پایانی غم انگیز | نقدی کامل بر Metro: Last Light

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
MGAMEe1e196fd2502d9bf6308681001495c73.png

  • Metro: Last Light
  • PC, Xbox 360, Playstation 3
  • Published by Deep Silver
  • Developed by 4A Games
  • French release: Available
  • US release: Available

مقدمه :
شهر مسکو مکانی است برای پناهندگان حادثه اتمی . شهر خالی از سکنه با جهش یافتگانی خطرناک که دنبال طعمه در ورای تاریکی میگردند. اینجا حس تنهایی و غربت موج میزند و کمبود مهمات و غذا بر آن دامن میزند . تقریبا پس از سال2007 بود که اعضای خلاق استدیوی GSC Game World یکی از بهترین بازیهای سبک FPS survival horror یعنی شاهکار S.T.A.L.K.E.R را روانه بازار کردند و با نقد های بسیار مثبتی هم روبرو شدند . این گروه آنقدر خوب کار کرد که در لوای پشتبیانی ناشرش ، مقدمات ساخت نسخه دوم بازی را آماده کرد . اما افسوس که زمان به آنها پشت کرد و بعد از اختلافاتی که هنوز ریشه اش نامشخص است ، تیم اصلی GSC Game World به 2 تیم تبدیل شد . تیم جدید استدیویی جدا برای خود ساخت و نام 4A Games برخود نهاد . اعضای اصلی این تیم ، همان کسانی بودند که شاهکار S.T.A.L.K.E.R را خلق کردند و در حال حاضر پس از ساخت Metro 2033 ، نسخه ای جانبی با نام Metro: Last Light را روانه بازار کردند . بازی ای که علی رغم اینکه نسخه ای جانبی است ، اما کاملا وفادار به نسخه اصلی و رمان این سری ساخته شده .


داستان : داستان بازی ادامه غیر رسمی نسخه اول است . داستان بازی برخلاف نسخه اول ربطی به رمان اصلی بازی ندراد و اینبار هم توسط Dmitry A. Glukhovsky نگارش شده . Dmitry A. Glukhovsky نویسنده رمان سری METRO است که بارها مورد ستایش و تشویق قرار گرفته و از آثار وی چندین مدیا و کمیک با نام های مختلف به رشته تحریر در آمده . اینبار هم او وظیفه نگارش داستان بازی را داشته و باز هم شاهد داستانی قدرتمند همانند نسخه اول هستیم . داستان کاملا بر پایه شماره قبلی بازی و بدون توجه به رمان METRO 2033 نوشته شده . شخصیت اصلی بازی نیز همانند نسخه قبل Artyom است و اینبار هم یکی از یاران اصلی او به نام Khan دربازی به او کمک میکند .

Metro-Last-Light-600x300.jpg


داستان بدین صورت شروع میشود که در پایان سال 2013 جنگی هسته ای رخ داده و روسیه هدف بمب هسته ای قرار گرفته و تابش های رادیو اکتیو سراسر مسکو را فراگرفته و به همین دلیل مردم را وادار کرده تا به تونل های زیر زمینی شهر مسکو پناه ببرند تا از تابش های مرگبار رادیواکتیو دور بمانند . بسیاری از انسانهای و حیوانات جهش یافته اند و به موجوداتی ناشناخته تبدیل شده اند که یکی از آنها به Dark One معروف است و پس از گذشت 20 سال از جنگ اتمی هنوز زنده است . سازمان D6 با علم به این موضوع در صدد از بین بردن آن به واسطه Artyom است . Artyom از قبل رابطه ای با Dark One ها داشته که به همین دلیل در بازی مدام عذاب وجدان میگیرد از اینکه چرا با موشک ( در نسخه اول ) به محل زندگی Dark One ها حمل کرده و به همین دلیل سعی در نجات تنها موجود زنده به اسم Dark One میکند .

محوریت داستان بازی به صورت خط و حول و حوش تنها Dark One زنده بازی است که اصلی ترین حوادث بازی را رقم میزند و در آخر با پایانی غم انگیز تمام میشود . داستان بازی به لطف حضور Glukhovsky بسیار عمیق و با تامل نوشته شده و از این لحاظ ایرادی نمیتوان به داستان گرفت . بدون هیچ گونه اغرقی میتوان داستان بازی را در زمره بهترین داستان های تاریخ صنعت گیم جای داد و نشانه آن هم رمان نویس بزرگی همچون Glukhovsky و آثار مختلف ساخته شده از روی رمان های اوست .

گیم پلی : Metro: Last Light از معدود بازیهایی است که دارای گیم پلی ای واقع گرایانه است . تمام اندازه ها و استایل دشمنان و NPC های بازی مقایسی کوچک شده از واقعیت است و تمام انیمیشن های بازی Motion-Capture شده است و به نرمی و روانی اجرا میشوند . سازنده در بخش گیم پلی دست بازیباز ، برای بازی کردن را باز گذاشته و بازیباز بسته به میل خود میتواند بازی را اکشن سا مخفی کاری به پایان برساند . حتی برخی از قسمت های بازی را میتوان بدون شلیک یک گلوله نیز به پایان رساند . گیم پلی بازی عمدتا حرکت از نقطه A به B است . اما به مدد گرافیک و اتمسفر بی نظیری که سازنده پدید آورده ، حرکت در محیط های رادیواکتیویته بازی ، به لطف جلوه های ویژه واقع گرایانه و حس تنهایی بی نظیر بازی مبنی بر حمله موجودات جهش یافته بی نظیر و خستگی ناپذیراست . برای اینکه حس تنهایی بیشتری به بازیباز دست دهد ، سازنده اینبار ماموریتهای تنهایی بیشتری را برای بازیباز تدارک دیده . البته مشکل اصلی گیم پلی این نسخه آسان تر شدن بازی به دلیل افزایش تیر است .

metro-last-light-600x300.jpg


همانند نسخه قبل واحد پول بازی ، فشنگ هایی است که بازیباز باید از گوشه و کنار محیط پیدا کند و یا اینکه میتواند با جست و جو در محیط ، سلاح های جدید پیدا کرده و آنها را بفروشد و سود خوبی بدست آورد . علاوه بر مشکل ذکر شده ، چیزی که گاهی اوقات مشکل ساز میشود ، هوش مصنوعی پر نوسان بازی است که گاهی اوقات بی نظیر است و واکنش هایی بسیار طبیعی را از خود نشان میدهد و گاهی اوقات بسیار ضعیف و ناامید کننده ظاهر میشود .همانند نسخه قبل قابیلت ارتقا سلاح ها و شخصی سازی بسیار اندک آنها را دارد و در هر ایستگاه قادر به خرید و فروش مهمات و تعویض یا ارتقا سلاح خود است . بازیMetro: Last Light در هر 2 محیط مترو و محیط خرابه های شهری بی نظیر و با جوی فوق العاده ساخته شده که همواره بازیباز را وادار با کشفت و بررسی نقاط گوناگون نقشه بازی میکند. بازیباز در بسیاری از مواقع و هنگام بیرون رفتن از محیط مترو قادر به تنفس با ماسک است و کمبود فیـــــــلترهوای ماسک نیز مزید برعلت شده و هیجان بازی را بالا میبرد تا بازیباز را وادار به جست و جو در محیط کند .

بخش بیرونی محیط مترو به دلیل تراکم گاز سمی حاصل از رادیواکتیو همواره سمی است و بازیباز مدام باید به دنبال فیـــــــلترهوای جدید بگردد و در درگیری ها نیز باید مراقب ضربه نخوردن و ترک برنداتشن ماسک خود باشد . در غیر اینصورت فقط فیـــــــلترهوا کارساز نخواهد بود و بازیباز نیاز مبرمی به ماسک جدید پیدا میکند . درگیری های در گیم پلی مترو به خوبی ساخت و پرداخته شده . به طوریکه میتوان تفاوت درگیری با سلاح های مختلف و تاثیر تیر آنها بر زره دشمن یا بر حیوانات مختلف را دید . مثلا سلاحی گازی در بازی وجود دارد که با تنها با یک تیرش میتوان دشمن و حیوانات ارتقایافته را از پا در آورد ، در صورتی که برای همین کار با شاتگان باید بین 2 تا 4 گلوله را خالی کنید تا دشمن را ا پا در آوردید . به لطف واقع گرایی بازی ، شاهد تغییراتی در جهت این مورد هستیم که میتوان از آن به نداشتن هم تیمی در تمام لحظات نبرد ، SET PEACE های سینماتیک ، یکی 2 موجود غول پیکر به عنوان غول هر بخش که بر اثر مواد سمی رادیواکتیو بیش از حد معمول بزرگ شده اند باشیم که بر جذابیت های بازی افزوده .

MetroLastLight07-600x300.jpg


اما گیم پلی بازی در زیر زمین و در تونل های مترو بسیار جذایب تر ، خوفناک تر و دیوانه وار تر دنبال میشود . حس و اتمسفری که در تونل های مترو به بازیباز دست میدهد واقعا غیر قابل تکرار و بی نظیر است . قدم برداشتن تنهایی در تونل های مترو شهر مسکو و در دل تاریکی و حرکت به سمت ایستگاه های دشمن و تونل های مخروبه ای که اکنون محل زندگی گرگ نماها و موجودات جهش یافه ای همچون عنکبوت های غول پیکر است ، لذتی وصف ناپذیر دارد و بازیباز را ناخودآگاه به یاد فیلم هایی همچون سری بیگانه و پرومتئوس ریدلی اسکات فقید می اندازد . مخصوصا زمانی که برای غافل گیر کردن دشمن باید چراغ های تونل را خاموش کنید یا با تیر آنها را از فاصله دور از بین ببرید تا دید دشمن را کور کنید . گیم پلی بازی با تمام کاستی هایش ، لحاظاتی را فراهم میکند که واقعا تکرار نشدنی و بی همتاست . Artyom همواره قابلیت حمل 3 سلاح به همراه مهمات جنگی همچون چاقو ، دینامیت آتش زا ، دینامیت انفجاری ، دستگاه شارژ چراغ قوه کلاه خود و اسلحه و دوربین دید در شب را دارد . همچنین Artyom در برخی از ایستگاه ها قابلیت تعویض لباس خود را دارد .

گرافیک : با توجه به این مهم که 4A Games سعی داشته بازی واقع گرایانه ای بسازد و با توجه به شاهکار قبلی آنها یعنی S.T.A.L.K.E.R ، خلق محیط های بکر و بینظیر و جو فوقالعاده تاثیر گذار به همراه جلوه های ویژه ای که حس زنده بودن را تداعی میکند دور از ذهن نبود . 4A Games سابقه خوبی در طراحی و پیاده سازی جلوه های ویزه بینظیر با حس اتمسفریک خارق العاده در سری S.T.A.L.K.E.R را داشته و ارتقا یافته همان موارد را در مترو پیاده سازی کرده . موتور بازی همانند نسخه قبل 4A Engine است که اینبار برای خلق محیط هایی باورپذیر تر ارتقا یافته و قابلیت های جدیدی همچون Motion Blu ، Blur و .. به آن اضافه شده . گرافیک بازی بی نظیر نیست ، اما بسیار زیبا و تاثیر گذار است و به لطف موتور قدرتمند خود و پشتبانی از DX 11 و SHADER MODEL 4 در PC یک سرو گردن بالاتر از نسخه کنسولی است . اما گرافیک نسخه کنسولی هم با توجه به نسخه قبلی خود بسیار پیشرفت کرده و شاهد افکت های بینظیر اب و جلوه های دود و مه در بازی هستیم که به عمق گیم پلی بازی افزوده شده . افکت های به کار رفته باد و بروان و باران مخصوصا در قسمتی از بازی که بازیباز باید از روی پلی بزرگ عبور کند ، واقعا بی نظیر و در حد خودش شاهکار است .

262197_2046021949300_8264684_n-600x300.jpg


اوج قدرت موتور بازی را میتوان در تونل های تنگ و تاریک مترو و با نور چراغ قوه دید . زیبایی بی نظیری که حاصل بازتاب پرتوهای نور چراغ قوه و خزه های سبز شده بر اثر سرما در تونل و بازتاب نور آب رادیواکتیو شده در تونل را به سختی میتوان توصیف کرد . بازی مشکلات و باگ های گرافیکی هم دارد که البته بسیار کم هستند و بیشتر باگ های بازی مربوط به فیزیک و گیم پلی بازی میشود تا گرافیک . مدل سازی شخصیت ها و سایه پردازی و نورپردازی آنها در سطح بسیار خوبی قرار دارد . هر چند مدل ها خیلی واقع گرا نیستند ، اما تمام مدل ها و شخصیت های بازی با موتور بازی و به صورت In Game رندر میشوند و صد البته از نظر واقع گرایی به پای برخی از انحصاری ها نمیرسند . اما در نوع خود واقعا جالب و عالی طراحی شدند . سازنده آنقدر به نکات ریز در طراحی گرافیک بازی توجه داشته که برای واقع گرا تر شدن بازی ، زمانی که Artyom در حال درگیری است ، یا زمانی که در حال عبور از لجن زار ها یا رودخانه است و یا زمانی که در باد و باران گیر کرده ، شیشه ماسکش کثسف و مشجر میشود و بازیباز با یک کلیک میتواند ماسک خود را پاک کند تا دید بهتری نسبت به جلوی خود داشته باشد .

موسیقی و صدا گذاری : اوج کار 4A Games چه در شاهکار S.T.A.L.K.E.R و چه در نسخه قبلی بازی ، صداگذاری شخصیت ها به زبان روسی است که عمق خاصی به گیم پلی بازی میدهد . مخصوصا که با نواهایی دلنشین از موسیقی به صورت غیر ممتد گوش بازیباز را نوازش میدهد و کار نواختن آن توسطAlexey Omelchuk صورت گرفته . صدا گذاری شخصیت ها بسیار خوب انجام شده ، اما مشکل Lip Sync در شخصیت ها دیده میشود که البته به دلیل لهجه روسی زیاد قابل تشخصی و بد قلق کار نشده و قابل چشم پوشی است . صدای اسلحه ها و صدا گذاری محیط ، حیوانات و ... همگی بسیار عالی و در سطح بالای قرار دارند و البته اندکی ایراد در صدا وجود دارد و برخی از نقاط دارای اغراق هایی در صدا گذاری است که با طبیعت همخوانی ندارد .

METRO-LL-E3-2012-ONLINE-3-600x300.jpg


خاطراتی که تمام شد : همیشه نتیجه گیری در باره بازی ای که بازیباز های زیادی را به خاطر جو بی نظیرش تحت تاثیر قرار میدهد سخت است . 4A Games با Metro: Last Light چیزی را ساخت که قرار بود آنرا در ادامه برای شاهکار استالکر ببینیم . 4A Games چیزی را ساخت که باید میساخت و کاری کرد که هیچ استدیویی به غیر از خودش قادر به انجامش نیست . اگر به دنبال حس تنهایی و اتمسفری بی نظیر در بازیها میگردید ، این بازی را از دست ندهید .

داستان
گیم پلی
گرافیک
صدا گذاری و موسیقی
ارزش
امتیاز
10
9
8
9
8
8.8

 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر