پشت پرده‌ی موسیقی تاریک Mafia 3 در مصاحبه‌ای با Jesse Harlin

Restive

The Rebellious
کاربر سایت
Aug 8, 2016
41
نام
کامیار
n1uypoeho05tg5xzg.jpg

شکی نیست که موسیقی همواره نقشی کلیدی در دنیای بازی‌ها داشته و یکی از معیارهای مهم در امتیازدهی به بازی محسوب شده است. به نظر می‌رسد نسخه‌ی جدید سری بازی‌های مافیا هم در راستای کسب رضایت بازیکنان در این زمینه، موفق شده مجوز استفاده از بیش از 100 آهنگ استثنایی را کسب کند؛ که در میان آن‌ها آهنگ‌هایی از Rolling Stones،Creedence Clearwater Revival و Elvis به چشم می‌خورد و این تنها بخشی از ماجراست. در کنار این لیست جذاب از آهنگ‌ها، تعدادی از آهنگسازهای برجسته‌ی صنعت گیمینگ پشت پروژه‌ی مافیا 3 خواهند بود.

Jesse Harlin که در گذشته بر روی آهنگسازی پروژه‌هایی چون Star Wars: The Force Unleashed و بازی‌های محبوب Lego کار کرده‌است، درباره‌ی کار روی آهنگسازی مافیا مصاحبه‌ای با گیم اسپات داشته است. شما را به خواندن ترجمه‌ی این مصاحبه دعوت می‌کنم.

پیش از هر چیز، از شما خواهش می‌کنم درباره‌ی سابقه‌ی خودتان در آهنگسازی بازی‌ها توضیح دهید و چه شد که وارد پروژه‌ی سومین نسخه‌ی مافیا شدید؟

من مدت 17 سال در این رشته کار کرده‌ام و ده سال از این مدت را به عنوان آهنگساز و تهیه‌ کننده‌ی موسیقی در LucasArts سپری کرده‌ام. در همین مدت 10 ساله شانس همکاری در پروژه‌های بزرگی مثل The Old Republic، Indiana Jones و Lego Star Wars را داشتم. زمانی که LucasArts منحل شد، تعدادی از همکاران سابقم در حال راه‌اندازی استودیوی جدیدی در 2K تحت نظارت Haden Blackman بودند. این استودیوی تازه تاسیس همان Hanger 13 بود که دقیقاً بعد از انحلال LucasArts در حال شکل گرفتن بود و فکر کنم زمان‌بندی این اتفاقات نقش به سزایی در ملحق شدن من به پروژه داشت.

423rn7ru1i1pkd4zg.jpg

به نظر می‌رسد فضای داستانی مافیا تاریک، پر فراز و نشیب و با تمرکز بر انتقام و خشونت باشد. به نظر شما مناسب‌ترین انتخاب موسیقی برای تقویت این فضا چیست؟

صادقانه بگویم، تمرکز موسیقی بازی هم بر فضایی تاریک و پر فراز و نشیب و متمرکز بر انتقام است. این دقیقاً همان چیزی است که بعد از مطلع شدن از روند بازی روی آن توافق کردیم. من با کارگردان صداگذاری Hanger 13 یعنی Matt Bauer صحبت کردم و به این نتیجه رسیدیم که چند راه برای انتخاب موسیقی بازی داریم.

اولین راه این بود که مثل نسخه‌های قبلی مافیا از ارکستر استفاده کنیم و همه توافق داشتیم که این امن‌ترین انتخاب ما برای این بازی است. راه دیگر استفاده از تم کاملاً راک برای بازی بود اما Matt نگران بود که مبادا به فضای دیالوگ‌ها و صدای تفنگ‌ها در بازی لطمه‌ای وارد شود. Haden هم روی گزینه‌ی اضافه کردن تم تاریک و کمی وحشتناک پافشاری می‌کرد. آخرین انتخاب، استفاده از تم جاز (Blues) با اندکی چاشنی غمگین بود که تقریباً همه به سرعت از این ایده استقبال کردند و معتقد بودند که انتخاب مناسبی برای سبک بازی است.

بسیاری از پروژه‌هایی که 2K روی آن‌ها کار می‌کند به نوعی مخفی و محتاطانه هستند. کار کردن روی چنین پروژه‌ای را -آن هم در حالی که نباید درباره‌ی آن با کسی صحبت کنید- چگونه می‌بینید؟

بله 2K در رابطه با رازداری و مخفی‌کاری حساس است. تمام Cutscene هایی که من از آن‌ها دریافت می‌کردم با نام من واترمارک شده بود؛ اما این برای من چیز جدیدی نبود. شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که من در Lucasfilm هم کار کرده‌ام و هیچ‌کس به اندازه‌ی Lucasfilm در مخفی‌کاری و رازداری شهرت ندارد. با این حساب می‌توانم بگویم من به این موضوع عادت داشتم.

در مصاحبه‌ای با Haden Blackman -کارگردان مافیا 3- خواندم که برای درگیری‌های اختیاری که در طول بازی رخ می‌دهد هم موسیقی جداگانه‌ای ساخته و ضبط شده‌است. خواهش می‌کنم دراین‌باره بیشتر توضیح دهید.

پروسه‌ی آهنگسازی مافیا 3 بین من و یکی دیگر از آهنگسازان تیم یعنی Jim Bonney تقسیم شده است. جیم قبلاً روی بازی‌هایی مثل Bioshock Infinite و Mortal Kombat کار کرده‌است و خود نوازنده‌ی گیتار و عاشق سبک جاز است. تقسیم کار به این صورت بود که من کار روی کات سین های بازی را برعهده گرفتم و جیم روی موسیقی درگیری‌ها و مبارزات بازی کار کرد. جیم موسیقی این قسمت را در چهار درجه‌ی مختلف ضبط کرد که حالت‌های High، Medium، Low و Stealth را شامل می‌شود. در واقع بازی دائماً چک می‌کند که Lincoln (کاراکتر شما در بازی) در حال انجام چه کاری است و چگونه دشمنان نسبت به حرکات او واکنش نشان می‌دهند و بسته به این واکنش‌ها، شدت هیجان موسیقی تعیین می‌شود.

mlnzendscknsx4azg.jpg
چه نکاتی را در انتخاب سبک موسیقی بازی مورد نظر قرار داده‌اید و باید انتظار حضور کدام آلات موسیقی را داشته باشیم؟

مافیا 3 قلباً یک جاز غمگین است و من هم می‌خواستم از آلات سنتی جاز مانند گیتار، پیانو و درام در روند ساخت موسیقی بازی استفاده کنم. از طرفی قصد داشتم به نحوی از این آلات استفاده کنم که تاثیری مشابه کار کردن با یک ارکستر را داشته باشد. این بدان معنا بود که باید از تکنیک‌های اجرایی غیرمعمول، برای آلات موسیقی معمول استفاده می‌کردم. نتیجه‌ی کار به سازهای پیانو و گیتار آکوستیک متمایل است.

یکی از روش‌های رایج در انتخاب موسیقی بازی توجه به ملیت کاراکترهاست. در مافیا کاراکترهایی از ایرلند، ایتالیا و دیگر نقاط دنیا داریم. اما من روش دیگری را برای کارم انتخاب کردم. می‌خواستم بفهمم خود کاراکترهای بازی در زندگی‌شان به چه جور موسیقی ای گوش می‌دهند. چه نوعی از موسیقی شخصیت آن‌ها را شکل داده است؟ مثلاً Burke در تنهایی خود به چه چیزی گوش می‌دهد؟ یا Cassandra از کدام آلبوم‌ها خوشش می‌آید؟


لیست اعلام شده از 100 آهنگی که برای بازی درنظر گرفته شده‌است، به نظر یکی از بهترین لیستهایی بوده که تاکنون برای یک بازی تدارک دیده شده؛ اما آهنگ‌های موردعلاقه‌ی شما در این لیست کدام‌اند؟

واقعاً تعداد زیادی آهنگ فوق‌العاده در این لیست وجود دارد. من خودم همیشه طرفدار کارهایی مثل (Paint it Black) از Stones و One Bourbon, One Scotch, One Beer)) از John Lee Hooker بوده‌ام. اما فکر کنم آهنگی که بعد از دیدنش در لیست به خنده افتادم (Heroes and Villains) از Beach Boys بود. سال پیش بود که تصمیم گرفتم به تمامی آهنگ‌های 500 آلبوم (!) برتر دنیا (Top 500 Albums of All time) گوش دهم و شماره‌ی 381 در آن لیست، آلبوم The Smile Sessions از Beach Boys بود. احتمالاً در این لیست بیش از همه با این آهنگ احساس نزدیکی می‌کنم.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر