تاباتا Square Enix را ترک کرد

گفتگو در 'اخبار بازی ها' ایجاد شده توسط Donger Reborn, ‏Nov 8, 2018.

  1. Donger Reborn

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 21, 2017
    ارسال ها:
    1,776
    [​IMG]
    Hajime Tabata کارگردان عنوان Final Fantasy XV از Square Enix و استادیو زیر مجموعه آن Luminous Productions استعفا داد.
    با اعلام این خبر، 3 بسته الحاقی از 4 بسته الحاقی داستانی ای که برای Final Fantasy XV اعلام شده بود کنسل شد و فقط Episode Ardyn در مارچ 2019 و بسته الحاقی Multiplayer با نام Comrades در 12 دسامبر برای این عنوان عرضه می شوند.
    استادیو Luminous Productions در مارچ امسال با هدف توسعه بازی های AAA خلاقانه، وسیع و با کیفیت بالا توسط جمعی از بهترین سازندگان Final Fantasy XV تاسیس شد. در گزارش مالی اخیر Square Enix این استادیو باعث ضرر 3733 میلیون ینی معادل 33 میلیون دلاری این کمپانی شده است.
    تاباتا اعلام کرده که به زودی استادیو خود را تاسیس می کند و عنوان بعدی خود را معرفی خواهد کرد.
     
    #1 Donger Reborn, ‏Nov 8, 2018
    آخرین ویرایش: ‏Nov 8, 2018
    gamer1998y, genesis007, Cj_sa و 23 نفر دیگر این نوشته را Like کرده اند.
  2. jhoobin

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Jul 21, 2016
    ارسال ها:
    3,328
    نام:
    ژوبین
    همون موقع که xv عرضه شد باید این کار انجام میداد حیف این بازی نبود که بخاطر سیاستای اشغال SE اینجوری نابود بشه......
    بهترین گزینه براش یا سونیه یا نینتندو بقیه ناشرا که ر.دن :D
     
    #2 jhoobin, ‏Nov 8, 2018
    آخرین ویرایش: ‏Nov 8, 2018
  3. .Amirone

    .Amirone ゴースト オブ ツシマ
    Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏Oct 1, 2009
    ارسال ها:
    1,705
    همون بهتر حاجیمون کشید بیرون از SE ،استودیوی خشکو خالی که فایده نداره ، باید کامل حمایت و ساپورت بشه تا بازی بعدیش خفن در بیاد و چشم SE کور بشه ، همونطور که چشم کونامی از حدقه زده بیرون :D . کلا پای انسان خلاق و بازی خلاقانه میاد وسط ، مشخصه کجا باید استعداداشو به نمایش بزاره

    بحث Square Enixه چون تاپیکی نداره و ارزش زدن هم نداره :

    [​IMG]
     
    #3 .Amirone, ‏Nov 8, 2018
    آخرین ویرایش: ‏Nov 8, 2018
    M0RSHED, The Nostalgic Gamer, Irisviel و 4 نفر دیگر این نوشته را Like کرده اند.
  4. Donger Reborn

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 21, 2017
    ارسال ها:
    1,776
    اصولا تجربه نشون داده اکثر افرادی که از کمپانی های بزرگ زدن بیرون و کمپانی های خودشونو زدن چندان آخر عاقبت خوبی نداشتن :D
    البته در مورد همه صدق نمی کنه
     
  5. Cloud Strife

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Nov 13, 2006
    ارسال ها:
    12,210
    نام:
    ماکان
    خیلی خبر خوشحال کننده ای هست. ایشون چندان گندی به پیکره FF زدن که هرچی بشوری باز جاش میمونه. حیف از اون FFV واقعا!
     
    gamer1998y, Farh@d, Oakenshield و 3 نفر دیگر این نوشته را Like کرده اند.
  6. .Amirone

    .Amirone ゴースト オブ ツシマ
    Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏Oct 1, 2009
    ارسال ها:
    1,705
    بنظرت کلا هر چی بسازه مزخرفه یا فقط توی این یک مورد خوب گند زده ؟ ، که تکلیفمون باهاش مشخص بشه :D
     
  7. NoctisSasuke

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Sep 24, 2011
    ارسال ها:
    4,486
    نام:
    Farshad
    به نظرش نومورا خداوندگار تاریخ صنعت گیمه و تاباتا گند زده D:

    بعد اونم چه گندی! گندی که دومین FF پرفروش تاریخ

    این همه سال گذشت از انتشار بازی هنوز بعضیا تو توهمات خودشونن D:
     
    g4mer, M0RSHED, THE BEST BOY و 2 نفر دیگر این نوشته را Like کرده اند.
  8. NoctisSasuke

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Sep 24, 2011
    ارسال ها:
    4,486
    نام:
    Farshad
    بعد تکلیفتون رو با نظر خودتون روشن کنید و از نظر بقیه استفاده نکنید D:
     
    g4mer و Mohammadzare این نوشته را Like کرده اند.
  9. Donger Reborn

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Mar 21, 2017
    ارسال ها:
    1,776
    مشکل FF دقیقا از جایی شروع شد که پول شد مولفه اول
    نه این که کمپانی ها عاشق چش و ابروی ما باشن برامون بازی بسازن منتها مشکلی که SE داره حرص پوله، می خواد ماشین پول چاپ کنی راه بندازه
    در حالی که کمپانی هایی مثل Atlus به نظرات فن ها اهمیت می دن چون می دونن اگر فن ها رو راضی نگه دارن در دراز مدت براشون سود ده خواهد بود در حالی که امثال SE دنبال پول چاپ کنی زود بازده ان که نتیجش می شه امثال SoTT

    امیدوارم SE سیاست هاش رو به سمت بازی های مورد خواهان فن ها مثل Octopath Traveler ببره تا دوشیدن FF (هر چند که خیلی وقته آماده شدن واسه VII R)
     
    SepehrR, vaan 2 و ps3_360_wii این نوشته را Like کرده اند.
  10. Cloud Strife

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Nov 13, 2006
    ارسال ها:
    12,210
    نام:
    ماکان
    هرچی بسازه مزخرف نیست، اگه بره برای خودش یه پروژه جدید استارت بزنه احتمالا چیز خوبی از آب در بیاد اما آدم بازی بزرگ ساختن نیست. زمانی که به عنوان کارگردان FFXV انتخاب شد فامیتسو یه مقاله خیلی بزرگ نوشت درباری اینکه مرد جدید FF ایشونه اما در عمل نشون داد اصلا اینطور نیست. Versus با اون همه هایپ و فن رو تحویل گرفت علی رغم اون کمپین تبلیغاتی عظیم یه شکست تجاری بزرگ تحویل شرکت داد. سر همینم دکمه خوش گذشتش رو فشار دادن رفت پی کارش.

    کلا در مورد تاباتا یه مساله بزرگ وجود داره، کسایی که از ابتدا سری FF رو دنبال کردن میدونن تا الان کارگردان های زیادی روی این سری کار کردن که از نظر گیم پلی سلایق بسیار متفاوتی داشتن و هرکی کار خاص خودش رو انجام داده که بعضا به مذاق بعضی از طرفدارها هم خوش نیومده، ازجاب سیستم تو FFIII بگیر (ساکاگوچی) تا جانکشن FFVII و یا گمبیت FFXII. اما وجه تشابه همه این کارگردان های مختلف توانایی خیلی زیاد اونها تو داستان گوییه. FF همیشه از نظر داستان و روایت جزو پیشگامان صنعت بوده. جزو اولین بازی هایی بود که مضامین جدی رو وارد بازی کرد، مثلا تو یه بازی شخصیتی رو میدید که حامله میشد! پایه گذار خیلی از توییست های داستانی بود (FFII)، و از نظر روایت زمانی که خیلی از استدیوها درگیر ساخت گرافیک های پیکسلی بودن و تو دفترچه بازی داستان رو مینوشتن CG های پشم ریزون میساخت، اما XV هیچ کدوم از فضایل شماره های قبلی رو به ارث نبرده و اساسا تاباتا اولین کارگردانی هست که از نظر داستان گویی به این شدت گند زده. اونم با در نظر گرفتن ادم های خیلی بزرگی که پشت داستان وشخصیت ها بودن. تاباتا نصف وقتی که برای شو آف کردن گذاشت رو صرف روایت داستان بازیش میکرد XV تبدیل به چنان فاجعه ای نمیشد که بعدا تو آپدیت Chapter XIII-2 براش درست کنن که ملت بفهمن چی به چیه!

    FFXV از نظر فروش هم موفق نبوده و دقیقا علت جدا شدن (بخونید اخراج) ایشون از SE هم ضرر بزرگی هست که به جا گذاشته! یعنی از یه سری فوق بزرگ مثل FF با این قدمت و محبوبیت نتونی پول دربیاری واقعا شاهکاره!
    اینکه دومین شماره پرفروش هست هم اتفاقا چیزی رو اثبات نمیکنه چون برای سه تا پلتفرم امده و بزرگ ترین کمپین تبلیغاتی رو هم داشته. رو تک پلتفرم حساب کنی مشخص میشه چه افتضاحی هست. ضمن اینکه نصف فروشش رو مدیون هایپ و عطش طرفدارها برای دیدن Versus هست.

    VII R قاعدتا به این نسل نمیرسه. یه حسی به من میگه لانچ تایتل PS5 میشه اپیزود اولش (یحتمل اپیزود اول کراس پلتفرم باشه).
     
    gamer1998y, benjohn, m.a.t و 5 نفر دیگر این نوشته را Like کرده اند.
  11. Scαrface

    Scαrface Aspect of Life
    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Jan 17, 2010
    ارسال ها:
    3,412
    نام:
    محمد
    منم خوشحال شدم انداختنش بیرون . من که نوبم تو فاینال ها و فقط 9 و 10 و 13 رو بازی کردم بعد از چند ساعت بازی کردن XV فهمیدم داغونه . هیچ چیزش در سطح اسم فاینال فانتزی نیست . آبروی فاینال رو برده . کات سین های CG که درب و داغونن و معلوم نیست چه بلایی سر اون کات سین های خفن اورده این تا به تا ... گرافیک پالیش نشده هردم یه هوا ... موهای نوکتیس انگار خز جلو داشبورد ماشینه ... فاینال فانتزی که طراحی کرکترهاش انقدر معروفه باید انقدر بد کار بشه رو گرافیکش ؟ Presentation بازی کلا داغون من فقط تو همون 5 ساعتی که بازی کردم موزیکش رو میتونم بگم در حد فاینال بود بقیش فاجعه (برای اسم فاینال فانتزی ) ...
    البته از نومورا هم دل خوشی ندارم ( هر چند زیاد اطلاعات ندارم از قضیه ) ولی انگار از اوناست که فقط ایده داره و نمیتونه هیچ کاریو تموم کنه و ول میکنه میره بعدی :D
    پ.ن : من چون دراپش کردم در مورد داستان نمیتونم نظر بدم ولی ظاهرا خوب نبوده .بعدم DLC ها رو نگاه ... آدم خندش میگیره . انگار نه انگار اسم بازی فاینال فانتزیه . هر چی دم دستشون اضاف بوده انداختن بیرون ... دوبله انگلیسی هم تقصیر اینا نیست ولی خب ... دوربین مخفیه ؟ دوبلور قحطی بوده آخه چرا با آبروی اسم فاینال فانتزی بازی میکنن چرا باید انقدر داغون باشه دوبلش ....
     
    #11 Scαrface, ‏Nov 8, 2018
    آخرین ویرایش: ‏Nov 8, 2018
    gamer1998y, m.a.t, Morg0th و 6 نفر دیگر این نوشته را Like کرده اند.
  12. noctis-sm3

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Jul 23, 2014
    ارسال ها:
    984
    نام:
    mohammad
    خبری بس شاد کننده بود:D
    _
    ولی هنوز چیزی عوض نشده... تا اسکوئر نخواد هزینه کنه و بشه یکی از پیشگامای این صنعت نمی تونه ابهت قبلشو بدست بیاره...
    الان ممکنه اعضای اسکوئر بیان مصاحبه کنند ویچر یا رددد بازی های خوبی بودن که هستن با اینش کاری ندارما... ولی در حد الهام ازشون باید استفاده کنند نه اینکه همون استاندارد های اینارو ببینن...یه پروژه ای رو شروع کنند چهار پنج سالم ساخت عنوانش طول میکشه...خوب معلومه همه این استدیو های مطرح تا اونموقع عناوین بعدی خودشونو منتشر کردن و استاندارد های جدیدی رو نشون دادن... اسکوئر باید یه خونه تکونی اساسی بده... و افرادی رو جذب کنه بتونن ایده های ناب رو برای اولین بار تو عناوینش ببینیم... وگرنه با این روند هرچی بسازند زیر سایه عناوین استدیو های مطرح قرار میگیره که چند سال قبل منتشر شدن...!
     
    gamer1998y, Oakenshield, vaan 2 و 2 نفر دیگر این نوشته را Like کرده اند.
  13. Cloud Strife

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Nov 13, 2006
    ارسال ها:
    12,210
    نام:
    ماکان
    بعد امتسو شیمومورا تنها کسی بود که تونست در حد اسم FF آهنگ بسازه. موسیقی بازی بی هیچ بحثی شاهکار مطلقه.

    البته این حرف تو بازیسنتر ساخته شده، تو تکرارش نکن محمد:D نومورا هیچ وقت کارگردان هیچ FF ـی نبوده، تنها پروژهای فرعی رو بهش دادن که گنده ترینش همین Versus بود که با تصمیم SE ازش گرفتن و تبدیل شد به XV.
    نومورا اتفاقا کارگردان موفق ترین IP جدید SE بوده، یعنی KH و کارگردانی این بازی رو به عهده داشته، به همراه یه سری بازی دیگه مثل The World Ends With You و .... KHIII هم که به زودی میاد و میبینید چه بازی خفنی هست.
    بعد کنکل شدن Versus در واقع FFVIIR تنها پروژه بزرگ از FF هست که کارگردانیش به عهده نومورا هست، و اینکه چرا خبری ازش نیست اصلا ربطی به نومورا نداره و در واقع ایراد از SE هست که بازی هارو زود معرفی میکنه. خود نومورا هم بارها گفته KHIII و FFVIIR خیلی زود معرفی شدن و به خواسته ایشون نبوده. شخصا فکر میکنم FFVIIR هم به عنوان لانچ PS5 میاد و کلا شیفت داده شده به نسل بعد، چون سال بعد قطعا PS5 میاد و در بهترین حالت اپیزود اول ریمیک میتونه کراس جن باشه. و این هم مسلما باز تصمیم ناشر هست و هر کسی که سر سوزنی از ساز و کار ناشرها خبر داشته باشه میدونه اینجور تصمیمات رو ناشر و مارکتینگ منیجرهاش میگیرن نه استدیو سازنده و کارگردان بازی.

    در مورد کل سری FF و گند زدن تاباتا هم تا بحث میشه یه سری بی سواد پرت میان میگن های نومورا و .... در صورتی که همونطور که گفتم اتفاقا نومورا هیچ وقت کارگردان هیچ کدوم از FF های شماره دار و اصلی نبوده و آدم های اصلی FF که هم من و هم همه فن های سری قبولشون دارن، بعد ساکاگوچی خدابیامرز، کیتاسه، هاشیموتو و ایتو هستن. و متاسفانه از اون موقعی که عملا ایتو کنار رفت (گفته میشه شاید FF بعدی رو داره ایشون میسازه) و کیتاسه و هاشیموتو هم سمت مدیریتی پیدا کردن و از دل ساخت امدن بیرون عملا FF به قهقرا رفت و الان یه چیز بی هویت سردرگمه. من و خیلی های دیگه فکر میکردیم نومورا آدم جدید دنیای FF هست، چون از FFV تو تیم تولید بوده و جناب آمانو هم شخصا ایشون رو خیلی قبول داره. Versus هم نشون میداد تنها کسیه که میتونه FF رو در عین نگه داشتن المان اصلی مجموعه مدرن کنه که متاسفانه افتاد دست تابه تا و ایشون هم رید به همه چی رفت. حالا باید دید تو FFVIIR چیکار میکنه. حالا اپیزود اول بیاد میشه درست قضاوت کرد که خروجی ایشون چیه و بای فکت میگم FF مدرن واقعی رو تو ریمیک خواهیم دید. KHIII هم که قطعار شاهکار این نسل SE خواهد بود. بدون هیچ بحث و حرف و حدیثی.

    چون دراپ کردی این حرفو میزنی، چون بد نبود، بلکه فاجعه مطلق بود. منحای داستان لت و پار شده Versus که عملا همه نکات خوبش رو حذف کردن، روایت ورای فاجعه بود. دقیقا چیزی که میگم ضعف تا به تا هست، بلد نیست درست داستان بگه. و گند زد به ایده هایی که همه رو عاشق خودش کرد، حتی هیترهای FF رو! یادت باشه تو همین فروم Versus تنها FF ـی بود که هم فن ها دوست داشتنش هم هیترهای FF میخواستن تجربه اش کنن، ببین چی بود که آریا هم میخواست به خاطر این PS3 بخره بزنتش:D ولی نتیجه چیزی بود که حتی فن های درجه یکی مثل من به زود تمومش کردن.
     
    gamer1998y, Farh@d, Scαrface و یک نفر دیگر این نوشته را Like کرده اند.
  14. noctis-sm3

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Jul 23, 2014
    ارسال ها:
    984
    نام:
    mohammad
    البته ماکان به ریمیک دل نبند... درسته دنیای vii بزرگه ولی اصل ماجرا این بوده که قرار بوده تو یک نسخه ساخته بشه اما با بودجه خیلی کمتر از xvاینا... و کلا می خواستن با کمترین هزینه بیشترین سود رو بکنند و قرار بود یکسری حذفیات تو بازی ایجاد کنند...! نومورا مخالفت میکنه میگه میخوام یک بازسازی درسته حسابی بشه... اسکوئرم برای اینکه در عین کار بخشی از پولم برگرده و به سودبرسه تصمیم میگیره چند پارتش بکنه...! حالا من با شناختی که از اسکوئر دارم هر اپیزود رو میخواد شصت دلار با کلی dlcبکنه تو پاچه ملت:D...من از این نگرانم که صددرصد منتقد ها هم می کوبنش... قرار بوده فقط نسخه اصلی باشه... تازه نومورا بعد سه سال به این فکر افتاده که نسخه های دیگه رو هم اضافه کنه که حالا حالا ها بعید میدونم اتفاق بیوفته...
     
    gamer1998y و g4mer این نوشته را Like کرده اند.
  15. TwistedFate

    کاربر سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏Jul 31, 2013
    ارسال ها:
    291
    نام:
    Alireza
    جالبه از نظر دوستان هر مشکلی توی بازی های نومورا بخاطر SE هستش از اون طرف هر مشکلی که XV داره همش تقصیر تاباتای بدبخته :D
    نومورا بازی رو سال 2006 شروع میکنه و تا سال 2011 بازی هنوز توی مرحله پیش تولید بوده. وقتی اسم بازی میشه FF XV و کنسول های نسل جدید رو مقصد عرضه بازی در نظر میگیرن 20-25 درصد از بازی تکمیل شده بوده.
    حالا میتونین بیاین بگین که تاباتا اومد زد کلا بازی رو به فنا داد و نتیجه هیوقت Versus نشد ولی بازی هیچ موقع کامل شکل نگرفته بوده و همین که میتونین یه بازی نزدیک به Versus رو بازی کنین هم بخاطر تاباتا هستش. وضعیت بازی انقدر فاجعه بوده و هزینه هاش انقدر زیاد شده بود که CEO قبلی SE سال 2012 میخواست بزنه کلا بازی رو کنسل بکنه. خود نومورا هم توی کل اون 6 سال ایده ی کاملی نداشته که بازی قراره چی بشه انقدر که توی سال 2012 بعد از دیدن اقتباس جدید بینوایان پیشنهاد میده که بازی رو به عنوان یه musical بسازن که نظرش توسط مدیریت SE وتو میشه. وقتی تاباتا میاد رو پروژه انقدر سابقه Versus توی کمپانی خراب بوده که تیم تاباتا تمایلی به پیوستن به تیم نومورا نداشتن و 6 ماه طول میکشه تاباتا بیاد همشونو با هم merge کنه و ایده کلی رو تعیین کنه.
    تاباتا رسما توی سال 2013 کارگردان بازی میشه. وقتی تاباتا میاد سر کار مهم ترین چیزی که در نظر گرفته میشه زمان بندی ساخت بازی بوده و بودجه هم با سخت گیری زیاد کنترل میشه.
    خلاصه اینکه نومورا توی 6 سال نتوست پروژه رو به جایی برسونه و تاباتا میاد توی 3 سال از ایده های شلخته ی versus پروژه ی XV رو تقریبا از اول استارت میزنه و به پایان میرسونه. اینکه بازی اونقدر که باید کامل باشه نیست بخاطر اینه که زمان ساخت نمیتونسته بیشتر از اون بشه. اینکه بازی versus نبود هم کلی دلیل داره از جمله این که versus هیچوقت کامل شکل نگرفته بود، وقتی پروژه انقدر بزرگ و طولانی میشه که به عنوان یه spin-off به صرفه نیست و تصمیم گرفته میشه که یه عنوان اصلی FF باشه خیلی از ایده هاش تو یه عنوان اصلی قابل اجرا نبود. شاید تنها دلیل شباهتی هم که الان به versus داره انتظارات مردم بوده.
    واقعا درک نمیکنم چرا بقیه کاربرای اینجا فکر میکنن (اطمینان کامل دارن) که وضعیت ساخت Versus دست نومورا کاملا OK بوده و SE به ناحقی و نامردی اومده بازی رو از دستش گرفته و داده به تاباتا و تاباتا هم "ریده" به شاهکاری که توسط نومورا ساخته شده بود:| در حالی که اگه کسی بخواد مقصر حساب بشه نومورا هستش که پروژه رو بیشتر اون چیزی که باید بزرگ کرد و بیشتر از اون چیزی که امکان پذیر بود روند ساخت رو طولانی کرد (صرف نظر از اینکه نومورا چقدر بازیساز خوبیه و فرضا اگر پروژه کامل میشه چقدر قرار بود خوب بشه).
     
    cloud _ strife, M0RSHED, z-fan و 6 نفر دیگر این نوشته را Like کرده اند.