سود بالای تخلف در بازار بازیهای رایانه‌ای/ قوانین بازدارنده‌ نیست

Young Tiger

کاربر سایت
Apr 22, 2013
686
نام
li@
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: اگر قیمت بازی‌‌های خارجی بالا برود بازهم میزان فروش بازی‌ داخلی‌ افزایش پیدا نمی‌کند، چون قوانین بازدارنده‌ای وجود ندارد و سود تخلف بیشتر از جریمه است. به گزارش خبرنگار مهر، حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای روزگذشته مهمان خبرگزاری بود و در گفتگویی مشروح به پرسش‌های خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های بنیاد و نبود کپی‌رایت و حقوق ثابت و بیمه و دیگر مشکلات بازی‌سازان پاسخ داد.به گفته مدیر مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، لین بنیاد، درپی رقابت با بخش خصوصی نیست و برآن است تا به جای آن‌که به طور مستقیم وارد عمل شود و با ناشران قرارداد ببندد از سیاست‌های کلان در ارتباط با بازی‌های رایانه‌ای حمایت کند و با تعامل با نهادها و سازمان‌های قانون‌گذار به ضوابط و قوانینی محکم در حمایت از بازی‌سازان داخلی دست پیدا کند.بیشتر تولیدکننده‌های ما بازار را نمی‌شناسندکریمی قدوسی، نبود یک اکوسیستم درست در صنعت گیم را بزرگ‌ترین مشکل این حوزه دانست و افزود: بیشتر تولیدکننده‌های ما بازار را نمی‌شناسند. بازی‌های رایانه‌ای تولید میشود اما فروش چندانی ندارد یعنی ما به تولید یک کار فکر می‌کنیم اما زمینه‌های لازم را فراهم نمی‌اوریم تا آنچه تولید کرده‌ایم به دست مخاطب برسد. از سویی دیگر، کپی‌رایت نداریم و بازی‌های خارجی را دانلود می‌کنیم و به قیمت بسیار اندک در اختیار مخاطب می‌گذاریم و زمینه‌های رقابت سالم میان بازی‌های داخلی و خارجی را از بین می‌بریم. معلوم است وقتی قیمت یک بلزی باکیفیت خارجی با قیمت یک دی‌وی‌دی خام برابر است، کسی سراغ خرید بازی ایرانی نمی‌رود.
مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به این‌که برخی بازی‌سازان معتقدند اگر قیمت بازی‌های خارجی گران و به قیمت واقعی‌اش نزدیک شود، مردم به سمت خرید بازی‌های داخلی گرایش پیدا می‌کنند گفت:حتی اگر قیمت بازی‌های خارجی بالا رود و به ۵۰ یا ۶۰ دلار هم برسد، اتفاق خاصی نمی‌افتد و میزان فروش بازی‌های داخلی بالا نمی‌رود. فقط کل بازار با کپی پر می‌شود. آن هم وقتی قوانین گزنده و بازدارنده‌ای در ارتباط با متخلفان وجود ندارد. وقتی من تخلف می‌کنم و مشکلم با پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جریمه برطرف می‌شود، ترجیح می‌دهم خلاف کنم و سود ببرم و جریمه‌اش را بپردازم.تخصیص عوارض بازی‌های خارجی به تبلیغ تولیدات داخلیکریمی قدوسی درباره تبلیغ بازی‌های رایانه‌ای گفت: قرار است عوارض فروش بازی‌های خارجی را به تبلیغ بازی‌های داخلی اختصاص دهیم. ضمن این‌که تفاهم‌نامه‌ای را هم با وزارت آموزش و پرورش امضا کرده‌ایم تا براساس آن بازی‌های رایانه‌ای را، به‌طور آزمایشی، در مدارس استان تهران و البرز توزیع کنیم اما هنوز از جانب آموزش و پرورش تماسی گرفته نشده است. مدیر عامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای به ضرورت توجه به رده سنی مخاطبان اشاره و بیان کرد: بالای ۹۰ درصد خانواده‌ها به تناسب میان رده سنی و بازی رایانه‌ای توجه نمی‌کنند و طرز تفکرشان این است که بچه‌شان نرود کوچه و بازی نکند. بی‌خبر از این‌که هر بازی به یک گروه سنی تعلق دارد.کریمی قدوسی همچنین وجود فروشگاه‌های تخصصی را ضروری دانست و افزود: ۳۴۰۰ واحد فروش در سطح شهر تهران وجود دارد اما هیپ‌کدام به طور تخصصی رفتار نمی‌کنند چون گیم به صنعت تبدیل نشده و بازار خوبی برای ان وجود ندارد. از سوی دیگر سیستم فروش سوپرمارکتی در ارتباط با بازی‌های رایانه‌ای جواب نمی‌دهد چون بازی با فیلم و موسیقی پاپ تفاوت دارد و نیازمند رد و بدل شدن یک سرس اطلاعات تخصصی است.او تربیت و جذب نیروی متخصص را یکی دیگر از اهداف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دانست و افزود: ما برای رسیدن به این منظور، انستیتو ملی بازی‌های رایانه‌ای را در تهران راه‌اندازی کردیم. نیمی از فارغ‌التحصیلان این مرکز، جذب شرکت‌های بازی‌سازی می‌شوند اما بودجه لازم برای راه‌اندازی انستیتوهای ممشابه در شهرهای دیگر را نداریم.گفتگوی تفصیلی مهر با مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌ها رایانه‌ای، به زودی منتشر می‌شود.

سود بالای تخلف در بازار بازیهای رایانه‌ای/ قوانین بازدارنده‌ نیست | مهرنیوز
 

RONIIN

Tech Team
کاربر سایت
Sep 13, 2008
636
نام
خسرو
مرسی از خبر....
نظر من اینه که تا وقتی که اقتصاد اینمملکت بیمار هستش همه ی صنایع چه قدیمی و چه جدید نمیتونن خودشون رو با شرایط جهانی وفق بدن،به خصوص صنایع جدید مثل صنعت گیم و در رده های بعدی صنعت تولید برنامه و در رده های بعدی سینما تا حدودی کمتر...این آقا به عنوان یه متولی در این عرصه تو کشورمون نمیدونه یا نمیخواد بدونه که ریشه مشکلات از کجا هستش....به نظر من ریشه تمام این مشکلات ناشی از عدم خواست سیستم به همگام شدن با اقتصاد و فرهنگ جهانی هستش،کاری به درست یا غلت بدون فرهنگ جهانی موجود هم ندارم ولی تا وقتی که به طور عامیانه ما هم جزئی از بازار هدف شرکت های تولید بازی در این صنعت نباشیم و در واقع وجود یا عدم وجود ما فرقی براشون نداشته باشه که اون هم مقصر سیاست گذاری خارجی کشور خودمون هستش وضعیت به همین شکل هستش،یعنی قاچاق بازی ها عدم پشتیبانی رسمی و نبود ثبات در این بازار...
 

OMG

کاربر سایت
Sep 17, 2012
4,223
نام
امیرحسین
اون بازیساز ایرانی لطف کنه یه چیز خوب بسازه ما هم می خریم! والا:| اصلا بحث شروع کردن نیست ها، الان که UE4 و Unity مجانی شدن، و Blender هم مجانیه، شرایطمون از یه کشوری مثل اکراین که Metro رو ساختن حتی بهتر هم هست، دیگه باید یه چیزی بسازه در سطح جهانی باشه.
 

vivanred

کاربر سایت
Oct 26, 2008
7,163
نام
Alireza
اون بازیساز ایرانی لطف کنه یه چیز خوب بسازه ما هم می خریم! والا:| اصلا بحث شروع کردن نیست ها، الان که UE4 و Unity مجانی شدن، و Blender هم مجانیه، شرایطمون از یه کشوری مثل اکراین که Metro رو ساختن حتی بهتر هم هست، دیگه باید یه چیزی بسازه در سطح جهانی باشه.

اتفاقا شرایط خیلی بدتر از اون چیزیه که فکر میکنی .
اول از همه ما تو این کشور یک بازیساز که تحصیلات آکادمیک داشته باشه ندارم همه خود آموز هستن که مشکل 1000 چندان میکنه دوم اینجا ما بازار داخلی در نظر میگیریم در وحله اول که مشکل بزرگتر میکنه در وحله دوم مدیریت دیدگاهی به عنوان هاست که یک دیدگاه واحد وجود نداره هر کسی از هر بخشی میاد میخواد یه بخشی از بازی شما رو تغییر بده که اینجوری نمیشه عنوانی در سطح جهانی ساخت سوم نبود تجهیزات مناسب برای ساخت بازی هستش و افراد مجرب برای این کار و نبود سرمایه مناسب برای ساخت بازی در درجه های بعدی قرار میگیره .

مهم ترین بخش یه بازی طراحی کارکتر ها و... هستش که ملت میبینن وقتی ما یک نگاه ساده به بازی های ساخت ایران میندازیم اولین چیزی که به چشم میخوره چیه ؟ مشخصا مدل سازی های بی کیفیت و سطح پایین با کمترین جزئیات چه از نظر پولیگان و طراحی مدل چه از نظر ریگین و کارهای دیگه که برای طراحی یه کاراکتر با کیفیت انجام میشه .

وقتی سازنده ما هنوز به این درجه نرسیده که اولین چیزی که الان باید بیشتر روش کار بشه یه بازی با کیفیت نه در سطح دیدگاه کشوری و معنوی ما بلکه باید دیدگاه جهانی و کیفیتی و سطحی داشته باشه بازیسازی در کشور ما به هیچ جایی نمیرسه جز پول بی زبون بد بخت بریزیم تو جوب که البته هیچ وقت اون پول های که ازش صحبت میشه خرج نمیشه وگرنه یه طراح مدل ساز معروف ایرانی هم اگه برای آموزش تیم طراحی استخدام بشه و آموزش بده و بازی کمک کنه بسازه هیچ وقت خرج بازی این رقم های که اعلام میشه یه بازی خرج کردن نمیشه .
 

saeed hs

کاربر سایت
May 21, 2015
539
نام
سید سعید
بنظرم ابتدا باید رشته های تحصیلی اکادمیک تو دانشگا وجود داشته باشه تا علاقه مندا بیان و در این زمینه فعالیت کنن .. مثلا کارگردانی یا انیمیشن یا صدا گذاری و ... ووو .... خیلی چیزای دیگه باید وجود داشته باشه حتی اونا واسه نویسنده هاشون کلی احترام و .... اما تو ایران کلا نیسنده ها جایگاهی ندارن تو فیلم سازی و سینما ( البته به جر عده ای محدوذ)چه برسه به بازیسازی که سناریو بس قوی تری می خواد ...:d
 

Miniature Rose

A Poor Man's Rose
کاربر سایت
Jun 25, 2009
2,658
یک بازی به اسم ارتش فرازمینی بود که از دوبلورهای خوب ایرانی هم درِش استفاده می کردند , اگر همین بازی رو + بخش Multiplayer منتشر کنند خیلی از ایرانی ها از کانتر و COD می زنند و سمت این بازی میاند . FACT
 

Durance

کاربر سایت
Jan 19, 2014
560
یک بازی به اسم ارتش فرازمینی بود که از دوبلورهای خوب ایرانی هم درِش استفاده می کردند , اگر همین بازی رو + بخش Multiplayer منتشر کنند خیلی از ایرانی ها از کانتر و COD می زنند و سمت این بازی میاند . FACT
lol, sure
hnpw_projectorfilms-funneevid4surelol591.jpg
 

Terova

No Trolls
Gold User
Dec 1, 2007
12,997
نام
محمد امین
در زمینه گیم فرسنگها چه از لحاظ تکنولژی چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ فرهنگی با دنیا فاصله داریم و سالهای خیلی زیادی طول خواهد کشید که این رویه تغییر کنه

بازی از دید اکثر مسئولین یک تهدید هست که ذهن جوانها رو خراب میکنه! تا این دیدگاه وجود داره باید قید صنعت بازی وطنی رو بزنیم و ببینیم کی این دیدگاه عوض میشه
 

vivanred

کاربر سایت
Oct 26, 2008
7,163
نام
Alireza
خوشگله ! من حرف ـی زدم مثل بچه 2 ساله داری جواب میدی ؟ شخصیت ـی که نداری رو حداقل نگه دار .

ببخشید دوست عزیز اما حق داره درسته یکم فقط یکم سطح بازی بهتر از بقیه بازی های بی کیفت ساخت داخلی هستش اما واقعا COD و CS ملت بزارن کنار که چی بازی کنن ؟

ارتش‌های فرازمینی - ویدیوها
شما خودت تریلر بخش آنلاین بازی که سایت خود بازی گزاشته نگاه کن واقعا این حتی با CS که 10-15 سال پیش شاید هم بیشتر ساخته شده نمیتونی مقایسه کنی فقط یه نگاه به انیمیشن های بازی بکن فقط پیشنهاد میکنم برای عمق فاجعه به ثانیه 20-25 توجه کنی .
 

Young Tiger

کاربر سایت
Apr 22, 2013
686
نام
li@
حتی اگه انیمیشن بازی و دیگر عناصر بازی خوب نباشن داستان بازی خوب باشه ادم جذبه بازی میشه متاسفانه تو بازی های ایرانی اصلا هیچ کدوم از اینا رعایت نشدن. بازی ساز های ما هی بازی میدن بیرون تا از دنیای بیرون عقب نمونن به امید سود کلان
 

OMG

کاربر سایت
Sep 17, 2012
4,223
نام
امیرحسین
اتفاقا شرایط خیلی بدتر از اون چیزیه که فکر میکنی .
اول از همه ما تو این کشور یک بازیساز که تحصیلات آکادمیک داشته باشه ندارم همه خود آموز هستن که مشکل 1000 چندان میکنه دوم اینجا ما بازار داخلی در نظر میگیریم در وحله اول که مشکل بزرگتر میکنه در وحله دوم مدیریت دیدگاهی به عنوان هاست که یک دیدگاه واحد وجود نداره هر کسی از هر بخشی میاد میخواد یه بخشی از بازی شما رو تغییر بده که اینجوری نمیشه عنوانی در سطح جهانی ساخت سوم نبود تجهیزات مناسب برای ساخت بازی هستش و افراد مجرب برای این کار و نبود سرمایه مناسب برای ساخت بازی در درجه های بعدی قرار میگیره .

مهم ترین بخش یه بازی طراحی کارکتر ها و... هستش که ملت میبینن وقتی ما یک نگاه ساده به بازی های ساخت ایران میندازیم اولین چیزی که به چشم میخوره چیه ؟ مشخصا مدل سازی های بی کیفیت و سطح پایین با کمترین جزئیات چه از نظر پولیگان و طراحی مدل چه از نظر ریگین و کارهای دیگه که برای طراحی یه کاراکتر با کیفیت انجام میشه .

وقتی سازنده ما هنوز به این درجه نرسیده که اولین چیزی که الان باید بیشتر روش کار بشه یه بازی با کیفیت نه در سطح دیدگاه کشوری و معنوی ما بلکه باید دیدگاه جهانی و کیفیتی و سطحی داشته باشه بازیسازی در کشور ما به هیچ جایی نمیرسه جز پول بی زبون بد بخت بریزیم تو جوب که البته هیچ وقت اون پول های که ازش صحبت میشه خرج نمیشه وگرنه یه طراح مدل ساز معروف ایرانی هم اگه برای آموزش تیم طراحی استخدام بشه و آموزش بده و بازی کمک کنه بسازه هیچ وقت خرج بازی این رقم های که اعلام میشه یه بازی خرج کردن نمیشه .
اون تکنولوژی که 90 درصد بازی ساز ها دارن و کار خوب می کنن رو ما هم داریم، پس باید هم سطح اونا بازی بدیم، دقت کن، باید. قدیم می گفتید که آقا ما موتور خوب نداریم! بهتر از UE4 چی می خواین دیگه؟ طراحی کاراکتر Blender هست که رسما تو کل جهان واسه مدلینگ های خفن استفاده می شه. تمام مشکلاتی که گفتی مشکل بازیسازه، منم همینو میگم! الان حتی واسه انیمیشن ساختن هم با یه کینکت می تونی کارت رو راه بندازی، دیگه مثل 5-6 سال پیش نیست! خیلی از مشکلات ما بر میگرده به این تفکری که بازیسازی فقط هنر می خواد، ریاضی و ... کیلو چند؟ اتفاقا بازی ساختن رسما همش ریاضیه. کار با صفحات تاچ که باید بردار ها رو بلد باشی؛ واسه گرافیک خوب باید خودت Shader رو بنویسی که همش جبر خطی ـه و ...
آقا بازی ساختن سخته، علمشو ندارن نباید بیان تو کارش! بعضی وقت ها میرم تو بازار همینطور حرس می خورم که چرا 90 درصد اینا یه مشت پول دوست بی سوادن که این کار رو با دکون بازار اشتباه گرفتن!
 

SΛDrA-HhH

Gold User
May 5, 2011
14,740
نام
شیخ صدرا
میتونن انتظار داشتن ملت گاز و یخچال ایرانیو جای نمونه خارجی بخرن ولی در زمینه گیم لطفا از این انتظارا نداشته باشن :D
 

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,835
مشکل اصلی خود بنیاد ملی بازی های رایانه ای هستش، اینا رسالت خودشونو گم کردن اونوقت دنبال مقصر میگردن، بازم جای شکرش باقیه که ایشون نسبت به افزایش قیمت بازی های خارجی به منظور تعدیل بازار و رفتن‌مخاطب سمت بازی های داخلی واکنش متفی نشون داده و مورد قبولش نبوده و حداقال این موضوع رو فهمیده.
مشکل اصلی نبود کیفیته، من خودم از کسانی بودم که ابتدا خیلی حمایت میکردم از تولیدات داخلی، ولی به بار ، دوبار، ده بار آدم یه اثر بی کیفیت رو که ببینه دیگه رقبتی نمیکنه که مجددا طرف محصول داخلی بره.
هنوز سیاست صنعت ساخت باری توی کشور ما مشخص نیست، نه منابع تامین مالی، نه بکار گیری نیروی متخصص، نه سطح آموزشی قدرتمند برای علاقه مندا، نه.... هیچکدوم وجود نداره، از همه بدتر اینکه ایده های ساخت بازی همه حالت selection داره و باید از ممیزی ها و کانال خاص بگذره تا مورد قبول واقع بشه و وارد مرحله پیش تولید بشه، کاملا جهت گیری های سیاسی داره انتخاب ها، اون هایی هم که نداره خیلی آبکیه، همش کلید شده روی تاریخ کشور و هیچ ایده ی جدیدی مورد قبول واقع نمیشه، وجود تم های تخیلی و فانتزی هم که جزو منکرات و کفر و ارتداد محسوب میشه...
اینه که حالا حالاها جا داره که این صنعت بالغ بشه توی این‌کشور...
 
آخرین ویرایش:

bayern_vahid

کاربر سایت
Dec 9, 2009
5,712
نام
وحید
مشکل اصلی خود بنیاد ملی بازی های رایانه ای هستش، اینا رسالت خودشونو گم کردن اونوقت دنبال مقصر میگردن، بازم جای شکرش باقیه که ایشون نسبت به افزایش قیمت بازی های خارجی به منظور تعدیل بازار و رفتن‌مخاطب سمت بازی های داخلی واکنش متفی نشون داده و مورد قبولش نبوده و حداقال این موضوع رو فهمیده.
مشکل اصلی نبود کیفیته، من خودم از کسانی بودم که ابتدا خیلی حمایت میکردم از تولیدات داخلی، ولی به بار ، دوبار، ده بار آدم یه اثر بی کیفیت رو که ببینه دیگه رقبتی نمیکنه که مجددا طرف محصول داخلی بره.
هنوز سیاست صنعت ساخت باری توی کشور ما مشخص نیست، نه منابع تامین مالی، نه بکار گیری نیروی متخصص، نه سطح آموزشی قدرتمند برای علاقه مندا، نه.... هیچکدوم وجود نداره، از همه بدتر اینکه ایده های ساخت بازی همه حالت selection داره و باید از ممیزی ها و کانال خاص بگذره تا مورد قبول واقع بشه و وارد مرحله پیش تولید بشه، کاملا جهت گیری های سیاسی داره انتخاب ها، اون هایی هم که نداره خیلی آبکیه، همش کلید شده روی تاریخ کشور و هیچ ایده ی جدیدی مورد قبول واقع نمیشه، وجود تم های تخیلی و فانتزی هم که جزو منکرات و کفر و ارتداد محسوب میشه...
اینه که حالا حالاها جا داره که این صنعت بالغ بشه توی این‌کشور...
چند وقت پیش اماکن ریخته بود مغازه ی یکی از دوستان ما که بازی فروش هست
اولا که کل بازیهاش رو ریختن گونی بردن گفتن ضد اسلامه
ثانیا طرف بازی اساسینز کرید رو دیده بود بهش گقته بود خجالت نمیکشی داری ترور امام زمان رو گسترش میدی؟:-/
واقعا چه حرفی باید به اینا زد؟
من؟:-o
الطایر؟/:)
اساسین؟:-o
ترور امام زمان؟:-/

تا موقعی که اینقدر سطحی با صنعت گیم برخورد میشه هیچوقت انتظار پیشرفت رو نداشته باشین
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر