کوجیما: MGS بدون PS هیچ وقت ساخته نمی‌شد!

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,175
نام
ماکان
به گفته کوجیما، نزدیک بود سری Metal Gear در همان سال 1990 و به عنوان یک بازی دو بعدی به کار خود پایان داده و برای همیشه پرونده‌اش بسته شود، تا اینکه PlayStation با پالیگان‌های وسوسه انگیزش وارد میدان شد و اوضاع تغییر کرد!

59g0dqw3qej2hwdp75t2.jpg


"من شماره اول و دوم MG رو ساختم، و برای خودم MG دیگه تموم شده بود، در عوض کار روی یه بازی ماجرایی دیگه رو شروع کردم. اون موقع قصد داشتم MG همیشه یه بازی قایم باشک طور باقی بمونه. ایده اصلی این بود که گیمرها همش در حال پنهان شدن باشن و زاویه دید هیچ وقت تغییر نمی‌کرد. چون به هر صورت در اون سال‌ها پالیگان‌های سه بعدی نداشتیم و بلاجبار همه چیز باید دو بعدی ساخته می‌شد. در نتیجه چاره‌ای نبود که تو MG هم همه چیز از زاویه دید بالا طراحی بشه."

"بعد 1990 پرونده MG تو ذهن من بسته شده بود و به طراحی یه بازی جدید فکر می‌کردم تا اینکه یه روز درباری یه تکنولوژی جدید شنیدم. یه کنسول جدید به اسم PlayStation که قرار بود به زودی وارد بازار بشه. و هیجان برانگیز‌ترین خبر در مورد PS این بود که اجازه می‌داد پالیگان‌های Real Time داشته باشی!"


و به این ترتیب قابلیت خلق بازی‌های سه بعدی باعث شد تا کوجیما دوباره به فکر ساخت MG بیفته.

"با اینکه دیگه قصد نداشتم MG‌ بسازم اما به ذهنم رسید می‌تونم ایده‌های بازی اصلی رو اینبار در قالب جدید و با پالیگان‌های سه بعدی بسازم. مثلا وقتی که زیر یه میز قایم شدی، بشه زاویه دوربین رو تغییر داد، یا وقتی یه جا قایم شدی، بشه همه چیز رو از زاویه دید شخصیت داخل بازی نشون داد."

اگه هنوز متقاعد نشدید که PS باعث خلق سری MGS شد بهتره به این جمله از کوجیما دقت کنید:

"شما باید برای وجود سری MGS از PS متشکر باشید. کاری که PS کرد باعث شد تا امروز MGS وجود خارجی داشته باشه."

 

MrElectricWizard

The Hawk Is Howling
کاربر سایت
Nov 6, 2011
3,519
نام
Mehrdad
به نظر من. نواوری در صنعت گیم یعنی این. یعنی اولین بار از cd dvd bluray و سخت افزار های پیشرفته رونمایی و استفاده کردن.
بهبود سرویس ها مثل اینترنت جای خود که به نظرم یک قاعده کلی در پیشرفت تکنولوژی و ربط خاصی صرفا به بازار گیم نداره البته به هیچ عنوان قابل انکار نیست. ولی در نهایت یک سخت افزار متحول شده و نواور مفیدترین پیشرفت در این صنعته. لوازم جانبی که هیچ به نظرم. ببینیم vr میره کنار قدیمیا یا سنت شکن میشه و رشد میکنه.

Soheil

تا جایی که یادم میاد کنسول هایی که اسم بردی موفق نشدند. فکر میکنم مشکلشون بازاریابی و سخت افزار بوده. به عنوان یک پکیج کلی موفق. ps one فکر میکنم شروع این داستان بوده. و اینکه داستان سونی ونینتندو که کنسول cd ساپرت بود هم هست که قبل از 1994 بوده. نمیشه گفت کدوم اولی بودن. بهتره بگیم کدوم پایه گزار و موفق شدند.
 
  • Like
Reactions: bluestar

mr-game&watch

کاربر سایت
Apr 26, 2012
1,395
سگا اولین بار با SEGA CD دقیقا اکتبر 1991 CD رو وارد صنعت گیم کرد زمانی که سونی اصلا کنسول نداشت.یعنی داشت دقیقا برنامه می ریخت برای آوردن CD.بعد اون هم در ناریخ نوامبر 1994 با Sega Saturn برای بار دوم با CD ادامه کنسول میداد.سونی هم اولین بار دسامبر 1994 تازه یک ماه بعد اینکه سگا دومین کنسول CD دار خودش رو عرضه میکرد داشت اولین کنسول تاریخ خودش که اتفاقا از CD استفاده میکرد رو عرضه میکرد (بعد از نزدیک سه سال از سگا و البته یک ماه بعد از دومین کنسول CD دار SEGA).

نینتندو هم قصد داشت Nintendo 64 رو با CD عرضه کنه که حالا معلوم نیست چرا منصرف شد (حتی قرار بود با سونی همکاری کنه).

نینتندو قرار بود با سونی در مقابل sega 32x و sega cd یک add on برای سوپرنینتندو (علت شبهات زیاد دسته پی اس به دسته سوپر نینتندو هم همین هست) عرضه بکنن که هم 32 بیت باشه و هم قابلیت عرضه بازی روی سی دی رو ارائه کنه. پروژه در مراحل نهایی بوده و سونی رسماً همکاریش با نینتندو رو اعلام میکنه ولی با فاصله زمانی کم نینتندو اعلام میکنه که در مورد سی دی با فلیپس همکاری میکنن نه سونی. ظاهراً علت این کار نینتندو هم این بوده که وکلای نینتندو تو قرار داد با سونی بندی رو پیدا کردن که برخلاف توافق اولیه نینتندو و سونی به سونی امکان کنترل روی حقوق مرتبط با بازی های ساخته شده برای سیستم رو میداده. در نهایت قرار داد نینتندو با فلیپس هم با نتیجه فاجعه وار کنسول فلیپس سی دی ای راه به جای نمیبره و نینتندو به دنبال طرح n64 میره.
 

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,175
نام
ماکان
سونی و PS نبودن الان حداقل بازی های کنسولی تو انواع و اقسام ماریوها و پوکمون و .... خلاصه میشد. البته در اینکه بازی های نینتندو خیلی خفنن شکی نیست اما باید پذیرفت برند PS سرآغاز بازی هایی بوده که همه ماها با اونا بیشتر خاطره داریم تا هر بازی دیگه ای. از همین MGS و RE و Crash و GT و ... گرفته تا DMC و بازی هایی که در ادامه امدن و خواهند امد.

سونی و PS باعث شدن بازار بازی های کنسولی انقدر بزرگ و متنوع بشه. وگرنه به نینتندو بود تا الان دهن هممون رو با کنسول های عجیب غریبش سرویس میکرد!:D
 

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
Aug 30, 2007
14,104
نام
فردین
یه روز یکی از دوستان پیکاسو میره پیشش، (یادم نیست دقیقا پیکاسو بود یا کس دیگه :)) ) میبینه پیکاسو یه نقاشی خیلی ساده کشیده که هر کسی از پسش بر میاد. به پیکاسو میگه این چیه مثلا کشیدی؟ منم میتونم اینو بکشم؛ پیکاسو در جوابش میگه آره راست میگی میتونی، اما مسئله اینه که اول من کشیدم :D حالا قضیه همین جریانی شده که تو تاپیک راه افتاده :D
 

KingAmir

کاربر سایت
Apr 19, 2016
402
فک کنم اگه PS نبود یا چند سال بعد یه کنسول 3بعدی میومد دیگه کوجیما متال گیر نمیساخت... همونجوری هم که خودش گفته، کار روی یه پروژه دیگه رو شروع کرده بود.
 

Dreadlord

کاربر سایت
Apr 8, 2008
18,099
سونی پیکاسو هم شد:D همین مونده بود کارهای تکنیکی و مهندسی با کارهای هنری مقایسه بشه.
گرافیک سه بعدی چندین سال قبلش توسط کارمک و یه سری برنامه نویس و مهندس سخت افزار ساخته شده بود. کنسول هم قبلش اختراع شده بوده. پرواضحه گرافیک سه بعدی که به سرعت روی PC ها در حال پیشرفت و همه گیر شدن بود، روی کنسول هم بیاد. نه اسمش اختراعه، نه نوآوری، نه اول انجام دادن. هیچ ربطی هم به ادیسون و گراهام بل و تسلا نداره این داستان. مثل این میمونه که بگیم Xbox 360 اولین کنسولی بود که CPU چند هسته ای داشت، پس مایکروسافت چقدر نوآوری به خرج داده و ما مدیون مایکروسافت هستیم که کنسول ها میتونن پردازش موازی انجام بدن!
 

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,030
نام
مازیار
واقعا متوجه نمیشم خود خالق اثر اومده میگه اگه این اتفاقات نیفتاده یود من هیچ وقت همچین کاری نمیکردم ...
دیگه دلیل و برهان اوردن و پای پیشرفت تکنولوژی در پلتفرم های دیگه رو کشیدن وسط چی رو قراره اثبات کنه ؟
 

Mr. Children

کاربر سایت
Sep 24, 2013
1,287
انصافا Playstation یه چیز دیگه بود. حالا قبول دارم مثلا سوپر نینتندو کنسول فوق العاده ای بود و اونایی که داشتنش خاطرات تکرار نشدنی باهاش تجربه کردن ولی دستگاه سونی خیلی جذاب و پر از ایده های نو بود و همین هم باعث فراگیر شدنش بود. همین MGS در کنار بازیهایی مثل GT یا Tekken 3 و ... اصولا وجودشون برام باور پذیر نبود. یعنی باورم نمی شد که دارم همچین چیزایی رو روی دستگاه میبینم. چه خاطراتی. هیچی برام PS نشد. چه کنسولایی که قبلش داشتم یا دیدم و چه اونایی که بعدش
 
  • Like
Reactions: AMIN-1399F

asi_1447

کاربر سایت
Oct 27, 2010
1,395
نام
احسان
تلاش بعضی از دوستان در انکار واقعیتها واقعا ستودنیه! اینقدر بعضی ها از سونی متنفرن که اصلا نمی تونن یه خبر در مورد سونی ببینن و بی تفاوت از کنارش رد بشن. بابا کوجیما یه غلطی کرده. شما به بزرگواری خودتون ببخشید. نمیفهمه! سونی چشمشو کور کرده!
 

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,175
نام
ماکان
واقعا متوجه نمیشم خود خالق اثر اومده میگه اگه این اتفاقات نیفتاده یود من هیچ وقت همچین کاری نمیکردم ...
دیگه دلیل و برهان اوردن و پای پیشرفت تکنولوژی در پلتفرم های دیگه رو کشیدن وسط چی رو قراره اثبات کنه ؟

خوب نکته همینجاست. کوجیما غلط کرده!:D باز بدون هماهنگی با اساتید اظهار نظر کرده. مهم این نیست که کوجیما میگه اگه تو اون روزها PS معرفی نمیشد ساخت یه سری جدید رو شروع میکرد و یحتمل دیگه هیچ وقت MGS ای ساخته نمیشد، مهم اینه که دوستان چی میگن، که ظاهرا رد کردن این موضوع رو.

++

دور از شوخی اصلا بحث اینکه سونی گرافیک سه بعدی رو ابداع کرده نیست. اول از همه، در اینکه سونی جزو پیشگامان عرضه کنسول با گرافیک سه بعدی مدرن (32 بیت) هست که شکی نیست. PS اولین کنسول موفق و همه گیری بود که از تراشه 32 بیت استفاده میکرد و میشد باهاش این بازی هارو ساخت. وگرنه حتی سگا Saturn یه ماه زودتر از PS هم امد تو بازار، علاوه بر کارتریج CD Rom هم داشت، اما در نهایت PS صد میلیون فروخت و سگا 9 میلیون. SNES هم سلام نمیرسونه چون 16 بیت بود. اهمیت کار سونی در موفقیت و جا انداختن کنسول 32 بیتش بود. مثلا پاناسونیک و آتاری هم تو همون سال کنسول 32 بیت ساختن اما الان احدی نمیدونه این کنسول ها یه زمان وجود خارجی داشتن! اینجا سونی نقطه شروع چیزی نیست، گفتم قبل سونی حتی پاناسونیک هم کنسول 32 بیت داد اما این سونی بود که بازیسازهارو به فکر ساخت بازی های سه بعدی و جدید انداخت که این خبر هم داره همین رو میگه. وگرنه خوب چرا کوجیما کنسول پاناسونیک رو دید نرفت MGS بسازه؟ پس اینجا صرفا بحث تکنولوژی مطرح نیست. حالا کی اول 32 بیت رو اختراع کرد یا گرافیک سه بعدی رو ساخت مهم نیست، مهم اینه که کی جا انداختش و باعث شد بازیسازها بیخیال گرافیک های دو بعدی بشن و به ساخت انجین های 3D رو بیارن. اینکارو سونی و PS کردن. نینتندو هم وفتی موفقیت سونی رو دید وارد عرصه شد کنسول 64 بیتی داد. ولی باز جرات و جسارت سونی رو نداشت که بیخیال کارتریج بشه و همین هم به ضررش تموم شد. مثلا Square Soft به همین دلیل بیخیال نینتندو شد و امد سمت سونی FF ها شدن انحصاری PS. حتی Enix هم به همین دلیل مشابه DQ هارو به PS آورد. و البته ان تا بازی JRPG دیگه که نقش پررنگی در موفقیت PS داشتن.

بحث PC و جان کارمک و اختراع گرافیک 3D و اینا هم از اساس تو دیوار و بی ربطه. کوجیما نگفته که من اولین نفر در تاریخ بودم گرافیک 3D رو کشف کرد و ما هم بریم سریع ویکی پدیا رو باز کنیم بگیم نه قبل تو فولانی.... توضیح دادم که چرا هیچ ربطی نداره. به هر صورت این همه بازی بزرگ که هنوزم دارن قدرت نمایی میکنن و فن بیس بزرگ دارن با PS و PS2 خلق شدن و کارشون رو شروع کردن نه پلتفرم های دیگه. چون PS اولین کنسولی بود که این فرصت رو برای پرش به سمت جلو ایجاد کرد. در مقام مقایسه چندتا سری بزرگ که الان یه گیمر امروزی میدونه چی هست روی N64 خلق شد؟ بازی های بزرگش از دم ورژن سه بعدی بازی های موفق قبلی بودن، مثل Mario 64 و Zelda و Star Fox و .... وقتی این همه IP خفن کارشون رو با PS شروع کردن تنها و تنها به این دلیل هست که PS اولین کنسولی بود که به سازنده ها اجازه میداد کارهای جدید بکنن. وگرنه که اون موقع کسی نمیدونست PS چیه و همه بازیسازها هم نینتندو و سگا و آتاری رو میشناختن! اگه PS کنسول انقلابی و کارآمد و خفنی نبود نگاهشم نمیکردن. کما اینکه کسی کنسول 32 بیت پاناسونیک رو نگاهم نکرد و به تاریخ پیوست. خدایش بیامرزد.
 
آخرین ویرایش:

Timeless One

Gemina Martia Victrix
Loyal Member
Apr 18, 2007
4,855
نام
امیرعلی
یه
سونی پیکاسو هم شد:D همین مونده بود کارهای تکنیکی و مهندسی با کارهای هنری مقایسه بشه.
گرافیک سه بعدی چندین سال قبلش توسط کارمک و یه سری برنامه نویس و مهندس سخت افزار ساخته شده بود. کنسول هم قبلش اختراع شده بوده. پرواضحه گرافیک سه بعدی که به سرعت روی PC ها در حال پیشرفت و همه گیر شدن بود، روی کنسول هم بیاد. نه اسمش اختراعه، نه نوآوری، نه اول انجام دادن. هیچ ربطی هم به ادیسون و گراهام بل و تسلا نداره این داستان. مثل این میمونه که بگیم Xbox 360 اولین کنسولی بود که CPU چند هسته ای داشت، پس مایکروسافت چقدر نوآوری به خرج داده و ما مدیون مایکروسافت هستیم که کنسول ها میتونن پردازش موازی انجام بدن!
چیزایی رو یه سری شروع میکنن ولی یه سری دیگه خوب اجرا میکنن جا میندازن. :D

اینکه گرافیک سه بعدی و تکنولوژی درست استفاده بشه روی کنسول رو سونی جا انداخت. حالا قبلش شروع بشه اما اینا جا انداختن به نظرم. همیشه هر چیزو چند تا جا همزمان رسیدن بهش اما کی بهتر اجرا کرده تفاوته.

کنسول رو به معنای کلمه به نظر من نینتندو جا انداخت
اینکه گرافیک سه بعدی باشه و تکنولوژی جدید رو سرجاش و درست اجرا کنن نه مثل سگا سونی جا انداخت
مایکروسافت هم کلا live و به وجود آوردن marchmaking با هیلو هم تاثیر زیادش رو گذاشت.

این سه تا همونایی هستن که بهتر از همه اجرا کردن. قبل نینتندو کنسول بود. قبل سونی کنسول مثلا با cd و 32bit بود. قبل مایکرو هم آنلاین بود. ولی خب تفاوت زیاده بین بودن و اجرا کردن :D
 
آخرین ویرایش:

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,175
نام
ماکان
این سه تا همونایی هستن که بهتر از همه اجرا کردن. قبل نینتندو کنسول بود. قبل سونی کنسول مثلا با cd و 32bit بود. قبل مایکرو هم آنلاین بود. ولی خب تفاوت زیاده بین بودن و اجرا کردن :D

دقیقا. مثلا Saturn هم یه شبکه آنلاین برای بازی کردن داشت، PSX هم فکر کنم داشت، اما کلا این مقوله با Xbox جا افتاد و باقی تازه فهمیدن چقدر مهم و جالب میتونه باشه.
 
  • Like
Reactions: s.snake2

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر