 4



2xgj_ql5t65ji4mop6lxfjrjj.png


Persona 5 به عنوان ششمین نسخه ی اصلی از سری Persona شناخته میشود.به گفته منابع مختلفی،ساخت مقدماتی این عنوان همزمان با ساخت پرسونا 4 شروع شده بود و مدت کوتاهی پس از انتشار عنوان Catherine،پرسونا 5 وارد مرحله ی اصلی توسعه شد.پرسونا 5 در پاییز سال 2013 به طور رسمی معرفی شد ولی از این زمان معرفی،این عنوان با تاخیر های مختلفی مواجه شد.طبق گفته ی سازندگان،یکی از دلایل این تاخیرهای متعدد،وضعیت بد شرکت مادره ATLUS،یعنی Index Corporation و خرید ان توسط Sega Sammy Holdings است.از دلایل دیگر تاخیر های بازی،میتوان به ازمون و خطا سازندگان در حین تصمیم گیری سبک گرافیک بازی اشاره کرد.

Themes


همانند نسخه های قبلی این نسخه رنگ تم مشخصی دارد و بر روی موضوعات مختلفی تمرکز میکند.این بار سازندگان رنگ قرمز روشن را به عنوان رنگ تم اصلی این بازی انتخاب کرده اند.طبق گفته ی سازندگان بازی، تم ها و موضوعات مختلفی برای این بازی در نظر گرفتند که در زیر در رابطه با هر کدام توضیحاتی داده شده است

Freedom
از زمان معرفی این عنوان اشاره های مختلفی در رابطه با این تم دیده شده به عنوان مثال کاگردان بازی توضیحاتی در رابطه با این تم میدهد که نشان میدهد این بازی بر روی کدام دسته از مردم تمرکز می کند
از نظر من در جهان امروزی انسان های زیادی وجود دارند که از زندگی خود ناامید شده و به بن بست رسيده اند و به گونه ای به جهان زنجير شده اند كه نمي توانند خود را از ان برهانند.Persona 5 از زاويه ای به ازادي نگاه كرده كه در جهان واقعي قابل لمس نيست.من مي خواهم كه گیمر ها از طريق بازي كردن به اين حس ازادگی دست یابند.اگر از اين زاويه به تصوير نگاه كنيم مي بينيم كه همگي ما منتظر رسيدن به اون لحظه ازادي هستيم.

علاوه بر ان ایشون توضیح میدهد که پایبند و زنجیر هایی که بار ها در تریلر های بازی مشاهده کردیم،نشان دهنده ی چیست

پايبند هایی كه در تریلر تیزر این عنوان مي ببينيد نماد هاي مهمي هستند.پايبند نماد زنجير و سلب ازادي حركت و روند رو به جلو است كه ما مي خواهيم بگوييم انسان امروزه در شرایط خود زنجير شده و قدرت حركت به سمت جلو از او گرفته شده است.همچنین تصویر تیزر این عنوان براي ما به عنوان یک بازيساز سمبلیک است.سمبلي كه نشان ميدهد گیمر ها مي توانند در هر مرحله زنجير را پاره كرده و به مرحله بعدي وارد شوند.اين تصوير تیزر به شكل گويایی فلسفه ي خلاقانه نهفته در بازي را بيان مي كند.كه اين تم حركت رو به رشد انسان به سمت ازادی را نشان مي دهد
Picaresque
Picarseque نوعی رمان است که روایت گر زندگی اشخاص رند،شیاد و طبقه پایین است.این اشخاص توی یک جامعه فاسد زندگی میکنند و هر فرصتی که پیدا بشه ان ها از این فرصت استفاده می کنند و در نتیجه سود میبرند.علاوه بر ان پیکارسک می تواند روایت کننده مصیبت های زندگی روزمره یک شخص به صورت طنز باشد.
روایت داستان های این نوع رمان به صورت قسمتی یا Episodic است.به این معنی که هر قسمت از یک رمان Picaresque هیچ ارتباطی به یک دیگر نداردP5 از سه رمان در رابطه با این تم الهام گرفته که نام های این رمان ها را میتوانید در زیر ببینید


1- زندگی لازاریلو اهل تورمس (The life of lazarillo de Tormes)​

  • این رمان روایت کننده داستان یک پسر بچه ای به نام لاراریلو هست که زادگاهش شهر Salamanca(در اسپانیا) است.بعد از این که ناپدری وی به دزدی متهم شد،مادرش از یک گدا کور ولی زیرک درخواست کرده که لازاریلو رو به عنوان شاگردش قبولش کند.لازاریلو در حینی که به گدا کور و استاد های دیگرش خدمت می کرد مهارت های حیله گریش رو توسعه میداد
2- فرشته مرده(Hakuchuu No Shikaku)​

  • نخبه های دانشگاهی با استفاده از نقص و کاستی های قوانین دست به جرم های مالی میشوند بدون این که رد و پایی از خود بزارند
3- جنگجویان لیان شامپو(The Outlaws of Marsh)​

  • داستان این رمان در سلسله ی سون(یک دوره در چین که از سال 960 شروع میشه تا 1279) رخ میدهد.این رمان روایت کننده 108 نفر یاغیست که در کوه Liang جمع میشوند تا یک ارتش بزرگی برای مقابله با هجوم گروه های خارجی به وجود اورند .
Phantom Thieves

Phantom Thieves دسته ای از دزدانی شناخته میشوند که رفتار به ظاهر خوبی دارند و با تربیتند.این اشخاص تنها برای دست یابی به ثروت بیشتر دست به دزدی نمی زنند بلکه انگیزه ی ماجراجویی در این کار ان ها قوی تر است.اشخاص Phantom Thieves به عنوان نام های دیگری مانند Gentleman Thief یا Lady Thief شناخته میشود که اگر بخواهیم این دسته را به فارسی ترجمه کنیم به عنوان "دزدان متشخص" شناخته میشوند.

در یکی از مصاحبات با Shigenori Soejima(طراح این سری) در رابطه با دید خود با معنی "دزدان متشخص" در این بازی بیان کرد:
کلمه "پرسونا" ذاتا دلالت ضمنی به ماسک دارد.همچین چیزی در یک مفهومی،همخونی کاملی با زندگی دو گانه ای شخصیت های این بازی دارد.شخصیت های بازی در طول روز به مدرسه میرند و در شب پرسه میزنند و دزدی می کنند.خط داستان این بازی به صورت اشکاری نسبت به نسخه های قبلی از نظر حس لفظی بر کلمه "پرسونا" تاکید می کند.به همین خاطر،هدف من این است عنصر بصری بازی به طور مشابه ای سر راست باشد.


کاگردان و طراح این سری تایید کردند که انیمه محبوب و قدیمی "Lupin the 3rd" باعث شد که ان ها این بار بازی بسازند که در رابطه با دزدان متشخص نوجوان باشد.حتی در بازی اشاراتی به این انیمه محبوب شده است.البته P-Studio از رمان های مختلفی در رابطه با این موضوع الهام گرفته که نام ان ها را در زیر میتوانید ببینید



1- Arsene Lupin

  • (در بخش پرسونا ها توضیحاتی در رابطه با رمان این شخصیت داده شده)
2- شیطان بیست چهره(The Fiend with Twenty Faces)

  • در سال 1930،شهر توکیو توسط یک استاد دزد در معرض تهدید قرار گرفت.وی ادعا داشت که خودش را می تواند به هر قیافه ای در اورده و جلوی اجرا شدن هر قانونی را بگیرد و در نتیجه مردم شهر دچار یاس و ناامیدی شده بودند و تنها امیدشان به بزرگترین کاراگاه ژاپن(Akechi Kogorō) بود که متاسفانه در توکیو نبود.به خاطر همین این مسیولیت به دستیار دوازده ساله وی(Kobayashi Yoshio) سپرده شد تا به تعقیب و دستگیری او بپردازد، تا زمانی که استادش برگردد
Ishikawa Goemon -3

  • (در بخش پرسونا ها توضیحاتی در رابطه با رمان این شخصیت داده شده)
uy68_typ2xhjipn9mw3klmfdf.png


"دنیای امروزی عاجز از حفظ شکل ایده عال خود است.
پر از اعوجاج است و به زودی از هم می پاشد.
کسانی که مشتاق بازسازی دنیا هستند و در مقابل سرنوشتنشون مقاومت میکنند،تا یک حدی به عنوان "شیاد" شناخته میشوند.
و حالا شیاد ...
وقتشه که قدم به جلو بزنی و در مقابل پرتگاه اعوجاج ها ایسادگی کنی"
- پیش نمایش بازی

داستان Persona 5 روایت گر گروهی از نوجوانانی هست که در طول زندگی شان با مشکلات مختلفی رو به رو شده ند. این نوجوان ها به تدریج متوجه میشوند که در جامعه خطرناک و پر از بی عدالتی مشابه یک زندان سر میکنند.انها با این سیستم جامعه، نمیتوانند زندگی کنند و بدون ان نمیتوانند به زندگی شان ادامه بدند.در نهایت زندگی در همچین جامعه ای برای ان ها مساوی با برده بودن است.
شخصیت اصلی و یکی از دوستانش در حین یک حادثه از طریق یک App مخصوص گوشی های هوشمند وارددنیای موازی به نام Palace میشوند و در حین اکتشاف در این دنیا،با موجود گربه نمایی به نام Morgana اشنا میشوند.از طریق Morgana،این دوپی می بردن که این دنیا از قلب انسان ها به وجود امده.در حین ماجراجویی های خود در Palace،شخصیت های بازی در میابند که جامعه مردم را مجبور به استفاده از ماسک هایی میکند که با ان ها،ضعف های باطنی خود را پوشش می دهند.شخصیت های بازی با کندن ماسک های خودشان،به قدرتی به نام پرسونا دست میابند.
پس از پی بردن از این حقیقت،شخصیت های بازی برای دستیابی به ازادی و رهایی خود از چنین جامعه ی فاسدی،زندگی دوگانه ای به عنوان گروه سرکشان «دزدان متشخص قلب ها» را اغاز میکنند.با کمک دنیای Palace و قدرت پرسونای خود،انها قلب های فاسد مردم را میدزدند و از ان ها برای کمک مردم مظلوم شده استفاده کنند.




iko_0ag1_6r6opna0fiva0x68keu4.png



mwuo_persona_5_hero.png

Protagonist / Akira Kurusu
نام مستعار : Joker
Arcana : The Fool / Le Mat
پسری 16 ساله که به تازگی به مدرسه Shujin برای تحصیل در دوم دبیرستان منتقل شده و به عنوان رهبر گروه "دزدان قلب" ها شناخته میشود.با این که این رفتار بعضی از شخصیت و هویت این شخصیت بستگی به انتخابات بازیکن دارد،همانند شخصیت های اصلی نسخه های قبلی،سازندگان ویژگی های برای این شخصیت گذاشته اند.به عنوان مثال وی در نگاه اول جوانی مودب و ارام به نظر برسد ولی این رفتار او در واقع یک نیرنگ برای مخفی کردن قلب "شیاد" خود است.در اوایل بازی،وی با مردی که در حال تجاوز به زنی بوده،توسط پلیس دستگیر شده و بعد از عفو مشروط به مدت یک سال به شهر توکیو فرستاده میشود تا در دار التادیب Shyjin درس بخواند.در حین این یک سال،وی در کافه ای به نام Cafe Leblanc که توسط اشنایان والدین شخصیت اصلی اداره میشود،زندگی میکند.



zzof_dhllt69a85mbrnmuh9xi.png

Ryuji Samakato
نام مستعار : Skull
Arcana/Confidant: The Chariot / Le Chariot

وی پسری 16 ساله است که در گذشته موفقیت زیادی به عنوان یک ورزشکار بدست اورده ولی به دلایلی پای او مجروح شده و موقعیت خود را به عنوان قهرمان ورزشی از دست میدهد.Ryuji مدتی قبل از شخصیت اصلی به مدرسه Shujin انتقال داده شده تا در انجا درس بخواند.وی پس از از دست دادن موقعیت ورزشی خود،مرتب دست به رفتار های ناهنجار میزند.بد دهنی و درگیر شدن در حوادث خشونت بار،او را به عنوان یک دانش اموز گستاخ و بدرفتار معرفی کرده است که اغلب اوقات با معلمین دچار چالش هست و همیشه با قوانین مدرسه مشکل دارد.همه ی این ویژگی ها باعث شده که دیگران او را به عنوان یک "بچه ناسازگار" بشناسند.


893e_2j8b0i5m00pqnp0jguin.png

Anne Takamaki
نام مستعار : Panther
Arcana/Confidant: The Lovers / L'Amoureux

دختری 16 ساله که رگ امریکایی در خودش دارد(یکی از جد وی امریکایی هست) و مانند دو شخصیت قبلی در سال دوم دبیرستان Shujin تحصیل میکند.Ann نسبت به بزرگسالان و اطرافیان خود احترام می گذارد ولی با این که وی از نظر نژادی، با بقیه ی همکلاسی هایش متفاوت است،وی قربانی تبعیض نژادی و جنسی میشود.با این که وی چنین وضعیتی در بین اطرافیان خود دارد،یک دوست صمیمی در مدرسه دارد که اهمیت زیادی برای او قایل است.در نگاه اول ممکن است که اون دختر حزبی و جذابی به نظر برسد ولی از لحاظ شخصیت درودنی او دختری پاک و نجیبی است و برای کمک به دوستانش دست به هر کاری میزند.



356

Morgana
نام مستعار : Mona
Arcana/Confidant: The Magician / Le Bateleur

Morgana موجودی گربه نما است که قابل تغییر شکل دادن خود است.او به عنوان مرموز ترین عضو گروه "دزدان قلب ها" شناخته میشود و نقش راهنما مغرور را در بازی دارد و دارای یک سری شاخص های ویژه میباشید که بتواند به راحتی به عنوان یک دزد متشخص شناخته بشه.Morgana در رابطه با گذشته و ریشه ی خود هیچ اطلاعی ندارد و به جستجوی جواب این سوالات هست.زمانی که وی، شخصیت اصلی و Ryuji Sakamoto رو در Pallace ملاقات میکند،تصمیم میگیرد که در پیش شخصیت اصلی،زندگی کند.
با این Morgana شباهت زیادی به یک گربه هست،او حساسیت زیادی به این که به عنوان یک "گربه" شناخته شود،دارد.



gqwt_8zalf4p7khktu8ctmvc2.png


Yusuke Kitagawa
نام مستعار : Fox/Inari
Arcana/Confidant: The Emperor / L'Empereur

Yusuke پسری 16 ساله ای است که در مدرسه Kosei در رشته ی هنر تحصیل می کند و یکی از دانش اموزان ممتاز این مدرسه شناخته میشود.او در زمان بچگی خود، مادرش را توسط یک بیماری از دست داد.البته از ان جایی که استعداد های هنری در او دیده شده،یک نقاش معروف ژاپن به نام Ichiryusai Madarame مسئولیت مراقبت از او را برعهده گرفته است.او Mardame را تحسین میکند و بیشتر اوقات خود را با نقاشی کردن میگذراند.


wdoq_p5_makoto_nijima.png

Makoto Niijima
نام مستعار : Queen
Arcana/Confidant: The Priestess / La Papesse

دختری 17 ساله ای که رییس شورای مدرسه ی Shujin Highschool هست و در مسایل اخلاقی حساس و مسیولیت پذیر می باشد.Makoto به عنوان دانش اموز ممتاز مدرسه اش شناخته میشود و به عنوان یک دانش‌ آموز ممتاز مدرسه Shujin، در مقابل بی عدالتی ها و مشکلات اجتماعی روحیه ی تسلیم و سازشگاری نداره.البته با این همه نکات قوت خود،وی همانند بقیه ی های شخصیت های بازی مشکلات خاص خود را دارد که با ان ها دست و پنجه نرم می کند.



ptz_futaba-phantom-form.png

Futaba Sakura
نام مستعار : Oracle
Arcana/Confidant: The Hermit / L'Ermite

دختری 15 ساله که توانایی های مافوق انسانی در محاسبات و برنامه نویسی دارد ولی پس از تحصیل دوره ی راهنمایی خود،حادثه ای برای او رخ داده هست که او را تبدیل به یک شخص کاملا منزوی تبدیل کرده و به همین دلیل مهارت های ضعیفی در ارتباط کردن با بقیه افراد هم سن و سال ها خود دارد.البته مدتی پس از اشنایی با بقیه شخصیت های بازی و وقت گذرندان با ان ها،کم کم یاد می گرد که چگونه اجتماعی تر شود.هر چند که در بعضی موارد، اگر در بین غریبه ها یا مکان های شلوغ قرار بگیرد،از سربند های مختلفی برای پنهان کردن صورت خود استفاده میکند

szl_p5_haru_5ok56umura.png

Haru Okumura
نام مستعار: Noir
Arcana/Confidant: The Empress / L'Impératrice

دختر 17 ساله که در سال سوم دبیرستان در Syujin درس میخواند.به عنوان فرزند رییس یکی از بزرگترین شرکت های موفق اداره کننده رستوران ها،با افراد های مختلفی بزرگی اشنایی دارد و به همین خاطر مهارت زیادی در معاشرت کردن دارد ولی هیچ ارزشی برای ارتباط با مردم قایل نیست.او به خاطر شرایط خانوادگی خود،زندگی اش به گونه است که انگار در یک دنیای متفاوتی نسبت به افراد معمولی جامعه زندگی میکند و به همین خاطر،او هیچ اگاهی از دنیای واقعی و اتفاقاتی که در ان رخ می دهد،ندارد.البته پس از اشنایی شدن با بقیه شخصیت های بازی و عضو شدن در گروه ان ها،او یاد میگرد که جهان و اطرافیان خود را بهتر درک کند.


64zn_kjz5_8v2rf0cwllq3rqrbigcr.png


Goro Akechi
نام مستعار: Crow
Arcana/Confidant: The Justice / La Justice


در کنار یک دانش‌آموز دبیرستانی، او همچنین یک نوجوان با عنوان کاراگاه است.وی تا به حال پرونده‌های مختلفی را حل کرده،که ظاهرا تعداد آن‌ها بسیار بیشتر از پرونده‌های حل شده توسط ماموران رسمی قانون است.به خاطر موفقیت و دست اور های خود در کنار خوش قیافه بودن چهره ی خود توجه های زیادی را در بین مردم جذب کرده و به این، خاطر،Akechi با لقب «کاراگاه کاریزماتیک» در بین مردم شناخته می‌شود.Akechi گروه «دزدان متشخص قلب ها» را به عنوان جنایت کارانی مرتکب به جرم "شستشوی مغزی" میشناسد زیرا او اعتقاد دارد که مجبور کردن افراد در تغییر قلب ان ها،کار اشتباهی هست.البته بعدا،وی به دلایلی به گروه «دزدان متشخص قلب ها» ملحق میشود.



640

Igor
Confidant: The Fool / Le Mat

Igor شخصیت است که در تمامی نسخه های سری Persona حضور داشته و همیشه نقش مالک Velvet Room را داشته. به عنوان مالک Velvet Room،وظیفه ی Igor راهنمایی و همایت از شخصیت های این سری، در مواجه با قدرت ان ها و خطراتی که پیش روی شان است، میباشد.

278

Caroline and Justine
Arcana/Confidant: The Strength / La Force

Caroline و Justineخواهران دو قلویی هستند که نقش دستایاران Igor در این بازی را دارند و نقش افسران تادیبی شخصیت اصلی رو در بازی دارند.این دو به عنوان زندانبان های Velvet Room شناخته میشند و رفتار متضاد با یک دیگر دارند،به طوری که یکی از اون ها رفتار معصومانه و دیگری رفتار تند و خشن دارد.


پرسونا و سایه


اگر با این سری هیچ اشنایی ندارید و متن را از اول تا این جا خواندید ممکن است که از خود پرسیده باشید که واژه "پرسونا و سایه" چیست؟
واژه پرسونا اشاره به ماسک هایی است که بازیگران یونان باستان در هنگام نمایش به چهره خود میزند و بعد ها در زبان لاتین "پرسونا" را معادل "ماسک" استفاده کردند.در قرن بیستم روانشناسی به نام Carl Gustav Jung واژه پرسونا را از دید خودش بیان کرد.پرسونا از اصطلاح Jung ماسکی است که شخصیت اجتماعی هر شخص را نشان میدهد و شخصیت واقعی ان شخص در زیر این ماسک قرار دارد.این ماسک هیچ ضرری ندارد ولی به شرط ان که ان شخص خودش را تبدیل به ان نقش نکند و سایر جنبه های شخصیت خود را پرورش دهد.
واژه "سایه" در کتاب Carl Jung اشاره به بخشی از نا خوداگاه انسان است که جنبه ی تاریک و منفی دارد.وقتی یک شخص در موقعیتی قرار بگیرد،سایه میخواهد یک کارهایی رو انجام بده ولی انسان اجازه اون کار رو نمیده.به عبارت ساده تر سایه،افکار پلید یک انسان است که یک شخص سعی میکنه اون رو از بقیه مخفی نگه داره و وانمود میکنه که همچین حسی در اون وجود نداره.مسلط شدن سایه بر فرد و نادیده گرفتن بیش از حد سایه هر دو ضرر های خودشان را دارند.
البته افکار های دیگری از Carl Jung وجود دارد که ارتباط اساسی با این دو واژه دارد که از ان ها میتوان به "خود اگاهی و نا خود اگاهی،کهن الگو و غیره" اشاره کرد
سری بازی پرسونا برگرفته از تمامی افکار های کارل یونگ است که با زبان و شکل دیگری تعریف شده تا برای مخاطبان خود قابل فهم تر باشد.
به عنوان مثال در این سری سایه،هیولا هایی هستند که که بر اساس افکار های پلید انسان ها به وجود امدند و مهمترین نوع این سایه ها،سایه ی شخصی(Shadow Self) است که بر اساس احساسات پلید یک شخص به وجود امده و چشم های ان ها همیشه به رنگ زرد است.
زمانی که یک شخص بر احساسات پلید خود مسلط شود،قدرتی به نام پرسونا دریافت میکند.پرسونا یک اواتار بر اساس احساسات پلید رام شده و نشان دهنده افکار عمیق قلب یک شخص است.این اواتار میتواند یک خدا،شیطان و اشخاص افسانه ای باشند.
قدرت پرسونا ها به دسته های مختلفی تقسیم میشود که فقط دو تا از اونهایی که احتمالا در این نسخه حظور دارند نام میبرم.
پرسونای اولیه(Initial Persona) : اولین پرسوناییست که یک شخص دریافت میکند و این پرسونا یک اواتار براساس احساسات پلید رام شده ی و افکار عمیق درون قلب یک شخص است
پرسونا نهایی (Ultimate Persona) : زمانی که یک شخص در رابطه با ناخود اگاهی خود بیشتر بداند و از ان درست استفاده کند،پرسونای او تبدیل به پرسونای قوی تری میشود.

برخلاف نسخه های قبلی که پرسونای شخصیت ها برگرفته از خدایان و اساطیر ملت های گوناگون مانند یونان و ژاپن باستان بوده،این بار سازندگان تصمیم گرفتند که اشخاص ادبیاتی ملت های گوناگونی که به عنوان "شیاد"معروف هستند،رو به عنوان پرسونا های این نسخه قرار بدند.طراحی پرسونا های این نسخه جوری انجام شده است که با تم پیکارسک بازی همخونی داشته باشد.
لیست پرسوناهای این نسخه را در زیر میتوانید ببینید





621


Arsène
User: Protagonist

Arsène Lupin یک دزد متشخص ساختگی است که برای اولین بار در داستان “L’Arrestation d’Arsène Lupin” ظاهر شده.Arsène Lupin و داستان های او، توسط یک نویسنده ی فرانسوی به نام Maurice Leblanc در قرن بیستم نوشته شد. Arsène Lupin در حالی که به عنوان دزد متشخص نیکوکاری شناخته شده،کار هایش خلاف قانون است.در بیشتر اوقاوت او سیاست مداران یا جنایت کار های بدتر از خود را مورد هدف قرار میگیرد و به همین دلیل این شخصیت در داستان های خود به عنوان Anti Hero شناخته میشد.


636

Captain Kidd
User: Ryuji Sakamoto

Captain Kidd یا Captain William Kidd یک ناخدا اسکاتلندی هست که در قرن 17ام زندگی کرد.
شایعات مختلفی در رابطه با Captain William Kidd مبنی بر این که او یک دزد دریایی است وجود داشته ولی هیچ گاه مدرکی برای ثابت کردن این شایعات وجود نداشته.همانند دزد های دریایی او کشتی های خارجی را غارت میکرده و با پرداخت رشوه،کاری میکرد که اسم او جایی مطرح نشود.در انتها وی پس از بازگشت از سفر دریایی اقیانوس هند،به جرم دزد دریایی بودن توسط دولت اعدام شد.

714

Carmen
User : Ann Takamaki
Carmen متعلق به رمانی که با همین نام ساخته شده هست که مدت ها بعد از انتشار این رمان،اوپرانامه های مختلفی در رابطه با این رمان اجرا شد.
Carmen یک کولی بسیار زیباییست که مرد های زیادی رو گول زده و رابطه جنسی زیادی با ان ها داشته ولی هیچ وقت با ان ها راضی نبود.روزی کارمن با سربازی به نام Don Jose اشنا میشود و ماجراهایی در کنار هم سپری کردند ولی طبق معمول Carmen از او جدا شد و عاشق قهرمان گاو بازی به نام Escamillo شد.مدت ها بعد Don Jose از Carmen تقاضا میکند که گذشته را فراموش کرده و برای بار دیگر به او بپیوندد ولی Carmen تقاضای وی را رد کرد.بعد از بار ها تقاضا و رد کردن ،Don Jose کنترل خود را از دست داده و با چاقوی خود Carmen را از پا در می آورد.

520

Zorro
User: Morgana

Zorro یک شخصیت داستانی است که در سال 1919 توسط Johnston McCulley خلق شد.
هویت واقعی این شخصیت Don Diego de la Vega نام دارد.Don Diego یک اشراف زاده ی نیمه اسپانیایی و نیمه امریکایی هست که در Los Angeles در دوره ی امپراتوری اسپانیا زندگی(در بین سال 1821 تا 1846) میکند.در شب ها وی به شکل یک یاغی ماسک دار ظاهر میشود تا از مردم بومی و عادی در مقابل انواع ستمگران محافظت کند.​



670

Goemon
User: Yusuke Kitagawa

شخصیت این پرسونا براساس یک یاغی نیمه افسانه ای ژاپنی به نام Ishikawa Goemon ساخته شده است.
Ishikawa Goemon شخصیتی هست که طلا و اشیا با ارزش را دزدیده و ان ها را بین فقرا تقسیم میکنددر حالی که Goemon همراه با پسرش قصد ترور یک فرمانده ارتشی به نام Toyotomi Hideyoshi داشتند دسگیر شده و برای مجازات ان ها را به صورت زنده در دیگ اب جوش گذاشتند تا جان دهند.

636

Johanna
User : Makoto Niijima
Johanna یا Pope Joan یک زن افسانه ای در قورن وسطی است که به مدت کوتاهی نقش Pope(رهبر فرغه کلیسای کاتولیک در مذهب مسیحیت در سراسر دنیا) را گرفته،تا بتواند در مقابل سنت مذکر بودن Pope ها ایستادگی کند.
بیشتر ورژن داستان های این شخصیت،او را به عنوان زنی با استعداد و اگاه تفسیر کرده که پوشش ظاهری خود را مردانه کرده.البته در بعضی از ورژن های داستان های وی،دلیل از این کار خود برای دست یافتن به عاشق خود،به همراه عاشق خود به کلیسا رفت و به دستور عاشق خود،خودش را به شکل مرد کرد.پس از مدتی کار کردن در کلیسا به عنوان یک کشیش،وی به عنوان یکی از کاندید های نامزدی Pope شد و در نهایت به عنوان Pope منتخب شد.جنسیت وی در هنگام تولد به نوزاد خود،مشخص شد و مدتی پس به دلایل نامعلومی فوت کرد.​

640


Necronomicon
User : Futaba Sakura
Necronomicon یک Grimoire(کتاب سحر و جادو) که اولین بار از سری داستان های کوتاه The Hound ظاهر شده که توسط Howard Phillips Lovecraft (یا H.P Lovecraft) نوشته شده است.در کار های H.P Lovecraft،این کتاب پر از دانش های خطرناک است که تمام حقیقت های راز های کیهانی های باستانی را شرح میکند و کسانی که این کتاب را خواندن از دانش های این کتاب دیوانه شدن.


640


Milady
User : Haru Okumura

Milady یا Milady De Winter شخصیتی است که توسط نویسنده ی فرانسوی به نام Alexandre Dumas برای رمان "سه تفنگدار" ساخته شده است.
sgsc_od5pts9aw5o5chgbx6e3.png
برخلاف نسخه های قبلی که داستان ان ها در شهر های ساختگی رخ میداد،وقایع P5 در شهر واقعی Tokyo رخ میدهد و بازیکن میتواند به مناطق مختلفی از این شهر و منطقه کلان شهری توکیو دیدن کند.البته P5 مکان هایی دارد که هیچ ارتباطی با دنیای واقعی ندارد و در دنیای موازی قرار دارند


xqi1e1f9uzkv49cbve6c7.png

Shibuya
Shibuya به عنوان یکی از 23 منطقه مهم شهر Tokyo شناخته میشه و نقطه شروع بازی هست.شخصیت اصلی از شهر مادر زادیش با قطار به ایستگاه Shibuya سفر میکنه و در همین موقع با "تاریکی که بر شهر حاکم شده" رو به رو میشه.


xsf6wcx7e7111hfgrp8p5.png

Cafe Le Blanc

کافه شاپ کوچکی که توسط یکی از اشنایان شخصیت اصلی اداره می شود و شخصیت اصلی در حین عفو مشروطه ی یک سال خود در شهر توکیو،در این کافه زندگی می کند.
نام این کافه برگرفته از Maurice Leblanc «نویسنده ی Arsène Lupin» است.


xi8htyidc3vssangyz4s.jpg

Shujin High School
دبیرستانی که اکثر شخصیت های اصلی بازی در ان جا درس میخوانند.کلمه Shujin یک کلمه ژاپنیست که ترجمه ی ان به معنی "زندانیست" که اشاره به تم بازی هست.


x3lyx9mm9ghediftdt7ux.jpg

Palace

دنیایی که بر اساس قلب های فاسد انسان هایی ساخته شده که هدف های غیر اخلاقی دارند و هر شخص فاسد با هدف های غیر اخلاقی خود میتواند یک مکان بزرگی در این دنیا داشته باشد.شخصیت های بازی برای پاک کردن قلب های فاسد افراد مورد نظر خود،وارد این دنیا میشوند و با دزدیدن "گنج" این افراد،قلب ان ها را پاک میکنند.هر شخص فاسد شده با هدف های غیر اخلاقی،میتواند یک مکان در این دنیا داشته باشد.
Dungeon ها در رابطه با این دنیا برخلاف Dungeon ها نسخه ی قبلی به صورت تصادفی و خودکار ظاهر نمیشود و طوری طراحی شدند که برای بازکن چالش های مختلفی رو ایجاد کند .
همه ی Pallace ها در بازی نقش مهمی در داستان ایفا میکنند.بازیکن در یک دوره ی بازه ی زمانی،باید هر کدام از این Pallace رو به طور کامل تمام کند.در غیر این صورت به خاطر دلایل داستانی،صحفه ی Game Over برای بازیکن باز میشود.


x7f44pjv2v313fmlppali.png

Mementos​

در جایی که هر شخص فاسد با هدف های غیر اخلاقی می تواند یک Palace داشته باشد،Mementos به عبارتی Pallaceی است که بر اساس تمام قلب های فاسد شده مردم به وجود امده و شخصیت های بازی با شکست دادن Shadow Self افراد مورد نظر خود،قلب های ان ها را پاک میکنند.در این Dungeon بازیکن میتواند در این جا Quest های فرعی بازی رو به اتمام برساند.
این Dungeon همانند نسخه های قبلی طراحی خیلی ساده ای دارند و به صورت خودکار و تصادفی ظراحی میشوند.


xllik4anbwdebjvt9kchs.jpg

Velvet Room
اتاقی که در دنیایی بین خیال و واقعیت قرار دارد و گذر زمان در این دنیا هیچ معنایی ندارد.این اتاق همیشه در سری پرسونا به شکل های متفاوتی حضور داشته و این بار شکل زندان را به خود داده است.این زندان اشاره به "زندانی بودن ذهن شخصیت اصلی" است.Igor همچنان به عنوان مالک این اتاق در بازی حضور دارد ولی این بار دستیاران وی دو خواهران دو قلو به نام Caroline و Justine هستند.

vlsh_2tbgzbjho5xdm3urqww2.png



  • سیستم تقویم و اب و هوا در این نسخه برگشته
  • همانند گذشته این بازی تمرکز خود را بر روی مدارس دبیرستانی گذاشته است و بازیکن نقش یک نوجوان دبیرستانی بازی میکند.اما جو مدارس بازی کاملا متفاوت تر از چیزی هست که در نسخه های قبلی مشاهده کردیم
  • در بازی فعالیت های مختلفی همانند تمرین هنر های رزمی وجود دارد که بازیکن با انجام ان ها میتوانند شخصیت خود را بهبود دهد
  • بعضی از این فعالیت ها Mini Gameهایی همانند بیسبال و بازی های کامپیوتری هستند
  • در بازی سیستمی مشابه Social Link به نام Cooperation در P5 وجود دارد که بازيكن در ان با اشخاص مختلفي در شهر ارتباط برقرار مي كند و مزاياي ان را در مبارزات مي توان ديد.
  • All Out Attack از دو نسخه ی قبلی به شکل متفاوتی نسبت به قبل در این نسخه حظور دارد
  • سیستم SNS(Social Networking Service)z که در سومین تریلر گیم پلی مشاهده کردیم به بازیکن اجازه میده با استفاده از موبایل با بقیه شخصیت های بازی ارتباط برقرار کنیم.با استفاده از این سیستم بازیکن میتواند بیشتر در مورد پس زمینه شخصیت های بازی بدونند
  • سبک مبارزات بازی همانند نسخه های قبل به سبک نقش افرینی نوبتی است ولی این بار تیم سازنده تغییراتی در ان ایجاد کرده است که بازیکن لذت بیشتری از ان ببرد
  • بازی دارای المان های مخفی کاری و پلتفرمینگ است.علاوه بر ان بازیکن ممکن است در گشت و گذر در Dungeon های بازی به تله های مختلفی رو به رو شود
  • در طول بازی Dungeon های متفاوتی وجود دارن که بسته به شرایط داستان دقیقا توسط تیم سازنده طراحی شدن و چالش هایی رو برای بازیکن ها به وجود میارن.این بدان معناست که دیگر شاهد Dungeon با ظاهر تکراری در این عنوان نیستیم.
  • همانند Persona 1 هر شخصیت از یک سلاح سرد و یک سلاح گرم استفاده می کند
  • البته طبق گفته های تيم سازنده بازی،تفنگ هايی كه شخصيت هاي اصلي از ان استفاده مي كنند،تفنگ هاي واقعی نيستد.ولي به دلايلي مي توانند صدمه جدی به دشمنان بزنند
h699_5pkh051v8ef09zmz0jph.png




  • همانند گذشته،Katsura Hashino به عنوان کارگردان ،Shoji Meguro به عنوان اهنگساز و Shinegori Soejima به عنوان طراح بازی در تیم سازنده حضور دارند
  • ساخت بازی از اواخر سال 2010 شروع شده است.
  • P5 برخلاف Catherine(که با انجین Gamebyro ساخته شده) با موتور گرافیکی کاملا جدید ساخته خواهد شد.طبق گفته ی Katsura Hashino این موتور گرافیک جدید به تیم سازنده اجازه میدهد که ایده هایشان را به راحتی وارد بازی کنن
  • طبق سنت پرسونا 3 و 4،اقای Shoji Meguro سبک اهنگ و خواننده ی بازی را تغییر داده تا با تم بازی همخوانی داشته باشد.سبک اهنگ این بازی به سبک Acid Jazz است که تلفیقی از عناصر اهنگ های Jazz،Soul،Funk و Disco است و Lyn Inaizumi نقش خوانندگی اهنگ های این نسخه را بر عهده گرفته است
  • طبق گفته ی کاگردان بازی،در حال حاظر تمامی "بخش های" بازی در کنار هم قرار داده شده و تیم سازنده کارهایی مانند "برطرف کردن باگ های بازی،ایجاد تعادل در سیستم های بازی،اضافه کردن خصوصیات بیشتری به بازی" انجام میدهند
  • Cut Scenes های انیمه ای این بازی توسط استدیو Production I.G ساخته شده است.

با تشکر از
احسان عزیز(Kaine) بابت کار های گرافیک عالیشون
و یاسر عزیز(END_BOY) بابت زحماتی که برای تابیک کشیدند



تابیک در اینده به روز خواهد شد​



 
آخرین ویرایش:

Phantom Thief

کاربر سایت
Dec 7, 2011
972
نام
Parsa
تم و اواتار Yusuke Kitagawa از الان تا 21 March به صورت مجانی قابل دانلوده


این لینک برای کسایی که اکانت امریکایی دارند
https://store.playstation.com/#!/en...-set/cid=UP2611-CUSA05877_00-THEMEBUNDLE00005

این هم برای کسایی که اکانت اروپایی دارند
https://store.playstation.com/#!/en...-set/cid=EP4062-CUSA06638_00-B000000000000005

P.S:برای نسخه ی امریکایی سوتی دادند و پیش نمایشش، عکس این محتویات رو مال Futaba گذاشتند:|
البته دانلود کنی اواتار و تم Yusuke دانلود میشه
 

Batsy

“Tots Units Fem Força” «Més que un club»
کاربر سایت
Apr 29, 2008
3,278
سلام دوستان
حقیقتش ازتون مشورت میخوام درباره این بازی میخوام ببینم ب کار من میاد یا نه:
در مورد سبک،اینکه من از بازی نقش آفرینی خوشم میاد اما اونایی ک توش المان های اکشن زیاد باشه مثل ویتچر و هوریزون و اسکایریم و .... ک اکشنش زیاد باشه از نقش افرینی هایی مثل fable و دراگون ایج (نسخه اولش البته چون نسخه دوم رو تجربه نکردم) ک خیلی المان نقش افرینیشون زیاده خوشم نمیاد!
و اینکه ب انیمه های ژاپنی هم اصلا علاقه ندارم!
ی نکته دیگه اینکه چند سال پیش ی نسخه از lord of the rings رو واسه ps2 خریدم مبارزاتش نوبتی بود ک اون موقع فهمیدم ازین سبک ب شدت متنفرم :D
الان میخوام ببینم این بازی رو میتونم ازش لذت ببرم ازش؟نمره هارو دیدم وسوسه شدم
 

sina_unl

کاربر سایت
Oct 27, 2005
2,065
نام
سینا
سلام دوستان
حقیقتش ازتون مشورت میخوام درباره این بازی میخوام ببینم ب کار من میاد یا نه:
در مورد سبک،اینکه من از بازی نقش آفرینی خوشم میاد اما اونایی ک توش المان های اکشن زیاد باشه مثل ویتچر و هوریزون و اسکایریم و .... ک اکشنش زیاد باشه از نقش افرینی هایی مثل fable و دراگون ایج (نسخه اولش البته چون نسخه دوم رو تجربه نکردم) ک خیلی المان نقش افرینیشون زیاده خوشم نمیاد!
و اینکه ب انیمه های ژاپنی هم اصلا علاقه ندارم!
ی نکته دیگه اینکه چند سال پیش ی نسخه از lord of the rings رو واسه ps2 خریدم مبارزاتش نوبتی بود ک اون موقع فهمیدم ازین سبک ب شدت متنفرم :D
الان میخوام ببینم این بازی رو میتونم ازش لذت ببرم ازش؟نمره هارو دیدم وسوسه شدم
از تمام خصوصیتهای بازی که بدت میاد:D
هیچ شباهتی به هیچ کدوم از اون بازیهایی که اسم بردی نداره.
من پیشنهاد میکنم اگه کامپیوترت جواب میده، پرسونا 4 رو با شبیه ساز PS2 بازی کن. اگه از اون خوشت اومد بعد برای پرسونا 5 هزینه کن.
کلاً نمیشه نظر صد در صد داد. یه موقع یه بازی پر از المانهایی که دوس نداری اما انقدر چفت و بست اون المانها تو اون بازی خاص خوب در اومده که نظرت در مورد تمام اون المانها عوض میشه.
 

Phantom Thief

کاربر سایت
Dec 7, 2011
972
نام
Parsa
سلام دوستان
حقیقتش ازتون مشورت میخوام درباره این بازی میخوام ببینم ب کار من میاد یا نه:
در مورد سبک،اینکه من از بازی نقش آفرینی خوشم میاد اما اونایی ک توش المان های اکشن زیاد باشه مثل ویتچر و هوریزون و اسکایریم و .... ک اکشنش زیاد باشه از نقش افرینی هایی مثل fable و دراگون ایج (نسخه اولش البته چون نسخه دوم رو تجربه نکردم) ک خیلی المان نقش افرینیشون زیاده خوشم نمیاد!
و اینکه ب انیمه های ژاپنی هم اصلا علاقه ندارم!
ی نکته دیگه اینکه چند سال پیش ی نسخه از lord of the rings رو واسه ps2 خریدم مبارزاتش نوبتی بود ک اون موقع فهمیدم ازین سبک ب شدت متنفرم :D
الان میخوام ببینم این بازی رو میتونم ازش لذت ببرم ازش؟نمره هارو دیدم وسوسه شدم
سبک مبارزات بازی کاملا نقش افرینی نوبتیه،پس احتمالش هست که خوشتون نیاد.(البته این رو بگم کسایی که بازی کردند گفتند که مبارزات پرسونا 5 یک خصوصیاتی داره که نسبت به بقیه ی بازی هایی که همچین سبکی دارند،جذابیت خیلی بیشتری داشته باشه)
البته مبازات نقش افرینی نوبتی فقط یک بخش گیم پلی بازیه.یک بخش دیگه هم شبیه سازی زندگی هستش که به بازیکن کلی ازادی عمل میده.مخلوط این دو تا سبک باعث شده که یک عده ای که بازی های نفش افرینی نوبتی خوششون نمیاد عاشق این سری شدند.البته یک عده هم هستند که بازم خوششون نیومد
با این حال من نمیتونم تشخیص بدم که شما از بازی خوشتون میاد یا نه.هر کسی سلیقه ی خاص خودش رو داره و شما هم سلیقه ی خودتون رو دارید.هیچ کسی به جز خودتون نمیتونه تشخیص بده که از این بازی خوشتون میاد یا نه
تنها راه حلی که میشه تشخیص داد که از این بازی خوشتون میاد یا نه اینه که خودتون بازی رو تجربه کنید.(یا به قول پست بالایی برید پرسونا 3 و 4 رو بازی کنید:D)
یه تریلر 18 دقیقه ای از گیم پلی بازی اومده که Erika Harlacher صداگذار Ann بازی میکنه :D
دیدم خیلی خوب بود \m/بیصبرانه منتظرم >:D<
اره من اون ویدیو رو دیدم خیلی خوب بود:D
Erika Harlacher توی نقش Ann خیلی خوبه کارش.انتخاب خیلی خوبی برای صداگذاری انگیلیسی این شخصیت کردند.هر چند میتونست بهتر باشه کارش.
البته تقصیرش نیست.مشکل این جاست که کار صداگذاری انگیلیسی بازی با عجله و بودجه ی کم انجام شده.اگه بودجه ی دوبله ی انگیلیسی بازی بیشتر بود،هم وقت بیشتری به اینا داده میشد که این صداپیشه ها بیشتر بفهمند که شخصیت شون چه جوریه و هم Voice Director بازی میفهمید که دیالوگ های بازی چه جوری بازی اجرا بشه و بهتر میتونست صداپیشه های بازی رو راهنمایی کنه.(البته یک مشکل دیگه ای که این بازی داره اینه که به یک سری از صداپیشه های انگیلیسی نقش بهشون دادند که اصلا صداشون به شخصیت هایی که بهشون داده شده،نمیخورده.نمونش Caroline و Justine.توی نسخه ی ژاپنی صدای این دو تا مثل بچه بودش.ولی نسخه ی غربی صدای این دو تا مثل یک زن 20 سالگی میمونه که به زور داره سعی میکنه صداش مثل بچه باشه.Performance کارولین هم خوب نیست.کلا این مورد برای من یکی خیلی رو اعصابه)

یکی مثل Catherine که توسط ATLUS ساخته و منتشر شده و Voice Directorش روی همین پرسونا 5 کار میکنه،دوبله ی انگیلیسیش جز بهترینا بود.چون هم وقت کافی برای این بازی داشتند و هم بودجه اش زیاد بود.(و هم صداپیشه های مناسبی برای همه ی شخصیت ها انتخاب کردند)

البته اگه P5 توی غرب موفقیت خیلی خوبی بگیره(که به احتمال زیاد هم میگیره)،وضع ATLUS خیلی بهتر میشه.این جوری هم ATLUS JP سعی میکنه بیشتر به غرب اهمیت بده و ارتباطش با شعبه ی غربیش قوی تر بشه و هم ATLUS USA پول درست و حسابی از فروش بازی بگیره که بتونه برای بازی های بعدیش هم زبون ژاپنی رو تهیه کنه و هم بتونه دوبله ی انگیلیسیش رو در حد عالی کنه که همه این وسط بتونند این وسط راضی بشند.

حداقل امیدوارم تا زمان انتشار Project Re Fantasy بتونند خودشون رو تا این سطح بکشند بالا:D
 
آخرین ویرایش:

Batsy

“Tots Units Fem Força” «Més que un club»
کاربر سایت
Apr 29, 2008
3,278
از تمام خصوصیتهای بازی که بدت میاد:D
هیچ شباهتی به هیچ کدوم از اون بازیهایی که اسم بردی نداره.
من پیشنهاد میکنم اگه کامپیوترت جواب میده، پرسونا 4 رو با شبیه ساز PS2 بازی کن. اگه از اون خوشت اومد بعد برای پرسونا 5 هزینه کن.
کلاً نمیشه نظر صد در صد داد. یه موقع یه بازی پر از المانهایی که دوس نداری اما انقدر چفت و بست اون المانها تو اون بازی خاص خوب در اومده که نظرت در مورد تمام اون المانها عوض میشه.
:D
رفتم چنتا دمو ازش دیدم با اینکه از انیمه خوشم نمیاد ولی گرافیک این بازی واقعا عالی بود،از همه چیزش خوشم اومده فقط رسید ب مبارزاتش ک نوبتی بودن،حیف شد اگه hackn slash بود خوراک خودم میشد،حالا همه چیزش ب دلم نشسته فقط این مبارزاتش حالمو گرفت.

سبک مبارزات بازی کاملا نقش افرینی نوبتیه،پس احتمالش هست که خوشتون نیاد.(البته این رو بگم کسایی که بازی کردند گفتند که مبارزات پرسونا 5 یک خصوصیاتی داره که نسبت به بقیه ی بازی هایی که همچین سبکی دارند،جذابیت خیلی بیشتری داشته باشه)
البته مبازات نقش افرینی نوبتی فقط یک بخش گیم پلی بازیه.یک بخش دیگه هم شبیه سازی زندگی هستش که به بازیکن کلی ازادی عمل میده.مخلوط این دو تا سبک باعث شده که یک عده ای که بازی های نفش افرینی نوبتی خوششون نمیاد عاشق این سری شدند.البته یک عده هم هستند که بازم خوششون نیومد
با این حال من نمیتونم تشخیص بدم که شما از بازی خوشتون میاد یا نه.هر کسی سلیقه ی خاص خودش رو داره و شما هم سلیقه ی خودتون رو دارید.هیچ کسی به جز خودتون نمیتونه تشخیص بده که از این بازی خوشتون میاد یا نه
تنها راه حلی که میشه تشخیص داد که از این بازی خوشتون میاد یا نه اینه که خودتون بازی رو تجربه کنید.(یا به قول پست بالایی برید پرسونا 3 و 4 رو بازی کنید:D)

دقیقا الان بین ی دو راهیم ک فقط باید با تجربه حل بشه :D
حالا بدیش اینه ک تجربه یکم گرونه،شانس من یهو میگیرم بدم میاد ازش :D
 

Minato Arisato

کاربر سایت
Sep 21, 2015
310
نام
امیر
منم قبل از این که Persona 3 رو بازی کنم زیاد با مبارزات نوبتی و Turn Base حال نمیکردم.حتی وقتی اوایل P3 بودم این مبارزات نوبتیش یکم توی ذوقم میزد.ولی بیشتر ادامه دادم و خیلی خیلی کم (شاید فقط 2 ساعت) طول کشید که عاشق مبارزاتش بشم.خیالت راحت باشه که بازی علاوه بر مبارزاتش کلی بخش دیگه داره که واسه ادامه دادنش بهت انگیزه میدن.مبارزات نوبتی بازی هم عالی کار شده.وقتی خیلی از شرکتها میان این سبک رو نادیده میگیرن و میگن قدیمی شده،پرسونا میاد با بهتر کردن و مدرن تر کردنش خلاف این رو ثابت میکنه و موفق هم میشه.
 

Batsy

“Tots Units Fem Força” «Més que un club»
کاربر سایت
Apr 29, 2008
3,278
منم قبل از این که Persona 3 رو بازی کنم زیاد با مبارزات نوبتی و Turn Base حال نمیکردم.حتی وقتی اوایل P3 بودم این مبارزات نوبتیش یکم توی ذوقم میزد.ولی بیشتر ادامه دادم و خیلی خیلی کم (شاید فقط 2 ساعت) طول کشید که عاشق مبارزاتش بشم.خیالت راحت باشه که بازی علاوه بر مبارزاتش کلی بخش دیگه داره که واسه ادامه دادنش بهت انگیزه میدن.مبارزات نوبتی بازی هم عالی کار شده.وقتی خیلی از شرکتها میان این سبک رو نادیده میگیرن و میگن قدیمی شده،پرسونا میاد با بهتر کردن و مدرن تر کردنش خلاف این رو ثابت میکنه و موفق هم میشه.
میشه یکم توضیح بدی درباره مبارزه نوبتی؟من اصلا نمیتونم درکش کنم،میخوام ببینم چجوریه کلا؟
 

Armin.jrpg

کاربر سایت
Sep 1, 2011
716
نام
Armin
میشه یکم توضیح بدی درباره مبارزه نوبتی؟من اصلا نمیتونم درکش کنم،میخوام ببینم چجوریه کلا؟
ببین اولا اینکه تو پرسونا 3 4 و 5 مبارزات رندوم نیستن! یعنی اینطوری نیستن مثل بعضی jrpg های قدیمی یا همین LOTR the third age که خودت مثال زدی، موقع راه رفتن یهو یه علامتی بیاد رو صفحه جنگ شروع شه و دشمنا ظاهر شن! تو این پرسوناها دشمن رو تو محیط بازی میبینی، میری میزنیشون و جنگ شروع میشه-تو یه محیط دیگه البته-(البته مثلا اگه مخفی کاری کنی و طوری بزنیشون که نفهمن مثلا چند نوبت اولم مال تو میشه، این مکانیک تو پرسونا 5 خیلی خوب و ساده اجرا شده)
حالا جنگ که شروع شد بسته به یه سری پارامتر، شخصیت ها به نوبت یعنی بدون محدودیت زمانی میتونن یه فرمان رو اجرا کنن. مثلا تو الان فلان شخصیت رو کنترلش رو بر عهده داری، دیگه لازم نیست نگران باشی که فلانی الان میاد منو میزنه و باید جاخالی بدم یا فلان. کاملا فکریه. باید ببینی دشمن چی حمله ای روش اثر داره چه حمله ای روش اثر نداره، این قابلیت آنالیز کزدن دشمن همون اوایل بازی برات باز میشه. حالا تو چند نوع حمله ی مختلف داری. حالا من اینجا بیشتر مال پرسونا 5 رو توضیح میدم. همه یه سلاح سرد دارن یه سلاح گرم، ممکنه یه دشمن به تیر حساس باشه یکی به ضربه ی سلاح سرد. یه مکانیک اصلی هم که همین پرسونا ها هستن، فکر کن یه سری هیولا که شخصیت های اصلی احضار میکنن ( البته یکم عمیق تر از این حرفاست ولی به طور ساده میگیم حالا بهشون هیولا!) شخصیت اصلی برخلاف شخصیت های دیگه محدودیت پرسونا نداره، میتونه طول بازی پرسونا های مختلف با قدرت های مختلف بدست بیاره. منظور قدرت های مختلف هم اسکیل و نوع دمیج مختلفه، مثلا انواع جادو مثل اتیش و یخ، ضربه های فیزیکی ( که مثلا از ضربه ی شمشیر شخصیت اصلی میتونه قوی تر باشه) buff و debuff که مثلا برای چند نوبت میتونن دفاع دشمن رو بیارن پایین یا حمله ی دوستان رو زیاد کنن و....
کلا تو پرسونا وقتی یه دشمن به یه نوع اسکیل حساسه سعی میکنی با اون بهش حمله کنی، مثلا یه موجودی که برفی رو با آتیش که بزنی دمیج جدی بهش وارد میشه. بعضیا هم ممکنه اصل ضعف نداشته باشن و باید همینجوری یه کاریشون بکنی. در کل فوق العاده عمیق هست با اینکه ساده هم هست.
 

Batsy

“Tots Units Fem Força” «Més que un club»
کاربر سایت
Apr 29, 2008
3,278
ببین اولا اینکه تو پرسونا 3 4 و 5 مبارزات رندوم نیستن! یعنی اینطوری نیستن مثل بعضی jrpg های قدیمی یا همین LOTR the third age که خودت مثال زدی، موقع راه رفتن یهو یه علامتی بیاد رو صفحه جنگ شروع شه و دشمنا ظاهر شن! تو این پرسوناها دشمن رو تو محیط بازی میبینی، میری میزنیشون و جنگ شروع میشه-تو یه محیط دیگه البته-(البته مثلا اگه مخفی کاری کنی و طوری بزنیشون که نفهمن مثلا چند نوبت اولم مال تو میشه، این مکانیک تو پرسونا 5 خیلی خوب و ساده اجرا شده)
حالا جنگ که شروع شد بسته به یه سری پارامتر، شخصیت ها به نوبت یعنی بدون محدودیت زمانی میتونن یه فرمان رو اجرا کنن. مثلا تو الان فلان شخصیت رو کنترلش رو بر عهده داری، دیگه لازم نیست نگران باشی که فلانی الان میاد منو میزنه و باید جاخالی بدم یا فلان. کاملا فکریه. باید ببینی دشمن چی حمله ای روش اثر داره چه حمله ای روش اثر نداره، این قابلیت آنالیز کزدن دشمن همون اوایل بازی برات باز میشه. حالا تو چند نوع حمله ی مختلف داری. حالا من اینجا بیشتر مال پرسونا 5 رو توضیح میدم. همه یه سلاح سرد دارن یه سلاح گرم، ممکنه یه دشمن به تیر حساس باشه یکی به ضربه ی سلاح سرد. یه مکانیک اصلی هم که همین پرسونا ها هستن، فکر کن یه سری هیولا که شخصیت های اصلی احضار میکنن ( البته یکم عمیق تر از این حرفاست ولی به طور ساده میگیم حالا بهشون هیولا!) شخصیت اصلی برخلاف شخصیت های دیگه محدودیت پرسونا نداره، میتونه طول بازی پرسونا های مختلف با قدرت های مختلف بدست بیاره. منظور قدرت های مختلف هم اسکیل و نوع دمیج مختلفه، مثلا انواع جادو مثل اتیش و یخ، ضربه های فیزیکی ( که مثلا از ضربه ی شمشیر شخصیت اصلی میتونه قوی تر باشه) buff و debuff که مثلا برای چند نوبت میتونن دفاع دشمن رو بیارن پایین یا حمله ی دوستان رو زیاد کنن و....
کلا تو پرسونا وقتی یه دشمن به یه نوع اسکیل حساسه سعی میکنی با اون بهش حمله کنی، مثلا یه موجودی که برفی رو با آتیش که بزنی دمیج جدی بهش وارد میشه. بعضیا هم ممکنه اصل ضعف نداشته باشن و باید همینجوری یه کاریشون بکنی. در کل فوق العاده عمیق هست با اینکه ساده هم هست.

ممنون عالی توضیح دادی،امروز ی دمو ازش دیدم همه چیزش ب غیر از مبارزاتش مثل بازیای hackn slash بود تقریبا،من بیشتر با گرافیک و محیطش حال کردم و وسوسه شدم.
فقط یچی دیگه من اینجاشو درست متوجه نشدم، من تو همون lotr هم این نکته برام گنگ بود ک مثلا تو مبارزات اول ی ضربه من میزنم باید بیام عقب و منتظر واکنش دشمن باشم بعدش دوباره نوبت من میشه؟حالا فرض رو بر این میگیریم ک اصلا ما مخفی نمیریم جلو ک چندین نوبت ب ما برسه،مثلا تو مبارزه معمولی یکی من میزنم یکی دشمن؟

Sent from my HTC One max using Tapatalk
 
  • Like
Reactions: Minato Arisato

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,030
نام
مازیار
ممنون عالی توضیح دادی،امروز ی دمو ازش دیدم همه چیزش ب غیر از مبارزاتش مثل بازیای hackn slash بود تقریبا،من بیشتر با گرافیک و محیطش حال کردم و وسوسه شدم.
فقط یچی دیگه من اینجاشو درست متوجه نشدم، من تو همون lotr هم این نکته برام گنگ بود ک مثلا تو مبارزات اول ی ضربه من میزنم باید بیام عقب و منتظر واکنش دشمن باشم بعدش دوباره نوبت من میشه؟حالا فرض رو بر این میگیریم ک اصلا ما مخفی نمیریم جلو ک چندین نوبت ب ما برسه،مثلا تو مبارزه معمولی یکی من میزنم یکی دشمن؟

Sent from my HTC One max using Tapatalk
H&S ... به جرات میتونم بگم پرسونا شبیه سایر jrpg های دیگه هم نیست چه برسه به بازیای دیگه ...
مبارزات نوبتی جوریه که وارد battle arena میشیم .. نفرات ما اینور صحنه و دشمنا هم اونور و بر اساس قابلیت های هر شخصیت و نقاط ضعف و قوت دشمن و قدرت های ویژه هر کارکتر تصمیم میگیریم که چطور بجنگیم و دشمن رو شکست بدیم .... تو این بازیا باس ها و مانستر های مخفی چالشن و مجبورت میکنن به خاطر اینکه بتونی هم سطح با اون ها بجنگی ساعت ها بیفتی به جون دشمنان ضعیف و لول و لوت و (و تو پرسونا) .. پرسونا جمع کنی ...
 

Triangels

플레이 스테이션 팬
کاربر سایت
Sep 17, 2007
9,891
نام
ارمان
ممنون از همه دوستان برای پاسخگویی با این تفاسیر فک نمیکنم از بازی خوشم بیاد.
احتماله 99% نه ولی اون 1% احتماله بسیار قوی هست لوووووووووووول
چرا ! چون من تا حالا 3 نفر که میگفتن حالشون از JRPG بهم میخوره رو با همین Persona 4 راه انداحتم - یعنی 3 از 7 نفر که recommend کردن. تاره اون مابقی هم گفتن بازی باحاله ولی حوصلش رو ندارن
این بازی یه مقداری حوصله هم میخواد که باهاش اشنا بشی و کنار بیای. اما به قوله معروف اگر click کنی عاشقش میشی. در هر صورت persona از اون دسته jrpg هایی هست که تغرییبا میشه گفت لنگه نداره از این سمت که مثلا یه حالتهایه Life Sim داره و داستانه جالب و کلا بازیه Rewarding یی هست
 

Phantom Thief

کاربر سایت
Dec 7, 2011
972
نام
Parsa
با این حسای من که عاشق Darkest Dungeon هستم از این بازی هم خوشم خواهد امد؟!:D
اگه با مبارزات Darkest Dungeon مشکلی نداشتید،پس بعید بدونم با مبارزات پرسونا 5 هم مشکلی داشته باشید.تازه ممکنه از مبارزات پرسونا 5 بیشتر خوشتون بیاد،سازنده ها اومدند انیمیشن و GUI مبارزاترو خیلی خوب اجرا کردند.
اگه میخواین یک نمونه از مبارزات بازی رو ببینید،برید این ویدیو رو ببینید(البته این بخش کوچیک از محتویات مبارزاته.کلی امکانات دیگه توی بخش مبارزات هم هست)
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: KingAmir

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر