سود بالای تخلف در بازار بازیهای رایانه‌ای/ قوانین بازدارنده‌ نیست

Young Tiger

کاربر سایت
Apr 22, 2013
686
نام
li@
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: اگر قیمت بازی‌‌های خارجی بالا برود بازهم میزان فروش بازی‌ داخلی‌ افزایش پیدا نمی‌کند، چون قوانین بازدارنده‌ای وجود ندارد و سود تخلف بیشتر از جریمه است. به گزارش خبرنگار مهر، حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای روزگذشته مهمان خبرگزاری بود و در گفتگویی مشروح به پرسش‌های خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های بنیاد و نبود کپی‌رایت و حقوق ثابت و بیمه و دیگر مشکلات بازی‌سازان پاسخ داد.به گفته مدیر مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، لین بنیاد، درپی رقابت با بخش خصوصی نیست و برآن است تا به جای آن‌که به طور مستقیم وارد عمل شود و با ناشران قرارداد ببندد از سیاست‌های کلان در ارتباط با بازی‌های رایانه‌ای حمایت کند و با تعامل با نهادها و سازمان‌های قانون‌گذار به ضوابط و قوانینی محکم در حمایت از بازی‌سازان داخلی دست پیدا کند.بیشتر تولیدکننده‌های ما بازار را نمی‌شناسندکریمی قدوسی، نبود یک اکوسیستم درست در صنعت گیم را بزرگ‌ترین مشکل این حوزه دانست و افزود: بیشتر تولیدکننده‌های ما بازار را نمی‌شناسند. بازی‌های رایانه‌ای تولید میشود اما فروش چندانی ندارد یعنی ما به تولید یک کار فکر می‌کنیم اما زمینه‌های لازم را فراهم نمی‌اوریم تا آنچه تولید کرده‌ایم به دست مخاطب برسد. از سویی دیگر، کپی‌رایت نداریم و بازی‌های خارجی را دانلود می‌کنیم و به قیمت بسیار اندک در اختیار مخاطب می‌گذاریم و زمینه‌های رقابت سالم میان بازی‌های داخلی و خارجی را از بین می‌بریم. معلوم است وقتی قیمت یک بلزی باکیفیت خارجی با قیمت یک دی‌وی‌دی خام برابر است، کسی سراغ خرید بازی ایرانی نمی‌رود.
مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به این‌که برخی بازی‌سازان معتقدند اگر قیمت بازی‌های خارجی گران و به قیمت واقعی‌اش نزدیک شود، مردم به سمت خرید بازی‌های داخلی گرایش پیدا می‌کنند گفت:حتی اگر قیمت بازی‌های خارجی بالا رود و به ۵۰ یا ۶۰ دلار هم برسد، اتفاق خاصی نمی‌افتد و میزان فروش بازی‌های داخلی بالا نمی‌رود. فقط کل بازار با کپی پر می‌شود. آن هم وقتی قوانین گزنده و بازدارنده‌ای در ارتباط با متخلفان وجود ندارد. وقتی من تخلف می‌کنم و مشکلم با پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جریمه برطرف می‌شود، ترجیح می‌دهم خلاف کنم و سود ببرم و جریمه‌اش را بپردازم.تخصیص عوارض بازی‌های خارجی به تبلیغ تولیدات داخلیکریمی قدوسی درباره تبلیغ بازی‌های رایانه‌ای گفت: قرار است عوارض فروش بازی‌های خارجی را به تبلیغ بازی‌های داخلی اختصاص دهیم. ضمن این‌که تفاهم‌نامه‌ای را هم با وزارت آموزش و پرورش امضا کرده‌ایم تا براساس آن بازی‌های رایانه‌ای را، به‌طور آزمایشی، در مدارس استان تهران و البرز توزیع کنیم اما هنوز از جانب آموزش و پرورش تماسی گرفته نشده است. مدیر عامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای به ضرورت توجه به رده سنی مخاطبان اشاره و بیان کرد: بالای ۹۰ درصد خانواده‌ها به تناسب میان رده سنی و بازی رایانه‌ای توجه نمی‌کنند و طرز تفکرشان این است که بچه‌شان نرود کوچه و بازی نکند. بی‌خبر از این‌که هر بازی به یک گروه سنی تعلق دارد.کریمی قدوسی همچنین وجود فروشگاه‌های تخصصی را ضروری دانست و افزود: ۳۴۰۰ واحد فروش در سطح شهر تهران وجود دارد اما هیپ‌کدام به طور تخصصی رفتار نمی‌کنند چون گیم به صنعت تبدیل نشده و بازار خوبی برای ان وجود ندارد. از سوی دیگر سیستم فروش سوپرمارکتی در ارتباط با بازی‌های رایانه‌ای جواب نمی‌دهد چون بازی با فیلم و موسیقی پاپ تفاوت دارد و نیازمند رد و بدل شدن یک سرس اطلاعات تخصصی است.او تربیت و جذب نیروی متخصص را یکی دیگر از اهداف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دانست و افزود: ما برای رسیدن به این منظور، انستیتو ملی بازی‌های رایانه‌ای را در تهران راه‌اندازی کردیم. نیمی از فارغ‌التحصیلان این مرکز، جذب شرکت‌های بازی‌سازی می‌شوند اما بودجه لازم برای راه‌اندازی انستیتوهای ممشابه در شهرهای دیگر را نداریم.گفتگوی تفصیلی مهر با مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌ها رایانه‌ای، به زودی منتشر می‌شود.

سود بالای تخلف در بازار بازیهای رایانه‌ای/ قوانین بازدارنده‌ نیست | مهرنیوز
 

Miniature Rose

A Poor Man's Rose
کاربر سایت
Jun 25, 2009
2,658
تا زمانی که به همین ـی که دارید راضی نباشید حقتون هست که هیچ وقت پیشرفت نکنید . آخه تاحالا ما بازی FPS به این سطح ( 1/2 CS و 1/30 COD ) داشتید که همراه با بخش Multiplayer باشه ؟!
خود COD و تمام بازی های دیگه از صفر شروع کردند تا به این جا رسیدند . الان شما دارید یک بازی که چندین سال هست دارند بر روش کار می کنند و از هزارُ یک تا ***** دولت گدشته تا به این مرحله رسیده انتظار Black Ops 3 یا هر چیز دیگر رو دارید ؟!
 

Young Tiger

کاربر سایت
Apr 22, 2013
686
نام
li@
در اینده انتظار میرود که توسط مسئولین محترم بازی فیفا 16 جمع اوری شود چون که لیگ بانوان توش وجود داره البته میتونن تیم های ایرانی رو جایگزین اونا کنن:> اینا تا سود نره تو جیبشون بیخیال گیر دادن به بازیا نمیشن
 

OMG

کاربر سایت
Sep 17, 2012
4,223
نام
امیرحسین
تا زمانی که به همین ـی که دارید راضی نباشید حقتون هست که هیچ وقت پیشرفت نکنید . آخه تاحالا ما بازی FPS به این سطح ( 1/2 CS و 1/30 COD ) داشتید که همراه با بخش Multiplayer باشه ؟!
خود COD و تمام بازی های دیگه از صفر شروع کردند تا به این جا رسیدند . الان شما دارید یک بازی که چندین سال هست دارند بر روش کار می کنند و از هزارُ یک تا ***** دولت گدشته تا به این مرحله رسیده انتظار Black Ops 3 یا هر چیز دیگر رو دارید ؟!
این که می گید بالاخره باید از یه جایی شروع کرد و Activision از River Raid شروع کرد و ... یکی از اشتباه ترین حرف هایی ـه که می شه زد. اون زمان که COD 1 رو میساختن:
  1. موتور های بازی سازی خیلی خیلی خیلی خیلی ضعیف تر از الان بودن، الان مولتی پلیر خیلی راحت تر شده ساختنش(UNet)، شیدر هایی که توی خود موتور هست خیلی خوبن و Flexibility زیادی دارن و رسما همه جا میشه استفاده کرد ازش.
  2. هزینه تجهیزات خیلی گرون تر از الان بوده. اون موقع انیمیشن می خواستی درست کنی یا باید دستی یه چیز مزخرف درست می کردی، یا خدا هزار دلار پول استودیو موشن کپچر می دادی، الان با یه کینکت 200 دلاری و یه برنامه می تونی انیمیشن بسازی، به اون کیفیت نمی شه ولی خوب کافیه!
  3. مطالب آموزشی و اینترنت اون زمان خیلی کمتر از الان بود. الان هر مشکلی که توی کد نویسی داشته باشی یکی قبلا تو Forum زده و تو فقط میری نگاه می کنی! ویدیو های آموزشی از 2000 تا منبع مختلف بماند حالا!
  4. اون زمان موتور ها Asset Store نداشتن، الان از شیر مرغ تا جون آدمیزاد پیدا می شه.
  5. موتور ها اون موقع اینقدر ارزون/مجانی نبودن، یا باید از اول با C++ میساختی، یا خدا هزار دلار پول لایسنس می دادی، الان بهترین موتور ها مجانی هستن(Unity و UE4)
خلاصه الان دیگه عذر مناسبی برای پیشرفت نکردن ما نیست، برین تو Showcase های موتور ها ببینید چی میسازن استودیو های Indie!
 

Miniature Rose

A Poor Man's Rose
کاربر سایت
Jun 25, 2009
2,658
این که می گید بالاخره باید از یه جایی شروع کرد و Activision از River Raid شروع کرد و ... یکی از اشتباه ترین حرف هایی ـه که می شه زد. اون زمان که COD 1 رو میساختن:
  1. موتور های بازی سازی خیلی خیلی خیلی خیلی ضعیف تر از الان بودن، الان مولتی پلیر خیلی راحت تر شده ساختنش(UNet)، شیدر هایی که توی خود موتور هست خیلی خوبن و Flexibility زیادی دارن و رسما همه جا میشه استفاده کرد ازش.
  2. هزینه تجهیزات خیلی گرون تر از الان بوده. اون موقع انیمیشن می خواستی درست کنی یا باید دستی یه چیز مزخرف درست می کردی، یا خدا هزار دلار پول استودیو موشن کپچر می دادی، الان با یه کینکت 200 دلاری و یه برنامه می تونی انیمیشن بسازی، به اون کیفیت نمی شه ولی خوب کافیه!
  3. مطالب آموزشی و اینترنت اون زمان خیلی کمتر از الان بود. الان هر مشکلی که توی کد نویسی داشته باشی یکی قبلا تو Forum زده و تو فقط میری نگاه می کنی! ویدیو های آموزشی از 2000 تا منبع مختلف بماند حالا!
  4. اون زمان موتور ها Asset Store نداشتن، الان از شیر مرغ تا جون آدمیزاد پیدا می شه.
  5. موتور ها اون موقع اینقدر ارزون/مجانی نبودن، یا باید از اول با C++ میساختی، یا خدا هزار دلار پول لایسنس می دادی، الان بهترین موتور ها مجانی هستن(Unity و UE4)
خلاصه الان دیگه عذر مناسبی برای پیشرفت نکردن ما نیست، برین تو Showcase های موتور ها ببینید چی میسازن استودیو های Indie!
شما یک عامل مهم رو جا انداختی : تجربه . همین مثال هایی که خود شما زدی همین سازنده رفتند از پایه یک چیزی رو با آزمون خطای بسیار زیاد و فکر باز تمامی کارمندان به همراه آرامش خاطر سعی در تولید یک بازی دارند ولی وقتی در کشور ما آنقدر همه به فکر این هستند که فردا این گرون میشه و چندینُ چند تا عامل مشغله برای هر فرد داره ایجاد میشه, شما انتظار دارید که Studio که دارند اولین کارهای خودشون رو که با فشار زیادی که وارد میشه یک بازی خوب بدند ؟!
صنعت بازی الان ما در واقع 8-9 سال از صنعت بازی کشورای دیگه عقبه مثل انیمیشن که هنوز هم که هنوزه دلمون رو به دیرینگ دیرینگ خوش کردیم .
حالا که صنعت بازی کم کم داره رشد می کنه باید بهش کمک کنیم نه اینکه اندازه یک کوه از طرف انتظار داشته باشیم .
 

mohsen_mzh

کاربر سایت
Jun 15, 2008
859
نام
محسن
تا زمانی که به همین ـی که دارید راضی نباشید حقتون هست که هیچ وقت پیشرفت نکنید . آخه تاحالا ما بازی FPS به این سطح ( 1/2 CS و 1/30 COD ) داشتید که همراه با بخش Multiplayer باشه ؟!
خود COD و تمام بازی های دیگه از صفر شروع کردند تا به این جا رسیدند . الان شما دارید یک بازی که چندین سال هست دارند بر روش کار می کنند و از هزارُ یک تا ***** دولت گدشته تا به این مرحله رسیده انتظار Black Ops 3 یا هر چیز دیگر رو دارید ؟!
کاملا برعکس گفتی شما ، اتفاقا راضی نبودن از شرایط موجود باعث پیشرفته.
موضوع اینه که دانش ما تو صنعت بازیسازی کافی نیست ، حالا این دانش رو باید با تحصیلات تخصصی به دست آورد یا تجربه کار با تیم های دیگه یا هر روش دیگه. نه اینکه به قول معروف بشینیم چرخ رو از اول اختراع کنیم و منطقمون هم این باشه یه زمانی چرخ نبوده و ما بومی سازی کردیم!
آدم عاقل باید ساده ترین و به صرفه ترین راه رو انتخاب کنه برای کسب مهارت ، نه اینکه کل زندگیش رو صرف راهی کنه که قبلا طی شده و هیچ علمی رو اضافه نکنه تازه مشخص هم نیست با این روشی که در پیش گرفته هیچ وقت به سطح قابل قبولی میرسه یا نه.
 

OMG

کاربر سایت
Sep 17, 2012
4,223
نام
امیرحسین
شما یک عامل مهم رو جا انداختی : تجربه . همین مثال هایی که خود شما زدی همین سازنده رفتند از پایه یک چیزی رو با آزمون خطای بسیار زیاد و فکر باز تمامی کارمندان به همراه آرامش خاطر سعی در تولید یک بازی دارند ولی وقتی در کشور ما آنقدر همه به فکر این هستند که فردا این گرون میشه و چندینُ چند تا عامل مشغله برای هر فرد داره ایجاد میشه, شما انتظار دارید که Studio که دارند اولین کارهای خودشون رو که با فشار زیادی که وارد میشه یک بازی خوب بدند ؟!
صنعت بازی الان ما در واقع 8-9 سال از صنعت بازی کشورای دیگه عقبه مثل انیمیشن که هنوز هم که هنوزه دلمون رو به دیرینگ دیرینگ خوش کردیم .
حالا که صنعت بازی کم کم داره رشد می کنه باید بهش کمک کنیم نه اینکه اندازه یک کوه از طرف انتظار داشته باشیم .
کسی که تجربه نداره باید اینقدر بسازه و بندازه دور (یا اگه یه چیز خوبی شد تهش منتشر کنه اونم به صورت مجانی توی اینترنت که فقط فیدبک بگیره) که یاد بگیره، قرار نیست واسه اولین بازی کسی MMO بسازه، ولی خوب قرارم نیست هر آشغالی که ساختن منتشر کنن. همین الان توی ناتی داگ هر هفته کلی ایده رو میریزن سطل آشغال(مثال زدم همراه با اغراق، ولی خوب هست این موضوع واقعا). و البته توی کشور ما Game Design کاملا نادیده گرفته میشه، بابا برین چهار تا کتاب در این مورد بخونید، مهم ترین قسمت بازی سازی همین Designـشه! یعنی واقعا باورم نمیشد طرف تصمیم گرفته تفنگ ها Rate Of Fireـشون 1 تیر در 20-30 ثانیه باشه(میر مهنا بود فکر کنم):|
 

Donger

کاربر سایت
Apr 14, 2015
1,576
یکی از عوامل اصلی نابودی صنعت گیم این مملکت همین بنیاد اه
اینو منحل کنن 50% مشکلات حله
 
آخرین ویرایش:

Kainé

Kuraudo Sutoraifu
کاربر سایت
May 29, 2009
10,102
نام
احسان
کسی که تجربه نداره باید اینقدر بسازه و بندازه دور (یا اگه یه چیز خوبی شد تهش منتشر کنه اونم به صورت مجانی توی اینترنت که فقط فیدبک بگیره) که یاد بگیره، قرار نیست واسه اولین بازی کسی MMO بسازه، ولی خوب قرارم نیست هر آشغالی که ساختن منتشر کنن. همین الان توی ناتی داگ هر هفته کلی ایده رو میریزن سطل آشغال(مثال زدم همراه با اغراق، ولی خوب هست این موضوع واقعا). و البته توی کشور ما Game Design کاملا نادیده گرفته میشه، بابا برین چهار تا کتاب در این مورد بخونید، مهم ترین قسمت بازی سازی همین Designـشه! یعنی واقعا باورم نمیشد طرف تصمیم گرفته تفنگ ها Rate Of Fireـشون 1 تیر در 20-30 ثانیه باشه(میر مهنا بود فکر کنم):|

من خودم روزی که شنیدم باورم نشد ولی از یکی از دوستان (خارج از ایرانه و توی همین زمینه ی بازیسازی دانشگاه میره) شنیدم توی ND هر کسی بسته به پستی که توش داره کار میکنه روزی یه ایده یا کار باید تحویل بده !!! :D شاید به حرف ساده باشه ولی انصافاً خیلیه !
اگه یکی اونور میشه چیزی که الان هست به خاطر امکانات و خیلی بهونه های دیگه نیست ، کمبود تجربه رو میشه با تلاش چند برابر جبران کرد ، مسئله کالیبره که متاسفانه گریبان گیر خیلی از هموطنان عزیزه ، اونم توی تمامی بخش ها !

پ.ن : OMG@ پست کلی بود و در امتداد حرفهات :D خطابم به شما نبود :D
 

Miniature Rose

A Poor Man's Rose
کاربر سایت
Jun 25, 2009
2,658
کاملا برعکس گفتی شما ، اتفاقا راضی نبودن از شرایط موجود باعث پیشرفته.
موضوع اینه که دانش ما تو صنعت بازیسازی کافی نیست ، حالا این دانش رو باید با تحصیلات تخصصی به دست آورد یا تجربه کار با تیم های دیگه یا هر روش دیگه. نه اینکه به قول معروف بشینیم چرخ رو از اول اختراع کنیم و منطقمون هم این باشه یه زمانی چرخ نبوده و ما بومی سازی کردیم!
آدم عاقل باید ساده ترین و به صرفه ترین راه رو انتخاب کنه برای کسب مهارت ، نه اینکه کل زندگیش رو صرف راهی کنه که قبلا طی شده و هیچ علمی رو اضافه نکنه تازه مشخص هم نیست با این روشی که در پیش گرفته هیچ وقت به سطح قابل قبولی میرسه یا نه.
شما از یک جهت درست میگی ولی اگر هم بخوایم زیاد فشار بیاریم از همین هم دیگه خبری نخواهد بود یا کلا بی خیال پیشرفت در این صنعت شد .
من یک مثال در این زمینه برای شما می زنم تا شاید متوجه حرف ـم بشید : شما خودتون دانش آموز بودید, به نظر شما اگر در طول سال معلم از دانش آموزانش هر 2 جلسه یک بار درس بپرسه بهتره یا اینکه با امتحان میان ترم بچه ها برای امتحان نهایی آماده خواهند بود ؟! صنعت ما هم مثل همین هست تا هی آزمایش نشند نمی تونند که ReAction مردم وضعیت اقتصادی استدیو رو ببینند. دقیقا مانند زمانی که PS1 یا سگا بود که چون تبلیغات کم بود و شبکه اچتماعی نبود سازنده ها کمتر در مورد سرانجام بازی هایی که می ساختند اطلاعات داشتند.
کسی که تجربه نداره باید اینقدر بسازه و بندازه دور (یا اگه یه چیز خوبی شد تهش منتشر کنه اونم به صورت مجانی توی اینترنت که فقط فیدبک بگیره) که یاد بگیره، قرار نیست واسه اولین بازی کسی MMO بسازه، ولی خوب قرارم نیست هر آشغالی که ساختن منتشر کنن. همین الان توی ناتی داگ هر هفته کلی ایده رو میریزن سطل آشغال(مثال زدم همراه با اغراق، ولی خوب هست این موضوع واقعا). و البته توی کشور ما Game Design کاملا نادیده گرفته میشه، بابا برین چهار تا کتاب در این مورد بخونید، مهم ترین قسمت بازی سازی همین Designـشه! یعنی واقعا باورم نمیشد طرف تصمیم گرفته تفنگ ها Rate Of Fireـشون 1 تیر در 20-30 ثانیه باشه(میر مهنا بود فکر کنم):|
منم همین رو میگم خوب, ولی اینا چون می خوان از این آشغال ـا (!) پول در بیارند انقدر دیر پیشرفت می کنند, شما خودت وقتی این حرف ها رو قبول داری بجای فاز منفی زدن باید دندون رو جگر بزاری تا شاید بعضی ـا به ایده آل مورد نظر برسند .
 

OMG

کاربر سایت
Sep 17, 2012
4,223
نام
امیرحسین
منم همین رو میگم خوب, ولی اینا چون می خوان از این آشغال ـا (!) پول در بیارند انقدر دیر پیشرفت می کنند, شما خودت وقتی این حرف ها رو قبول داری بجای فاز منفی زدن باید دندون رو جگر بزاری تا شاید بعضی ـا به ایده آل مورد نظر برسند .
نه دیگه، دندون رو جیگر بزاریم که همین اوضاع ادامه پیدا می کنه، کلا هرچیزی بخواد پیشرفت کنه باید به شدت انتقاد بشه ازش به نظر من:D
 

kimsungbabak

کاربر سایت
Apr 15, 2011
3,295
نام
بابک
من خودم روزی که شنیدم باورم نشد ولی از یکی از دوستان (خارج از ایرانه و توی همین زمینه ی بازیسازی دانشگاه میره) شنیدم توی ND هر کسی بسته به پستی که توش داره کار میکنه روزی یه ایده یا کار باید تحویل بده !!! :D شاید به حرف ساده باشه ولی انصافاً خیلیه !
اگه یکی اونور میشه چیزی که الان هست به خاطر امکانات و خیلی بهونه های دیگه نیست ، کمبود تجربه رو میشه با تلاش چند برابر جبران کرد ، مسئله کالیبره که متاسفانه گریبان گیر خیلی از هموطنان عزیزه ، اونم توی تمامی بخش ها !

پ.ن : OMG@ پست کلی بود و در امتداد حرفهات :D خطابم به شما نبود :D
استدیو هایی مثل ناتی داگ و بانجی رو واقعا نمیشه با ایرانی ها مقایسه کرد. توی آمریکا (بر فرض) 500 هزار نفر توی صنعت بازی کار میکنن که از این تعداد بهترین ها و مستعد ترین ها میرن توی این جور استدیوها. به قولی هرکی رفته اونجا کاملا غربال شده و از ***** گذشته هست. توی ایران فکر نکنم کل کسایی که توی صنعت گیم کار میکنن از 1000 نفر بیشتر باشن.
 

DieDie

کاربر سایت
Feb 28, 2010
2,772
بنیاد ملی بازی های رایانه ای!!!! :))
این آقایون خیلی علاقه دارن پروژه "ایران خودرو سازی" گیمو تو ایران استارت بزنن تا خودشون به یه نونو نوایی برسن، اتوموبیل سازی تو ایران یه صنعت حمایت شده هست ولی تبدیل شده به یه صنعتی که بعد از 50 سال هنوز نمیتونن یه ماشین درجه چهارو خودشون تولید کنن هیچ، همون آشغالای مونتاژی از رده خارج رو هم به قیمت یه ماشین روز مدل 2015 اروپایی و ژاپنی تو ایران میفروشن بهونشمونم حمایت از تولید داخلی و گرفتن تعرفه و مالیات و حق ... از ماشینهای خارجیه، الان یه کشوری مثل کره جنوبی یا هند یا حتی ترکیه با اینکه تو اتوموبیل سازی از ایران قدمت خیلی کمتری دارن از ما خیلی جلوترن، کره جنوبی که شاید 50 سال از ما جلوتر باشه، همشون هم کم و بیش به اصول اقتصاد آزاد و رقابتی معتقد بودن.

ابزارهای بازیسازی تو ایران الان هیچ فرقی با کشورهای دیگه نداره، از چندتا کمپانی درجه یک مولتی میلیون دلاری که فاکتور بگیریم بقیه استودیوها دارن با همین ابزارها کار میکنن و کارهای خیلی خیلی خوب و پر فروشی تحویل میدن، انجینهای درجه 1 مولتی پلتفرم که یا مجانی شدن یا قیمتهای قابل قبول دارن (Unity , UE3/UE4, CryEngine و ..) میمونه سافت ویرهای اصلی و جنبی گیم سازی که تو ایران همه یا کپی و کرک شده هستن ( Photoshop ,Max, Maya, Zbrush, ....) یا خودشون مجانین مثل Blender و...
، آقایون که دم از کپی رایت میزنن چهارتا از این ابزارها رو اگه کسی بخواد بخره باید 100 میلیون فقط پول سافت ویر بده....​

آرتیستهای ایرانی الان واقعا خوب کار میکنن برنامه نویس خوب هم تو ایران زیاد داریم ضمن اینکه ساپورت انجین سازها الان عالیه تقریبا هر مشکلی رو میشه از طریق مکاتبه باهاشون حل کرد، فقط مسئله الان حمایت مالیه که این آقایون "بنیاد ملی" اگه واقعا اینکاره بودن به جای ساختن پروژه های سفارشی که با وامهای آنچنانی برای خودشون از این ورو اونور جور میکنن از 4 تا پروژه خوب و آدم مستعد حمایت میکردن که بشه کارهاشون رو تو مارکتهای بین المللی ارائه کرد.

یه نگاهی به فعالیتهای بنیاد بازیهای رایانه ای بندازین همه چیز دستتون میاد، یه عده آدم با رابطه و رفاقت دور هم جمع شدن با هم دیگه حال میکنن و خودشون به خودشون جایزه و اعتبار میدن، خودشون از خودشون تعریف میکنن و جالبه کار هیچ کس رو هم قبول ندارن، معلومه تو همچین محیطی کسی پیشرفت نمیکنه.
وارد بحثهای سیاسی و گذشتن از هفت خوان رستم هم برای گرفتن مجوز انتشار رسانه ها نمیشم که اون خودش از همه اینا بدتر و درد آورتره...
 

Rezahajizadegan

کاربر سایت
Oct 1, 2005
2,578
این بخشها که باید خصوصی بشه دولتی مونده و بخشهایی که باید دولتی باشه خصوصی شده.
زیرساختهای مملکت اعم از راه ، برق ، آموزش ، آب و مخابرات باید دست دولت باشه و سودی ازش متصور نباشه و نذاره توشون خرابکاری بشه و بخشهای هنری و تکنیکی باید خصوصی باشند تا رشد بکنند.
وقتی بخش هنری مثل موسیقی ، فیلم ، انیمیشن یا بازی کامپیوتری دولتی شد و دولت پول داد همین میشه.
دولتیه ، آشناها خودش میاره یا در بهترین حالت کسی که با ایدئولوژی خوش همگام هستشو میاره ، در ضمن دولت پولو میرسونه و از جریمه ها و کوفت و زهرمارا بلخره پول میاد پس چه نیازی به خلاقیت و سازندگی هست؟ سفره پهن هستش دور هم یه لقمه میزنیم هر از چند گاهی خال قزی و عمه قزی چیزی میدیم بیرون یعنی کارم انجام دادیم.
در حالی که اگر از رو شکم سیری و مسخره بازی و ادا در آوردن نباشه میگه بریم یه بازی بسازیم خلاق جذاب که بفروشه پول دربیاریم.
دوست عزیز مشکل ما نداشتن جوان خلاق و با نشاط نیست.
مشکل ما نداشتن آموزش نیست.
مشکل کالیبر هم نیست برادر.
رفیق مشکل ما قانون هست که همه چی رو داده در ید یه نفر و اونم هر جور دوست داره بازارو انحصاری میکنه و گربه رقصونی میکنه.
دقیقا گُهی که اینا به صنعت خودرو سازی زدن دارن واسه بازی سازی در میارن.
بازی خارجی انقدر گرون میشه ، که میشه یک چیز لوکس.
انقدر لیلی به لالا داخلی میذارن که پشتشون قرص میشه و تنبل میشن.
بازار انحصاری واسه تولید کننده داخلی درست میکنن که هر آشغالی خواست بده بیرون.
بعد که انحصاری شد میگن پول مارو هم بده.
بعد جنس بی کیفت داخلی رو گرون گرون باید بخری تا جیب آقایون پر بشه و برن واسه خودشون جنس با کیفیت خارجی بخرن.
نه بابا جان اینا نه غصه فرهنگ دارند
نه غصه هنر دارند
نه غصه اشتغال زایی
نه غصه تربیتی
نه غصه حمایت از تولید داخلی
فقط و فقط دیدن تو این بخش پول هست به تکاپو افتادن واسه سهم خواهی بوی پول خورده دماغشون.
از زمان سگا آدم میشناسم برنامه نویس بوده میرفته دنبال حمایت داخلی و دولتی ، بازی سازی راه بندازه ، اَن بارش نکردن (به قول خودش) ، حالا که زحمتها کشیده شده توسط کمپانی های خارجی و سرمایه گذاریهاشون کردن و به بخشهای پیچیده صنعت رسیدن خارجی ها ، اینا میخوان یک شبه راه صد ساله بروند و لقمه آماده رو دهن بگذارند.جدا از محدودیتهای فرهنگی ، قانونی و شرعی ما حالا حالا ها عقب افتادیم تو این صنعت و متاسفانه دیگه تقریبا غیر قابل جبران هستش مگر بازیهای ایندی وگرنه دیگه نمیتونیم دنبال کمپانی های بازی سازی پرسود بریم.هم بازار اشباع شده و هم اونا تجربشون زیاد شده و سرمایه گذاری مالی و انسانی کردند و الان دارند برداشت میکنند.


- - -ویرایش - - -

بنیاد ملی بازی های رایانه ای!!!! :))
این آقایون خیلی علاقه دارن پروژه "ایران خودرو سازی" گیمو تو ایران استارت بزنن تا خودشون به یه نونو نوایی برسن، اتوموبیل سازی تو ایران یه صنعت حمایت شده هست ولی تبدیل شده به یه صنعتی که بعد از 50 سال هنوز نمیتونن یه ماشین درجه چهارو خودشون تولید کنن هیچ، همون آشغالای مونتاژی از رده خارج رو هم به قیمت یه ماشین روز مدل 2015 اروپایی و ژاپنی تو ایران میفروشن بهونشمونم حمایت از تولید داخلی و گرفتن تعرفه و مالیات و حق ... از ماشینهای خارجیه، الان یه کشوری مثل......

من داشتم پستمو تایپ میکردم شما هم تایپ کردی فرستادی خیلی هم نظریم برادر. :bighug:
 

soorena

کاربر سایت
Nov 9, 2009
2,678
نام
علی
این بنیاد ملی بازیهای رایانه ای از بدو تاسیسش کلا هیچ کار خاصی نکرده جز رده بندی سنی بازیها به سبک خودشون و ممنوع کردن چنتا بازی
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر