استودیو «Telltale Games» در آستانه تعطیلی قرار گرفت

MR Spidy

کاربر سایت
Apr 14, 2018
122
استودیو «Telltale Games»، تعداد زیادی از کارمندان خود را اخراج کرده و این افراد در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که به دنبال فرصت‌های شغلی جدید می‌گردند. این استودیو عناوینی مانند «The Walking Dead»، « The Wolf Among Us» و «Batman: The Enemy Within» را راهی بازار کرده بود.

The-Walking-Dead-The-Final-Season-768x432.jpg


پس از مشکلاتی که طی ماه‌های گذشته برای این استودیو پیش آمده که منجر به تعدیل نیرو در دو مقطع گشته بود، حال به نظر می‌آید از 250 نفر کارمند، تنها 25 نفر آن‌ها در استودیو باقی مانده‌اند. بنا به گزارش چندین منبع، وظیفه این افراد به پایان رساندن بازی «The Walking Dead: The Final Season» بوده و بعد از آن استودیو به دلیل ورشکستگی به صورت کامل تعطیل خواهد شد. بدین ترتیب عناوینی مانند «Wolf Among Us season 2» و «Stranger Things» که خبر ساخت آن‌ها مدت‌ها پیش اعلام شده بود، کنسل شده‌اند. Telltale Games تاکنون هیچ موضع رسمی در مورد این گزارش‌ها اعلام نکرده است.

Read the whole post here.
 

sina_unl

کاربر سایت
Oct 27, 2005
2,065
نام
سینا
@sina_unl
من منظورم این نیست که شما حتما موظفی منو قانع کنی. بحث اینه که اگر به صورت منطقی بحثی باشه حس کنم قانع کننده است هیچ مقاومتی برای قبول کردنش ندارم و خیلی راحت قبول میکنم. اینها هم واقعا لیست استدیوهای مورد علاقه ام نیست. همینجوری فکر کردم هرچی به ذهنم استدیو رسید لیست کردم. اینی که بازی های گسترده شدن یک واقعیتی هست که از حرکت بازی ها به سمت OW شدن و اضافه کردن المان های RPG هست. اینو قبول دارم. ولی اینی که همه ی اینها محتوای درست حسابی اضافه کردن را نه. معدود بازیها مثل مثلا Witcherو GOW محتوای خوب اضافه کردن. بقیه اکثرا یک مپ بوده با کلی کوست بدرد نخور که همشون کپی شدن. به هرحال این نظر من بود.
قبلتر هم گفتم ما استانداردهامون در این زمینه متفاوته (شاید جهان بینی واژۀ درستتری بود)
شما به حدود 30 تا بازی تولید شده تو مدت 6-7 سال از 10 تا استودیو اشاره کردی که در مورد "درخور" بودنشون با توجه به نظر منتقدین و نمرات کاربرها و موفقیت تجاری میشه بحث کرد و من تو همون لیست 100 تایی بدون در نظر گرفتن بازیهای میان رده همین تعداد بازی AAA که در مدت 3-4 سال ساخته شدن لیست کردم که همه متای حداقل 82 دارن، به جز یکی دو مورد همه تکنفره هستن و باز منهای یکی دو مورد همه از نظر تجاری موفق بودن و از این مهمتر توسط نزدیک به 30 تا استودیوی مختلف ساخته شدن. گستردگی و بیشتر بودن میانگین پلی تایمشون نسبت به بازیهای نسل قبل هم که مشخصه ولی وقتی جهان بینی متفاوت باشه، بازیهای مستقل و رشد کیفیشون به چشمت نمیاد، اینکه استودیوهای بیشتری AAAهای بزرگتری می‌سازن به چشمت نمیاد و ...
وقتی Spider-man، Nier Automata، BotW، Horizon و ... به چشمت نمیاد یا گسترده‌تر شدن بازیهایی مثل Uncharted و HITMAN و Tomb Raider و ... نسبت به نسخه های قبلیشون و محتواشون براتون قابل قبول نیست دیگه من واقعاً نمی تونم دیالوگ خاصی برقرار کنم. بله بازیهای یوبی سافت بیشتر بر پایۀ گرایند هستن که ده سال پیش هم همین بودن، Evil Within 2 که برای بعضی دوستانی شاهکاره یه گرایند طولانی بین چنتا ست پیسه، MGS V مأموریتهای فرعیش به سرعت تکراری میشن و ... اما همچین ایرادی رو مثلاً نمی‌تونی به MH World یا بیشتر JRPGها بگیری چون سری MH و JRPGها از 2 تا 5 نسل قبلتر هم همیشه سبک بازیشون همین مدلی و بر پایۀ گرایند بوده.
شما فقط چیزی که خودت خوشت اومده رو می‌بینی و بقیه رو بد می‌دونی اما من اون چیزی که خودم دوست ندارم رو اگه نظر اکثریت رو جلب کرده باشه جز خوبها می‌نویسم و بازیهای مورد علاقه‌م اگه بد کار کرده باشن به بدیهاشون اشاره می‌کنم. انتظار داری استودیوی تعطیل شده و شکست خورده بازی جدید ساخته باشن ولی استودیوهای جدید و تازه تأسیس رو اصلاً قبول نداری. سایلنتهای نسل هفت و RoF برات مصداق بازی بهتر از بازیهای این نسل هستن و ...
جهان بینی‌ها متفاوته.
شما می‌گی نسل قبلی خیلی بهتر از نسل حاضره اما من نمی‌گم نسل حاضر خیلی بهتر از نسل قبله، دارم می‌گم هیچ اتفاق خانمان سوزی تو این صنعت نیفتاده و نه زوالی اتفاق افتاده و نابودی‌ای در کاره.
اولا آماری که شما دادی نوعی سفسطه به حساب میاد. قطعا بازی هایی تو ویکی ثبت میشن که یا AAA باشن و یا حداقل مارکتینگ خوبی داشته باشن و یا ناشر خوبی داشته باشن و ... . منم می تونم آمار بازی های اندروید و iOS رو به لیست اضافه کنم و مثلا بگم سالانه صدها هزار بازی منتشر میشه. طبق همون متن:
These numbers will only continue to go up now that Steam Greenlight has been replaced by Steam Direct, a system that allows anyone to self-publish their game for $100.
دوما من طرفدار کسی که میگه صنعت گیم رو به زواله نیستم. قطعا میزان فروش و درآمد زایی کلی صنعت گیم بسیار رشد کرده و رشد هم خواهد کرد. دلیلش هم میتونه هزاران چیز باشه: گسترش اینترنت، گسترش اسمارت فون ها، گسترش خدمات ابری(Live، psn، steam، google play، app store و...) و سرویس هایی که تو این شبکه ها ارائه میشه، راحت شدن روند ساخت بازی های مستقل با گسترش نرمفزار و سخت افزار و...
https://newzoo.com/insights/rankings/top-100-countries-by-game-revenues/
اما این دلیل بر افزایش خلاقیت و بازدهی کمیتی-کیفیتی شرکت های AAA ساز نیست. شرکت ها تو این نسل نسبت به نسل های گذشته محتاط تر شدن. همین تعداد زیاد ریمستر شدن بازی ها میتونه گواه بر این امر باشه. چندتا new IP تو این نسل که غیر مستقل باشن خلق شدن و تونستن موفق باشن؟ تو این نسل چند اسکریپت در عناوین متفاوت برای بازی ها نوشته شده نسبت به نسل قبل؟
اسم لینکی که من گذاشتم سفسطه نیست بلکه آمار رسمیه ولی با این همه تبصره‌ای که داری میذاری (صحفحه ویکی داشته باشه، AAA باشه، مارکتینگ داشته باشه و ... ) لیست به حساب نمیاد. از خود من بگردی تو همین فروم جملۀ "99 درصد بازیهای استیم shovel ware هستن" رو می‌تونی پیدا کنی. منتها وقتی میای می‌گی "این لیست بازیهای منتشر شده از ازل تا ابد" بعد درصد بالایی از بازیها رو حساب نمی‌کنی، حرف خودت بیشتر به سفسطه میمونه. اینکه دموکراتیکتر شدن سیستم عرضۀ بازیها (یکی دیگه از پیشرفتهای بزرگ صنعت) نسبت به اولیگوپُلی که قبلتر وجود داشت از دید شما یه چیز منفیه کاری از دست من ساخته نیست
تو MC برای 2017 نزدیک به 800 تا بازی رو آدم حساب کرده و برای 2009 نزدیک به هزار تا. اگه این اعداد رو تقسیم به 3 کنیم که حدود تعداد بازیهای یکتا بدست بیاد عددش برای 2017 با لیستی که شما گذاشتی تقریباً یکی درمیاد اما برای 2009 خیلی کمتر از آب در میاد. یه آدم با حوصله اگه بشینه لیست 2009 متاکریتیک رو با 2017 بررسی کنه، اون وقت درست و غلط آمار ویکی پدیا مشخصتر میشه.
بعضی بازیهای 10 سال پیش که اون زمان بهشون می‌گفتن AAA با استانداردهای الان بودجه‌شون و پروداکشن ولیوشون از بازیهای مستقل هم پایینتره و اگه الان عرضه بشن دیگه کسی با عینک نوستالژی بهشون نگاه نمی‌کنه و نمراتشون خیلی پایینتر میشه.
مکس پین 1 و 2 رو الان دیالوگهاشون رو بشنوی Cringe می‌کنی یعنی من اخیراً مجدداً بازیشون کردم و از کردۀ خودم پشیمونم چون اینا تو خاطرات من جز تاپ 10 بهترین داستانهای بازیهای اکشن بودن. گیم پلی و گرافیک مسلمه نسبت به الان چشمگیر نیست و من اصلاً حرفی در مورد اونا ندارم اما خیلی از بازیهای تکنفرۀ داستان محور سالهای دور که تو ذهن ماها شاهکار داستانی بودن، اگه امروز بیان مسخره میشن. همین که بازیها در بخش داستانگویی هویت پیدا کردن و دیگه کمتر بازی‌ای میاد که اصرار داشته باشه "تجربۀ سینمایی" خلق کنه و QTE داره یه بخشی از اشتباهات گذشته میشه، بزرگترین پیشرفت صنعته.
در مورد لیستی که هم خواسته بودی، شما در نهایت میخوای امثال Cuphead و PUBG و Rocket League و Soma و ... رو حساب نکنی چون با تبصره هات نمی‌خونه و اسپایدرمن رو هم بگی اقتباسیه (ولی بتمن آرکام رو IP جدید حساب کنی) و Middle Earth رو هم بگی اقتباسی و بین نسلیه و حساب نکنی (و برات مهم نباشه که یه سال بعد از عرضه نسل جدید اومده مثل اون دوستمون که یاکوزاهای منشتر شده بعد از 2013 رو هم به پای نسل 7 گذاشت) و مواردی از این قبیل. منم یه بار لیست 100 تا بازی گذاشتم، تو همون دنبال چیزی که می‌خوای بگرد فقط سؤالم اینه که اون IPهای جدید و سوپر خفن نسل قبل الان چنتاشون زنده هستن؟ علتش اینه که امروز سلیقه ها مزخرف شده یا علتش اینه که اون بازیها حتی با دخل و خرج نسل قبل هم موفق نبودن و دلیلی نداره که ادامه داده بشن؟
من مخالف این بودم که تعداد بازیهای AAA کمتر شده؟ نه، اما بازی AAA این نسل رو از نظر گستردگی با نسل قبل مقایسه کنید و ببینید چرا کمتر شده. یه بازی AAA این نسل به طور متوسط به اندازه 3-4 بازی AAA نسلهای قبلتر گیم پلی داره.
اصرار به اینکه باید حتماً IP جدید باشه تا ریسک حساب بشه از کجا میاد؟ یعنی اگه یه IP شناخته شده باشه کافیه و کیفیت مهم نیست؟ God of War موفقیتش رو مدیون شهرتش بود یا مدیون کیفیتش؟ اگه شهرت کافیه چرا ME Andromeda و Wolf II شکست می‌خورن؟ چرا در استودیوی کلیفی بی تخته میشه؟ چرا AC دچار افت فروش میشه؟ چرا Horizon و Hellblade و ... موفق میشن؟ آخرین اسپایدرمنی که نزدیک به نسخۀ اخیر فروخته کی بوده؟ رو چنتا پلتفرم عرضه شده بوده؟
همین الان هم ریسک کنی و بازی خوب و تازه بسازی بازیت موفق میشه، سلیقه ها هر چقدر هم که زعم عده‌ای مزخرف شده باشه، در نهایت ملت بازی خوبی که تکرار مکررات نباشه رو می‌خرن.
 

Red Dead

کاربر سایت
Jun 16, 2010
1,659
نام
سیاوش
با توجه به پست هایی که خوندم همه اتفاق نظر دارند که دلیل سقوط Telltale توجه بیشتر به کمیت بوده تا کیفیت.
خب با استناد به این استدلال چطور میشه به نتیجه رسید که این نسل نسبت به نسل های قبل افت کرده؟ یعنی وقتی موافقیم که کمیت بر کیفیت برتری نداره چطور میشه همه چی رو با عدد و رقم ثابت کرد؟ من با این منطق مخالفم!
یک مثال واضح همین انچارتد خودمون. نسل قبل 3 تا انچارتد داشتیم. از خیلی خوب شروع کردند و به عالی رسیدند. پشت بندشون یک بازی بی نظیر مثل tlou هم اومد. یعنی ناتی داگ نسل قبل 4 تا بازی بسیار قوی ساخته.
خب همین ناتی داگ این نسل تا اینجا 1 بازی بلند ساخته و تا پایان هم این عدد به 2 میرسه. سوال من ازدوستان شاکی از نسل حاضر اینه ایا مایلید گرافیک انیمیشن گیم پلی و هوش مصنوعی مانند نسل قبل تجربه کنید و به جاش ناتی داگ این نسل هم 4 تا بازی بلند بسازه؟ بعید میدونم جواب کسی بله باشه! حداقل کسانی که همین الان هم به معنای واقعی گیمر هستند. یعنی به طور مستمر در بازار ویدئو گیم خرید میکنند و اگه نگیم هر روز حداقل هر هفته بازی میکنند. چرا؟ چون 60$ در امریکا هم پول کمی نیست. و مسلما گیمر ها ترجیح میدند بازی گسترده تر و با کیفیت تری ببینند تا بازی های کم عمق تر اما به تعداد بیشتر. برای مثال تو میهن پر افتخار خودمون که به لطف " الله " قیمت بازی های 60$ به 800 هزار تومن رسیده به شخصه ترجیح میدم بازی با کیفیت و گستردگی امثال ویچر 3 بلادبورن رد دد 2 یا سایبرپانک ببینم تا صرفا یک لشگر بازی با کیفیت و گستردگی پایین تر.
منم Fallout3 رو بیشتر از Fallout 4 دوست دارم. اما نمیتونم کتمان کنم که fallout4 کیفیت کلی بیشتری ارائه میکنه. از گان پلی بگیر تا حتی گرافیک و صد البته موزیک.

در کل. به نظر من اگر معیار عدد و رقم باشه ممکنه نسل فعلی در مقابل نسل قبل شکست بخوره. اما در بحث کیفیت. شخصا همین چند تا بازی متا +90 این نسل رو ترجیح میدم به کل متا +90 های نسل قبل که تعداد بیشتری دارند.

پ.ن: به نظر من گندی که استودیو و ناشر ها میزنند مانند اتفاقی که این نسل برای مثلا مس افکت افتاد رو نباید به گردن نسل بندازیم. و یا حتی بسته شدن استودیو هایی مانند ایرشنال گیمز. چون نسل به سهم خودش پیشرفت کرده. اینکه بعضی از استودیو ها مانند تل تیل یا کرایتک از این پیشرفت ها استفاده نکردند رو به شخصه پای کارنامه نسل نمی نویسم.
پ.ن2: اگر کمال گرا و از بیرون گود (فعال نبودن در بازار گیمینگ و صرفا توجه ظاهری و تئوریک به صنعت ویدئو گیم) به موضوع نگاه کنیم و دنبال یک یوتوپیای گیمینگ باشیم خیلی ساده میشه گفت این نسل به اندازه نسل قبل بازی خفن نداره و و و ... اما به گمان من در صورتی که واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم, بازی هارا بخریم(و در نتیجه بازی ها رو به طور کامل تجربه کنیم) هر چی کیفیت به کمیت (گستردگی به نسبت عدد و رقم) غلبه بیشتری پیدا کنه ما گیمر ها هم لذت بیشتری خواهیم برد. و خوشبختانه چه خوشمان بیاید چه نه صنعت ویدئو گیم در همین مسیر حرکت میکند و خواهد کرد.

منطقت کاملا مسخره هست,هر نسلی محدودیت ها و مشکلات خودش را در پروسه ساخت بازی داره,سختی ساختن بازی روی PS3 نه تنها از PS4 کمتر نیست بلکه به خاطر سخت افزار پیچیده اش حتی در مواردی خیلی سخت تر بود,با این حال naughty dog براش ۴ تا بازی عالی ساخت ولی این نسل حداکثر به همین ۲ می رسه,تازه naughty dog این نسل آزادی عمل بیشتری داشته چون نسل را بعد از موفقیت فوق العاده tlou شروع کرده,درسته که انتظارات هم ازش بیشتر هست ولی مسلما سونی بهشون بودجه و آزادی عمل خیلی بیشتری هم داده

red dead 2 هم در بهترین حالت غیر ممکن هست به موفقیت نسخه قبلی اش برسه(از لحاظ تاثیر گذاری,نه فروش),نسخه قبلی اش کاری کرد که اسم بازی روی نقشه بیاد و مردم بفهمن چی هست,حتی خود راکستار هم انتظار چنین موفقیتی را نداشت,تا جایی که در نسخه جدید پسوند redemption را هم حذف نکردند تا کسی دچار اشتباه نشه که این ادامه همون نسخه قبل هست,کاری که برای نسخه های قبلی بازی نکردند

درباره fallout هم من هر کسی را دیدم بدون استثنا قبول داشته که نسخه سوم و وگاس خیلی کیفیت بالاتری نسبت به نسخه چهارم داشتند,بزرگ تر به معنای کیفیت بالاتر نیست

به شخصه با توجه به سلیقه خودم بهترین دوران بازی سازی از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ بود,زمانی که گرافیک و هوش مصنوعی به قدری پیشرفت کرده بود که المان های هنری مثل داستان و موسیقی با جدیت بیشتری به بازی ها اضافه بشن ولی هنوز سرمایه گذار ها فرمول دقیقی نداشتند,به همین خاطر دست بازی ساز را بازتر می ذاشتن
 

WCW

کاربر سایت
Nov 5, 2007
4,810
نام
کثافت
اوثر استودیو های بزرگ براشون پیام دادن از GG تا خود کوری بارلوگ که ما نیاز به افراد جدید داریم در بخش هایی میتونید بیاید استخدام بشید حتی Gearbox برای احتمالا Borderlands 3
 

WCW

کاربر سایت
Nov 5, 2007
4,810
نام
کثافت
منطقت کاملا مسخره هست,هر نسلی محدودیت ها و مشکلات خودش را در پروسه ساخت بازی داره,سختی ساختن بازی روی PS3 نه تنها از PS4 کمتر نیست بلکه به خاطر سخت افزار پیچیده اش حتی در مواردی خیلی سخت تر بود,با این حال naughty dog براش ۴ تا بازی عالی ساخت ولی این نسل حداکثر به همین ۲ می رسه,تازه naughty dog این نسل آزادی عمل بیشتری داشته چون نسل را بعد از موفقیت فوق العاده tlou شروع کرده,درسته که انتظارات هم ازش بیشتر هست ولی مسلما سونی بهشون بودجه و آزادی عمل خیلی بیشتری هم داده

red dead 2 هم در بهترین حالت غیر ممکن هست به موفقیت نسخه قبلی اش برسه(از لحاظ تاثیر گذاری,نه فروش),نسخه قبلی اش کاری کرد که اسم بازی روی نقشه بیاد و مردم بفهمن چی هست,حتی خود راکستار هم انتظار چنین موفقیتی را نداشت,تا جایی که در نسخه جدید پسوند redemption را هم حذف نکردند تا کسی دچار اشتباه نشه که این ادامه همون نسخه قبل هست,کاری که برای نسخه های قبلی بازی نکردند

درباره fallout هم من هر کسی را دیدم بدون استثنا قبول داشته که نسخه سوم و وگاس خیلی کیفیت بالاتری نسبت به نسخه چهارم داشتند,بزرگ تر به معنای کیفیت بالاتر نیست

به شخصه با توجه به سلیقه خودم بهترین دوران بازی سازی از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ بود,زمانی که گرافیک و هوش مصنوعی به قدری پیشرفت کرده بود که المان های هنری مثل داستان و موسیقی با جدیت بیشتری به بازی ها اضافه بشن ولی هنوز سرمایه گذار ها فرمول دقیقی نداشتند,به همین خاطر دست بازی ساز را بازتر می ذاشتن
بله از ۴ تا رسید به ۲ تا دلیلش اینه هم پروداکشن بزرگتر شده هزینه های این نسل سنگین تره هم بازی ها از روند خطی اومدن بیرون هم که از بحث گرافیکی و انمیشن ها پیشرفت خیلی بزرگتری حاصل شده حالا هی شما این جمله تکراری بگو نسل قبل ۴ تا ساخته این نسل ۲ تا اگر قرار بود بخوان یک مدل تکراری بدن بیرون مثل یوبی سافت میتونستن این نسل ۶ تا بازی کم کم بدن بیرون و از کیفیت بزنن
 

A7A

کاربر سایت
Nov 30, 2016
883
یا من معنی پیشرفت تکنولوژیک رو نمی دونم یا شما از 10 سال پیش به بعد هیچ بازی انجام ندادی. دیگه فکر کنم اون قسمتی از این تاپیک هم که طرف رو به زوال رفتن صنعته هم حرفش رو داستان و نوآوری گیم پلی و این چیزاس. تنها چیزی که صد در صد می شه گفت همیشه داشتیم توی این صنعت پیشرفت تکنولوژیک بوده.
قطعا نمیدونی پیشرفت تکنولوژی چیه.یه مثال:این نسل قرار بود فیزیک بازی ها پیشرفت کنن اما خیلی از بازی های گرون قیمت گرافیکی نسبت به نسل گذشته افت کردن . مثل farcry5
@Soheil لطفا به سوال من جواب بده
 

Destruction

The Death Fleet Descends
Loyal Member
Jun 12, 2010
8,152
نام
Blue Shadow
قضیه تعطیلی استودیو علاوه بر مسائل مالی و کیفی به جو حاکم به استودیو هم مرتبط هست. تلتیل از این لحاظ وضیعتش فاجعه بود. مدیریت به بدترین صورت ممکن اداره میشد. کرانچ اجباری و تاکسیک بودن محیط کاری و تبعیض جنسیتی کلا همه رو از کار کردن زده کرده بودن. Kevin Bruner (مدیر عامل سابق استودیو) هم ازشون شکایت کرده بود. کلا معلوم بود با این وضیعت نمیتونه یکپارچگی خودشو زیاد حضظ کنه.
قطعا نمیدونی پیشرفت تکنولوژی چیه.یه مثال:این نسل قرار بود فیزیک بازی ها پیشرفت کنن اما خیلی از بازی های گرون قیمت گرافیکی نسبت به نسل گذشته افت کردن . مثل farcry5
@Soheil لطفا به سوال من جواب بده
اولا اینکه اگر شما انتظار شبیه سازی یک به یک فیزیک طبیعی رو دارین، این کار عملا بدون داشتن یک ابر کامپیوتر تو محیط باز بازی های امروزی ممکن نیست. قوانین فیزیک بازی همشون نمایی هستن. در همین حد هم شرکت ها قدرت پردازشی دستگاه رو به چالش میکشن واقعا.
دوما اینکه الان ساده ترین عناوین که حتی به فیزیک داینامیک نیاز ندارن هم رگدال فیزیک رو تو خودشون دارن. پیشرفت مشخصی نسبت به نسل قبل هست.
 

Red Dead

کاربر سایت
Jun 16, 2010
1,659
نام
سیاوش
بله از ۴ تا رسید به ۲ تا دلیلش اینه هم پروداکشن بزرگتر شده هزینه های این نسل سنگین تره هم بازی ها از روند خطی اومدن بیرون هم که از بحث گرافیکی و انمیشن ها پیشرفت خیلی بزرگتری حاصل شده حالا هی شما این جمله تکراری بگو نسل قبل ۴ تا ساخته این نسل ۲ تا اگر قرار بود بخوان یک مدل تکراری بدن بیرون مثل یوبی سافت میتونستن این نسل ۶ تا بازی کم کم بدن بیرون و از کیفیت بزنن
اول این که این قضیه بازی ها بزرگ تر شدند و هزینه ها سنگین تر هست یک موضوع ساختگی هست,بازی مثل final fantasy 7 با بودجه ۴۵ میلیون دلار ساخته شد که اگر به ارزش پول الان تبدیلش بکنیم,دست کمی از پر خرج ترین بازی های الان نداره,یا shemnu,می بینی که بازی های بزرگ با توجه به دوره و رقیب های خودشون همیشه وجود داشتند,چون بزرگ بودن یک موضوع نسبی هست

موضوع دیگر هم میزان ریسک پذیری هست,مسلما چون الان صنعت گیم خیلی شناخته شده تر و با ثبات تر از قبل هست,میزان سرمایه گذاری درش هم بیشتر شده,سود دهی اش هم خیلی بیشتر هست,به همین خاطر میزان ریسک چندان تغییری نکرده,به طور مثال اگر ۲۰ میلیون دلار ۱۰ سال پیش روی یک بازی سرمایه گذاری می کردی,میزان ریسکش با بازی های ۱۰۰ میلیون دلار الان تقریبا یکسان بود,چون اون موقع سود دهی هم پایین تر بود و صنعت گیم به این میزان شناخته شده نبود,تنها فرقش این جا هست که سرمایه گذار ها حریص تر شدند و سود بیشتری می خوان,به همین خاطر به استدیو ها فشار بیشتری تحمیل می کنند

بعد این که حتی اگر موضوع هزینه های سنگین تر را قبول بکنیم,کی استدیو ها را مجبور کرده که همه بازی ها را بزرگ تر و open world بکنند؟ کجا نوشته شده که بزرگ تر به معنای کیفیت بالاتر هست؟ بعد فکر کنم همه این جا بدونند که هزینه ساخت یک دنباله خیلی کمتر از یک بازی تازه هست,حتی خود naughty dog هم در مستند ساخت tlou این موضوع را عنوان می کنه

هم uncharted و هم tlou تحول بزرگی برای naughty dog با توجه به بازی های که در گذشته می ساختند بود,به نوعی هویت استدیو را تغییر دادند,در صورتی که این نسل هر ۲ بازی که ساختند با این که کیفیت خوبی خواهند داشت,می شه گفت تکراری هستند,در واقع همان مواردی هست که در گذشته دیدیم فقط با کیفیت بالاتر,البته من انتظار هم ندارم یک استدیو همیشه در حال تحول باشه

مشکل این جا هست که می خوای بگی کیفیت مهم تر از کمیت هست ولی حتی اگر از لحاظ کیفیت هم مقایسه بکنیم,کاری های نسل قبل از لحاظ کیفیت اگر بالاتر نبودن,دست کمی هم از این نسل نداشتند,بنابراین فقط بحث کمیت باقی می مونه
 
  • Like
Reactions: OceanSky and D.ace

WCW

کاربر سایت
Nov 5, 2007
4,810
نام
کثافت
اول این که این قضیه بازی ها بزرگ تر شدند و هزینه ها سنگین تر هست یک موضوع ساختگی هست,بازی مثل final fantasy 7 با بودجه ۴۵ میلیون دلار ساخته شد که اگر به ارزش پول الان تبدیلش بکنیم,دست کمی از پر خرج ترین بازی های الان نداره,یا shemnu,می بینی که بازی های بزرگ با توجه به دوره و رقیب های خودشون همیشه وجود داشتند,چون بزرگ بودن یک موضوع نسبی هست

موضوع دیگر هم میزان ریسک پذیری هست,مسلما چون الان صنعت گیم خیلی شناخته شده تر و با ثبات تر از قبل هست,میزان سرمایه گذاری درش هم بیشتر شده,سود دهی اش هم خیلی بیشتر هست,به همین خاطر میزان ریسک چندان تغییری نکرده,به طور مثال اگر ۲۰ میلیون دلار ۱۰ سال پیش روی یک بازی سرمایه گذاری می کردی,میزان ریسکش با بازی های ۱۰۰ میلیون دلار الان تقریبا یکسان بود,چون اون موقع سود دهی هم پایین تر بود و صنعت گیم به این میزان شناخته شده نبود,تنها فرقش این جا هست که سرمایه گذار ها حریص تر شدند و سود بیشتری می خوان,به همین خاطر به استدیو ها فشار بیشتری تحمیل می کنند

بعد این که حتی اگر موضوع هزینه های سنگین تر را قبول بکنیم,کی استدیو ها را مجبور کرده که همه بازی ها را بزرگ تر و open world بکنند؟ کجا نوشته شده که بزرگ تر به معنای کیفیت بالاتر هست؟ بعد فکر کنم همه این جا بدونند که هزینه ساخت یک دنباله خیلی کمتر از یک بازی تازه هست,حتی خود naughty dog هم در مستند ساخت tlou این موضوع را عنوان می کنه

هم uncharted و هم tlou تحول بزرگی برای naughty dog با توجه به بازی های که در گذشته می ساختند بود,به نوعی هویت استدیو را تغییر دادند,در صورتی که این نسل هر ۲ بازی که ساختند با این که کیفیت خوبی خواهند داشت,می شه گفت تکراری هستند,در واقع همان مواردی هست که در گذشته دیدیم فقط با کیفیت بالاتر,البته من انتظار هم ندارم یک استدیو همیشه در حال تحول باشه

مشکل این جا هست که می خوای بگی کیفیت مهم تر از کمیت هست ولی حتی اگر از لحاظ کیفیت هم مقایسه بکنیم,کاری های نسل قبل از لحاظ کیفیت اگر بالاتر نبودن,دست کمی هم از این نسل نداشتند,بنابراین فقط بحث کمیت باقی می مونه
بله میزان ریسک تو بازی هایی مثل AC زیاد نشده میبینید سالانه ۳ تا میاد بیرون ولی این بحث درباره استودیوهایی مثل ND یا Rockstar صدق نمیکنه
 

saphire

کاربر سایت
Dec 9, 2007
2,578
نام
امیرحسین
اولا اینکه اگر شما انتظار شبیه سازی یک به یک فیزیک طبیعی رو دارین، این کار عملا بدون داشتن یک ابر کامپیوتر تو محیط باز بازی های امروزی ممکن نیست. قوانین فیزیک بازی همشون نمایی هستن. در همین حد هم شرکت ها قدرت پردازشی دستگاه رو به چالش میکشن واقعا.
دوما اینکه الان ساده ترین عناوین که حتی به فیزیک داینامیک نیاز ندارن هم رگدال فیزیک رو تو خودشون دارن. پیشرفت مشخصی نسبت به نسل قبل هست.
اصلا غیر از اون، قطع کردن درخت توی FC5 عملا غیر ممکنه. FC2 که می تونست این کار رو انجام بده به خاطر این بود که Density درخت ها زیاد نبود می تونستن همچین کاری کنن ولی توی FC5 (و تقریبا همه بازی های Open Worldـی که الان ساخته می شن) درخت ها دیگه مثل بقیه چیز ها یه Object معمولی قابل تغییر نیستن، حتی یه Object استاتیک معمولی هم نیستن. میان به جای اینکه یه آبجکت معمولی بذارن که هر دفعه بخواد هر کدومش رندر بشه CPU یه بار به GPU بگه که اینو رندر کن(Draw Call) که شدیدا پرفرمنس رو به فنا می ده، CPU میاد می گه که این آبجکت رو می بینی؟ چند هزار بار توی اینجا و اونجا رندرش کن. مشکلی که داره به خاطر نوع دیتایی که واسه ذخیره مکان و ... هر آبجکت استفاده می کنیم قابلیت تغییرش خیلی وجود نداره و اگه بخوایم تغییر بدیم باید کلا از اول دیتا رو درست کنیم. FC2 میومد واسه قطع کردن درخت، اون درخت مد نظر رو کلا حذف می کردن 2 تیکه جدید(تنه بالا که میفته و کنده درخت که سر جاشه) جاش قرار می داد. FC5 به خاطر اینکه از اون تکنیک استفاده می کنه همچین آپشنی نداره.
 

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,175
نام
ماکان
شاید بزرگترین مشکل صنعت گیم الان یه جورایی عوض شدن ( به نظر من مزخرف شدن) سلیقه گیمرها هست که باعث شده یه بازی‌هایی مثل فورتنایت و کال‌آو درآمدهایی فضایی داشته باشن اما یه شاهکارهای تک‌‌نفره‌‌ای مثل Desu Ex یا Prey یا حتی Evil Within 2 با این وضع فروش مواجه بشن، یا حتی بازی‌هایی مثل اسسین و فارکرای بدون نوآوری و حرف جدید هر سال میان و فروش خودشون رو می‌کنن اما خیلی بازی‌های تک‌نفره جدید دیگه تو فروش مشکل پیدا می‌کنن.

این معیار سلیقه رو کی تعیین میکنه؟ یعنی مثلا کی گفته هرکی CoD دوست داره سلیقه اش مزخرفه و هرکی DE رو میپسنده خفن و تافته جدا بافته است؟ مشکل اینجاست که بازی هایی مثل CoD کارشون رو درست انجام میدن، همیشه همون چیزی رو ارایه میدن که مخاطبینشون میخوان و میپسندن، حالا چه بتل رویال باشه چه زامبی مود و چه مالتی قدرتمند. اما بازی هایی که اسم بردی اتفاقا اون چیزی که باید باشن نیستن! مثلا همین DE فیل شد چون سازنده یه بازی ناقص رو به اسم کامل عرضه کرد!! احیانا مشکل نمیتونه این باشه؟

و اینکه رو چه حسابی میگید یه بازی مثل AC هرسال داره بدون نوآوری میاد؟ AC حداقل تو دو شماره اخیرش زمین تا آسمون متحول شده، هر شماره یه ستینگ و شخصیت متفاوت داره اما به عنوان مثال نوآوری همین DE تو شماره دوم چی بود؟ چیزی که نمیخواید قبول کنید اینه که وقتی یه بازی خوب میفروشه یعنی داره کارش رو درست انجام میده. اینا سلیقه بازار رو میدونن، و اون چیزی که بازار میخواد رو بهترین شکل میسازن و خوبم میفروشن.

پ.ن: یه سری از نکاتی که دوستان اشاره می‌کنن با توجه با پیشرفت تکنولوژی طبیعتا رخ می‌داده و بله اگه الان رد دد جدید انقلابی هست چیز جدیدی نیست و یه زمانی ماریو ۶۴ هم انقلاب کرد و بعدا هم با بازی‌های دیگه اتفاق می‌افته و ربطی به پیشرفت با پسرفت صنعت گیم نداره!

خوب پس به چی ربط داره؟

من با این کانسپت که این نسل شروع خوبی نداشت و از نظر خلق IP های خفن اصلا شبیه نسب قبل نیست بسیار موافقم، حتی میشه گفت نسل انگار یجورایی تازه شروع شده و بازی های جدید و خفن میان، اما اینکه به صورت کلی صنعت گیم به اف رفته و رو به زواله صرفا یه نتیجه گیری احساسی فردی هست.

تنها بازی ای که هیچی تکونش نمیده CoDـه

سینا کلا یه تصور غلطی وجود داره که کال تکرار مکرراته اما واقعا اینطور نیست. عملا هر شماره از کال یه بازی متفاوته، با یه ستینگ و مکانیک و شخصیت متفاوت. مثلا کدوم FPS ـی شبیه BO4 ـه؟ حذف کمپین داستان، زامبی مد عجیب غریب، اضافه کردن بتل رویال. کدوم ناشر و سازنده ای جرات قبول همچین ریسکی رو داره؟ اونم با این زمان محدود برای ساخت و فن بیس عظیم و انتظار فروش زیادی که بدترین فشاره!!

حالا من و تو چندتا بازی مطرح انحصاری با ان تن ادعا رو میتونیم مثال بزنیم که عینن دارن همون شماره های قبلی رو با قیافه جدید و خوشگل تر عرضه میکنن؟
 

stanley

کاربر سایت
Nov 24, 2013
3,617
بنظرم این نسل ، نسل بازی های انلاینه. کسی میخواد پیشرفت این نسل رو نسبت به نسل قبل بهتر ببینه ، نگاهی به بازی های انلاین بندازه. اصلا جوری شده که سلیقه ها به سمتی رفته که گیمر تا ماه ها بازی سرگرمش نکنه راضی نیست. کسی جرات نمیکنه بازی خطی بده! الان هر بازی ای که منتشر میشه یا جهان بازه یا یه بخش انلاینی داره یا حداقل تا چندسال ساپورت میشه(که این به خودی خود خوبه ولی متاسفانه بیشتر محتواها پولی ان). از طرفی نسل هفت ، نسل طلایی بود نه به این معنی که نسل ٨ پیشرفتی نداشته اتفاقا تا به اینجا خیلی بازی ها شگفت انگیزند (حتی!) ولی تو نسل ٧ جهش اونقدر نسبت به نسل ۶ زیاد بود که یه بستری ایجاد شد که هر بازی ای میومد یه حرف تازه ای برای گفتن داشت، چه تو شخصیت پردازی ، روایت ، گیم پلی ، طراحی محیط ، مراحل و و همه چیز جدیدو نو بود. بنظرم نسل ٨ تو بخش کمپین بیشتر از هرچیزی میراث دار نسل ٧ هست و از طرفی این قسمت انلاین بازی ها اند که هربار نظر این صنعت رو داره به سمت خودش جلب میکنه.
 

arnino

کاربر سایت
Jun 15, 2012
1,495
نام
آرمین ریاضی
دوستان صرفاً بخاطر‌ اینکه حرفی زده باشید تایپ نکنید،تنها چیزی که پوچه تعصب افراطی هس که شما به این صنعت دارید،فکر می کنید همه چی خوبه،البته شما خیلی باحالید و چه کیفی می کنید با این حجم از سرخوشی، اما وقتی در مورد چنین مسله ی مهمی سر بحث دارید در مقیاس دیگه ای باید پرواز کنید.،بحث من اصلاً سر telltale نیست (هر چند telltale خودش خودش رو به لجن کشید)،بحث سازندگان مستقل هم نیست.( هر چند اگه الان روحی در این صنعت باقی مونده بخاطر همین گروه های مستقل هست)در مورد کلیت صنعت گیم صحبت می کنم ما چند بازی aaa داریم که واقعاً این نسل،حرف تازه‌ای برای گفتن داشتن.البته باید عرض کنم که اینا صرفا به سازندگان بر نمی گرده بلکه بر می گرده قشر گیمری که از این بازی‌ها حمایت می کنن سازندگان فرمولی که جواب پس داده باشه رو دوباره برای مدت مدیدی ادامه میدن تا شیرش کشیده بشه و دوباره همون فرمول در چارچوبی نو تحویل ملت میدن،مثلا فیلم های آشغال marvel از سینما مثلا می زنم فیلم های خوب و خوش ساختی هستند...ولی آیا چیزی به سینما اضافه کردند البته بی انصاف نباشیم صحنه های اکشن پر زر برقی رو تولید کردن و دیدنش لذت بخشه و همچنین خط داستان زنجیر وارش.و باید بهشون تبریک گفت چون سینما رو به لجن زاری تحسین برانگیز تبدیل کردند.ولی به قل جمیز کامرون امیدوارم مردم هر چه زودتر از این فیلم ها خسته بشن.
و من هم امیدوارم این اتفاق برای صنعت گیم بیفته
و واقعا بیفته من شعار نمیدم طی این چند سال بازی که واقعاً باهاش حال کردم ori بود، هم گیمپلی جذابی داشت و هم داستان و گرافیک محشری و هم موسیقی بی نظیر،من ori رو همچون تکه ای نوری در بعد تاریک این صنعت دیدم و دارم میگم این صنعت رو این چنین بازیهایی نجات خواهند داد.

من به عنوانِ یه فارغ التحصیل رشته‌ی سینما می‌تونم بهت این اطمینان رو بدم که خودِ جیمز کامرون سر دسته‌ی این so called لجن‌زار بوده سو کات د بولشت دود! :))
 

sina_unl

کاربر سایت
Oct 27, 2005
2,065
نام
سینا
سینا کلا یه تصور غلطی وجود داره که کال تکرار مکرراته اما واقعا اینطور نیست. عملا هر شماره از کال یه بازی متفاوته، با یه ستینگ و مکانیک و شخصیت متفاوت. مثلا کدوم FPS ـی شبیه BO4 ـه؟ حذف کمپین داستان، زامبی مد عجیب غریب، اضافه کردن بتل رویال. کدوم ناشر و سازنده ای جرات قبول همچین ریسکی رو داره؟ اونم با این زمان محدود برای ساخت و فن بیس عظیم و انتظار فروش زیادی که بدترین فشاره!!

حالا من و تو چندتا بازی مطرح انحصاری با ان تن ادعا رو میتونیم مثال بزنیم که عینن دارن همون شماره های قبلی رو با قیافه جدید و خوشگل تر عرضه میکنن؟
من آدم مناسبی برای قضاوت در مورد CoD های جدید نیستم چون آخرین CoDی که بازی کردم MW3 بود، یعنی BO3 رو با وجود اینکه مجاناً گیرم اومده رو حتی تست هم نکردم. در مورد CoD بیشتر حرفهای منتقدهای مورد علاقه‌م و گیمرها رو در موردشون تکرار می‌کنم. کلیت چیزی که می‌بینم اینه که مثلاً تو زمینه گرافیک و خصوصاً صداگزاری برخلاف نزدیکترین رقیبش (بازیای DICE) پیشرفت کمی داشته و عقبتره، گیم پلیش هم همون شوتر آرکیدی ماننده که نسل قبل هم همون بود. مودهای متعددی داره و این مودها خیلی گسترده شدن اما هستۀ بازی با توجه به چیزهایی که می‌خونم تغییر زیادی نسبت به زمان MW1 و BO1 نداشته یعنی مثلاً جت پک و تیر و کمان اضافه میشه و ستینگ زمانی عوض میشه اما روح بازی همونه :D
در مورد AC هم باز همینه چون آخرین ACی که بازی کردم 4 و Freedom Cry بوده.
چیزی که برام عجیبه همون آدمایی که از تکراری شدن این IPها ابراز ناراحتی می‌کنن باز سال بعد هم میرن بازیشون می‌کنن :D حالا چنین رفتاری از پایرتها قابل قبوله ولی کسی که پول میده چرا؟
 

arnino

کاربر سایت
Jun 15, 2012
1,495
نام
آرمین ریاضی
آقا ولی بحثی که هست خواه ناخواه چه بگیم صنعت گیم رو به زواله، چه بگیم رو به رشده، این دو دستگی و شاید عدم تعادل بین سینگل پلیر پسند‌ها و مولتی‌پلیر پسند‌هاست که انگار وجودشون در کنار همدیگه زیاد ممکن نیست. هرچند که The Last هم بخش آنلاین داشت یا RDR هم ممکنه داشته باشه ولی چیزی که هست اینه که شاخصه‌ی بعضی از بازی‌ها "مولتی پلیر" نیست. هرچقدر تایتان فال 2 کمپین خوبی داشت ولی باز هم عمده دلایل رشد و ماندگاری بازی (هرچند که فروش خوبی هم نداشت) بخش مولتی پلیر بود و بحث چند ساله‌ی COD هم همین بوده که بعد از شاهکارهایی مثل MW Trilogy که هم خط داستانی شاهکاری داشت و هم مولتی پلیر عالی از اون به بعد دیگه توی هر دو بخش (از نظر من) افت کرد یا حداقل دیگه شخصیت‌های ماندگارش رو از دست داد تا بتونه فروش پایدارش رو از حفظ کنه.یا بنظرم هرچقدرم GTA ONLINE جذاب باشه ولی فکر میکنم آخر نسل یا 10 سال بعد کسی با مولتی پلیر خوبش ازش یاد نکنه و با شخصیت‌های ترور و ... و یا تک ماموریت‌های شاخصش یادآوری بشه. همونطوری که ممکنه(!) فورتنایت یا پابجی با ایده‌های جالبشون توی بتل رویال یادآوری بشن(که خب بعید میدونم و فکر میکنم مثل پوکمون Go و ... ترندن و سریع فراموش می‌شن).
اما حرف نهایی این که دوره‌ای که خیلی از ماها و بچه های این سایت (قدیمی ترها، نیمه‌های اولِ 70 و کلِ دهه 60) با بازی کردن آشنا شدیم بازی کردن شاید یه چیزی بیشتر از سرگرمی بود و البته که هنوز هم هست ولی اینترنت یه وجه دیگه‌ای با صنعت/هنر بازی اضافه کرده که از نظر جمعیتِ زیادی عامل موفقیته و از نظر خیلی دیگه باعث افول صنعت... من بر خلاف نظر ماکان اصلا فکر نمی‌کنم که فروش بازی نشون دهنده‌ی خوب بودن بازی باشه چون که اپل هم پر فروشه ولی اصلا و ابدا فکر نمی‌کنم بهترین چیزی باشه که آدم می‌تونه توی بازار بخره و یا فیلم اونجرز خیلی پر فروشه ولی اصلا دلیل بر خوب یا خوش ساخت بودنش نیست. نه قصدِ توهین دارم و نه جدا سازی و طبقه بندی آدم‌ها ولی خیلی از ماها توی دوره‌ای با گیم آشنا شدیم که بازی مدیومِ دیگه‌ای از داستان سرایی و غنای فکری بود. مانکی آیلند ، نور هود، بالدورز گیت، سایلنت هیل و یک میلیون عنوانِ دیگه که حافظه‌ی من یاری نمی‌کنه که اسم ببرم ولی در حال حاضر در حال تکامل یافتنه و داره تبدیل می‌شه به یه چیز دیگه و شاید این اتفاق اتفاق غم انگیزی باشه برای بخشی قلیلی از ماهایی که NPC کشتن برامون فقط بهانه‌ایه که برسیم به بخشِ بعدی داستان تا سر در بیاریم چه بلایی سر برادر نیتن دریک اومده. ولی این بخش غم انگیز لزوما بخشِ بدی نیست همونطوری که بازی کردنِ گروهی و دو نفره و اسپلیت اسکرین و گیم نت تبدیل شد به بازی کردنِ تنهایی توی خونه با کلی آدم از همه جای دیگه‌ی جهان این هم بخشی ار روندِ تکامله این صنعته که بخوایم نخوایم باید طی بشه و هرچقدر هم من عربده بزنم و هی بگم که کاپیتالیسم فردیت گرایی رو دوست داره و بازی‌های آنلاینی مثل پابجی و فورتنایت هم یعنی انزوا و فردیت گرایی و اتلاف وقت آب از آب تکون نمی‌خوره.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر