Forza Motorsport 4: پیش نمایش یا پیش بینی ، مسئله این است !

Bax

کاربر سایت
Aug 16, 2009
1,235
نام
حمید
Forza Motorsport 4 ( ویرایش جدید ! )

سلام بر همه ی دوستان عزیز . قبل از شروع مقاله بهتری می دانم که نکته ای را ذکر کنم ، تمامی مواردی که در این پیش نمایش مورد بررسی قرار گرفته است بر طبق تریلر های این بازی در E3 و VGA است و با توجه به اطلاعات بسیار کمی که از بازی منتشر شده است ، بیشتر بر مبنای حدس و گمان خواهد بود . بنابرین همان طور که از تیتر اصلی مشخص است در بسیاری از موارد سعی شده که حدس هایی زنده شود که به نوعی در تریلر های بازی به آن اشاره شده است . از دوستان می خواهم که این جانب را مورد سرزنش خود قرار نداده و ما را ببخشایند که وسعمان همین بود .
ویرایش : طبق پیشنهاد یکی از دوستان مقاله را بخش به بخش کردم تا خواندن آن کمی راحت تر باشد . ضمنا سعی می شود با ارائه ی هر اطلاعات جدید در مورد بازی مقاله به روز شود .
http://images.eurogamer.net/assets/...FM4_VGA_2005_Ford_GT_2.jpg.jpg?slideshow=true

فورزا بدون شک یکی از مهمترین عناوین این نسل کنسول ماکروسافت بوده است ، عنوانی که هر نسخه با پیشرفت های بسیار خود قدم به قدم به سطح اول ریسنگ ها نزدیک شد و به جایی رسید که خیلی آن را با بزرگ ترین بازی این سبک گران توریسمو مقایسه اش کردند و اکنون به جرات می توان گفت که بعد از مدت ها یکه تازی ، گران توریسمو رقیب واقعی خود را پیدا کرده و اکنون سبک شبیه ساز اتومبیل رانی را با این دو بازی شناخته می شود . اما چرا این بازی تا این حد معروف شده است . شاید خیلی ها در جواب بگویند که دلیلش این است که این بازی انحصاری X360 است . البته با این که این دلیل تا حدودی درست است اما به نظر بنده مهمترین شاخصه ای که این سری را از بازی های مشابه متمایز می کند ، از شعار استدیوی Turn10 است و آن شعار چیزی نیست جز :
" مشتری همه چیز است . "
مطمئن هستم که شما این جمله را در نقد های زیادی که از فورزا منتظر شده است خوانده اید . به راستی باید اعتراف کرد که واقعا دلیل موفقیت بی نظیر این سری در همین یک جمله خلاصه می شود . بدون شک به تاریخچه ی این سری که نگاه کنید می بینید که هر یک از بازی های فورزا پایانی بوده است بر بزرگ ترین مشکل نسخه ی قبلی آن و به نظر می رسد که این بار هم این استدیو تاکید بسیاری بر رفع بزرگ ترین مشکل نسخه ی قبلی دارد و این مشکل بدون شک چیزی نبود جز کمبود در محتوا . البته می توان چند اشکال دیگر از فورزا3 گرفت . به عنوان مثال مشکلاتی کوچک در فیزیک بازی و همچنین گرافیک بازی مخصوصا سیستم نور پردازی و شفافیت نور . اما با تمامی این موارد این مشکلات در مقایسه با کمبود تنوع و محتوا آن قدرها بزرگ نبودند گرچه همان طور که در ادامه اشاره خواهد شد در تمامی موارد پیشرفت های چشمگیری داده خواهد شد .
منظور از محتوا تعداد پیست ها و ماشین ها و همچنین وجودانواع سبک های اتومبیل رانی و همچنین امکانات اضافه مانند طراحی پیست ها و تیونینگ ماشین ها و امکانات آنلاین و بسیاری موارد دیگر می شود که حتی با همین اندک تریلر های منتشر شده از بازی هم به راحتی می توان فهمید که نقطه ی اصلی تمرکز بازی در محتوا متنوع تر آن است . پس به نظر می رسد که بهتر است از همین نقطه هم شروع کنیم .

تعداد ماشین ها و پیست ها : بیشتر رو بیشترش کن !
همان طور که اشاره شد محتوای بازی ارتباط مستقیمی با تعداد ماشین ها و پیست های درون بازی دارند. در این زمینه داشته های سری در نسخه های پیشین بسیار مهم است . فورزا 3 در هنگام عرضه 400 اتومبیل و 100 مسیر را در خود جای داده بود که این مجموعه با تعداد زیادی DLC رشد بسیار مناسبی نیز داشت و تقریبا 100 ماشین دیگر هم با این بسته های قابل دانلود به بازی افزوده شد. به طوری که تعداد ماشین های سری اکنون در حدود 500 عدد است ( اگر کسی تعداد دقیق ماشین و ها پیست ها - نه مسیر ها - را می داند لطفا ذکر کند تا به مقاله اضافه شود ) . البته باید در این بخش ذکر کرد که با این که در فورزا 3 مدل اتومبیل ها بسیار مناسب بود اما با توجه به نمایش های جدید و افزایش قدرت موتور بازی امید می رود که مدل خودرو ها بهبود یابند . خوشبختانه به نظر می رسید ، در فورزا 3 ماشین ها دارای دو مدل بودند که مدل با کیفیت بهتر در بخش عکاسی استفاده می شد ، در نتیجه در صورت استفاده از مدل برتر ، نیاز چندانی برای صرف وقت و طراحی مجدد مدل ها احساس نمی شود .
از طرفی با توجه به سابقه ی سازنده و جاه طلبی آنها به نظر می رسد که در تعداد زیادی اتومبیل هم در همان زمان عرضه به بازی اضافه شود و در نهایت انتظار می رود این نسخه با چیزی در حدود 600-700 اتومبیل و 50-70 پیست سروکار داشته باشیم که در نوع خود بسیار عالیست آن هم هنگامی که همه حداقل کیفیت را دارند و مانند GT5 کیفیت بعضی در حد PS2 نخواهد بود !

مسابقات جدید : خاکی باش !
هنگامی که توانستم برای اولین بار تریلر بازی در VGA ببینم چیزی که بسیار برایم جالب بود و نظر را جلب کرد ، وجود چندین نما از مسابقه ی خارج از جاده بود که جای خالی آن در سری بسیار حس می شد و من که همیشه با دیدن تریلر های گران توریسمو در ذهنم به سازندگان بازی فحش می دادم ، بسیار خوشال شدم . متاسفانه یا خوشبختانه به نظر می رسد که باز هم کارمندان استدیو ذهن طرفداران را خوانده اند !
از طرفی وجود مسابقات TopGear می تواند تنوع بسیاری را برای این سری به ارمغان بیاورد مسابقات متنوع آن می تواند برای افرادی که تازه به این سبک روی آورده اند بسیار جذاب باشد . همچنین با توجه به محبوبیت مسابقات ناسکار در آمریکا بعید نیست که در نمایش های بعدی بازی این مسابقات نیز به گنجینه ی مسابقات این بازی اضافه شوند . البته تمام این ها مطمئنا در کنار مسبقات پیشین این سری خواهد بود که نتیجه ای جز به جلو راندن این سری در بر نخواهد داشت .

چرخه ی شبانه روز و هوای هوای پویا : چه عجب !
یکی دیگر از مواردی که در تریلر بازی خود نمایی می کرد وجود نماهایی مربوط به شب و تغییرات آب و هوا بود که می تواند تاییدی باشد بر این که چرخه ی شبانه روز و همچنین آب و هوای پویا در این بازی نیز حضور دارند که هم از نظر گیم پلی و هم از نظر دیداری کمک بسیاری به عدم یکنواختی بازی خواهند کرد . البته باید گفت که این مورد پس از حضور در Dirt3 و GT5 دیگر زیاد دست اول و هیجان انگیز نیست و دیگر به یک استاندارد برای این ژانر تبدیل شده که نبودش جای تعجب داشت ! البته در این مورد امیدوارم فورزا موفق تر از گران توریسمو عمل کند و نور پردازی در شب را بسیار بهتر بکار ببرد . شاید خیلی ها موافق نباشند اما بنده به شخصه نور پردازی نسخه ی دوم شیفت را ترجیح می دهم .

گرافیک برای فورزا و دیگر هیچ !
اما از محتوا که بگذریم یکی از مهمترین جنبه های سری فورزا همیشه گرافیک عالی آن بوده است . نسخه ی قبلی در این زمینه غوغا کرد و نسبت به فورزا 2 پیشرفت های مناسبی داشت . از آنجایی که اسم سری فورزا همیشه در کنار بازی هایی مانند GeoW و ME و AW به عنوان کاندیدی برای برترین گرافیک فنی و هنری بروی X360 مطرح بوده است بنابرین انتظار ها از نظر گرافیکی بسیار بالاست و به نظر نمی رسد که سازندگان بازی ما را در این زمینه نا امید کنند .
همان طور که می دانید تمامی نمایش های بازی تنها مقدمه و نقطه ی آغازی برای فورزا 4 بوده اند و نمایش اصلی بازی قطعا در E3 خواهد بود ( از این نظر امسال ماکروسافت کنفرانس هیجان انگیزی را در پیش رو دارد) اما با این وجود نمایش گرافیکی بازی و بازخورد آن بسیار مناسب بوده است . کافی است تا مدل سازی Ford GT را در شماره ی 3 و 4 با هم مقایسه کرد . در نسخه ی جدید جزئیات حتی در طراحی چراغ ماشین هم بیداد می کند ! در این میان رفکلس نور از شیشه ، بسیار زیبا و طبیعی به نظر می رسد و نور پردازی کار هم پیشرفت دلپذیری داشته است . همچنین رنگ ها مانند نسخه ی قبلی کارتونی به نظر نمی رسند و شفافیت بیشتری دارند . همین طور در تریلر بازی تاکید بسیاری بروی سیستم ذرات وجود داشت که به نظر می رسد باز هم Turn10به انتقاد ها توجه کرده و یکی از مشکلات گرافیکی نسخه ی قبل را پوشش داده است و در صدد رفع آن بر آمده است . از طرفی طبق آخرین اخبار که توسط سایت یوروگیمر منتشر شد ، برای طراحی جاده ها سازندگان سنگ تمام خواهند گذاشت و جاده ها با حداکثر جزئیات ساخته خواهند شد ( حتی در خبر اشاراتی به بازسازی و بهبود پیست های قدیمی شده بود که در نوع بسیار جالب است آن هم هنگامی که بدون شک طراحی پیست ها بزرگ ترین نقطه قوت گرافیکی فورزا 3 بود ) . البته در آن خبر اشاراتی هم به بهبود صداهای داخل بازی نیز شده بود که در این زمینه هم سازندگان برخی انتقادات مبنی بر ضعف برخی افکت های صوتی را کاملا شنیده اند و تصمیم به بهبود آن دارند .

گیم پلی : مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد .
متاسفانه کمترین اطلاعات در دسترس ، در مورد گیم پلی شماره چهارم است . تنها موردی که می توان از آن یاد کرد برمی گردد به پیشرفت سیستم های مربوط به فیزیک بازی ، که در نسخه ی قبل اندک ایراداتی (تکرار می کنم اندک ایراداتی !!! ) به آن وارد بود . البته به طور مستفیم به این مورد اشاره نشده بود بلکه خبر در مورد کمک گرفتن سازندگان از یک شرکت تایر سازی است تا بتوانند در شبیه سازی حرکت اتومبیل ها و فشاری که بر هر تایر بطور جداگانه وارد می شود ، نهایت دقت و ظرافت را لحاظ کنند که خود می تواند یادآور این باشد که سازندگان نه تنها گیم پلی و فیزیک بازی را از یاد نبرده اند بلکه برنامه های هیجان انگیزی نیز برای آن دارند .
در کل در انتها باید گفت فورزا 4 بازی بسیار بزرگی است و صبر کردن تا پاییز 90 برای بازی کردن آن کاری بس مشکل .
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: .:Soheil:.

JJ-Thomson

کاربر سایت
Feb 4, 2011
99
نام
جی جی
من نظراتی دارم که یکی یکی بیانشان میکنم ;;)

اولیش این است که شما چرا در این پیش نمایشتان GT5 را خواستید تحت الشعاع قرار دهید و همش بهش اشاره کردید ؟ :-/

در کل در انتها باید گفت فورزا 4 بازی بسیار بزرگی است و صبر کردن برای بازی کردن آن کاری بس مشکل .

دومیش این است که چرا از الان دارید به برای بازیتان تبلیغ میکنید ؟ #:-s

سومیش این است که مقاله خوبی بود ولی چیدمان خوبی نداشت و عکس های قشنگ هم نداشت :-s


چهارمیش این است که هر ویژگی جدیدی را که خیال میکنید دارد ( که خب جدید نیستند و همیشان را قبلاً GT5 داشته :> ) را چرا بخش جداگانه ای برایش نزدید تا تیترش را من ببینم ؟ :-s

و پنجمیش این است که خسته نباشید :)
 

Bax

کاربر سایت
Aug 16, 2009
1,235
نام
حمید
مرسی ، چند تا سوال پرسیدید که خواستم جواب بدم .
1. اصلا این طور نیست ، اتفاقا من از اون دست طرفداران فورزا هستم که اعتقاد دارم که در حال حاضر GT5 در کل بهتر هست پس بهتره که شماره ی چهارمش با دست پر بیاد . بنابرین حتی اگه این طور به نظر می رسه باید بگم شاید نحوه ی بیانم بد بوده .
2. تبلیغ نمی کنیم که . دقیقا همین چیز ها در تریلرش بود .
3. این یکی رو خودم هم قبول دارم ! ببخشید . ولی خب عکس زیادی هم بیرون نیامده .
4. نه دیگه . من خودم چند جا اشاره کردم که مثلا اگه آب و هوای پویا را نداشت واقعا جای سوال داشت . در کل ما داریم با فورزا 3 مقایسه می کنیم نه گران توریسمو . اما این که چرا به هر کدوم یک تیتر ندادیم ، همین شاید به این دلیله که همون طور که گفتم هنوز اطلاعات زیادی در دسترس نیست ، پس بهتر بود که از خودم حرف در نیارم .
5. باز هم ممنون .
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر