تستهای انجام شده بر روی HDTV ها

alucard

کاربر سایت
Nov 22, 2008
352
تستهایی که سایتها و مراجع معتبر و مطرح برای بررسی کیفیت پنلها در نظر میگیرن شامل تعدادی تست مشخص میشه که از لحاظ بصری میتونه در کیفیت نهایی پنلها تاثیر داشته باشه.بعضی از این تستها رو به اختصار توضیح میدم:

Black LEVEL
یکی از تستهای مطرحی که این روزها انجام میشه تست سطح بازتولید رنگ مشکی توسط پنل هست که به نوعی نمایان کننده میزان کنتراست پنل هم میتونه باشه. مقدار مشکی تولید شده در پنلها توسط دستگاه فتو متر (Photometer) اندازه گیری میشه این دستگاه میزان نور تولید شده از هر شیئ رو که تولید نور میکنه بر حسب واحد کاندلا بر متر مربع و یا فوت لامبرت میسنجه دستگاههای جدید میتونه توانایی Detect کردن یا کشف نورهایی با میزان فوق العاده کمتر از چیزی که چشم انسان توانایی تشخیص اون رو داره داشته باشه.
اساسا برای اندازه گیری مقدار رنگ مشکی تولید شده توسط پنل اونهارو در یک اتاق کاملا تاریک تست میکنن توجه به این نکته ضروری هست که تفاوت میان مقدار رنگ مشکی تولید شده در بسیاری از پنلهای امروزی در یک اتاق روشن غیر قابل تشخیص هست.
توضیح:
هر فوت لامبرت برابر با 3.4262591 کاندلا بر متر مربع ( cd/m2 ) هست بنابراین اگر مقدار درخشش پنلی 70 فوت لامبرت هست این عدد بر حسب واحد کاندلا حدودا برابر با 240 کاندلا بر متر مربع هست.

index_pict001.jpg

konica CS-2000 یکی از ابزارهای دقیقی هست که برای سنجش مقدار نور پنلها مورد استفاده قرار میگیره.



دقت رنگ
یکی دیگه از تستهایی که بر روی پنلها انجام میگیره تست دقت رنگ پنل هست.
در همه تکنولوژیهای موجود رنگها از طریق Subpixel های سبز و قرمز و آبی تولید میشن اگر تعادلی مابین رنگهای تولید شده از ساب پیکسلهای پنلی بر قرار نباشه ممکنه تعادل رنگ پنل به نفع رنگ خاصی به هم بخوره یا به عبارتی رنگهای پنل متمایل به رنگ خاصی بشه میزان دقت رنگ پنلها رو معمولا میشه با تنظیمات رنگ پنل به حالت متعادل یا دلخواه در آورد, مقدار کمی خطا در رنگهای تولید شده در هر پنلی کاملا طبیعی هست و برای بسیاری از افراد قابل تشخیص نیست ولی پنلهایی هم تولید شدن که تعادل بر قرار شده در شدت رنگهای ساب پیکسلها در اونها فوق العاده به میزان استاندارد و مرجع نزدیک هست.
البته پنلهایی هم هستن که در گستره رنگ وسیعتری نسبت به مدلهای استاندارد بازتولید رنگ میکنن.
نکته:
دقت رنگ ارتباطی با میزان اشباع رنگ و یا شدت رنگ نداره.همچنین در بعضی تکنولوژیها با وجود دقت رنگ بالا رنگها در حالت کلی کمی مصنوعی به نظر میرسن که این موضوع هم ارتباطی با دقت رنگ پنل نداره.

hpq03_image01.jpg

میزان سایه های تولید شده:
میزان سایه های تولید شده از یک طیف رنگ که با ترکیب رنگ خاکستری با رنگ مورد نمایش بدست میاد شامل توانایی پنل در بازتولید رنگهای نزدیک به هم در طیفهای مختلف رنگی هست هر چقدر پنل توانایی بیشتری در بازتولید رنگهای نزدیک به هم در موضوع مورد نمایش داشته باشه, موضوع مورد نمایش حالت طبیعی تر و پر جزئیات تری به خودش میگیره به خصوص توانایی بازتولید رنگهای نزدیک به هم در طیف خاکستری و مشکی در تجربه سینمایی و واقعی تری از تصویر در حالت کلی تاثیر بسیار زیادی داره.
تست پردازنده ویدئویی:
تستهای مربوط به پردازنده های ویدئویی شامل توانایی پنلها در جلوگیری از شبکه ای شدن قسمتهای متحرک صحنه و هماهنگ کننده تصاویر مورد نمایش هست همچنین وظیف دیگری که بر عهده پردازنده ای ویدئویی هست بالا بردن جزئیات مورد نمایش هست به خصوص در Upscaling یا بزرگنمایی و از بین بردن نویز تصویر هست.

نمونه ای از عملکردهای ضعیف و قوی در پردازنده های ویدئویی:

%2FcontentEngine%2FcontentImages%2Fimg%5Fcompare%5Fdetail%2Ejpg


%2FcontentEngine%2FcontentImages%2Fimg%5Fcompare%5Fdeinterlace%2Ejpg


%2FcontentEngine%2FcontentImages%2Fimg%5Fcompare%5Fcadenc%2Ejpg


%2FcontentEngine%2FcontentImages%2Fimg%5Fcompare%5Fnoise%2Ejpg


یکنواختی در صفحه نمایش:
تست یکنواختی در صفحه نمایش بیشتر مربوط به LCD پنلها و پروجکشنها میشه و شامل تشخیص عدم یکنواختی در شدت نور نمایش داده در کل صفحه نمایش میشه که در برخی مواقع ممکنه باعث ایجاد مشکل در صفحه نمایش میشه.

xnvpmddgp7mosy53kad.jpeg

در شکل عدم هماهنگی در شدت نور در بک لایت LED پنل در قسمت وسط تصویر مشخص است.

تست POP & Impact:
فاکتوری در تحت تاثیر قرار دادن بیننده پنل به خصوص برای کسی که در نگاه اول به اون توجه میکنه وجود داره که اصطلاحا بهش میگن "POP" و شامل اختلافی میشه که در نگاه اول بین رنگهای روشن و تیره تصویر در حال نمایش بر روی پنلها پدید میاد هر چقدر میزان این اختلاف که inter field contrast هم بهش میگن بیشتر باشه یا به عبارتی پنل inter field contrast بالاتری داشته باشه اون پنل احساس هیجان بیشتری رو به وجود میاره و به قولی WOW بیشتری تولید میکنه تجربه نشون داده که میزان درخشش و اشباع رنگهای یک پنل هم در ایجاد این حس نقش مهمی داره.
نکته:
این تست قابل تشخیص توسط دستگاه نیست و یک حس زیبایی شناختی هست.


image08.jpg

 
آخرین ویرایش:

arthas

کاربر سایت
Jan 24, 2006
414
نام
آرشام
مطلب واقعا مفیدیه
من با این که HDTV ندارم اما نشستم تا آخرش رو خوندم
پ.ن : آدمیزاده دیگه . یهو دیدی دری به تخته ای خورد ما هم یکی گرفتیم :p
 

ramin cybran

کاربر سایت
Mar 1, 2009
901
نام
رامین
فوقولاده بود ممنون مهدي جان:love:
ميشه بگي در اين زمينه ها كدوم hdtv ها برتر يا هركدوم تو يكي از اين زمينه ها قوي ترن:confused::biggrin1:
منظورم plasma vs lcd شرمنده اينقد سولات نسبتا بيربط ميكنم:blushing::biggrin1:
 
آخرین ویرایش:

Harry Potter

کاربر سایت
Nov 25, 2005
834
فوقولاده بود ممنون مهدي جان:love:
ميشه بگي در اين زمينه ها كدوم hdtv ها برتر يا هركدوم تو يكي از اين زمينه ها قوي ترن:confused::biggrin1:
منظورم plasma vs lcd شرممنده اينقد سولات نسبتا بيربط ميكنم:blushing::biggrin1:

آره،آره :biggrin1:این سوال منم هست،ممنون اگه جواب بدین،ممنون میشم.
مثلا توی پاناسونیک اگه plasma بگیرم بهتره،یا lcd؟ اصلا کلا پاناسونیک پیشنهاد میکنین؟
 

ramin cybran

کاربر سایت
Mar 1, 2009
901
نام
رامین
آره،آره :biggrin1:این سوال منم هست،ممنون اگه جواب بدین،ممنون میشم.
مثلا توی پاناسونیک اگه plasma بگیرم بهتره،یا lcd؟ اصلا کلا پاناسونیک پیشنهاد میکنین؟
دوست من در برند پاناسونيك و همچنين خريد پلاسما شك نكن
سوال من اين بود كه كدوم يك تو كدوم زمينه برترن:biggrin1:
 

ramin cybran

کاربر سایت
Mar 1, 2009
901
نام
رامین
یعنی شما میگین پلاسمای 1.5 ملیون تومنی پاناسونیک از ال سی دی 6 ملیون تومنی سونی با کیفیت تره؟
دوست من در دنياي ديجيتال همه چيز امكان پذيره مثلاشما به من بگو nvidia 8800 ultra بهتره يا
ati hd 4770 خوب قيمت 4770 تو مشهد 1/7 قيمت 8800 يولترا هستش اما پرفرمنس و قدرتشون بشدت نزديك به همه اصلاا ميشه گفت برابرن:biggrin1:البته اين مقايسه gpu در طول 3 ساله چرا راهه دور بريم؟:confused:
قيمت panasonic z1 54 inch فك ميكنم بيش از 4 برابر panasonic tc-p54g10 هستش و جفتشون توليد 2009 هستن وneopdp panel اما از لحاظ كيفيت تصوير تفاوت بسيار ناچيزي باهم دارن تنها به خاطر قابليت هاي مالتي مديا و wireless بودن تجهيزات و نوع پنل(نازك ترين پنل پلاسما) z1 بسيار گرون تر از g10 هستش يا مدل نسل قبلي اون z800u كه فك كنم 5 برابر بيشتر از اون گرون تره:eek: (لاقل تو مشهد) اما كيفيت g10 از اون بالاتره:biggrin1:پس به اين نتيجه ميرسيم كه قيمت ملاك كيفيت بالاتر نيست
 

Neo

کاربر سایت
Sep 27, 2005
1,542
نام
احسان
آخه پلاسما هم شد LCD !

آقا جان شما بورو TV سیاه سفید بگیر از LCD بهتره ! مرد مومن کل دنیا داره روی LCD می چرخه شما میگی پلاسما ! در اینکه قیمت ملاک نیست کی شکی نیست ولی به همون اندازه که LCD بهتره ! مخصوصا بره گیم. حالا اگر بخوای TV حدودا ملی (چیز :biggrin1:) ایران رو ببینی که هیچی همهون سیاه سفید بخرید!
 

Mantis

کاربر سایت
Jul 2, 2009
197
نام
مانی
لطفا وقتی در مورد چیزی اطلاعات کافی ندارید الکی نظر ندید،برید یکم تو اینترنت سرچ کنید تا یکم اطلاعات بدست بیارید،حداقل برید تو همین بخش سخت اخبار یکم بگردین!!!خودتون میفهمین چی بهتره
شما که اینجوری فکر میکنی کلا بورو تله سیاه و سفید بخر دور تکنولوژیم خط بکش
 

ramin cybran

کاربر سایت
Mar 1, 2009
901
نام
رامین
آخه پلاسما هم شد LCD !

آقا جان شما بورو TV سیاه سفید بگیر از LCD بهتره ! مرد مومن کل دنیا داره روی LCD می چرخه شما میگی پلاسما ! در اینکه قیمت ملاک نیست کی شکی نیست ولی به همون اندازه که LCD بهتره ! مخصوصا بره گیم. حالا اگر بخوای TV حدودا ملی (چیز :biggrin1:) ایران رو ببینی که هیچی همهون سیاه سفید بخرید!

دوست عزيز چرا الكي بحث و جدل توي فروم ايجاد ميكني؟:confused: توي همين بخش سخت اخبار حدود 10 تاپيك وجود داره كه رو اين موضوع بحث شده . شما اگه يه مقدار مطلع بوديد و 5 سايت تخصصي مربوط به تست تلوزيون هاي مختلف ورده بندي اونها رو مطالعه ميفرموديد يه همچين اسپم مفيدي:-" نميداد.اگه اونهارو قبول نداريد تشريف ميبريد با چشماي خودتون تست ميكنيد.اگرم به چشماي خودتون اعتماد نداريد كه...:biggrin1:(شوخي;))
دوست من در نهايت انتخاب با شماست كه كدومو انتخاب كنيد كسي شما رو مجبور نميكنه كلا ايجاد يه همچين تاپيك هايي براي راهنمايي شما عزيزانه;)انتخاب در نهايت باشماست.

در ضمن از دوستان خواهشمنديم قبل از اطلاع رساني و بيان نظرات يه استناد يا لينكي لطف بفرمايند:cheesygriممنونم
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر