درود.
سايت IGN مصاحبه اي با Maxime Béland كه در سمت Creative Director روي عنوان Splinter Cell: Conviction كار مي كند داشته كه بسيار جالب شده .
برگرديم به سال 2005.شما يكي از كساني بوديد كه از اول ساخت آن بازي حضور داشته ايد. چه مقدار از المانهاي نمونه ي اوليه Conviction مانده و چه مقدار را دور ريختيد؟
فكر مي كنم مفهومي كه ما در اينجا داريم تكاملي از Splinter Cell است. چيزي كه مهم است اين است كه ما فكر مردم را در زمينه يك بازي stealth تغيير داديم.ما راهي كه آنها بازي مي كردند را تغيير داديم.
من مي خواهم كه مردم واقعا اين احساس را داشته باشند كه Sam Fisher هستند. سم بهترين elite agent دنيا است و او در زندگي واقعي شبيه به من نيست.من در راه رفتن آرام هستم. من نمي توانم از لوله ها بالا بروم ولي من مي خواهم آن آدم باشم. چيزي را كه به تيم گفتم اين بود كه "من مي خواهم بازيبازها يك شكارچي باشند نه يك مادر بزرگ".
ولي اين بازي خيلي stealth است و اين عمل در تمام حركات اعمال مي شود. نميدانم فيلم Vantage Point را ديده ايد يا نه ولي در يكي از صحنه ها وقتي او از نردبان بالا مي رود و يك ماسك را بر روي صورت خود مي گذارد دشمنان را با آينه مي كشد-Pew-pew-pew! - خيلي سريع-خيلي آرام ولي كاملا dynamic.
Vantage Point يك مثال خيلي خوب بود. ولي آيا به غير از آن منبع الهام ديگري هم داشته ايد؟
بله. 3 JB !!. منظورم James Bond-Jason Bourne-Jack Bauer است. ولي براي من بيشتر 'Man on Fire' يك اصل بود. اين مردي است كه هيچ چيز براي از دست دادن ندارد و خيلي براي ما جالب بود. سم هم دختر خود را از دست داده . من كاري را كه آنها با subtitle خيلي دوست دارم. من شليك دو گلوله در يك زمان هم خيلي دوست دارم. مثلا كشتن هم زمان شخصي در ماشين و شخصي پشت پنجره.
ما مي خواستيم كه بازيباز هميشه در بازي باشد. من بازيهايي كه صحنات cinematic خيلي زياد دارند را دوست دارم ولي اين اصلا لازم نيست.من به عنوان يك بازيساز دوست دارم مخاطب تا آنجا كه امكانش است در بازي باشد. و حالا ما اين تكنولوژي را در اختيار داريم منظورم projected objectives است كه خيلي جالب و شيك است.
اين حالت يك نور زنده است كه وقتي هم كه شما جلوي آن باشيد آن نوشته ها بر روي بدن شما مي افتد.اين خيلي جالب است.
آيا اين موضوع كه بازيبازها قبلا همچين چيزي را تجربه نكرده اند شما را سورپرايز كرد؟-خوب title credits بازي Grand Theft Auto IV قبلا اين كار را كرده بود. البته فقط در همين قسمت.
ما اين ايده را بيشتر از 1 سال در اختيار داشتيم و آن را بارها و بارها تكرار كرديم. و حدود 4 يا 5 ماه پيش بود كه ما ف ي ل ت رسياه و سفيد را به آن اضافه كرديم.
و حالا Intro بازي GTA IV يك صحنه سينماتيك بود . اهميت نمي دهم اگر اين صحنه در يك سكانس Cinematic اتفاق بي افتد. ولي اگر در داخل بازي باشد (با خنده) خيلي مهم است. من مي خواستم اين حالت را وقتي شما كنترل بازي را در اختيار داريد انجام بدهم چون شما داريد بازي مي كنيد. ما هم مي توانستيم آن را به شما نشان دهيم ولي چرا نگزاريم شما با آن بازي كنيد؟
فقط نشانم ندهيد. بگذاريد خودم انجامش دهم.
دقيقا
ما مشاهده كرديم كه در بازي يك محيط زيبا و پويا وجود دارد و سم تاثير زيادي بر روي آن مي گذاردمثل صحنه ي بازجويي در دستشويي كه فوق العاده جالب بود. آيا باز هم همچين صحنه هايي را در ادامه ي بازي خواهيم ديد؟ و يا اينكه شما فقط آن را براي دموي E3 راه انداخته بوديد؟
در واقع ما تمام صحنه هاي بازجويي را به همان شكل طراحي كرده ايم. اين خيلي فوق العداه است و ما اين تكنولوژي را در اختيار داريم. شما مي توانيد گلوي يك نفر را بگيريد و اگر به چيزي نزديك نباشيد سم فقط اين كار را مي كند.BOOM !! و با ته قنداق اسلحه به سر دشمن مي كوبد. و سم مي تواند طرف را به هر كجا چه سطح افقي چه عمودي بكوبد !.
پس شما وسايل زيادي در بازي در اختيار داريد كه هميشه هم خوب عمل مي كند.
خب. مي توانيد كمي در مورد اينكه داستان از چه قرار است توضيح بدهيد؟مثل اينكه بازي در جزيره Malta اتفاق مي افتد. درسته؟
خب. بازي در جزيره ي Malta شروع مي شود. سم به دنبال قاتل دختر خود است و همانطور كه در دمو مشاهده كرديد او به دنبال شخصي به نام Kobin است. در آخر دمو شما مشاهده مي كنيد كه او Kobin را مي گيرد و Kobin به سم مي گويد:"اگر جواب مي خواهي،با آنها برو". و به طور ناگهاني نيروهاي Third Echelon را مشاهده ميكنيد و در همان حين دوربين به عقب مي رود.
من نمي خواهم در مورد اين صحبت كنم ولي وقتي دوربين به عقب ميايد شما در Third Echelon هستيد و آنها مي گويند:"دريافت شد. بياريدش خونه" و پس از آن ما به Washington مي رويم و ادامه بازي در آنجا انجام مي شود.
در حقيقت دمو E3 ما خلاصه اي از شروع بازي بود. در حال حاظر چيزي را كه من مي توانم به شما بگويم اين است كه Third Echelon سم را گرفته . شما مي 3 چراغ قرمز را ديديد و همچنين آن را روي عنوان هم ديديد. قرمز! قرمز.... آيا قرمز معني خوبي مي دهد؟آيا بد است؟. سم كه هميشه سبز بود !. من نميدانم چه اتفاقي افتاده .... ولي در حقيقت ميدانم ولي آنها نميگذارند كه من در موردش صحبت كنم.(با خنده)
طبيعيه !
حتما.ولي چيزي كه من مي خواهم در موردش صحبت كنم اين است كه ما در طول ساخت بازي هميشه دنبال اين هستيم كه مطمعن باشيم .گيم پلي بازي قابل قبول است.
آيا فرازي به خيابانهاي شهر داريم؟
دقيقا.آرزوي من اين است كه تمام بازي را بدون حتي يك توقف پيش ببريم و يك تجربه ي ( f***ing) بدون توقف داشته باشيد. ما صحنات Load را پنهان كرديم و وقتي بازي در حال Load شدن است يك دمو Full-HD پخش مي شود كه شما اصلا متوجه نمي شويد بازي در حال Load شدن است. اين صحنه ها فقط بعضي وقتها اتفاق مي افتد . مثلا وقتي سم آينه اي را زير در گذاشته تا آن سمت را ببيند .البته اين موضوع هم در آينده درست خواهد شد و شما شاهد اين خواهيد بود كه دوربين به صورت Realtime از حالت قبلي Shift مي شود و باز هم شما به طور متداوم در بازي هستيد.چيزي مثل sticky camera.
بله sticky camera بازهم هم بازگشته. من ميدانستم Fan ها اين دوربين را دوست دارند. البته sticky camera با سيستم Mark and Execute خيلي جالب مي شود.
شما آن را پرتاب مي كنيد. دشمنان را Mark مي كنيد حتي مي توانيد خود sticky cam را هم Mark كنيد و پس از آن به همه شليك كرده و خود sticky cam را هم نابود كنيد و پس از آن دشمنان نمي توانند آن را پيدا كنند.
مرد! اين خيلي جالبه. فكر كن فكر كن.. من عاشقشم.
خب. من نگفتم خيلي فكر كنيد. ولي با ساختن يك emergent systems بعضي وقتها سورپرايز هاي جالبي مي گيريد.(با خنده).
آيا در زمان ساخت Mark and Execute تغيراتي هم در آن انجام ميداديد؟
خب. سيستم Mark and Execute چيزي بود كه ما خيلي آن را تغيير مي داديم و آن را بهتر مي كرديم. ما مي خواستيم به مخاطبان اين حس را بدهيم كه تعداد زيادي از دشمنان را در يم زمان كوتاه نابود مي كند. ولي شما براي اين كه اين حالت را به دست بياوريد بايد از قبل نبردهاي مخفي Hand to hand برويد و در ادامه Mark and Execute به يك اصل تبديل مي شود كه شما در طول بازي مدام به اين فكر مي كنيد كه خب من بايد Mark and Execute انجام بدهم ولي براي اينكه بتوانم بايد يك نبرد Hand to hand داشته باشم.
اين ايده كاري مي كند كه مخاطب مدام به جلو حركت كند و آن را تكرار كند.
مثل اينكه اين بار ضرب آهنگ بازي خيلي سريع تر شده.
ميدونيد اينطور كه به نظر مي رسد هم سريع نيست . اين به خاطر بيشتر بودن و درگير بودن در بازي هست. شما مي توانيد زمان را در اختيار داشته باشيد و از يك لوله آويزان باشيد و گشتي ها را نگاه كنيد.
خيلي ممنون از وقتي كه به ما داديد. ما كه اصلا نمي توانيم منتظر انجام اين بازي بمانيم.
باعث افتخاره. ممنون.
سايت IGN مصاحبه اي با Maxime Béland كه در سمت Creative Director روي عنوان Splinter Cell: Conviction كار مي كند داشته كه بسيار جالب شده .
برگرديم به سال 2005.شما يكي از كساني بوديد كه از اول ساخت آن بازي حضور داشته ايد. چه مقدار از المانهاي نمونه ي اوليه Conviction مانده و چه مقدار را دور ريختيد؟
فكر مي كنم مفهومي كه ما در اينجا داريم تكاملي از Splinter Cell است. چيزي كه مهم است اين است كه ما فكر مردم را در زمينه يك بازي stealth تغيير داديم.ما راهي كه آنها بازي مي كردند را تغيير داديم.
من مي خواهم كه مردم واقعا اين احساس را داشته باشند كه Sam Fisher هستند. سم بهترين elite agent دنيا است و او در زندگي واقعي شبيه به من نيست.من در راه رفتن آرام هستم. من نمي توانم از لوله ها بالا بروم ولي من مي خواهم آن آدم باشم. چيزي را كه به تيم گفتم اين بود كه "من مي خواهم بازيبازها يك شكارچي باشند نه يك مادر بزرگ".
ولي اين بازي خيلي stealth است و اين عمل در تمام حركات اعمال مي شود. نميدانم فيلم Vantage Point را ديده ايد يا نه ولي در يكي از صحنه ها وقتي او از نردبان بالا مي رود و يك ماسك را بر روي صورت خود مي گذارد دشمنان را با آينه مي كشد-Pew-pew-pew! - خيلي سريع-خيلي آرام ولي كاملا dynamic.
Vantage Point يك مثال خيلي خوب بود. ولي آيا به غير از آن منبع الهام ديگري هم داشته ايد؟
بله. 3 JB !!. منظورم James Bond-Jason Bourne-Jack Bauer است. ولي براي من بيشتر 'Man on Fire' يك اصل بود. اين مردي است كه هيچ چيز براي از دست دادن ندارد و خيلي براي ما جالب بود. سم هم دختر خود را از دست داده . من كاري را كه آنها با subtitle خيلي دوست دارم. من شليك دو گلوله در يك زمان هم خيلي دوست دارم. مثلا كشتن هم زمان شخصي در ماشين و شخصي پشت پنجره.
ما مي خواستيم كه بازيباز هميشه در بازي باشد. من بازيهايي كه صحنات cinematic خيلي زياد دارند را دوست دارم ولي اين اصلا لازم نيست.من به عنوان يك بازيساز دوست دارم مخاطب تا آنجا كه امكانش است در بازي باشد. و حالا ما اين تكنولوژي را در اختيار داريم منظورم projected objectives است كه خيلي جالب و شيك است.
اين حالت يك نور زنده است كه وقتي هم كه شما جلوي آن باشيد آن نوشته ها بر روي بدن شما مي افتد.اين خيلي جالب است.
آيا اين موضوع كه بازيبازها قبلا همچين چيزي را تجربه نكرده اند شما را سورپرايز كرد؟-خوب title credits بازي Grand Theft Auto IV قبلا اين كار را كرده بود. البته فقط در همين قسمت.
ما اين ايده را بيشتر از 1 سال در اختيار داشتيم و آن را بارها و بارها تكرار كرديم. و حدود 4 يا 5 ماه پيش بود كه ما ف ي ل ت رسياه و سفيد را به آن اضافه كرديم.
و حالا Intro بازي GTA IV يك صحنه سينماتيك بود . اهميت نمي دهم اگر اين صحنه در يك سكانس Cinematic اتفاق بي افتد. ولي اگر در داخل بازي باشد (با خنده) خيلي مهم است. من مي خواستم اين حالت را وقتي شما كنترل بازي را در اختيار داريد انجام بدهم چون شما داريد بازي مي كنيد. ما هم مي توانستيم آن را به شما نشان دهيم ولي چرا نگزاريم شما با آن بازي كنيد؟
فقط نشانم ندهيد. بگذاريد خودم انجامش دهم.
دقيقا
ما مشاهده كرديم كه در بازي يك محيط زيبا و پويا وجود دارد و سم تاثير زيادي بر روي آن مي گذاردمثل صحنه ي بازجويي در دستشويي كه فوق العاده جالب بود. آيا باز هم همچين صحنه هايي را در ادامه ي بازي خواهيم ديد؟ و يا اينكه شما فقط آن را براي دموي E3 راه انداخته بوديد؟
در واقع ما تمام صحنه هاي بازجويي را به همان شكل طراحي كرده ايم. اين خيلي فوق العداه است و ما اين تكنولوژي را در اختيار داريم. شما مي توانيد گلوي يك نفر را بگيريد و اگر به چيزي نزديك نباشيد سم فقط اين كار را مي كند.BOOM !! و با ته قنداق اسلحه به سر دشمن مي كوبد. و سم مي تواند طرف را به هر كجا چه سطح افقي چه عمودي بكوبد !.
پس شما وسايل زيادي در بازي در اختيار داريد كه هميشه هم خوب عمل مي كند.
خب. مي توانيد كمي در مورد اينكه داستان از چه قرار است توضيح بدهيد؟مثل اينكه بازي در جزيره Malta اتفاق مي افتد. درسته؟
خب. بازي در جزيره ي Malta شروع مي شود. سم به دنبال قاتل دختر خود است و همانطور كه در دمو مشاهده كرديد او به دنبال شخصي به نام Kobin است. در آخر دمو شما مشاهده مي كنيد كه او Kobin را مي گيرد و Kobin به سم مي گويد:"اگر جواب مي خواهي،با آنها برو". و به طور ناگهاني نيروهاي Third Echelon را مشاهده ميكنيد و در همان حين دوربين به عقب مي رود.
من نمي خواهم در مورد اين صحبت كنم ولي وقتي دوربين به عقب ميايد شما در Third Echelon هستيد و آنها مي گويند:"دريافت شد. بياريدش خونه" و پس از آن ما به Washington مي رويم و ادامه بازي در آنجا انجام مي شود.
در حقيقت دمو E3 ما خلاصه اي از شروع بازي بود. در حال حاظر چيزي را كه من مي توانم به شما بگويم اين است كه Third Echelon سم را گرفته . شما مي 3 چراغ قرمز را ديديد و همچنين آن را روي عنوان هم ديديد. قرمز! قرمز.... آيا قرمز معني خوبي مي دهد؟آيا بد است؟. سم كه هميشه سبز بود !. من نميدانم چه اتفاقي افتاده .... ولي در حقيقت ميدانم ولي آنها نميگذارند كه من در موردش صحبت كنم.(با خنده)
طبيعيه !
حتما.ولي چيزي كه من مي خواهم در موردش صحبت كنم اين است كه ما در طول ساخت بازي هميشه دنبال اين هستيم كه مطمعن باشيم .گيم پلي بازي قابل قبول است.
آيا فرازي به خيابانهاي شهر داريم؟
دقيقا.آرزوي من اين است كه تمام بازي را بدون حتي يك توقف پيش ببريم و يك تجربه ي ( f***ing) بدون توقف داشته باشيد. ما صحنات Load را پنهان كرديم و وقتي بازي در حال Load شدن است يك دمو Full-HD پخش مي شود كه شما اصلا متوجه نمي شويد بازي در حال Load شدن است. اين صحنه ها فقط بعضي وقتها اتفاق مي افتد . مثلا وقتي سم آينه اي را زير در گذاشته تا آن سمت را ببيند .البته اين موضوع هم در آينده درست خواهد شد و شما شاهد اين خواهيد بود كه دوربين به صورت Realtime از حالت قبلي Shift مي شود و باز هم شما به طور متداوم در بازي هستيد.چيزي مثل sticky camera.
بله sticky camera بازهم هم بازگشته. من ميدانستم Fan ها اين دوربين را دوست دارند. البته sticky camera با سيستم Mark and Execute خيلي جالب مي شود.
شما آن را پرتاب مي كنيد. دشمنان را Mark مي كنيد حتي مي توانيد خود sticky cam را هم Mark كنيد و پس از آن به همه شليك كرده و خود sticky cam را هم نابود كنيد و پس از آن دشمنان نمي توانند آن را پيدا كنند.
مرد! اين خيلي جالبه. فكر كن فكر كن.. من عاشقشم.
خب. من نگفتم خيلي فكر كنيد. ولي با ساختن يك emergent systems بعضي وقتها سورپرايز هاي جالبي مي گيريد.(با خنده).
آيا در زمان ساخت Mark and Execute تغيراتي هم در آن انجام ميداديد؟
خب. سيستم Mark and Execute چيزي بود كه ما خيلي آن را تغيير مي داديم و آن را بهتر مي كرديم. ما مي خواستيم به مخاطبان اين حس را بدهيم كه تعداد زيادي از دشمنان را در يم زمان كوتاه نابود مي كند. ولي شما براي اين كه اين حالت را به دست بياوريد بايد از قبل نبردهاي مخفي Hand to hand برويد و در ادامه Mark and Execute به يك اصل تبديل مي شود كه شما در طول بازي مدام به اين فكر مي كنيد كه خب من بايد Mark and Execute انجام بدهم ولي براي اينكه بتوانم بايد يك نبرد Hand to hand داشته باشم.
اين ايده كاري مي كند كه مخاطب مدام به جلو حركت كند و آن را تكرار كند.
مثل اينكه اين بار ضرب آهنگ بازي خيلي سريع تر شده.
ميدونيد اينطور كه به نظر مي رسد هم سريع نيست . اين به خاطر بيشتر بودن و درگير بودن در بازي هست. شما مي توانيد زمان را در اختيار داشته باشيد و از يك لوله آويزان باشيد و گشتي ها را نگاه كنيد.
خيلي ممنون از وقتي كه به ما داديد. ما كه اصلا نمي توانيم منتظر انجام اين بازي بمانيم.
باعث افتخاره. ممنون.
آخرین ویرایش: