Final Fantasy XV

هر گونه صحبت در مورد داستان، شخصیت ها، مراحل و سایر عناصری که سازنده قبل از عرضه در مورد اونها صحبت نکرده رو در تگ اسپویلر قرار بدید.

برای بحث آزاد درباری داستان بازی میتونید وارد تاپیک زیر بشید:

Final Fantasy XV SPOILER THREAD

0sra_746998.jpg

Final Fantasy XV

Publisher:
Square Enix

Developer:
Square Enix Business Division 2

Director:
Hajime Tabata

Producer:
Shinji Hashimoto

Designer:
Tetsuya Nomura

Composer:
Yoko Shimomura

Genre:
Japanese Action-Role Playing

Mode:
Single-Player
Online Co-op

Release Date:

2016 ,November 29
9 آذر 1395


بعد از گذشت یک نسل از سرنوشت نامعلوم Final Fantasy Versus XIII و شخصیت جذاب و گیرای آن ناکتیس لویسیس (Noctis Lucis) بالاخره در کنفرانس چند روز گذشته سونی در نمایشگاه E3 شرکت SE دست از آزار و اذیت گیمرها برداشته و هرچند بعید بنظر می‌رسید اما آقای تتسویا نومورا خالق و کارگردان پروژه Versus از طریق یک پیام ویدئویی به معرفی بازی خود پرداخت. عنوانی که دیگر Versus و بخشی از پروژه XIII نیست و اکنون باید آن را XV و یکی از عناوین اصلی و شماره دار مجموعه بنامیم!

اما تغییرات Versus تنها شامل تغییر نام آن نشده و آنطور که بنظر می‌رسید در طول این سال‌های سکوت نومورا و تیم او بیکار ننشسته و دست به خلق عنوانی زده‌اند که از همه نظر تفاوت بسیار زیادی با نمایش اولیه بازی و طرح‌های پروتوتایپ بازی دارد. تغییرات وسیعی که از داستان تا گیم‌پلی و سبک بازی را شامل می‌شود. البته داستان، شخصیت‌ها، محیط‌ها و به طور کلی پلات داستانی بسیار نزدیک به طرح‌های اولیه بازیست و سازندگان بیشتر دست به ایجاد تغییر و نوآوری در گیم‌پلی، سیستم مبارزات و گرافیک بازی زده‌اند. بنابراین چندان دور از انتظار نیست که بناچار مجبور به معرفی مجدد بازی و نگاهی نو به Final Fantasy XV باشیم!


داستان

متاسفانه هنوز اطلاعات منسجم و کاملی در خصوص داستان XV در دست نیست و سازندگان نیز پراکنده گویی و ایجاد ابهام در قبال داستان خود را ترجیح داده‌اند اما با تمام این تفاسیر می‌توان گفت کریستال‌ها بار دیگر نقش اصلی را در داستان XV ایفا می‌کنند! کریستال‌های قدرت که بنظر می‌رسد SE علاقه بسیار زیادی به آن‌ها دارد!
البته کریستال‌ها اینبار بازیگران پشت پرده داستان XV هستند و بنابر دلایلی نامعلوم میراث باقی مانده از قدرت پیشینیان خلاصه شده در تنها کریستال باقی مانده در جهان است که توسط خاندان Lucis ها نگه داری می‌شود. خاندان Lucis از گذشته با همسایه خود Niflheim سرجنگ و دشمنی داشته‌اند و اکنون با پایان جنگ‌های قدیمی و آغاز دوران جنگ سرد تنها کریستال باقی مانده در میان آن‌ها نقطه اتکا و امید برای برقراری صلح است. حکومت Lucis با کمک گرفتن از قدرت کریستال بزرگ مانعی جادویی به دور سرزمین‌های تحت اختیار خود قرار داده است که مانع از نفوذ نیروهای متخاصم می‌شوم. اما نه تا ابد!

ارتش Niflheim آماده شعله ور کردن آتش جنگی است که آینده شخصیت‌های داستان را دربر خواهد گرفت. نیروهای Niflheim موفق به شکستن حصار قدرت کریستال شده و اکنون صلح پایان یافته است.

داستان XV روایت گر زندگی فرمی مدرن از یاکوزاهای ژاپنی همراه با ارجاعات بسیار زیاد به نمایشنامه‌های شکسپیر، خصوصا رومئو و ژولیت، است.


شخصیت‌ها



Noctis Lucis Caelum

6VnfIZq.jpg


ناکتیس لویسیس (Noctis Lusic این نام در زبان لاتین با غلط املایی به معنی روشنایی شبانه است)، شخصیت خشک و مغموم داستان که غم و اندوه از کودکی با وی عجین شده است. او وارث مسلم میراث خاندان Lucis هاست. ناکتیس که دوستانش او را Noct صدا می‌زنند دارای قدرت عجیبی است؛ قدرت دیدن نورهای بهشتی. نورهایی که خبر از نزدیکی مرگ دارند. ناکتیس قادر به حس پایان عمر دیگران است.

ناکتیس علاقه‌ای به زندگی سلطنتی و قانون مدار خود ندارد و با نادیده گرفتن قوانین مجمع سلطنتی همانند یک مترود زندگی می‌کند. دلیلی که باعث می‌شود همیشه بار زیادی از مسوولیت بر دوش محافظین و دوستانش که قصد مراقبت از او را دارند قرار گیرد. ناکتیس شخصیتی بی‌پروا و عجول داشته و حس قدرتمندی برای محافظت از کسانی که به او وفادار هستند دارد.


Gladiolus Amicitia

FVzuTCQ.jpg


به عنوان یکی از افراد خانواده Amicitia وظیفه گلادیولوس حمامیت و حفاظت از شکوه و اعتبار خاندان سلطنتی است. گلادیولوس یکی از نزدیک‌ترین دوستان ناکتیس است و دوستی میان آن‌ها فراتر از القاب و خانواده‌هاست. گلادیولوس و ناکتیس رابطه‌ای حتی نزدیک‌تر از برادر تنی دارند. کلادیولوس حفاظت از لوییسیس‌ها را نه از سر وظیفه، بلکه از سر برادری انجام می‌دهد.


Ignis Scientia

J7uR3Mw.jpg


اگنس از همان دوران کودکی و طفولیت هوش و ذکاوتی استثنایی و مثال زدنی داشته و طوری آموزش و تربیت دیده است که روزی یکی از کنسول‌های شاه آینده ناکتیس باشد. اگنس درک و اعتماد بسیار عمیق و زیادی از خود نشان داده و به همین دلیل همیشه از او برای ملتفط کردن روحیه تند و خشن ناکتیس کمک گرفته می‌شود.


Prompto Argentum

5K6psmC.jpg


دوست عیاش و دخترباز ناکتیس از دوران مدرسه. پرومپتو همیشه یک کت بی‌آستین می‌پوشد که خلاف عرف سلطنتی است اما با اینحال همیشه از هیچ تلاشی برای کمک به خاندان سلطنی مضایقه نمی‌کند.


Cor Leonis

KpzDL2H.jpg


اسطوره‌ای زنده در فرهنگ و اخلاق سرزمین Lucis، فرمانده لئونیس، که تمام هنر و جنگاوریش در نبرد را پیش کش شاه خود کرده است. لئونیس چندان رابطه خوبی با ناکتیس و دار و دسته‌اش ندارد اما افتخار او به عنوان فرمانده پادشاه باعث می‌شود همیشه مراقب آن‌ها باشد.


ffxv_group.jpg




Regis Lucis Caelum

2fAs1EH.jpg

lYPOktO.jpg



پادشاه حکومت Lucis و پدر ناکتیس.



Stella Nox Fleuret

aiSlm88.jpg


استلا (Stella Nox Fleuret نام و نام خانوادگی این شخصیت در زبان لاتین به معنی ستاره و شمیر است) یکی از اعضای خاندان Fleuret از سرزمین Tenebrae است. استلا دوست دوران کودکی ناکتیس بوده و همانند او می‌تواند اشخاص نزدیک به مرگ را حس کند.



Idola Eldercapt

RwHqPoM.jpg

r858QnA.jpg



پادشاه حکومت Niflheim. نام این شخصیت هنوز به صورت رسمی تایید نشده است.


شخصیت مجهول 1

AIuClhO.jpg


احتمالا یکی از اعضای حکومت Niflheim. در تریلر منتشر از بازی این شخصیت در حال صحبت با Idola دیده می‌‌شود.


شخصیت مجهول 2

siqIyYf.jpg

Ec1Gb7h.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست


شخصیت مجهول 3

RTgarOR.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



شخصیت مجهول 4

mtUhsWM.jpg

TG08MDX.jpg


یکی از اشخاص حکومت Lucis که در نمایش بازی کنار Regis دیده می‌شود.



شخصیت مجهول 5

nXNPHUb.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



شخصیت مجهول 6

R9bwaul.jpg

zv2XQYD.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



مکان‌ها


Lucis

uokupsN.jpg

BVll1BT.jpg



حکومت Lucis متشکل از بخش‌های مدرن و امروزی است که شهرهایی نظیر توکیو و نیویورک را در ذهن تداعی می‌کند و همچین مناطق اسطوره‌ای که هنوز در آن‌ها صدای برخورد شمشیر و جادوگری شنیده می‌شود. Lucis پر از آسمان خراش‌ها و بزرگ راه‌های عریض و طویل است.

Tenebrae

محل زندگی دوست دوران کودکی ناکتیس، استلا. تنها چیزی که درحال حاضر از Tenebrae می‌دانیم این است که در این سرزمین افسانه قدیمی وجود دارد که می‌گوید کسانی که قادر به دیدن "نور" هستند قدرت‌های عجیبی بدست خواهند آورد.

Niflheim

دشمن حکومت Lucis که توسط Idola رهبری می‌شود. حکومت Niflheim برای بدست آوردن آخرین کریستال با سرزمین‌های Tonebrae، Solheim و Accordo وارد نبرد شده است.

Solheim

سرزمینی که مورد تهاجم نیروهای Niflheim قرار گرفته است.

Accordo

سرزمین زیبایی که ما در نمایش بازی شاهد حجوم نیروهای Niflheim به آن هستیم.

7eVkEmI.jpg



گیم‌پلی



گروه شامل سه نفر خواهد بود

ناکتیس لیدر گروه محسوب شده و در صورت مرگ او بازی تمام می‌شود

بقیه اعضای گروه نیز قابل بازی هستند و به راحتی می‌توانید در میان مبارزات بین آن‌ها سوییچ کنید

ناکتیس در مبارزات می‌تواند از Attack، Magic، Linkform، Warp و Summon استفاده کند

از چوکوبو، تانک و وسایل نقلیه موجود می‌توان برای جا به جایی در نقاط مختلف بازی استفاده کرد

XV دارای World Map است و قدرت بسیار بالای کنسول‌های نسل جدید به تیم سازنده اجازه داده است تا به راحتی WM و سفر با وسایل نقلیه را به بازی اضافه کند

برای استفاده از قابلیت Summon ابتدا می‌بایست این موجودات را در بازی شکست دهید. Summon در بازی دارای سیستم جدیدی به نام Rank است و Leviathan بالاترین Rank را خواهد داشت که بنظر می‌رسد اشاره به جثه عظیم آن دارد

ناکتیس در مبارزات از 5 شمشیر مختلف می‌تواند استفاده کند

ناکتیس قادر به پریدن خواهد بود و به نظر نومورا اینکار به طبیعی تر شدن بازی کمک فراوانی می‌کند

XV از تمام قابلیت‌های نشان داده شده در Agni’s Philosophy استفاده می‌کند و سعی دارد تا مرز بین CG و گیم‌پلی را کاهش دهد. همچنین با کمک موتور قدرتمند بازی تیم انیمیشن تمام صحنه‌های نمایشی را به صورت CG ساخته و داخل بازی قرار می‌دهد

ساخت بازی به موتور جدید SE یعنی Luminous منتقل شده است اما نمایش بازی در E3 مربوط به موتور قبلی بازی است. در نتیجه بازی نهای از نظر گرافیک تفاوت بسیار زیادی با نمایش‌های قبلی خواهد داشت

داستان بازی جدی، غمین و بسیار تیره و تار است اما با این حال شوخی و صحنه‌های کمیک نیز بخشی از آن است. تم بازی در یک نگاه لحظه‌های شاد و فرح بخش در اوج تراژدی و سرخوردگی است!

نومورا علاقه‌ای به ساخت یک فضای کاملا مدرن و یا افسانه‌ای ندارد. در XV ما با تلفیقی از فضاهای مدرن شهری نظیر شینجوکو با سرزمین‌های افسانه‌ای هستیم که تم مورد علاقه نومورا است

المان‌های زیادی از عناوین قبلی FF در XV حضور خواهند داشت. به عنوان مثال باهاموث و Leviathon از FFVII و FFVIII به XV آمده‌‌اند و نومورا آن‌ها را طراحی مجدد کرده است

XV ممکن است تبدیل به یک سری شده و شماره‌های دیگری از آن نیز منتشر شود

نومورا در حال بررسی احتمال اضافه کردن ویژگی‌های آنلاین به بازی است. co-op آنلاین از اهداف مورد نظر سازندگان است

SE بدنبال گسترش دادن سری FF بر روی کنسول Vita است و احتمال عرضه یک عنوان فرعی از دنیای XV برای کنسول Vita بسیار بالا و در دست بررسی است (TGS)

سکوت خبری در قبال پروژه Versus به اتمام رسیده و از این پس SE اطلاعات بیشتری را در خصوص XV با علاقه‌مندان به اشتراک خواهد گذاشت

نمایش بعدی و کامل‌تر بازی در نمایشگاه TGS در تاریخ 21 سپتامبر سال جاری خواهد بود



***

اثر

Yuki Matsuzawa
rxqy_15250894_1710158779301439_1696406686293575967_o.jpg



Opencritic :
Your Source for the Critical Reception of Video Games.

(Metacritic(PS4 :
Final Fantasy XV

(Metacritic(XB One :

Final Fantasy XV
 
آخرین ویرایش:

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,029
نام
مازیار
:D
والا مازیار من به شخصه برام فرقی نمی کنه.
چه 7 و 8و 9،چه 12 و 13 همه را دوست دارم.
حتی دارم سعی می کنم داستان 15 را هم دوست داشته باشم.
12 و 9 را من اطلاع زیادی ازش ندارمون.برای همین به چیز هایی که خوندم استناد کردم.و حرف تو اینجا کاملا درسته.اما خب خودت ببین،واقعا شرایطی که میگم هست.
فاینال فانتزی یا باید 6و 7و 8 باشه،یا اشغاله.:/
9 هم اگه متاش اونقدر بالا نبود،خیلی ها می کوبیدنش.همونطور که 13 را کوبیدن.و همونطور که دارن 15 را می کوبن.
من به شخصه برام هیچ فرقی ندارن.فقط این وسط 13 را بیشتر دوست دارم چون با ff اشنام کرد.
این چیزایی که هم که گفتم طبق تجربم از گشتن تو بین فن های سری هست.و این توضیحات را دادم چون اون دوستمون سوال پرسید و منم سعی کردم طبق چیزی که میدونم جواب بدم.
حالا تو حساب کن ۱۲ رو با این متا و این جوایز و تحسین ها و موفقیت چقدر کوبیدنش ... تا قبل اومدن ۱۳ جو یه جوری بود که هر کی میخواست ثابت کنه یه فن فاینال فانتزیه ... باید یه رژه از روی ۱۲ میرفت .. یه چند تا لعنت هم نثار ایتو میکرد . خلاصه ۱۳ اومد نجاتمون داد .. دیگه ادم حوصلش نمیکشید بیاد طرف تاپیک ها مرتبط با فاینال .
 

mehdi88

کاربر سایت
Dec 31, 2011
434
Official Artwork :
[SPOو

کلا سری را به سه قسمت میشه تقسیم کرد :
عناوین 1-6 که تو نسل چهارم و قبل از ps1 اومدن.
گل سرسبدشون هم 6 هست.
دوران طلایی ps1:که عناوین 7-9 اومدن. اوج سری زمان 7 بود که پرخرج ترین بازی تو تاریخ اسکوئر هم هست.
قبل از رفتن به قسمت بعد :D یه توضیح بدم.
به طور کلی انتخاب بین عناوین طلایی سری کار سختیه و بین فنا اختلاف زیاد هست. مثلا 9 با متا 94 بیشترین متا تو سری را داره. اما چون داستانش حماسی نیست، معمولا بهش کم توجهی میشه. به طورکلی، به ترتیب :
7
6
8
9
برترین عناوین سری شناخته میشن.
خیلی ها هم این لیست را برعکس یا کاملا متفاوت میدونن. مثلا میگن 9 بهترین عنوان سریه. این وسط 10 هم بعضی ها بهترین عنوان سری میدونن.
به طور کلی، به حرف فن های سری نباید چندان گوش کرد. :D چون فن بیس FF یه حالیه. :D
هر کی ساز خودش را میزنه.:D مثلا به 10-2 فحش میدن. :| اما متاش 85 شده.
کلا سر ff فقط تجربه خود فرد ارزش هر نسخه را براش تعیین می کنه.و معمولا هم اولین عنوانی که از سری بازی می کنی، میشه بهترین عنوان سری برات. :D البته این بیشتر تو خارج عمومیت داره.
بریم سر دوره آخر و افول سری یعنی از ps2 به بعد:
اول بگم که افول اینجا به معنای عمومیش مد نظر نیست. بلکه افول نسبت به معیار های سریه.
و الا عناوینی مثل 12 و حتی 13 که چندان تحویل گرفته نمی شوند، jrpg های درجه یکی هستند. مثلا متای 12 شد 92.اما خیلی ها تحویل نمیگیرنش چون حس و حال عناوین دوران طلایی را نداشت.
خب زمان PS2,شماره های 10و 10-2 اومدن که عناوین خوبی بودن. اما خطی(بخون محدود تر)شده بودن.
بعد 11 که MMO بود.
بعد 12 که اونم بازی خوبی بود. اما هیچ کدوم به اندازه عناوین تک رقمی سری، epic نبودن.
بعد هم 13 که و دنباله هاش که مشکلات عدیده داشتن، اما بازی های خوبی بودن.
به طور کلی :
داستان، شخصیت پردازی و بک استوری عظیم و قوی
دنیای جهان باز(به صورت ریجنال) با کویست های اصلی و فرعی خوب و عالی. و کلی دانجن و آیتم برای کشف.
بد من اصلی به یاد موندنی.
و...
المان های اصلی سری اند که تو هر نسخه ای نبودن، اون نسخه خیلی تحویل گرفته نشده.
13 تو شخصیت پردازی و داستان مشکل داشت، بد من اصلی خوب نداشت (که البته تو 13-2 جبران کردن و کایس از بهترین و خاص ترین بدمن های سریه) و محیط هاش خیلی خطیه (که اینم تو دنباله هاش جبران شد، اما کلا تو هر سه قسمت، کویست های فرعی بی معنی بودن و آیتم و دانجن برای کشف و... هم که عملا تعریف نشده براشون :|).یه چیزی هم که بین فن های سری عملا رسم شده،هیت ورزیدن به 13 هست.یعنی اگه روزی،روزگاری یکی از عناوین اصلی سری متاش قرمز هم بشه بازم میگن از 13 بهتره.:| مثلا همین 15 با این همه هایپ و تبلیغ،نمرات کاملش نصف 13 هم نیست.یا مثلا نمرات گیم اسپات و ای جی ان به ۱۳ بهتر از ۱۵ بود.
و اما 15 :D
از 15 همونطور تو فن بیس FF یاد میشه، که از فنتوم پین تو فن بیس متال گیر یاد میشه. داستان افتضاح و گیمپلی عالی.
تو 15 که کلا خبری از بک استوری، شخصیت پردازی کاراکتر های فرعی، pacing و... نیست.به جرئت میشه گفت 15 اولین عنوان اصلی سریه که نه تنها داستانش در حد خود سری نیست،بلکه بین بقیه بازی ها هم چندان جای عرضه اندام نداره.اینجا اشتباه نشه یه وقت.:D کلیت داستان خوبه،اما پرداختش افتضاحه.به جز 4 تا شخصیت اصلی کاراکتر های فرعی پرداخت نشدن.اما از اون طرف بد من و پایان بازی خیلی خوبه.
یه نکته که یادم رفت بالا بگم،اینه که داستان رکن به شدت مهمی تو سری هست.یعنی تو هر قسمت اول به داستان نگاه میشه و بعد گیمپلی و...
برای همین مثلا 9 همیشه زیر سایه 7 و 8و 6 هست.در حالی که هیچ چیز از اونا کمتر نداره.حتی داستانش عالیه.اما حماسی و اپیک نیست.
تو همه عناوین سری ،حتی 13 ،یه سری حد اقل هایی مثل بک استوری قوی رعایت میشه یا سعی میشه که رعایت بشه،اما تو 15 این چیزا عملا تعریف نشده.:|
از نظر گیمپلی بازی در سطح خوبی قرار داره.به شخصه چندان لذتی نبردم،بیشتر چون از حالت نوبتی اومده بود بیرون،اما مسلما جذابیت خودش را داره و برای عموم افراد خیلی لذت بخشه.از لحاظ نقش افرینی بودن و اکتشاف و... بازی در سطح عالییی هست و دانجن های عالی داره .مراحل جانبی بازی اکثرا فچ کوئست اند .
در کل 15 بازی خوبی هست،به خصوص برای شما که new comer هستی.اما انتظار ویچر نداشته باش.
و اینم بگم،برای تجربه 15 به حرف های من استناد نکن.حتما بگیرش و چه بسا هم که از بهترین عناوین این نسلت بشه(احتمالا هم میشه.چون کیفیت بازی ها تو این نسل واقعا بده و 15 یه جورایی می درخشه این وسط.:|:D .)

ممنون بابت وقتی که گذاشتی مختصر و کاملا مفید ^:)^
فاینال 13 با اینکه گیم پلیش کاملا برام جدید بود و البته غریب :D ولی خوب بود در کل مشکل بازی تو گیم پلیش نبود بنظرم داستانش نسبتا خوب بود کلیتش اما پرداخت جالبی نداشت شخصیتا هم همینجوری بدون پرداخت پرت میشدن وسط داستان بعد یهویی یکی ظاهر میشد اصلا معلوم نبود کیه و چیکارس میومد [-( داستان خیلی جای پرداخت داشت شخصیت منفیم که تو دیوار بود ولی با اینحال داستان از اکثر بازیایی که هرسال میاد بهتر بود .
گیم پلی بزرگترین نقطه ضعفش تنوع کمش بود ! یعنی فقط میرفتم میخوردم به دشمنا باید میکشتمشون هیچگونه خلاقیتی این وسط نبود که بخاطر نبودن ساید کوئست بود بازی یه نواخت میشد و خسته کننده من برام زیاد مهم نیست بازی خطی باشه یا جهان باز اما شدیدا برام مهمه خوب باشه و خسته کننده نباشه گیم پلی تنوع خوبیم داشته باشه که اینجا گیم پلی خوب بود و کشتن دشمنا نیاز به استراتژی و استفاده درست از قدرتا داشت ولی تنوع زیر خط فقر .
باس فایتا خوب بودن هرچند چون پرداختی وجود نداشت باس آخر اون حس خفن بودنو نمیداد و هیچ حسیم نداشتم وقتی شکست خورد :| اگه قرار بود همینجوری خطی باشه اضافه کردن یه سری چیزا به گیم پلی و خود بازی میتونست در حد شاهکار بازیو ببره بالا مثلا بجای اینکه یه سری قدرتای خاص برای همه باشه و فقط سامون هر شخص متفاوت باشه هر شخص قدرت منحصر به فردی میداشت خیلی خوب میشد ، اینکه هی دشمن پشت دشمن بیاد بکشیم خیلی خسته کننده بود هرچند مبارزاتش واقعا چالشی بودن یکم ماشین سواری یا شکار یا اینجور چیزا میتونست خیییییلی از این یکنواختی کم کنه و عمق ببخشه به گیم پلی و باقی چیزا رو هم که خودت گفتی هیچی برای اکتشاف وجود نداشت درسته بازی خطیه ولی حداقل چهارتا معما که میشد طراحی کرد :D
قشنگ بازی پتانسیل از دست رفته بود هرچند همینم واقعا جز بهترین بازیایی بود که انجام دادم تا الان بخوام بهش نمره بدم همون 8 اینا خوبه براش .
برای من تموم کردن بازی حدودا 45 ساعت طول کشید خوندم دوستان از زمان گیم پلی فاینال 15 شاکین یعنی از این 45 ساعتم کمتره ؟ یا نرم سری بازیای فاینال میره بالا 100 ساعت ؟ >:)
وقتی یه بازی میسازن و محبوب میشه یه سری چهارچوب داره که اگه قرار ادامه ای ساخته بشه باید رعایت بشن یعنی شخصا برای من شدیدا مهمه یکی ماهیت خود بازیه که نباید تغییر کنه یکی گیم پلی که کلیتش نباید تغییر کنه الان فاینال فانتزی 13 مثال بگیریم بازی قشنگ داستان نقش اصلیو توش ایفا میکنه اینو تغییر بدی دیگه بازی فاینال نیست همونطور که ویچرو بیای از جهان باز خارج کنی دیگه ویچر نیست همونطور که رزیدنت اویل که اول شخص شد دیگه رزیدنت اویل نیست بعضی چیزا نباید تغییر کنن اما اینکه نقاط قوت و فاکتورای خاص هر بازی نگه داشته بشه با حفظ چهارچوب ادامه بسازن بازیه خوبیم باشه هر آدم عاقلی خوشش میاد هیچ بازیم مشخصا کامل نیست .
فاینال 15 که باید برم پیش رفقا بازی کنم چون کنسول ندارم ~X( بقیه فاینالارم ببینم کدومارو میشه گیر آورد اگه گیر نیومد حداقل داستانشونو میخونم
 
  • Like
Reactions: Oakenshield

Red Ѵ

Red Devil
کاربر سایت
Jul 9, 2014
7,267
نام
وحید
بازی تو چارت فروش تو بریتانیا، تو رتبه دومه و بعد از 13(:Shrewd::D)،بزرگترین لانچ تاریخ سری را داشته.
متا هم از 47 نقد همون 84 هست.
فروش 13 افتخار کردن نداره، یکی از اشغال ترین بازی ها و قسمت های سری که اتفاقا میلک شده ترینشون هم هست هرچی فروش داشته بخاطر شماره های قبلی بوده نه صدقه سری خودش.
 

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,954
نام
محمد
فروش 13 افتخار کردن نداره، یکی از اشغال ترین بازی ها و قسمت های سری که اتفاقا میلک شده ترینشون هم هست هرچی فروش داشته بخاطر شماره های قبلی بوده نه صدقه سری خودش.
ترجیح میدادم با لبخند از کامنتت رد بشم. :))
لازم نیست هر دلیل چیپی را برای هیت ورزیدن به 13 بیاریدا. =))
این دلیلی که آوردی از چیپ ترین جملات کل تاریخ زندگیم بود که نمونش را فقط از فن بوی هایی که کورکورانه میخوان رقیب را بکوبن شنیدم و خوندم.:))
البته به قول مازیار عادت کردیم دیگه.همیشه باید یه نسخه از سری کوبیده بشه.یه زمانی8،بعد 10،بعد 12،بعد 13،حالا هم کم کم دارن راه می افتن برن سراغ 15.:))
این وسط 13 چون اولین متای زیر 90 تو عناوین اصلی سری بعد از سال ها بود، خوب سوژه ای شده انگار.
کلا باید هیت بورزید به یه نسخه. نمیدونم چه لذتی داره واقعا.
میلک شده ترین و اشغال ترین عنوان سری که نمرات کاملش 4 برابر این شاهکار 15 هست و فروشش هم ازش بهتره. میلک شده ترین عنوان سری که حتی بد ترین عنوان تو سه گانش(با متا 66) یه میلیون نسخه فروش داره.اگه اینم میذاری به پای نسخه های قبلی، پس حتما اونو عالی بودن که این آنقدر فروخته. :) و جالب تر اینکه ادامه مستقیمش یعنی 13-2، قریب به چهار میلیون نسخه فروخت. با وجود این همه هیت و جو منفی افرادی مثل شما. :))
والا تو عمر گیمریم ندیدم عنوانی با متا 66 آنقدر بفروشه.
میلک شده ترین عنوان سری که داستان این شاهکار 15 به گرد پاش نمیرسه. میلک شده ترین عنوان سری که با تعداد دو برابر نقد، متاش فقط یه نمره با 15 فرق داره. و خیلی از سایت های معتبر مثل IGN و گیم اسپات و گیم اینفورمر، نمرات بهتری نسبت به 15 بهش دادن.
ببین، بسه دیگه. هر چه قدر این چند سال گندش را در آوردید و روی 13 رژه رفتید، وقتشه که دیگه تموم بشه. یه کاری کردید و یه جو منفی راه انداختید که اگه کسی بیاد حرف های شما را بخونه، فکر می کنه یه اشغال به تمام معنا با متای قرمزه. :| بسه دیگه این همه هیت الکی.
همه آمار و ارقام اعم از نمرات و فروش دارن داد می زنن که دارین اشتباه میگید، اما بازم کم نمیارید و حرف خودتون را می زنید؟ بابا دست مریزاد. :))
 
آخرین ویرایش:

Red Ѵ

Red Devil
کاربر سایت
Jul 9, 2014
7,267
نام
وحید
این همه سفسطه و حرفای مسخره ذره ای از اشغال بودن و مزخرف بودن XIII کم نمیکنه، XV با شرایطی که پشت سر گذاشت و n سال تاخیر و انتقادات در مقابل این 13 نحس یه شاهکاره، شرایط بازی و نسل و منتقد ها هم کاملا متفاوته. اون 13 الان میومد یه فاجعه تاریخی میشد اون سرش نا پیدا.

خلاصه کلام 13 رو با هیچکدوم از نسخه های سری مقایسه نکنید که توهین به شعور مخاطب های نسخه های دیگست. حالا یه بنده خدایی اولین بازیش از سری FF شماره 13 بوده فکر میکنه کلا سری FF با این اشغال شروع و تموم شده.
 

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,954
نام
محمد
این همه سفسطه و حرفای مسخره ذره ای از اشغال بودن و مزخرف بودن XIII کم نمیکنه، XV با شرایطی که پشت سر گذاشت و n سال تاخیر و انتقادات در مقابل این 13 نحس یه شاهکاره، شرایط بازی و نسل و منتقد ها هم کاملا متفاوته. اون 13 الان میومد یه فاجعه تاریخی میشد اون سرش نا پیدا.
آره دیگه. وقتی جواب درستی نداشته باشی و هدفت فقط ابراز تنفر میشه، این حرف ها میشه سفسطه و حرف های مسخره. :))
این بنده خدا که میگی با 13 شروع کرده اما فقط به همون اکتفا نکرده. و به ایرادات همون 13 هم کاملا واقف هست.بیشتر به نظر میاد 13 جوری زده تو ذوق شما که اینجوری دارین بهش هیت می ورزید.
قبل و بعدش هم n ساعت انواع و اقسام rpg و jrpg را تجربه کرده.
(البته طبیعیه، بعضی وقتها که یه عنوان انتظارت آدم را بر آورده نمی کنه، نسبت بهش کینه ای میشه.:)))
و میدونی توهین به شعور مخاطب چیه؟
توهین به شعور مخاطب اینه که بیای قول دویست ساعت گیمپلی بدی. اما بازیت 50 ساعت طول نکشه.
توهین به شعور مخاطب یعنی مدت زمان بخش داستانی یکی از عنوان های اصلی سری را بیای نصف کنی.
توهین به شعور مخاطب یعنی بیای بعد از ده سال داستانی ارایه بدی که به معنای واقعی کلمه افتضاحه و نه pacing درستی داره، نه شخصیت پردازی درستی. نه پرداخت شده و نه بک استوری داره و فقط به واسطه تم تاریکش سرپاست.
توهین به شعور مخاطب یعنی بیای یه گیمپلی متوسط با المان های نپخته ارایه بدی که مخاطب اصلا نفهمه داره چی کار می کنه.سیستم مبارزات و دوربین افتضاحی که سر مبارزه با باس ها و دشمنا ، اصلا نفهمی چی میشه. و فقط روی دشمن ها لاک کنی و بعد دایره را نگه داری تا کاراکتر به دشمن ضربه بزنه.
توهین به شعور مخاطب، یعنی ردیف کردن دروغ پشت سر هم و تحویل دادن به فن هایی که سال هاست منتظر بازین.
این سفسطه ها و حرف های مسخره، همش واقعیت هایی هست که میخواهید نادیده بگیرید چون جوابی براشون ندارید. و اگه داشتید به جای ابراز احساسات درونیتون،و پافشاری روشون، با دلیل و منطق رد می کردید. :))

به عنوان آخرین مطلب :
رفتن جمع کردن کامنت هایی که زمان اومدن 13 توشون همینجوری به 12 هیت می ورزیدین، اصلا کاری نداره. خوشبختانه همش تو فروم آرشیو شده. :))
 

noctis-sm3

کاربر سایت
Jul 23, 2014
2,500
نام
mohammad
اینکه منتقد ها عوض شدن با نسل های پیشین سلیقشونم عوض شده اصلا درست نیست...
درسته تمایلشون به بازی های انلاین و ... بیشتر شده ولی دلیلی بر این نشده که به کار های سنتی گیر بدن...
اون گیر دادن های اول نسل هم من هم شما می دونیم که بازی ها واقعا مشکل داشتن و یا کم کاری سازنده بود... چرا الان وضعیت به نسبت دو سال پیش بهتر شده؟ چرا این ایرادات رو به بازی های استدیو های مطرح نمی گیرند؟ چرا کیفیت بازی هایی که با کیفیتشون محبوب شدن باز هم داره حفظ میشه؟
این نسل هی می گفتن و میگن که به بعضی از بازی ها ظلم شد ولی واقعا نشد... یه ایرادی داشتن صد در صد... یا حداقل پیشرفتی نداشتند...
ولی اتفاقا به نظرم xv نه تنها بهش اصلا ظلم نشد... بیشتر از حقشم بهش بها دادن:D
ــــ
اینکه هر روز بیان با vii بازی رو مقایسه کنند و بگن هدف این هست و ... اشتباه تمام بودش...
همین xv هم مشکل xiii عدم شخصیت پردازی خوب رو داشت...
ولی همین xiii خط داستانیش کلی بیشتر ادم رو نسبت به xv سرگرم می کرد...
شاید بگید xv خوب OW بوده و کلی کار میشه کرد... اگه واقعا OW بودن اینه؟!!!!! من حاضرم جای اینکه 60ساعت بازی مثل اینو بکنم که 15 ساعتش فقط بخش داستانی هست... من یه بازی خطی بازی کنم ولی 30 یا 35 ساعت با داستان مشغول باشم... گور بابای اون 25 یا 20 ساعت کمبودش نسبت به همچین OWای...
 

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,954
نام
محمد
ممنون بابت وقتی که گذاشتی مختصر و کاملا مفید ^:)^
فاینال 13 با اینکه گیم پلیش کاملا برام جدید بود و البته غریب :D ولی خوب بود در کل مشکل بازی تو گیم پلیش نبود بنظرم داستانش نسبتا خوب بود کلیتش اما پرداخت جالبی نداشت شخصیتا هم همینجوری بدون پرداخت پرت میشدن وسط داستان بعد یهویی یکی ظاهر میشد اصلا معلوم نبود کیه و چیکارس میومد [-( داستان خیلی جای پرداخت داشت شخصیت منفیم که تو دیوار بود ولی با اینحال داستان از اکثر بازیایی که هرسال میاد بهتر بود .
گیم پلی بزرگترین نقطه ضعفش تنوع کمش بود ! یعنی فقط میرفتم میخوردم به دشمنا باید میکشتمشون هیچگونه خلاقیتی این وسط نبود که بخاطر نبودن ساید کوئست بود بازی یه نواخت میشد و خسته کننده من برام زیاد مهم نیست بازی خطی باشه یا جهان باز اما شدیدا برام مهمه خوب باشه و خسته کننده نباشه گیم پلی تنوع خوبیم داشته باشه که اینجا گیم پلی خوب بود و کشتن دشمنا نیاز به استراتژی و استفاده درست از قدرتا داشت ولی تنوع زیر خط فقر .
باس فایتا خوب بودن هرچند چون پرداختی وجود نداشت باس آخر اون حس خفن بودنو نمیداد و هیچ حسیم نداشتم وقتی شکست خورد :| اگه قرار بود همینجوری خطی باشه اضافه کردن یه سری چیزا به گیم پلی و خود بازی میتونست در حد شاهکار بازیو ببره بالا مثلا بجای اینکه یه سری قدرتای خاص برای همه باشه و فقط سامون هر شخص متفاوت باشه هر شخص قدرت منحصر به فردی میداشت خیلی خوب میشد ، اینکه هی دشمن پشت دشمن بیاد بکشیم خیلی خسته کننده بود هرچند مبارزاتش واقعا چالشی بودن یکم ماشین سواری یا شکار یا اینجور چیزا میتونست خیییییلی از این یکنواختی کم کنه و عمق ببخشه به گیم پلی و باقی چیزا رو هم که خودت گفتی هیچی برای اکتشاف وجود نداشت درسته بازی خطیه ولی حداقل چهارتا معما که میشد طراحی کرد :D
قشنگ بازی پتانسیل از دست رفته بود هرچند همینم واقعا جز بهترین بازیایی بود که انجام دادم تا الان بخوام بهش نمره بدم همون 8 اینا خوبه براش .
برای من تموم کردن بازی حدودا 45 ساعت طول کشید خوندم دوستان از زمان گیم پلی فاینال 15 شاکین یعنی از این 45 ساعتم کمتره ؟ یا نرم سری بازیای فاینال میره بالا 100 ساعت ؟ >:)
وقتی یه بازی میسازن و محبوب میشه یه سری چهارچوب داره که اگه قرار ادامه ای ساخته بشه باید رعایت بشن یعنی شخصا برای من شدیدا مهمه یکی ماهیت خود بازیه که نباید تغییر کنه یکی گیم پلی که کلیتش نباید تغییر کنه الان فاینال فانتزی 13 مثال بگیریم بازی قشنگ داستان نقش اصلیو توش ایفا میکنه اینو تغییر بدی دیگه بازی فاینال نیست همونطور که ویچرو بیای از جهان باز خارج کنی دیگه ویچر نیست همونطور که رزیدنت اویل که اول شخص شد دیگه رزیدنت اویل نیست بعضی چیزا نباید تغییر کنن اما اینکه نقاط قوت و فاکتورای خاص هر بازی نگه داشته بشه با حفظ چهارچوب ادامه بسازن بازیه خوبیم باشه هر آدم عاقلی خوشش میاد هیچ بازیم مشخصا کامل نیست .
فاینال 15 که باید برم پیش رفقا بازی کنم چون کنسول ندارم ~X( بقیه فاینالارم ببینم کدومارو میشه گیر آورد اگه گیر نیومد حداقل داستانشونو میخونم
ببخشید که دارم دیر جواب میدم.:D
داستان 13 همونطور که فرمودید کلیتش خوبه اما خب شخصیت بردازی بیشتر کاراکتر ها تقریبا تو دیواره.:D
به شخصه با لایتنینگ حال کردم بیشتر از همه ،و البته هوپ! که بهترین کاراکتر پروگرشن را تو بازی داره.:D
خود 13 که کلا انتیاگونیست نداره.:|:D البته مشکل انتیاگونیست تو 13-2 کاملا برطرف میشه.
در مورد گیمبلی هم کاملا موافقم.برای خودم هم این لول دیزاین خیلی خطی بازی واقعا رو اعصاب بود.خیلی از مبارزات را هم ازشون فرار کردم خود.:D که البته تو چبتر ده به بعد واقعا اذیت شدم به خاطر این کار.:(
اگر هم از بازی خوشتون اومده(که انگار هم اومده :D) به شدت توصیه می کنم که حتما 13-2 را بازی کنید.چون به مراتب از 13 بهتره و تقریبا تو همه زمینه ها،حد اقل یه سر و گردن از 13 بهتره.
داستان خوب،انتیاگونیست خوب،گیمبلی متنوع و به معنای واقعی لذت بخش.باس های کول!محیط های به مراتب بزرگت،بهتر و زیبا تر وبا فعالیت های منتوع تر.تنها مشکل بازی به نظر من،نبود سامون هاست که البته سیستم اهلی کردن حیوانات و هیولا های مختلف و استفاده ازشون تو مبارزات تو بازی هست که تا حدودی میشه جایگزین سیستم سامون ها دونستش.از قضا این سیستم اهلی کردن واقعا عالی و باحال از اب در اومده.راستی،تو بازی مینی گیم های جالب نسبتا زیادی(واقعیتش اینه که تعدادشون را یادم نیست.:D اما یادمه زمان زیادی را صرفشون کرد.:D) وجود داره و سازنده ها تلافی نبود محتوای جانبی تو 13 را واقعا کردن.
در نهایت بازم توصیه می کنم حتما تجربش کنید که 13-2 به شدت بازی کول و فان و باحالیه (البته ایراد های خودش را هم بالتبع داره) و صد البته حتما با dlc ها،بازی را تجربه کنید .چون هم محتوای داستانی خیلی خوبی به بازی اضافه می کنند،هم موارد مختلفی مثل لباس های مختلف،مینی گیم های بیشتر و البته آرنا(که توش می تونید با دشمن های یونیکی مثل اولتروس!(8 پای بنفشی که از باس های دوست داشتنی و قدیمی سریه) بجنگید) را به بازی اضافه می کنند.
مدت زمان کل گیمبلی عناوین سری،تا قبل از 15،همیشه 100 ساعت به صبالا یا در این حدود بوده.بخش داستانی هم همیشه بین 40 تا 50 ساعت بوده.اما تو 15 متاسفانه افتضاح عمل کردن.بخش داستانی بازی 18-20 ساعت و کل بازی قریب به 50 ساعت طول می کشه که برای یه عنوان اصلی از سری به معنای واقعی کلمه افتضاحه.چون عناوین فرعی سری هم معمولا تایمی بیشتر از این ارایه میدن.
به طور کلی 15 بازی بدی نیست.همونطور هم که قبلا گفتم سعی کنید حتما تجربش کنید چون با همه مشکلاتش،بازی زیبا و ارزشمندیه.و حتی خود من با وجود اگاهی داشتن نسبت به ایراداتش(و البته یکی ،دو روز افسردگی شدید:/) ،230 تومن براش دادم.اینم که می بینی انقدر دارن بهش می توپم(:D) به خاطر اینه که 15،سال ها در دست ساخت بوده و به شخصه 4 -5 ساله پیگیرشم، و قرار بوده ابر شاهکاری در همه زمینه ها(به خصوص داستان) باشه برای خودش.اما چیزی که به عنوان محصول نهایی بهم تحویل دادن،تنها سایه محوی از اون حماسه بزرگی بود که (نه تنها من،بلکه همه فن های سری) انتظارش را داشتیم.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: mehdi88

Mbox

کاربر سایت
Nov 11, 2006
1,314
نام
مجید
من از نسخه چهار فاینال فانتزی رو بازی کردم واقعا تو این 23 سال که دارم فاینال بازی میکنم واقعا به نسخه ای که مستحق این همه انتقاد و بحث باشه برنخوردم دلیل یک سری کامنتا نامشخصه واقعا
 

mehdi88

کاربر سایت
Dec 31, 2011
434
ببخشید که دارم دیر جواب میدم.:D
داستان 13 همونطور که فرمودید کلیتش خوبه اما خب شخصیت بردازی بیشتر کاراکتر ها تقریبا تو دیواره.:D
به شخصه با لایتنینگ حال کردم بیشتر از همه ،و البته هوپ! که بهترین کاراکتر پروگرشن را تو بازی داره.:D
خود 13 که کلا انتیاگونیست نداره.:|:D البته مشکل انتیاگونیست تو 13-2 کاملا برطرف میشه.
در مورد گیمبلی هم کاملا موافقم.برای خودم هم این لول دیزاین خیلی خطی بازی واقعا رو اعصاب بود.خیلی از مبارزات را هم ازشون فرار کردم خود.:D که البته تو چبتر ده به بعد واقعا اذیت شدم به خاطر این کار.:(
اگر هم از بازی خوشتون اومده(که انگار هم اومده :D) به شدت توصیه می کنم که حتما 13-2 را بازی کنید.چون به مراتب از 13 بهتره و تقریبا تو همه زمینه ها،حد اقل یه سر و گردن از 13 بهتره.
داستان خوب،انتیاگونیست خوب،گیمبلی متنوع و به معنای واقعی لذت بخش.باس های کول!محیط های به مراتب بزرگت،بهتر و زیبا تر وبا فعالیت های منتوع تر.تنها مشکل بازی به نظر من،نبود سامون هاست که البته سیستم اهلی کردن حیوانات و هیولا های مختلف و استفاده ازشون تو مبارزات تو بازی هست که تا حدودی میشه جایگزین سیستم سامون ها دونستش.از قضا این سیستم اهلی کردن واقعا عالی و باحال از اب در اومده.راستی،تو بازی مینی گیم های جالب نسبتا زیادی(واقعیتش اینه که تعدادشون را یادم نیست.:D اما یادمه زمان زیادی را صرفشون کرد.:D) وجود داره و سازنده ها تلافی نبود محتوای جانبی تو 13 را واقعا کردن.
در نهایت بازم توصیه می کنم حتما تجربش کنید که 13-2 به شدت بازی کول و فان و باحالیه (البته ایراد های خودش را هم بالتبع داره) و صد البته حتما با dlc ها،بازی را تجربه کنید .چون هم محتوای داستانی خیلی خوبی به بازی اضافه می کنند،هم موارد مختلفی مثل لباس های مختلف،مینی گیم های بیشتر و البته آرنا(که توش می تونید با دشمن های یونیکی مثل اولتروس!(8 پای بنفشی که از باس های دوست داشتنی و قدیمی سریه) بجنگید) را به بازی اضافه می کنند.
مدت زمان کل گیمبلی عناوین سری،تا قبل از 15،همیشه 100 ساعت به صبالا یا در این حدود بوده.بخش داستانی هم همیشه بین 40 تا 50 ساعت بوده.اما تو 15 متاسفانه افتضاح عمل کردن.بخش داستانی بازی 18-20 ساعت و کل بازی قریب به 50 ساعت طول می کشه که برای یه عنوان اصلی از سری به معنای واقعی کلمه افتضاحه.چون عناوین فرعی سری هم معمولا تایمی بیشتر از این ارایه میدن.
به طور کلی 15 بازی بدی نیست.همونطور هم که قبلا گفتم سعی کنید حتما تجربش کنید چون با همه مشکلاتش،بازی زیبا و ارزشمندیه.و حتی خود من با وجود اگاهی داشتن نسبت به ایراداتش(و البته یکی ،دو روز افسردگی شدید:/) ،230 تومن براش دادم.اینم که می بینی انقدر دارن بهش می توپم(:D) به خاطر اینه که 15،سال ها در دست ساخت بوده و به شخصه 4 -5 ساله پیگیرشم، و قرار بوده ابر شاهکاری در همه زمینه ها(به خصوص داستان) باشه برای خودش.اما چیزی که به عنوان محصول نهایی بهم تحویل دادن،تنها سایه محوی از اون حماسه بزرگی بود که (نه تنها من،بلکه همه فن های سری) انتظارش را داشتیم.
خیلیم عالی :-bd
دوتای دیگرم دانلود کردم امشب میرم تو کار 13-2 :D 15 رو هم حتما تجربه میکنم واجبه اصلا من خوره rpg هستن چی بهتر از یه فاینال فانتزی تو این سبک :D گیم پلی اولویت اصلی من واسه انجام هر بازیه داستان در جایگاه بعدیه پس احتمالا از 15 هم لذت میبرم :D
 
  • Like
Reactions: Oakenshield

Outer Heaven

کاربر سایت
Apr 21, 2011
4,317
ببخشید که دارم دیر جواب میدم.:D
داستان 13 همونطور که فرمودید کلیتش خوبه اما خب شخصیت بردازی بیشتر کاراکتر ها تقریبا تو دیواره.:D
به شخصه با لایتنینگ حال کردم بیشتر از همه ،و البته هوپ! که بهترین کاراکتر پروگرشن را تو بازی داره.:D
خود 13 که کلا انتیاگونیست نداره.:|:D البته مشکل انتیاگونیست تو 13-2 کاملا برطرف میشه.
در مورد گیمبلی هم کاملا موافقم.برای خودم هم این لول دیزاین خیلی خطی بازی واقعا رو اعصاب بود.خیلی از مبارزات را هم ازشون فرار کردم خود.:D که البته تو چبتر ده به بعد واقعا اذیت شدم به خاطر این کار.:(
اگر هم از بازی خوشتون اومده(که انگار هم اومده :D) به شدت توصیه می کنم که حتما 13-2 را بازی کنید.چون به مراتب از 13 بهتره و تقریبا تو همه زمینه ها،حد اقل یه سر و گردن از 13 بهتره.
داستان خوب،انتیاگونیست خوب،گیمبلی متنوع و به معنای واقعی لذت بخش.باس های کول!محیط های به مراتب بزرگت،بهتر و زیبا تر وبا فعالیت های منتوع تر.تنها مشکل بازی به نظر من،نبود سامون هاست که البته سیستم اهلی کردن حیوانات و هیولا های مختلف و استفاده ازشون تو مبارزات تو بازی هست که تا حدودی میشه جایگزین سیستم سامون ها دونستش.از قضا این سیستم اهلی کردن واقعا عالی و باحال از اب در اومده.راستی،تو بازی مینی گیم های جالب نسبتا زیادی(واقعیتش اینه که تعدادشون را یادم نیست.:D اما یادمه زمان زیادی را صرفشون کرد.:D) وجود داره و سازنده ها تلافی نبود محتوای جانبی تو 13 را واقعا کردن.
در نهایت بازم توصیه می کنم حتما تجربش کنید که 13-2 به شدت بازی کول و فان و باحالیه (البته ایراد های خودش را هم بالتبع داره) و صد البته حتما با dlc ها،بازی را تجربه کنید .چون هم محتوای داستانی خیلی خوبی به بازی اضافه می کنند،هم موارد مختلفی مثل لباس های مختلف،مینی گیم های بیشتر و البته آرنا(که توش می تونید با دشمن های یونیکی مثل اولتروس!(8 پای بنفشی که از باس های دوست داشتنی و قدیمی سریه) بجنگید) را به بازی اضافه می کنند.
مدت زمان کل گیمبلی عناوین سری،تا قبل از 15،همیشه 100 ساعت به صبالا یا در این حدود بوده.بخش داستانی هم همیشه بین 40 تا 50 ساعت بوده.اما تو 15 متاسفانه افتضاح عمل کردن.بخش داستانی بازی 18-20 ساعت و کل بازی قریب به 50 ساعت طول می کشه که برای یه عنوان اصلی از سری به معنای واقعی کلمه افتضاحه.چون عناوین فرعی سری هم معمولا تایمی بیشتر از این ارایه میدن.
به طور کلی 15 بازی بدی نیست.همونطور هم که قبلا گفتم سعی کنید حتما تجربش کنید چون با همه مشکلاتش،بازی زیبا و ارزشمندیه.و حتی خود من با وجود اگاهی داشتن نسبت به ایراداتش(و البته یکی ،دو روز افسردگی شدید:/) ،230 تومن براش دادم.اینم که می بینی انقدر دارن بهش می توپم(:D) به خاطر اینه که 15،سال ها در دست ساخت بوده و به شخصه 4 -5 ساله پیگیرشم، و قرار بوده ابر شاهکاری در همه زمینه ها(به خصوص داستان) باشه برای خودش.اما چیزی که به عنوان محصول نهایی بهم تحویل دادن،تنها سایه محوی از اون حماسه بزرگی بود که (نه تنها من،بلکه همه فن های سری) انتظارش را داشتیم.

این انتظارات رو فکر کنم فقط خود شما از 15 داشتی. اینجا کسی انتظار متا 90 و شاهکار از 15 نداشت. همینکه بعد 10 سال ساخت و دست به دست شدن همچین بازی تحویل دادن(البته از کسی که قبل عرضه بازی اواتار pure shit میزاره و سر جمع 10 ساعت هم بازی نکرده انتظار غیر از این نمیره) خودش خیلیه. 15 تنها مشکل عمدش به روایت ضعیف داستان بر می گرده.وگرنه از پایان بازی تا خود گیم پلی مشکل خاصی وجود نداره. از دانجن ها بگیر تا کلی باس فایت خوب و 80 تا ساید کوئست و مینی گیم و سیستم مبارزات خیلی خوب اونم بعد 10 سال پروسه ساخت فاجعه خودش خیلیه و square خیلی خوب تونسته بازیرو جمع کنه. یه سری جاهای بازی معلومه به خاطر کمبود وقت داستان رو الکی جمع کردن. به طور کلی هم 15 خیلی خیلی از 13 بهتره.
 

noctis-sm3

کاربر سایت
Jul 23, 2014
2,500
نام
mohammad
این انتظارات رو فکر کنم فقط خود شما از 15 داشتی. اینجا کسی انتظار متا 90 و شاهکار از 15 نداشت. همینکه بعد 10 سال ساخت و دست به دست شدن همچین بازی تحویل دادن(البته از کسی که قبل عرضه بازی اواتار pure shit میزاره و سر جمع 10 ساعت هم بازی نکرده انتظار غیر از این نمیره) خودش خیلیه. 15 تنها مشکل عمدش به روایت ضعیف داستان بر می گرده.وگرنه از پایان بازی تا خود گیم پلی مشکل خاصی وجود نداره. از دانجن ها بگیر تا کلی باس فایت خوب و 80 تا ساید کوئست و مینی گیم و سیستم مبارزات خیلی خوب اونم بعد 10 سال پروسه ساخت فاجعه خودش خیلیه و square خیلی خوب تونسته بازیرو جمع کنه. یه سری جاهای بازی معلومه به خاطر کمبود وقت داستان رو الکی جمع کردن. به طور کلی هم 15 خیلی خیلی از 13 بهتره.
فاینال یه بازی پشمکی نیستا که کسی انتظار متای 90 نداشته باشه...
در ضمن همین شمایی که کلا نومورا رو قبول ندارید و تاباتا سنسی حرفش سنده... خودش گفته بازی 10 سال در دست ساخت نبوده... دیگه 4 سال زمان نرماله ساخت یه بازی هست... نه تو رو خدا جای 4 سال 6 سال بهش وقت می دادن... به خوده نومورا از 2010 که داشت دیگه ورسوس سرعت می گرفت ساختش... 4 سال وقتم ندادند... اونوقت به این بدن...!!!
اون زمان گذشت که نت وجود نداشت... و کیفیت یه بازی با یک کلاغ چهل کلاغ تو تصور مردم تغییر می کرد... الان تو یک ساعت یک اطلاعات جامعی از بازی می تونی در بیاری...
بنده که یک 11 ساعت جدا و یک 28 ساعت جدای دیگه بازی کردم... تک تک حرف های محمد که به عنوان مشکلات رو گفت رو تایید می کنم...
XV نه یک فاینال عالیه... نه حتی یک ARPG عالی...
ــــــــــــــــ
این تاباتا جریانش شده مثل ورزشکار های وطنی... که اگه خوب عمل کنند... دمشون گرم با غیرت کار کردن... اگه اون چیزی که ازش انتظار داشتیم نشد... چیزی از ارزش هاش کم نشده...:D تقصیر عوامل بالا دستی هست که مانع اون اهداف شده...:D
خلاصه این نمره این عنوان رو کنار بقیه عناوین تاباتا بزارم... و با توریاما بخوام مقایسه کنم جفتشون در یک حدن... حالا یکی تو یک زمینه بهتره... اون یکی تو چیزه دیگه...:D
 

mehdi88

کاربر سایت
Dec 31, 2011
434
چرا مثل زن و شوهرا که وسط دعوا زمین و زمان رو وسط میکشن منو میارید وسط جیغ و داد :D بازی آشغال قطعا نبود شاهکارم نبود بعضی وقتا وسطش خوابم میگرفت بخاطر خطی بودن و تنوع کم و کشش نداشتن داستان تو بعضی قسمتا با خیلی قسمتاشم حال کردم همین که بازیو دراپ نکردم و تا آخرش رفتم خودش کلیه کمتر بازی این افتخار نصیبش میشه :D بازی که متای خوبی داره یعنی اشغال نیست و این یه فکته اگه من یا شما یا هرشخص دیگه ای میگه بازی آشغاله نظر شخصیشه محترمم هست اما فکت نیست .
حالا به دعوا ادامه بدید منم برم 13-2 بازی کنم بعدم بازگشت لایتینگ بعدم برم ببینم نسخه های قبلی گیر میان یا نه وقتی فاینال باز قهاری شدم میام جنگ و دعوا >:) ولی زیادی سخت میگیرید الان من از محبوبترین سرگرمیم که وان پیس باشه کلی بازی آشغال ساخته میشه غصه نمیخورم شماها چرا اینقدر حرص میخورید :D
 

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,954
نام
محمد
این انتظارات رو فکر کنم فقط خود شما از 15 داشتی. اینجا کسی انتظار متا 90 و شاهکار از 15 نداشت. همینکه بعد 10 سال ساخت و دست به دست شدن همچین بازی تحویل دادن(البته از کسی که قبل عرضه بازی اواتار pure shit میزاره و سر جمع 10 ساعت هم بازی نکرده انتظار غیر از این نمیره) خودش خیلیه. 15 تنها مشکل عمدش به روایت ضعیف داستان بر می گرده.وگرنه از پایان بازی تا خود گیم پلی مشکل خاصی وجود نداره. از دانجن ها بگیر تا کلی باس فایت خوب و 80 تا ساید کوئست و مینی گیم و سیستم مبارزات خیلی خوب اونم بعد 10 سال پروسه ساخت فاجعه خودش خیلیه و square خیلی خوب تونسته بازیرو جمع کنه. یه سری جاهای بازی معلومه به خاطر کمبود وقت داستان رو الکی جمع کردن. به طور کلی هم 15 خیلی خیلی از 13 بهتره.
بذار ببینم...الان سردر تابیک یه نظر سنجی درباره تخمین متای بازی هست.24 نفر هم از 91 به بالا تخمین زدن....اهان ببخشید،اون 24 تا رای،از 24 تا اکانت خودمه.:))
بگذریم که 53 نفر بین 85 تا 90 تخمین زدن متا را.نمیدونستم همه یعنی شما.در ضمن لازم نیست به حرف های کس دیگه درباره من استناد کنی.من خیلی بیشتر از ده و بیست ساعت،این بازی را انجام دادم. اون اواتار pure shit هم الحق و الانصاف در وصف داستان بازی کمه.قبلا هم گفتم،خیلی قبل تر از اینکه شما اسم این بازی به گوشت بخوره،من اینجا بودم،با تمام وجود اخبار را دنبال کردم و همینجا از تغییرات بازی نسبت به ورسوس دفاع کردم.
این که شما سر جمع یه ماهه با این بازی اشنا شدی (و جالبه حالا شدی کاسه داغ تر از اش) و انتظارات ما فنا را نداشتی،دلیل نمیشه که بازی اپیک فیل نشده باشه.تو این تابیک احدی به مخیلش هم خطور نمی کرد که این بازی در این حد بد باشه.همه انتظار یه شاهکار را داشتن.انتظار 200 ساعت گیمبلی داشتن.انتظار یه داستان عالی داشتن.اونم نه چون بر توقع بودن.چون بهشون وعده داده شده بود.اما این بازی بیشتر توقعات ما را نابود کرد.
بله.این بازی از لحاظ محتویات ow به مراتب از 13 بهتره.از 13-2 هم بهتره.محیط بزرگی داره.دانجن ها عالی داره و...
اما از نظر من فن که 5 ساله دارم خبر هاش را دنبال می کنم و از روزی که سرم فارغ شده،خودم هم دارم تو تابیکش مشارکت می کنم،این عنوان یک دهم لذت 13-2 را بهم نمی رسونه.نه داستانش،نه گیمبلیش.
این اون حماسه ای نیست که من می خواستم.حالا بقیه واقعا خوششون امده یا دارن به زور خودشون را قانع می کنند که خوبه،اون به من ربطی نداره.اگه واقعا دارن ازش لذت می برن،منم براشون خوشحالم.و نظرشون کاملا برام محترمه.البته به شرطی که نخوان نظرشون را بکنن تو حلق من.
و یه چیز هم به شخص شما میگم:
ببین دوست عزیز،اون روزی که شخص شما اومدی تو این تابیک و اون عکس نوکتیس را دیدی و مثلا اسبویل شدی و از اون روز کینه من را به دل گرفتی،من کار اشتباهی انجام نداده بودم.اون چیزی که اون روز برای شما اسبویل محسوب می شد،2 ماه قبلش معرفی رسمی شده بود و همه دوستایی که تابیک را بیگیری می کردند،می دونستند.و من هم به حساب اینکه کسایی که میان تو تابیک،این را می دونن گذاشتم.خیلی وقت قبل
امیدوارم انتظار نداشته باشی که من 24 ساعت دید بزنم که کی میاد تو تابیک و فلان مطلب براش اسبویل حساب میشه یا نه.

و اینکه شما 15 را برتر از 13 میدونی،نظر شماست و کاملا محترم.اما نظر من با نظر شما متفاوته.
در مورد 13 هم،اگه شما فکر می کنی که اون عنوان بازی خوبی نبود،اگه مایل باشی ،کاملا دوستانه با هم بحث می کنیم.اما اینکه بخوای بیای که بگی 13 اشغاله و تموم دلیلت هم ترول کردن و هیت درونیت باشه و حتی مستندات را هم بخوای انکار کنی،نباید انتظار داشته باشی که رفتارت بی جواب بمونه.

@mehdi88
الان بحث سر 15 هست.بحث 13 تموم شد.
این چیزا هم بین فن های فاینال طبیعیه.:D
همیشه یا باید یا یه اثر را بکبوبی،یا در حد بهترین اثر تاریخ ببریش بالا.:| کلا حد وسط تعریف نشده.:D
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر