Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,177
نام
ماکان
Halo 5 تو سه ماه اول حدود 5 میلیون نسخه فروش داشته (با اینکه کمتر از نسخه های قبل بوده ولی بازم فروش بالایی هست)، اینکه خیلی وقت ها آمار نمیدن دلیل نمیشه حتما میزان فروش کم بوده :D برای خود کنسول قضیه درسته چون فروش کمتر از رقیبش بوده اینا دیگه نمیان آمار رو منتشر بکنن، ولی برای بازی ها دلیل نمیشه وقتی آمار دقیق نمیدن بگیم فروش خوب نبوده :D راستی PS3 هم یه مدت نسبتا زیاد سونی آمارش رو با PS2 جمع میکرد و اعلام میشد، یعنی سونی هم به وقتش از این کارها بلده :D

Forza Horizon 3 hits 2.5M copies sold, pushing Forza series above $1B (update)

مسلما بحث کم فروختنه. X1 نسبت به PS4 و Halo 5 نسبت به خودش. چون پرفروش ترین فرنچایز مایکروسافت هست. و همین 5 میلیون که گفتی شاید همینجوری یه عدد بزرگ باشه اما فکر کنم کمتر از نصف فروش شماره های قبلی هست. بله در کل رقم خوبیه اما برای Halo یعن افت فروش بسیار زیاد و محسوس.

سونی هم اوایل نسل قبل فروش PS3 رو با PS2 جمع میبست اما خوب رقم دقیقش هم همیشه مشخص بود و بهش میرسیدیم، در بدترین شرایط به صورت تخمین، اما در حال حاضر میزان فروش X1 معادله دو مجهولی شده. کی میدونه واقعا X1 چقدر فروخته؟ و چرا هیچ اطلاعاتی داده نمیشه؟ مسلما اختلاف انقدر فاحش و وحشتناک هست که مایکرو اصلا علاقه به تاکید روش نداره. پس مساله دقیقا کم فروختنه. شک نکن اگه هر کدوم از این عناوین فروش خوبی داشتن مایکرو روش مانور بسیار زیادی میداد. مثل تمام چیزهایی که اگه توش اول باشه مانور تبلیغاتی زیادی دارن. مثال زیاد هست دیگه، خودت میدونی.

پ.ن: در مورد X1X گزارش داده مایکروسافت که چقدر پیش فروش داشته یا چقدر خریدن؟ به طور دقیق.
 

Frobary

Loyal Member
Jun 6, 2007
28,503
نام
محمد
مسلما بحث کم فروختنه. X1 نسبت به PS4 و Halo 5 نسبت به خودش. چون پرفروش ترین فرنچایز مایکروسافت هست. و همین 5 میلیون که گفتی شاید همینجوری یه عدد بزرگ باشه اما فکر کنم کمتر از نصف فروش شماره های قبلی هست. بله در کل رقم خوبیه اما برای Halo یعن افت فروش بسیار زیاد و محسوس.

سونی هم اوایل نسل قبل فروش PS3 رو با PS2 جمع میبست اما خوب رقم دقیقش هم همیشه مشخص بود و بهش میرسیدیم، در بدترین شرایط به صورت تخمین، اما در حال حاضر میزان فروش X1 معادله دو مجهولی شده. کی میدونه واقعا X1 چقدر فروخته؟ و چرا هیچ اطلاعاتی داده نمیشه؟ مسلما اختلاف انقدر فاحش و وحشتناک هست که مایکرو اصلا علاقه به تاکید روش نداره. پس مساله دقیقا کم فروختنه. شک نکن اگه هر کدوم از این عناوین فروش خوبی داشتن مایکرو روش مانور بسیار زیادی میداد. مثل تمام چیزهایی که اگه توش اول باشه مانور تبلیغاتی زیادی دارن. مثال زیاد هست دیگه، خودت میدونی.

پ.ن: در مورد X1X گزارش داده مایکروسافت که چقدر پیش فروش داشته یا چقدر خریدن؟ به طور دقیق.
در مورد نرم افزار حرفت رو قبول ندارم :D مایکروسافت خیلی وقت ها رقم دقیق فروش بازی ها رو اعلام نمیکنه، مثلا:
Halo 4 is Top-Selling Microsoft Studios Game of All Time in the U.S.
با اینکه عدد فروش Halo 4 بالا بوده ولی دقیق اعلام نکردن چقدر فروخته.

X1 هم احتمالا باید بیشتر از 30 میلیون شده باشه (شیپ)، ولی رقم دقیقش مشخص نیست :D
 
آخرین ویرایش:

ma_fa198

کاربر سایت
Jun 18, 2010
998
نام
محمد
مسلما بحث کم فروختنه. X1 نسبت به PS4 و Halo 5 نسبت به خودش. چون پرفروش ترین فرنچایز مایکروسافت هست. و همین 5 میلیون که گفتی شاید همینجوری یه عدد بزرگ باشه اما فکر کنم کمتر از نصف فروش شماره های قبلی هست. بله در کل رقم خوبیه اما برای Halo یعن افت فروش بسیار زیاد و محسوس.

پ.ن: در مورد X1X گزارش داده مایکروسافت که چقدر پیش فروش داشته یا چقدر خریدن؟ به طور دقیق.
مسلما بحث کم فروختن نیست! مثال نقض : forza horizon 3 که خیلی خوب فروخته ولی آماری ازش داده نمی شه! قبول دارم که آمار اوایل به خاطر کم فروختن اعلام نمی شدولی الان این جور آمار دادن تبدیل به سیاست کل مایکروسافت شده (فقط کافیه به آمار های بخش های دیگیه مایکروسافت نگاه کنید!)
دوتا پست بالاتر آمار اعلام امار دقیق فروش FH3 از طرف مایکروسافت و ترن 10 رو گذاشتن. فروش خوب باشه با کله اعلام میکنن. کی بدش میاد بگه بازیمون فروش بالایی داشته.
برای بقیه بخش هاشونم دیگه تا اونجا که من پیگیری میکنم آمار عددی دقیق اعلام نمی کنن!
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: sajjad++

Amin.AP

کاربر سایت
Dec 31, 2016
2,400
نام
امین
مسلما بحث کم فروختن نیست! مثال نقض : forza horizon 3 که خیلی خوب فروخته ولی آماری ازش داده نمی شه! قبول دارم که آمار اوایل به خاطر کم فروختن اعلام نمی شدولی الان این جور آمار دادن تبدیل به سیاست کل مایکروسافت شده (فقط کافیه به آمار های بخش های دیگیه مایکروسافت نگاه کنید!)
دوتا پست بالاتر آمار اعلام امار دقیق فروش FH3 از طرف مایکروسافت و ترن 10 رو گذاشتن. فروش خوب باشه با کله اعلام میکنن. کی بدش میاد بگه بازیمون فروش بالایی داشته.
 

Frobary

Loyal Member
Jun 6, 2007
28,503
نام
محمد
دوتا پست بالاتر آمار اعلام امار دقیق فروش FH3 از طرف مایکروسافت و ترن 10 رو گذاشتن. فروش خوب باشه با کله اعلام میکنن. کی بدش میاد بگه بازیمون فروش بالایی داشته.
حرفت درسته ولی اون آمار واسه پارسال هست، تو این ده ماه سال ۲۰۱۷ فروش بازی با توجه به کاهش قیمت و باندل قطعا خیلی بهتر شده (چارت بریتانیا اکثر مواقع تو ده تای اول بوده) ولی دیگه آمار رو آپدیت نکردن. وگرنه از این مدل آمارها کم و بیش میدن، مثلا سال ۲۰۱۵ گفتن فلان بازی ها بیشتر از ۱ میلیون نسخه فروختن. کلا آمار دادن مایکروسافت تو بخش نرم افزار معمولا عجیب و غریب بوده :D
 

Amin.AP

کاربر سایت
Dec 31, 2016
2,400
نام
امین
حرفت درسته ولی اون آمار واسه پارسال هست، تو این ده ماه سال ۲۰۱۷ فروش بازی با توجه به کاهش قیمت و باندل قطعا خیلی بهتر شده (چارت بریتانیا اکثر مواقع تو ده تای اول بوده) ولی دیگه آمار رو آپدیت نکردن. وگرنه از این مدل آمارها کم و بیش میدن، مثلا سال ۲۰۱۵ گفتن فلان بازی ها بیشتر از ۱ میلیون نسخه فروختن. کلا آمار دادن مایکروسافت تو بخش نرم افزار معمولا عجیب و غریب بوده :D
درست. ولی فورتزا هورایزن ۳ با گیرز ۴ تقریبا توی یک بازه منتشر شدن چرا آما دقیقی از فروش اون منتشر نشد ؟ یا هیلو 5 که سال ۲۰۱۵ منتشر شده. خیلی وقته مایکروسافت آمار دقیق فروش نرم افزاری و سخت‌افزاریشو اعلام نمیکنه برعکس نسل قبل... فروش بسیار خوب FH3 و اعلام اون از طرف مایکرو مثالی هست که دقیقا ثابت میکنه از میزان فروش بازی‌هایی مثل هیلو و گیرز راضی نبودن که دقیق اعلام نکردن؛ وگرنه همینم لزومی نداشت اعلام کنن.
با ساخته‌های دیگه مثل کوانتوم بریک، ریکور و از این دست بازی‌ها هم کاری نداریم.
 

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,177
نام
ماکان
در مورد نرم افزار حرفت رو قبول ندارم :D مایکروسافت خیلی وقت ها رقم دقیق فروش بازی ها رو اعلام نمیکنه، مثلا:
Halo 4 is Top-Selling Microsoft Studios Game of All Time in the U.S.
با اینکه عدد فروش Halo 4 بالا بوده ولی دقیق اعلام نکردن چقدر فروخته.

من در نهایت به چیزی غیر از همین فرار از مقایسه شدن با رقبا نمیرسم. وگرنه مایکرو به صورت عمده از آمار دادن که فراری نیست بگیم سیاستش هست. برعکس تو هر موردی بهتر باشه مانور میده روش. دوستان گفتن همین نسل بازی هایی که فروش خوبی داشتن آمارشون رو هم داده، اما اینکه مثلا چرا الان نمیگه فروش FH3 چقدر هست احتمالا دلایل خودش رو داره. نمیدونم چی اما با توجه به اینکه در باقی موارد از آمار دادن بدش نمیاد پس سیاست کلی شرکت هم نیست.

مسلما بحث کم فروختن نیست! مثال نقض : forza horizon 3 که خیلی خوب فروخته ولی آماری ازش داده نمی شه! قبول دارم که آمار اوایل به خاطر کم فروختن اعلام نمی شدولی الان این جور آمار دادن تبدیل به سیاست کل مایکروسافت شده (فقط کافیه به آمار های بخش های دیگیه مایکروسافت نگاه کنید!)

میگم، این سیاست کلی رو من نمیفهمم چیه. جایی اشاره شده سیاست شرکت این هست که آمار فروش نده؟ مگه میشه؟ اگه سیاستش این هست و شما هم به نحوی ازش مطلع شدید پس چطور سیاست کاری خودش رو نقض میکنه و در مواردی که اوکی باشه میگه بازی هاش چقدر فروختن؟
 

Ali Venom

کاربر سایت
Jul 2, 2013
6,703
نام
ali
البته اون امار FH3 هم زمانی اعلام کردند که گفتند کل سری فورزا به درامد یک میلیارد دلاری رسیده بود وگرنه شاید همون هم اعلام نمیکردند !

در کل توقعات خیلی عجیب هست مایکروسافت که یک شرکت به این بزرگی کلی بخش داره هر سه ماه یکبار تو گزارش مالی ش بیاد بگه خب Recore اینقدر فروخته، halo wars 2 اینقدر و ... کاری که کپ کام، اسکوئر انیکس و.. که از مدل قدیمی درامد زایی در صنعت بازیسازی استفاده میکنند، انجام بده.

اینا برای بخش سرفیس که یکی از موفقترین و انقلابیترین بخش هاشون هم هست خیلی وقته فقط میزان درامد زایی رو اعلام میکنند و حتی EA هم دیگه مثل قدیم نمیاد برای اکثر بازیهاش رقم دقیق اعلام کنه صرفا میاد میگه BF1 تا فلان تاریخ موفق به جذب 21 میلیون پلیر شده
شما همین صفحه پیش هم برید یوبیسافت نیامده تعداد دقیق فروش RB6 رو اعلام کنه فقط گفته تو 3 ماه گذشته 5 میلیون پلیر جذب کردیم و تعداد کل پلیرها به 25 میلیون رسیده، بلیزارد هم فروش دقیق اوروراچ رو اعلام نکرده فقط گفته تعداد پلیرها به 35 میلیون نفر رسیده و خیلی وقت پیش گفت میزان درامد زایی ش به یک میلیارد دلار رسید، همین.
تازه این کمپانی ها فقط روی گیم فعالیت دارند و یک چیزی در نهایت باید اعلام کنند از موفقیت بازیهاشون برای سهام دارها ولی کمپانی ایی مثل مایکروسافت که تو ده تا بخش اصلی به صورت گسترده فعالیت میکنه لازم نیست میزان فروش تک تک محصولاتش رو اعلام کنه. چون میزان فروش =/ میزان درامد هست، مثل زمان ps2 و 360 نیست که بگیم هر بازی ایی به 4 میلیون نسخه فروش رسید یعنی فلان قدر درامد داشته !
در نهایت حتی خوده سونی هم به اینکه mau ارزشش از تعداد فروش بیشتر هم هست هم اعتقاد داره و در اینده شاید سونی هم فقط تعداد کاربرهای فعال ماهانه اش رو اعلام کنه
 
آخرین ویرایش:

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,177
نام
ماکان
یه چیزی خیلی واضحه. وقتی یه شرکت، سونی یا مایکرو، فروشش خوب باشه، حالا چه سخت افزاری و چه نرم افزاری، روش مانور میده. مثل سونی که داعم میگه چقدر فروخته، چقدر تخمین فروش داره و چقدر اون رو بالا میبره هی و به این ترتیب اینطور القا میکنه که درخواست خیلی زیاد هست و کنسول پرفروشی داره. اعلام رقم دقیق Installed Base یا کنسول های رجیستر شده توسط خریداران باعث میشه دولوپترها و مارکتینگ منیجرها درک بهتری از بازار کنسول داشته باشن و بیشتر ترقیب به ساخت بازی برای این کنسول بشن. در صورتی که وقتی اوضاعت خرابه دادن هر آماری تاکید بیشتر روی این اختلافه و به ضررت تموم میشه. پس اگه اختلاف خیلی زیاد جه بهتر که اصلا نگی:D

در مورد فروش بازی ها هم همینطوره. ما تو بازاریابی یه مبحثی داریم به اسم IP که مخفف Industry Participants هست. توی مطالعه یه Target Market بزرگ همیشه گفته میشه فروش زیاد و محبوبیت یک سری عناوین میتونن به فروش رقباشون و بازی های کوچک تر هم کمک کنن، چون مخاطب و محبوبیت ژانر رو گسترش میدن. برای درک بهترش میشه یه مثال زد، مثلا فروش خیلی خوب یه بازی Match Three مثل Candy Crush باعث نمیشه که بازی های دیگه این ژانر نفروشن، برعکس چون علاقه مخاطب هارو بیشتر میکنه باعث میشه اینها بخوان بازی های دیگه ای رو هم تو این ژانر تجربه کنن و همین منجر به ظهرو یک عالم بازی دیگه تو این ژانر میشه. (و به همین دلیل سازنده میاد ورژن های مختلف از بازیش میده که باز اون مخاطب رو خودش جذب کنه و نزاره کلا بره سراغ یه بازی دیگه). در نتیجه فروش خوب بازی ها کمک میکنه به بازار کلی بازی ها و شرکت ها قبل از انتخاب ژانر و پلتفرم همیشه این موضوع رو بررسی میکنن. مثلا وقتی Halo خیلی پرفروشه و پلیر زیادی داره یعنی مخاطب های این کنسول بیشترشون به FPS و کلا شوتر علاقه مند هستن و دولوپرهای بازی های شوتر بیشتر این کنسول رو انتخاب میکنن. همونطور که JRPG ها بیشتر روی کنسول PS هستن. دلیلش داشتن IP های بزرگه که فن های زیادی رو کنار هم جمع میکنه و این یعنی حجم TM. اما افت فروش این بازی ها صرفا به معنی نمرات پایین تر یا کیفیت بد بازی ها نیست، بخشیش برمیگرده به اینکه فن بیست کوچیک شده. و شاید به این دلیل هست که مایکرو در مورد بازی های انحصاری خودش آمار دقیقی نمیده، خصوصا بازی هایی که مقایسه میشن با شماره های قبلی خودشون.

مثلا یه جا میخوندم سونی به این دلیل با Destiny و بعد CoD قرارداد تجاری انحصاری بست تا این تصور موجود که PS کنسول بازی های شمشیری هست و Xbox کنسول بازی های شوتر از بین بره. و به این ترتیب هم شوترها و هم مخاطبشون (که بیشتر تو آمریکا هستن) بیان سمت PS4. یه دلیل دیگه ای که ناشرهایی عین سونی و مایکرو میان تو هر ژانری برای خودشون انحصاری بزرگ میسازن هم همینه. چون فن بیسی که اینها میسازن کمک میکنه به فروش باقی بازی ها و فروش نرم افزاری ناشرهارو روی این کنسول بیشتر میکنه. و شاید بخاطر همین بازی ها هست که برخلاف نسل قبل دیگه علاقه ای به ساخت شوترهای اول شخص انحصاری نداره. حتی گفته میشه بازی SM هم بخاطر شباهت به دستنی کنسل شد.
 

benjohn

کاربر سایت
Jun 19, 2012
5,994
نام
ehsan
در مورد نرم افزار حرفت رو قبول ندارم :D مایکروسافت خیلی وقت ها رقم دقیق فروش بازی ها رو اعلام نمیکنه، مثلا:
Halo 4 is Top-Selling Microsoft Studios Game of All Time in the U.S.
با اینکه عدد فروش Halo 4 بالا بوده ولی دقیق اعلام نکردن چقدر فروخته.

X1 هم احتمالا باید بیشتر از 30 میلیون شده باشه (شیپ)، ولی رقم دقیقش مشخص نیست :D

نه اتفاقا جاهای دیگه که آمارشون خوبه با افتخار اعلام میکنن مثل تعداد کاربرای xbl که اتفاقا جدیدا دوباره اعلام کردن و یا سود بخش اکس باکس که دقیقا رقمشو اعلام کردن . کلا منظور اینا که براحتی با این نوع آمار دادنشون میشه فهمید که اماری که سعی میکنن بقولی شوگرکوتش کنن خیلی خوب نیست. اگر سیاستشون کلا این بود که عدد اعلام نشه هیچ جا نباید اعلام میکردن
 

ma_fa198

کاربر سایت
Jun 18, 2010
998
نام
محمد
نه اتفاقا جاهای دیگه که آمارشون خوبه با افتخار اعلام میکنن مثل تعداد کاربرای xbl که اتفاقا جدیدا دوباره اعلام کردن و یا سود بخش اکس باکس که دقیقا رقمشو اعلام کردن . کلا منظور اینا که براحتی با این نوع آمار دادنشون میشه فهمید که اماری که سعی میکنن بقولی شوگرکوتش کنن خیلی خوب نیست. اگر سیاستشون کلا این بود که عدد اعلام نشه هیچ جا نباید اعلام میکردن
عدد داریم تا عدد! یه عدد داریم مثل تعداد فروش یک بازی! یه عدد دیگه داریم مثل عدد میزان سود و زیان! عدد اول رو شرکت ها موظف نیستن اعلام کنن ولی عدد دوم رو بر اساس قوانین کشورها موظفن که اعلام کنن (برای جلو گیری از فساد و فرار مالیاتی و ....) ! مثلا تو کشور ما هم تمام شرکت ها موظفن پیش بینی سود و زیان یا تراز مالیشون رو در ابتدا و انتهای سال مالی اعلام کنن (به سایت کدال یه سر بزنین!)! مایکروسافت هم عدد اول رو اعلام نمی کنه (چون قاعدتا موظف نیست و اگه اعلام کنه و خوب نباشه ممکنه روی قیمت سهامش تأثیر منفی بذاره!) ولی عدد دوم رو در هر صورت موظف هست اعلام کنه و اعلام هم میکنه (گزارش های مالی)! تعداد کاربرای Xbox live هم از همون اعدادی هست که احتمالا موظف نیستن اعلام کنن ولی محض اطلاعتون چندین بار که کاربرای شبکشون کاهش پیدا کرده بود رو تو همین ماه های اخیر اعلام کرده بودن!
میگم، این سیاست کلی رو من نمیفهمم چیه. جایی اشاره شده سیاست شرکت این هست که آمار فروش نده؟ مگه میشه؟ اگه سیاستش این هست و شما هم به نحوی ازش مطلع شدید پس چطور سیاست کاری خودش رو نقض میکنه و در مواردی که اوکی باشه میگه بازی هاش چقدر فروختن؟
دوست عزیز شما که خیلی ریلکس با یه جمله (اینکه مایکروسافت میزان فروشش رو اعلام نمی کنه احتمالا دلایل خودش رو داره!!!) پرونده FH3 رو بستید میتونید ما رو هم درجریان چرایی عدم اعلام میزان فروش سرفیس بذارید یا اون هم احتمالا دلایل خودش رو داره؟
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: sajjad++

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,177
نام
ماکان
دوست عزیز شما که خیلی ریلکس با یه جمله (اینکه مایکروسافت میزان فروشش رو اعلام نمی کنه احتمالا دلایل خودش رو داره!!!) پرونده FH3 رو بستید میتونید ما رو هم درجریان چرایی عدم اعلام میزان فروش سرفیس بذارید یا اون هم احتمالا دلایل خودش رو داره؟

من در مورد سرفیس اطلاعات خاصی ندارم، ولی نمیپذیرم که سیاست مایکروسافت اینه که آمار نده. چون این رو شما اینجا اختراع کردید. مثال نقضش هم بسیار زیاده. اگه سیاستش اینه که آمار نده پس چرا هروقت که وضعیتش خوب باشه آمار میده؟ حالا از میزان ساعت هایی که تو لایو بازی کردن بگیر تا فروش نرم افزاری بهتر روی X1 تو فولان بازه زمانی.

شما سعی دارید برای هر اقدام مایکرو یه فلسفه و اجندا خاصی بتراشید. در صورتی که ماجرا ساده تره. شک نکنید اگه مایکرو الان جاش با سونی عوض میشد پدر هممون رو با آمارهای فروشی که هر هفته منتشر میشدن در میاورد. مثل نسل قبل. یادمون نرفته که تعداد دفعات دستشویی رفتن پلیرهای Halo هم یه زمان برای مایکرو جنبه خبری داشت. دوستان قدیمی یادشونه چی میگم.
 

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,030
نام
مازیار
من اطلاعی ندارم و از اقتصادو تجارتم زیاد سرم نمیشه ولی احتمالا این امار ها و گزارش های مالی رو ارزش سهام تاثیر گذاره همین طور روی سهام دارها احتمالا !!
 
آخرین ویرایش:

Sɯαsƚikα

April 26 , 2016
کاربر سایت
Jan 2, 2013
4,620
نام
peɪmɑːn
Xbox One X hits 80,000 UK sales in first week

Switch
همـ تو ماه مارس همین مقدار فروخت ، پلی استیشن پـرو 4 هفته زمان برده تا به همین مقدار فروش برسه .
هفته اول پـرو : 50000 کنسول

البته این نکته نبایدفراموش کرد که نینتندو و sony هفته هایه اول کنسول به مقدار کافی تو بازار نداشتن

stock shortages of both PS4 Pro and Switch will have impacted the performance of those machines

عمده فروش همـ واسه نسخه هایــه پراجکت اسکورپیو ادیشن بوده


پرفروش تـرین بازیهایـه ایکس باکس این هفته :


Call of Duty : WWI
Assassin's Creed Origins
FIFA 18
Forza Motorsport 7
Forza Horizon 3

-----

UK

CALL OF DUTY: WWII
FIFA 18 EA CANADA
ASSASSIN'S CREED ORIGINS
NEED FOR SPEED PAYBACK
SONIC FORCES
SUPER MARIO ODYSSEY
FORZA MOTORSPORT 7
FORZA HORIZON 3
GRAN TURISMO: SPORT
FOOTBALL MANAGER 2018

-
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر