بازگشت قدرتمند | نقدی بر Crysis 3

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
MGAME1b7cdaf2c4a94f9d5943bfee6f53ce60.png

  • Crysis 3
  • PC, Xbox 360, Playstation 3
  • Published by Electronic Arts
  • Developed by Crytek GmbH
  • French release: Available
  • US release: Available

مقدمه :

چند سال پیش استدیویی گمنام با سرمایه گذاری بر روی تکنلوژی ساخت موتور شروع به منتشر کردن تریلر هایی تکنیکی از موتور خود کرد که صنعت بازی را به لرزه درآورد . این تریلرها از لحاظ تکنیکی وبا توجه به زمان خود آنقدر پر جزئیات و با کیفیت بودند که صنعت بازی را با این سوال مواجه کردکه آیا این تریلر ها میتوانند تبدیل به بازی شوند یا خیر ! تقریبا 1 سال ونیم پس از معرفی موتور و تبلیغات وسیع برای آن نام شرکتی گمنام به نام Crytek بر سر زبانها افتاد . این استدیو پس ازمدتی اعلام کرد قصد تجاری سازی موتور خود را ندارد و در حال ساخت یک بازی برای به چالش کشیدن سیستم های کامپیتوری است . پس از ساخت و اتمام بازی ، بازی جدید این استدیو با نام Crysis راهی بازار های جهانی عرضه شد و در آنزمان قدرتمند ترین سیستم ها قادر به اجراکردن آن نبودند . حتی اوایل ظهور کارت های سری GTX ، این کارت ها هم با این بازی مشکل داشتند و توان اجرای بازی در رزولوشن ها بالا و فعال بودن تمام ف/یلترها را نداشتند.

پس از عرضه Crysis 1 ، این بازی موجی از نقد های مثبت را به دنبال داشت و پایه ثابت بنچمارک تمام سخت افزار ها قرار گرفت . Crysis یک تنها شامل یک Spin -Off بود و با نمرات بالایی که بازی اصلی و بسته الحاقی دریافت کردند ، مجوز ورود به دنیای کنسولی را دریافت کردند . پس ازآن بود که نسخه دوم بازی برای کنسولها منتشر شد وعلی رغم گام هایی بلند برای فتح قله های گرافیک کنسولی ، انتقادات اساسی و جدی به بازی وارد شد . تمام این حوادث درنهایت منجر به ساخت نسخه سوم بازی شد که ازلحاظ داستانی ادامه دهنده نسخه های قبلی است ، بااین تفاوت که ازلحاظ گرافیک کنسولی به نقطه ای دست نیافتی رسیده است . اما آیابازی ارزش خروج از انحصار PC را داشت ؟!

Crysis-3-canyon-600x301.jpg



گل خانه ای عظیم ، میراث Crysis 2 !


24 سال از وقایع نسخه دوم بازی میگذرد و داستان بازی در سال 2047 دنبال میشود . این بارهم بازیباز درنقش Prophet به مبارزه بادشمنان خود میرود . جایی که گروهی پر قدرت به نام C.E.L.L تمامی شهر نیویورک را تحت کنترل خود در آورده و جلوی نفوذ موجودات فضایی به نام Ceoh را گرفته . به همین دلیل این گروه شهر نیویورک را همچون کلخانه ای بزرگ در آورده اند و در نقاط مختلف شهر حصارهایی گنبدی شکل به نام Nano-Dome نصب کرده اند تا بتوانند جلوی تهاجم فضایی ها را بگیرند . حوادث بازی در شبه جزیره منهتن اتفاق میافتد ، جایی که یکی از مهمترین Nano-Dome ها با نام Liberty-Dome قرار دارد . تغییرات و ساختار های حصار مانند نیویورک ، شهر را همانند یک گلخانه عظیم همراه با آب وهوای مرطوب در آورده و شاهد تلفیقی از محیط جنگلی و محیط شهری هستیم و این محیط ها ......



گیم پلی :

همانطور که در بالا اشاره کردیم بازی Crysis 3 همانند نسخه قبلی خود در شهر انجام میشود . اما شهری متفاوت . شهری جنگلی و بسار زیبا . در واقع هدف سازندگان بازی از تلفیق شهر وجنگل و ایده ناب آنها دلداری به هوادارن نسخه اول ومنتقدان نسخه دوم بازی بوده و با این کار لوکیشن هایی بی نظیر در دل نیویورک پدید آمده اند که چشم هر بازیبازی را نوازش میدهند . بازی حال حاضر ترکیبی است از بازی نسخه اول و نسخه دوم . محیط های بازی به نسبت نسخه دوم بسیار باز و گسترده تر شده اند و اصلاحالت خطی و محدود را ندارند . روند داستانی بازی اصلا جالب نیست و در مقابل نسخه های قبلی افت کرده و همینطور کلیت گیم پلی بازی همان 2 بازی گذشته هست با این تفاوت که اِلمانهای جدید ، سبک گیم پلی بازی را عمیق تر از گذشته کرده اند و قابلیت انجام بازی را برای هر نوع سلیقه ای فراهم کرده است .

همچنان همانند نسخه های قبل با گیم پلی بسیار نرم روبرو هستیم . Prophet به بهترین شکل ممکن بادشمنان خود میجنگد و به راحتی در مقابل بیگانگان ایستادگی میکند . گیم پلی کلی بازی شامل تغییراتی بوده که بیشتراین تغییرات در بیگانگان قابل مشاهده هست و شاهد اضافه شدن دشمنان جدیدی به بازی هستیم که بازیباز را ناخود آگاه یاد فیلم AVP می اندازد . مهمترین دشمن بازی Scorcher نام دارد . این دشمن یک موجود شبیه به سوسک آهنی با سری شبیه به افتاب گردان است که از دهان خود آتش به بیرون می افکند . این دشمنان اغلب در دسته های 3تا 6 تایی در محیط حضور دارند . این دشمنان قاتل اصلی بازیبازان مخفی کار هستند . دشمن جدید دیگری که به بازی اضاف شده Seeker نام دارد . Seeker ها نیز ربات های پرنده ای هستند که درهوا شناورند و به راحتی میتوانند از حضوربازیباز در محیط آگاه شوند و با آژیرهای ممتد خود دیگر بیگانگان را باخبر کنند .

مهمترین و بهترین ابجکتی که به گیم پلی بازی اضافه شده کمان Prophet است که به عنوان سلاحی بی صدا نقش بسیار مهمی را برای عاشقان سبک مخفی کاری ایفا میکند . کمان ، تنها سلاحی است که استفاده از آن باعث بر هم خوردن حالت Stealth نمیشود ودر واقع کاملترین سلاح بازی است . اما مشکل آن کمبود تیر های آن است و بر عکس ازتیرهای متنوع با قدرت تخریب بسیار زیاد استفاده میکند . برای اولین بار در سری Crysis بازیباز قادر به استفاده از سلاح بیگانگان است و برای استفادهاز آنها نیز به قابلیت های نانوسوئیت نیاز دارد . یکیاز مهمترین سلاح های بازی که با بیه سازی DNA قادر به استفاده ازآن هستید Typhoon نام دارد که قادر است در هر دقیقه 500 تیر شلیک کنید . آخرین سلاح اضافه شده به بازی هم Plasma Cnnon نام دارد که شبیه راکت لانچر است واز قدرت بسیار بالایی برای نابود دشمنان استفاده میکند .

Crysis-3-600x300.jpg



نانوسوئیت یکی دیگر ازتغییرات کلی گیم پلی بازی بوده که شامل ویژگی های جدیدی شده . نانوسوئیت بازیباز این بار قابلیت هک تمامی برجک های سلاح ، درها ، مین های ضد ذره ،و ... را بر ضد خودشان دارد و علاوه بر آن قابلیت شبیه سازی DNA بیگانگان برای استفاده از سلاح آنان را به بازیباز میدهد . در سری Crysis سلاح بیگانگان همواره جزئیاز بدن آنها محسوب میشده و بازیباز برای استفاده از آنها نیز ، باید انها را با استفاده از شبیه سازی DNA هک کند . موارد جدید دیگری که به نانوسوئیت اضافه شده شامل ارتقا های اضافه برای هر سلاح و همینطور آپگیرید قابلیت های قبلی و جدید این ذره است که بازیبازرا قادر به انجام فعالیت هایی بیشتر از زمان اولیه با ذره میکند .

چالش جدی این شماره مربوط به هوش مصنوعی بازی بوده و بر خلاف صحبت های سازنده ، هوش مصنوعی همچنان دارای باگهای مختلفی است . اما در کنار این باگ ها شاهد افزایش وتنوع هوش مصنوعی بازی نیز هستیم . به طوریکه بیگانگان در صورت شک کردن به شما یا مشاهده شما دسته جمعی به سمت شما یورش میاورند . اما به دلیل برخی باگها موجود در بازی شاهد توقف آنها یا حرکت های تکراری آنها و یا شاهد نظاره شما از راه دور توسط آنها هستیم . علاوه بر مشکلات هوش مصنوعی که به آنها اشاره شد ، افت سرعت فریم بسیار کمی در برخی از نقاط مشاهده میشود . مشکل دیگر که همانندنسخه دوم بازی است ، کمبود دشمنان بازی و هجوم آنها در دسته های 8 تا 10 نفره است که البته شاید به دلیل گرافیک بسیار بالای بازی قابل توجیه باشد .


فتح قله های گرافیک و شروعی برای نسل بعد گرافیک بازی های کامپیوتری :

هیچ چیز جلودار گرافیک بی حد و مرز بازی حتی روی کنسولهای خانگی نیست . CryEngine 3 نام نسخه موتور ارتقا یافته بازی است که وظیفه رندر و پردازش محیط بی نظیر بازی را دارد . محیط بازی و طبیعت بکر و زنده بازی کامل Real Time اند و CryEngine 3 در همین بخش ها قدرت خود را به رخ حریفان میکشد . طراحی لوکشن ها و محیط های بازی بی نظیر وبسار زیبا است و سازنده بو خوبی توانسته نیویورک سیل زده و با اب وهوایی مرطوب را به رخ مخاطب بکشد . ازطرفی میتوان به طراحی هنری بازی شاره کرد که بسیار بی نظیر و عالی است و قطعاچنین جنگلهای انبوه بارانی را در دل هیچ شهر دیگری نخواهید یافت . ازمحیط ها و کوه های بزرگ حاصل از انفجارو تخریب شهر ، تا محیطها وساختارهای عظیم شهری و طبیعی که در دل منهتن ایجاد شده اند همگی گواهی بر طراحی هنری بی نظیر لوکیشن های بازی دارد . نور پردازی بازی به قدری خارق العاده هست که توانسته حس بی نظیر مه ، دود و جنگل های حاصل از اب وهوای مرطوب و بارانی را به رخ بازیباز بکشد .

Review610.jpg



نورپردازی وجلوه های مختلف بازی به قدری زیباست که گاهی بازیباز فقط به محیط بازی مینگرد و بی اختیار غرق در محیط های خارق العاده بازی میشود . ( فقط کافی است لحظه ای ورود به منهتن و لحظه ای که دروازه عظیم شهر برای شما باز میشود را به خاطر آورید ) یا ( بعداز ریزش کوه و هجوم بیگانگان به جلوه های عظیم دود ومه که جلوی نور خورشید را گرفته است و است نگاهی بی اندازید ) . جلوه های تکنیکی بی نظیری در بازی به کار گرفته شده است که به رخی از آنها اشاره میکنیم :




  • [*=right]در Crysis 3 شاهد زیباترین و طبیعی ترین اب در دنیای بازیهای رایانه ای هستیم و بی شک زیباترین جلوه آب را شاهد هستید .
    [*=right]Real time Volumetric Cloud Shadow ین تکنیک برای خلق سایه ، دود ، مه و ابر های حجیم به صورت زنده و Real است .
    [*=right]Pixel Accurate Displacement Mapping از این تکنیک برای خلق پیکسل های برجسته و طبیعی تر استفاده میشود .
    [*=right]Tessellated Vegetation از این تکنیک برای فرش کردن محیط با سبزه وعلف ودرختان به صورت Real و با بالاترین و بی نظیر ترین کیفیت بافت استفاده میشود .
    [*=right] Composite 3D Lens Flares & FX این تکنیک برای روشنایی های خیره کننده محیط به صورت Real و کاملا ترکیبی است .
    [*=right]Procedural HDR Flares and Shaps این تکنیک برای خلق نورهای HDR با توجه به منبع و با توجه به شکلهای نور آبجکت های محیط است .
    [*=right]3D Generation Real-Time Global Illumination این تکنیک برای خلق سه بعدی به صورت کامل بر روی یک محیط است ( مثل خورشید ).
    [*=right] Dynamic Water Volumetric Caustics این تکنیک برای خلق اب های حجیم با جلوه های تند و آرام و به صورت کاملا Real است .
    [*=right]Real -Time Volumetric Fog Shadow این تکنیک برای ساخت سایه های حاصل از مه های حجمی است بر اثر باران و ابشاراست .
    [*=right] Real -Time Area Light از این تکنیک نیز برای ساخت نورهای کاملا Real استفاده میشود .
    [*=right]Unlimited Particle FX Lighting این تکنیک نیز برای ساخت جلوه های ذرات بر اثر نور ، جرقه و روشنایی به صورت نامحدوداستفاده میشود .
    [*=right]Integrated Cloth & Vegetation Simulation شبیه سازی یکپارچه سازی پوشش گیاهی وپارچه ، لباس و .. بر اثر باد .


c3dsvn0ydvwmddfo3dw.png

Tessellated Vegetation

cgox5d64q19ny6o83vba.jpg

n834cih99xtwrf30g5.jpg

Pixel Accurate Displacement Mapping

op76jog4c44g2mx0ak.jpg

Integrated Cloth & Vegetation Simulation

تکنیکهای بالا مهمترین و قدرتمند ترین تکنیک هایی هستن که بسیاری از موتور های بازی سازی فاقد آنهاست.

بخشی دیگر از گرافیک بازی به مدل سازی بی نظیر تمام دنیای Crysis برمیگرد . مدلسازیها در بازی در بالاترین حد کیفیت پیکسلی برای هر بافت قرار دارند و این مدلها حتی برای بیگانگان هم رعایت شده اند . ( کافی است اولین بار که بیگانگان را در روز میبینید ، با اسلحه دوربین دار روی پا وبدن آنها زوم کنید تا از جزئیات و کیفیت بافت آنها شگفت زده بشید ) . انیمشین های بازی هم در حدبسیار بالایی قرار دارند و تمامی آنها Motion Capture شده اند و بسیار نرم و با جزئیاتی بی نظیر و نسل بعدی در بازی به صورت Real-Time اجرا میشوند . تمامی میان پردههای بازی In-Game اند و هیچ چیز غیر Real در بازی وجود ندارد . صحبت در باره گرافیک و جلوه ها و افکت های بازی Crysis بیش به اندازه یک کتاب خواهد شد وتنها توصیه نگارنده به شما انجام بازی و دیدن تک تک جزئیات بی نظیر این بازی است . نکته بسیار مهم در رابطه با موتور بازی ، مچ بودن موتور با X360 و API مایکروسافت یعنی DX10.1 است . این مورد به خوبی توانسته نمایش دیداری بازی را بری روی X360 به نسبت PS3 بهبود دهد . اگر به صفحه اصلی CryEngine 3 ویکی پدیا مراجعه کنید ، میبینید که بیشتر بازیهای ساخته شده با این موتور مختص پلتفرم x360 است . این موضوع نشان از هماهنگی کامل این موتور با X360 را دارد .

Crysis-3-Psycho-600x300.jpg



طبیعتی زنده ، صدایی زنده :

اکوسیستم واقع گرایانه محیط باعث خلق صدا گذاری و موسیقی کاملا زنده برای محیط بازی شده . طبیعت و جنگل بازی خلاقیت را برای نوازندگان باز گذاشته تا بتوانند انواع افکت ها و صدا گذاری های محیطی خود را انجام دهند . در بازی شاهد صدای بسیار طبیعی محیط ، غورباقه ها ، بال زدن سنجاقک ها وصدا گذاری عالی سلاح های بازی هستیم . تمام صداهای بازی Real و به صورت استریو HDR ظبط شده اند تا بهترین و طبیعی ترین جلوه صدا را ایجاد کنند . صداگذار شخصیت Prophet هم همانند گذشته ( جیمز وینسنت ) است و بهخوبی از پس صدا گذاری این کاراکتر بر آمده .



امتیازات بازی

k6z4hbsmg0hdd90xmv4h.jpg


متای بازی

c5616_.png




 
آخرین ویرایش:

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
مرسی به خاصر نقد حسین جان !

به نظر من این گرافیک با این گیم پلی ضعیف ؟ حیف شد!

خواهش میکنم . واقعا . البته گیم پلی بازی بهنظرم بی نظیره .خیلی نرم و خوش دست و روونه .

من متوجه نشدم این نقد برای کدام پلتفرم است !؟ PC ، Xbox یا PS3 !!?

اولی :d
 

S0lid Snake

کاربر سایت
Sep 26, 2012
2,105
نام
آرمان
Crysis 3 به جز گرافیک دیگه هیچ چیزی نداره ، داستانش فوق العاده پوچ و بی معنی

گیم پلی ...

ولی گرافیکش عالیه هر چند هنوز هم لقب بهترین گرافیک کنسولی مال آنچارتد 3 هستش

از نقدت ممنونم
 

mehran96

کاربر سایت
Feb 26, 2013
60
Crysis 3
ولی گرافیکش عالیه هر چند هنوز هم لقب بهترین گرافیک کنسولی مال آنچارتد 3 هستش
فکر کنم نسله بعدم هیچ بازی نتونه این لقبو از uncharted 3 بگیره:|این بازی از لحاظ گرافیکی یک سروگردن از تمام بازیای این نسل بالاتر بود
بهت پیشنهاد میکنم یک سری این بازی رو تموم کنی 100 درصد نظرت عوض میشه
من خودم طی بازی هی به سازنده هاش ایراد میگرفتم که تعداد زیاد دشمنا نمیزاره بتونم با خیال راحت به محیطا و رودخونه های بازی یه دل سیر نگاه کنم
 

kaizershauze

AMOR CTPACTb 信念 RÊVES
کاربر سایت
Jul 6, 2012
14,730
نام
امین رضا
خوب ایرادش چیه ؟ میخوای تغییرش بدم ؟ معمولا بهترین متا رو مد نظر قرار میدن ، نه بدترین متا رو .

اونی رو در نظر میگیرن که بیشترین نقد رو داره+تو نسخه ی XBOX رو بازی کردی پس بهتره که مال همون نسخه رو هم بگذاری

پ.ن:من بازی رو تموم نکردم پس نمیتونم نقدت رو بخونم :D
 

ROGamer

کاربر سایت
Dec 7, 2012
86
اقا نام رد هر کی بییاد نسخه ی pc ی این گیم با گیمی دیگه مقایسه کته :D باور کن اصلا یه چیززه ه ه ه عجیبی من با این کل بازی های ایندرو میزنم نگید نه اینکارووو میکنم اصلا یه چیزی عجیبه....

خواهشن بازیرو با این گیما مقایسه نکنید اصلا در حددش نیسسن این حقیقت اگر چیزی که خیلی از ماها ببنیم بقیه هم ببینم میفهمن ما چه میگیم...


من کار به نسخه ی کنسول ندارم نسخه ی pc اصلا هم رده نداره به هیچ شکل خیلی خیلی گرافیک فنی و تکنیکی بالاست...
 

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
اونی رو در نظر میگیرن که بیشترین نقد رو داره+تو نسخه ی XBOX رو بازی کردی پس بهتره که مال همون نسخه رو هم بگذاری

پ.ن:من بازی رو تموم نکردم پس نمیتونم نقدت رو بخونم :D

نگران نباش . اسپویل نداره .ضمنا نقد رو قبل از بازی میخونن !
 

Molana

کاربر سایت
Nov 21, 2009
1,975
نام
آکام سیستم ویانا
خوب ایرادش چیه ؟ میخوای تغییرش بدم ؟ معمولا بهترین متا رو مد نظر قرار میدن ، نه بدترین متا رو .

این دیگه از اون حرفاست هااا !!!
شما نسخه ی Xbox را نقد کردی بعد چون دیدی نمره ای که به بازی دادی با متای PS3 بازی ( به علت کم بودن تعداد نقدها ) نزدیکه اومدی متای PS3 را گذاشتی !!!
در صورتی که تعداد نقدهای ثبت شده در متا برای نسخه ی 360 Xbox بیشتره !!
اتفاقاً من به جای شما بودم یا متای پلتفرمی که نقد کردم را میگذاشتم یا لااقل نگاه میکردم ببینم کدوم پلتفرم تعداد نقدهای بیشتری براش ثبت شده !!
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر