مقایسه تحلیلی قدرت PS4 با قدرت PC های روز

mhdt199

کاربر سایت
Mar 15, 2010
110
تو همین "بازی سنتر " خودمون از رئیس Nvidia نقل قول شده که :

رئیس ارشد شرکت NVidia، آقای Tony Tamasi طی گفتگویی که با Tech Radar داشت به این موضوع اشاره کرد که مشخصات سخت افزاری PS4 تقریباً همسایه‌ی یک PC Low End CPU است و سطح GPU آن، پایین تا متوسط است.
او می‌گوید: "اگر شیپ‌های PS4 در ماه دسامبر با آن چیزی که سونی نشان داده است مطابقت داشته باشد، اگر بخواهیم آن را بر مبنی بافت‌ها مقایسه کنیم، تنها نصف قدرت GTX 680 را داراست. این کارت گرافیک در ماه مارس 2012 عرضه شد، یعنی چیزی حدود 1.5 سال پیش."
"چیزی که امروزه اجرا می‌گردد، 5 الی 10 سال در جاده‌ای گیر کرده است. این قضیه در مورد PC صادق نمی‌باشد و PC این مشکلات را ندارد. آن‌ها قادر به باز شدن هستند و به راحتی ارتقا می‌یابند و با قدرت‌ها و GPUهای جدید سازگار می‌شوند و یک گرافیک مدرن را به نمایش خواهند گذاشت."
در آخر هم او به این موضوع اشاره کرد که وی بیشتر از هر نسلی از این موضوع اطمینان دارد که با وجود این‌که نسل بعدی کنسول‌ها بسیار قوی‌تر از نسل فعلی است اما به سرعت به پایان می‌رسند و جایگاه آن‌ها پشت PC است.

بازی‌سنتر | اخبار | NVidia: کنسول PS4 نمی‌تواند در مقابل PC مقاومت کند
 
آخرین ویرایش:

CriRo7

کاربر سایت
Sep 10, 2010
10,557
نام
حسین
تو همین "بازی سنتر " خودمون از رئیس Nvidia نقل قول شده که :

رئیس ارشد شرکت NVidia، آقای Tony Tamasi طی گفتگویی که با Tech Radar داشت به این موضوع اشاره کرد که مشخصات سخت افزاری PS4 تقریباً همسایه‌ی یک PC Low End CPU است و سطح GPU آن، پایین تا متوسط است.
او می‌گوید: "اگر شیپ‌های PS4 در ماه دسامبر با آن چیزی که سونی نشان داده است مطابقت داشته باشد، اگر بخواهیم آن را بر مبنی بافت‌ها مقایسه کنیم، تنها نصف قدرت GTX 680 را داراست. این کارت گرافیک در ماه مارس 2012 عرضه شد، یعنی چیزی حدود 1.5 سال پیش."
"چیزی که امروزه اجرا می‌گردد، 5 الی 10 سال در جاده‌ای گیر کرده است. این قضیه در مورد PC صادق نمی‌باشد و PC این مشکلات را ندارد. آن‌ها قادر به باز شدن هستند و به راحتی ارتقا می‌یابند و با قدرت‌ها و GPUهای جدید سازگار می‌شوند و یک گرافیک مدرن را به نمایش خواهند گذاشت."
در آخر هم او به این موضوع اشاره کرد که وی بیشتر از هر نسلی از این موضوع اطمینان دارد که با وجود این‌که نسل بعدی کنسول‌ها بسیار قوی‌تر از نسل فعلی است اما به سرعت به پایان می‌رسند و جایگاه آن‌ها پشت PC است.

بازی‌سنتر | اخبار | NVidia: کنسول PS4 نمی‌تواند در مقابل PC مقاومت کند
http://forum.bazicenter.com/thread75599/
به اندازه کافی در موردش بحث شد بهتره بری بحث ها رو دنبال کنی
 

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
تو همین "بازی سنتر " خودمون از رئیس Nvidia نقل قول شده که :

رئیس ارشد شرکت NVidia، آقای Tony Tamasi طی گفتگویی که با Tech Radar داشت به این موضوع اشاره کرد که مشخصات سخت افزاری PS4 تقریباً همسایه‌ی یک PC Low End CPU است و سطح GPU آن، پایین تا متوسط است.
او می‌گوید: "اگر شیپ‌های PS4 در ماه دسامبر با آن چیزی که سونی نشان داده است مطابقت داشته باشد، اگر بخواهیم آن را بر مبنی بافت‌ها مقایسه کنیم، تنها نصف قدرت GTX 680 را داراست. این کارت گرافیک در ماه مارس 2012 عرضه شد، یعنی چیزی حدود 1.5 سال پیش."
"چیزی که امروزه اجرا می‌گردد، 5 الی 10 سال در جاده‌ای گیر کرده است. این قضیه در مورد PC صادق نمی‌باشد و PC این مشکلات را ندارد. آن‌ها قادر به باز شدن هستند و به راحتی ارتقا می‌یابند و با قدرت‌ها و GPUهای جدید سازگار می‌شوند و یک گرافیک مدرن را به نمایش خواهند گذاشت."
در آخر هم او به این موضوع اشاره کرد که وی بیشتر از هر نسلی از این موضوع اطمینان دارد که با وجود این‌که نسل بعدی کنسول‌ها بسیار قوی‌تر از نسل فعلی است اما به سرعت به پایان می‌رسند و جایگاه آن‌ها پشت PC است.

بازی‌سنتر | اخبار | NVidia: کنسول PS4 نمی‌تواند در مقابل PC مقاومت کند

http://forum.bazicenter.com/thread75599/
به اندازه کافی در موردش بحث شد بهتره بری بحث ها رو دنبال کنی

این صحبت ها هنوز هیچ سندیتی ندارن . این نکته رو بگم که منظور اون رئیس ارشد انویدیا اصلا توان واقعی نوده . احتمالا منظورش توان تئوریکال کنسوله . چون خودشون به خوبی میدونن که از اون د هم شایدبیشتر باشه ( به صورت کلی ) .
 

mhdt199

کاربر سایت
Mar 15, 2010
110
فکر کنم رئیس انویدیا حرف بی ربطی نزده ، این حرف اونقدر واضحه که نیازی به استدلال و تکذیب و چند و چون هم نداره
ایشون می گه گرافیک کنسول (اصلی ترین بخش کنسول برای اجرای جلو ه های گرافیکی ) قابل ارتقاء نیست و ثابته ، اما pc ها دائما در حال نو به نو شدن و ارتقاء هستن
حالا ممکنه یه سال پیش یه چیپست گرافیکی خدا باشه ، اما با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی و نو به نو شدن اون ، جلوه های جدید گرافیکی به وجود میان که نیاز به سخت افزاری جدیدتر با قابلیتهای جدید تر دارن که سخت افزار یکی دوسال پیش هر چند قدر نمی تونه به لحاظ سخت افزاری اونو اجرا کنه مگه این که با ترفندهای نرم افزاری فکری به حالش بکنن
حالا اگه سال 2014 یا 2015 بازیهایی جدید تربا قابلیتهایی جدیدتر اعم از گرافیکی و غیر آن نیازمند به سخت افزار جدید ساخته بشه یک کارت گرافیک جدید و لو میانه چه بسا بتونه اونو اجرا کنه ولی سخت افزارهای قدیمی و لو خیلی قدر شاید نتونن اونو اجرا کنن یا با زحمت وآژان کشی

یادم میاد بعد از ps1 به عشق سایلنت هیل و متال گر ویکی دو بازی دیگه ps2 ،خریدیم اما تو خیلی از بازیها احساس می کردم بازیها همون کپی همدیگه هستن و یه جورایی در جا می زنن (گرافیک و جلو ه های تکراری و شبیه به هم) تا این که خود سونی دست به کار شد و اون آخرا با ترفند های خاص چند تابازی با جلو ه های نرم افزاری جدید بیرو ن داد مثل گاد آو وار و شاداو آو کلوسوس
همین سرعت رشد تکنولوژی باعث شده که خود مسولان سونی وبرخی شرکتهای بازی سازی بگن که دیگه نباید عمر یه کنسول بیشتر از 4 سال بشه تو خود همین فروم از یوبی سافت نقل قول شده بود.چون این یعنی یه جور سر مخاطب کلاه گذاشتن و تطابق معکوس و قالب کردن قالبهای گرافیکی 7 سال پیش به جوونهای 7 سال بعد
البته و صد البت که هیچکی منکر ارزش کنسول تو سایر جهات نیست حرف اینه که گرافیک سخت افزاری کنسول ثابته و جلوه های جدیدتر رو به لحاظ سخت افزاری نمی تونه ساپورت کنه و این یعنی این که اگه کسی گرافیک نوتر و برتر رو می خواد این لزوما در کنسول یافت نمی شه حیف که کنسولها نمی زارن رو شون سیستم عامل نصب بشه تا اون موقع ما بتونیم یه ارزیابی واقعی از گرافیک اونها به عمل بیاریم و بدونیم در برابر پی سی چند مرده حلاجن
تو ps2 در تئوری حتی پشتیبانی از رزولوشن 1280 هم آمده بود اما در عمل بیشتر از دی وی دی نبود در کنسولها ی ps3 , x 360 در تئوری صحبت پشتیبانی از فول اچ دی بود اما در عمل آنچه دیدم این نبود همین بازیهای ps2 الان که میایی تو مونیتور با امیولیتور اجرا می کنی می بینی بعضا گرافیکش از بازیهای فلش هم پایینتره البته نمی شه دقیق براورد کرد چون شرایط صد در صد قابل ارزیابی دقیق نیست اما آدم بگی نگی می فهمه چه جوری تو کنسولها با ترفند هایی اونقدر از جزئیاتی که با ر پردازشی داره کم می کنن که فریم قابل قبول بگیرن یه جورایی اگه بخوام تشبیه بکنم اگه بازیهای پی سی رو مثل فیلم بلوری ارجینال بدونیم بازیهای کنسولی یه جورایی مثل ریپ شده اونه از این جهت بعضا تو کنسول به لحاظ فنی و نه هنری(به قول رئیس کرایتک) فرقی بین بازی با گرافیک و بازی معمولی به طور فاحش دیده نمی شه یکی دو سال بعد که ps4 و xbox به طور ملموس از گرافیک روز عقب افتاد اون وقت دوباره می رن سراغ همچین ترفندای نرم افزاری گرافیکی
 
آخرین ویرایش:

mhdt199

کاربر سایت
Mar 15, 2010
110
یه نکته هم در مورد ps4 بگم و اونم اینه که گرچه سل وجود نداره اما سونی باز یه ترفند دیگه زد و اونهم استفاده از رم G ddr5 که سرعت بالایی داره (این جور کارها ویژگی یه شرکت سخت افزاری با تجربه است)
از این رم ظاهرا 2 گیگش مال گرافیکه و بقیه برای سیستم(البته تا اونجایی که من می دونم)
گرچه تو کارتهای گرافیک GDDR5 به کار می ره اما در رم سیستم بعیده به این زودیها کامپیوترها دارای رمی به این سرعت بشن
این کار اونطور که گفته شده سرعت لود بازیها رو بعضا حتی تا صفر هم کاهش می ده و این امتیاز مهمیه
و با توجه به این که گفته شده رم سیستمی ایکس باکس DDR3 هست این یه امتیازه برای سونی در برابر ایکس باکس البته قیمت این کنسول و هم بالا می بره
اما خوب به لحاظ فنی نمی دونم پردازنده این کنسول می تونه از این همه رم با این سرعت و پهنای باندی که ایجادمی کنه استفاده بکنه یا نه
و یا این که یه چیز لوکس و فراتر از نیاز برای این کنسول باقی میمونه همونطور که از بعضی جهات این قضیه برای سل اتفاق افتاده
چون می گن سونی از اول هم می خواسته فقط 4 گیگ رم GDDR5 استفاده کنه و برای کم نیاوردن در برابر 8گیگ رم XBOX یه دفعه در اعلان رسمی صحبت از 8 گیگ رو مطرح کرد
گرچه مایکروسافت شرکت سخت افزاری نیست اما متخصصین این شرکت نشون دادن نگاهشون کاملا منطقیه و با همین نگاه تونستن XBO360 رو جوری طراحی کنن که علی رغم پردازنده ضعیفتر در بازیها کمتراز PS3 ظاهر نشد
و به همین جهت شاید عدم استفاده مایکروسافت از رم GDDR5 به این دلیله که پهنای باند حاصله فراتر از نیاز پردازنده کنسول هست و نه به خاطر صرف جویی وشاید هم چیز دیگه ای تو چنته دارن.
 
آخرین ویرایش:

.:Joel:.

کاربر سایت
Jul 17, 2012
603
نام
دانيال
یه نکته هم در مورد ps4 بگم و اونم اینه که گرچه سل وجود نداره اما سونی باز یه ترفند دیگه زد و اونهم استفاده از رم G ddr5 که سرعت بالایی داره (این ویژگی یه شرکت سخت افزاریه)
از این رم ظاهرا 2 گیگش مال گرافیکه و بقیه برای سیستم(البته تا اونجایی که من می دونم)
گرچه تو کارتهای گرافیک GDDR5 به کار می ره اما در رم سیستم بعیده به این زودیها کامپیوترها دارای رمی به این سرعت بشن
این کار اونطور که گفته شده سرعت لود بازیها رو بعضا حتی تا صفر هم کاهش می ده و این امتیاز مهمیه
و با توجه به این که گفته شده رم سیستمی ایکس باکس DDR3 هست این یه امتیازه برای سونی در برابر ایکس باکس البته قیمت این کنسول و هم بالا می بره
اما خوب به لحاظ فنی نمی دونم پردازنده این کنسول می تونه از این همه رم با این سرعت و پهنای باندی که ایجادمی کنه استفاده بکنه یا نه
و یا این که یه چیز لوکس و فراتر از نیاز برای این کنسول باقی میمونه همونطور که از بعضی جهات این قضیه برای سل اتفاق افتاده
چون می گن سونی از اول هم می خواسته فقط 4 گیگ رم GDDR5 استفاده کنه و برای کم نیاوردن در برابر 8گیگ رم XBOX یه دفعه در اعلان رسمی صحبت از 8 گیگ رو مطرح کرد
گرچه مایکروسافت شرکت سخت افزاری نیست اما متخصصین این شرکت نشون دادن نگاهشون کاملا منطقیه و با همین نگاه تونستن XBO360 رو جوری طراحی کنن که علی رغم پردازنده ضعیفتر در بازیها کمتراز PS3 ظاهر نشد
و به همین جهت شاید عدم استفاده مایکروسافت از رم GDDR5 به این دلیله که پهنای باند حاصله فراتر از نیاز پردازنده کنسول هست و نه به خاطر صرف جویی وشاید هم چیز دیگه ای تو چنته دارن.
البته در مورد اينكه چه ميزان رم كنسول به سيستم تعلق ميگيره و چه مقداريش در اختيار شتاب دهنده گرافيك ps4 قرار مي گيري خود سوني هنوز چيزي اعلام نكرده.... اما طبق برخي شايعاتي هم كه قبلا منتشر شده بود دقيقا برعكس حرف شما بود .....و اين گونه بود كه بين 1 يا 2 gig از اين رم براي سيستم مورد استفاده قرار ميگيره و بين 6 يا 7 gig رم براي گرافيك.
در مورد مطلبي هم كه فرمودين در ارتباط با توانايي استفاده از اين ميزان رم با اين پهنا باند بالا توسط gpu موجود در ps4 هم با توجه به مشخصاتي كه سوني اعلام كرد راجب قدرت gpu و از همه مهمتر گفته خود شركت amd مبني بر به كار گيري قوي ترين apu ساخته شده توسط اين شركت تا به امروز براي ps4 فكر نكنم جايي براي نگراني باشه و از جهت ديگر أضافه كردن حجم رم از 4به 8 براي سوني بسيار هزينه زاست و باعث پيچيده تر شدن معماري كنسول هم ميشه پس قطعا اين كار سوني نميتونه فقط حالت تزئيني داشته باشه ......
 

mhdt199

کاربر سایت
Mar 15, 2010
110
البته در مورد اينكه چه ميزان رم كنسول به سيستم تعلق ميگيره و چه مقداريش در اختيار شتاب دهنده گرافيك ps4 قرار مي گيري خود سوني هنوز چيزي اعلام نكرده.... اما طبق برخي شايعاتي هم كه قبلا منتشر شده بود دقيقا برعكس حرف شما بود .....و اين گونه بود كه بين 1 يا 2 gig از اين رم براي سيستم مورد استفاده قرار ميگيره و بين 6 يا 7 gig رم براي گرافيك.
در مورد مطلبي هم كه فرمودين در ارتباط با توانايي استفاده از اين ميزان رم با اين پهنا باند بالا توسط gpu موجود در ps4 هم با توجه به مشخصاتي كه سوني اعلام كرد راجب قدرت gpu و از همه مهمتر گفته خود شركت amd مبني بر به كار گيري قوي ترين apu ساخته شده توسط اين شركت تا به امروز براي ps4 فكر نكنم جايي براي نگراني باشه و از جهت ديگر أضافه كردن حجم رم از 4به 8 براي سوني بسيار هزينه زاست و باعث پيچيده تر شدن معماري كنسول هم ميشه پس قطعا اين كار سوني نميتونه فقط حالت تزئيني داشته باشه ......
خوب اگه این جور باشه که شما می فرمایید
برخی از کارت گرافیکهای امروزی هم تا 4 گیگ و دارن ، و وجود 4 تا 6 گیگ رم برای کارت گرافیک دور از ذهن نیست و برای چند سال آینده و بازیهای سنگینتر و اجرای راحتتر anti aliasing و نرم اجرا شدن بازیها خیلی کمک می تونه باشه

و با اختصاص 2 گیگ رم به پردازنده ولو gddr 5 باشه احتمال مشکل پهنای باند زیاد و عدم توانایی اداره اون توسط پردازنده سیستمی پیش نمیاد
شاید هم این که سونی سهم رم گرافیک و سیستم رو تعیین نکرده ویک پارچه قرار داده به این دلیل باشه که این کار مثل کش پردازنده های کور تو و بالاتر به صورت هوشمند تقسیم می شه و هر کدوم نیاز بیشتری داشت به اون اختصاص داده می شه
 

mhdt199

کاربر سایت
Mar 15, 2010
110

حالا که تاپیک بحث در مورد ps4 ومقایسه اون با pc است و حرف به اینجا کشید لازم دونستم که نظرم و در مورد برخی عباراتی که برخی در مورد کنسولها می زنن ویه جورiایی مبهم گوییه بگم .بهینه شدن بازی برای کنسول از اون جملات مبهمیه که برخی روی اون خیلی تاکید دارن .شما وقتی که یه بازی گرافیکش سنگین باشه و روی کامپیوتر تون راحت اجرا نشه و فریمش افت کنه چیکار می کنید ؟ خوب کمی از جزئیات گرافیکی کم می کنید تا از افت فریم اون جلوگیری کنید این همون بهینه سازیه (از یک نگاه). مثلا من الان کارت gts 450 دارمی بینم اگه کرایسیس 3 رو "فول اچ دی " بخوام اجرا کنم به شدت دچار افت فریم می شه و حتی ممکنه اجرا نشه لذا میام مثلا رزولوشن رو روی 1440 می زارم آنتی آلیازینگ رو دیسیبل می کنم و سایر تنظیمات رو روی پایین یا متوسط قرار می دم تا بتونم با فریم نسبتا قابل قبول این بازی رو اجرا کنم یا اگه بخوام جزئیات رو کمی بالا ببرم از خیر فریم روان می گذرم و الا نمی شه که معجزه کرد یعنی یه کاری کرد که پردازنده گرافیکی و یا پردازنده سیستمی بتونه بیشتر از قدرت خودش خروجی داشته باشه ، اما خوب سازنده بازی کامپیوتری نمی دونه قدرت مخاطبش در چه حدیه بنا بر این اونو با حد اکثرکیفیت گرافیکی ممکن برای کامپیوتر منتشر می کنه البته در اون تنظیماتی رو قرار می ده تا کسایی که قدرت سیستمشون پایینتره بر اساس توانایی سیستمشون جزئیات رو تنظیم کنن و حد اقلهای لازم برای اجرای اون بازی رو هم اعلان می کنه ، اما در کنسول سازنده بازی می دونه که توانایی کنسول در چه حدی و سطح گرافیکی بازی رو در حد توانایی کنسول فیکس می کنه چون می دونه بیشتر از اون به درد صاحب کنسول نمی خوره از این جهت بعضی به اشتباه فکر می کنن که این که بازی در کنسول سریع و روان اجرا می شه به دلیل توانایی بالای کنسوله که با یه چیپست گرافیکی متعلق به سال 2006 بازیهای سال 2012 رو مثل سیستمهای امروزی راحت و سریع اجرا می کنه. شاید کسی که بازی های کنسولی رو با همون بازی در یک پی سی به روز به لحاظ گرافیکی ( ولو یک گرافیک میانه خوب ونه لزوما عالی) ندیده باشه و فقط سروکارش با کنسول باشه طبیعتا نمی تونه به درستی بین این دو مقایسه کنه و کاستی گرافیکی بازی در کنسول رو احساس کنه مخصوصا که در کنسولها جوری جزئیات رو کم می کنن که بازی همچنان ظاهر قابل قبولی داشته باشه اما وقتی یه بازی رو در یه کنسول دو سه سال قبل و همون بازی رو در یه پی سی با گرافیک به روز می بینیم کاملا تفاوت محسوسه.
معنای دیگه بهینه سازی ؛ اینه که اگه تو اون بازی باگ داشت براش پچ بنویسیم تا مشکل برطرف بشه همون طور که کنسولها بایوسشون و ارتقاء میدن و برای بازیها پچ می نویسن که همراه خود بازی قرار داده می شه و به صورت نصب شده به دست کاربر می رسه . در کامپیوتر هم درایور ها حتی زودتر از بایوس کنسولها ارتقاء پیدا می کنه و بلکه کامپیوتر ها در این زمینه جلوتر هم هستند چون نویسندگان درایور های کارت گرافیکی همونهایی هستند که برای کنسولها چیپست گرافیکی طراحی کرده اند. و در موارد ضرورت که مشکل عمده ای پیش میاد سازندگان بازی پچهایی رو برای بازیها می نویسند تا مشکل حل شه بنا بر این در این مورد هم تفاوت چندانی بین کنسوی و پی سی نیست.
یکی دیگه از حرفهایی که بعضی می زنن اینه که به مرور هر چی می گذره چون بازیسازا به توانایی کنسول اشراف بیشتری پیدا می کنن کیفیت بازی کنسولها بالاتر میره .بعضی از کسایی که این حرف رو می زنن گمان می کنن که کنسول وسیله ای بس پیچیده و پیشرفته است که هر چی می گذره توانایی های مرموز و مخفی اون کشف و قابل استفاده می شه ، بحثی نیست که به مرور زمان بازیسازها با کنسول آشناتر می شن اما این جور هم نیست که چون روز به روز توانایی مخفی کنسولها کشف می شه کیفیت بازیها پیشرفت می کنه مثل این که کنسول یه منبع قدرته که روز به روز چیزهای تازه ای از ش تراوش میکنه!
بلکه دلیل مهم بالارفتن کیفیت بازیها به دلیل پیشرفت نرم افزاری صنعت بازی است همون طوری که سخت افزارها پیشرفت می کنن نرم افزارها هم پیشرفت می کنن ونسخه های جدیدترتر اونها به بازار میاد و عیوب نسخه های قبلی برطرف می شه واین پیشرفت کلی دنیای بازی است و افزایش کیفیت گرافیکی در عرض چند سال هم در مورد کنسول و هم در مورد پی سی صدق می کنه الان بازیهای کم حجم رو هم نگاه کنید می بینید نسبت به چند سال قبل اونها هم پیشرفت خارق العاده ای داشتن
و الا کنسول یه دستگاهه با قطعات مشخص گرافیکی و پردازشی و توانایی مشخص و چیزی نداره که از بازیسازها در اون قسمتی که برای ساخت بازی مورد نیازه ازشون مخفی باشه که بعدا کشفش کنن
یه فرق دیگه که برخی در تفاوت بین کنسول وپی سی بر روی اون تاکید می کنن اینه که در کنسول سیستم عاملی مانند ویندوز نیست که منابع سیستم و مصرف کنه یا برخی نرم افزارهایی که همیشه در حال اجرا هستم مثل آنتی ویروسها ،
در کنسول سیستم عامل نسبتا کوچکی وجود داره که فقط در خدمت اجرای بازی هست و خودش دیگه مزاحم نیست البته این حرف تا حدی درسته و این برنامه های پشت برده و خود سیستم عامل مقداری از پردازش پردازنده و مقداری از رم رو اشغال می کنن
اما معمولا این مقدار درمورد ویندوز وقتی بازی اجرا می شه کمترا ز 10 درصده و بلکه 5 درصده شما وقتی سیستم بیکاره اگه به تسک منیجر نگاه کنید میبینید درصد پردازش پردازنده 5 الی نهایت 10 در صده و اگه شما یه پردازنده متوسط به بالا داشته باشید مشکلی پیش نمیاد برای کسایی که در بستن سیستمشون نگاهی هم به گیم دارن معمولا اونقدر رم دارند که باز ویندوز برای بازی مشکل ساز نباشه. در حالت اجرای بازی هم که تقریبا تمام توانایی کارت گرافیک در اختیار گیم هست( و مهمترین عامل اجرای خوب یک بازی همون کارت گرافیکه) و کارت گرافیک منابعش تقریبا کامل در اختیار بازی است بنا براین این مسئله هرچند تا چند درصدی ایجاد تفاوت می کنه (حالا مقدارش رو دقیق نمی دونم ) اما اون جوری که برخی در اون افراط می کنن نیست.
 
آخرین ویرایش:

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین

حالا که تاپیک بحث در مورد ps4 ومقایسه اون با pc است و حرف به اینجا کشید لازم دونستم که نظرم و در مورد برخی عباراتی که برخی در مورد کنسولها می زنن ویه جورiایی مبهم گوییه بگم .بهینه شدن بازی برای کنسول از اون جملات مبهمیه که برخی روی اون خیلی تاکید دارن .شما وقتی که یه بازی گرافیکش سنگین باشه و روی کامپیوتر تون راحت اجرا نشه و فریمش افت کنه چیکار می کنید ؟ خوب کمی از جزئیات گرافیکی کم می کنید تا از افت فریم اون جلوگیری کنید این همون بهینه سازیه (از یک نگاه). مثلا من الان کارت gts 450 دارمی بینم اگه کرایسیس 3 رو "فول اچ دی " بخوام اجرا کنم به شدت دچار افت فریم می شه و حتی ممکنه اجرا نشه لذا میام مثلا رزولوشن رو روی 1440 می زارم آنتی آلیازینگ رو دیسیبل می کنم و سایر تنظیمات رو روی پایین یا متوسط قرار می دم تا بتونم با فریم نسبتا قابل قبول این بازی رو اجرا کنم یا اگه بخوام جزئیات رو کمی بالا ببرم از خیر فریم روان می گذرم و الا نمی شه که معجزه کرد یعنی یه کاری کرد که پردازنده گرافیکی و یا پردازنده سیستمی بتونه بیشتر از قدرت خودش خروجی داشته باشه ، اما خوب سازنده بازی کامپیوتری نمی دونه قدرت مخاطبش در چه حدیه بنا بر این اونو با حد اکثرکیفیت گرافیکی ممکن برای کامپیوتر منتشر می کنه البته در اون تنظیماتی رو قرار می ده تا کسایی که قدرت سیستمشون پایینتره بر اساس توانایی سیستمشون جزئیات رو تنظیم کنن و حد اقلهای لازم برای اجرای اون بازی رو هم اعلان می کنه ، اما در کنسول سازنده بازی می دونه که توانایی کنسول در چه حدی و سطح گرافیکی بازی رو در حد توانایی کنسول فیکس می کنه چون می دونه بیشتر از اون به درد صاحب کنسول نمی خوره از این جهت بعضی به اشتباه فکر می کنن که این که بازی در کنسول سریع و روان اجرا می شه به دلیل توانایی بالای کنسوله که با یه چیپست گرافیکی متعلق به سال 2006 بازیهای سال 2012 رو مثل سیستمهای امروزی راحت و سریع اجرا می کنه. شاید کسی که بازی های کنسولی رو با همون بازی در یک پی سی به روز به لحاظ گرافیکی ( ولو یک گرافیک میانه خوب ونه لزوما عالی) ندیده باشه و فقط سروکارش با کنسول باشه طبیعتا نمی تونه به درستی بین این دو مقایسه کنه و کاستی گرافیکی بازی در کنسول رو احساس کنه مخصوصا که در کنسولها جوری جزئیات رو کم می کنن که بازی همچنان ظاهر قابل قبولی داشته باشه اما وقتی یه بازی رو در یه کنسول دو سه سال قبل و همون بازی رو در یه پی سی با گرافیک به روز می بینیم کاملا تفاوت محسوسه.
معنای دیگه بهینه سازی ؛ اینه که اگه تو اون بازی باگ داشت براش پچ بنویسیم تا مشکل برطرف بشه همون طور که کنسولها بایوسشون و ارتقاء میدن و برای بازیها پچ می نویسن که همراه خود بازی قرار داده می شه و به صورت نصب شده به دست کاربر می رسه . در کامپیوتر هم درایور ها حتی زودتر از بایوس کنسولها ارتقاء پیدا می کنه و بلکه کامپیوتر ها در این زمینه جلوتر هم هستند چون نویسندگان درایور های کارت گرافیکی همونهایی هستند که برای کنسولها چیپست گرافیکی طراحی کرده اند. و در موارد ضرورت که مشکل عمده ای پیش میاد سازندگان بازی پچهایی رو برای بازیها می نویسند تا مشکل حل شه بنا بر این در این مورد هم تفاوت چندانی بین کنسوی و پی سی نیست.
یکی دیگه از حرفهایی که بعضی می زنن اینه که به مرور هر چی می گذره چون بازیسازا به توانایی کنسول اشراف بیشتری پیدا می کنن کیفیت بازی کنسولها بالاتر میره .بعضی از کسایی که این حرف رو می زنن گمان می کنن که کنسول وسیله ای بس پیچیده و پیشرفته است که هر چی می گذره توانایی های مرموز و مخفی اون کشف و قابل استفاده می شه ، بحثی نیست که به مرور زمان بازیسازها با کنسول آشناتر می شن اما این جور هم نیست که چون روز به روز توانایی مخفی کنسولها کشف می شه کیفیت بازیها پیشرفت می کنه مثل این که کنسول یه منبع قدرته که روز به روز چیزهای تازه ای از ش تراوش میکنه!
بلکه دلیل مهم بالارفتن کیفیت بازیها به دلیل پیشرفت نرم افزاری صنعت بازی است همون طوری که سخت افزارها پیشرفت می کنن نرم افزارها هم پیشرفت می کنن ونسخه های جدیدترتر اونها به بازار میاد و عیوب نسخه های قبلی برطرف می شه واین پیشرفت کلی دنیای بازی است و افزایش کیفیت گرافیکی در عرض چند سال هم در مورد کنسول و هم در مورد پی سی صدق می کنه الان بازیهای کم حجم رو هم نگاه کنید می بینید نسبت به چند سال قبل اونها هم پیشرفت خارق العاده ای داشتن
و الا کنسول یه دستگاهه با قطعات مشخص گرافیکی و پردازشی و توانایی مشخص و چیزی نداره که از بازیسازها در اون قسمتی که برای ساخت بازی مورد نیازه ازشون مخفی باشه که بعدا کشفش کنن
یه فرق دیگه که برخی در تفاوت بین کنسول وپی سی بر روی اون تاکید می کنن اینه که در کنسول سیستم عاملی مانند ویندوز نیست که منابع سیستم و مصرف کنه یا برخی نرم افزارهایی که همیشه در حال اجرا هستم مثل آنتی ویروسها ،
در کنسول سیستم عامل نسبتا کوچکی وجود داره که فقط در خدمت اجرای بازی هست و خودش دیگه مزاحم نیست البته این حرف تا حدی درسته و این برنامه های پشت برده و خود سیستم عامل مقداری از پردازش پردازنده و مقداری از رم رو اشغال می کنن
اما معمولا این مقدار درمورد ویندوز وقتی بازی اجرا می شه کمترا ز 10 درصده و بلکه 5 درصده شما وقتی سیستم بیکاره اگه به تسک منیجر نگاه کنید میبینید درصد پردازش پردازنده 5 الی نهایت 10 در صده و اگه شما یه پردازنده متوسط به بالا داشته باشید مشکلی پیش نمیاد برای کسایی که در بستن سیستمشون نگاهی هم به گیم دارن معمولا اونقدر رم دارند که باز ویندوز برای بازی مشکل ساز نباشه. در حالت اجرای بازی هم که تقریبا تمام توانایی کارت گرافیک در اختیار گیم هست( و مهمترین عامل اجرای خوب یک بازی همون کارت گرافیکه) و کارت گرافیک منابعش تقریبا کامل در اختیار بازی است بنا براین این مسئله هرچند تا چند درصدی ایجاد تفاوت می کنه (حالا مقدارش رو دقیق نمی دونم ) اما اون جوری که برخی در اون افراط می کنن نیست.

اول اینکه یه مقدار نوشته ها رو پراگراف بندی کن تا ادم بتونه بخونه .
دوم اینکه مثال اولت از نظر من خیلی بی ربط و اشتباست . چون پهنه بهینه سازی تو کنسولها خیلی گسترده تر از اون مثالی هست که شما زدی .
سوم اینکه مثال دوم هم به نظرم تا حدودی میتونه درست باشه . اینکه ورژنجدید نرم افزار میاد درسته . اما اینکه میگی چیزی برای کشفتو سخت افزار نیست هم درسته و هم غلط !

درسته چون میزان مشخصات هر سخت افزار کنسولی ایبرای سازنده بازی مشخصه . اما اگر معماری سخت افزار جدید باشه ، سازنده تا بخواد بهترین روش استفاده از تمام منابع سخت افزاری کنسول رو پیدا کنه چند سال طو میشکه . تازه بعد از پیدا کدنش هم باید بتونه کدها رو به صورت بهینه در بیاره تا بتونه از نهایت پهنای باندموجود به درستی استفاده کنه .

اگر با الگوریتم و طراحی فلوچارت آشنایی داشته باشی ، میتونی متوجه بشی که یه کد برای مثلا شلیک کاراکتر اصلی به دشمن ، میتونه 100 خط باشه یا اینکه به صورت بهینه 8 خط باشه ! اینطوری به جای اینکه سخت افزار بیاد و 92 خط دیگه رو پردازش کنه و پهنای باندرو بیخودی اشغال کنه ، یتونه پهنای باند رو برای مصارف دیگه استفاده کنه تا بازی از دید بصری بهتر بشه . برای همینه که هر سالی که از عمر کنسول میگذره با بازیهای بهتری روی اون گنسول مواجه میشیم .
 

victor hogo

کاربر سایت
Dec 20, 2011
3,748
نام
علی
اول تشکر میکنم از نویسنده بابت این مقاله ی ارزشمند...البته من اطالاعات سخت افزاری کمی دارم ولی خب مقاله رو کامل خوندم چون عاشق سونی هستم :x
این رو بگم که به نظرم مقایسه pc و ps4 با هم کاملا اشتباهه و اون هم به معماری متفاوت کنسول هست که باعث جلوگیری از این امر میشه!!
با یک مثال میگم : الان سخت افزار پلی 3 یک چیز از رده خارج شده محسوب میشه که نمونه ی مشابه اون در پی سی الان مدتهاست از دور خارج شده و باصطلاح فسیل شده هستن اما همین سیستم ضعیف قراره گرافیک اعجاب بر انگیزه the last of us رو برامون به ارمغان بیاره و یا نگه کنید به گرافیک های حیرت انگیز آنچارتد 3 و خدای جنگ : معراج و فارکرای 3 و... روی این کنسول....
کلا حرفم این هست که این مقایسه هر رو فقط میشه رو کاغذ انجام داد ولی معماری خاص کنسول باعث میشه که به مراتب بهتر از پی سی ها مشابه و حتی پی سی های قویتر باشه !!!
 

mhdt199

کاربر سایت
Mar 15, 2010
110
اول اینکه یه مقدار نوشته ها رو پراگراف بندی کن تا ادم بتونه بخونه .
دوم اینکه مثال اولت از نظر من خیلی بی ربط و اشتباست . چون پهنه بهینه سازی تو کنسولها خیلی گسترده تر از اون مثالی هست که شما زدی .
سوم اینکه مثال دوم هم به نظرم تا حدودی میتونه درست باشه . اینکه ورژن جدید نرم افزار میاد درسته . اما اینکه میگی چیزی برای کشفتو سخت افزار نیست هم درسته و هم غلط !

درسته چون میزان مشخصات هر سخت افزار کنسولی ایبرای سازنده بازی مشخصه . اما اگر معماری سخت افزار جدید باشه ، سازنده تا بخواد بهترین روش استفاده از تمام منابع سخت افزاری کنسول رو پیدا کنه چند سال طو میشکه . تازه بعد از پیدا کدنش هم باید بتونه کدها رو به صورت بهینه در بیاره تا بتونه از نهایت پهنای باندموجود به درستی استفاده کنه .

اگر با الگوریتم و طراحی فلوچارت آشنایی داشته باشی ، میتونی متوجه بشی که یه کد برای مثلا شلیک کاراکتر اصلی به دشمن ، میتونه 100 خط باشه یا اینکه به صورت بهینه 8 خط باشه ! اینطوری به جای اینکه سخت افزار بیاد و 92 خط دیگه رو پردازش کنه و پهنای باندرو بیخودی اشغال کنه ، یتونه پهنای باند رو برای مصارف دیگه استفاده کنه تا بازی از دید بصری بهتر بشه . برای همینه که هر سالی که از عمر کنسول میگذره با بازیهای بهتری روی اون گنسول مواجه میشیم .
با تشکر از این که قابل دونستید و نقد مطلب منو گفتید .همین جا لازم می دونم از مطالبتون تو این فروم تشکر کنم.
اما پاسخ که نه بلکه یه دفاعیه کوچولو البته با اجازه از شما کاربر آگاه و مطلع
در مورد پاراگراف حق با شماست البته مطلب اونقدر هم طولانی نبود و خیلی هم خالی از پاراگراف نبود!
در مورد بهینه سازی هم در متن من عبارت ؛ از یک نگاه بود یعنی اگه منظور از بهینه سازی اونه که من می گم که البته از یک نگاه هم همینه این امر چیزیه که در مورد پی سی هم ما انجام می دیم.خوب اگه شما ابعاد دیگه ای از بهینه سازی رو در کنسول ها سراغ دارید که متفاوت از اینه که من گفتم و تاثیر قابل توجهی در اجرای بازی داره بفرمایید خوشحال می شم استفاده کنم
واما بخش بعدی این بود که گفتم همه دلیل پیشرفت بازیهای کنسول به مرورزمان یا دلیل عمده اون این نیست که بعضی بزرگنمایی می کنن و اونو به کشف اسرار و قابلیتهای کنسول مربوط میدونن بلکه بخش اصلی این پیشرفت مدیون پیشرفت کلی نرم افزاری صنعت گیم در طول زمانه که سال به سال این امر اتفاق می فته و در مورد پی سی هم صادقه من با کارت گرافیک دوسال قبل خودم الان بازی های به مراتب بهتری رو نسبت به زمان خریدتجربه می کنم
خوب اینی که شما می فرمایید یعنی مثلا تبدیل یک فرمان 100 خطی به 8 خطی گمان کنم همونه که من عرض کردم یعنی پیشرفت نرم افزاری در صنعت بازی اعم از کنسول و پی سی
در دنیای پی سی هم پردازنده جدید گرافیک جدید رم جدید چیپست های جدید سیستم عامل جدید می یاد که باعث می شه بازی نویسان تلاش کنن و برای استفاده از قابلیت اونها نرم افزارهاشونو بهینه کنند حتی بهینه سازی نرم افزار در مورد سخت افزارهای قدیمی هم روز به روز ادامه داره
البته کنسولها علاوه بر سخت افزار جدید یه شکل جدیدی از اسمبل رو هم ارائه می دن که مضاف بر رایانه هاست که نمی تونه اونقدرها هم تاثیر داشته باشه
خوب من هم دوست دارم که فکر کنم می تونه یه سخت افزاری ساخته بشه که با گرافیک ثابت همچنان می تونه تا چندین سال گرافیک برتر یا حداقل برابر با گرافیکهای نوتر و به روزتر ارائه بده
همونطور که برخی طرفدارن شیفته کنسول با برخی ادله غیر قطعی اینو تبلیغ می کنن
من هم دوست دارم سخت افزاری ساخته بشه که چیپست گرافیکی اون علی رغم این که طبق برخی شواهد و قراین قابل اعتنا از برخی از چیپستهای گرافیکی زمان خودش هم ضعیفتره اما می تونه اعجازآساقدرتی بیشتر بلکه چند برابر ارائه بده
اما آیا واقعیت همونه که تبلیغ می شه یا ما دلمون می خواد؟
شکی نیست کنسولهای با اجرا و نمایش قابل قبول فضای لذت بخش و زیبا وراحت و کاربر پسندی برای بازی فراهم می کنن
اما ایا این لزوما به معنی قویترین بودن اونهاست؟
 
آخرین ویرایش:

mohamada

کاربر سایت
May 30, 2011
1,365
نام
محمد
اقا کسی نمیدونه ps4 تا چند فریم رو ساپورت میکنه؟!
یه جا خوندم تا 240 فریم در ثانی ساپورت میکنه راسته؟!!!!!!
 

Sobhan_23

کاربر سایت
May 31, 2009
4,159
نام
سبحان
همونطور که یکی از دوستامون اشاره کردن پی اس 4 برای بازی بهینه شده و میتونه از همه قدرت سخت افزارش برای اجرای یه بازی استفاده کنه چیزی که هیچوقت در کامپیوتر شخصی ممکن نیست چون ویندوز برای اینکار بهینه نشده مگه اینکه یه نفر یه سیستم عامل مخصوص بازی بنویسه!که بعید میدونم.یه چیز دیگه که در کنسول خودنمایی میکنه یا حداقل در اکثر بازی ها نرخ فریم ثابت هست که این امر باعث لذت هرچه بیشتر از بازی میشه ولی فریم ثابت معمولا برای ویندوز جواب نمیده و کامپیوتر با تمام توانش پردازش میکنه تا بالاترین فریم برسه و ممکنه در یه صحنه شلوغ به 24 افت کنه در یه صحنه خلوت بشه 60.چیزی که اینجا مطرحه اینه پردازنده کنسول مخصوص بازی طراحی شده و از تمام توانش برای نمایش گرافیک بازی بهره میبره ولی اگه شما از آخرین قدرت کامپیوترتون استفاده کنید کامپیوتر شما ری استارت میشه!چون این کار برای ویندوز تعریف نشده!
 

TIEST0

کاربر سایت
Oct 27, 2011
126
نام
MUHAMMAD
همونطور که یکی از دوستامون اشاره کردن پی اس 4 برای بازی بهینه شده و میتونه از همه قدرت سخت افزارش برای اجرای یه بازی استفاده کنه چیزی که هیچوقت در کامپیوتر شخصی ممکن نیست چون ویندوز برای اینکار بهینه نشده مگه اینکه یه نفر یه سیستم عامل مخصوص بازی بنویسه!که بعید میدونم.یه چیز دیگه که در کنسول خودنمایی میکنه یا حداقل در اکثر بازی ها نرخ فریم ثابت هست که این امر باعث لذت هرچه بیشتر از بازی میشه ولی فریم ثابت معمولا برای ویندوز جواب نمیده و کامپیوتر با تمام توانش پردازش میکنه تا بالاترین فریم برسه و ممکنه در یه صحنه شلوغ به 24 افت کنه در یه صحنه خلوت بشه 60.چیزی که اینجا مطرحه اینه پردازنده کنسول مخصوص بازی طراحی شده و از تمام توانش برای نمایش گرافیک بازی بهره میبره ولی اگه شما از آخرین قدرت کامپیوترتون استفاده کنید کامپیوتر شما ری استارت میشه!چون این کار برای ویندوز تعریف نشده!

جک سال 92 ...ددی
 

Fratos

کاربر سایت
Aug 23, 2006
16,071
جک سال 92 ...ددی
شما میتونی خودت رو با همین چیزا مشغول و سرگرم کنی ولی FACT اینکه که در طول عمر یک یا زیر یک ساله بهترین و تاپ ترین کارت گرافیکی PC شاید 2 تا بازی عرضه بشه که بتونن از توانائی های اون استفاده کنن.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر