سلام به عاشقان ICO
داستان این بازی مربوط به پسربچه ای بنام ICO است که در سن دوازده سالگی وقتی شاخهایش بیش از اندازه رشد میکنه ، ریش سفیدای دهکده اونو برای جلوگیری از حمله شیاطین به دهکده به قربانگاه میفرستند تا قربانی مردم دهکده بشه ! و هنگامی که اونو توقلعه قدیمی زنده بگور میکنند ناگهان با زمین لرزه خفیفی از بند قبر نجات پیدا میکنه و از اینجا داستانش توسط بازیباز برای رهایی از این قلعه آغاز میشه.
(پسری با شاخهای بلند نماد بدبختی دهکده است و بیرون راندن و قربانی کردن او تضمین برای آینده خوب دهکده !)
پس از مدتی ICO با شاهزاده ای بنام Yorda آشنا میشه که اونهم در این قلعه توسط ملکه زندانی شده . پازلهای بسیار جالب در کنار گرافیک فوق العاده هر بازیبازی رو تا آخر پی گیر این ماجرا میکنه ..
خصوصیات جالب این بازی اینه که HUD تو صحنههای بازی وجود نداره. از حداقل موزیک ممکن تو بازی بهره گرفته شده و بازیباز واقعا در محیط وهم آور قلعه با صداگذاری محیطی عالی خودشو تنها احساس میکنه و جالبتر اینکه صحبتهای ردوبدل شده بازی به یه زبان عجیب و غریب انجام میشه !
-------------------------------------------------------
اسلحه هایی که تو اینبازی بکار رفته : چوب ، شمشیر ، گرز ( که اسلحه مخفی بازیه و بعد از حل معمای مخفی بازی بدست می آد) ،
و دومین اسلحه قدرتمند بازی Lightsaber که فقط در نسخه پال بازی وجود داره و درست پس از بدست آوردن گرز میشه اونو بدست اورد. با وجود این اسلحه مبارزات با سایه ها بسیار راحته و فقط با یک یا دو ضربه اونهارو نابود میکنه.
شمشیر ملکه : که در اواخر بازی ICO اون پیدا میکنه و قدرتمندترین شمشیر بازیه و قدرت جادویی شبیه به قدرت جادوی پرنسس Yorda داره و براحتی با یک ضربه تمام دشمنانشو نابود میکنه.
بمبها هم در بعضی مراحل بازی کابرد دارن
------------------------------------------------------
دشمنان در این بازی سایه هایی هستند که در ابتدا بصورت نمای کلی انسان طراحی شده بودند ولی بعدا به این سایه ها بال و اندام عجیب اضافه گردید تا منحصر بفرد باشن. سایه های عنکبوتی هم در این بازی ایفای نقش میکنند که البته خیلی هم کشنده هستند و جالب اینکه فقط هم به ICO حمله میکنند و به پرنسس Yorda کاری ندارن.
نکته جالب دیگه این بازی اینه که Game Over این بازی موقعیه که سایه ها بتونن پرنسس Yorda رو به تاریکی بکشونن یا موقعیه که ICO از ارتفاع بسیاربلند سقوط کنه !
--------------------------------------------------------------------------------
این بازی همونطور که بچه ها گفتن از همه لحاظ نمونه است : اولین بازی در نوع خودش که سبک هنری خاصی رو وارد دنیای بازها کرد ، گرافیکی زیبا با افق دید بیکران ، تمرکز بر روی نورپردازی و فیزیک استثنایی و مثال زدنی ، صداهای محیطی مناسب ، حذف موزیک غیرضروری در داخل بازی برا آنکه بازیباز تمام توجهش به خود داستان بازی معطوف بشه و از همه جالبتر پایان نیش دار و بسیار احساساتی بازی همراه با موزیکی استثنایی ( پایان این بازی شائبه ادامه این بازی رو کانلا زنده نگه میداره )
این بازی با وجود فروش کمش در آمریکا پایه گذار چیزای زیادی در بازیهای بعد خودش شد ( مثلا روابط بین ICO و Yorda در بسیاری از بازیهای بعدی مورد تقلید قرار گرفت . همونطور که دوسان گفتند نمونه اش در بازی Prince of Persia بود که کپی برداری آشکاری از همکاری شخصیت زن بازی که توسط کامپیوتر هدایت میشد در پیشبرد بازی بود )
--------------------------------------------------------------
داستان بازی بعد از داستان Shadow of Colossus اتفاق میافته و مسئله ای که این رو قوت میبخشه وجود شاخ در طول بازی ICO است و ما در بازی Shadow of Colossus میبینیم که شاخهای شخصیت بازی در طول داستان نصیبش میشه. اما متاسفانه خیلیها اشتباها فکر میکنند که ICO بلافاصله بعد از Shadow of Colossus اتفاق میفته در حالیکه اصلا اینگونه نیست. شخصیت بازی Shadow of Colossus نامش Wander میباشد ، در حالیکه شخصیت بازی ICO همونطور که گفته شد ICO نام داره. بنظر میاد Wander یکی از نیاکان ICO باشه که نسل او ، نسل "پسران شاخدار" لقب گرفتند و . در ICO زن جادوگر (ملکه) تمایل شدیدی برای قربانی کردن پسران شاخدار داره ، چرا که این پسرا بواسطه داشتن این شاخ قدرت خدایان رو با خودشون دارند و این شاخها رو هم از جدشون Wander در بازی Shadow of Colossus به ارث بردن !
شخصیتهای دختر بازی یعنی Yorda و Mono بسیار به هم شبیهند. هرئ مرموز با پیشینه ای بسیار مرموز (بخصوص Mono در Shadow of Colossus )
---------------------------------------------------------------------
اما نکات حاشیه ای و جالب این بازی :
همونطور که دوستانمون اشاره کردن این بازی قرار بود در ابتدا برای پلی استیشن یک ساخته بشه و نکته جالبتر اینکه قرار بود پرنسس Yorda در این بازی شاخ داشته باشه !
آرت ورک های اولیه این بازی که توسط Fumito Ueda ساخته شد الهام گرفته از آثار نقاش سوررئالیست Giorgio de Chirico میباشد . بطور آشکار آرت ورکهای اولیه بازی با این آثار کاملا برابری میکنند ( اینجا را برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید )
نسخه PAL و ژاپنی این بازی شامل مواردی بود که در نسخه US وجود نداره : زیر نویس برای زبان عجیب و غریب بازی ، اسلحه مخفی Lightsaber ، امکان کنترل محدود پرنسس Yorda ، همچنین پازل آبشار و آسیاب در نسخه US بسیار راحتتر شده.
یه نکته خیلی جالب برای انتهای بازی بگم که شاید کمتر کسی اینو دیده باشه :
در حالت عادی ICO درامتداد ساحل می دوه تا پرنسس Yorda رو که کنار ساحل افتاده پیدا میکنه. اما در نسخه PAl این بازی نکته جالبی هست و اون اینه که میتونید کاری کنید که ICO و پرنسس Yorda با هم بشینن و هندوانه میل کنند. ( باید قبل از پیدا کردن Yorda و در کنار صخره بزرگ بگردید تا یه هندونه پیدا کنید بعد اونو بلند کنید و برید پیش پرنسس و ...... )
یه نکته که یادم رفت : ICO نامی ژاپنی است به معنای " Let`s Go " (
موفق باشید