Return To Castle Wolfenstein

گفتگو در 'بحث و تبادل نظر پيرامون بازی های PC' ایجاد شده توسط uriel, ‏Dec 17, 2012.

  1. uriel

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Dec 6, 2010
    ارسال ها:
    2,420
    بازگشت به قلعه ی ولفنشتاین


    [​IMG]

    نام بازی: Return to castle wolfenstein

    سازنده(ها): id software, Gray matter

    ناشر: Activision

    تاریخ انتشار: 19 نوابر 2001

    نویسنده: Steve Goldberg

    آهنگساز: Bill Brown

    امتیاز در متاکریتیک: 100/88

    Game spot score : 9.2 /10

    IGN score : 9/10

    یکی از زیباترین بازی هایی که برای PC عرضه شده بازی بازگشت به قلعه ولفنشتاین محصول سال 2001 کمپانی id software میباشد که توسط Gray matter studio ساخته و روانه ی بازار شد. این بازی در حقیقت یک نوع ادامه و سیکوئل برای عنوان Wolfenstein 3D به حساب میاید که در اوایل دهه ی 90 برای کامپوترهای شخصی ساخته شده بود. البته روند داستانی بازی طوریست که میتوان آن را در حقیقت یک Re design و ساخت مجدد برای عنوان اول نیز به حساب آورد و به نوعی بازی سال 91 را در قالب جدیدی همراه با یک روایت داستانی قوی و گرافیک و گیم پلی و صداگذاری جدیدی بازی نمود. قبل از توضیحات ، خدمت خوانندگان عارضم که اگرچه این بازی قدیمیه ولی من تاپیکی با این عنوان پیدا نکردم توی انجمن، از طرفی حیفم اومد بازیه به این زیبایی توی این فروم تاپیک جداگانه نداشته باشه از این رو این تاپیک رو زدم.

    داستان :
    سبک این بازی Historic First person shooter میباشد که همانطور که از نامش پیداست تلفیقی از برخی حقایق تاریخی و تخیلات نویسنده میباشد که داستانی بسیار جذاب را رقم زده است. در واقع نویسنده برای پرداخت داستان این بازی، بستر جنگ جهانی دوم و به طبع آن حکومت خونخوار آلمان نازی و شخص هیتلر را انتخاب کرده و با ارتباط بخشی آن به یک افسانه ی کهن و موجودی شریر که هزار سال قبل از واقعه ی جنگ جهانی دوم میزیسته و به دلیل قتل و کشتارهای بی رحمانه اش توسط طلسمی برای هزار سال در زیر زمین محبوس شده و ارتش آلمان برای پیروزی در جنگ بر این شده تا او را از زندان هزار ساله اش نجات بخشد، در واقع میخواسته خباثت واهداف و تفکرات شوم حاکم بر شروع کنندگان و گردانندگان این جنگ را که المان ها میباشند در قالب یک داستان تخیلی و جذاب روایت کند.
    داستان بازی روایتگر شخصیت محبوب و قدیمی این سری یعنی Wiliam B.J Blazkowicz میباشد. او به همراه یکی دیگر از سربازان متفقین به نام Agent one که در مرکز سری OOSA مخفف Office of secret action فعالیت میکنند طی ماموریتی برای پی بردن به بخش فوق سری آلمان ها که مربوط به قدرت های فوق طبیعی و احیا Heinrich 1 و شوالیه های تاریکی میباشد فرستاده میشوند که متاسفانه پس از اینکه ماموریت آن ها لو میرود دستگیر شده و به زندان های قلعه ی ولفنشتاین منتقل میشوند. Agent one زیر شکنجه ی آلمان ها جانش را از دست میدهد ولی بلازکوویچ موفق میشود که از زندان فرار کند و ماموریت نا تمامش را ادامه دهد. او در این مسیر توسط سازمان OOSA به طور مداوم هدایت میشود تا به قلب سلاح های بیلوزیکی و فوق سربازان آلمانی برسد که توسط تکنولوژیهای پیشرفته و همینطور برخی وردهای شیطانی و کهن ساخته شده اند. مسئول این عملیات آلمان ها یعنی احیاء Heinrich اول بر عهده ی شخصی شیطان صفت به نام Wilhelm Strasse ملقب به Deathshead میباشد. او را در کات سین های بازی مشاهده میکنید ولی هیچ گاه با او روبرو نخواهید شد و متاسفانه با اینکه پروژه ی فوق طبیعی آلمان ها در نهایت بوسیله شما با شکست روبرو میشود ولی کلیدی ترین شخصیت بازی یعنی Deathshead میگریزد و شما مجددا او را در نسخه ی بعدی که سال 2009 روانه ی بازار شد مشاهده میکنید.
    در این مسیر بلازکوویچ علاوه بر سلاح ها و فوق سربازان آلمانی با اسرار تاریکی و جادوهای سیاه نیز روبرو خواهذ شد که توسط فعالیت های آلمان ها برای آزاذ کردن Lord Heinrich ایجاد شده اند، و او به آن ها پی خواهد برد و با آن ها به مبارزه میپردازد، هرچند که این جادوها در برخی اوقات دامن خود آلمان ها را نیز میگیرد و خطراتی را برایشان به همرا میاورد. سرانجام آلمان ها موفق به آزاد کردن Heinrich میشوند و قهرمان بازی با نابودی او و تمام شوالیه های تاریکی ، جادوی سیاه و کارخانه ی تولید فوق سربازان آلمانی را از بین میبرد.

    گیم پلی:

    این بازی یکی از زیباترین گیم پلی های بازی های شوتر هم دوره ی خودش را دارا بود. بازیکن از ابتدای بازی تا انتها محیط های متنوع و زیادی را تجربه خواهد کرد. از زندان های قلعه ی ولفنشتاین تا جنگل ، شهرهای جنگ زده ی جنگ جهانی ، دخمه ها و گورستان های تاریک، کلیساهای قدیمی، آزمایشگاه ها و کارخانه های پیشرفته ی آلمان ها، محیط های برفی و یخبندان، دهکده های آلمانی و.... همه و همه را شامل میشود. شما در طول بازی به شهرهای زیادی قدم میگزارید و به طبع آن محیط های متنوعی راخواهید دید. همینطور دشمنان بازی نیز با توجه به تخیل راه یافته توسط نویسنده به دنیای تاریک جنگ جهانی، از انواع مختلفی برخوردار خواهند بود و تنوع زیادی را خواهید دید. سربازان ساده و سربازان درجه دار متحدین، مردگان و هیولاهای خبیثی که در آرامگاه ها و دخمه ها سکنا دارند، فوق سربازان و ربات های قوی و دستساز آلمان هاو.....
    تنوع سلاح هم بسیار عالیست، بازی مجموعی از سلاح های واقعی و تخیلی را داراست که عملکرد و کارکرد هر کدام ضمن لذت بخش بودن شما را برای رویارویی با دشمنان مختلف و متنوع بازی به چالش میکشاند. از لحاظ پیشبرد داستانی، بازی پس از پایان هر chapter توسط کات سین های نسبتا طولانی ای که مرکز OOSA را به تصویر میکشد و اقدامات مربوط به چپتر بعدی را بازگو میکند، دنبال میشود. در این کات سین ها شما مقامات ارشد سازمان محرمانه ی متفقین را مشاهده میکنید که برای خنثی کردن دسیسه های شیطانی آلمان ها با هم به گفتگو نشسته و خط دریافت ماموریت های بعدی بلازکوویچ را تعیین مینمایند. با توجه به زمان عرضه ی بازی، روایت و پیشبرد داستان بازی بسیار خوب میباشد و به پیشرفت گیم پلی بازی کمک شایانی مینماید. در کل باید گفت بازی با طراحی مکانیک قویه گیم پلی و پیشبرد آن بازیکن را به راحتی تا پایان بازی با خود همراه میسازد.

    گرافیک:

    این بازی که تولید کننده ی آن id software میباشد، از انجین id tech 3 بهره میبرد که یکی از زیباترین گرافیک های زمان خود به حساب میاید که سازنده ی بازی یعنی Gray matter به خوبی با آن به پرداخت صحنه های مختلف جنگ پرداخته. بازی به دلیل ساخت توسط این انجین دارای کیفیت تکسچرهای خوبی(باتوجه به زمان عرضه) میباشد، همچنین با رجوع به آپشن گرافیکی بازی میتوانید میزان رزولوشن و وجود Fog یا مه ، میزان تکسچر و نور پردازی را به دلخواه تغییر دهید، جالب اینجاست که با وجودی که نور پردازی های بازی اسکریپت شده میباشد ولی با تغییر در منوی بازی و آپشن Dynamic lighting و در اوردن آن از حالت off به حالت on تا حدودی نورپردازی های داینامیک محدودی را ملاحضه کنید که در اطراف منابع نوری و مشعل ها و.... دارای پراش های نوری و کم و زیاد شدن منابع نوری اطراف خود میباشند که در نوع خود و با توجه به زمان عرضه ی بازی بسیار عالیست. از طرفی سرعت لودینگ ها بسیار سریع میباشد و فریم دهی و سرعت نبردهای بالایی را در بازی شاهد خواهید بود.


    صداگزاری و موسیقی :

    به جدیت میتوان گفت قویترین قسمت این بازی صداگزاری و موسیقی آن است. یکی از ماندگارترین موسیقی بازی ها برای گیمران مخصوصا گیمران قدیمی، موسیقی های این عنوان میباشد. به قدری موسیقی ها زیبا و متنوع ساخته شده که شما را کاملا در موقعیتی که هستید قرار میدهد. هنوز هم موسیقی های مراحل ترسناک بازی و گورستان ها در یاد و خاطره ی گیمران باقی مانده. همینطور تم موسیقی در مناطق جنگی، لحظات آرام و بدون درگیری بازی، موسیقی Mission briefing ها که در قسمت OOSA نواخته میشد و حتی موزیک منوی بازی هنوزم که هنوزه در یاد و خاطره ی گیمران باقی مانده. صدا گزاری هم در نهایت قدرت ساخته شده، حتی صدای قدم های سربازان، افتادنشان پس از مرگ، صدای برخورد گلوله ها به اجسام و اسیاء مختلف و.... همه و همه به بهترین نحو ممکن ساخته شده اند. در واقع این سری بازی از همان نسخه ی Wolf 3D تا همین نسخه ی اخیر یعنی wolfenstein 2009 تاکید بسیار زیادی بر بخش موسیقی و صداگزاری داشته است. چرا که همان نسخه ی اول هم از بسیاری از موسیقی های واقعی زمان جنگ جهانی دوم استفاده کرده بود و به این منظور موسیقی و صداگزاریه عالی به نوعی شناسنامه ی این بازی محسوب میشود.



    سخن نهایی :

    بازی Return to castle wolfenstein به جدیت یکی از زیباترین بازی هاییست که برای pc عرضه شده که از لحاظ زیبایی و در رده بندی کلی ان را میتوان به راحتی در کنار عناوین شاهکار و ماندگار تاریخ این پلتفرم نظیر Half life ، Doom ، Quake ، Blood و Unreal tournament قرار داد. به تمام pc بازان توصیه میکنم این عنوان رو به هیچ وجه از دست ندن، با اینکه بازی قدیمیه و ممکنه از لحاظ تکنولوژی فرسنگ ها با بازی های غول کنونی مانند Crysis و Farcry و.... فاصله داشته باشه ولی میراثی بس از عظیم و زیبا برای این پلتفرم حساب میشه.

    تصاویر بازی:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]






    ---------- نوشته در 02:30 AM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 02:25 AM ارسال شده بود ----------

    راستش چند وقت پیش این بازیرو دوباره از آرشیوم کشیدم بیرون و نصبش کردم، بعد از این همه سال و برای بار چهارم بازی رو تموم کردم. عجیب بهم حال داد. گفتم تاپیکش رو بزنم اینجا. من خودم Quake فن هستم ولی فکر میکنم بهترین و کاملترین بازی ای که id software ساخته این بازی باشه. خداییش بعد از این همه سال و با وجود تکرار مجدد این بازی بعد از 4 بار هم بازم بی نهایت بهم حال داد:d.

    ---------- نوشته در 02:44 AM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 02:30 AM ارسال شده بود ----------

     
    #1 uriel, ‏Dec 17, 2012
    آخرین ویرایش: ‏Feb 4, 2014
    sub zero, Grey Warden, majidred2011 و 3 نفر دیگر این نوشته را Like کرده اند.
  2. uriel

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Dec 6, 2010
    ارسال ها:
    2,420
    بچه ها بالا عکسشو گزاشتن;). من که از خدامه نسخه ی بعد ساخته بشه.
     
  3. SoRoS

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Apr 10, 2012
    ارسال ها:
    129
    اين بازي سبك اصليش Horror نبود ولي بعضي از مرحله هاش جزو Horror ترين مرحله هايي بود كه تو كل زندگي گيمريم كردم!!:-s
     
    kamyy این نوشته را Like کرده است.
  4. king of north

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Apr 5, 2012
    ارسال ها:
    5,422
    نام:
    سهند
    فک کنم بازیش کرده باشم . اون موقع زیاد بازی نمیکردم ولی خب گریزی ...
     
  5. uriel

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Dec 6, 2010
    ارسال ها:
    2,420
    SoRoS :
    آره خدایی سروش، خیلی تمیز بود اون مراحل Catacomb و crypt و اون دو تا مرحله ی آخر که بر میگردیم به قلعه ی Wolfenstein. جوشون واقعا ترسناکه . اصلا این بازی بخاطر این چند تا مرحله و اون مراحل X labs که توی نروژ بود و داشتن اون super soldier ها و فوق سربازهارو میساختن اینقدر محبوب و معروف شد، خیلی ایده ی داستان بازی عالی بود، این ورود تخیل به واقعه ی جنگ جهانی بازی رو از کسالت نجات که میده هیچ، جذابیتش هم ده برابر میکنه، حتی نسخه ی 2009 هم از این بابت فوق العاده بود، گیم پلی بازی خیلی عالی بود.
     
    SoRoS, sub zero و kamyy این نوشته را Like کرده اند.
  6. king of north

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Apr 5, 2012
    ارسال ها:
    5,422
    نام:
    سهند
    نسخه ی 2009 گرافیکش خوب شده ؟ فرقش چیه ؟
     
  7. Daedalus

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Apr 8, 2010
    ارسال ها:
    14,595
    نام:
    فرهود
    من یادمه اینو نصب کردم 1 هفته نخوابیدم :D کلا سر همین بود Doom هم ترسیدم بازی کنم بچه بودیم دیگه :D ولی عکس ها رو با سایر گرافیک های سال 2001 مقایسه کنین مثلا Max Payne مثه CG میمونه دربرابرشون انقد اختلاف زیاده :D
     
    kamyy این نوشته را Like کرده است.
  8. uriel

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Dec 6, 2010
    ارسال ها:
    2,420
    King of North :
    راستش یکی از کاستی هایی که نسخه ی 2009 داشت همین گرافیکش بود، گرافیک خوبی داشت یعنی به سبک بازی خیلی میومد، یجورایی تداعی کننده ی نسخه ی قبلی بود ولی از لحاظ تکنیکال اون انقلابی رو که نسخه ی قبلی انجام داده بود رو نتونست حتی نزدیکشم بشه:d. صفحه ی قبلی گفتم اشکلات نسخه ی 2009 رو. اگه اون موارد توش لحاظ میشد حتی از RTCW هم گیم پلی قویتری داشت و بهتر میشد ولی اشکالاتش باعث شد نتونه موفقیت قبلی رو کسب کنه. RTCW نسب به زمان خودش بخوای حساب کنی انفجار بو ولی جدیده با تمام شایستگی هایی که توی گیم پلی داشت نقص های نابخشودنی ای هم داشت.
     
  9. max93

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏May 29, 2012
    ارسال ها:
    354
    من هنوز از super slodier هایه تویه بازی میترسم !
    یه مرحله داشت یه مشت زن با تفنگ sten میریختن رو سرت ! عالی بود .
    صدا گزاریه اسلحه ها هم بی نظیر بود!
     
    kamyy و ROONEY190 این نوشته را Like کرده اند.
  10. saeedgoogle

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Oct 13, 2008
    ارسال ها:
    18
    آپدیت تاپیک برای تجدید خاطره ها...
    واقعا بازی خیلی خوبیه...
     
    kamyy و ROONEY190 این نوشته را Like کرده اند.
  11. asmaneabi5722

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Feb 19, 2018
    ارسال ها:
    1
    عاغا یه سوال من توی مرحله ا ی که توی شهر با ی تانک هستم گیر افتادم نمیدونم باید چیکار کنم
    تا اخر رفتم تانکه وایساده رو ب روی در ازجاشم تکون نمیخوره هیچکیم نیست لطفا راهنماییم کنید
    مرسی
     
    kamyy این نوشته را Like کرده است.
  12. kamyy

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 20, 2013
    ارسال ها:
    1,189
    نام:
    بنیامین
    دبستان بودم که این بازی رو رفتم . سخت / زیبا / ترسناک و عالی

    perfect بود
     
    uriel و mondas این نوشته را Like کرده اند.
  13. majidred2011

    majidred2011 < RED PHANTOM >
    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Jul 16, 2011
    ارسال ها:
    8,812
    نام:
    Majid
    تاپیکای زیرخاکی میکشین بالا آدم احساس پیری میکنه :D
    عکسا رو که دیدم بچگیم اومد جلو چشام :D خداییش دیگه اون فضا و اتمسفر تکرار نشدینه، ولفنشتاینای جدید که یک چهارم این اتمسفرو نتونستن در بیارن.
     
    sub zero, uriel, Katsura و یک نفر دیگر این نوشته را Like کرده اند.
  14. AmirAli512

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Jul 11, 2018
    ارسال ها:
    1
    سلام چجوری این بازی یار نداشت که اگه میشه ساخت به ما هم یاد بدید یا انلاین بازی کردن مرحله ای شو
     
  15. Silent Storm

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Apr 6, 2010
    ارسال ها:
    1,837
    نام:
    iMAN
    آخ اخ یادش بخیر.... بعضی مراحلش انقد ترسناک بود که بعدش میرفتیم IGI میزدیم بشوره ببره...!!!!! اقا تاپیک IGIهم بیارید بالا...فضا نوستالژیکه
     
    sub zero, uriel و armintn این نوشته را Like کرده اند.