نقد و بررسی Xenoblade Chronicles

game-boys

کاربر سایت
Sep 6, 2015
446

we2f9y2cneuu4vw3dczi.jpg



نام : Xenoblade Chronicles​
شرکت سازنده : Monolith Soft
ناشر : Nintendo
سبک : نقش آفرینی
پلتفرم : WII
تاریخ انتشار :6th Apr 2012​


در زماني كه شركت هاي بازيسازي سعي دارند از حداكثر قابليت هاي wii استفاده كرده و با ايجاد نوآوري و خلاقيت در آثار خود عناوين موفقي را براي اين كنسول روانه ي بازار كنند خلق محصولي بدون استفاده از قابليت هاي wii و در واقع عدم استفاده از پتانسيل هاي wii ی آن در خلق گيم پلي متفاوت ريسكي بزرگ محسوب مي شود. ديگر خيلي از بازي دوستان ترجيح مي دهند به جاي گيم پلي هاي كليشه اي و تكراري تجربه اي متفاوت از بازي كردن داشته باشند.


موضوعي كه مايكروسافت و سوني هم به آن پي بردند و با ارائه ي تكنولوژي هاي Kinect و Move سعي دارند راهي را بروند كه نينتندو با DS و Wii چند سال پيش آن را آغاز كرد. پس چرا وقتي فعلا Wii اين قابليت ها را در اختيار بازيسازان قرار مي دهد از آن بهره نبرند و فروش بازيهايشان را روي اين كنسول تضمين نكنند، اما ظاهرا هنوز اين وسط هستند بازيسازاني كه معتقد به همان گيم پلي هاي سنتي بوده و ترجيح مي دهند آثارشان را مجزا از اين تكنولوژي ها و به اصطلاح نوآوري هاي جديد خلق كنند.


استوديو Monolith Soft بازي خود يعني Xenoblade Chronicles را براي كنسول Wii، روانه بازار كرد. بازي براي اولين بار در E3 سال 2009 با يك تريلر به نمايش درآمد، در تريلر، تعدادي كاراكتر مشاهده مي كرديم كه ظاهرا از آينده آمده بودند، مشغول مبارزه با يك سري روبات و موجودات غول پيكر بودند. Xenoblade Chronicles آخرين شماره از سري Xeno مي باشد كه خالق آن Tetsuya Takahashi مي باشد، كسي كه در ساخت بازيهاي Chrono Trigger، Secret of Mana و چندين قسمت از Final Fantasy دخالت داشته است.


bhfgos5np3bbso6vjg2o.jpg


تاكنون 5 بازي از سري Xeno منتشر شده است. XenoBlade Chronicles اولين شماره اي است كه براي پلتفرم هاي سوني عرضه نشد. شماره اول Xeno، با نام XenoGears در سال 1998 براي پلتفرم PS One منتشر شد كه توانست نظر بسياري از منتقدان را به خود جلب كند و اين بهانه اي، براي انتشار شماره هاي بعدي يعني Xenosaga EP I، EP II، EP III و Xenoblade Chronicles كه اكنون به نقد و بررسي آن مي پردازيم.


داستان بازي توسط Tetsuya و دو نفر ديگر به نام هاي Yuichiro Takeda و Yurie Hattori نوشته شده است، كه در كار خود بسيار موفق بوده اند و توانستند، داستاني جذاب و غيرمنتظره اي را روايت كنند. در آغاز بازي دو خدايي را به نام هاي Bionis و Mechonis مي بينيم كه در حال مبارزه با يك ديگر هستند. پس از مدتي، هر دو از جنگيدن خسته مي شوند و به مرور زمان جنازشان پوسيده مي شود كه با پوسيدن آنها دنيا به وجود مي آيد! Bionis در واقع خانه ي كاراكتر Shulk (كاراكتر اصلي بازي) و مردمان Hom مي شود كه بازي را از آنجا آغاز مي كنيم. از آن طرف هم Mechonis خانه و محلي مي شود كه دشمنان ما در آن حضور دارند. دشمنان ما، روبات هاي شومي هستند كه تنها با اسلحه ي مرموز Monada كشته مي شوند، اسلحه اي كه Shulk به ارث برده است. Shulk براي از بين بردن اين روبات ها از دوست ديرينه ي خود يعني Reyn كمك مي گيرد. Reyn از دوران بچگي با Shulk دوست و همراه بوده است ولي از نظر اخلاق و درون خيلي مانند او نيست، Reyn يك كاراكتر يك دنده، لجوج و گستاخ مي باشد ولي قدرت فيزيكي خيلي بالايي دارد. او بيشتر از يك سپر و نيزه براي مبارزه استفاده مي كند. با جلو تر رفتن روند بازي، كاراكتر هاي بيشتري معرفي مي شوند و همراه ماجراي Shulk مي شوند.


در طول بازي ، بازيباز نقش فردي طاقت فرسا به نام Shulk را به دست مي گيرد كسي كه توانايي بالايي در استفاده از شمشير دارد، او يكي از افراد Hom(نژادي از Bionis) مي باشد. Shulk در دروان كودكي دو دوست به نام Fiora و Reyn داشته است كه در حال حاضر، Reyn يكي از يارهاي اصلي ما در بازي مي باشد. ممكن است به ذهن شما بيايد كه آيا در طول بازي كنترل كاراكتر ديگري را هم بدست مي گيريم، كه در جواب شما مي توان نه گفت و تا آخر، بازيباز در نقش Shulk بازي را ادامه مي دهد.


hdwq0huqbg00hfg1fsqt.jpg


سبك Xenoblade Chronicles نقش آفريني به صورت Action مي باشد كه حملات معمول(Normal Attack) به صورت اتوماتيك و در فواصل زماني انجام مي شود و از اين جهت گيم پلي شباهت بسياري به Final Fantasy XII پيدا مي كند. ممكن است در ابتدا، سيستم Battle بازي كمي براي بازيبازان پيچيده باشد اما به مرور زمان به آن عادت مي كنيد و مي توانيد لذت ببريد. در بازي، حملات ويژه(Special Attack) با نام Art Attack معرفي و شناخته شده است. براي حمله نياز است تا كاراكتر خود را به موقعيت دشمن نزديك كنيد و پس از اين كه دشمن را مورد هدف قرار داديد، در اين حالت شما بايد نوع حمله ي خود را هم انتخاب كنيد، سپس كاراكتر به طور اتوماتيك حمله مي كند و او را از پاي در مي آورد. مي توانيد از حملات ويژه هم استفاده كنيد،Art Attack ها در پايين صفحه قابل نمايش مي باشند و بازيباز با انتخاب، مي تواند از آن استفاده كند، البته قابليت اين را هم داريد كه در منو Art Attack هاي خود را تعويض كنيد و سپس به حملات خود ادامه دهيد. اين حملات براي كشتن دشمنان بسيار موثر مي باشد و مي تواند سپر آن را بشكند و يا آن ها را گيج و منهدم كند.


به طور معمول هم، ممكن است انرژي شما براي استفاده از Art Attack به اتمام برسد كه با كشتن دشمنان، امتياز شما خود به خود بالا مي رود و باز مي توانيد از اين حملات استفاده كنيد. با جلو رفتن روند بازي، Shulk ياراني پيدا مي كند و تيم براي خود تشكيل مي دهد كه در اين زمان، بازيباز مي تواند به ياران خود دستور بدهد كه به دشمنان حمله كنند يا آن ها را دور خود جمع كند. فقط يادتان باشد كه قبل از شروع حمله قدرت هايتان را درست تقسيم بندي كنيد بلكه سريع تر بتوانيد پيشرفت كنيد. در بازي، شما مي توانيد كاراكتر خود را هم شخصي سازي كنيد و برايش لباس انتخاب كنيد. همان طور كه در ابتداي مقاله هم گفتم، با حسگرهاي كنترلي Wii نمي توانيد شخصيت خود را كنترل كنيد، بلكه با روش سنتي و با كمك آنالوگ بايد كاراكتر خود را حركت دهيد. دوربين هم ثابت نمي باشد كه اين امر، به راحت تر بودن بازي كمك مي كند. گيم پلي در كل نكات مثبت بسياري دارد و بيش از 60 ساعت مي تواند بازيباز را سرگرم كند، سيستم مبارزات بسيار خوب طراحي شده اند، انجام ماموريت ها بسيار لذت بخش است و حق دارد كه نمره ي كامل از اين بخش بگيرد. تنها مشكل جزئي كه بازي دارد، محيط بسيار بزرگ است و راهنمايي زيادي ندارد كه بخواهد بازيباز را به هدف برساند و اين باعث سردرگمي مي شود.


از نظر گرافيكي Xenoblade Chronicles در Wii يكي از بهترين هاست. محيط ها بسيار بزرگ و پرجزئيات طراحي شده اند. بازي پر از كاراكترهاي مختلفي است كه بازيباز به راحتي مي تواند با آن رابطه برقرار كند و به آنها علاقه مند بشود مخصوصا Shulk كه از طراحي خوبي برخوردار مي باشد. يكي از بزرگ ترين نكات مثبتي كه در بخش گرافيك مي توان اشاره كرد، به نبودن بارگذاري بين مراحل است كه اين نشان از برتري و حرفه بودن سازندگان بازي مي دهد. در زمينه موسيقي و صداگذاري بازي هيچ نقصي ندارد. در زمينه ي صدا و موسيقي، بازي را بايد ستود.


در اين بخش سازندگان واقعا چيزي را كم و كاست نگذاشته اند. قسمت ساخت موسيقي بازي بر عهده ي Yoko Shimomura، ACE+، Manami Kiyota و Yasunori Mitsuda بوده است كه 90 قطعه موسيقي ضبط كرده اند. موسيقي ها و صداگذاري ها انصافا فوق العاده هستند و آن قدر شنيدني و زيبا ساخته شده اند كه مطمئن باشيد تا مدت ها قطعات موسيقي بازي در ذهن تان هك خواهد شد و آن ها را فراموش نخواهيد كرد. به خصوص ترانه هايي كه در طول بازي پخش مي شوند بهترين قطعات ساخته شده براي بازي هستند. صداگذاري هم عالي كار شده است و به خوبي به زبان انگليسي ترجمه شده است و هيچ عيب و نقصي ندارد. البته مي توانيد در منوي بازي زبان را هم ژاپني كنيد تا بيشتر لذت ببريد! در استراليا هم يك باندل از بازي به همراه Limited Edition و Special Soundtrack منتشر شد كه در آن 12 موسيقي اريجينال به همراه داشت و تنها براي Xenoblade Chronicles ضبط شده است. در انگلستان هم يك باندل ويژه منتشر شد كه در آن يك كنترل قرمز رنگ مخصوص و چندين پوستر با امضاي موسس Monolith Soft يعني Tetsuya Takahashi وجود داشت.


vnfxjjjpzd99ptfgf50c.jpg


نسخه ي اصلي XenoBlade chronicles در ژاپن منتشر شد كه توانست در هفته ي اول بيشترين فروش را 83 هزار نسخه ي كپي بكند. همچنين به عنوان سوم بازي سرگرم كننده سال 2010 در ژاپن برگزيده شد. مجله ي فاميتسو هم با تمام سخت گيري هاي خود نمره 36 از 40 را به بازي داد. زماني هم كه در اروپا و آمريكا عرضه شد توانست رتبه ي هفتم را در UK Chart كسب كند. IGN به اين بازي نمره ي 9 داد و اعلام كرد كه XenoBlade Chronicles بهترين بازي نقش آفريني اين نسل براي ژاپني ها به حساب مي آيد.


سايت Cubed هم كه بازي نمره كامل داد و گفت كه اين Monolith Soft توانست با بازي اي كه موسيقي و صداگذاري و داستاني جذاب داشت هنر خود را به نمايش بگذارد و اين ارزش پول دادن بيشتري دارد. Eurogamer نمره 9 را انتخاب كرد و علاوه بر اين، بازي را هم بهترين بازي هفته برگزيد. Gamespot هم با دادن نمره 9، مهر تائيد بهترين بازي را زد و گفت كه گيم پلي Xenoblade Charonicles اعتياد آور است و تا مدت ها بازيباز را در خود فرو مي برد.


گيم لند هم با دادن نمره ي 9.5 اعلام مي كند كه Xenoblade Chronicles، يكي از بهترين بازيهاي نقش آفريني امسال در كنار بازيهاي بزرگي چون Witcher 2 و ِDragon Age Origins مي باشد. به هيچ وجه اين بازي را از دست ندهيد.


نكات مثبت :
داراي داستاني جذاب، گيم پلي گيرا و درگير كننده، موسيقي و صداگذاري بي نظير ، يكي از بهترين ها در Wii

نكات منفي : بازيباز ممكن است در اين دنياي بزرگ سردرگم بشود!


zc2nfvlkln17hffz0xhg.jpg
 

Mr.unknown

کاربر سایت
Aug 29, 2012
434
از توضیحات و تصاویر معلومه گرافیک و گیم‌پلی خارق العاده‌ای داره!! کنسول wii تعداد زیادی بازی‌های انحصاری بزرگ داره که نباید از دستشون داد، خوشبختانه کنسول wii U دارای سازگاری عقب‌رو با wii هستش و با خریدش می‌توان بازی‌های هر دو کنسول را بازی کرد.
 
  • Like
Reactions: game-boys

game-boys

کاربر سایت
Sep 6, 2015
446
از توضیحات و تصاویر معلومه گرافیک و گیم‌پلی خارق العاده‌ای داره!! کنسول wii تعداد زیادی بازی‌های انحصاری بزرگ داره که نباید از دستشون داد، خوشبختانه کنسول wii U دارای سازگاری عقب‌رو با wii هستش و با خریدش می‌توان بازی‌های هر دو کنسول را بازی کرد.

آره داداش بازی دارای گرافیک , گیم پلی و خلاقیت بالایی هستش , گرافیک هنری و دنیا گسترده خوی داره

کلا کنسولا نینتندو حالا مثل wii یا ds یا هر کنسول دیگه نینتندو , یه سری ip انحصاری خود نینتندوه ( نینتندو تو هر کنسول جدیدی که میده به بهترین روش ip ها ثابت گذشته رو ادامه میده و تو هر کنسول ip ها جدیدی رو هم اضافه میکنه ) و غیر از بازیا خود نینتندو کلی بازی انحصاری هم کمپانی ها دیگه واسه کنسولا نینتندو منتشر میکنن

مثل سری هاروت مون - مثل همین بازی و ...............

wii u کپی خور شده هم قسمت wii u ش هم قسمت wii و راحت میشه بازی کرد اما خوب از نظر هزینه wii u گرونه - اما با 200 تا 250 هزار تومن میشه یه wii در حد آک خرید ( هم قیمت یه ps2 دست دوم نسل ششی )
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر