تاریخچه کنترلر های حرکتی

LiviNG D3AD

کاربر سایت
Dec 7, 2008
3,856
نام
Mohsen


تاریخچه ای کوتاه از چگونگی ورود کنترلرها و حسگرهای حرکتی به دنیای بازیهای ویدئویی

در حقیقت سگا پیشگام وارد سازی موشن کنترلر ها و حسگرهای حرکتی به دنیای بازیها و بخصوص کنسولهای خانگی بوده است.

شاید این متن را خیلی خوب و هیجان انگیز شروع نکرده باشم ولی این واقعیتی است انکار نشدنی و برای اینکه این موضوع بخوبی در ذهن خوانندگان این متن جای بگیرد این روش را برای شروعش انتخاب کردم. حتی اولین کنسول دستی که از صفحه تاچ اسکرین استفاده کرده هم محصول سگا در سال 1990 هست (Sega Game Gear) که به علت قیمت بسیار زیادش شکست خورد. در ادامه به بررسی ایده هایی که طی سالها وارد این صنعت شده اند و همچنین به معرفی شرکتهایی که در فراگیر شدن و پا گرفتن این تکنولوژی ها نقش کلیدی داشته اند خواهیم پرداخت.



Sega Activator

Activator%20thumb.gif


این محصول سال 1993 اولین حسگر حرکتی ای بود که حرکات تمام بدن را درک میکرد. این وسیله یک 8 ضلعی مسطح بود که بر روی زمین قرار میگرفت و هر یک از آن 8 ضلع در حکم یکی از دکمه های دسته های معمولی بودند. نحوه کار آن به اینصورت بود که هر کدام از آن قسمتها موج مادون قرمزی را به سمت بالا میفرستادند و در صورت قطع شدن این موج مادون قرمز توسط بدن بازیباز دستگاه پیامی را به Sega Genesis II میفرستاد و بازی پیش میرفت. این محصول 80$ قیمت گذاری شده بود، دقت کمی داشت و عناوین زیادی را هم ساپورت نمیکرد. در کنار عناوینی چون Eternal Champions, Mortal Kombat, and Street Fighter II: SCE که در پک این محصول جای گرفته بودند عناوین مطرح دیگری مانند Comix Zone, Mortal Kombat 3 و Greatest Heavyweights of the Ring هم برای آن در نظر گرفته شده بودند.



Game Boy Camera

Game_Boy_Camera_box_art.png


در سال 1998 بود که نینتندو این دوربین را ،که رکورد کوچکترین دوربین دیجیتالی زمان خودش در کتاب گینس را هم در اختیار دارد، برای کنسول دستی محبوب خودش Game Boy عرضه کرد. این اولین بار بود که نینتندو از یک دوربین در کنسولهای دستی خود استفاده میکرد و تا زمان عرضه شدن Nintendo DSi محصول مشابه دیگری را نمیتوان در کارنامه این شرکت دید. به علت رزلوشن بسیار کم و رنگ بندی محدود و سیاه و سفید و همچنین قدرت محاسباتی کم کنسول عملاً کاری برای استفاده از این دوربین به عنوان یک حسگر حرکتی ممکن نبود، اما با این حال از این دوربین در تعدادی از بازی ها استفاده شد.



Dreameye

dreamcast%20dreameye.jpg


Dreameye اولین دوربین دیجیتالیی بود که بر روی کنسولها عرضه شد. این محصول علی رغم انقلابی بودنش ( در زمان خودش ) هیچ گاه خارج از ژاپن عرضه نشد و موفقیت چندانی را نیز بدست نیاورد. سگا هنگام رونمایی از این محصول برنامه های زیادی را برای آن در ذهن داشت و بازیهایی را برای آن پیش بینی کرده بود و بسیار به آیند آن امیدوار بود. انواع و اقسام امکاناتی را که امروزه از یک دوربین دیجیتالی روی کنسولتان انتظار دارید در این محصول پیش بینی شده بود، از گرفتن عکسهای با کیفیت ( در آن زمان ) تا فیلم و استفاده در بازی ها. در زیر برخی از بازیهای پیش بینی شده برای این محصول را میتوانید مشاهده کنید. این دوربین حاصل سالها تلاش سگا بود و از 1998 بصورت رسمی آغاز شد و در سال 2000 رسماً معرفی و عرضه شد.

بعد از آمدن این محصول بود که مایکروسافت و سونی به استفاده از این گونه جدید تکنولوژی بر روی کنسولهایشان علاقمند شدند.



Kirby Tilt 'n' Tumble & Game Boy Color

k1l8kr77qwpufyv3lyc.bmp


این کنسول دستی سال 1998 عرضه شد و بازی Kirby Tilt 'n' Tumble در سال 2000 توانست اولین بازیی لقب بگیرد که از سنسور های حرکتی فیزیکی در گیم پلی خود استفاده کرد بود. شما میتوانستید با تکان دادن دستگاه و انتقال اطلاعات حرکتی از طریق شتاب سنج ها بازی و شخصیت صورتی رنگش را به پیش ببرید.



TrackIR

320px-Trackir4_laptop.jpg


این وسیله یک حسگر مادون قرمز است که در سال 2001 بمنظور کنترل مکان نمای ویندوز طراحی شده بود. دیری نپایید که یکی از گزارش های بازخوردی که از مشتریهای این شرکت NaturalPoint تهیه شده بود مشخص کرد که این حسگر را میتوان برای head-tracking در بازیهای شبیه ساز پرواز بکار گرفت. همین موضوع هم باعث شد که این شرکت برند جدیدی را برای محصول اصلی تحت عنوان SmartNav ایجاد کند و سپس با تولید یک محصول بهینه تر از سری TrackIR برای بازیها، بخصوص شبیه سازهای پرواز، وارد دنیای بازیها شد. این محصول در طی سال های 2002 تا 2005 شاهد 5 آپدیت، از افزایش فریم گرفته تا بهبود رزلوشن، بوده است و این شرکت این وسیله را برای head-tracking در شبیه سازهای پرواز ، عناوین FPS و شبیه سازهای رانندگی توصیه کرده است. از نکات قابل توجه این سنسور قابلیت درک 6 جهت حرکتی بوده است که بواسطه استفاده از پرتوهای مادون قرمز امکان پذیر گشته بود. از عناوینی مانند ArmA: Armed Assault, ArmA 2, GTR - FIA GT Racing Game 2, Race Driver: GRID, Test Drive Unlimited, Lock On: Modern Air Combat, Microsoft Flight Simulator X, IL-2 Sturmovik, Live For Speed, Enemy Engaged 2, Falcon 4.0: Allied Force, Rise of Flight: The First Great Air War میتوان به عنوان برخی از بازیهای ساپورت شده توسط این دستگاه یاد کرد. لیست کامل بازیهای ساپورت شده توسط این حسگر را میتوانید در اینجا مشاهده کنید.



EyeToy

250px-Eyetoy_logo.svg.png

250px-EyeToy.png


Richard Marks در GDC 1999 ایده استفاده از یک دوربین ساده برای ایجاد یک رابط طبیعی برای کاربرهای کنسول PS2 را ارائه داد. وی عقیده داشت که میتوان از قدرت محاسباتی این کنسول برای پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از یک دوربین دیجیتالی ارزان استفاده کرد و از نتیجه آن در بازیها بهره برد. وی همان سال به سونی آمریکا (SCEA) پیوست و مشغول کار بر روی این پروژه شد و در نهایت پس از برخی تغییرات در محل کار و تیم و ... موفق شدند یک سال پس از نمایش این محصول در سال 2002 آن را روانه بازار کنند. تا پایان آن سال این محصول توانسته بود بیش از 2 میلیون در اروپا و 400 هزار عدد در آمریکا فروش کند. EyeToy در سال 2004 وارد بازار ژاپن شد و بصورت کلی توانست تا اواخر سال 2008 10.5 میلیون فروش داشته باشد.



Wii Remote

300px-Wiimote.png


نینتندو از سال 2001 مشغول تحقیق و بررسی بر روی این محصول بوده است و در نهایت در سال 2005 اقدام به رونمایی از این محصول و کنسول جدیدشان Wii کردند. این کنترلر انقلابی با داشتن حسگرهای حرکتی، شتاب سنج ها، حسگر های نوری و یک لایه از دکمه های متداول کنترلر های رایج در بازار توانست طرفداران زیادی را برای این سبک از گیمینگ مهیا کند. در کنار Wii Remote از یک محصول جانبی تحت عنوان Nunchuk نیز استفاده میشود تا امکانات بیشتر و دقیق تری را برای بازیباز فراهم نمایند. این کنترلر توانست تأثیر بسزایی بر دنیای بازیها بگذارد و رقبای نینتندو را وادار کرد که به این رویکردشان واکنش نشان دهند و حتی توجه بسیاری از هکرها را نیز به خود جلب نمود.






اطلاعاتی کلی و مفید درباره Kinect

Kinect_logo_print.png

250px-KinectSensor.png

Kinect اولین بار تحت عنوان اسم رمز Project Natal در نمایشگاه E3 سال 2009 مایکروسافت معرفی شد. یکسال بعد در همان نمایشگاه نام Kinect به عنوان اسم این محصول انتخاب و در November سال 2010 با قیمت 150$ راهی بازار شد. کینکت در 60 روز اول عرضه اش توانست به صورت میانگین روزی 133,333 دستگاه فروش داشته باشد و به رقم نهایی 8 میلیون فروش دست یابد. این رکوردی بود که مایکروسافت با عرضه کینکت موفق شد در کتاب های رکورد گینس از خودش بجای بگذارد و در نهایت توانست بعد از گذشت 5 ماه بفروشی 10 میلیونی دست یابد. مایکروسافت اعلام کرده بود که در بهار 2011 میتوانیم شاهد software development kit کینکت بر روی Windows باشیم و اکنون این نرمافزار در دسترس علاقمندان قرار دارد. همچنین نسخه تجاری آن نیز بزودی عرضه خواهد شد.

نرمافزار Kinect محصول شرکت بازیسازی Rare است که زیر مجموعه ای از مایکروسافت میباشد و برای این منظور از تکنولوژی range camera شرکت PrimeSense استفاده کرده اند. روش کار این دستگاه اینگونه است که یک پروژکتور نور مادون قرمز به صورت مداوم پرتوهایی را ساتع میکند و بازتاب این پرتو ها توسط محصول شرکت PrimeSense به زبانی قابل فهم برای نرمافزار ترجمه میشود. کینکت یک سیستم 3D scanner به شمار میرود.

همچنین در ساخت کینکت از یک دوربین RGB، سنسور تشخیص عمق و میکروفونی چند آرایه ایی و یک نرمافزار اختصاصی استفاده شده است. این امکانات باعث میشوند که کینکت توانایی موشن کپچر سه بعدی، شناسایی [حالات] چهره و تشخیص صدا را داشته باشد. قابلیت تشخیص صدا و دستورات صوتی در ابتدا فقط برای ژاپن، آمریکا، کانادا و انگلستان در دسترس بود و قرار بر این بود تا بهار امسال شاهد اضافه شدن این قابلیت ها برای سایر نقاط جهان نیز باشیم. قابلیت های آکوستیکی و ضد نویز میکروفون چند آرایه ای کینکت امکان تجربه کردن یک مکالمه بدون هدست در Xbox LIVE را فراهم میکند.

سنسور تشخیص عمق از ترکیب یک پروژکتور ساتع کننده لیزر مادون قرمز و حسگر تک رنگ CMOS تشکیل شده است که باعث میشود کینکت توانایی ضبط تصاویر 3D در هر شرایط نوریی را داشته باشد. سنسور تشخیص عمق کینکت قابل تنظیم است و میتواند متناسب با گیم پلی و فضایی که برای بازی در اختیار دارید و ... بصورت اوتوماتیک کالیبره شود.

مایکروسافت بیان کرده که بواسطه نرمافزار تدارک دیده شده برای کینکت این دستگاه قابلیت تشخیص حرکات، چهره و اصوات را بصورت پیشرفته ای داراست. بر اساس اطلاعاتی که به خرده فروشان و در نمایشگاهها به مخاطبان عرضه شده است میتوان گفت که کینکت توانایی تشخیص 6 نفر را در میدان دید خودش را دارد و 2 نفر از آنها را میتواند بصورت فعال تعقیب کرده و حرکاتشان را آنالیز کرده و 20 نقطه از بدن هر یک از آنها را همزمان تشخیص دهد. در حالی که PrimeSense ادعا کرده است که تعداد افرادی را که دستگاه میتواند ببینید محدودیتی را در بر ندارد.

در ابتدای رونمایی از کینکت Alex Kipman بیان کرد که این وسیله جانبی به 10-15% قدرت محاسباتی پردازنده Xbox 360 یعنی Xenon نیاز خواهد داشت. این در حالی بود که وی در ماه November سال 2010 اعلام کرد که سیستم جدید آنها تنها به 5% از قدرت محاسباتی Xbox 360 نیاز دارد.

57vet7p4j9bnabm20j32.bmp

Real-Time Human Pose Recognition in Parts from Single Depth Images

تصاویری که در بالا مشاهده میکنید الگوریتم جدیدی است که برای ردگیری حرکات توسط Kinect یا هر دوربین تشخیص عمق دیگری توسط مایکروسافت ساخته شده است. Microsoft Research Cambridge & Xbox Incubation توسعه این نرمافزار را که یک ماه قبل رونمایی شده، بعهده گرفته بودند. با این روش آنها میتوانند با دقت بسیار بالایی حرکات شما را در کمترین زمان ممکن تجزیه و تحلیل کنند و مدت زمانی را که دستگاه برای پردازش این اطلاعات نیاز دارد را نیز به طرز چشمگیری کاهش دهند.

روش کار این نرمافزار این است که میتواند به کینکت کمک کند تا نوع و روش حرکت بدن انسان را بهتر و دقیقتر تشخیص دهد به این ترتیب دستگاه میتواند اجزای بدن و نحوه حرکت آنها را بهتر درک و پیش بینی کند و در مدت زمان بسیار کمی آنها را آنالیز کند. آنها برای این منظور میلیون ها تصویر و عکس را آنالیز کرده اند و میتوان گفت کینکت میتواند حرکاتی را که مخاطب ( بازیباز ) چند لحظه بعد انجام میدهد را به نوعی پیش بینی کند و مانند یک هوش مصنوعی عمل نمایید. اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری در این خصوص بدست بیاورید میتوانید به این آدرس مراجعه کرده و فیلم این تکنولوژی و مقاله این تیم در خصوص روش کارشان را مشاهده نمایید.

این روش لگ کینکت را هم به مقدار چشمگیر 0.002 ثانیه کاهش داده است. آنها حتی با تست این روش بر روی GPU Xbox 360 توانسته اند در 5ms این پردازش را عملی نمایند ( 200 فریم بر ثانیه ) و از حجم پردازش لازم نسبت به روش فعلی نیز بکاهند. با توجه به این موارد و اینکه آنها از برخی متخصصان حوزه Xbox/Kinect برای تحقق این طرح کمک گرفته اند اصلاً بعید نیست که در آینده ای نچندان دور و بدون تغییرات سخت افزاری در Xbox 360 و Kinect شاهد موج جدیدی از عناوین با کیفیت بالاتر روی Xbox 360 باشیم.


حاج حسین شرمندتیم ! :|:((
 

leonk13

کاربر سایت
Sep 8, 2009
2,151
نام
سجاد
مرسی عالی بود.

فقط مطمئنید سگا اولین بود ؟! :D چون فکر کنم اون تفنگ میکرو نیتیدو (که توی لیست هم نبود) قبل از این کنترلر سگا اومده بود :-??
 

Terova

No Trolls
Gold User
Dec 1, 2007
12,952
نام
محمد امین
خیلی خوب بود

فقط Move رو فکر کنم تو یک دسته از اشیاء دیگه تقسیم بندی کردی..

شما ازش هرجور استفاده می کنی تو همون دسته تقسیم بندیش کن.
نه من با این وسیله میانم جور نیست.. پیشکش شما..
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: capitanrayan

VahiD_ST

کاربر سایت
Nov 10, 2009
8,048
نام
وحید
بسیار عالی بود.
بخصوص اون کارهایی که سگا کرده بود.
این سگا هم یه زمانی تو مبحث سخت افزار غولی بوده ها.:d
 

LiviNG D3AD

کاربر سایت
Dec 7, 2008
3,856
نام
Mohsen
مرسی عالی بود.

فقط مطمئنید سگا اولین بود ؟! :D چون فکر کنم اون تفنگ میکرو نیتیدو (که توی لیست هم نبود) قبل از این کنترلر سگا اومده بود :-??

خب این نوع کنترلر های تفنگی رو تحت عنوان Light Gun تقسیم بندی میکنن و جزو حسگرهای حرکتی بحساب نیاوردنشون ! واسه همین هم من اونها رو حساب نکردم اما نکته جالب این هست که باز هم در این زمینه سگا پیشتاز بوده و اولین بازیهایی که از این نوع کنترلر ها پشتیبانی میکردن رو وارد بازار کرده، منتهی اولین بار روی دستگاههای آرکید

خیلی خوب بود

فقط Move رو فکر کنم تو یک دسته از اشیاء دیگه تقسیم بندی کردی..

نه دیگه ! Move جدید هست و من هم خیلی حوصله نوشتن نداشتم ! در واقع این مقاله رو برای یک بخش مخصوص 360 نوشته بودم ولی خب یسری اتفاقات که باید میافتاد نیافتاد و من هم زدمش تو بخش اخبار ! واسه همین بخش Move نداره ! ضمن اینکه توضیحات کامل و جامع و مفصل و ... داره همه جا ( تو هر سایت و مجله فارسی زبانی ) و به نسبت کینکت احتیاج کمتری به ارائه اطلاعات داشت ! در واقع بخش اصلی با Wii Remote تمام شده و کینکت یه بخش جدا هست خودش !

هر کدوم از دوستان هم که فکر میکنن چیزی از قلم افتاده مطلبشون رو بنویسن من میزنم تو همین مقاله ( پست اول ) به نام خودشون ! من چند روزی تحقیق کردم سر این موضوع و نتیجه کارم شده این که میبینید ! قصد کم کاری نداشتم، بیشتر از این چیزی پیدا نکردم !
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر