بررسی Xbox Project Scorpio

DieDie

کاربر سایت
Feb 28, 2010
2,772
c6murwx2usbgvefwn3c9.jpg

وبسایت یوروگیمر یه بررسی اجمالی از مشخصات پروژه اسکورپیو انجام داده :
در مورد GPU شایعه ها واقعیت داشتن و GPU داخل اسکورپیو 6 ترافلاپس قدرت خام تولید میکنه که از رقیب خودش یعنی PS4 Neo حدودا 40 درصد قدرت بیشتری داره یعنی مثل فاصله ای که Xbox one با PS4 داره.
سونی برای PS4 Neo احتمالا از GPU پولاریس استفاده کرده و نوع دانکلاک شده ای از این GPU رو برای کنسول جدید خودش انتحاب کرده ولی در مورد مایکروسافت بعید هست که با توجه به خنک کننده ساده ای که نمایش داده شده برای رسیدن به قدرت 6 ترافلاپس از پولاریس استفاده کرده باشن و احتمالا GPU به کار رفته داخل Xbox Scorpio از نوع دیگه ای هست که شاید نوع دانکلاک شده ای از پردازنده Vega باشه .
مایکروسافت در مورد Ram کنسول جدید هم اطلاعاتی منتشر کرده از جمله اینکه پهنای باند رم کنسول جدید بالا 320 گیگابایت بر ثانیه هست.
پهنای باند 320 گیگابایتی میتونه با 8 گیگ رم G5X با باس 256 بیت یا 12 گیگ رم GDDR5 با باس 384 بیتی به دست بیاد، تصاویر مادر برد اسکورپیو این مسئله رو تایید میکنه که کنسول جدید از رمهای HBM استفاده نمیکنه و 12 تا چیپ قرار گرفته روی مادربرد کنسول به احتمال قوی نشون دهنده این هست که کنسول جدید مایکروسافت 12 گیگ رم داره که 4 گیگ بیشتر از PS4 Neo هست.
در مورد CPU کنسول چیز زیادی گفته نشده ولی دو تا تئوری در مورد اون میشه مطرح کرد اول اینکه ممکنه مایکروسافت از تکنولوژی Zen استفاده کرده باشه که این مسئله با اینکه جذاب به نظر میرسه ولی از جهاتی هم بعید به نظر میرسه چون Zen یک تکنولوژی برای High end پی سی ها به شمار میاد و اندازه بزرگ اون احتمالا اندازه پردازنده اسکورپیو رو با توجه به GPU نسبتا بزرگی که داره بیش از حد بزرگ میکنه.
تئوری دوم استفاده مایکروسافت از یکی از پردازنده های موبایل AMD هست که با توجه به رشد GPGPU ـها و DX12 و انتقال وظایف سنتی CPU به GPU میشه اون رو محتمل تر دونست.

ولی آیا قدرت Xbox Scorpio برای 4K کافی خواهد بود؟
با توجه به چیزی که الان از کارتهای فعلی AMD سراغ داریم کارتهایی با قدرت نزدیک به 6 ترافلاپس برای رندر بازیها در رزولوشن 4K مشکل دارن ولی در حال حاضر ما داریم Developer ـهایی رو میبینم که از یک سخت افزار با قدرت R7 360 بازیهای مثل Forza Horizon 3 و Gears of War 4 رو بیرون میارن برای همین با تمرکز روی سخت افزار Scorpio ممکنه ما شاهد بازیهایی با رزولوشن 4K به صورت Native هم باشیم.


رقابت با PS4K Neo
به هر حال این یه دگرگونی بزرگ به حساب میاد، میشه بخش قابل توجهی از موفقیت PS4 رو در قدرت بیشتر اون نسبت Xbox one و تمرکز روی گیمرهای Hardcore به حساب آورد ولی با توجه به اتفاقات اخیر باید برتری تکنولوژیکی سونی رو در موج جدید سخت افزارها از دست رفته دونست .
ما میدونیم که کنسول جدید سونی بازیها طراز اول رو در رزولوشن 4K واقعی اجرا نمیکنه و این از Dev کیتها و اسنادی که از اونها وجود داره مشخص هست و در حال حاضر هم برای سونی عوض کردن پردازنده Neo غیر عملی هست چون طراحی سلیکون اون تموم شده و Dev کیتهای اون هم الان دست سازنده ها قرار گرفته.
رقابت با Scorpio مستلزم لغو تولید پردازنده های Neo و پروژه Neo به طور کامل هست تنها راه سونی در حال حاضر همون کاری هست که مایکروسافت در مواجهه با مشخصات برتر PS4 انجام داد و اون هم آورکلاک کردن پردازنده هست.
ولی جبران کردن 40 درصد اختلاف با آورکلاک کردن پولاریس گزینه ای هست که به نظر نمیرسه بشه روی میز قرار داد و حتی اگه اتفاق بیوفته اختلاف 4 گیگ رم اضافی و 100 گیگابایت پهنای باند اضافه هم همچنان به قوت خودش باقی میمونه.
اما یک مسئله بزرگ اینجا همچنان باقی هست و اون قیمت هست انتخاب مایکروسافت برای پردازنده قوی تر ممکنه جذاب به نظر برسه ولی پردازنده قویتر یعنی پردازنده بزرگتر و قیمت بیشتر همچنین 4 گیگ رم اضافی هم میتونه قیمت اسکورپیو رو حداقل 100 دلار بالاتر از Neo ببره.
اگر هدف سونی ساخت کنسولی باشه که هارد کور گیمرهارو که بهترینها رو میخوان راضی نگه داره فشار زیاد بر روی سونی وجود داره اگر نئو امسال ریلیز بشه استارت خوبی زده و از اسکورپیو با فاصله خوبی جلو میوفته ولی اگر ریلیز اون تا مارچ 2017 عقب بیوفته ممکنه خیلی ها دست نگه دارن تا سرو کله عقرب پیدا بشه.

Spec Analysis: Xbox Project Scorpio
 
آخرین ویرایش:

Gartall

کاربر سایت
Nov 30, 2006
7,804
نام
فرخ
اتفاقا چون میخواد آخر امسال عرضه کنه حرفی نزد. اگه الان میومد میگفت این Neo هست و آخر سال هم عرضه میشه فروشش تو این ماه ها مابین معرفی و عرضه به شدت افت میکرد. در نتیجه معرفی رو میزارن زمانی که تا تاریخ عرضه کنسول زمان زیادی وجود نداشته باشه. مثلا شایعات میگن Neo اکتبر میاد. سونی اکتبر هم کنفرانس داره - PGW. یا اگه باز دو ماه دیرتر بخواد بیاد میتونه توی PSX معرفیش کنه. یا اصلا یه مراسم برای معرفی Neo تدارک ببینه.

به نظر من سونی کار کاملا عاقلانه ای کرد حرفی از Neo نزد. میتونست کاملا به ضررش تموم بشه. برعکس امد تاکید کرد برای بازی کردن VR نیازی به سخت افزار جدید نیست و قدرت VR توی همون 40 میلیون کنسولی که فروختیم هست. و برای سونی این بهترین جواب به اسکورپیو و 6 ترافلاپ بود.
ماکان چی داری میبافی برای خودت که کار سونی را توجیه کنی ؟:D
اولا خبر اینکه PS NEO تو نمایشگاه معرفی نمیشه چند روز قبل E3 به صورت رسمی اعلام شد و سونی نگه نداشته بود واسه E3 , پس فلسفه اولت تو جمله بالا کلا اشتباه هست ! یعنی مایکرو اونقدر احمق تشریف داره وقتی داره اخبار را علنا سونی میگه و میبینه و بیاد گولش را بخوره ؟ یعنی نمیبینه چی به چیه که تو کنفرانس تلافیش را در بیاره ؟

دوم اینکه اصلا ترسی به دلت راه نده جماعت منتظر اعلام سونی نیستند چون همین اخبار PS NEO که سونی هم خودش تائید کرده میتونه راحت تو فروش کنسول فعلی تاثیر گذار باشه و جماعت اونقدر احمق نیستند که ندونند کنسول نهایتا کی میخواد عرضه بشه ! یکی از همون گیمرها خود تو خود من هستیم !
ببین حرف من از حرفی تو خودت میزنی به نظر منطقی تر هست معرفیه SCORPIO که شایعاتش بسیار کمتر از NEO بود خیلی غافلگیر کننده بود مشخصات واقعیش هم همین چند هفته پیش مشخص شد . فکر نکن مثلا مثل نسل قبل سونی با یدونه اضافه کردن رم میتونه قضیه را به نفع خودش تموم کنه . اینجا با یه دونه رم طرف نیستی SCORPIO کلا از یه پردازنده متفاوت با معماریه متفاوت استفاده میکنه .

خودت هم میدونی بهترین زمان برای معرفیه کنسول همین نمایشگاه بود توجه کن که اگر این را فرض کنیم که NEO قرار هست اخر همین سال بیاد .
وگرنه اگه اخر سال را در نظر بگیری معرفیه کنسول 2 ماه بعد E3 هیچ دردی را دوا نمیکنه که سونی مثلا فروش کنسول فعلی خودش را نگه داره هرچند کار دیگه تموم شده و همه میدونند چه خبره و میدونند کنسولی در کار هست که قرار هست به همین زودی ها عرضه بشه و راحت دست نگه میدارند چون خودش هم وجود NEO را تائید کرده .

این اطلاعات NEO کاملا واقعی هست نهایتش با کمی تغییرات مثل اضافه کردن رم و .......وارد بازار میشه ولی قیمتش هم گرونتر میشه از طرفی مایکرو برای همین سال XBOX S را داره با قیمت 299 دلار با چندتا بهینه سازی که شده و به اضافه مایکروسافت برای سال بعدش که میشه 2017 کنسول SCORPIO را داره چیزی که فاصله قدرت سخت افزاری از سونی میبره بالاتر و رقیبی نداره مگر اینکه سونی هم سال 2017 کنسول قویتر از NEO داشته باشه که به نظر من و شاید خودت خیلی مسخرست که فاصله یه کنسول نسل بعدی با میان نسلی فقط یک سال باشه !
SCORPIO با قیمت گرونتر از مدل اسلیم وارد بازار میشه و هردوش هم قرار تا سالها پشتبانی بشه و بازیها مشترک روش بیاد یعنی از نظر من SCORPIO با اینکه قویتر هست هیچ تاثیری روی فروش XBOX S نخواهد داشت چون خیلی ارزونتر هست و کسایی که TV4K ندارند عملنا مناسب هست که همون XBOX S را بخرند یعنی اتفاقا به نظر من خیلی کار خوبیه که مایکروسافت میتونه همه قشر گیمر را با بودجه کمتر یا بیشتر را در نظر بگیره .

در نهایت بگم تمام این حرفها بر حسب اطلاعاتی که موجود هست صدق داره چون پسفردا ممکنه سونی بیاد یه کنسول با مشخصات N قدر معرفی کنه و همون سال 2017 هم بیاد که معادلات را به هم بریزه ولی چیزی که الان از NEO مشخص هست خیلی واضحه .
 
آخرین ویرایش:

Gotham Knight

کاربر سایت
Nov 28, 2012
1,082
من که مخالف عرضه ی کنسول قویتر نیستم ولی بنظرم سونی و ماکروسافت خیلی خیلی زود رفتن سراغ 4K
تو این زمون رزولیشن استاندارد برای بازی و فیلم ها 1080p هست و تا بخواد رزولیشن 4K جاش رو بگیره مطمعنا مدت زیادی طول میکشه

از اون گذشته، کاملا مشخصه که قدرت سخت افزاریه این کنسول ها (حتی Scorpio) برای اجرای بازی ها با رزولیشن 4K اصلا کافی نیست و تو آینده ممکنه مشکلات زیادی به وجود بیاره
اصولا بیشتر قدرت سخت افزار برای پردازش رزولیشن استفاده میشه و ممکنه باعث بشه سازنده ها از گرافیک و جزئیات بازی بزنن تا بتون بازی رو به صورت 4K و فریم مناسب اجرا کنن

بنظرم بهتره 1 و یا 2 سال دیگه هم صبر کنن و بعد برن سراغ 4k چون قویترین PC های الان هم نمیتونن بازی ها رو بدون مشکل رو 4K اجرا کنن و مطمعئنا چند سال دیگه کارت های گرافیکی خیلی بهتری میان که که میتونن برای رزولیشن 4K کاملا مناسب باشن...
 

Soheil

Set Free The Devil Inside
کاربر سایت
Sep 5, 2006
4,645
نام
سهيل
فیل اسپنسر گفته اگه نمایشگر 4K ندارین، همون Xbox One S رو بخرین چون Scorpio هیچ سودی براتون نداره! :D
یعنی قراره همه قدرت کنسول صرف بالا بردن رزولوشن بشه؟ در این صورت که به درد افرادی مثل من با تلویزیون 1080p نمیخوره، ولی اگه گرافیک بازی ها و فریم ریت ـشون هم بالاتر بره، چرا نباید سراغش بریم؟ کلاً این عطشی که برای 4K Gaming وجود داره رو متوجه نمیشم. :D البته یه دلیلش اینه که تجربه 4K رو ندارم.
حالا بحث PC جداست و طرف میتونه یه سیستمی ببنده که هم گرافیک رو بالا ببره و هم 60fps بازی کنه با رزولوشن 4K. ولی به نظرم توی کنسول ها که با محدودیت سخت افزاری طرف هستیم، تمرکز بیشتر روی گرافیک و فریم ریت مهم تره و نسل بعد به جای اینکه به زور همه بازی ها رو 4K کنن، سراغ اون چیزها برن. یعنی به شخصه بازی 1080p/60fps رو بیشتر میپسندم تا 4K/30fps. یا بیشتر دوست دارم گرافیک بازی رو به شدت بالاتر ببرن تا گرافیکش معمولی و نسبتاً خوب باشه و فقط رزولوشن بالا بره. یعنی همون پردازش سنگینی که از 1080p به 4K نیاز هست رو صرف گرافیک و فیزیک و فریم ریت و ... کنن.


البته یک بیانه تکمیلی هم داده مبنی بر اینکه سازنده ها میتونن به میل خودشون از قدرت اضافی استفاده کنن.

الان ماکروسافت یک کنسول بسیار قدرتمندتر از کنسول قبلی خودش داره عرضه میکنه.در عین حال میخاد از کنسول قبلی هم همچنان حمایت کنه تا این فرضیه کنسول های Iterative رو پیاده سازی بکنه تدریجا.منتهی این اولین باره (تقریبا) که همچین رویدادی داره در صنعت گیم اتفاق می افته و به نظر خود ماکروسافت هم دقیقا نمیدونه آینده به چه شکل خواهد بود.

الان یک سخت افزار خیلی قدرتمند تر در اختیار بازی سازهاست. مشخصا به نظر نمیاد ماکروسافت قدرت چندانی در تحمیل نظر خودش به سازنده ها داشته باشه.یعنی بستگی به سازنده داره که از این قدرت صرفا در افزایش رزولوشن استفاده کنه و یا موارد دیگه.مثلا یک سازنده میاد بازی رو برای One و Scorpio عرضه میکنه و جزییات رو دقیقا یکسان در نظر میگیره با این تفاوت که مثلا رزولوشن One رو 900p و مال Scorpio رو هم 4K قرار میده. یکی دیگه مال One رو 900p میذاره و مال Scorpio رو 2K همراه با جزییات گرافیکی بیشتر و با Upscale به 4K. به نظر نمیاد ماکروسافت نه قدرت و نه قصد دخالت در تصمیم سایر سازنده ها رو داشته باشه و فیل اسپنسر هم داره تلاش میکنه این موضوع رو بفهمونه.

به نظر من تا این قضیه کنسول های Iterative پیاده نشه ملت به درک درستی از وضعیت نخواهند رسید.بعد سیل اول این کنسول ها (Scorpio و Neo) تدریجا همه عادت میکنن به وضعیت.
 

robb stark

کاربر سایت
May 3, 2013
2,845
نام
ایلیا
تعطیلات 2017 گفته لانچ میشه و چه جوری شد 18 ماه؟:-??:-w:-?
یعنی آخر DEC سال 2016 و Jan سال 2017 میاد و منظورشون تعطیلات کریسمس و سال نو هست:)
تعطیلات اخر 2017 برای بار صدم!
دیگه اینجا که دروغ نمیگه میگه؟2017 Holidays Countdown
 

wii baz

کاربر سایت
Dec 20, 2015
732
تعطیلات اخر 2017 برای بار صدم!
دیگه اینجا که دروغ نمیگه میگه؟2017 Holidays Countdown

برای بار چندم که توی کنفرانس اعلام کردن::neutral::neutral::neutral:

146602707247271.jpg


به آخر دسامبر 2016 و اول ژانویه میگن تعطیلات 2017:confuse::confuse::confuse:
خیلی سخت نیست و امیدوارم متوجه شده باشی:nomouth::nomouth::nomouth:
 

robb stark

کاربر سایت
May 3, 2013
2,845
نام
ایلیا
کل زمین و زمان داره میگه اخر 2017 یک نفر وسط این دنیا ادعای اول 2017 داره!اگه اسکورپیو 6 ماه دیگه میاد پس احتمالا هفته دیگه سونی نیو رو عرضه میکنه.
شما همیشه و تو هر تاپیکی ادعای اینو داری که بهتر از همه میدونی و عقل کلی دریغ از یکم جستجو کردن!اره کنسول 6 ماه دیگه میاد پس بشین تا بیاد.
 

Hesam_1994

کاربر سایت
Jun 9, 2008
1,459
نام
حسام
برای بار چندم که توی کنفرانس اعلام کردن::neutral::neutral::neutral:

146602707247271.jpg


به آخر دسامبر 2016 و اول ژانویه میگن تعطیلات 2017:confuse::confuse::confuse:
خیلی سخت نیست و امیدوارم متوجه شده باشی:nomouth::nomouth::nomouth:
میشه دسامبر 2017، نه 2016..
 
  • Like
Reactions: peyman18

hqdead

کاربر سایت
Dec 27, 2015
293
برای بار چندم که توی کنفرانس اعلام کردن::neutral::neutral::neutral:

146602707247271.jpg


به آخر دسامبر 2016 و اول ژانویه میگن تعطیلات 2017:confuse::confuse::confuse:
خیلی سخت نیست و امیدوارم متوجه شده باشی:nomouth::nomouth::nomouth:
یکی اینو از برق بکشه #-o
 

peyman18

کاربر سایت
Mar 5, 2007
215
نام
پیمان
برای بار چندم که توی کنفرانس اعلام کردن::neutral::neutral::neutral:

146602707247271.jpg


به آخر دسامبر 2016 و اول ژانویه میگن تعطیلات 2017:confuse::confuse::confuse:
خیلی سخت نیست و امیدوارم متوجه شده باشی:nomouth::nomouth::nomouth:

عجب استدلالی خوبه خارجیا اینجا نیستن ببیند یه تاریخ ساده برای شما چلنج شده، launch sometime next fall یعنی پاییز 2017 اینی که شما میگی میشه پاییز 2016 برای خرید قبل سال نو 2018 کنسول آماده است یعنی تقریبا 17 ماه دیگه ...
 
  • Like
Reactions: ULTIMATE TEAM

Dr.Trax

کاربر سایت
Jul 12, 2008
2,048
همونطور که در پست قبلیم عرض کردم، کنسول جدید مایکروسافت رسما نسل جدید کنسول هاست و با اعلامِ آزاد بودن بازیسازها برای طراحی گیم در کنسول جدید، مهر تائید رو زدن روش!!! :neutral:
12 گیگ رم؟؟؟؟ :neutral: خُ کاملا معلومه داستان از چه قراره!!!
 

x-x

کاربر سایت
Sep 19, 2009
668
نام
رضا
دوستان اگه اشتباه فردی رو میخوان بیان کنن با لحنی بهتر و بدون تمسخر باشه خیلی بهتره.این طور احساس بهتری میکنیم میایم تو تاپیک.ممنونمB-):D
--------------------------------------
نسل رو هنوز عوض نکردن.
یعنی سونی ومایکرو میدونن باید 4 یا 3 سال دیگه بعد کنسولای میان نسلی ،کنسولای نسل بعدی رو عرضه کنن.
پس کنسول قوی تر در حال حاضر لزوما پیروز نیست.
مایکرو میخواست جبران کنه کمی اختلاف فروشو برای همین اختلاف داد به سخت افزار. اینو شما حتمی بدونین مخاطب این کنسولای جدید بسیار محدود تر نسبت به کنسولای که تغییر نسل میدن.اساس انتخاب کاربر فرق میکنه.مثل روز لانچ کنسول ها نیست که صف بکشن واسه خرید.نه به خاطر اینکه گرونه اصلا.کالا مبهمه گنگه،عنوان مناسبی نداره ،حتی هدف معلومی هم نداره حالا تو این حجم اندک بازار مایکرو تصمیم به سرمایه گذاری بیشتری کرده و سونی نه.من فکر میکنم قدرت کنسول مایکرو فدای همین ابهام زمانی میشه.منه گیمر به هیچ وجه نمیتونم نه به کنسول جدید مایکرو نه سونی اعتماد کنم یا حداقل میتونم بگم واقعا احساس خوب یا خوشحالی نمیکنم.
 
آخرین ویرایش:

wii baz

کاربر سایت
Dec 20, 2015
732
میشه دسامبر 2017، نه 2016..

اگه آخر 2017 باشه که دیگه آخر مسخرگیه و 1.5 سال جلوتو اومده کنسول معرفی کرده و قدرتش رو هم اعلام کرده!!!!!!:-w:-w:-w

از اون طرف دارن یه نسخه از Gears رو برای اسکورپیو آماده میکنن و اصلا منطقی هست که کسی بعد از 1 سال از عرضه بازی بخواد بره دوباره روی 4K بازی کنه!:-??
 
آخرین ویرایش:

MRM_3000

کاربر سایت
Apr 18, 2009
682
نام
Morteza
برای من هم واقعا جای سؤال هست از اون طرف مایکروسافت رسما اعلام کرده که این نسل بعد کنسولش هست و یه طرف یک سال نیم زودتر اومده تمام مشخصات و اطلاعات و کانفیگ کنسول رو اعلام کرده؟ واقعا چه معنی داره کنسولی که قراره یک سال و نیم دیگه عرضه بشه الان معرفی بشه؟ بعضی وقتها توی این سیاستهای عجیب مایکرو ادم میمونه...
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر