ایتنا – به گفته اینتل تا زمان ارائه این پردازنده در سال 2009 یا 2010 اولین مدلهای مبتنی بر این چیپ پرقدرت با هدف تسخیر بازار کامپیوترهای شخصی مخصوص پردازشهای گرافیکی معرفی خواهد شد.
بزرگترین سازنده چیپ جهان اطلاعات اجمالی را راجع به معماری چند هستهای جدید خود منتشر نمود.
پس از شایعاتی که پیرامون پلتفورم بعدی اینتل به گوش رسید، خود این شرکت با انتشار جزئیات بیشتری از این معماری بر شایعات موجود مهر تأئید زد.
این معماری که Larrabee نام دارد از پردازش چند هستهای برای افزایش سرعت محاسباتی نرمافزارهای سهبعدی گرافیکی و برنامههای شبیهساز علمی و مهندسی استفاده مینماید.
به گفته اینتل تا زمان ارائه این پردازنده در سال 2009 یا 2010 اولین مدلهای مبتنی بر این چیپ پرقدرت با هدف تسخیر بازار کامپیوترهای شخصی مخصوص پردازشهای گرافیکی معرفی خواهد شد.
این شرکت اعلام کرد که در جریان کنفرانس گرافیک کامپیوتری SIGGRAPH 2008 که هفته آینده در لوسآنجلس برگزار میگردد گزارش دقیقتری را در اینباره منتشر خواهد نمود.
Larrabee بر مبنای پردازندههایی با معماری مشابه x86 ساخته خواهد شد اما مشخصههایی از آن مانند پردازش برداری و سختافزار اختصاصی برای عملیاتی مانند پردازش بافتهای گرافیکی ارتقاء و بهبود خواهند یافت.
طراحی این پلتفورم با هدف انعطاف بیشتر و قابلیت برنامهریزی پیشرفتهتر نسبت به چیپهای پردازش گرافیکی (GPU) صورت گرفته است.
به گفته اینتل چیپهای جدید نسبت به انواع چیپهای گرافیکی حال حاضر از فاکتور انتساب به معماری آشنای اینتل و در نتیجه برنامهریزی آسانتر برخوردار میباشند.
با وجود اینکه گفته میشود هسته Larrabee بر مبنای فناوری پنتیوم میباشد، اما ویژگیهایی مانند multithreading و گسترشهای 64 بیتی موجب میگردند تا کارائی این پلتفورم نسبت به پنتیوم افزایشی چشمگیر از خود نشان بدهد.
همين طور كه ميدانيد اينتل از چند سال پيش اين ساختار معرفي كرد چيپ ها كه بر ساختار اشتراكي بين پردازش برداري و مركزي هستن البته چندين پردازنده يا به اصطلاح many-coreايرنا : پژوهشگران نسل جديد تراشههايي را براي دوستداران بازيهاي ويديويي، افرادي كه به چند كار ميپردازند و كساني كه به دنبال رايانههاي كم مصرف مناسب براي شيوه زندگي سيار هستند، طراحي كرده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اينتل كه بزرگترين شركت سازنده تراشه جهان است ، جزيياتي از فناوري پردازش چند هستهاي رايانه با اسم رمز لارابي ارائه كرده است.
اين شركت قصد دارد تراشه لارابي را هفته آينده در يك كنفرانس صنعتي در لس آنجلس به نمايش بگذارد.
اينتل و شركت رقيب آن ادونس ميكرو ديوايسز هم اكنون تراشههايي را با دو يا چهار هسته كه اساسا مغز پردازشگرها هستند، عرضه ميكنند.
قرار است در سال ۲۰۰۹يا ۲۰۱۰اولين موج تراشههاي لارابي با ۱۶تا ۴۸ هسته كه براي گرافيك بازيهاي رايانهاي طراحي شده است به بازار عرضه شود تراشههاي چند هستهاي موجب كاهش گرما و مصرف انرژي ميشوند و در عين حال با تقسيم وظايف ميان هستهها ، عملكرد دستگاه را سرعت ميبخشند.
بخشهايي از برنامهها بطور هم زمان به شيوه محاسبه موازي اجرا ميشود.
single-core---> Multi-core---> Many-core
تفاوت Many_core ها با پردازنده هاي ديگر پردازش تراباتي - يا tera-scale در مقياس ترابات هست كه توانايي پردازش چند نقطه شناور يا Tera -flops است و اشتراك چند پردازش در كنار هم است مثل پردازش برداري - مركزي - فيزيكي ....
اينتل فعلا در صد اين است كه اين ساختار در پردازش هاي گرافيكي به زودي در اواخر 2008 معرفي خواهد كرد استفاده بكنه كه اينطور كه معلوم مجهز به 32 يا 24 هسته ميباشد
معماري اين چيپ كاملا متفاوت است با پردازنده هاي مانند انوديا و اي تي اي
ميشه گفت پردازندهاي گرافيكي كه داراي استايلي شبيه به پردازندهاي مركزي هستن
اين پردازنده ميشه به نام قاتل تصور كرد كه چون شايد پردازندهاي سنتي امروزي از دو خارج كنه با توجه نمايش هاي كوچكي كه تا چند وقت پيش به نمايش در امده بود
اين پردازنده توانايي پردازش 2 نقطه شناور دارد هم اكنون پردازنده 4870X2 كه يك پردازنده مولتي چيپ تواني پردازش 1.5 نقطه شناور داره
مشخصات كه از اين پردازنده تا الان
از فناوري 45 نانومتري
حافظه مموري 512 - تا 2G
حافظه هاي GDDR5 (مقدار دسترسي كور كلاك تا 1.5 تا 2.7 گيگاهرتر ميباشد)
از 300 وات TDP براي مصرف استفاده ميكند
وداراي 12 لايه PCB
همچنين اينتل قرار از تكنولوژي ray tracing كه يكي از ساخته خود اينتل هست پشتيباني كامل داره. اين قابليت باعث وضوح هرچه بيشتر كيفيت رندر و تصوير ميشه و خيلي از مشكلات گرافكي و باگ هاي سه بعدي كمك شاياني به عمل مياره
البته در 1 يا 2 خط نميشه بحث كرد در اين باره
همچنين اينتل قرار در فاز دوم اين چيپ به يك پردازنده كامل تبديل كنه چيزي شبيه به پردازنده Cell در كنسول PS3 البته فراتر از ان
اينتل فعلا در صد اين است كه اين ساختار در پردازش هاي گرافيكي به زودي در اواخر 2008 معرفي خواهد كرد استفاده بكنه كه اينطور كه معلوم مجهز به 32 يا 24 هسته ميباشد
ميشه گفت پردازندهاي گرافيكي كه داراي استايلي شبيه به پردازندهاي مركزي هستن
اين پردازنده ميشه به نام قاتل تصور كرد كه چون شايد پردازندهاي سنتي امروزي از دو خارج كنه با توجه نمايش هاي كوچكي كه تا چند وقت پيش به نمايش در امده بود
اين پردازنده توانايي پردازش 2 نقطه شناور دارد هم اكنون پردازنده 4870X2 كه يك پردازنده مولتي چيپ تواني پردازش 1.5 نقطه شناور داره
مشخصات كه از اين پردازنده تا الان
از فناوري 45 نانومتري
حافظه مموري 512 - تا 2G
حافظه هاي GDDR5 (مقدار دسترسي كور كلاك تا 1.5 تا 2.7 گيگاهرتر ميباشد)
از 300 وات TDP براي مصرف استفاده ميكند
وداراي 12 لايه PCB
همچنين اينتل قرار از تكنولوژي ray tracing كه يكي از ساخته خود اينتل هست پشتيباني كامل داره. اين قابليت باعث وضوح هرچه بيشتر كيفيت رندر و تصوير ميشه و خيلي از مشكلات گرافكي و باگ هاي سه بعدي كمك شاياني به عمل مياره
البته در 1 يا 2 خط نميشه بحث كرد در اين باره
همچنين اينتل قرار در فاز دوم اين چيپ به يك پردازنده كامل تبديل كنه چيزي شبيه به پردازنده Cell در كنسول PS3 البته فراتر از ان