نقد و بررسی God of War: Ghost of Sparta

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743


GOW_Ghost_of_Sparta_boxart.jpg



کریتوس باز گشته است،بازگشته است تا جواب سوال هایمان را در خاطراتش جواب دهد، اینبار نه در نقش برده،بلکه در نقش قاتل خدایان یونان. پس از موفقیت عنوان اول از این سری که بر رویکنسول دستی PSP منتشر شد، یعنی Chains of Olympus، دوباره شرکت Ready at Down دست به کار شده و باهمکاری SantaMonica عنوانی انقلابی را برای کنسول دستی PSP منتشر کرده است.

کریتوس (
Kratos) مانند یک فرزند از گذشته تا به امروز در دستان Sony بزرگ شده و جنگ ها ودلاوری هایش رفته رفته زندگی اش را به یک افسانه و او را به اسطوره ای به یادماندنی تبدیل کرده است. تا به حال شاهد عرضه پنج قسمت از سری بازی های God of War بوده ایم و اگر چه بارهاتیم طراحی بازی تغییر کرده، با این حال همواره هسته اصلی بازی ثابت باقی مانده وخوشبختانه با بسط دادن به داستان زندگی این مبارز تنها بر عظمتش افزوده شده است.اینبار کارگردانی بازی را دینا جان (Dana Jan) در استودیوی Ready at Dawn به عهده گرفته که البتهاین نسخه از راهنمایی ها و همکاری استودیوی Santa Monica هم بی بهره نبوده است.زیبایی سری God of War در این است که اگر چه بازی در نهایت خشونت و خون خواهی برایبازیکن ها به تصویر کشیده می شود، با این حال بسیار عمیق شما را با تمامی اساطیریونانی آشنا کرده و داستان هر یک را به نحوی دلنشین بازگو می کند.

4576131731_b01e5d2354.jpg


عذاب خدایان!

همیشه انسان ها بازیچه یخدایان بوده اند، اما تابحال چه کسی توانسته است خدایان را بازیچه ی خودش بکند!؟جواب کسی نیست جز کریتوس، قاتل خدایان. داستان این نسخه از بازی بین نسخه ی اول ودوم بازی اتفاق می افتد، زمانی که کریتوس در قله ی کوه المپ و بر روی تخت خدایی"آرس" که قبلاً اورا کشته مستقر شده است ولی هنوز کابوس هایش اورا تنهانمی گذارند؛ "آتنا" قبل از کشتن "آرس" به او قول داده بود کهاگر اینکار را کرد، کابوس هایش را از او دور کند، اما او به قولش عمل نکرد، همیناتفاق کریتوس را خشمگین تر از قبل و زندگی را بر او پوچ گردانیده است. کریتوسدنبال پاسخی میگردد، پاسخی برای سوالات خویش، سوالاتی که جوابشان در خاطرات وینهفته هستند. خاطراتی که در مقبره ی Poseiden در شهر آتنلانتیس رقم خورده اند.

کریتوس کشتی خود را راهی آتلانتیس کرده است تا جواب سوالاتخود را بگیرد."آتنا" به کریتوس میگوید که در مورد تحقیق در باره گذشته اش پا فشارینکند و به آنجا بازنگردد، اما کریتوس با بی اعتنایی به حرف وی سعی در رفتن به آتلانتیس دارد.آیا او قادر به گرفتن پاسخی برای سوالات خود خواهد بود!؟

حقیقتاً داستان بازی یکاز بهترین ها در این سری است که با ایجاد جذابیت در بازیباز و ترقیبوی به ادامهدادن بازی اورا درگیر خود میکند. همچنین در این نسخه جواب سوالاتی همچون چگونگینقش بستن خطوط قرمز رنگ بر روی بدن کریتوس و زخم روی چشم راستش داده خواهند شد.

4576131989_dd95be621d.jpg


دنیایی عظیم در psp

فکر کسی هم خطور نمیکرد که
PSP قادر به اجرای چنین گرافیکی باشد! گرافیک بازی در یک کلام خیرهکننده است. از قبل هم گفته شده بود که این بازی نهایت توان کنسول دستی PSP را به نمایش می گذارد،اما چنین گرافیکی دور از ذهن بود. اولین نکته در مورد گرافیک اینابر عنوان، طراحیهنری آن است که همانند نسخه های پیشین این بازی به معنای واقعی شکوهمند، زیبا وچشم نواز است. در این نسخه از بازی نیز همانند نسخه های گذشته، مراحل از تنوعبسیار بالایی برخوردارند و این امر باعث می شود که تا انتهای بازی به هیچ وجه ازمحیطهای بازی احساس خستگی نکنید. باید گفت که گرافیک بازی پایش را از توانایی هایکنسول PSP فراتر می گذارد؛ نور پردازی ها، طراحی چهره ها، لب خوانی، Depth of Field (!)، افکت های بازی وهمه و همه گرافیک این بازی را به یک شاهکار، و خداحافظی PSP را شکوهمند جلوه میدهد.

در این بازی ما شاهد یک نور پردازی بسیار قوی هستیم که با جزئیات فراوان خودبازیباز را محو خود میکند. در این بازی افکت های گرد و خاک و آب و موج و در یککلام سیالات بازی بسیار زیبا و چشم نواز هستند، این امر زمانی قدرت می یابد که به مراجل اولیه بازی که درزیر بارانی شدید قرار دارد بیشتر توجه کنید. یکی از مشکلات اکثر بازی های
PSP نداشتن AA است؛ چیزی که در اینبازی باید به فراموشی سپرد. بازی با یک AA بسیار قوی ظاهر می شود،همه ی اجسام بازی دارای لبه هایی گرد و زیبا هستند و هیچ مشکلی در این زمینهنمیتوان در بازی یافت. خوشبختانه با توجه به گرافیک بسیار سنگین بازی هیچ گونه افت فریمی در بازیوجود ندارد! طراحی شخصیت ها، تنوع دشمنان و لب خوانی کرکتر ها هم مثال زدنی هستند.

616482144.jpg


گرافیکی که در مقایسه باکنسول های
HD نیز زیبا جلوه می کند.


داستان


داستان بازی توسط کوریبارلاگ (Cory Barlog) کارگردان God of War II نوشته شده و دارای پختگیزیادی است. پس از شکست اریز (Ares) و جانشینی کریتوس به جای او، همچنان کابوس ها دستاز سر شبح اسپارتا بر نداشته اند. در میان این احوالات پریشان، تصاویری مربوط بهخاطرات کودکی کریتوس از جلوی چشمانش می گذرند. او در این خاطرات به یاد برادری میافتد که در دوران نوجوانی او را از دست داد و بعدها خدایان به کریتوس گفتند کهبرادرش دیموس (Deimos) مرده است. اما در این میان یک ندای درونی به مرد نفرین شده نهیبمی زد که امکان زنده بودن برادر و دروغ بودن حرف های خدایان بسیار زیاد است. بهنظر می رسید که مادر او رازی سر به مهر را سال ها در دل نگه داشته و حالا که لحظاتپایانی عمر خود را سپری می کند، تصمیم به فاش کردن این راز برای کریتوس دارد. ازاین رو، علی رقم تاکید آتینا (Athena) بر اشتباه بودن فرضیات کریتوس، اوبرای بدست آوردن پاسخ سوالش به سمت معبد پوسایدون (Poseidon) واقع در شهر افسانه ایآتلانتیس (Atlantis) راهی شد...

Ghost_of_Sparta_%284%29.jpg


موسیقی

یکی از مهمترین چیزیهاییکه GOW را از دیگر بازی ها متمایز میکند همین صداگذاری و مخصوصاً موسیقیهای آن است. در این نسخه از بازی هم ما شاهد موسیقی های حماسی و بسیار زیبایی هستیم که شکوه و عظمت یونان را در خود گنجانده اند. در طول مبارزات بازیموسیقی حالت مهیج و حماسی تر به خود می گیرد و بازیباز را به وجد می آورد. ازموسیقی های متنوع، حماسی و داینامیک بازی که بگذریم صداگذاری بازی نیز مثال زدنیاست.

در مورد صدای اجسام، ضربات و دشمنان کریتوس نیز بازی خوب عمل کرده است. صدای نعره هایکریتوس وسط میدان جنگ، همرار به غرش شمشیر های او که بر سر دشمنان فرود می آیندهیجان فراوانی را در بازیباز بوجود می آورد.

هنگامی که کریتوس در حال راه رفتن در محیط های بازی است، صدای پاهای وی به گوشمیرسد، زمان هایی که از صحنه نبرد دور هستید صدای باران، باد، آب و انفجار و آتشرا خواهید شنید که باعث درک عمیقتری از محیط های بازی می شوند.

لب خوانی بازی بسیار عالی کار شده است؛ به قدر زیبا که ما حتی در اکثر بازیهای
HD نیز شاهدش نیستیم.

استفاده از دوبلور همیشگی کریتوس
TC Carson هم روح تازه ای به این شخصیت خشمگینبخشیده است.
در کل باید گفت صداگذاریاین عنوان نیز، مانند گذشته یکی از بهترین ها است که با توجه به محدودیت های حجمیکنسول PSP باز هم عالی کار شده است.

Rsz_god-of-war-ghost-of-sparta_005.jpg


گیم پلی


در ابتدا شاید بیش از هرچیز دیگری، گرافیک زیبا و چشم نواز بازی بازیکن را شیفته خود کند، اما به شماپیشنهاد می کنم که در همان آغاز کار با کمی تمرکز، تمامی فنون و حرکات مختلف رافرا بگیرید. چرا که رفته رفته متوجه می شوید که در این بازی شیوه مبارزه شما از هرنکته دیگری مهم تر خواهد بود، به طوری که در درجات سختی بالاتر Ghost of Sparta تمامی مهارت های بازیکنرا کاملا به چالش می کشاند. این موضوع را هم فراموش نکنید که کریتوس از خدایان روبرگردانده و تنها امیدش شما هستید! البته تمامی این ها بخش های ابتدایی و بهاصطلاح آموزشی بازی محسوب می شوند و به انصاف باید گفت که هیچگاه نمی توان اینچنین جذابیتی را در بخش Tutorial یک بازی تجربه کرد. همان طور که احتمالا شما هم متوجه آن شده اید،خشونت در سری بازی های God ofWar رفته رفته افزایش یافته است و به خصوص در شماره سومو حالا هم در Ghost ofSparta خون خواهی ها و وحشیگری های کریتوس بسیار شدیدتر بهچشم می آیند و گویا به راستی خون جلوی چشمان این جنگجو را گرفته است. البته همینامر نیز در جذابیت بازی بی تاثیر نبوده و خواه ناخواه هیجان بیشتری را به بازیکنمنتقل می کند و به خصوص به هنگام دریدن دشمنانتان این حس که شما یک اسپارتانانتقام جو هستید در وجودتان موج می زند. با وجود اینکه در ابتدای بازی کریتوستقریبا تمامی قدرت هایش را از دست داده، مثل همیشه شمشیرهای آتینا (Blades of Athena) را به همراه دارد کهبوسیله آن ها دشمنان خود را در هر فاصله ای که باشند مورد حمله قرار می دهد. هستهاصلی گیم پلی بازی دست نخورده باقی مانده و مانند گذشته با در اختیار داشتن دودسته حملات سبک و سنگین قادر خواهید بود تا چندضرب ها و حرکات ترکیبی بسیاری رااجرا کنید. با پیشروی در بازی، کریتوس سلاح های بیشتری بدست می آورد و همچنین قابلیتتعویض سریع آن ها حتی در حین مبارزه نیز به شما داده می شود. همین موضوع سرآغازیاست برای اجرای رشته ای از فنون و حملات ویژه بسیار تماشایی که تنها لازمه آن کمیخلاقیت و ابتکار خواهد بود. به زودی نحوه استفاده از جادو را نیز در بازی فرا میگیرید و به راحتی با کمک گرفتن از D-Pad قادر خواهید بود تا از قدرت های ویژه ای نظیرالکتریسته نیز در نبرد با دشمنان خود بهره مند شوید. همچنین پس از غلبه بر تایتانترا (Thera) از نیروی آتش هم می توانید در ضربات استاندارد خود استفاده کنیدکه این امر نقشی کلیدی در حل برخی از معماهای بازی نیز خواهد داشت. در حالیکهمبارزه با دشمنان سطح پایین بازی بسیار شبیه به گذشته طراحی شده، اما نبرد با رئیسها و به ویژه اجرای حرکات پایانی برای از پا در آوردن آن ها در این قسمت تفاوت هایفاحشی با نسخه های پیشین خود دارد. به طوری که خشونتی بی حد و حصر در این بخش هابه چشم می خورد.

تایی که حتی در برخی از مواقع بازیکن که با خلق و خوی کریتوسآشناست نیز از این همه وحشیگری او شگفت زده خواهد شد. به عنوان مثال، در جایی ازبازی کریتوس یکی از رئیس ها را با مته هایی بزرگ و آتشین به سیخ می کشد که بسیار مهیبو ظالمانه به چشم می آید. اگر چه اکثر این بخش ها با داستان هایی که بازی از آن هاالهام گرفته، همخوانی دارند، اما صراحت سازندگان بازی در به نمایش درآوردن خشونتهمچنان کمی جای تعجب دارد. شاید یکنواختی مبارزات و به خصوص آشنا بودن بخش اعظمیاز آن در همان ابتدا زیاد زننده به چشم نیاید، چرا که بسیاری از بازیکن ها شیفتههمین اسلوب دست نخورده هستند. با این حال معماهای بازی قطعا کمی تکراری و خستهکننده خواهند بود، به طوری که بسیاری از آن ها در حقیقت نمونه کوچکی از آنچه که در
God of War III شاهدش بودیم، هستند. با تماماین تفاسیر، سازندگان این نسخه با استفاده به موقع از معماهای گوناگون به غیر خطیبودن روند بازی کمک کرده اند و باعث شده اند تا مبارزات کریتوس جذابیت خود را ازدست ندهد.

Sparta.jpg


نتیجه گیری

باید گفت که God of War: Ghost of Sparta عنوانی است که به سوالات و ابهامات مهمی که در شماره های پیشین بیجواب مانده بودند، پاسخ داد و اسرار زندگی کریتوس را کاملا برملا کرد. کهنه کارانبا کوله باری از تجربه از پس زمینه آشنای بازی لذت می برند و تازه واردها نیز بهشدت غرق در دنیای پر هیاهوی این بازی خواهند شد. کریتوس اینبار حد و مرز های PSP را شکسته و با اقتدارخود نشان می دهد که کنسول دستی Sony نیز تا چه اندازه می تواند قدرتمند باشد. لازم بهذکر است که این بازی در E32010 برنده 9 جایزه شد که از جمله آن ها "بهترینبازی دستی"، "بهترین بازی PSP" و "برترین بازی نمایش داده شده برای PSP" بودند.

Rsz_god-of-war-ghost-of-sparta_007.jpg


کلام آخر

باید بگویم کسی که این عنوان را بازی نکند، عمر گیمری خود را بیهوده تلف کرده است ؛ زیرا بهترین، با گرافیک ترین و جذابترین بازی این کنسول را از دست داده است.

نمره بخش های مختلف بازی:

گیم پلی: 9
گرافیک: 10
صداگذاری: 10
داستان: 9.5
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: trainer

Blood Brothers

کاربر سایت
Sep 7, 2012
1,514
نام
Iman
واقعا نقد خوبی بود
حسرت این بازی به دلم مونده هرچند که واسه PS3 هم اومده ولی خیلی دوست دارم که یه روز این عنوان جذاب رو تجربه کنم
ممنون
 
  • Like
Reactions: alisantori

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743
شروع خوبی بود...امیدوارم نقدهای بهتر و کاملتری ازت ببینیم دوست عزیز.

ممنون


من خیلی این بازی رو دوست داشتم مخصوصا اون صحنه ای که دوستش خودش رو برای نجات کریتوس قربانی میکنه:((
باید یه بار دیگه این بازی رو بازی کنم:)
ممنون از نقد زیبات از بازی :x


بازی خیلی قشنگیه از اون بازیاس که تو ذهن آدم برای همیشه هک میشه

حتما بازی کن که واقعا ارزش چند بار تکرار داره

فدات


واقعا نقد خوبی بود
حسرت این بازی به دلم مونده هرچند که واسه PS3 هم اومده ولی خیلی دوست دارم که یه روز این عنوان جذاب رو تجربه کنم
ممنون

مرسی عزیز

امیدوارم یه روز تجربه اش کنی وقتی بازیش کنی شیفته اش میشی
 

Nintendo Gamer

کاربر سایت
Aug 9, 2018
43
این بازی رو پارسال تو لپ تاپم تموم کردم
بازی خوبی بود ولی چیزی نبود که بخواد عمر مفیدی به گیمری من بده ! ( حالا GOW 1 میگفتین یه چیزی یا اصن همین GOW جدیده )

در کل من اینو میگم : " اگر کهکشان سوپر ماریو را
بازی نکرده اید , عمر خود را بر باد داده اید "
 
  • Smile
Reactions: GTA San Andreas

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر