|

آموزش ساخت بازی و برنامه برای Psp

گفتگو در 'PSP Programming' ایجاد شده توسط SASAN-BSE, ‏Aug 6, 2007.

  1. کاربر سایت

    ارسال ها:
    1,378
    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 1, 2007
    نام:
    ساسان
    سلام
    تایپک آموزشه ساخت بازی وبرنامه برای psp
    فعلا میتوان برای به 3 نوع بازی و برنامه ساخت
    1-lua
    2-flash a
    3-homebrew
    1-lua از همشون راحت تره که میشه بازیهای ابتدایی ساخت و با چندتا دونه عکس و یه برنامه نویسی تمومش کرد.
    2- با فلش هم میتوان بازی های خوبی ساخت خیلی خوب.تواین روش از هرچیزی میتوان استفاده کرد
    3-homebrew که بیشترتون باهاش آشنا هستید اونم مثله lua هست ولی این جدیدا دیگه از lua استفاده نمیشه
    آموزش هم امروز فردا میزارم
    منبع و آموزش دقیق تر:
    اینجا
     
    آخرین ویرایش: ‏May 29, 2010
  2. کاربر سایت

    ارسال ها:
    1,378
    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 1, 2007
    نام:
    ساسان
    ساخت یه محیط برنامه نویسی

    سلام:love:
    برای ساخت یه محیط برنامه نویسی این مراحل را طی کنید
    1-اول یه New Text Document بسازید.
    2-مای کامپیوتر رو باز کنید و این گزینه هارو برید.tools-folder options-view-بعد 2 تا گزینه hide extensions for... و hide protected operating...رو تیکاشو ور دارید.
    3-حالا نام New Text Document رو به script.lua تغییر بدین.
    4-بازش کنید.حالا شما میتونید یه برنامه نویسی lua رو در این تایپ کنید.
     
  3. کاربر سایت

    ارسال ها:
    1,378
    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 1, 2007
    نام:
    ساسان
    آموزش مقدماتی lua

    آموزش بک گراند:
    1-اول script.lua رو باز کنید
    2-حالا تو script اینها رو تایپ کنید
    background =Image.load("آدرسه عکس")

    while true do
    screen.waitVblankStart()
    screen.flip()
    screen:blit(0, 0, background, 0, 0, background:width(), background:height(), false)

    end
    3- حالا سیوش کنید ودر یک پوشه کپی کنید و از برنامه irshell اجراش کنید (فایله script را باز کنید)
    اگه باز کنید و اجرا بشه فقط شما یه عکس میبینید
    نکته:
    آدرس رو فقط در پوشه ساخته شده قرار بدید(یعنی کسی که میزارید فقط در همون پوشه باشد مثل pic/m.png
    در آموزشهای بعد دیگه احتیاج به irshell احتیاج نخواید داشت
    اگه کسی با اجراش مشکل داشت بگه (برنامه نویسیش)
     
    آخرین ویرایش: ‏Aug 7, 2007
  4. کاربر سایت

    ارسال ها:
    1,378
    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 1, 2007
    نام:
    ساسان
    ساخت Sfo قسمت اول

    برای ساخت SFO باید برنامه زیر رو با حجم 700 KB دانلود کنید:
    PBP Unpacker
    لینک2
    ------------------------------------------------------------
    1-برنامهPBP Unpacker رو باز کنید
    2-گزینه file>>>new sfo را انتخاب کنید
    3-حالا یه صفحه بزرگ سفید باز مییشه بعد روی صفحه کیلید راست کنید و گزینه add رو انتخاب کنید.
    4-تو قسمت key نوشته BOOTABLE رو انتخاب کنید و data رو تایپ کنید 1 و padding رو 0 و type و 4 تایپ کنید و Enter رو بزنید.
    5-دوباره add کنید و key رو روی CATEGORY بزارید و data رو تایپ کنید MG و padding رو 1 و type 2 تایپ کنید و Enter رو بزنید.
    6-دوباره add کنید و key رو روی REGION بزارید و data رو تایپ کنید 32768 و padding رو 0 و type 4 تایپ کنید و Enter رو بزنید.
    7-دوباره add کنید و key رو روی TITLE بزارید و data رو اسم بازیی که میخواین بسازین تایپ کنید و padding رو 100 و type 2 تایپ کنید و Enter بزنید.
    8-و حالا ساخت sfo شما تمام شد.
    ***نکته***:
    هیچ وقت در قسمت padding عددی که اینجا گفته نشده نزنید.
    در قسمت padding شما فقط میتوان عدد 100 و 114 تایپ کنید.(بازم میگم که عددی غیر از اینها نزنید) چون این عدد ها یه برنامه نویسیه پنهان است اگر از خودتون یه عدد انتخاب کنید ممکنه یه آپدیت برای پی اس پی بسازید و خطرناک است.
    در آخر هم این فایل رو با نام PARAM.SFO ذخیره کنید
     
    آخرین ویرایش: ‏Aug 7, 2007
  5. کاربر سایت

    ارسال ها:
    1,378
    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 1, 2007
    نام:
    ساسان
    مشخصات Sfo

    اینو یادم رفت بگم که اصلا sfo برایه چی هست:
    با sfo میشه یه PBP ساخت (یعنی یه قسمته ساخت PBP هست)
    PBP یه نوع اجرا کننده برایه psp هست تا بازی و برنامه های ساخته شده رو بتونه اجراع کنه.
    تغییر هایی که میتوان به وسیله SFO روی برنامه داد:
    1-بزرگ و کوچیک کردن آیکون برنامه
    2-مشخص کردن فیرمور برای psp (اجرا)
    3-اسم گذاشتن روی بازی و برنامه های ساخته شده
    و...
     
  6. کاربر سایت

    ارسال ها:
    1,378
    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 1, 2007
    نام:
    ساسان
    ساخت PBP
    گزینه New PBP رو از شاخه File انتخاب کنید
    8 گزینه آبی میبینید که هر کدوم یه کاری میکنن:
    1-PARAM.SFO که بالا توضیحشو دادیم.
    2-ICON0.PNG که از اسمش معلومه برای عکس آیکونه (عکس ثابت)
    3-ICON1.MPF اینم برای عکسه آیکونه ولی متحرک
    4-PIC0.PNG عکس پشت آیکون (به صورت کوچک)
    5-PIC.PNG عکس پشت آیکون (به صورت تمام صفحه)
    6-SND0.AT3 برای گذاشتن آهنگ بر روی آیکون (فقط با فرمت AT3)
    7و8 هم در تحقیقات من هست (البته برای بازی و برنامه های نسل جدید هستند که میشه بازی رو یک پوشه ای کرد و در داخل پوشه GAME ریخت وگرنه این بازیها رو باید به صورت 2 پوشه ای ساخت و در داخل GAME 150 ریخت)
    شما برای ساخت PBP اولیه و ساده احتیاج به:
    1-SFO
    2-یه عکس برای آیکون
    3-عکس دوم برای پشت آیکون(بزرگ 480*272)
    4-AT3 برای صدا گذاشتن روی آیکون (اختیاری)
    همینا برای ساختش کافیه
    حالا روی گزینه SAVE کیلیک کنید
    نکته:
    PBP خود رو با نام EBOOT.PBP ذخیره کنید
    PBP شما آماده شده است.
     
  7. کاربر سایت

    ارسال ها:
    1,378
    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 1, 2007
    نام:
    ساسان
    کسی تونسته ادامه بده یا تونسته بسازه که من ادامه آموزشو بنویسم;)
    یه راهنمایی برای ساخت برنامه وبازی
    وقتی این فایله Pbp رو ساختید باید یه Pbp دیگه دانلود کنید(این Pbp هیچ ربطی به اون یکی Pbp نداره:wacko:)
    بعد فقط احتیاج به یه برنامه نویسی که اونم آموزششو میزارم با هر چی دیگه که میخواین مثلا آهنگ عکس فیلم و....
    بعد بازی یا برنامتون ساخته میشه:thumbsup:
     
    آخرین ویرایش: ‏Aug 7, 2007
  8. کاربر سایت

    ارسال ها:
    2,874
    تاریخ عضویت:
    ‏Jun 6, 2006
    نام:
    سپهر
    من فعلا دارم روی بک گراند کار میکنم کارت عالیه ساسان جان ادامه بده
     
  9. کاربر سایت

    ارسال ها:
    1,378
    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 1, 2007
    نام:
    ساسان
    آموزش Lua قسمت 2

    گذاشتن دکمه:
    این متن پایینو در لوا (توضیحش بالا هست) تایپ کنید:
    توجه داشته باشید این متنو زیر آدرسه بک گراند بنویسید:
    oldpad = Controls.read()
    این یکی هم زیر مقیاس بک گراند بنویسید:
    oldpad = Controls.read()
    if pad:circle() and
    oldpad:circle() ~= pad:circle() then
    اینم در آخر یعنی زیر آدرس 2 بک گراند
    end
    حالا اینی که اون بالا تایپ کردید میشه یه منبع بعد میری قسمت دوم
    حالا اگه میخواین بازدن یه دکمه عکسه بک گراند عوض شه این رو تایپ کنید(یعنی با زدن دکمه مثلث بک گراند عوض میشه)
    if pad:triangle() and
    oldpad:triangle() ~= pad:triangle() then
    background =Image.load("****")
    end
    نکته:
    قسمت هایی که علامت ستاره **** هست یعنی آدرس عکس و فیلم صدا ویا هرچی دیگه
    آخر هر دستور باید کلمه end رو تایپ کنید
    کلمه triangle به معنی مثلث هست حالا شما میتوانید از دکمه های دیگر هم استغاده کنید مثلا up یا down یا هر دکمه ای که در PSP وجود دارد
    --------------------------------------------------
    اینم یه بک گراند آسون:
    background =Image.load("****")
    while true do
    screen.waitVblankStart()
    screen.flip()
    screen:blit(0, 0, background, 0, 0, background:width(), background:height(), false)
    background =Image.load("****")
    end
    oldpad:r() ~= pad:r() then
    background =Image.load("****")
    end
    end
    فقط اینو کپی کنید ویه آدرسه درست بدید بک گراند میاد
    نکته قسمت هایی که علامت ستاره **** هست یعنی آدرس عکس و فیلم صدا ویا هرچی دیگه
     
  10. کاربر سایت

    ارسال ها:
    1,378
    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 1, 2007
    نام:
    ساسان
    راهنمایی ساخت بازی فلش:
    فلش از برنامه نویسی اکشن اسکیرپ استفاده میکنه ( یه خرد از لوا آسون تره)
    ولی این بازیهارو باید از تو قسمت اینترنت PSP بیارید
    اگه خوب یاد بگیرید میتونید بازیهایی مانند GTA 1 و 2 رو بسازید
    بعد احتیاج به برنامه فلش دارید با یه دونه PSP:biggrin1:
     
  11. کاربر سایت

    ارسال ها:
    1,378
    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 1, 2007
    نام:
    ساسان
    ساخت پایانی بازی

    ساخت پایانی بازی:
    شما اول باید این فایل رو با حجم 197 کیلوبایت که گفته بودم دانلود کنید.
    دانلود
    2-فایل رو از حالت زیپ در بیارید
    3-یه فایلی به نام EBOOT.PBP هست (اینو با فایل آپگرید های که برای PSP هست اشتباه نگیرید و هیچ ربطی به بریک شدن PSP ندارد خیالتون راحت باشد)
    4-دوتا فایل بسازید (مثلا test% و test ) مثل اون یکی بازیها
    5- فایله EBOOT.PBP کپی کنید در فولدر test
    6-فایله lua که اسمشو script گذاشتین کپی کنید در فولدر test
    7-عکس یا موزیک یا هرچی دیگه رو در همون فایل test کپی کنید (و آدرس هم در همون test به بعد بزارید مثلا اگه عکسه= pic.png یا اگر یه فولدر در test درست کردید و اسم اومنو گذاشتین new آدرسو میزارید=new\pic.png
    8-اون فایله PBP که با برنامه PBP Unpacker درست کردید رو تو فولدر test% کپی کنید.
    9-دو فولدر رو در آدرس X\psp\game150 کپی کنید.
    10-وارد XMB شوید به قسمت گیم برید وبازی رو اجرا کنید.
    نکته:
    EBOOT.PBP هیچ ربطی به بریک شدن نداره
    هر اسم میتونید به جایه test و test% بزارید (فقط باید % آخرشو داشته باشه(یه کدومشون))
    x به منظور درایو PSP شما در مای کامپیوتر هست(شاید برای شما مثلا G,J,H,...بیاد)
    آدرس رو در این کپی کنید وداخل LUA تایپ کنید ("") (وسط دوتا"" کپی کنید)
     
  12. کاربر سایت

    ارسال ها:
    56
    تاریخ عضویت:
    ‏Jul 3, 2007
    می خواستم بدونم جریان این Eboot.pbp چیه؟نمیشه این رو هم خودمون بسازیم؟
     
  13. کاربر سایت

    ارسال ها:
    1,378
    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 1, 2007
    نام:
    ساسان
    این فقط یه اجرا کننده هست که دیگه احتیاج به LUA Player ندارید که نصبش کنید.
     
  14. کاربر سایت

    ارسال ها:
    180
    تاریخ عضویت:
    ‏Jan 16, 2007
    نام:
    مسعود
    اینم استارت ساخت دیکشنری انگلیسی به فینگلیشی (به دلیل عدم پشتیبانی از فارسی)
    ساسان یه نگاه به این بنداز ببین چرا دستور پرینت یه خروجی ثابت داره
    خودم دلیلش رو میدونم ولی راه درست کردنشو نمیدونم
    [​IMG]
    __________________
    با دستورات table است. به نظرم این بهترین راهشه
     
  15. کاربر سایت

    ارسال ها:
    1,378
    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 1, 2007
    نام:
    ساسان
    اینجوری ساختنش خیلی سخت و طولانی میشه.
    ولی میتونی تعداد خروجی رو افزایش بعدی.
    بعد احتیاج به یه کیبورد مجازی داری اون چی؟
     

این صفحه را به اشتراک بگذارید