doom univers ( داستان، تاریخچه، تحلیل و...)

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,835
Doom Univers ( داستان، تاریخچه، تحلیل و...)






Video%20Game_Doom_Doom_10809_detail_thumb.jpg



DOOM

مقدمه


کمتر گیمری را میتوان درسرتا سر دنیا پیدا کرد که نام Doom را نشنیده باشد و یا با آن بیگانه باشد، حتی اگر موفق به تجربه کردن آن نیز نباشند مطمئنن نام آن را شنیده اند و حتی آن را پدر سبک شوتر اول شخص میدانند ، عنوانی که با ظهورش چهره ی جدیدی به بازی های ویدئویی بخشید و آن را دچار یک دگرگونی عظیم کرد. وقتی امروزه صحبت از ژانر اول شخص تیر اندازی ( FPS ) میشود لاجرم به یاد عناوین پر سر وصدا و پر فروشی مانند CallOf Duty و Battle Field و... میافتیم، اما سنگ بنای همین عناوین پر طرفدار و پرفروش توسط عنوانی به نام Doom گزاشته شد. سال 1993 پدیده ای به نام Doom نه تنها ژانر FPS را برای صنعت بازیسازی تعریف کرد بلکه به عقیده ی بسیاری فرهنگ گیم و نوع سلیقه ی گیمران را نیز تغییر داد، اینکار توسط نابغه ی برنامه نویسی صنعت بازیسازی یعنی John D carmack انجام شد و البته طراحانی خوش ذوق و خلاق نظیر John Romero ، Tom Hall ، Adrian carmack و نهایتا تیم Id software .

در این مقاله قصد دارم تابه معرفی کامل این عنوان بپردازم، عنوانی که گرچه بسیار قدیمی به نظر میرسد اما به نوعی تمام ژانر FPS امروزی ملهم از آن بوده و وامدار آن میباشند ضمن اینکه این عنوان میراث PCGaming و به طور کل تاریخ بازیهای ویدئویی میباشد.

عناوین منتشر شده:



Doom (1993)

Doom II: Hell on Earth (1994)

The ultimateDoom (1995)

Master Levelsfor Doom II (1995)

Final Doom(1996)

DOOM 3 (2004)

DOOM3:Ressurection Of Evile (2005)

DOOM 3 : BFGEdition (2012)

همانطور که ملاحظه میکنیداین عنوان دارای 3 نسخه ی اصلی و تعدادی نسخه ی فرعی میباشد که در این مقاله بنده تنها به معرفی و بررسی 3 نسخه ی اصلی این سری بازی و بسته ی الحاقی ROE میپردازم چون نسخه های فرعی به جزROE (که ادامه ی داستانی نسخه ی 3 میباشد) غالبا شامل تعدادی مرحله ی اضافی و Pach و آپدیت و.... برای نسخه های اصلی میباشند ونسخه ی BFG E که سال 2012 منتشر شد به نوعی کالکشن پک برای عناوین قبلی بود و تنها خط ماموریتی به نام Lost Mission را اضافه بر نسخ پیشین داشت که آن هم مربوط به بخشی فرعی از داستان اصلی نسخه ی 3 میباشد که گروهی به نام Bravo Team به طور موازی با قهرمان اصلی شماره ی 3 سعی درنابودی نیروهای جهنمی داشتند که چندان پتانسیل بالایی برای درگیری خوانندگان باداستان ندارد بنابر این آن را هم نادیده میگیریم.

Doom-1-.gif



DOOM

سازنده: Id software

ناشر: id software

طراحان: john romero ، sandy peterson ، shawn green ، kevin cloud

برنامه نویسان: john carmack ، mike abrash ، john romero

نویسنده: Tom Hall

نخستین شماره از سری بازیهای DOOM در 10 دسامبر سال 1993 بر روی سرور دانشگاه wisconsin آپلود و منتشر شد (البته بعدا بصورت فیزیکی و بر روی فلاپی دیسک هم روانه ی بازار شد). این بازی در حقیقت تثبیت کننده ژانر اول شخص تیراندازی و ادامه دهنده ی راه عنوان پیشین کمپانی Id software یعنی Wolfenstein 3D و بسته ی مکمل آن به نام Spear of destiny میباشد.با اینکه سبک بازی وامدار اثر قبلی این کمپانی یعنی بازی وولفنشتاین است اما بسیاری Doom راپدر بازی های اول شخص میدانند و آن را به عنوان اولین شوتری که توانست محیط و اتمسفر یک عنوان علمی تخیلی زیبا در این ژانر را خلق کند ، به حساب میاورند در حقیقت Doom بازی ای بود که ژانر FPS را وارد مرحله ی نوینی کرد و آن را به عنوان سبکی جدید در بازی های ویدئویی به جهان معرفی نمود. Doom یک بازی علمی تخیلی با جنبه های Horror و ترس میباشد که بازیکن را در نقش یک سرباز بی نام و نشان وارد فضا میکند تا به جنگ با نیروهای اهریمنی و شیطانی برود که پایگاه و مقر فعالیت های تحقیقاتی انسان ها در فضا را اشغال کرده اند و قصد در نابودی و براندازی نژاد انسان دارند. این عنوان Death Match و cooporativeplay را به نوعی ابداع و معرفی کرد و زمینه های ساخت و تمرین fan-made modificaton را برای طرفدارای بازی های ویدئویی فراهم نمود.





تاریخچه و چگونگی ساخت:



ساخت Doom در اواخر سال 1992 با ساخت انجینی جدید به نام idtech1 توسط جان کارمک آغاز شد، این درحالی بود که بقیه ی اعضای استودیو در حال ساخت مراحل پایانی و انتشار بازی Spear of destiny (یک prequel برای بازی Wolfenstein 3D ) بودند. پس از عرضه ی این بازی تمام تیم برای ساخت doom کار خود را از اواخر 92 بر روی عنوان جدید آغازکردند. تم اصلی و فضای حاکم بر بازی برگرفته از فیلم های Aliens جیمز کامرون و Evil dead II سم رایمی بود ، جایی که نیروهای جهنمی و شیطانی وارد جهان مادی میشوند و با کشتارانسان ها سعی در نابودی نسل آنان را دارند. پس علاوه بر جنبه های علمی و تخیلی جانمایه ی بازی بر اساس المان ها و عناصر وحشت پی ریزی شد. نام و تایتل بازی هم توسط شخص جانکارمک برای این عنوان انتخاب شد و Doom نامی بود که وی به بازی در حال توسعه اطلاق کرد.

برنامه نویسان تیم id طرفندهای زیادی بکار بردند تا بازی به خوبی و بسیار روان بتواند بر روی یک کامپیوتر محصول سال 1993 اجرا شود، در حقیقت مراحل بازی Doom سه بعدی نبودند، آن ها به صورت دو بعدی و با یک اختلاف ارتفاع که بصورت مجزا بر روی آبجکتها اضافه میشد در صفحه به نمایش در می آمدند که به آن ها حالتی 3 بعدی میداد. این حقه هنوز هم در محیط های outdoor و فضاهای باز برخی بازیهای کنونی نیز اجرا میشود. همچنین بازی دارای یک ماد low detail هم برای بهبود فریم ریت بر روی سیستم های ضعیفتر هم بود ، سیستم های نظیر processor 80386 .

Tom hall به عنوان یکی از طراحان بازی و همینطور نویسنده ی داستان آن، سعی داشت تا داستان بازی را بر پایه ی چندین کرکتر و با یک فنداسیون داستانی که شامل جزئیات هر کرکتر میشد بنویسد، در حقیقت وی سعی داشت تا جزییات داستانی بازی خیلی دقیق و کامل در عنوان در حال ساخت پیاده شود ، اما بسیاری از ایده های او در خلال ساخت بازی بوسیله جان کارمک رد شدند و بنابر این او درخواست جدایی و استعفا از تیم سازنده ی بازی را خواستار شد. در نتیجه hall از id اسعفا کرد و جدا شد. بعد از جدایی او از id باقی تیم کار طراحی را به عهده گرفتند و درنتیجه بیشتر طراحی های نهایی بازی توسط جان رومرو و سندی پیترسون انجام گرفت.

گرافیک بازی و جلوه های تصویری بر عهده ی adrian carmack و kevin cloud بود که به طرق و روش های مختلفی انجام میگرفت اگرچه بیشتر آنها طرح هایی بودند که ابتداعا نقاشی میشدند و سپس پیاده سازی انجام میگرفت.طراحی تعدادی از هیولاها هم ابتدا بوسیله ساخت مجسمه با رس و لاتکس انجام میگرفت و بعد از اطمینان از نتیجه و ماحصل کار، آن را پیاده سازی میکردند. تعدادی از سلاح های بازی هم ابتدا بوسیله سلاح های اسباب بازی مدل برداری میشدند و سپس ساخت آن ها درون بازی انجام میگرفت.




داستان:

پلات داستانی بازی ساده اما بسیار جذاب بود مخصوصا برای نوجوانان آمریکایی که اسطوره های آن ها بیشترفضایی و قرن 21 هستند تا اسطوره های کهن و قدیمی. داستان بازی مربوط به یک سربازبی نام میباشد که تحت آموزش های سخت و عملیات های سنگین به یک چریک کار کشته و ماهرتبدیل شده تا از وی برای انجام ماموریت های سخت و جانکاه استفاده شود. او پس از اینکه به یکی از افسران ارتش به خاطر فرمان آتش بر روی شهروندان بی دفاع، شلیک کرده و او را از پای در اورده بود در زندانی در مریخ اسیر شده بود. سپس وی برای یک کمپانی هوا فضا به نام unionaerospace corporation (به اختصارUAC ) مشغول به کار شد،کار اصلی این کمپانی به عنوان یک پیمانکار نظامی و یک اتحادیه ی چند سیاره ای انجام آزمایشات و تحقیقات سری بر روی بعد ها و جهان های موازی و نا شناخته ی دیگر میبود . به تازگی یکی از دروازه های انتقال نشانه های از بی ثباتی و نا هنجاری در یکی از پرتال ها را نشان داده بود اما تحقیقات انجام شده بر روی این بعد نا شناخته به نتیجه ای نرسیده بود.

ناگهان اتفاقی غیر منتظره رخ میدهد و پرتال و دروازه ی انتقالی که دچار بی ثباتی و ناهنجاری شده بود توسط مخلوقات و موجوداتی شیطانی که از قلب جهنم می آمدند مورد حمله واقع میشود، متاسفانه سیستم دفاعی پایگاه نمیتواند جلوی هجوم آن ها را بگیرد و در نتیجه پایگاه های deimos و phobos مورد حمله ی این موجودات ناشناخته قرار میگیرد.

تمام خدمه ی پایگاه کشته میشوند و باقی بازماندگان توسط نیروهای اهریمنی و شیطانی به زامبی تبدیل میشوند.

تیمی متشکل از افسران ارتش از مریخ به سمت پایگاه های دیموس و فوبوس در قمر ماه نقل مکان میکنند، جایی که حادثه اتفاق افتاده. سرباز مذکور هم برای حفط امنیت تیم افسران راهی میشود ولی پس رسیدن به آن جا و قطع ارتباط رادیویی او با افسران فرستاده شده، او در میبابد که تنهاست و آخرین بازمانده ی فرستاده شده به ماه میباشد. او پس از ناکام شدن برای فرار بوسیله ی شاتل نجات در میابد که تنهاراه پیش رویش مبارزه برای حفظ جان خود و نجات زمین میباشد. بنابر این با طی کردن تمام قسمت های پایگاه موجود در ماه و مبارزات سخت در آن و رفتن به جهنم و نابودی cyber demon علاوه بر نجات جان خود، حفظ حیات در زمین را نیز تامین میکند.

عکس کرکتر بازی را در زیرمشاهده میکنید:

doomguy-color.png



گیم پلی:

Doom بازی ای در ژانر اول شخص تیر اندازی با پس زمینه ی داستانی Sci_fi و علمی تخیلی و المان های horror و وحشت میباشد. این بازی دارای 3 اپیزود بود که هر کدام پلیر را در محیطی کاملا مجزا قرار میدادند. اپیزود های اول و دوم درون پایگاه فضایی ماه انجام میگرفت و اپیزود سوم و نهایی بازی بازیکن را به خانه ی شیاطین یعنی دوزخ میبرد. البته نسخه ی ultimate doom که در سال 95 منتشر شد یک اپیزود اضافی را هم شامل میشد که بازیکن در آن به زمین فرستاده شده بود تا بقایای شیاطین را در آنجا از بین ببرد.

هسته ی اصلی گیم پلی بازی بر پایه ی مبارزات نزدیک( closecombat ) و تن به تن بود و عنصر اصلی آن را طراحی های متنوع و متفاوت هیولاهای بازی تشکیل میداد. حدود 10 نوع هیولای مختلف در بازی وجود داشتند که سیستم مبارزه ی هر کدام پلیر را با چالشی جدید روبرو میساخت. در ادامه به معرفی هیولاها خواهم پرداخت.

روند گیم پلی بازی هم بوسیله جستجو برای پیدا کردن کلید های لاجوردی و زرد و قرمز انجام میپذیزفت که بازیکن را از منطقه و area ای که در آن بود به سمت منطقه و level بعدی هدایت میکرد، در طول یک مرحله مکان ها وجاهای مخفی ای هم وجود داشتند که بازیکن با پیدا کردن آن ها جایزه و reward هایی از قبیل health و اسلحه و مهمات و... را بدست می آورد.

علاوه بر بخش سینگل پلیر، بازی دارای دو ماد مولتی پلیر نیز بود که تحت شبکه و اینترنت انجام میگرفت: death match که در آن چندین بازیکن به مبارزه با هم در یک مپ میپرداختند و دیگری Coop 2 و 4 نفره که بازیکنان در آن به مبارزه با نیروهای جهنمی میرفتند.

عکس هایی از بازی را درزیر مشاهده میکنید:

doom(1).jpg



doom1.jpg


doom-classic_2.jpg



دشمنان نسخه ی اول:

Zombieman : یا گاهی اوقات آن را former human هم مینامند، جزومعمول ترین و آسان ترین دشمنان بازی محسوب میشود. آن ها یک pistol و یا یک rifle نیمه اتوماتیک دارند که با آن ها به مبارزه باشما می آیند، جزو زامبی ها و انسان های تسخیر شده توسط شیطان پس حمله به پایگاه میباشند.
Meet_zombie.png

Shotgun guy : یا همان former human sargeant میباشد که زرهی قهوه ای رنگ به تن دارد و جزوانسان هایی است که توسط نیروی شیطان تسخیر شده. همانطور که از اسمش پیداست سلاحش شاتگان میباشد و کمی قویتر از زامبی من ها هستند.
Meet_shotguy.png

Imp : جزوشیاطینی است که در حمله به ماه از طریق پرتال از جهنم خود را به پایگاه رسانده است. رایج ترین دشمن بازی میباشد و در کنار زامبی ها در تمام قسمت های بازی دیده میشود. دارای چنگال هایی سفید رنگ و چشمانی قرمز و پوستی قهوه ای رنگ است . به دوصورت حمله میکند ، از دور با پرتاب توپ های آتشین به شما صدمه میزند و از نزدیک هم با چنگال هایش شما را میدرد. جزو Demon ها محسوب میشود .
Imp.png

Pinky demon : یکی دیگر از شیاطینی که از دوزخ به ماه وارد شده است. بسیاز خشن و خطرناک است، دارای رنگی صورتی، دو شاخ در دو طرف سر ، بدنی عضلانی و چنگال های قوی میباشد. در نسخه ی3 بازی هم با طراحی جدید حضور داشت که یاد آور خاطرات نسخه های 1 و 2 بود. این دشمن با آرواره های قوی و دریدن دشمنان یکی از خطرناک ترین دشمن های بازیست.
Demon2.png

Spectre : یکی از جالب ترین دشمنان بازیست، اما در عین جالب بودن یکی از چالش بر انگیز ترین وقویترین دشمنان بازی ها در دوران خود محسوب میشود. این موجود که در دسته ی شیاطین قرار میگیرد بصورت بی رنگ و نامرئی میباشد، بسیاری از گیمران قدیمی doom را با این موجود معرفی میکردند. صدای این دشمن و همینطور اندازه و استایلش بسیار شبیه pinky است فقط تنها تفاوتش نامرئی بودن آن است،عملکرد و نوع حمله ی آن نیز به مانند پینکی میباشد.
Map08_spectre.png
Baron of hell : این دشمنان به عنوان final boss در اولین اپیزود بازی یعنی knee- deep in the dead قرار گرفته اند که بسیار خطرناک و جزو قویترین دشمنان بازی به حساب میایند. دارای جثه ای بزرگ و بدنی قرمز رنگ هستند که بوسیله ی توپ های پلاسمایی به شما حمله میکنند. از نزدیک هم با چنگال های قوی شما را به راحتی تکه تکه میکنند. آن ها در دو اپیزود بعدی به مانند دشمنان دیگر ممکن است درقسمت های مختلف بازی حضور داشته باشند. نکته ی دیگر آنکه آن ها برادرانی ضعیف تر نیز دارند که Hell knight ها هستند و رنگ پوست بدنشان سفید میباشد و ازلحاظ قدرت از baron ها ضعیف ترند.
Meet_baron.png

Lost soul : جمجمه هایی آتشین که در هوا به پرواز در آمده اند. معمولا در دسته های چند تایی به شماحمله ور میشوند . آن ها را از اپیزود دوم بازی یعنی the shores of hell مشاهده خواهید کرد.
Lost_Souls_MAP20.png

Cacodemon : این موجودات دارای جثه ای بزرگ قرمز رنگ و شناور در هوا میباشند که به آهستگی بر فرازشما پرواز میکنند. تنها یک چشم سبز رنگ دارند و بوسیله ی توپ های آتشین به بازیکن حمله ور میشوند. جزو دشمنان سرسخت بازی به حساب میایند.
Cacodemon_encounter.png

Cyber demon : این موجود به عنوان boss نهایی بازی ودر مرحله ی E2m8 قرارگرفته، شاید بتوان گفت قویترین موجود بازی همین موجود است. دارای جثه ای بسیاربزرگ میباشد و یک راکت لانچر بسیار پر قدرت دارد که توپ های قدرتمند آتشین پرتاب میکند. این هیولا به عنوان boxart نسخه ی دوم بر روی کاور بازی قرار داشت و در نسخه ی 3 هم به عنوان یکی از boss هایی که از hell hole و دروازه ی جهنم مراقبت میکند حضور داشت.
Meet_cyberdemon.png

Spider demon : یکیدیگر از boss های نهایی بازی SD میباشد که به spider master mind هم مشهور است. بسیار پر قدرت است و در کنارسایبر دیمون قویترین دشمن بازی است. همینطور در ultimate doom هم در چپتر thyflesh consumed هم به عنوان boss حضور داشت.
Meet_spider.png

سلاح های موجود در نسخه ی1:

Fist : درحقیقت همان پنجه بوکس میباشد که برای درگیری های نزدیک و زمای که مهماتتان کم یار و به اتمام است میتوانید از آن استفاده کنید
MAP02_fist.png

Pistol : سلاحیاست که از ابتدا آن را در اختیار دارید، در ابتدای بازی به شما کمک خواهد کرد ولی در ادامه باید به دنبال سلاح هایی بهتر باشید
MAP01.png

Shotgun : این سلاح، سلاحیست که تمام طرفداران doom این بازی را با آن میشناسند، لذت شلیک کردن با آن هنوز هم جزو خاطرات شیرین گیمران قدیمیست. در کل سلاح مورد علاقه ی تمامی doomfan ها میباشد. دارای قدرت وسرعت خوبیست و در اکثر قسمت های بازی کارایی دارد.
Sgstairs.png

Chaingun : سلاحی6 لول میباشد که تقریبا میراث به جا مانده از wolf3D محسوب میشود، با آن به راحتی میتوانید اکثر دشمن های بازی را نابود کنید.
D229cgun.png

Chainsaw : همان اره برقیست که جزو لاینفک سری بازی های doom محسوب میشود. استفاده از آن حس خشونت فوق العاده به گیمر القا میکند تا بتواند به راحتی با آن شیاطین را تکه تکه کند.
D208saw.png

Rocketlouncher : راکت لانچر بازی doom با اینکه سلاح فوق العاده قدرتمندیست ولی موج انفجار آن به راحتی همان میزان که برای دشمن خطرناک است برای پلیر هم میتواند خطرساز باشد. از آن تنها برای فواصل دورتر استفاده کنید تا قدرت doomguy را به خوبی به رخ شیاطین بکشانید.
Rocktred.png

Plasmagun : سلاحی فوق العده سرعتی و با قدرت بالا، این سلاح در نسخه ی 3 هم وجود داشت و بوسیله فناوری های نوینی در UAC ساخته شده، دارای شلیک های پلاسماییست و باسرعت بالا قدرت عملکرد سریع را از دشمن میگیرد.
E4m2wep6.png

BFG9000 : و اما سلاح انتهایی، سلاحیست که در اکثرعناوین id software با اشکال و کارایی های گوناگون ساخته شده، وهمگی به نوعی وامدار همین نسخه ی اولیه ی doom میباشند. سلاحیست پر قدرت که با هر بار شلیک تا شعاع زیادی تمامی دشمنان را خاکستر میکند. تنها یک شلیک از آن کافیست تا چندین دشمن که در کنار هم قرار گرفتند همگی نابود شوند. در فیلم ساخته شده بعد از نسخه ی 3 این عنوان که در سال 2005 منتشر شد نیز این سلاح ساخته شد.
BFG9000-HellRevealed-map04.png

واکنش های منفی بعد ازانتشار:

پس از انتشار این بازی همانطورکه در قبل اشاره کردم تحولی عظیم در نوع نگرش گیمرها بوجود آمد، اما این بازی حتی خارج از صنعت گیم و بازیکنان بازیهای ویدئویی نیز اثراتی بر جای گذاشت. Doom همانقدر که توانست اثراتی مثبت بر ساخت بازی بگذارد در پاره از موارد مشکل ساز نیز بود، یکی از این مشکلات درگیری کارمندان با کارفرمایانشان و پایین آمدن بازدهی کار در برخی مراکز بود. تا جایی که خود id software اذعان کرد این بازی باعث کاهش میزان تولید وبازدهی بسیاری از ادارات و ... در سر تا سر دنیا شده است، چرا که اکثر کارمندان وگاهی خود کارفرمایان بیشتر تایم کاری خود در ادارات را صرف انجام این بازی ویدئویی بر روی کامپیوترهایشان میکردند، گاهی خود بازی و در بیشتر مواقع ماد death match و مولتی پلیر آن. در میان سیل معترضان اسامی ای مانند کمپانی اینتل و دانشگاه carnegiemellon نیز به چشم میخورد که عدم رضایتمندی خود از این بازی ویدئویی را اعلام نمودند و گزارش هایی مبنی بر پایین آمدن راندمان کاری خود ارائه کردند که مسبب آن را همین بازی Doom میدانستند.

در دیگر سو، عده ی کثیری به دلیل میزان و سطح بالای خشونت و خونریزی و همینطور تعدد وجود نماد ها و اشکال شیطانی ای که در این بازیه ویدئویی ساخته شده بود اعتراضات خود را نسبت به این بازی اعلام کردند.

یکی از این مراکز سازمان وابسته به جنبش مسیحیت به نام christianorganization بود که به استفاده ی بیش از اندازه از نماد های شیطانی و آرم و علامت های satanic در این عنوان ویدئویی اعتراض داشت. آن ها معتقد بودند علاوه بر ترس و وحشتی که این بازی به بازیکنان القا میکند، بدلیل واقعیت پذیری ای که تکنولوژی و گرافیک باورنکردنی این عنوان ارائه میدهد باعث انجام کارهای خشن و شیطانی نیز در افراد بازیکننده میشود. بسیاری حادثه ای که در یکی از دبیرستان های کلمبیا در سال 1999 اتفاق افتاد و در آن نوجوانی باشلیک چندین گلوله همکلاسی های خود را کشته بود را مرتبط با عناوین خشنی مانند Doom و Quake میدانند و میگویند قاتل ساعت های زیادی را صرف بازی کردن این عناوین کرده و به نوعی متاثر از این عناوین دست به چنین اقدامی زده.



جوایز و موفقیت ها:

این بازی ابتدا بصورت آپلود بر سرور دانشگاه منتشر شد وبصورت free to paly بود ولی بعدا با عرضه بر روی فلاپی دیسک ها وبازی از طریق CD-ROM بصورت جهانی دارای شهرت و محبوبیت گشت.

این بازی بطور فوق العاده ای از طرف منتقدان و گیمران در سال 1994 مورد تقدیر قرار گرفت. PC GAMER و Camputer Gaming World با ستایش فراوان از این بازی آن را به عنوان بهترین بازی سال معرفی کردند، این بازی همچنین جایزه ی بهترین دستاورد تکنولوژی رااز نشریه ی PC megazine دریافت کرد و فرهنگستان علوم و فناوری ( Academy of Interactive Art& science ) جایزه ی بهترین بازی اکشن را به آن اهدا نمود.این ها تنها بخشی از جوایز و تقدیر هاییست که این عنوان به عمل آمد.



Doom2_title.png



DOOM II

سازنده: id software

ناشر: GT Interactive

طراحان: sandy peterson ، Shawn Green ، american MC Gee ، kevin cload ، adrian carmack

برنامه نویسان: John carmack ، john romero ، david taylor

نسخه ی دوم از سری بازیهای Doom در 30 سپتامبر سال 1994 ساخته و منتشر شد که به عنوان یک سیکوئل برای نسخه ی اول محسوب میشود و بستر حوادث بازی اینبار به جای ماه بر روی زمین اتفاق می افتاد. به طور کلی این بازی مورد توجه سیل کثیری از مخاطبین قرار گرفت ولی ضعف هایی نیز داشت که عده ای آن را اثری موفق به مانند نسخه ی پیشین نمیدانستند. عده ای معتقد بودند که بازی بعد از مدتی کسالت آور میشود و آن هم به دلیل این بود که بازی دارای جنبه های جدیدی نبود و بسیار مشابه نسخه ی قبلی ساخته شده بود. بزرگترین ایراد این دسته از افراد طراحی کلی بازی بود که بعد مدتی کاملا یکنواخت میشد و چالش های نسخه ی اول را ایجاد نمیکرد. همینطور آن ها این بازی رابا دو بازی Star wars: darkforces و duke nukem 3D که بعد از آن منتشر شدند مقایسه میکردند و درنتیجه بازخوردهای متفاوتی در قبال این عنوان ارائه میشد و هر کدام از این عناوین را دارای Fan base ای جدا گانه مینمود. برخی معتقد بودند که Doom II بیشتر شبیه یک EP برای نسخه ی اول میباشد تا یک سیکوئل و ادامه.ولی همانطور که گفتم در دید کلی بازی به مانند نسخه ی پیشین خود موفق و الهام بخش بسیاری از عناوین هم سبک خود بود.

این بازی بصورت مجدد درسال 2012 در نسخه ی BFGE منتشر شد که البته قسمتهایی که مربوط به دشمنان آلمان نازی( بازی wolfenstein 3d ) بصورت secret level در بازی موجود بود را شامل نمیشد.



داستان:

داستان بازی مجددا قهرمانDoom که بی نام و نشان نیز هست را وارد این نسخه میکند. پس از شکست نیروهای جهنمی و بستن پرتال انتقال، قهرمان داستان سعی میکند تا به زمین برگردد تا بقایای شیاطین رانابود کند و هم نژاد های خود را نجات دهد. اما پس از بازگشت به زمین مشاهده میکند که هنوز هم کماکان تهاجم شاطین ادامه دارد و بسیاری از مردم کشته یا به زامبی ها تبدیل شدند و همینطور شایطین نیز هنوز حضور دارند. در همین حین که تمامی کلان شهرها و ملیت ها توسط نیروهای اهریمنی در حال از بین رفتن بودند سران و رهبران باقی مانده ی انسان ها تصمیم میگرند تا بقیه ی بازماندگان را به خارج از زمین منتقل کنند. تنها راه این انتقال یک gate و یک انتقال دهنده ی مابین سیارات هست که آن هم توسط نیروهای جهنمی به شدت محافظت میشود. تمامی نیروهای باقی مانده ارتش انسان هابه سمت دروازه ی انتقال ما بین سیارات حرکت میکنند تا با حمله به آن این gate را از دست شاطین نجات دهند ولی متاسفانه تمامی آن ها توسط شیاطین تکه تکه میشوند و تنها پلیر بازی باقی میماند.نهایتا قهرمان بازی وارد دروازه شده و با کشتن تمامی شیاطین خود را به انتقال دهنده میرساند و با نابود کردن قلمرو شاطین و نیروهای آن ها در دروازه ، کنترل رابه دست میگیرد. انسان های باقی مانده بالاخره موفق به فرار میشوند و قهرمان بازی وقتی که میفهمد جان تمامی هم نژادهای باقی مانده ی خود را نجات داده سعی میکند که جلوی تهاجم شیاطین به gate را بگیرد تا زمانی که دروازه به طور کامل بسته شود. در خلال نبرد پلیر با شیاطین انسان های باقی مانده متوجه حضور پرتالی میشوند که شیاطین ازآنجا وارد دنیای انسان ها شده اند و آن جایی نیست به جز شهری که خود پلیر در آنجازندگی میکرده. بنابر این وقتی او پیام را دریافت میکند به شهر خود بازگشته و پس ازمبارزه ای سخت ورودی جهنم و پرتال انتقال به آن را پیدا میکند. سپس او وارد پرتال شده و به درون جهنم منتقل میشود، پس از اینکه وارد جهنم شد طی مبارزاتی سخت وسنگین نهایتا شیطانی غول پیکر به نام Icon of sin را میابد که صورتی شبیه به بز دارد و تنها یک جمجمه ی بزرگ است و ظاهرا اوست که شیاطین را رهبری میکند. پلیر و قهرمان بازی پساز نبردی سنگین موفق به نابودی او میشود و با مرگ وحشتناک او تمامی قدرت های جهنمیبه هم میریزند و پرتال انتقال نیز مسدود میشود و جلوی تهاجم شیاطین برای همیشه گرفته میشود.



تصویر Icon Of Sin را در زیر مشاهده میکنید:

DOOM_2_Final_Boss_by_TILSIMcaglayan.jpg



گیم پلی:

نسخه ی دوم این بازی چندان گرافیک قابل توجه و خیره کننده ای نداشت( در قیاس با تحول نسخه ی اول) و گیمپلی بازی هم کماکان به مانند نسخه ی گذشته شامل پیدا کردن کلیدهای آبی و زرد وقرمز رنگ بود که پلیر را از یک منطقه به منطقه ای دیگر هدایت میکرد و در کنار آنها کشتن هیولاها و شیاطین و بازکردن راه برای عبور از هر مرحله را شامل میشد.البته بخش پلتفرمینگ بازی نسبت به نسخه ی قبل پیشرفت هایی داشت و گاهی برای عبوراز برخی مناطق معماهایی طرح شده بود که پلیر را با چالش هایی مواجه میکرد.

بر خلاف نسخه ی پیشین که بازی در 3 اپیزود روایت میشد، در این نسخه هیچ میان پرده و حد فاصلی وجود نداشت و بازی کاملا پشت سر هم تا به انتها دنبال میشد. البته پس از هر قسمت از محتوای داستانی و ورود به بخش جدیدی از داستان یک بک گراند ارائه میشد که عملکرد شما را توضیح میداد و بیان میکرد که اکنون چه اتفاقی افتاده و در آینده چه پیش رو دارید.

در این نسخه از بازی تعدادی هیولای جدید معرفی شدند از قبیل: chaingunner ، hellknight ، Arch-vile ، revenant ، pain elemental ، mancubus و Aracnotron ، که جذابیت هیولاهای این سری از بازی رو به خوبی حفظ میکردند.

در بخش سلاح هم کماکان سلاح های قبلی موجود بود به علاوه ی سلاح محبوب کل این سری که از نسخه ی دوم به مجموعه ی سلاح ها اضافه شد و چیزی نیست جز double barrel shotgun که نه تنها در این عنوان بلکه به کرات درعناوین بعدی ساخته ی id نیز ساخته شد.

علاوه بر سلاح ها، برخی قدرت ها نیز به آرسنال بازی اضافه شده بود که برخی از آن ها برای مدتی پلیر را نامرئی و یا توان او را دو چندان میکرد و قابلیت نامیرایی برای مدتی معین به او میبخشید و....




موفقیت ها و فروش:

Doom 2 حدود 2 میلیون نسخه فروش داشت که بهترین آمارفروش برای کمپانی تا به آن روز محسوب میشد. همچنین بازی از بسیاری مجلات و منقدین به واسطه ی طراحی فوق العاده و متنوع هیولاها و level design زیبا مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت، همچنین به واسطه تکنولوژی و run شدن بازی بر روی اکثرپردازنده ها از آن تقدیر به عمل آمد.این بازی همچنین به واسطه ی معرفی MAP01-entryway که یک مپ مولتی پلیر میباشد به عوان بهترین مپ ارائه شده ی deathmatch تمام دوران مورد تقدیر و تحسین قرار گرفت.



تصاویری از بازی:
gossip_20130809102011896700.jpg


xrP8bMKpZ5.jpg





doom1.jpg



سلاح ها:


همانطور که در قبل اشاره کردم بازی تنها یک سلاح جدید را معرفی کرده و مابقی سلاح ها همان سلاح های نسخه یپیشین میباشند بنابراین از ذکر کردن مجدد آن ها صرف نظر میکنم.

Double barrelshotgun : یا به عبارتی سوپرشاتگان و یا کامبت شاتگان نیز به آن میگویند پر طرفدار ترین سلاح سری Doom محسوب میشود که لذت فوق العاده ای برای شلیک باسلاح در یک بازی شوتر را پیش روی گیمر قرار میداد. سلاحیست که بعد از هر بار شلیک مجددا بارگزاری میشود ولی این بارگزاری چندان باعث آزار گیمر نمیشود و همیشه میتواند اولین و بهترین انتخاب برای پلیر محسوب شود.
Ssg_gray.png



دشمنان نسخه ی 2 :

در این نسخه هیولاهای جدیدی رونمایی شدند که تنها به معرفی آن ها میپردازیم چرا که بقیه ی هیولاها همان دشمنان نسخه ی قبلی هستند:

Hellknight : یاهمان شوالیه ی جهنم در واقع برادر ضعیف تر و کوچکتر baron od hell محسوب میشود که با پرتاب توپ های پلاسمایی برای شما مشکل ساز خواهد شد. رنگ پوستش بر خلاف baron ها که صورتی رنگ هستند سفید است و صدایش نیز کمی متفاوت تر است و با اینکه ضعیف تر از برادر خود میباشد ولی کماکان جزو دشمنان پرقدرت بازی محسوب میشود.
HellKnight-Evilution-map16.png

Mancubus : یکی از هیولاهای خطرناک این نسخه به شمار میرود ، رنگی سفید مایل به شیری دارد و درون هر دو دستش دو آتش افکن دارد که با فرستاده سریع آن ها به سمت بازیکن خیلی راحت میتواند او را از پای در بیاورد آن ها را از مرحله ی dead simple مشاهده خواهید کرد.
Map07_mancubus_gathering.png

Arachnotron : درحقیقت مدل های بسیار کوچکتر و ضعیف تر boss قدرتمند یعنی spidermastermind محسوب میشوند. آن ها رانیز به مانند mancubus ها از مرحله ی dead simple مشاهده خواهید کرد.
Meet_arach.png

Chaingunner : یاهمان heavy weapon dude سومین و قدرتمند ترین نوع از انسان هاییست که توسط نیروهای اهریمنی به زامبی ها تغییر شکل داده اند. او دارا یک chaingun میباشد که با سرعت بالای شلیکش او را به قویترین نوع زامبی ها در بازی تبدیل کرده است.
Chaingunner-DSV3war-map04.png

Pain elemental : این هیولا که شباهت بسیاری به cacodemon در نسخه ی پیشین دارد وجودش گاهی بسیار کابوسوار میباشد. در دهان او تعداد زیادی lost soul وجود دارند که او با رها کردن آن ها به سمت شماباعث میشود که شما از او غافل شوید و در همین هنگام به شما حمله ور میشود. رنگ این هیولا قهوه ای و مانند cacodemon تک چشم میباشد.
Map09_oh_noes_two_elementals.png

Arch-vile : یکی از عجیب ترین و قویترین نیروهای شیطانی در بازیست، رنگ پوستش روشن و ظاهری شبیه استخوان و اسکلت انسان ها دارد و با spawn کردن هیولاهای دیگر باعث دردسر فراوان شماخواهد شد. همچنین او با پرتا آتش به سمت شما خودش نیز به اندازه کافی خطرسازمیباشد. او را از لول 11 مشاهده خواهید کرد.
Map11_meet_archie.png




Coverdoom3-1-.jpg




DOOMIII

سومین نسخه از این سری پس از کشمکش های فراوان و همینطور بعد از درخشش خیره کننده اش در نمایشگاه NVIDIA و پس از آن E3 سالهای 2002 و 2003 و 2004 در 3 آگوست سال2004 منتشر شد. شاید بتوان گفت که جنجالی ترین و پر حاشیه ترین نسخه از این سری بازی همین نسخه ی 3 هست به چند دلیل: اول اینکه بازی پس از 10 سال غیبت از دنیای بازی های کامپیوتری مجددا قصد بازگشت به این عرصه را داشت آن هم عنوانی با قدمت وعقبه ی درخشانی مثل Doom ، دوم اینکه بازی مدت زیادی درحال ساخت و توسعه بود و همگان انتظار یک ابر شاهکار را داشتند، در حقیقت plan ساخت این نسخه از سال 2000 ریخته شد و تا سال2004 به مدت 4 سال و با تاخیرهای فراوان هر روز عطش طرفداران و حتی کسانی که اصلابا این عنوان آشنایی نداشتند را بیشتر کرد و نهایتا به دلیل نمایش های خیره کننده اش در نمایشگاه ها و همایش های مختلف مورد توجه بسیاری از گیمران و منتقدان قرارگرفته بود. اما پس از عرضه کاملا شرایط عجیبی برای این بازی بوجود آمد، عده ای به شدت و بی نهایت از ساخت بازی راضی بودند و آن را بهترین ریبوت و ساخت مجدد تاریخ بازی ها میدانستند و بر عکس این عده، عده ی دیگر به شدت پیکان انتقاد را سمت این بازی گرفته و آن را یک شکست برای این سری بازی قلمداد میکردند و حتی آن را بدترین نسخه در این سری میدانستند. از آن جایی که بازی با فاصله ی چندین ماه با عناوین بزرگی همچون Half Life 2 و Far Cry در یک سال عرضه شده بود در نتیجه در کشمکش ونزاع شدیدی در جایگاه قیاس با این بازی ها قرار گرفته بود، به نوعی میتوان گفت سال2004 نبرد بین 2 غول سبک FPS یعنی id software و Valve software همراه با یک استعداد نو شکفته به نام crytek سالی جنجالی را برای این ژانر رقم زد. در نهایت این بازی عرضه شد و همراه ضعف و قوت هایی که داشت باز هم گامی نوین در تکنولوژی وفناوری در عرصه بازی های کامپیوتری برداشت و آن را چندین قدم به جلو هدایت کرد.




تکنولوژی های صوتی و بصری:

چیزی که موافقان ومخالفان این بازی متفق القول آن را قبول داشتند و پذیرفتند تکنولوژی های منحصر به فرد صوتی و تصویری این عنوان بود به طوری که باور چنین چیزی برای آن ها بسیار سخت بود که بازی های رایانه ای تا به این حد پیشرفت و ارتقا پیدا کرده اند. بازی با انجین جدیدی به نام idtech4 تکنیکهای جدید گرافیکی که مهمترین آن ها lightning &shadawing ، real time animation & scripting و per pixel lighting and stencil shadwing ، bumb mapping و normal mapping و ... را به طور کاملا جدید و تازه به معرض نمایش گذاشته بود. این تکنیک ها سایه هایی بسیار نرم را رندر میکردند و همینطورمنابع نوری که در در بازی وجود داشت سایه های کاملا ریل تایم و واقعی را به نمایش میگذاشتند به طوری که با هر منبع نوری سایه ها دچار تغییر شده و سایه جسم را در موقعیت جدید به خوبی و بسیار زیبا رندرمیکردند. همینطور بازی یک سیستم انیمیشن پیشرفته را نشان میداد که منطبق با فیزیک دنیای واقعی ساخته شده بود به طوری که بازیکن با شلیک به دشمنان بازی شاهد حرکات یونیک و منحصر به فردی بود که نظیرش راتا آن زمین مشاهده نکرده بودیم. به عنوان مثال شما با شلیک به یک زامبی میتوانستیدحرکات جالبی از او مشاهده کنید طوری که با اصابت گلوله به دست، پا و یا سر آن واکنش و ریاکشن متفاوتی را ملاحظه میکردید. ضمن اینکه بازی با تکنولوژی های خارقالعاده ای که درونش به کار رفته بود باز هم طوری ساخته شده بود که بر روی اکثرسیستم ها به خوبی Run شود و قابل بازی باشد.البته از بعد فیزیک و من حیث المجموع بازی رقیب فوق العاده قدرتمندی به نام Half life 2 را پیش رو داشت که کار را برایش مشکل میساخت.از بعد صداگزاری و افکت های صوتی هم بازی نمایش خارق العاده ای داشت. بازی ازسیستم صدا گزاری پیشرفته ی دالبی 5.1 استفاده میکرد که با توجه به زمان عرضه کیفیت صوتی بی نظیری را به نمایش میگزاشت. طوری که اگر آن را با هدفون بازی میکردید حتی صداهای پشت سر را به خوبی حس میکردید و میتوانستید فاصله ی دشمنان را با صدای قدم هایشان از خودتان به خوبی حس کنید. ضمن اینکه بازی مجموعه ای از زیباترین افکت های و موسیقی های ژانر horror و وحشت را به خوبی پیاده کرده بود بدون اینکه اختلالی در صدای دشمنان و محیط ایجاد شود، طوری که تمامی صدا ها وضوح فوق العادهداشتند.



تصاویری از بازی را درزیر مشاهده میکنید:
large-3-640x350.jpg



doom3-trdemo2.jpg




doom3.png

داستان:

ابتداعا عرض کنم بر خلاف نظر برخی بنده معتقدم که داستان doom 3 ایرادی نداشت و کاملا مناسب حال و هوای این بازی و ژانر Sci-fi horrorFPS بود. البته اشکالاتی به کارگردانی و روند پیش روی بازی هست ولی خود داستان از دید من بسیار خوب بود.

داستان این بازی توسط یک نویسنده professional ژانر Sci_Fi به نام mathew J costello به رشته ی تحریر درآمد. البته لازم به ذکر است که پایه ی داستان بازی همان داستان نسخه ی 1 است که به نوعی بست و گسترش داده شده و کمی سینمایی تر و هالیوودی بیان شده البته با کمی تغییرات در بستر مکانی اتفاقات بازی.

داستان بازی در سال 2145و در پایگاهی فضایی در مریخ روایت میشود. کمپانی ای با نام union aerospace corporation با صرف هزینه ای زیاد تصمیم بر این دارد که مریخ را سیاره ای برای ادامه ی زندگی انسان ها طوری محیا کند که اتمسفر و اقلیمی همچون زمین داشته باشد تا بتوان به راحتی در آن زیست کرد و نفس کشید. این کاربوسیله تولید و ساخت hyrdrocon محیا خواهد شد، علمی که توسط آن بتوان مریخ را جایی مناسب برای زندگی بشر قرار داد. بنابراین شهر سازی درسطح مریخ آغاز میشود و پروژه ی Marc city کلید میخورد، در همین حین تیمی متشکل از بهترین محققان به سرپرستی دکتر ملکوم بتروگر که خالق تکنولوژی hydrocon میباشد شروع به انجام تحقیقات و پیاده سازی آزمایشات میکنند. کم کم این پروژه به اولین هدف برنامه کمپانی UAC تبدیل شده و در اولویت قرار میگیرد. آزمایشات داشت به خوبی به پیش میرفت که عده ای از کاوشگران در خلال ساخت mars city به بقایای عجیبی از یک تمدن قدیمی با قدمتی میلیون سالی بر میخورند. بنابر این تعدادی Archologyst به محل اعزام شده تا بتوانند بر روی این آثار بر جای مانده تحقیقات بیشتری به عمل آورند. پس از اکتشافات بیشتر آن ها چندین tablet پیدا میکنند که به زبانی خاص نوشته شده و اشکالی بر روی آن ها نقش بسته که محققین آن را به مریخی ها( همون martain ها) منسوب میکنند. دانشمندی به نام peirc rogers به همراه تیمش مشغول رمز گشایی تبلت ها میشود.پس از رمز گشایی و ترجمه ی اولین تبلت آن ها در میابند که مریخی ها به تکنولوژی فوق العاده ای برای انتقال سریع از نقطه ای به نقطه ی دیگر دست پیدا کرده بودند. این اطلاعات به سرپرست محققین یعنی دکتر بتروگرگزارش داده میشود و وی به شدت علاقه مند به پیاده سازی این تکنولوژی میشود بطوریکه هدف اصلی پروژه ی marscity را از تولید hydrocon به ساخت و آزمایش تلپورتر ساخت martain ها تغییر میدهد. در خلال ساخت تلپورترآرکولوژیست ها هم مشغول ترجمه ی تبلت های باقی مانده شدند. بالاخره تلپورتر ساخته و آماده ی آزمایش شد. در همین حین دومین و سومین تبلت هم توسط دکتر rogers وتیمش رمز گشایی میشود که خبر از جنگ خونینی بینmartain ها با دشمنی عجیب میدهد و همینطور اطلاعاتی از شئی ای باستانی که در کاوش های انجام گرفته به دست آمده بود نیز در دسترس قرار میگیرد. از سوی دیگر دکتر بتروگر و تیم محققین آماده راه اندازی تلپرتر میشوند. اولین بار که تلپرتر فعال میشود دقیقا به مانند یک انتقال دهنده عمل نمیکند وتنها به مانند یک پرتالی است که تنها به یک مکان نا معلوم ( بعدی دیگر) راه دارد.سپس ملکوم بتروگر به همراه دانشمندانی از قبیل janathan ishi و Ian mc cormick سریعا شروع به آزمایش این بعد جدید میکنند.آن ها با فرستادن دوربین با نمونه های حیوانی به درون پرتال قصد دارند به ماهیت آن پی ببرند، در اولین نمونه ها ی بدست آمده از دوربین ها دکتر ishi و cormick در میابند که این بعد تازه دارای حرارت و دمایی سوزان و همچنین مخلوقات وموجوداتی هراس انگیز است. سپس بتروگر و تیمش سریعا تصمیم میگیرند تا نمونه های انسانی را به داخل این بعد جدید بفرستند تا تحقیقات کاملتری انجام شود. اما بافرستادن نمونه های انسانی به درون پرتال، آن ها پس از بازگشت دچار عارضه هایناشناخته ی روانی ای میشدند که کم کم آن هارا به سوی مرگشان سوق میداد و عده ای دیگر از کسانی که به درون پرتال میرفتند نیز هرگز بر نمیگشتند یا حداقل زنده برنمیگشتند. در همین زمان دکتر راجرز و تیمش کار رمزگشایی تبلت ها را به پایان رساندند و بالاخره راز وحشتناک انقراض مارتین ها یا همان ساکنین قدیمی مریخ رادریافتند. مارتین ها در آخرین تبلت به وضوح هشدار داده بودند که هرگز از این تکنولوژی استفاده ای صورت نگیرد چون به همراه آن مرگ و نیستی برای استفاده کننده های آن به ارمغان خواهد آمد ولی متاسفانه کار از کار گذشته بود ودیگر دیر شده بودچون تلپرتر فعال شده بود.

در همین حین بتروگر شخصاتصمیم میگیرد که به درون پرتال برود و به همراه خود آن شیئ باستانی را نیز میبرد.پس از آنکه او از پرتال بر میگردد دیگر آن فرد سابق نیست.

دکتر ishi و cormick پس از مطالعاتی که راجع به این بعد کردند به فزضیه ای وحشتناک رسیدند ولی ازآن جایی که وحشت داشتند که به آن ها انگ دیوانگی زده شود آن را مخفی نگه داشتند،آن ها معتقد بودند که این بعد اکتشافی در حقیقت بعد نیست بلکه دوزخ است.

مدت کمی پس از راه اندازی تلپرتر مشکلات عجیب کاهش میزان انرژی و اختلالات برق و روشنایی سر تا سر mars city را فرا میگیردهمینطور بسیاری از خدمه اتفاقات عجیبی را احساس میکنند و صداها و نجواهایی را میشنوند که دلیلی برای آن ها پیدانمیکنند بنابر این ترس تمام ساکنین mars را فرا میگیرد و عده ی کثیری که اتفاقات حاصله را مرتبط با آزمایشات تلپرتر و بعد جدید میدانند خواستارانتقال از بخش خود و حتی از مریخ به سمت زمین میشوند . ولی دکتر بتروگر با تمام این مشکلات سعی بر ادامه ی آزمایشات به طریق کاملا مخفیانه در آزمایشگاه های delta میباشد. در این میان دانشمندی به نام دکترالیزابت مک نیل با مشاهده ی اتفاقات و جنون بتروگر برای انجام آزمایشات راجع به این بعد جدید سریعا خواستار ملاقات با او میشود و به او هشدار میدهد که در صورت ادامه ی آزمایشات مربوط به تلپرتر و کناره گیری از روند ساخت hydrocon سران کمپانی را در جریان میگذارد. اما بتروگر به او اهمیتی نمیدهد و او را از مریخ اخراج میکند. پس از اخراج او از مریخ اومشکلات را با یکی از سهامداران کمپانی به نام eliot sowan در میان میگذارد و سوان سریعا به همرا بادیگاردخود به نام کمپبل و سرباز قهرمان بازی بوسیله سفینه دارک استار وارد مریخ میشوند.در این حین دکتر ishi ناپدید شده و سرباز جستجو گری که به دنبال اوفرستاده شده بود کشته یافت میشود. کمی پس از ورود سوان و قهرمان بازی، سوان به همراه کمپبل به ملاقات بتروگر میروند و از او به خاطر مشکلات ایجاد شده توضیح میخواهند. سوان تقاضای بازرسی از تمامی بخش ها را دارد حتی آزمایشگاه های دلتا ولی بتروگر تنها در جواب او میگوید که سد راه من نشو و در ادامه بیان میکند که به زودی اتفاقا جالبی در اینجا میفتد.

قهرمان بازی نیز طبق دستور افسر ارشد mars city یعنی گروهبان کلی ماموریت جستجوی دکتر ishi را بر عهده میگیرد. او پس از ورود به بخش زیرین mars city و جستجو در آن نهایتا دکتر ishi را درون اطاقی تنها پیدامیکند. ایشی که به نظر میرسد دارای تعادل روانی نیست صحبت های نا مفهومی میکند ومیگوید: شیطان واقعی است، من او را دیدم و قفسش را ساختم و... در این هنگام ناگهان نوسان شدید انرژی درون پرتال اصلی واقع در sector 3 که بوسیله آن آزمایشات بعد جدید انجام میشدایجاد میشود و به یکباره روشنایی و برق سرتا سر mars city از بین میرود و برای لحظاتی تاریکی کامل تمام پایگاه را فرا میگید، در این هنگام نیروهای ناشناخته و جهنمی از طریق پرتال واردپایگاه شده و به مانند یک موج تمامی پایگاه را طی میکنند، این موجودات که حالتی روح مانند و شبیه جمجمه میباشند به همراه پنتاگرام و نیروهای فوق طبیعی و اهریمنی تمامی پایگاه را طی کرده اکثر ساکنین را کشته و یا آن ها را به تسخیر شیطان در میآورند . از این جا به بعد سفر قهرمان بازی به جهنم و مبارزه اش با نیروهای اهریمنی شروع خواهد شد...





گیم پلی:

Doom 3 گیم پلی ای به عنوان یک بازی run & gun ارائه میدهد. بیشتر قسمت های بازی شما مبارزاتی نزدیک با هیولاها داشته و اکثر درگیری ها بر پایه ی مبارزات تن به تن و انفرادیست.تمام قسمت های بازی دارای تاریکی طاقت فرسایی بوده که به منظور ایجاد تنش و ترس دربازیباز اینچنین رویکردی اتخاذ شده. اما متاسفانه بازی پس از گذشت چند مرحله به ورطه ی تکرار افتاده و رمق بازیباز برای ادامه ی بازی از دست میرود. بیشترین علتی که گیم پلی بازی مورد انتقاد قرار گرفت شباهت آن به دو نسخه ی گذشته بود علاوه براینکه تاریکی بازی هم مزید بر علت شد تا عده ای از انجام آن منصرف شوند. در حقیقت id software بدون در نظر گرفتن سیل عظیم گیمرهای جدید بازی را با رویکرد دهه ی 90 به بازار سال 2004 عرضه کرد که طبیعتا این رویکرد محاسن ومعایب خود را دارد. البته بازی کمترین نقص ممکن در ساخت هیولاها و سلاح ها را داردو همینطور AI و هوش مصنوعی برای هر هیولا بصورت جداگانه ومختص آن تعریف شده ولی بازی همان روند زیگزاگی نسخه های پیشین را دارد که متاسفانه برای عنوانی که در سال 2004 عرضه میشود و رقیبی مثل Half life 2 با چنان گیم پلی مواجی را نیز پیش رو داردنمیتواند مناسب باشد. ولی کسانی که عاشق شوتر و اتمسفر سنگین و ترسناک عناوین id و از همه مهمتر DOOM میباشند نهایت لذت را از آن خواهند برد.




جوایز و موفقیت ها:

Doom3 موفقیت های زیادی در فروش و نقدها بدست آورد،اگرچه نقدهای بازی گاها بسیار با هم اختلاف داشتند ولی نهایتا نمره ی 87 برای نسخهی pc و 88 برای نسخه ی xbox برای این بازی به دست آمد. این بازیبرای ارائه ی تکنولوژیهای جدید و منحصر به فرد جوایز متعددی دریافت کرد و همینطوراتمسفر و ترس آن نیز مورد ستایش قرار گرفت ولی از بعد گیم پلی و پیشبرد بازی متاسفانه نمره ی متوسطی را دریافت کرده و نقدهای منفی ای در پی داشت. همینطور این بازی حدود 3.5 میلیون نسخه به فروش رسید که یک موفقیت شگفت انگیز برای id software محسوب میشد. این بازی جایزه ی بهترین بازی سال را از Golden joyesticsawards دریافت کرد که دومین مرجع اهدای جوایز از لحاظ قدمت محسوب میشود.





دشمنان این شماره:

در این شماره کلکسونی ازدشمنان دو نسخه ی قبل را مشاهده میکنید که البته طراحی برخی از آن ها به طور کامل تغییر کرده، نظیر pinkydemon و imp و hell knight که با طراحی کاملا جدیدی در این نسخه حضورداشتند. تعدادی دشمن جدید هم به بازی اضافه شده بود، کلا از حیث تعداد و تنوع دشمنان و هیولاها و عملکردشان بازی در نوع خود جزو بهترین ها بود.

در این نسخه هم دشمنان به2 دسته تقسیم میشدند: زامبی ها و شیاطینی که از دوزخ می آمدند، البته بر خلاف نسخه های قبلی در این نسخه بعد از کشتن demon ها، اثری از آن ها بر جای نمی ماند و پس از مرگ میسوزند و تنها زامبی ها بعد از مرگ آثارشان باقی میماند:

زامبی های این نسخه:

Fat zombie : این زامبی که لحاظ جثه بزرگتر از زامبی های معمولی هستند تحت تاثیر نیروهای اهریمنی به موجوداتی خطرناک تبدیل شده اند. با اینکه سرعت کمی دارند ولی غالبا جاهایی هستند که بتوانند شما را غافلگیر کنند. کمی سرسختتر از زامبی های معمولی هستند.
Doom3-Zombie.jpg

Mogue zombie : دسته ای دیگر از زامبی های عادی بازی هستندکه به مانند fat zombie ها بسیار کند هستند و تنها با نزدیک شدن به پلیر میتوانند به او حمله کنند آن ها با ضربات مشت و یا آچاری که در دست دارند به شما حمله ور میشوند، از لحاظ توان کمی ضعیف تر از نوع قبلی هستند.
Thumbnail4.jpg

Flaming zombie : از دونوع قبلی چالاک تر و قویتر است، این زامبی ها که در حال سوختن هستند از سرعت بالاتری برخوردارند ولی کماکان تنها راه مبارزه ی آن ها نزدیک شدن به پلیر برای صدمه به اوست. در همه جای بازی یافت نمیشوند و تنها در برخی قسمت های در حال سوختن با آن ها روبرو میشوید.
FlamingZombieb.jpg

Zombie –security : این نوع از زامبی خطرناک تر انواع قبلی محسوب میشوند، آن ها خودبه دسته ی شاتگان زامبی و ماشینگان زامبی تقسیم میشوند که مسلح بوده و در اکثرقسمت های بازی با آن ها روبرو میشوید که اگر در دسته های چندتایی باشند کار رامشکل میکنند. آن ها قبل از هجوم نیروهای اهریمنی به مریخ به عنوان گارد مناطق امنیتی وآزمایشگاه ها محسوب میشدند.
Doom3-ZSec-MGun.jpg

Chainsaw zombie : یکیاز خطرناک ترین انواع زابی هاست که دارای اره برقی بوده و آن را برای اولین بار درمرحله ی Comunicationtransfer مشاهده میکنید، سرعتی بیشتر از زامبی های معمولی دارد و اگر خودش را به شما برساند جراحات وخیمی را واردمیکند، از لحاظ توان هم بیشتر از انواع قبلی مهمات از پلی کم میکند.
zombiechainsaw.jpg

Zombie commando : قویترین زامبی موجود در این نسخه هست که آنرا اولین بار در فیلم ابتدایی مرحله ی monorail مشاهده میکنید که توسط پنتاگرامی توسط بتروگر( maledict ) ساخته میشود. سرعت فوق العاده ای دارد و با مشتو لگد در درگیری های نزدیک و ابزاری شبیه لوله از فواصل دور به شما حمله میکند.
Doom3-Commando.jpg

شیاطین و demon ها در این شماره:

Imp : اصلی ترین دشمن بازی که آن ها را در همه جای بازی میبینید، مخلوقاتی که از دل جهنم به مریخ آمده اند. این موجودات که باتغییرات ظاهری فراوان نسبت به 2 نسخه ی قبلی آن ها را مشاهده میکنید دارای 10 الی12 چشم میباشند. البته کارایی آن ها دقیقا به مانند دو نسخه ی قبلی است، یعنی ازدور با پرتاب توپ های آتشین و از نزدیک با چنگ زدن و دریدن به شما حمله ورمیشوند. آن ها در مرحله ی hell ظاهری کمی متفاوت تر دارند، چرا که به نظر میرسد پوست بدنشان سوخته و اشکال و حروفی اسرار آمیز هم بر روی بدنسان نقش بسته و قهوه ای رنگ هستند.
Imp.jpg

Pinky demon : این دشمن هم به نوعی میراث این سری بازی محسوب میشود که در این شماره ظاهرش بسیار دچارتغییرات شده و حالتی نیمه مکانیکی و نیمه ارگانیک دارد ولی به مانند نسخ پیشین بادریدن و در درگیری های نزدیک به شما آسیب میرساند.
Pinky_Demon.jpg

Cacodemon : این دشمن هم نسخه های پیشین حضور داشت، البته آنجا موجودی تک چشم ولی در این نسخه هردو سوی سرش چشم دارد. با پرتاب آتش به پلیر با او مبارزه میکند، جزو دشمنان سرسخت محسوب میشود.
Cacodemon.jpg

Lost soul : این دشمن را در مرحله ی inproplant برای اولین بار و طی یک میان پرده مشاده میکنید. در نسخه های پیشین ظاهرش متفاوت بود ولی در بسته ی ROE با نام forgotten one با همان ظاهر قبلی باز خواهد گشت. در دسته های چند تایی حمله ور میشوند که البته با یک شلیک شاتگان از بین میروند.
D3lostsoul.jpg

Cherub : این موجودات که جزو موجودات جدید این نسخه میباشند حالتی شبیه به نوزاد انسان با بالهای مگس را دارند. آن ها را در مرحله ی recycling برای اولین بار مشاهده میکنید. معمولا در دسته های چند تایی حمله ور میشوندو جزو آزار دهنده ترین موجودات هستند.
Cherub.jpg

Maggot : این موجود هم برای اولین بار در این نسخه دیده شد، دارای بدنی شبیه به وزغ و دارای 2سرمارگونه میباشد که آن را در مرحله ی alpha labs sector 1 مشاهده میکنید . از لحاظ قدرت جزو موجودات ضعیف محسوب میشود.
Maggot.jpg

Wraith : دشمنی جدید که در این سری معرفی شد که البته ما را به یاد spectre ها وهیولاهای نامرعی نسخ پیشین هم می اندازد. چون به هنگام حمله متناوبا خود را از دیدپلی نامرئی میکند تا به او نزدیک شود. در کنار imp ها و moggot ها جزو دشمنان اصلی محسوب میشود.
Wraith..jpg

Trite : این موجودات هم در این نسخه به بازی اضافه شدند. عنکبوت هایی هستند که سرشان حالتی وارونه دارد. دسته جمعی حمله میکنند و با آنکه توانشان زیاد نیست ولی میتوانندبسیار خطرساز باشند.
Trite.jpg

Trick : نوع دیگر trite هاهستند که تنها بعد از مرحله ی hell آن هارا مشاهده میکنید ( البته در بسته ی الحاقی ROE هم در مرحله ی deltalabs unknown هم حضور دارند.)
Tick.jpg

Revenant : این دشمن قدیمی هم از نسخه ی 2 به این نسخه راه یافته. ظاهری شبیه اسکلت انسانی داردکه بر روی شانه های دو راکت لانچر قرار گرفته و جزو دشمنان قوی بازی محسوب میشود.
Revenants.jpg

Hell knight : یکی از دشمنان قدیمی که در این شماره با تغییرات فراوان ظاهر گشته. جزو قویترین دشمنان بازی محسوب میشود و با بمب های پلاسمایی به مانند نسخه های پیشین با شما مبارزه میکند. آن ها را اولین بار در طی میان پرده ای در delta labs level 4 مشاهده میکنید که از پرتال اصلی ، از جهنم به درون پایگاه میایند و بعد از کشتن آن ها پرتال شمارا به داخل جهنم هدایت میکند.
Hell_Knight.jpg

Mancubus : دراین نسخه بسیار قدرمند است، البته کارایی آن مانند نسخه ی 2 بازیست اما سرعت شلیک هایش بالا و دارای توان بسیار بالاییست. آنها را هم در یک میان پرده در مرحله ی recycleing مشاهده خواهید کرد.
Mancubus.jpg

Arch-vile : شایدبتوان آن ها را یکی از قدرتمند ترین دشمنان به حساب آورد. به مانند نسخه ی پیش آنها توان اسپان کردن بقیه ی هیولاهارا دارند و خودشان بوسیله آتش با شما مبارزه میکنند.
ArchVile.jpg

Vagary : جزو boss های بازی محسوب میشود، او را اولین بار در یک میان پرده در انتهای مرحله ی alpha labs sectore 4 مبینید . حالتی شبیه عنکبوت با بدنی و ظاهری انسانی دارد و دارای چندین چشم است. ساخت این موجود به نوعی ملهم ازموحودی به همین شکل به نام vore در نسخه ی 1 بازی quake میباشد بسایر قدرتمند است و با پرتاب اشیا به سمت شما با شما مبارزه میکند.
Vagary.jpg

Sabaoth : یکی از باس های بازیست. در حقیقت گروهبان کلی میباشد که تحت تاثیر قدرت های جهنمی بها ین روز درآمده و حالا دشمن شما گشته. BFG9000 را میتوانید بعد از کشتنش collect کنید که متعلق به بادیگارد الیوت سوان یعنی جک کمپبل میباشد.
Sabaoth.jpg

Guardian : این موجود جزو باس های بازیست، دارای سری شبیه به بز و بدنی مانند دایناسورهاست، آن رادر مرحله ی hell میبیند که از soul cube محافظت میکند. البته این موجودنابینا یا کم بیناست و توسط seeker ها که موجوداتی پرنده میباشند و با نوری که آن ها تولید میکنند شما را پیدا میکند. بسیار قدرتمند است وبه طور معمولی و با شلیک گلوله به او از بین نمیرود.
GuardianHell.jpg

Cyber demon :قویترین موجود در بازیست که نگهبان hell hole است و به عنوان bossانتهایی بازی با آن روبرو میشوید، تنها بوسیله soul cube از بین خواهد رفت. در حقیقت این موجود هم نسخه های پیشین در این سری بازی حضور داشته و همیشه قدرتمند ترین enemy بازی محسوب میشده.
Cyber.jpg

سلاح های این شماره:

در این شماره با همان سلاح های نسخه ی 2 بازی روبرو هستید از قبیل : fist ، shotgun ، chaingun ، plasmagun ، rochet louncher ، chainsaw ، BFG9000 .

سلاح هایی که در این نسخه اضافه شدند machingun و grenade و soul cube میباشند.


Pcdoom3resurrectionofevil.jpg




DOOMIIIResorrection Of Evil

ROE نام بسته ی مکملیست که 4 آپریل 2005 منتشر شد.این بازی در حقیقت ادامه ای برای داستان نا تمام نسخه ی 3 بود که به نوعی آنرا به سر انجام برساند و به ابهامات آن پاسخ دهد. این عنوان با همان تکنولوژی بکار رفته در نسخه ی 3 یعنی idtech4 ساخته شد و در حقیقت تغییرگرافیکی محسوسی را شاهد نبودیم، ولی بازی همچنان دارای کیفیت عالی ای از نظر بصری و همچنین سیستم صوتی و صدا بود. در این بازی تعدادی هیولای جدید نیز معرفی شدند وشخصیت هایی نیز به بازی اضافه شدند که در نسخه ی قبل تنها نام آن ها را شنیده بودیم نظیر دکتر الیزابت مک نیل. سلاح super shotgun نیز که در نسخه ی 3 غایب بود به کلکسیون سلاحهای این بسته ی الحاقی اضافه شد و همینطور یک اسلحه ی گرانشی نیز در بازی موجود بود که بسیار تداعی کننده سلاح معروف بازی half life 2 یعنی gravity gun بود( از لحاظ عملکرد). بنابر این از بحث فنی و تکنولوژی های بازی صرفنظر میکنیم و تنها پلات داستانی بازی و گیم پلی را موشکافی میکنیم.

داستان:

همانطور که میدانیدقهرمان بازی در نسخه ی 3 رفته رفته و با پیشروی در بازی متوجه اتفاقاتی شد که قبل از حضورش در مارس رخ داده( بوسیله ی آپلود فایل های pda ) و مسبب تمام اتفاقات شخصی به نام بتروگر بود که دانشمند ارشد موسسه ی UAC میباشد. دکتر بتروگر( که از لحاظ لغوی به معنای متقلب میباشد) را تنها در یکی دو میان پرده مشاهده میکردیم و درقسمت هایی از بازی تنها صدای او را مشنیدیم که بیشتر صحبت هایی تهدید آمیز میکرد.در نسخه ی قبل پس از اینکه پلیر soul cube را بدست میاورد( در جهنم پس از کشتن اهریمنی به نام guardian این artifact را بدست میاوریم که به نوعی ساخت دست مارتینهاست که توسط تکنولوژی های نامعلوم و همینطور برخی وردهای مذهبی و روح بهترین قهرمانان آن ها که با شیاطین مبارزه کرده و کشته شده بودند ساخته شده بود) و پس ازدیدار با دکتر راجرز، او میگوید که تنها راه نابودی شیاطین بردن SC به hell hole و انداختن آن به آتش جهنمی انجاست تا هجوم متوقف شود. پس از آن شاهد بودیم که پلیر نهایتا دروازه ی دوزخ را پیدا کرده و پس از نبردی سخت با سایبر دمون دروازه ی دوزخ را بوسیله ی SC از بین میبرد. در انتهای بازی فیلیمی پخش میشدکه نشان داد پس از نابودی Hellhole ، با مخابره ی پلیر در مرحله ی cammunications به زمین تیمی به نام recon zulu خود را به مارس میرسانند( البته دیگر حمله وهجوم توسط پلیر متوقف شده بود). آن ها وقتی به مارس میرسند تنها با جنازه و اجساد تمامی پرسونل و تخریب تمامی دستگاه ها و سیستم ها روبرو میشوند. و تنها شخص بازمانده از حادثه یعنی قهرمان نسخه ی 3 را پیدا کرده و او را به درون سفینه منتقل میکنند. همینطور الیوت سوان، جک کمپل و گروهبان کلی، همگی مرده یافت میشوند. تنها شخص کلیدی ماجرا یعنی دکتر بتروگر با تمامی جستجوها پیدا نمیشود وتنها در صحنه ی آخر میبینیم که از دکتر بتروگر تنها سرش باقی مانده که درون جهنم ودر دهان موجودی که شبیه اژدها میماند در حال فریاد زدن است. و سپس بازی تمام میشود.

عذه ای بعد از پایان بازی حدس هایی راجع به آن زدند، برخی معتقد بودند که بترگر به دلیل خدمات ارزشمندی که برای جهنم انجام داده از جانب دوزخ مستحق دریافت هدیه ای گردیده که آن هم بقا درجسم شیاطین است. عده ی دیگر معتقد بودند بتروگر در خقیقت از طرف جهنم مجازات شده است بدلیل اینکه در کشتن سرباز قهرمان بازی نا کام مانده و او موفق شده بود جلوی تهاجم را بگیرد. برای همین بصورت زبانی سخن گو برای شیطان برای همیشه در دهان آن و درون جهنم زندانی است.

نام موجودی که در انتهامشاهده کردیم maledict میباشد که به معنای نفرین و به لاتین یعنی شیطان سخنگو میباشد. Maledict در حقیقت نوعی گارگویل میباشد که دارای بال هایی بزرگ برای پرواز است و کاسه ی چشمانش خالیست.

عکس maledict را در زیذ مشاهده میکنید:

Maledict.png




اینکه بتروگر چگونه با maledict مرتبط شده هیچ گاه توضیح داده نمیشود که آیا او با maledict ادغام شده و یا اصلا خودش maledict است؟ برخی معتقدند که وقتی بتروگر به درون پرتال رفت روحش توسط maledict نابود شده و روح شیطان درون او حلول کرده وتنها جسم مادیش برای پیشبرد اهداف اهریمن به دنیای مادی بازگشته است، اما من شخصا معتقدم که بتروگر در حقیقت خود maledict میباشد. چون در بسیاری مواقع او از نیروهای جهنمی به عنوان فرزندان خود یاد میکند( بعد از مرحله ی hell وقتی که با ما صحبت میکند به این موضوع اشاره میکند) و در ابتدای مرحله ی recyleng زمانی که با ما صحبت میکند میگوید: که به دنبال من نگرد، من همه جا هستم و همه چیزمال من است و... و همینطور در پایان ROE و در قسمت هایی از بازی ما و کلا نژاد انسان را mortal و یا همان فانی خطاب میکند. از آنجایی که معنای لقوی بتروگر به معنای فریبکار میباشد( ضمن اینکه در بسیاری از رفرنس ها شیطان موجودی تک چشم معرفی شده و اگر دقت کرده باشید بتروگر هم از یک چشم نابیناست و تنها یک چشم دارد علی الخصوص اینکه دقیقا از چشم چپ بیناست یعنی همان تک چشم جهان بین شیطان و چشم راستش کور است)، فرضیه ای که من به آن معتقدم قوت میگیرد،بنابر این من اینطور حدس میزنم که شیطان (بتروگر) برای انتقام از شکست در برابر مارتین ها و برای تسخیر جهان انسان ها در جسم انسان به جهان مادی آنان وارد شده تا بتواندنیروهای جهنمی را از طریق پرتال ساخت دست مارتین ها به جهان مادی و سلطه بر آن هدایت کند.

به هر صورت، در ROE دیگر قهرمان نسخه ی 3 حضور ندارد و قهرمانی جدید مغرفی میشود که یک مهندس است و کمی سالخورده تر قهرمان نسخه ی اصلیست. داستان از جایی شروع میشود که پس جلوگیری تهاجم شیاطین به مارس، آنجا از سکنه خالی شده وتنها ماهواره ای در اطراف مریخ مستقر میشود تا شرایط آن را به زمین مخابره کند. درهمین اثنا و یک سال بعد از اتفاقات نسخه ی 3 ماهواره سیگنالی نامعلوم از بخش 1 mars city دریافت میکند ، سران کمپانی که به فکر تجدید واحیای mars city بودند تیمی به رهبری الیزابت مک نیل به آنجا راهی میکنند تا جستجو برای این سیگنال غیر طبیعی را آغاز کنند.

مک نیل در واقع همکارسابق دکتر بتروگر و کسی بود که به درخواست او سوان به مارس آمد تا جلوی فعالیت های بتروگر را بگیرد.

پس از استقرار مک نیل درمارس او به تیمی از سربازان دستور جستجو و رفتن به فاز 1 مارس را میدهد، جایی که سیگنال دریافت شده.

تیمی از سربازان که قهرمان بازی هم در آن حضور دارد به آنجا راهی میشوند و پس از جستجو، شیئ ای عجیب که شبیه قلب است یافت میکنند که سیگنال ها از آنجا متصاعد میشد. پس از اینکه جسم قلب مانند توسط کرکتر بازی لمس میشود به ناگاه پرتالی که به نظر میاید ساخت دست مارتین هاست فعال میشود، ناگهان maledict نمایش داده میشود که درجهنم با زبانی که سر بتروگر میباشد این سخنان را ادا میکند: همانطور که قول داده بودم آن ها بالاخره رسیدند فرزندان من.

او سه hell hunter را برای نابودی پلیر میفرستد. پس از حجوم دوباره ی شیاطین، مک نیل که شاهد وقایع بود به قهرمان بازی پیامی مخباره میکند مبنی بر اینکه artifact یافت شده را نزد او به آزمایشگاه phobos بیاورد. پلیر پس طی کردن مراحل و کشتن 2 hell hunter و بدست آوردن قدرت آن ها که توسط artifact قلب مانند پس از مرگشان collect شده نهایتا به phobos labs میرسد. در آنجا مک نیل پس از تحقیقاتی که به کمک دکتر کلود انجام میدهند متوجه کارایی این آرتیفکت میشوند. این شئ که به آن قلب جهنم میگویند در حقیقت به دست شیاطین و برای مبارزه ی آن علیه مارتین ها ساخته شده بود و به عنوان یک سلاح عمل میکرد. همینطور خود آرتیفکت میتوانست به منزله ی نوعی پرتال نیز عمل کند، در نتیجه مک نیل به ما میگوید که آرتیفکت باید به جهنم برده وآنجا نابود شود تا بتوان جلوی تهاجم مجدد را گرفت. برای رفتن به جهنم تنها میتوان از همان پرتال اصلی که در بخش 4 دلتا وجود داشت استفاده کرد که متاسفانه به دلیل تخریب سیستم های انرژی، پرتال انرژی لازم برای راه اندازی را ندارد، بنابر این به ناچار باید 4 هسته ی مرکزی انرژی در مارس را غیر فعال کرد تا بتوان پرتال را مجددا راه اندازی نمود، البته با اینکار سیستم حیات مارس سیتی بر روی مریخ به طور کل ازبین خواهد رفت.

پلیر پس از دریافت ماموریت آخرین hell hunter را نیز از بین میبرد و با نابودی 4 هسته یانرژی نهایتا پرتال رافعال میکند و به دوزخ میرود.

در آنجا پس از نبردی سنگین با نیروهای جهنم نهایتا به maledict میرسد. پس از نبردی سخت باmaledict نهایتا طی میان پرده maledict به سرباز حمله کرده و به شدت او را زخمی میکند، قهرمان بازی که به نظر به شدت آسیب دیده به زمین میافتد و maledict توسط سر بتروگر که به منزله ی زبان او عمل میکند به ما میگوید که چیزهایی که مال ماست برگردان، در همین هنگام سرباز heart of hell را به عنوان آخرین تلاش برای زنده ماندن به دهان maledict وارد میکند و طی نمایش میان پرده ای maledict نابود شده و تنها جمجمه ی بتروگر بر روی پنتاگرام شیطان می افتد.

در انتها تنها صدای مکنیل رامشنویم که ما را صدا میزند و به ما خوشامد میگوید.

باز هم عده ای از طرفداران فرضیه هایی ارائه کردند که جالب به نظر میرسد: اولین فرضیه که نظر اکثریت طرفداران بر آن استوار است میگوید که پس از مرگ maledict سرباز قهرمان بازی به مانند قهرمان نسخه ی اصلی که به hell hole رفته بود و آن را نابود و به mars city بازگشته بود، به مریخ برگشته و مک نیل او رایافته و به سفینه و یا به زمین منتقل کرده و به او خوشامد میگوید.

عده ای دیگر بر اینباورند که مک نیل و قهرمان بازی هر دو کشته شدند، قهرمان بازی توسط maledict به شدت زخمی شد و پس از کشتن maledict او هم نتوانست زنده بماند، مک نیل هم بدلیل نابودی هسته های انرژی و سیستم حیات مارس برای راه اندازی پرتال نهایتا کشته میشود و هر دوی آن ها در مکانی نامعلوم ( شاید بهشت، بدلیل فدا کردن خودشان برای نجات بشریت از دست نیروهای اهریمنی) همدیگر را ملاقات میکنند.

یک نظریه ی تند ورادیکالی هم هست که عده ی کمی به آن معتقدند و آن هم اینکه مک نیل هم در حقیقت شیطان بوده و تمامی مدت نقش بازی میکرده و در حقیقت او هم همکار بتروگر است. دلیل مخالفت او هم با بتروگر نوعی جنگ زرگریست تا اگر هجوم شیاطین به رهبری بتروگر شکست خورد او به عنوان کلید یدک این ماجرا دوباره از نو طرح حمله ی جدید دوزخ به جهان مادی را بریزد ، پلیر هم به دلیل محبوس شدن در جهنم بواسطه نابودی پرتال و آرتیفکت و بدلیل استفاده از آرتیفکت و نیروهای آن ، پس از کشته شدن maledict دارای قدرت هر 3 hellhunter و maledict گردیده و به عنوان قویترین مبارز دوزخ بر علیه آدمیان استفاده خواهد شد( موافقان این نظریه بر این باورند که استفاده کننده از heart of hell بدلیل تماس مستقیم با این آرتیفکت میتواند به مانند او میزبان ارواح شیاطین شود)

در هر حال نظریه ی سوم به نظر بعید به نظر میرسد چون نسخه ی 4 همانطور که قبلا اعلام شده بود هیچ گونه ادامه ای بر نسخه ی 3 نمیباشد و خط داستانی نسخه ی 3 با پایان بسته ROE به پایان رسیده است.

هیولاهای بسته ی مکمل ROE :

Bio suit zombie : این زامبی ها در مناطق رادیو اکتیویته و جایی که مواد شیمیایی و سمی واقع اند حضوردارند و یک کاور زرد رنگ به تن دارند:
Thumbnail.jpg

Bruiser : یکی دیگر از هیولاهای جدیدی که در این نسخه معرفی شدند میباشند بسیار پر قدرتند و عملکردشان خیلی شبیه mancubus هاست یعنی بوسیله دو بمب افکنی که در دست دارندبه شما حمله میکنند.:
Bruiser.jpg

Vulgar : ازلحاظ ظاهری شبیه imp ها و wraith هاست ولی 4 دست و پا بر روی زمین راه میرود وتنها هنگام حمله بر روی دو پا می ایستد و بر خلاف imp که توپ های آتشین قرمز به شما پرتاب میکند اواز گلوله های پلاسمایی استفاده میکند کهالبه ضعیف تر از توپ های پلاسمایی hell knight هاست. در ضمن زمانی که توسط پنتاگرام اسپانمیشود بر خلاف سایر مخلوقات دوزخی که رنگ قرمز اسپان میشوند، با رنگ سبز ظاهرخواهد شد.
Vulgar.jpg

Forgotten one : همان lost soul ها هستند که به اصل خود بازگشتند و بر خلاف lost soul های نسخه ی 3 که شباهتی به همتایان کلاسیک خود نداشتند آن ها دقیقا به مانند نسخه های کلاسیک طراحی شدند.
Doom3-forgotten-one.jpg

Hell hunters : شکارچیان جهنم که توسط maledict برای نابودی پلی و گرفتن آرتیفکت از دستان او فرستاده میشوند. هر کدام نیروی خاصی دارند که پلی با از بین بردن آن ها توسط آرتیفکت آن ها را جمع آوری میکند، اولین Hh نیروی bullet time یا زمان آهسته را میدهد، دومی نیروی افزایش قدرت شلیک توسط سلاح( به مانند quad damage در ابزی quake ) و سومی قدرت ضد ضربگی و نامیرایی.
2013-01-23_00001.jpg

سلاح های اضافه شده دربسته ی الحاقی ROE :

این سلاح ها به کلکسیون سلاح های بازی اضافه شدند که البته در ROE خبری از chainsaw یا همان اره برقی نیست و به جای آن grabber اضافه شده :

Grabber gun :
Doom3-ResurrectionOfEvil-Cavern.png

Super shotgun :
Supershotgun3.png

Heart of hell :
Artifactdoom3roe.JPG

DOOM 4

اولین بار در سال 2007 طی همایش quake con جان کارمک بیان کرد که ساخت doom 4 دور از دسترس نیست، ولی بعد از آن هر سال طرفداران منتظر انونس رسمی از بازی شدند که متاسفانه تا به امروز خبری مبنی بر آنرا نشنیده ایم. البته در سال 2012 خبر کنسل شدن بازی بصورت شایعه مطرح گردید که نهایتا معلوم شد ساخت بازی متوفق شده و ورژنی جدید از بازی در حال ساخت است و به نوعی بازی reboot شده است. Tim willits کارگردان استودیوی id دلیل کنسل شدن عنوان قبلی را نرسیدن به کیفیت مد نظر id و bethesda اعلام کرد و بیان داشت که بازی جان و روح سری doom و آنچه که فن های این عنوان از آن انتظارداشتند را نداشت و پر از صحنه های سینمایی و اسکریپت بود که بیشتر طرفداران را به یاد COD می انداخت. بازی کماکان بوسیله ی انجین idtech 5 در دست ساخت است و به تازگی اعلام شده با پیشخرید بازی Wolfenstein the neworder به beta key بازی doom 4 دسترسی پیدا خواهید کردکه میتواند خبری مسرت بخش برای طرفداران این بازی باشد تا مطمئن شوند بازی در حال ساخت است.

با اینکه طی یکی 2 سال اخیر اعضای بلند پایه ای نظیر جان کارمک، مت هوپر و تاد هالنزهد و چند تن دیگر این استودیو را ترک کردند و عده ای به خاطر این اخبار نسبت به عملکرد id و bethesda در قبال شماره ی بعدی این بازی ناراحت و نگرانند ولی چیزی که آرزوی تمامی doom fan ها و حتی کسانی که از این بازی به نوعی متنفرند میباشد این است که نسخه 4 عنوانی در حد و اندازه ی نام doom و پدر سبک FPS باشد و این عنوان نهایتا بتواند به جایگاه اصلی خود در صنعت بازی های کامپیوتری دست پیدا کند. به امید روزی که نسخه ی 4 با شکوه وزیبایی گذشته به دنیای بازی های ویدئویی بازگردد.
 
آخرین ویرایش:

Asmodeus

Dark is the path in the absence of light
کاربر سایت
Apr 13, 2011
1,831
نام
کیوان
خیلی عالی بود، آفرین. کاملاً این سری رو موشکافانه توضیح دادی و منم نهایت لذت رو ازش بردم.
فقط اگه می‌شه رنگ فونتت رو بذار رو همون حالت Default. چون واسه قالب تیره به سختی خونده می‌شه.
 

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,835
ممنون از تمام دوستان که مطلب رو مطالعه کردن، راجع به فونت هم چشم حتما، یکم مطلب ویرایش لازم داره(چند جایی غلط املایی و... هست) به محض اصلاح شدن تغییراتی که گفتین اعمال میشه.
 

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
مقاله فوق العاده ای بود. کامل و جامع. دستت درد نکنه. امیدواریم بالاخره تسلم منتشر نشدن DOOM بشکنه و این بازی رو بعد از چندین سال غیبت ببینیم!
 

amindead

کاربر سایت
Jul 21, 2010
629
Doom_3_BFG_Edition.jpg

این ورژن فراموش نشه دوستان: Doom 3 BFG Edition
ریلیز : 2012
گرافیک بهتر کیفیت صدا بهتر به همراه افکت های ترسناک بیشتر
+ دو اکسپنشن Resurrection of Evil و The Lost Mission
 

Destruction

The Death Fleet Descends
Loyal Member
Jun 12, 2010
8,152
نام
Blue Shadow
عالی‌ بود آقا،عالی‌،اینارو تو پیج اصلی‌ بذارین :D
=============
اتفاقا من از کسایی‌ هستم که Doom 3 رو به عنوان شاهکار قبول دارم, اتمسفر سنگینی‌ داشت.طراحی دشمنا فوقالعاده بود،کلا همه چیز جز تکراری نسبی‌ در حد عالی‌ بود.
 
  • Like
Reactions: Jill-Valentine

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر