Xenogears

Masood_Matin

کاربر سایت
Mar 13, 2006
863
نام
مسعود
با سلام
همونطوری که از نام این انجمن برمیاد تصمیم گرفتم برای یک بازی بی نظیر و متاسفانه بسیار کم نام و نشان در این انجمن یه تاپیک جدید بزنم تا علاوه بر حمایت از این بازی ، دوستانی رو که علاقمند هستم با این گیم زیبا آشنا کنم.

Xenogears بازی کم نام ونشونی که زیر نام Final Fantasy محو شد ! :(

این بازی محصول شرکت معظم Squre Enix ( البته اونموقع با نام Square Soft ) و برای کنسول پلی استیشن 1 در دو دیسک به بازر عرضه گردید و همونطور که در بالا اشاره کردم زیر سایه عناوین پرآوازه Square اصلا به چشم نیومد . ولی واقعیت چیز دیگه ایه .

اکثر قریب به اتفاق افرادی که این بازی رو بازی کردند یا به نوعی دستی در دنیای بازیها داشتند Xenogears رو به عنوان یکی از کاملترین بازیهای Square تا آنزمان دانستند و نمرات و نقدهای عالی رو در نوشته هایشان از این بازی ، منتشر کردند. واقعا هم کسی که این بازی رو انجام نداده باشه اصلا نمیتونه دلیل اینهمه تعریف از این بازی رو درک کنه !
در اولین نگاه این بازی مانند دیگر محصولات این شرکت نوعی نقش آفرینی است که به J-RPg معروفند. زمانی که این بازی به بازار عرضه شد دنیای J-RPG در طوفان FF-7 غرق شده بود

وقتی صحبت از پیشرفتهای گرافیکی به میان بیاد مطمئنا این بازی هیچ چیزی برای عرضه نداره ، ولی واقعیتش اینه که دنیای J-RPG فقط گرافیک عامل اصلی و ت
تعیین کننده نیست ( همونطور که مشخصا بسیاری از سری بازیهای فاینال فانزی از نظر گرافیک در حد اعلا نیستن ) ولی فاکتورهای مهم دیگه ای مثل گیم پلی ، نوآوری و مهمتر از همه داستان در بازیهای نقش آفرینی ژاپنی نقشهای عمده رو ایفا میکنند که این بازی در بقیه زمینه ها چیزی کم و کسر نداره.

در مورد گرافیک همونطور که گفتم این بازی اصلا در حد عالی نیست ( ولی اونقدرها هم در زمان خودش بدک نبوده ) بخصوص اینکه این بازی ترکیبی از انیمه های دو بعدی ژاپنی و گرافیک سه بعدی است که این خودش یک نوع آوری برای کمپانی Square محسوب میشده .این بازی در تمام زمینه ها ( حتی گرافیک ) جزو نوآورانه ترین بازیهای شرکت Square در زمان خودش بوده . ترکیب جالب گرافیک دو بعدی و سه بعدی برای اولین بار در بازیهای Square در این بازی بکار گرفته شد ( Cut-scene های بازی اغلب انیمه های دوبعدی ژاپنی است و محیط بازی گرافیک سه بعدی داره .) کاراکترهای انسانی بازی هم تماما بصورت دوبعدی ساخته شده که متاسفانه خیلی واضح نیستند و بقول معروف Pixelable میباشند ( یعنی اینکه اصلا جزئیات رو نمیشه در کاراکترهای انسانی مشاهده کرد و وقتی روی آنها زوم بشه کاملا پیکسلهای تشکیل دهنده اونها رو میشه شمرد !! ) اما غیر از کاراکترهای انسانی ، روباتهای غول پیکر و بقیه آبجکتها کاملا سه بعدی طراحی شدندو انصافا با توجه به قدرت محدود PS1 ، از جزئیات بالایی هم برخوردارند.

صدا و موزیک :
شاید خیلی ها فکر کنند که صدای قهرمانان بازی برای اولین بار در بازی FF10 توسط square بکار رفته ، در حالی که این بازی اولین بازی ای بود که استفاده از صدا برای قهرمانان بازی در اون بکار رفت ( تازه بعد از این هم در بازی Brave Musashi شرکت Square از صدا برای قهرمانان بازیهاش استفاده کرده بود ) . البته صدای قرمانان این بازی فقط محدود به Cut-scene های بازی میشده و در طول بازی فقط در هنگام بعضی فنون صدا از قهرمانان بگوش میرسه .
موزیک بازی از چندتا تراک محدود برای به جلو بردن داستان بازی استفاده میکنه که انصافا موزیک ابتدای بازی جزو ماندگارترین موسیقی هایی است که ساخته شده و واقعا حس عجیب وغریب فضای بازی رو به بازیباز القا میکنه . ( فقط باید بشنوید تا باور کنید ! )

گیم پلی :
باز هم نوآوری در بازیهای شرکت Square :
مبارزات داخل بازی بسیار شبیه سری بازیهای Grandia ساخت شرکت رقیب اونموقع ( یعنی Enix ) است ولی با نو آوریهای جالب که واقعا مبارزات تکراری Final Fantasy رو کاملا دگرگون کرده بود استفاده از دکمه های دسته PS1 برای اجرای Combo های مختلف نبردهای دیدنی رو برای بازیباز میسازه که نبردها رو از اون حالت یکنواختی محض در میاره . ضمن اینکه گیم پلی بازی ناگفته هایی داره که فقط باید با تجربه خود بازیباز اوهارو بدست اورد.

و اما مهمترین عامل برتری این بازی :
داستان :

بی شک علت تمام توجهات منتقدین و نقدهای مثبت برای این بازی ، داستان استثنایی این بازیه . ( چیزی که خود من به شخصه در هیچ بازیی ندیدم ! ) داستان این بازی اونچنان فراز و نشیب عجیب و غیر قابل حدسی داره که امکان نداره بشه روایت بازی رو در یک یا دو ساعت آینده بازی پیش بینی کرد . ( بر عکس بازیهای Final Fantasy که قهرمانان سعی میکنند دنیا رو نجات بدهند ، داستان این بازی روایت کننده آغاز و پیدایش انسانهاست که در تقابل با پیشرفتهای عظیم تکنولوژی و عقاید و باورهای دینی انسانها ، بازیباز رو به یک سردرگمی دچار میکنه و بارها بازیباز در طول پیشرفت داستان مسایل مطرح شده در بازی رو از خودش سوال میکنه و واقعا ممکنه شخص بازی کننده رو در مورد همه چیزها دچار شک کنه ! )
داستان بازی روایت کلونی انسانهایی است که در طوفان پیشرفتهای علمی ، غرق میشوند و آنچنان از نظر تکنولوژی پیشرفت میکنند که خودشون تصمیم به خلق خدا برای خودشون می گیرند !!! و اون خدا های دست ساز در نهایت زمام امور دنیای بازی رو در دست گرفته و سعی در بندگی انسانها میکنند ( و جالب اینکه انسانها همون خدایان رو به عنوان خدای اصلی میشناسند ! )
داستان این بازی نقد کوبنده ای بر ضد باورهای دینی جوامع بشریه و کاملا در طول دساتان بازی بطرز ماهرانه ای این نقد برای بازی کننده مطرح میشه . همچنین واژه های جنگ ، علم ، تکنولوژی از فاکتور ها ی مهم بیان داستان بازی ، توسط سازندگان است که برای پیشبرد داستان و روایت آن به کار گرفته شده اند .
شخصیت پردازی این بازی هیچ چیزی از شخصیت پردازیهای سری Final Fantasy کم نداره و حتی فراز و نشیب موجود برای شخصیتها بسیار بیشتر از کاراکترهای FF است ( شاید فقط شخصیت Tidus در FF10 یا Aeris در FF7 بتونند از نظر جذابیت و فراز و نشیب با این بازی رقابت کنند ) در این بازی قهرمان و ضد قهرمان معنی نداره ( یعنی اینکه : شخصی رو که شما قهرمان میدونید به ناگهان در داستان به یک ضدقهرمان و یا بالعکس تبدیل میشه ) و جالب اینکه تمامی این روایتهای شخصیتها به بهترین و استادانه ترین شکل در سناریوی بازی گنجانده شده تا به هیچ عنوان لطمه ای به پرداخت داستان نزنه و الحق که نویسندگان در این راه بیش از اندازه موفق بوده اند !
یکی از فاکتورهای مهم داستان این بازی ، غافلگیری بازیبازه ( هیچ راهی وجود نداره که بشه فهمید در آینده داستان بازی چه اتفاقی قراره بیفته ) واقعیت داستان این بازی با شخصیت پردازی فوق استادانه سازندگان ، معجونی بینظیر بنام Xenogears پدید آورده که اکثر قریب به اتفاق باز کننده هاشو مسحور و انگشت به دهان میذاره و تا مدتها پس از انجام بازی ، این داستان استثنایی و صد البته پیچیده در ذهن بازی کننده باقی خواهد ماند .

در پایان از دوستانی که این بازی رو انجام داده اند خواهش میکنم که اگه مطلبی در مورد این بازی دارند اینجا بنویسند تا بتونیم علاقمندان بازیهای J-RPG رو با این شاهکار بیشتر آشنا کنیم ( البته امیدوارم کسی باشه ;) ) ، ضمن اینکه توصیه میکنم برای درک داستان به زبان انگلیسی تقریبا مسلط باشید !


با آرزوی لحظات خوب و مفرح برای همه دوستان
موفق و موید باشید
 
  • Like
Reactions: GENE

Masood_Matin

کاربر سایت
Mar 13, 2006
863
نام
مسعود
یادمه تا یه جایی بازی کرده بودمش همونی نبود که اولاش آدماش ریز بودن از دور نشون میداد؟

واله اینکه آدمهاش ریز باشن زیاد نمیتونم با اطمینان بگم همونی بوده که بازی کردی یا نه ؟
بنظر خود منکه این بازی مثل سایر بازیهای شرکت Square بطور معقولی آدمهاشو نشون میده ، یعنی نه زیاد دور و نه زیاد نزدیک .

ضمن اینکه یه انیمیشن فوق العاده و زیبا برای شروع بازی داره و بازی از یه دهکده شروع میشه ، شخص اول بازی هم اسمش Fei هست و عکسش هم همین آواتار منه !

ضمن اینکه تازه بعد از 5-6 ساعت بازی ، داستان بازی خودشو کم کم شروع میکنه به نشون دادن !
 

duke_nukem

کاربر سایت
Dec 30, 2006
1,080
نام
مانی
واله اینکه آدمهاش ریز باشن زیاد نمیتونم با اطمینان بگم همونی بوده که بازی کردی یا نه ؟
بنظر خود منکه این بازی مثل سایر بازیهای شرکت Square بطور معقولی آدمهاشو نشون میده ، یعنی نه زیاد دور و نه زیاد نزدیک .

ضمن اینکه یه انیمیشن فوق العاده و زیبا برای شروع بازی داره و بازی از یه دهکده شروع میشه ، شخص اول بازی هم اسمش Fei هست و عکسش هم همین آواتار منه !

ضمن اینکه تازه بعد از 5-6 ساعت بازی ، داستان بازی خودشو کم کم شروع میکنه به نشون دادن !

سلام مسعود خوبی کم پیدایی ،تو اولین پست اصلا ندیدم تو تاپیکو زدی، یادته از خودت گرفته بودمش عجب بازیایی داده بودی بهم ،فاینال 9 رو گیر نیاووردی؟
 

Fan_Boy_Game

کاربر سایت
May 24, 2007
41
سلام
اتفاقا منهم این بازیرو از خود مسعود گرفتم
ولی کلا انگلیسی باید فول باشی تا بتونی معنی داستانشو بفهمی .منکه همش یه دیکشنری کنارم بود:cheesygri
 

zack fair

کاربر سایت
Dec 27, 2007
641
نام
على
این بازی همونی نیست که تو اولین دموی بازی میگه I am alpha and omega.آخه من چند وقت پیش یه چیزایی در مورد این بازی خونده بودم.:confused:
 

Masood_Matin

کاربر سایت
Mar 13, 2006
863
نام
مسعود
سلام
میشه چند تا عکس از این بزارید؟ ممنون

این بازی همونی نیست که تو اولین دموی بازی میگه I am alpha and omega.آخه من چند وقت پیش یه چیزایی در مورد این بازی خونده بودم

سلام علی جان ، دقیقا همون بازی ولی اینو بگم اگه واقعا J-RPG باز هستی ، این عنوان استثنایی رو از دست نده . من خودم هر چی بیشتر تو اینترنت میگردم ، فقط عنوان شاهکاره که رو این بازی گذاشتن ، نه چیز دیگه !

صحنه آغاز دمو : I am alpha and omega

j67rir.jpg


باز هم دموی آغاز بازی :

2ihq7i8.jpg



صحنه داخل بازی :

4tvwae.jpg



عکس بازی :

i6l729.jpg




این صحنه مبارزاتشه :

2q2q1xh.jpg




 

highlight

کاربر سایت
May 17, 2007
1,040
خیلی خوشحالم که در این سایت کسانی رو می بینم که هنوز طرفدار بازیهای قدیمی باشند مخصوصا مسعود که از لحاظ سنی به من هم نزدیک هستش و مال دوره ما هستش.
متاسفانه در دوره جدید همه چیز شده گرافیک و سیستمهای خد!!! سیستمهایی که کاربر رو مجبور می کنه هر چند وقت یکبار تقریبا همه چیز سیستم رو ارتقا بده. اما در عمل می بینیم که یه بازی مثل ماریو (از کنسول نینتندو) یا River Raid آتاری هنوز مطرح هستند و حتی سیستمهای جدید هر چند وقت یکبار مجموعه ای از بازیهای قبلی رو به کاربران ارایه می کنند. این وسط عنصر اصلی بازی یعنی گیم پلی هستش که حرف اول و آخر رو میزنه نه گرافیک. دلیل دیگر این صحبت می تونه عرضه شدن انواع امولاتور یا شبیه سازهای کنسولهای قبلی نه تنها برای کامپیوتر بلکه انواع موبایل و یا PSP باشه!
درباره این بازی که الان در این بخش هستش هم چون سبک RPG در ایران زیاد جا نیفتاده و اکثرا ایرانیها با سبک های ورزشی و اکشن ادونچر مانوس بوده اند، خیلی سخته که بشه نظرات همه رو داشت.من که خودم این بازی رو ندارم اما این جور که از تعاریف و صحبتهای دوستان بر میاد باید جالب باشه.
و
And finally, all my best regards to those who know What a Real Game Is!
Please Talk more about old consoles and their games and shed light on the dust of forgetfulness covered all their games
 

arash_13

کاربر سایت
Sep 28, 2005
250
Xenogears بازی کم نام ونشونی که زیر نام Final Fantasy محو شد !
من بازی نکردم اما همیشه جز بهترین کارهای Square ازش یاد شده ولی مثل خیلی دیگه از JRPG ها زیر سایه نام بزرگ Final Fantasy قرار گرفتن. با این که هیچی FF نمیشه ولی بودن خیلی از بازیها که چیزی از FF کم نداشتن اما زیاد توجهی بهشون نشده. بر عکس بازیهای نینتندو که به خاطر گیم پلیشون قدیمی نمیشن این بازی بیشتر به خاطر داستانش معروفه... حالا من دقیقا نمیدونم چیه که اینقدر ازش تعریف میکنن
موسیقی بازی هم کار یاسونوری میتسودا هستش که اونایی که Chrono Trigger/Cross, Xenosaga, Shadow Hearts 1,2 رو بازی کردن با کارش آشنایی دارن
الان فکر کنم بازی کردنش خیلی حوصله میخواد اما ارزشش رو داره اگه با این بازیها حال میکنید
 

Fan_Boy_Game

کاربر سایت
May 24, 2007
41
خیلی خوشحالم که در این سایت کسانی رو می بینم که هنوز طرفدار بازیهای قدیمی باشند مخصوصا مسعود که از لحاظ سنی به من هم نزدیک هستش و مال دوره ما هستش.
متاسفانه در دوره جدید همه چیز شده گرافیک و سیستمهای خد!!! سیستمهایی که کاربر رو مجبور می کنه هر چند وقت یکبار تقریبا همه چیز سیستم رو ارتقا بده. اما در عمل می بینیم که یه بازی مثل ماریو (از کنسول نینتندو) یا River Raid آتاری هنوز مطرح هستند و حتی سیستمهای جدید هر چند وقت یکبار مجموعه ای از بازیهای قبلی رو به کاربران ارایه می کنند. این وسط عنصر اصلی بازی یعنی گیم پلی هستش که حرف اول و آخر رو میزنه نه گرافیک. دلیل دیگر این صحبت می تونه عرضه شدن انواع امولاتور یا شبیه سازهای کنسولهای قبلی نه تنها برای کامپیوتر بلکه انواع موبایل و یا PSP باشه!
درباره این بازی که الان در این بخش هستش هم چون سبک RPG در ایران زیاد جا نیفتاده و اکثرا ایرانیها با سبک های ورزشی و اکشن ادونچر مانوس بوده اند، خیلی سخته که بشه نظرات همه رو داشت.من که خودم این بازی رو ندارم اما این جور که از تعاریف و صحبتهای دوستان بر میاد باید جالب باشه.
و
And finally, all my best regards to those who know What a Real Game Is!
Please Talk more about old consoles and their games and shed light on the dust of forgetfulness covered all their games

واقعا باهات حال میکنم ! ;)
با تمام حرفهات 100% موافقم . در ضمن حتما بهت پیشنهاد میکنم که این بازی رو بگیری و بازی کنی . مطمئن باش بابت وقتی که براش میذاری اصلا پشیمون نمیشی .

منهم همه جوره پایه ام که برای بازیهای قدیمی یه تاپیک باز کنیم وتوش بحث کنیم :love:
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر