اقتباس ''فيلم- بازي'' و ''بازي- فيلم''

T@ntaL 73

کاربر سایت
Apr 10, 2008
952
نام
امید
سلام.


در سال 2009 , در آمد حاصله از توليد بازي هاي ويدئويي به نسبت فروش بليط هاي سينما 700 ميليون يورو بيشتر بود و اين رابطه بين صنعت سينما و فيلم ها را با بازي ها را در هر دو مورد ساخت بازي از روي فيلم و ساخت فيلم از روي بازي را حتي قوي تر شده است. چه چيزي در آينده انتظار اين رابطه ي وابسته را ميكشد.

et-title-card_480x270.jpg


ET. The Video Game

در سالهاي دور صنعت بازي هاي كامپيوتري, مرد خوش ذوق و باهوش Atari , ايده ي عالي و بزرگي به ذهنش رسيد و آن نيز ساخت بازي بزرگ ترين فيلم سال بود. و به اين ترتيب اولين ''بازي ساخته شده از روي يك فيلم'' يعني بازي ''ET. The Video Game'' در كمتر از پنج هفته و با وجود نقدهاي بسيار بد, توانست به فروش بيش از يك ميليون و نيم نسخه كپي, دست پيدا كند. البته همه چيز به خوبي خوشي ختم نشد. و نكته ي ناراحت كننده اين بود كه از حدود پنج ميليون نسخه اي كه Atari براي فروش تهيه كرده بود بيشتر از سه ميليون نسخه از بازي E.T بلااستفاده را در سرزميني در صحراهاي مكزيك انباشت. ولي باز هم اين اتفاق ديگران را از ادامه ي راه باز نداشت. و از آن زمان تا به امروز اين اتفاق براي صدها فيلم افتاده است.

به صورت نظري, ساخت بازي بر پايه فيلم (بدون نياز به هوش و ذكاوت خاص) و سوار شدن بر موج تبليغات و جمع آوري پول, كاري ساده براي كسب سرمايه به نظر ميرسيد. ولي مشكل كار اينجاست كه در بيست سال گذشته, اين دست بازي ها در بهترين و اميدواركننده ترين حالت, در حد متوسط و در بد ترين حالت به افتضاحي تبديل مي شدند. فقط كافيست به چندين عنوان آخر كه به اين شكل ساخته شدند نگاه كوچكي بيندازيم ; عنوان مضحك Iron Man , بازي وصله پينه شده ي Transformers : Revenge Of The Fallen , بازي افتضاح Terminator : salvation و همچنين بازي به نسبت بهتر The Golden Compass كه البته كمتر در مورد آن صحبت شد. ناشران بازي هاي ويدئويي امروزه يك موذل بزرگ دارند و آن بالا رفتن توقعات مردم , از صدور جواز فيلم ها براي تبديل شدن به يك افتضاح است. Neil Bloomkamp , كارگردان فيلم عرضه شده ي ''District Nine'' يكي از همين مردم است ;

''ايده ي تبديل شدن 'District 9' به يك بازي, من را نگران ميكند, زيرا نتيجه خوب در اين زمينه نادر و كمياب است''. و همچنين گفت : ''و نتيجه ي فيلم هاي مبتني بر بازي نيز خوب نيست - و من دليل آن را نميدانم.''

''من اين فيلم را طوري عكسبرداري (photograph) كرديم كه تفاوت هاي زيادي در بسياري از قسمت ها با يك بازي ويدئويي ندارد (از لحاظ Perspective و چشم انداز ). پس وجود يك بازي براي من جالب است. هر چند با وجود اين تفاسير هم من اين كار را انجام نميدهم.''

avatar-the-game.jpg


Avatar The Game

اخيرا Ubisoft اعلام كرده كه در حال تقليل مجوز بازي ها و در حال تمركر بر روي IP هاي اورجينالشان هستند همانند Avatar و فروش كم آن به خصوص در مقايسه با در آمد ميليارد دلاري فيلم آن. آيا اين اشاره اي براي خاتمه يافتن مجوز فيلم ها براي ساخت بازي از روي آن است؟ احتمالا جواب اين سوال خير است, ولي بازي ها در حال تغيير روند خود و دور شدن از فيلم هستند.(Uber producer) پيتر جكسون هم اشاره اي مبني بر تمايل بيشتر ساخت بازي نسبت به فيلم در آينده داشته است.

پيتر جكسون گفت: ''فكر ميكنم كه يكسري ايده دارم كه ترجيح ميدهم در يك بازي مستقل آنها را پياده كنم. چون آن دنيا روز به روز, جالب تر ميشود. ''او از اندك تهيه كنندگان هاليووديست كه نقش مستقيمي در يك بازي داشته ; بازي ''King Kong'', كه نظرات مثبتي در پي داشت و فروش خوبي نيز داشت. ولي او اولين كارگرداني كه نبود كه به ساخت بازي پرداخت ; جورج لوكاس (George Lucas ) نيز اين مهم را با نمايش نامه ي مشهور ''The Dig'' انجام داد وهمچنين افراد بزرگ ديگري مانند ميشل بي (Michael Bay ) نيز در حال نقل مكان به توليد بازيهاي ويدئوييست.

بازي هاي ساخته شده از روي فيلم, از نظر توليد و ساخت با شيب منفي روبرو هستند, ولي در نقطه ي مقابل اين روند به صورت كاملا معكوس براي فيلم هاي ساخته شده از روي بازي جريان دارد. در ماه هاي آينده نمايش فيلم هايي نظير Prince Of Persia, Tekken, Red Faction و Spyro, همراه با بازگويي جديدي از سريهاي Resident Evil و Mortal Kombat را روي پرده ي نقره اي خواهيم داشت. و از طرف ديگر شايعه ي توافق بر روي بازي هاي بزرگي نظير inFamous, Uncharted و اخيرا Mass Effect براي ساخت فيلم , به گوش ميرسد. و طرفداران Retro با نمايش رايگان (بيرون از سينما) Asteroids, Space Invaders و Missile Command سير خواهند شد.

همانطور كه اوضاع بازي هاي ساخته شده از روي فيلم افتضاح است, فيلم هاي ساخته شده از روي بازي نيز زياد بهتر عمل نكردند. فيلم live action افسانه اي Streetfighter با هنرنمايي Jean Claude Van Dame و Kylie Minogue , به عنوان يك عنوان حقيقتا بد (terrible film) ملاحظه شده و در كل يك تبديل بازي به فيلم بد را نمودار ميكند. Mortal Kombat, Mario Brothers, Resident Evil: Apocalypse, Double Dragon و بسياري ديگر ...

يكي از پروژه هاي اندك موفق تا كنون, ساخت عنوان تا حدودي خوش ساخت و محبوب كه آلمان هاي خود را از بازي ويدئويي اين سري, قرض گرفته بود, فيلم Silent Hill , ساخت سال 2006 بود , كه البته ادامه اي از آن در دست ساخت است كه هنوز در مرحله ي پيش توليد به سر ميبرد. البته به صورت تقليدي در اين عنوان, سعي به استفاده از چند خط داستاني از بازي هاي مختلف [اين سري] و تغير پيوسته ي پس زمينه ي داستاني كه داستان اصلي همه ي اينها را در برگرفته بود. كه فيلم جديد Prince of Persia نيز از همين شيوه با كاركترها و خط هاي داستاني متفاوت از بازي هاي مختلف [اين سري], و به كارگيري آنها با هم و ساخت يك اسطوره ي جديد در Prince of Persia , استفاده ميكند.

prince-of-persia-movie-poster-jake-gyllenhaal.jpg


Prince Of Persia: The Sands Of Time Movie

Prince Of Persia: The Sands Of Time, به دليل بودجه ي عظيمي كه براي ساخت پشت پرده دارد, بازيگران و كارگردان , نقطه ي عطف فيلم هاي ساخته شده در ضمينه ي ساخت فيلم از روي بازيهاست. فيلم Bioshock به دليل مساله ي بودجه ي اختصاص داده شده به فيلم به كلي به حالت ''تعليق'' در آمده و همچنين فيلم Gears of War نيز طي اخباري كه چند روز پيش در LA Times منتشر شد, دوباره از سر گرفته شده است, در حالي كه بودجه ي ساخت حداقل صد ميليون دلار بوده و به مقدار بسيار كمتر و خط داستاني و سبك داستان فيلم نيز تغيير كرده. Len Wiseman كه قبلا, كار نظارت بر عنوان خون آشامي سري فيلم هاي Underworld را بر عهده داشته, حالا اظهار داشته كه در اين پروژه نياز به يك فيلم نامه ي جديد, كارگردان جديد و تراز مالي جديد ميباشد.

اگر اين خبر شما را به حدي ناراحت كرد كه شايد ميلي به شنيدن اين خبر كه در جايي در Hollywood پروژه ي ساخت فيلم 'Shadow Of The Colossus' هنوز نفس ميكشد و فيلم نامه ي آن به قلم نويسنده ي ''Streetfighter : The Legend Of Chun Li'' نگارش شده. قبلا, در بهار سال 2008, Justin Marks گفته بود :

streetfighter-movie-cast.jpg


Street Fighter

''Street Fighter يك اقتباس از بازي معمولي شما نيست. جور شدن (به خوبي تركيب شدن) كاركتر ها بهم كه در قبال كاركتر هاي منتقل شده از يك بازي ويدئويي اتفاق افتاد, كاري جسورانه و واقع گرايانه است. hype و تبليغات به كنار, اين [فيلم] قرار است يك اقتباس كاملا متفاوت فيلم از بازي باشد و من به همه اصرار ميكنم كه وقتي سال ديگر فيلم به نمايش در آمد, آن را تماشا كنند.''

ولي ميانگين امتيازات 17 از 100 نشان ميداد كه آن جسارت و واقع گرايانه بودن كاركترها كه Justin درباره ي آن توضيح داده بود, در كار نبود.

هنوز تمام اخبار بد را نگفتم, فيلمي از سري Halo قبل از اينكه كنسل شود در مرحله ي پيش توليد بود. كارگردان فيلم District 9 , آقاي Neil Blomkamp سكان اداره ي اين پروژه را در دست داشت كه ميتوانست خارق العاده باشد (!), ولي Microsoft و استوديوي توليد فيلم از نحوه ي روند حركت و پيشرفت در ساخت فيلم راضي نبودند كه در نتيجه اين پروژه كنسل شد. Frank O’Connor , مدير توليد در استوديوي 343 Industries مايكروسافت, اعلام كرده كه تيم هيلو هنوز به يك اقتباس با ويژگي هاي shooter اول شخص, فكر ميكنند.

نكته ي تعجب برانگيز اين است كه كارگرداني كه سبك كارگردانيش به صورت مستدل براي بازي ها مناسب است ,از بازي هاي ويدئويي خوشش نميايد. او اين نكته را در مصاحبه اي كه The Telegraph اخيرا با اين كارگردان (Quentin Tarrantino) داشته, بيان كرده است.

اقتباس اصلي Batman: Arkham Asylum, به صورت كلي از كميك بوك هاي بتمن بود ولي ميتوان آن را اقتباسي از آخرين فيلم اين سري, The dark knight به حساب آورد. ولي به جاي ارتباط دادن داستان به فيلم, سازندگان اين بازي تصميم به ارائه ي داستان خود در اين بازي گرفتند و نتيجه هم بسيار عالي بود و اين بازي در چارت بهترين بازي ها قرار گرفت و از لحاظ تجاري نيز عالي ظاهر شد. بسياري از سازندگان در مورد موفقيت اين بازي, بر اين عقيده هستند كه عجله در ساخت بازي براي ارتباط دادن بازي به فيلم مساله ي كيفيت را بوجود مي آورد و چون اين بازي از عنوان فيلمي استفاده نكرد وقت كافي براي پيشرفت و پوليش داشت.

attachment.jpg


Transformers: War For Cybertron

بازي بعدي, كه از روش تيمارستان آرخام استفاده ميكند, Transformers: War For Cybertron كه البته هنوز منتشر نشده, ولي به مانند بتمن, از داستان مخصوص خودش به جاي متكي شدن به داستان فيلم (هنوز منتشر نشده) استفاده ميكند. Hasbro خالق Transformers , به خاطر داستان اين بازي كه از اين پس, رسما ريشه ي (''origins'') داستان تمامي عناوين Transformers است, بسيار تحت تاثير قرار گرفته است.


THE END
- پايان

منابع :thesixthaxis, Daily Telegraph, YouTube, Digitalspy, MCV, Gamasutra, SlashFilm , Theiapolis, Teaser-Trailer.com, Movietome, Kotaku, IGN, Gamer Centre Online, LATimes, The Guardian.
مرسي - GOODLUCK


 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: RPG'er and c@rn@ge

S A A M

کاربر سایت
Nov 26, 2009
166
دمت گرم اميد جون عالي بود !

فقط يه چيزي چرا اين همه منبع؟:دي


منابع :thesixthaxis, Daily Telegraph, YouTube, Digitalspy, MCV, Gamasutra, SlashFilm , Theiapolis, Teaser-Trailer.com, Movietome, Kotaku, IGN, Gamer Centre Online, LATimes, The Guardian.
 

T@ntaL 73

کاربر سایت
Apr 10, 2008
952
نام
امید
فقط يه چيزي چرا اين همه منبع؟:دي


منابع :thesixthaxis, Daily Telegraph, YouTube, Digitalspy, MCV, Gamasutra, SlashFilm , Theiapolis, Teaser-Trailer.com, Movietome, Kotaku, IGN, Gamer Centre Online, LATimes, The Guardian.


منابع ترجمه 4 ,5 تا سايت بيشتر نبودند ولي خودشون منابع ديگه اي ذكر كرده بودن !
Theiapolisو The Guardian و LATimes و مخصوصا thesixthaxis كه بيشتر متن از اونجاست
 
  • Like
Reactions: KratoooOooos

Trunks

کاربر سایت
Jan 2, 2008
7,173
نام
Shahab
وااای وااای ! یاده این Legend of the Chun-Li که میوفتم میخوام بالا بیارم ! مضحک ترین فیلم تاریخ بودش با اون کرکترهاشون !
تازه فیلمنامه SOTC افتاده دست اون ابله ی که این فیلم احمقانه رو نوشته . از الان باید فاتحه SOTC رو خوند :D ! بعد ببینم در مورد Dragonball Evolution توضیحی نداده بود ؟! البته بازی فیلم نبود و بیشتر انیمه فیلم یا منگا فیلم بود ! که به جرات میتونم بگم یکی از بدترین های تاریخ بود ! با بودجه ی 100 میلیون دلار و فروش نهایتا 50 میلیون ( توی کل دنیا :D !! ) یه حساب بکنیم فکر کنم اخراجی های 2 از این فیلم بیشتر فروخت :D .
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر