Return To Castle Wolfenstein

گفتگو در 'بحث و تبادل نظر پيرامون بازی های PC' ایجاد شده توسط uriel, ‏Dec 17, 2012.

  1. uriel

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Dec 6, 2010
    ارسال ها:
    2,418
    بازگشت به قلعه ی ولفنشتاین


    [​IMG]

    نام بازی: Return to castle wolfenstein

    سازنده(ها): id software, Gray matter

    ناشر: Activision

    تاریخ انتشار: 19 نوابر 2001

    نویسنده: Steve Goldberg

    آهنگساز: Bill Brown

    امتیاز در متاکریتیک: 100/88

    Game spot score : 9.2 /10

    IGN score : 9/10

    یکی از زیباترین بازی هایی که برای PC عرضه شده بازی بازگشت به قلعه ولفنشتاین محصول سال 2001 کمپانی id software میباشد که توسط Gray matter studio ساخته و روانه ی بازار شد. این بازی در حقیقت یک نوع ادامه و سیکوئل برای عنوان Wolfenstein 3D به حساب میاید که در اوایل دهه ی 90 برای کامپوترهای شخصی ساخته شده بود. البته روند داستانی بازی طوریست که میتوان آن را در حقیقت یک Re design و ساخت مجدد برای عنوان اول نیز به حساب آورد و به نوعی بازی سال 91 را در قالب جدیدی همراه با یک روایت داستانی قوی و گرافیک و گیم پلی و صداگذاری جدیدی بازی نمود. قبل از توضیحات ، خدمت خوانندگان عارضم که اگرچه این بازی قدیمیه ولی من تاپیکی با این عنوان پیدا نکردم توی انجمن، از طرفی حیفم اومد بازیه به این زیبایی توی این فروم تاپیک جداگانه نداشته باشه از این رو این تاپیک رو زدم.

    داستان :
    سبک این بازی Historic First person shooter میباشد که همانطور که از نامش پیداست تلفیقی از برخی حقایق تاریخی و تخیلات نویسنده میباشد که داستانی بسیار جذاب را رقم زده است. در واقع نویسنده برای پرداخت داستان این بازی، بستر جنگ جهانی دوم و به طبع آن حکومت خونخوار آلمان نازی و شخص هیتلر را انتخاب کرده و با ارتباط بخشی آن به یک افسانه ی کهن و موجودی شریر که هزار سال قبل از واقعه ی جنگ جهانی دوم میزیسته و به دلیل قتل و کشتارهای بی رحمانه اش توسط طلسمی برای هزار سال در زیر زمین محبوس شده و ارتش آلمان برای پیروزی در جنگ بر این شده تا او را از زندان هزار ساله اش نجات بخشد، در واقع میخواسته خباثت واهداف و تفکرات شوم حاکم بر شروع کنندگان و گردانندگان این جنگ را که المان ها میباشند در قالب یک داستان تخیلی و جذاب روایت کند.
    داستان بازی روایتگر شخصیت محبوب و قدیمی این سری یعنی Wiliam B.J Blazkowicz میباشد. او به همراه یکی دیگر از سربازان متفقین به نام Agent one که در مرکز سری OOSA مخفف Office of secret action فعالیت میکنند طی ماموریتی برای پی بردن به بخش فوق سری آلمان ها که مربوط به قدرت های فوق طبیعی و احیا Heinrich 1 و شوالیه های تاریکی میباشد فرستاده میشوند که متاسفانه پس از اینکه ماموریت آن ها لو میرود دستگیر شده و به زندان های قلعه ی ولفنشتاین منتقل میشوند. Agent one زیر شکنجه ی آلمان ها جانش را از دست میدهد ولی بلازکوویچ موفق میشود که از زندان فرار کند و ماموریت نا تمامش را ادامه دهد. او در این مسیر توسط سازمان OOSA به طور مداوم هدایت میشود تا به قلب سلاح های بیلوزیکی و فوق سربازان آلمانی برسد که توسط تکنولوژیهای پیشرفته و همینطور برخی وردهای شیطانی و کهن ساخته شده اند. مسئول این عملیات آلمان ها یعنی احیاء Heinrich اول بر عهده ی شخصی شیطان صفت به نام Wilhelm Strasse ملقب به Deathshead میباشد. او را در کات سین های بازی مشاهده میکنید ولی هیچ گاه با او روبرو نخواهید شد و متاسفانه با اینکه پروژه ی فوق طبیعی آلمان ها در نهایت بوسیله شما با شکست روبرو میشود ولی کلیدی ترین شخصیت بازی یعنی Deathshead میگریزد و شما مجددا او را در نسخه ی بعدی که سال 2009 روانه ی بازار شد مشاهده میکنید.
    در این مسیر بلازکوویچ علاوه بر سلاح ها و فوق سربازان آلمانی با اسرار تاریکی و جادوهای سیاه نیز روبرو خواهذ شد که توسط فعالیت های آلمان ها برای آزاذ کردن Lord Heinrich ایجاد شده اند، و او به آن ها پی خواهد برد و با آن ها به مبارزه میپردازد، هرچند که این جادوها در برخی اوقات دامن خود آلمان ها را نیز میگیرد و خطراتی را برایشان به همرا میاورد. سرانجام آلمان ها موفق به آزاد کردن Heinrich میشوند و قهرمان بازی با نابودی او و تمام شوالیه های تاریکی ، جادوی سیاه و کارخانه ی تولید فوق سربازان آلمانی را از بین میبرد.

    گیم پلی:

    این بازی یکی از زیباترین گیم پلی های بازی های شوتر هم دوره ی خودش را دارا بود. بازیکن از ابتدای بازی تا انتها محیط های متنوع و زیادی را تجربه خواهد کرد. از زندان های قلعه ی ولفنشتاین تا جنگل ، شهرهای جنگ زده ی جنگ جهانی ، دخمه ها و گورستان های تاریک، کلیساهای قدیمی، آزمایشگاه ها و کارخانه های پیشرفته ی آلمان ها، محیط های برفی و یخبندان، دهکده های آلمانی و.... همه و همه را شامل میشود. شما در طول بازی به شهرهای زیادی قدم میگزارید و به طبع آن محیط های متنوعی راخواهید دید. همینطور دشمنان بازی نیز با توجه به تخیل راه یافته توسط نویسنده به دنیای تاریک جنگ جهانی، از انواع مختلفی برخوردار خواهند بود و تنوع زیادی را خواهید دید. سربازان ساده و سربازان درجه دار متحدین، مردگان و هیولاهای خبیثی که در آرامگاه ها و دخمه ها سکنا دارند، فوق سربازان و ربات های قوی و دستساز آلمان هاو.....
    تنوع سلاح هم بسیار عالیست، بازی مجموعی از سلاح های واقعی و تخیلی را داراست که عملکرد و کارکرد هر کدام ضمن لذت بخش بودن شما را برای رویارویی با دشمنان مختلف و متنوع بازی به چالش میکشاند. از لحاظ پیشبرد داستانی، بازی پس از پایان هر chapter توسط کات سین های نسبتا طولانی ای که مرکز OOSA را به تصویر میکشد و اقدامات مربوط به چپتر بعدی را بازگو میکند، دنبال میشود. در این کات سین ها شما مقامات ارشد سازمان محرمانه ی متفقین را مشاهده میکنید که برای خنثی کردن دسیسه های شیطانی آلمان ها با هم به گفتگو نشسته و خط دریافت ماموریت های بعدی بلازکوویچ را تعیین مینمایند. با توجه به زمان عرضه ی بازی، روایت و پیشبرد داستان بازی بسیار خوب میباشد و به پیشرفت گیم پلی بازی کمک شایانی مینماید. در کل باید گفت بازی با طراحی مکانیک قویه گیم پلی و پیشبرد آن بازیکن را به راحتی تا پایان بازی با خود همراه میسازد.

    گرافیک:

    این بازی که تولید کننده ی آن id software میباشد، از انجین id tech 3 بهره میبرد که یکی از زیباترین گرافیک های زمان خود به حساب میاید که سازنده ی بازی یعنی Gray matter به خوبی با آن به پرداخت صحنه های مختلف جنگ پرداخته. بازی به دلیل ساخت توسط این انجین دارای کیفیت تکسچرهای خوبی(باتوجه به زمان عرضه) میباشد، همچنین با رجوع به آپشن گرافیکی بازی میتوانید میزان رزولوشن و وجود Fog یا مه ، میزان تکسچر و نور پردازی را به دلخواه تغییر دهید، جالب اینجاست که با وجودی که نور پردازی های بازی اسکریپت شده میباشد ولی با تغییر در منوی بازی و آپشن Dynamic lighting و در اوردن آن از حالت off به حالت on تا حدودی نورپردازی های داینامیک محدودی را ملاحضه کنید که در اطراف منابع نوری و مشعل ها و.... دارای پراش های نوری و کم و زیاد شدن منابع نوری اطراف خود میباشند که در نوع خود و با توجه به زمان عرضه ی بازی بسیار عالیست. از طرفی سرعت لودینگ ها بسیار سریع میباشد و فریم دهی و سرعت نبردهای بالایی را در بازی شاهد خواهید بود.


    صداگزاری و موسیقی :

    به جدیت میتوان گفت قویترین قسمت این بازی صداگزاری و موسیقی آن است. یکی از ماندگارترین موسیقی بازی ها برای گیمران مخصوصا گیمران قدیمی، موسیقی های این عنوان میباشد. به قدری موسیقی ها زیبا و متنوع ساخته شده که شما را کاملا در موقعیتی که هستید قرار میدهد. هنوز هم موسیقی های مراحل ترسناک بازی و گورستان ها در یاد و خاطره ی گیمران باقی مانده. همینطور تم موسیقی در مناطق جنگی، لحظات آرام و بدون درگیری بازی، موسیقی Mission briefing ها که در قسمت OOSA نواخته میشد و حتی موزیک منوی بازی هنوزم که هنوزه در یاد و خاطره ی گیمران باقی مانده. صدا گزاری هم در نهایت قدرت ساخته شده، حتی صدای قدم های سربازان، افتادنشان پس از مرگ، صدای برخورد گلوله ها به اجسام و اسیاء مختلف و.... همه و همه به بهترین نحو ممکن ساخته شده اند. در واقع این سری بازی از همان نسخه ی Wolf 3D تا همین نسخه ی اخیر یعنی wolfenstein 2009 تاکید بسیار زیادی بر بخش موسیقی و صداگزاری داشته است. چرا که همان نسخه ی اول هم از بسیاری از موسیقی های واقعی زمان جنگ جهانی دوم استفاده کرده بود و به این منظور موسیقی و صداگزاریه عالی به نوعی شناسنامه ی این بازی محسوب میشود.



    سخن نهایی :

    بازی Return to castle wolfenstein به جدیت یکی از زیباترین بازی هاییست که برای pc عرضه شده که از لحاظ زیبایی و در رده بندی کلی ان را میتوان به راحتی در کنار عناوین شاهکار و ماندگار تاریخ این پلتفرم نظیر Half life ، Doom ، Quake ، Blood و Unreal tournament قرار داد. به تمام pc بازان توصیه میکنم این عنوان رو به هیچ وجه از دست ندن، با اینکه بازی قدیمیه و ممکنه از لحاظ تکنولوژی فرسنگ ها با بازی های غول کنونی مانند Crysis و Farcry و.... فاصله داشته باشه ولی میراثی بس از عظیم و زیبا برای این پلتفرم حساب میشه.

    تصاویر بازی:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]






    ---------- نوشته در 02:30 AM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 02:25 AM ارسال شده بود ----------

    راستش چند وقت پیش این بازیرو دوباره از آرشیوم کشیدم بیرون و نصبش کردم، بعد از این همه سال و برای بار چهارم بازی رو تموم کردم. عجیب بهم حال داد. گفتم تاپیکش رو بزنم اینجا. من خودم Quake فن هستم ولی فکر میکنم بهترین و کاملترین بازی ای که id software ساخته این بازی باشه. خداییش بعد از این همه سال و با وجود تکرار مجدد این بازی بعد از 4 بار هم بازم بی نهایت بهم حال داد:d.

    ---------- نوشته در 02:44 AM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 02:30 AM ارسال شده بود ----------

     
    #1 uriel, ‏Dec 17, 2012
    آخرین ویرایش: ‏Feb 4, 2014
    sub zero, Grey Warden, majidred2011 و 3 نفر دیگر این نوشته را Like کرده اند.
  2. armintn

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Jan 11, 2012
    ارسال ها:
    1,222
    نام:
    Armin
    یکی از بهترین بازیهای عمرمه . یادش بخیر . واقعا بازی بی نظیریه.
     
  3. uriel

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Dec 6, 2010
    ارسال ها:
    2,418
    جالبه، اینجا فکر کنم فقط من و شما این بازیرو انجام داده باشیم:d، البته خوب طبیعیه بازیش خیلی قدیمیه.
    یه چیزی که یادم رفته بود توی مطلب بنویسم هوش مصنوعی بازی بود، یعنی به اون سال خیلی هوش دشمنا خوب بود مثلا وقتی نارنجک مینداختی سمتشون اونو شوت میکردن طرف خودت:d، خداییش الان هم یه همچین چیزی رو نمیشه تو بازی ها دید. خیلی مبارزاتش سخت بود، حتی الان هم که بازی میکنی بازم سخته بازیش. کلا عکس العمل و هوش دشمنا توی عناوین id همیشه خوب بوده، Quake 2 هم هوش دشمنا خیلی عالی بود، RTCW هم همینطور. الان هم همین Rage با وجود مشکلاتی که داشت توی هوش مصنوعی بی نظیر بود.
     
  4. naruto22

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 14, 2009
    ارسال ها:
    835
    نام:
    ناروتو
    بابا منم بازیش کردم یعنی خیلیا بازیش کردن ولی حال ندارن بیان بگن . بسیار جالب بود اون غولهایی که پا نداشتن یهو مثه موشک میپریدن طرفت اونا خیلی ترسناک بودن ( عکس دومی از پایین ) ولی من اون نسخه 2009 شو ندیدم اون چی بود دیگه؟
     
  5. yashar58

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Sep 28, 2010
    ارسال ها:
    109
    بازیش محشر بود.خیلی ازش خاطره ذارم.یادمه ی غول وسط بازی بود سیاه رنگ با کلی مرده بهت حمله میکرد...یادش بخیر.من غول آخرشو با گلوله نکشتم.کشیدمش زیر سقف بعد سقف خراب شد سرش!یک نسخه جدید هم 2سال پیش ساختن.البته به این قشنگی نبود
     
  6. uriel

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Dec 6, 2010
    ارسال ها:
    2,418
    منظورت از غول آخر خود Heinrich هست؟:d زیر کدوم سقف کشوندیش؟ آخر بازی یه جایی مثل استون هنج هستش سقفم نداره، یعنی کشوندیش توی اون ساختمونی که ازش میایم بیرون؟:d بابا تو دیگه کی هستی:).

    naruto22 :

    نسخه ی 2009 از لحاظ گیم پلی خیلی خوب بود و موسیقیش هم همین Bill brown ساخته ولی اون تیم قبلی یعنی Gray matter دیگه روش کار نکردن، Raven software بازی رو ساخت و توسعه داد. بازیش از همه لحاظ یه بازیه خیلی خوب بود فقط مشکل اینجاست که با نسخه ی RTCW اگه بخوای مقایسه کنی توقعاتتو توی بعضی قسمت هاش برآورده نمیکنه. مثلا اولین اشکالی که من از این نسخه ی 2009 میگیرم حذف کردن Health pack های کلاسیک بازی بود مخصوصا اون ظرف های غذا که توش مرغ و گوشت واینا بود:d و به عنوان Health ازشون استفاده میکردی رو برداشتن توی این نسخه ی جدید حذف کردن و جاش عمر regenerat گذاشتن در حالی که این نوع عمر ها از wolf3D توی این بازی بوده و برداشتنش اساسی حال آدم رو میگرفت. از طرفی بازی از لحاظ AI و هوش مصنوعی خیلی نسبت به RTCW ضعیف تر بود، اون بازی با وجود اینکه سال 2001 اومده بود اینقدر از لحاظ هوش مصنوعی عالی بود که حد نداشت، توی پست قبلیم یه نمونشو گفتم مثلا نارنجک مینداختی سمتشون شوت میکردن طرف خودت ولی توی این نسخه ی آخری اصلا از این خبرا نبود. گرافیک هم که اگه یادتون باشه RTCW زمان خودش بهترین بود شاید یکم مثلا Max payne 1 رو میشد باهاش مقایسه کرد وگرنه از بقیه ی بازی ها خیلی سرتر بود ولی نسخه ی آخری توی این زمینه حرفی برای گفتن نداشت. جو بازی رو هم خیلی سعی کرده بودن جو تاریخی- تخیلی نسخه ی قبلی رو توش حفظ کنن که به نظر من به عنوان یه بازیه جدا اگه در نظرش بگیریم خیلی خوب بود ولی اگه بخوایم با RTCW مقایسش کنیم بازم ضعیفتر بود، یعنی تمام طرفدارا منتظر بودن اون جو ترسناک شماره ی قبلی رو ببینن توش، کلا اتمسفر RTCW خیلی تاریکتر بود ولی توی این نسخه ی آخری بازم شاهد یه همچین چیزی نبودیم متاسفانه، شاید یکم مثلا مرحله ی Castle که برای نجات Carolin becker رفته بودیم شبیه به نسخه ی قبلی باشه، اونم تازه یکم:d ولی توی کل بازی خبری از اون جو مخوف نسخه ی قبلش نبود. ولی در کل من با تمام این اوصاف با نسخه ی آخری هم حال کردم اگه این ویژگی هارو که گفتم توش میزاشتن یه شاهکاری مثل قبلی در میومد ولی در هر حال گیم پلیش خیلی عالی بود بازم به نظر من.
     
  7. koorosh sh

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Dec 10, 2008
    ارسال ها:
    8,136
    من این بازی رو خیلی دوست داشتم
    و جزو سخت ترین شوتر هایی هم هست که به خاطر دارم !
    واقعا بازی سختی بود
    هوش مصنوعیش زمان خودش عالی بود، همینطور گرافیکش
    id باید جای دووم این رو اچ دی میکرد میداد بیرون !
     
  8. Little John

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Apr 13, 2009
    ارسال ها:
    2,305
    نام:
    سینا
  9. uriel

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Dec 6, 2010
    ارسال ها:
    2,418
    Koorosh sh :
    کوروش واقعا اگه اینکارو میکردن عالی میشد:) منم خدایی دوست داشتم id اینکارو بکنه، فقط بدبختی اینجاست که فعلا برنامه ای واسه ی wolf ندارن و فعلا همش شده doom.

    Quake هم که رسما تعطیلش کردن:(.
     
  10. koorosh sh

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Dec 10, 2008
    ارسال ها:
    8,136
    شماره دوم رو هم واگذار کردن دیگه
    بازی خوبی بود شماره دوم هم، ولی اصلا کیفیت بازی هایی که id میسازه رو نداشت
     
  11. asi_1447

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Oct 27, 2010
    ارسال ها:
    1,271
    نام:
    احسان
    من اینو رو PS2 با دسته تموم کردم!!! دهنم سرویس شد :D تازه رو PS2 چند تا مرحله اضافه هم داشت!
    بعد که رو PC دیدمش فهمیدم چقدر آسونه!!!
     
  12. majidred2011

    majidred2011 < RED PHANTOM >
    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Jul 16, 2011
    ارسال ها:
    8,782
    نام:
    Majid
    اوخ رفتم به دوران بچگی:D
    با این که اون زمان بچه بودم بازم بازی میکردم اینو:D ولی یکم میترسیدم:D
    ولی دیگه از بسبازی کرده بودم اسنایپو ورمیداشتم بدون Aim کردن میزدم:D:D:D

    آخ چه بازیی بود:D

    ---------- نوشته در 01:47 PM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 01:44 PM ارسال شده بود ----------

    اوخ اینو میدیدم خیلی وحشت میکردم:D:-s
    [​IMG]
     
  13. uriel

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Dec 6, 2010
    ارسال ها:
    2,418
    یه موجودات دیگه ای هم بودن که Super soldier بود اسمشون، اونا هم خیلی خفن بودن عکس آخری که گذاشتم یکیشونه:d. من اون دو تا مرحله ی Catacomb و crypt رو بیشتر از همه خوف میکردم، همون که اون مرده ها و شوالیه ها توش بودن، دو تا مرحله ی آخر هم که برمیگردی به قلعه ی Wolfenstein بازم همون جو رو داشت، هرچی تیر میزدی به اون آدمخوارا نمیمردن:d. این موجوده که پا نداشت رو باید تا وقتی متوجه نشده بود میزدین، وقتی متوجه بشه دیگه دهن آدمو سرویس میکنه:d.
    یه غول دیگه هم بود که سیاه بود، آخر مرحله ی church با اون روح ها و مرده ها میومد، اونم چیز فجیعی بود. کلا بازیش واقعا سخت بود، الانم سخته حتی، بار آخر که بازی کردم با اینکه جای تمام دشمنارو میدونست ولی بازم کلی میمردم :d.
     
  14. mac man

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Nov 2, 2010
    ارسال ها:
    2,290
    اولین بازی شوتر ی بود که بازی کردم خیلی هم میترسیدم فکر کنم اون موقع کلاس 5 دبستان بودم
     
  15. yashar58

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Sep 28, 2010
    ارسال ها:
    109
    یادم نیس.میدونه چندسال گذشته!ولی یطوری ی سقفو روش خراب کردم!دهنم سرویس شد تا تموم شد!خداکنه نسخه جدیدش بیاد!اون سیاهه که واقعا سرویسم کرد تا نابود شد