SLI چیست؟

وضعیت
گفتگو بسته شده و امکان ارسال پاسخ وجود ندارد.

vector

کاربر سایت
Apr 1, 2008
383
article_img.jpg
SLI يا (Scalable Link Interface ) يک فن آوري جديد است که فقط براي کارت هاي گرافيک Nvidia مي باشد که در آن 2 کارت گرافيک به طور هم زمان وظيفه رندر کردن تصاوير را بر عهده دارند و خروجي تصاوير از يکي از آن دو صورت ميگيرد ، البته اين نکته قابل ذکر است که اين قابليت فقط روي مادربردهايي کار ميکند که داراي فن آوري SLI باشند . در اين فن آوري از دو کارت PCI Express استفاده ميشود که هر يک به طور جداگانه روي PCI Express ، Slot نصب شده و توسط کابل به همديگر متصل مي گردند. ( البته اين نکته قابل ذکر است که نوع هردو کارت گرافيک بايد يکي باشد مثلا اگر از کارت Geforce 8800 استفاده مي کنيد کارت دوم نيز بايد همان باشد .) مذيت اين فن آوري اين ميباشد که مسئوليت رندر کردن تصاوير گرافيکي بين دو کارت تقسيم شده و سرعت رندر کردن بالا مي رود و اين قابليت باعث بيشتر شدن کيفيت تصاوير گرافيکي خواهد شد.
[FONT=times new roman, times, serif] روش هاي پياده سازي Sli[/FONT]
روش اول: استفاده از دو يا چند كارت گرافيكي
در اين روش مي توان با استفاده از دو يا چند كارت گرافيكي كه تكنولوژي SLI را پشتيباني مي كنند پردازشهاي گرافيك را بصورت اشتراكي بين كارتها انجام داد . بدين ترتيب يكي از كارتها نقش Master يا اصلي و ديگري نقش Slave يا كمكي را بازي مي كند. حال ارتباط بين اين دو كارت به شكلي معين مي شود كه هميشه كارت Master (اصلي) به عنوان محور يا مدير پردازشها در نظر گرفته مي شود و خروجي تصوير هميشه در Buffer اين كارت ذخيره شده و سپس به Monitor ارسال مي شود .

البته نكته قابل توجه در پياده سازي SLI از اين روش اين است كه Motherboard مي بايست حتما دو عدد PCI Express Slot (شيار نصب كارت با تكنولوژي PCI Express) داشته باشد . چند حالت براي پياده سازي اين روش وجود دارد :

1. تقسيم كردن تصوير بين كارتها : در اين روش تصوير بصورت 50/50 و افقي به دو قسمت جهت استفاده دو GPU يا Graphic Processing Unitتقسيم مي شود . براي انجام اين كار ، frame بصورت افقي با نسبت وابستگي هندسي به دو قسمت تقسيم مي شود . به عنوان مثال در يك صحنه كه در نيمه بالاي آن تصويري از آسمان خالي وجود داشته باشد ، خط تقسيم پايين تر مي آيد تا عمل تقسيم كاملا متعادل هندسي براي دو GPU صورت پذيرد. اين متد معمولاٌ خيلي صحيح تقسيم بندي هندسي را متعادل انجام نمي دهد.

2. متعادل كردن ارائه Frame (AFR) : در اين روش پردازشها به دو دسته زوج و فرد تقسيم مي شوند و پردازشهاي زوج تحويل GPU اول شده و پردازشهاي فرد تحويل GPU دوم مي شود ، به همين ترتيب يكي پس از ديگري پردازشها به GPU ها تحويل داده مي شوند. حال وقتي كارت دوم فعاليتش با frame يا قسمتي از frame تمام شد، نتيجه را جهت تكميل خروجي از طريق SLI Bridge (پل SLI) به GPU كارت Master ارسال مي كند. در حالت مطلوب اين كار تقريبا باعث نصف شدن زمان پردازشها و خلق يك شاهكار از نظر كيفيت تصوير مي شود .NVIDIA صراحتا اعلام كرده اين روش بطور ميانگين سرعت پردازش را به 1.9 برابر افزايش مي دهد .به هر حال اين روش در بازيهايي كه از متدهاي مختلف ساخت تصوير استفاده مي كنند زياد نتيجه بخش نيست .
3. روش بكارگيري صافي (SLI Ant aliasing): در اين تكنيك قسمتهاي عملياتي Render كردن يك تصوير بطور كاملا مستقل بين GPU ها تقسيم مي شود . بدين ترتيب كه قسمتهاي معمولي تصوير به يك GPU و خميدگي ها و برشها و انحناهاي تصوير به GPU ديگر داده مي شود بدين ترتيب نتيجه اي فوق العاده زيبا و دوست داشتني خلق مي شود كه البته اين تكنيك به دليل اينكه بيشتر به كيفيت و وضوح تصوير توجه مي كند Frame Rate كمتري دارد ، در عوض اين حالت بهترين شرايط براي بازيهايي كه GPU-Bound نيستند مي باشد . البته NVIDIA در بعضي از محصولات خود كه به سفارش شركتهاي توليد كننده بازي توليد كرده است ، بطور خودكار براي بالا بردن عملكرد ، SLI را فعال مي كند .
روش دوم – استفاده از دو GPU در يك كارت گرافيك

روش سوم – استفاده از Quad SLI
 

Intel

کاربر سایت
Oct 6, 2007
846
نام
Mohsen
از کپی برداری مطالب چیزی نصیبت نمیشه. همچنین تایپیک رو هم تو مکان اشتباهی زدی...
 
وضعیت
گفتگو بسته شده و امکان ارسال پاسخ وجود ندارد.

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر