چه تنظیماتی مناسب است!؟

گفتگو در 'مشکلات بازی های PC' ایجاد شده توسط شاهزاده دَستان, ‏Jul 14, 2014.

  1. شاهزاده دَستان

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Sep 18, 2011
    ارسال ها:
    539
    قصد داریم به بررسی تنظیمات گرافیکی مناسب در بازی های ویدیویی روی PC بپردازیم. در اینجا تکنیک هایی از تنظیمات بازی های انگلیسی زبان را شرح می دهیم و اشاره ای هم به frame rate (نرخ چهارچوب) خواهیم کرد.
    اگر تا به حال یک بازی ویدیویی را در PC خود نصب و اجرا کرده اید و از تنظیمات بلند بالای آن سردرگم شده اید، نگران نباشید: من شما را پشتیبانی می کنم! این راهنما با شرح معانی تعادل بین performance (همان عملکرد خودمان!) و prettiness ، کارایی هر کدام و شرح اینکه چگونه یک بازی ویدیویی بهتر به نظر می رسد، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین انتخاب ها را در Game Setting بازی های مختلف انجام دهید! به همین جهت تصمیم گرفتم مقاله ای را که آقای Daniel Hindes به زبان انگلیسی نوشته بودند را تا جایی که ممکن است به زبان پارسی بنویسم. امیدوارم اگر قسمتایی از این مقاله رو سخت نوشته بودم بنده رو ببخشید. میدونید که، ترجمه ی ی مقاله که پر از کلمات کاربردی هستش مشکله.


    • Resolution (تفکیک پذیری)
    [​IMG]
    تفکیک پذیری به معنای تعداد پیکسل های افقی در صفحه است به صورت خروجی روی مانیتور PC (به طور مثال 1920). اما تفکیک پذیری در بازی های کنسولی تعداد پیکسل های عمودی (مثل 1080p) می باشد؛ و این موضوع به دلیل وجود مانیتورهای عریض (widescreen tv) و نمایش fixed aspect raito (نسبت سینمایی ثابت) می باشد. تفکیک پذیری بالا (high resolution) یعنی اینکه شما جزییات بیشتری را با صرف نظر از تنظیمات گرافیکی ببینید. که این به معنای احتیاج به رندر بیشتر (برای پیکسل های اضافه) می باشد. تصویر بالا به درستی این موضوع را نمایش می دهد که امروزه بیشتر مانیتورها از تکنولوژی 4k پشتیبانی می کنند.
    چه تنظیماتی را باید انتخاب کنم!؟ بهترین تنظیماتِ ممکن، تنظیماتی است که بسته به تفکیک پذیری بومی (native resolution) مانیتور شما می باشد. تفکیک پذیری بالاتر آسان ترین راه برای دیدن جزییات بیشتر است.


    • Refresh Rate (نرخِ تازه کردن)
    در تعریف می توان گفت تعداد دفعاتی که تصویر مانیتور در واحد زمان به روز رسانی (تازه) می شوند و واحد آن Hertz (هرتز) (به اختصار Hz) می باشد. بهتر است حدود 60 باشد! چرا؟! زیرا در مانیتورهای مدرن حد بالا 60Hz است؛ و اگر رایانه ی شما به اندازه ای قدرتمند است که بتواند فریم های زیادی را در هر ثانیه رندر کند، بازی شما بسیار روان تر اجرا خواهد شد. بیشتر بازی های کنسولی روی فقط 30 فریم بر ثانیه کار می کنند هرچند که تلوزیون ها قادر به اجرای 60تا هستند. یک PC پورت بد از یک بازی کنسولی میتواند فقط 30 فریم بر ثانیه باشد، اگرچه رایانه ی شما قدرت اجرای سریع تر آن را هم داراست!
    چه تنظیماتی را باید انتخاب کنم!؟ احتیاجی نیست دراینباره نگران باشید، میتوانید با Properties گرفتن روی دسکتاپ خود (خارج از بازی!) تنظیمات را روی 60Hz سِت کنید!


    • (Vertical Sync (Vsync همگام سازی عمودی
    [​IMG]
    این یکی از مهم ترین تنظیمات است که با Refresh Rate ارتباط دارد! غیر فعال بودن Vsync باعث می شود کارت گرافیک شما آزادانه چهارچوب (frame) ها را با نرخ هایی بیشتر از آنچه که مانیتور شما توانایی نمایش آن را دارد رندر کند. نتیجه جلوه ای است که به آن پاره شدن صفحه (screen tearing) گفته می شود که در آن خطی فرضی قسمت بالای صفحه را از پایین جدا کرده و همزمان رندر نمی شود. اغلب وقت هایی که دوربین با سرعت تغییر میدان دید می دهد این موضوع به چشم میخورد. فعال شدن Vsync توانایی کارت گرافیک شما برای رندر فریم ها در هر ثانیه را محدود می کند. اگر شما یک مانیتور 60Hz دارید، باید بازی خود را با 60 فریم بر ثانیه اجرا کنید. این باعث می شود تا شما عملکرد عالی جلوه ها را احساس کنید؛ زیرا Vsync به بازی اجازه نمی دهد که در طول یک مجموعه سکانس تعداد کوچکی فریم بر ثانیه رها شود.
    چه تنظیماتی را باید انتخاب کنم!؟ این گزینه را تنها زمانی فعال کنید که screen tearing (پاره شدن صفحه مانند تصویر بالا) را مشاهده می کنید. Vsync زمانی کارآمد است که PC شما قادر به حفظ 60 فریم بر ثانیه نیست!


    • (Anti-Aliasing (AA
    [​IMG]
    تصویری از Batman Arkham city، ارایه شده از شرکت Nvidia


    گاهی اوقات هنگامی که به یک شیء نگاه می کنید ممکن است بجای خط های صاف، خط های دندانه داری را مانند آنچه در شکل بالا مشاهده می کنید ببیند. AA یک ***** گرافیکی است که تلاش می کند از دست این خط های دندانه دار خلاص شود و این edge ها صاف تر شوند. این کار با دستکاری رنگ های اطراف پیکسل های این دندانه ها انجام می شود که باعث می شود به تدریج صاف شوند. این موضوع هزینه ی بیشتری برای کارایی دارد زیرا کارت گرافیک متحمل فضای بیشتری برای نگهداری فریم های با تفکیک پذیری بالاتر می شود. اگر چه خیلی از بازی ها گزینه هایی را برای سنجیدن بهترین کارایی (acceptable performance) روی میز می گذارند. برخی از این گزینه ها به شرح زیر می باشند.

    (Multisampling Anti-aliasing (MSAA
    نوع خاصی از AA است که سعی می کند با کمترین تلاش سیستم بهترین جلوه را ارایه کند. تنها روی فریم هایی که دارای خط های دندانه دار هستند اعمال می شود. نتیجه خوب است اما ممکن است با وجود هموار کردن لبه ی هر obj (شیء) کنار پلیگان ها هنوز خط های دندانه دار دیگری را ببینید.

    (Fast Approximate Anti-aliasing (FXAA
    سریع ترین و حداقل پردازش سنگین حالت از آنتی الیاسینگ است که از داده های Resolution بالاتر استفاده نمی کند. در عوض، تفکیک پذیری همان قسمتی را مورد پردازش قرار می دهد که شما در آن بازی می کنید. نتیجه کمی تیرگی است، اما سریع تر از آنی است که قبل از اعمال آن داشته ایم.

    (Temporal Anti-aliasing (TXAA
    همان MSAA است با یک پله بیشتر! با این تفاوت که از هر فریم برای میانگین گرفتن از رنگ های استفاده شده ی آن، برای استفاده در فریم بعدی استفاده می کند. این بدان معناست که یک motion با خط های دندانه دار با جلوه های TXAA هموار می شود. با وجود تلاش آن برای کاهش سوسوها، برخی اوقات دیده می شود که تصویری مات تر از MSAA و FXAA ارایه می دهد. هر چند که TXAA انحصاری شرکت Nvidia است، اما ورژن مخصوص شرکت ATI نیز MLAA نامیده می شود.
    چه تنظیماتی را باید انتخاب کنم!؟ شما باید قادر به فعال کردن FXAA یا استفاده از MSAA با توان دو (یعنی همان 2xMSAA) باشید.


    • PhysX
    همانطور که اسمش پیداست، PhysX علاقه دارد تا جزییات فیزیکی بازی را رندر کند. به این معنی که جزییات بیشتر در جلوه های متحرک و تخریبی مثل ذرات یک شیشه ی شکسته یا جزییات تکان خوردن یک لباس در باد، مشاهده می شود. این تنظیمات به صورت انحصاری برای کارت گرافیک های Nvidia می باشد؛ اگر چه در صورتی که شما از کارت های گرافیک این شرکت استفاده نمی کنید، با فعال سازی آن روی CPU اجرا خواهد شد و بازی کند به نظر می رسد. اگر چه با یک کارت گرافیک Nvidia هم گاهی اوقات هزینه های بالایی برای کارایی خواهید پرداخت (high performance cost) که خیلی وقت ها هم مجبور هستید این گزینه را غیر فعال کنید زیرا بازی unplayable (غیرقابل بازی کردن) خواهد بود.
    چه تنظیماتی را باید انتخاب کنم!؟ اگر یک کارت گرافیک Nvidiaی قوی ندارید، باید ازین گزینه صرف نظر کنید که به معنای مستقیم غیر فعال کردن این گزینه است! اگر هم که از یک کارت گرافیک Nvidia استفاده می کنید، بازی های کمی از PhysX پشتیبانی می کنند و جلوه های درون بازی (in-game effects) قابل توجهی را ارایه می کنند.

    [video=youtube;7YGTkPv_gxw]http://www.youtube.com/watch?v=7YGTkPv_gxw[/video]

    • Supersampling
    این یکی فشرده تر است! متد نیروی بی رحم (brute force) برای پاک کردن دندانه های لبه های بیرونی (jagged edges) از AA. وقتی فعال باشد، رایانه ی شما هر فریم را با تفکیک پذیری بیشتر از آنی که مانیتور شما نمایش می دهد را رندر می کند، سپس آن را روی مانیتور fit می کند. بعد از انجام این عمل، داده (Data) از تصویری با تفکیک پذیری بالاتر برای محاسبه ی رنگ های مورد نیاز جهت صاف کردن لبه های بیرونی دندانه دار استفاده می کند. برای خلاص شدن از شر این دندانه ها، فوق نمونه ها بهترین ها نتیجه را می دهند، اما یک عمل فشرده ی گرافیکی بشمار می رود.
    چه تنظیماتی را باید انتخاب کنم!؟ برای فعال کردن این گزینه باید یک سیستم فوق العاده قوی داشته باشید تا بتوانید گزینه های سنگین دیگری را هم فعال کنید.


    • (Screen Space Ambient Occlusion (SSAO
    یک متد خیالی است برای شبیه سازی سایه ها اطراف لبه های اشیاء (object edges) یا کنج (corner) دیوارها. سایه های تقلبی که از نورهای داینامیک بوجود نیامده اند و فقط در چشم انداز حال حاضر وجود دارند. آمار کارایی پایین است، اگرچه کیفیت کنونی این سایه ها در هر بازی با بازی دیگر متفاوت است. پیشرفته تر اینکه متد فشرده ی گرافیکی، HBAO و HBAO+ نامیده می شود که نتیجه سایه های بهتر است اما اجرای آن نیازمند سخت افزاری با DirectX 10 یا 11 است.
    چه تنظیماتی را باید انتخاب کنم!؟ اگر رایانه ی شما و بازی این را پشتیبانی می کند، با HBAO+ جلو بروید! اما اگر بعد از فعال سازی این گزینه سایه هایی عجیب و غریب را در بازی دیدید، باید این گزینه را به نفع سایر جلوه ها غیرفعال کنید!
    [​IMG]
    بازی Farcry3 و یک SSAO ضعیف. به سایه کنار بدن کاراکتر و کنار دیوار نگاه کنید!

    • (Anisotropic Fil tering (AF
    بازی ها دنبال راه هایی میگردند که هر کجا ممکن است صاف و روان اجرا شوند؛ و محو کردن (Blur) سطح بافت ها (textures) یکی از قدیمی ترین متدها می باشد. فعال نکردن ***** همسانگری، باعث می شود تا سراسر مراحل شاهد چاک چاک بودن هایی بین آن ها باشید، که به آن بافت طبقاتی (floor texture) گفته می شود! *****ینگ بافت ها جزییات آن ها را با هم مخلوط می کند. نتیجه یک سری بافت نزدیک به هم و صاف است.
    چه تنظیماتی را باید انتخاب کنم!؟ کارایی اغلب محسوس است. این گزینه را می توانید تا 16x جلو ببرید و از بافت های صاف اشیاء دور از خود لذت ببرید. در ادامه از بازی watch dogs برای این موضوع نمونه ای خواهیم داشت.


    • Depth of Field
    اگر نزدیک بین هستید، اشیاعی توجهتان را جلب خواهند کرد که در فاصله ای از شما محو و تار (blur) هستند، برعکس اشیاعی که در نزدیکی شما واضح هستند. عمق میدان (DOF) تلاش می کند تا این دوری و نزدیکی ها را با مات کردن اشیاع دور از شما شبیه سازی کند. تنظیمات، شدت این ماتی ها را معین می کنند.
    چه تنظیماتی را باید انتخاب کنم!؟ هزینه ی کارایی پایین است! اما در برخی بازی ها شاهد اعمال شدن جلوه ها و سبک های بیشتری هستیم، بنابر این تنظیماتی را انتخاب کنید که واضح ببینید!
    [​IMG]
    شیلترینگ عمق میدان دید پیشرفته در بازی Watch Dogs


    • Post-processing
    تعریف این یکی یکم متفاوت است زیرا می تواند برای هر بازی جلوه های خاصی داشته باشد! می تواند به جلوه ها اشاره کند و نور را نرم روی در محیط اطراف پخش کند، یا یک Motion Blur که حرکات دوربین را به سرعت شبیه سازی می کند. جلوه ی دیگر می تواند یک محدوده ی بزرگ متحرکِ lighting باشد. یک ابر نور زمانی که چشمانتان از تاریکی بیرون می آید و دوباره نور را ملاقات می کنید.
    چه تنظیماتی را باید انتخاب کنم!؟ کارایی قابل توجه دارد، البته در صورتی که مشکل دارید باید آن را پایین قرار بدهید. همچنین توجه داشته باشید هر کسی این جلوه ها ندارد، بنابر این علاقه ی شخصی می تواند روی فعال بودن این گزینه تنها تاثیر را بگذارد.

    وقت بخیر!
     
    #1 شاهزاده دَستان, ‏Jul 14, 2014
    آخرین ویرایش: ‏Jan 18, 2015
  2. N!ma

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Sep 13, 2011
    ارسال ها:
    2,142
    نام:
    نیما
    ممنون میشم مرتب تر کنیش. هم عکس ها هم متن و... اینجوری خوندنش به دل نمیشینه.
     
  3. OMG

    OMG
    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Sep 17, 2012
    ارسال ها:
    4,911
    نام:
    امیرحسین
    فونتت رو بزرگتر کن.
     
  4. AryaTSH

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Feb 3, 2014
    ارسال ها:
    5
    نام:
    آریــا
    سلام

    انجمنتون امکان نمیده که خودمون تاپیک بزنیم یه سوالی رو بپرسیم! باید یه عالمه بگردیم و آخر سر به هیچی نرسیم!
    .
    .
    .
    .
    .
    ما تو خونه با چند سیستم کامپیوتر به وسیله وای فای وصل میشیم و بازی میکنیم. یه مشکل اساسی دارم،بین تمام لپ تاپ ها و کامپییوتر ها فقط یک لپ تاپ میتونه سرور درست کنه که بقیه وارد بشن،یعنی لپ تاپ های دیگه هم سرور درست کنند سیستم دیگه اون هارو حتی پیدا نمیکنه.مشکل از کجاست؟؟ :-b
     
  5. PipBoy3000_v2

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 6, 2009
    ارسال ها:
    858
    نام:
    مبین
    تاپیک خیلی خوبیه. دیگه افراد تازه کار اومدن به جای 3 ساعت توضیح دادن (یا اصلاً جواب ندادن) میتونیم یه لینک به این تاپیک بهشون بدیم. ممنون.

    دو مورد قابل ذکر هست:

    Refresh Rate (نرخِ تازه کردن) بسته به مانیتور هر چه بالاتر باشه بهتره. حتی اگه بازی تون حدود 30 فریم باشه! معمولاً 60 و 75 هست و یسری مدل های بهتر 120
    بالاترین اش بهترین گزینه هست مگر اینکه Vsync رو بخوای روی فریم خاصی تنظیم کنی.

    بطور مثال:
    بازی من راحت بالای 75 فریم اجرا میشه
    مثلاً مانیتور من 75 هرتز هست
    اگه بازی من 300 فریم هم باشه چون مانیتور من 75 هرتز هست من فقط 75 فریم رو میتونم احساس کنم (و تقریباً ببینم!)
    خوب این وسط من چرا خودم رو با 60 هرتز محدود کنم؟ وقتی 75 هرتز یا 120 (در صورت کارایی مانیتور) هست؟
    توجه: بیشتر مانیتور های قیمت ارزون تا متوسط واید معمولاً 60 هرتز حد آخرشون هست.

    و باید اضافه کنم برای یه بازی با نرخ فریم بالا تفاوت 75 هرتز و 60 هرتز در حد تفاوت 50 هرتز و 60 هرتز قابل احساس هست. دیگه یه سری هم هستن که میگن تفاوت 120 هرتز اصلاً از آینه صاف تره دیگه من به شخصه نصیبم نشده ببینم!


    مورد دوم: frame cap

    این مورد خیلی مهمه و خیلی ها واقعاً نمیدونم چه مشکلی باهاش دارن!
    من یه بازی دارم که مثلاً تا 300 فریم رو روی آخرین تنظیمات رو راحت اجرا میکنه (مثلاً کاد)
    ولی نمیخوام Vsync رو روشن کنم چون بازی آنلاین هست و معمولاً Vsync تنکنولوژی تقریباً لگ داری هست (نصبت به Gsync و freeSync بخاطر مشکل در مانیتور)
    حالا چیکار میکنم؟ فریمم رو به مثلاً 90 محدود میکنم. چرا؟ اول چون فشار اضافی به سخت افزار نیاد و دوم اینکه سخت افزار موقع لود و آنلود بهتر عمل میکنه. یعنی ایست های لحظه ای تصویر از بین میرن.


    خوب میشه اگه موارد دیگه: مثل Framebuffer و تاثیر رزلوشن و نصبت ابعاد و... رو هم اضافه کنی! بعضی از دوستامون که "مثلاً" چندین ساله گیمر هستن هنوز بلد نیستن رزلوشن مانیتور شون رو با ابعاد مربوطش جور کنن! خیلی شده که دیدم رزلوشن 16:9 رو به 16:10 انداختن یا برعکس! یا حتی خنده دار ترش رزلوشن 4:3 رو به واید یا بر عکس!

    در مورد خوبی های borderless fullscreen windowed هم توضیح بدین بد نیست! ماشاا... ملت یه کانتر یا دوتا میخوان بزنن و یه لحظه میخوان alt tab کنن (یا دستشون اشتباه میره رو winkey) سه ساعت میشینن سر لود بازی (به خاطر انجین خاک خورده سورس) کافیه borderless fullscreen windowed کنن بازیو و خیلی راحت زندگیشونو بکنن!
     
    #5 PipBoy3000_v2, ‏Sep 15, 2014
    آخرین ویرایش: ‏Sep 15, 2014
  6. Kian007

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏May 18, 2014
    ارسال ها:
    811
    نام:
    ---->کیان<----
    میده داداش. باید کاربر اصلی بشی بعد.
    این سوال شما هم ربطی به این تاپیک نداره.
     
  7. AryaTSH

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Feb 3, 2014
    ارسال ها:
    5
    نام:
    آریــا
    جایی رو برای مطرح کردن سوالم پیدا نکردم.