Konami به دلیل ولخرجی Kojima را اخراج کرد.

Dante Never Cry

The Awakening Dragon
کاربر سایت
Oct 5, 2008
9,334
نام
Ali
uIEGI.jpg


خب به تازگی اطلاعات جدیدی از دلایل جدایی کوجیما از Konami منتشر شده که در ادامه براتون قرارش میدم. منبع اصلی این خبر Rika Muranaka یکی از Composer های سری MGS هست که قبلا در عناوین MGS1, MGS2 و MGS3 با Kojima همکاری کرده. Rika در یک سایت فرانسوی در مورد اخراج کوجیما و دلایل اون حرف زده که در این Podcast اومدن حرفای اون رو بررسی کردن.

به گفته Rika دلیل اخراج کوجیما از Konami ولخرجی بی اندازه اون بوده. ظاهرا برخلاف عُرف همیشگی صنعت که سازنده بر اساس میزان فروش بازی درصدی دستمزد دریافت میکنه، کوجیما یک حقوق ثابت (و گرون) در کونامی داشته و موفقیت یا شکست یک پروژه تاثیری روی درآمدش ایجاد نمیکرده. یعنی اگر بازی شکست میخورد هم کوجیما همون حقوق رو میگرفت و اگر هم بازی میلیونی میفروخت باز خبری از درصد بیشتر نبود و همون حقوق قبلی بهش داده میشد.

مشکل از اینجا شروع میشه که کوجیما بخاطر داشتن حقوق ثابت براش مهم نبوده که بازی پروسه ساختش طول میکشه یا چقدر خرجش میشه و تا دقیقا به اون چیزی که مد نظرش نبوده نمیرسیده اون مورد رو قبول نمیکرده. از این رو بازی بارها و بارها تاخیر خورده (و کلی هزینه اش شده).

همچنین یه سری کارهای غیر اقتصادی دیگه هم انجام میداده، مثلا کوجیما از Composer بازی خواسته تا یه عالمه آهنگ برای بازی بنویسه و بعد از هیچکدوم خوشش نیومده و هیچ یک رو توی بازی نزاشته، در صورتی که کونامی بابت این آهنگا به Composer پول داده بوده.

متن پادکست:
Daley: دلیل اصلی این جدایی، حداقل از دید Rika، اینه که کوجیما یه حقوق ثابت داره و در آمدش از میزان فروش بازی نیست. هر اتفاقی هم که بیوفته کوجیما پول خودش رو میگیره، و اون کلی پول خرج میکرد و بازی رو عقب مینداخت، یه عالمه امکانات به بازی اضافه میکرد (چون) میخواست مطمئن بشه که MGS V بهترین و بزرگترین عنوان ممکنه، و Konami از این موضوع ناراضی بود چون تاخیر بازی تاثیری روی Kojima نمیزاشت. کوجیما بودجه بازی رو خرج چیزای مختلف میکرد، Fox Engine رو آپگرید میکرد و بعد دوباره بازی رو عقب مینداخت چون هنوز انجین آماده نبود و Konami با این موضوع مشکل داشت چون Kojima مثل ژاپنی های سنتی و قدیمی حقوق ثابت خودش رو میگرفت و توی سود حاصل از موفقیت بازی شریک نبود. با این شیوه کوجیما دستمزد بیشتری نسبت به سازنده های دیگه در صنعت گیم داشت ولی خب در (صورت موفقیت خیلی زیاد پروژه) سود حاصل از فروش بازی شریک نبود و پاداشی نمیگرفت.

Yong: پس داری میگی این دعواها برای این شروع شد که کوجیما میخواست بهترین عنوان ممکن رو بسازه؟

Daley: آره. به نظر Rika کوجیما یه سازنده فوق العاده و احتمالا بزرگترین سازنده دوران خودشه، ولی کوجیما اونجوری که Konami دوست داره اقتصادی فکر نمیکنه. به عنوان مثال، بجای اینکه کوجیما بیاد با پایین آوردن Resolution شاخ و برگ ها (در جنگل) از خرجای بازی کم کنه، اون دلش میخواد همه چیز کاملا Polish شده و خوب به نظر بیاد. Rika میگفت اونا بهش پول دادن تا 30-40 تا آهنگ برای بازی بنویسه که نهایتا هیچکدوم توی بازی استفاده نشدن و کوجیما هی ازش میخواست تا یه آهنگ دیگه بنویسه، و یکی دیگه بعد از اون، و به همین صورت، چون کوجیما فقط به چیزی راضی میشه که دوستش داشته باشه و خوب میدونه که هوادارا از چه نوع آهنگی خوششون میاد.

Daley: ریکا پیشتر مستقیما با کوجیما کار کرده و در این مورد اطلاعات خوبی داره، و به شخصه فکر میکنه موسیقی MGS V نسبت به باقی سری یکم آسیب دیده چون Konami نتونست هزینه لازم برای استخدام کردن اون رو بده. پس بجای اینکه Konami بیاد به Rika پول بده تا بره آدم های کار بلدی که میشناسه رو برای نواختن موسیقی بازی انتخاب کنه، تصمیم گرفتن تا Rika رو از معادله حذف کنند و خودشون مستقیما برن و اون افراد رو انتخاب کنند.

منبع
 
آخرین ویرایش:

Red Ѵ

Red Devil
کاربر سایت
Jul 9, 2014
7,267
نام
وحید
برادر من نا مناسب بودن آهنگ یا همون هزاران دلایل دیگه واسه کونامی پول میشه؟ یه خورده آدم از نظر اقتصادی به این موضوع فکر کنه کونامی اونقدر هم بی جا رفتار نکرده! اونا ناشرن! شما از چشم بازیباز داری به قضیه نگاه میکنی!
کیسه خلیفه پول همون 40 تا آهنگ بود که دود شد رفت هوا! کوجیما هم زمانی واسه کونامی خوبه که با کمترین هزینه بهترین بازی رو بده. وگرنه اینکه تمام امکانات عالم و آدم دستت باشه یه خورده واسه شرکت کونامی که شاید به اندازه ی شرکت های تاپ این صنعت درآمد نداره سخت هست.

کارگردان و رئیس پروژه باید بفکر اقتصادی بودن قضیه باشه یا اینکه اون چیزی رو که میسازه در نهایت کیفیت و کلاس باشه؟ کوجیما وظیفه اش ساختن بهترین بازی ممکن هست و دوست داره بهترین آهنگ هایی که خودش بعنوان کارگردان مناسب بازی میدونه رو انتخاب کنه! حالا آهنگساز بازی نتونسته از نظر کیفیت نظر کوجیما رو جلب کنه و آهنگ های بازی رو کوجیما در حد کلیت بازی ندونسته!

کونامی سه برابر خرج بازی رو زمان فروش بدست میاره، مگه کوجیما یا سری بازی MG و MGS بازی های کم فروشی هستند؟

اگه کوجیما میخواست اقتصادی فکر کنه سالی یدونه بازی مثل AC و COD میداد بهتون حالش رو میبردید ولی اون وقت دیگه کوجیما بدرد چی میخورد؟
 

Esmralda

کاربر سایت
Jul 11, 2015
123
نام
شانت
به نظرم شمایی که دارید بدون فکر طرفداری می کنید . این ۴۰ تا اهنگ بر فرض همش چرند ایا نباید بابتش پولی پرداخت بشه ؟ این پول از جیب کونامی نمیره؟
کاملا مشخصه چون کوجیما هیچ نفع و ضرری از شکست یا موفقیت بازی نمیبره به قولی از روی شکم سیری کار می کرد و اصلا به فکر جیب کونامی نبود و به نوعی به اسم خودش فکر میکرد .

برادر من نا مناسب بودن آهنگ یا همون هزاران دلایل دیگه واسه کونامی پول میشه؟ یه خورده آدم از نظر اقتصادی به این موضوع فکر کنه کونامی اونقدر هم بی جا رفتار نکرده! اونا ناشرن! شما از چشم بازیباز داری به قضیه نگاه میکنی!
کیسه خلیفه پول همون 40 تا آهنگ بود که دود شد رفت هوا! کوجیما هم زمانی واسه کونامی خوبه که با کمترین هزینه بهترین بازی رو بده. وگرنه اینکه تمام امکانات عالم و آدم دستت باشه یه خورده واسه شرکت کونامی که شاید به اندازه ی شرکت های تاپ این صنعت درآمد نداره سخت هست.

شمایی که انقدر به فکر موقعیت اقتصادی کونامی هستین واقعا فکر می کنین بعد از MGSV با سیاست هایی که پیش گرفته هنوز میتونه روی مخاطبین اصلی خودش حساب بکنه ؟ یه سمت سود اقتصادی هم اینه که مخطابینت رو راضی نگه داری. فکر می کنین وقتی EA بدترین کمپانی سال شد تاثیر نزاشت روش ؟ چرا یوبیسافت همش میگه درس گرفتیم سیاستمون عوض میشه ؟ اینکه فقط بری سمت پول فقط تا یه مدت جواب میده. اگر استاندارد یه سری بالا باشه مخاطبینش هم یه عنوان سطح بالا میخوان وگرنه دیگه نمیخرن.

دقیقا به اسم خودش و سری فکر می کرده چون همون بوده که بازی رو می فروخته. الان بلیزارد هر پروژه ای رو شروع کنه می تونه مطمئن باشه طرفداراش ساپورتش می کنن، فقط کافیه اسم بلیزارد بیاد وسط. اسم خیلی مهمه.

CD Project Red میتونست DRM بزاره یا واسه DLC هایی که الان دارن عرضه میشن پول بگیره یا آهنگای بازی رو روی سی دی مجانی نده. هیچکس هم هیچی نمی گفت. اینکار رو کرده چون به مخاطباش احترام میزاره و همین باعث میشه طرفدار پیدا بکنه.

اگه کوجیما میخواست اقتصادی فکر کنه سالی یدونه بازی مثل AC و COD میداد بهتون حالش رو میبردید ولی اون وقت دیگه کوجیما بدرد چی میخورد؟

من دارم به این نتیجه می رسم که مشکلی ندارن با این قضیه.
 

EIGRP

کاربر سایت
Sep 8, 2011
140
نام
محمد علی
کونامی دلیل خیلی مسخره ای رو برای اخراج استاد گفته . بازیسازی رو که همه عاشقشن و تا الان هرچی ساخته چیزی جز شاهکار نبوده رو به خاطر ولخرجی بیرون کردن کار عقلانی نیست . مشکل از جای دیگه آب میخوره .
من فکر میکنم چون بازی مولتی شده و حتی روی PC داره میاد ، استاد ناراحته . تا الان نسخه های بزرگ و شاهکار استاد تنها و منحصرا روی یه پلتفرم اومدن ( البته در زمان انتشار).
 

Safety & Peace

ارباب مطلق سوزوران
کاربر سایت
Sep 4, 2011
13,185
نام
تونی آلمِیدا
نمیخوام از کونامی دفاع کنم و حالم ازش به هم میخوره (به خاطر کاری که با تیم سایلنت کرد)، ولی قبل از اینکه فحش بدین بهش، بهتره یه کم فکر کنیم. شاید نمیتونسته این همه هزینه رو متقبل بشه. حالا میخواد کوجیما باشه یا یه نفر دیگه. کونامی یه پروژه که نداره. چندین پروژه داره که هر کدوم بودجه خیلی بزرگی رو میطلبن و نمیتونه بودجه یه پروژه رو خیلی زیاد کنه و از بودجه و کیفیت پروژه های دیگه-ش بزنه. کاری به کیفیت بالای بازی های کوجیما ندارم و میدونم که این هزینه ها رو به خاطر ساخت یه بازی با کیفیت فوق العاده برای راضی کردن طرفداراش ساخته (و همین تفاوتش رو با بقیه کارگردان ها میرسونه) اما کونامی نمیتونسته از پس این هزینه ها بر بیاد چرا که توی بخش های دیگه ممکن هست ضرر کنه.

اینکه الان بازی رو میسازه و بعدا سود دهی میده درسته، ولی توی بازه زمانی که پروژه استارت خورده و زمانی که تموم میشه چی؟ اون جا هم قراره سود کنه؟ به خاطرش باید بقیه پروژه ها رو کنسل کنه؟ از کجا معلوم که بعدا به خاطر همین خرج های اضافی، همین کونامی ورشکست نشد و کوجیما پروداکشنز هم سر به نیست نشد؟ این یه تجارته. بعضی مواقع باید به جای چندین پروژه، یکی رو قربانی کرد تا بقیه بتونن زنده بمونن و سود دهی داشته باشن. کونامی هم قبلا گفته که توی بخش های دیگه سود دهی بیشتری نسبت به بخش بازی ها داره. هزینه های این نسل هم به شدت بالاست و هر کی مدیریت درست نداشته باشه، باید غزل خداحافظی رو بخونه.

پ.ن: از همه مهمتر، تلاش این دوستمون در هر تاپیک و حتی در شاهنامه و رستم و سهراب برای نشون دادن وجه شیطانی کپکام جهان خوار آدم خوار ستودنیه و اگه دست من بود، مدال افتخار بهش میدادم:x
 

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
16,959
نام
آریا
اگه با یه بازیساز معمولی طرف بودیم، کار Konami درست بود. به هر حال نباید زیر بار هر چیزی برن و حق دارن تصمیماتی که از دیدشون منطقی هست رو بگیرن. ولی کوجیما کسی هست که راحت جزو معروف ترین بازیسازها قرار میگیره و هر نسخه MGSـش هم کلی میفروشه و حتی همون Ground Zeroes که امتیازهاش نسبت به سری MGS داغون بود هم فروش خیلی خوبی داشت. :D دیگه بگذریم از اینکه انجین فعلی Konami هم زیر دست تیم کوجیما درست شد و الآن توی PES هم به کار میره.
بعضی جاها بد نیست آدم کوتاه بیاد و اینجا هم به نظرم Konami به نفعش بود که با کوجیما راه بیاد. همون هزینه هایی که برای کوجیما و تأخیرها و ... میدادن، بعداً از فروش MGSها جبران میشده. ولی الآن دیگه بعید میدونم نسخه های بعدی MGS در حد قبل بفروشه. یعنی هر چقدر هم کیفیتشون خوب باشه، وقتی کوجیما کارگردان بازی نیست دیگه ملت اون شور و هیجان رو براش ندارن و حتی با شناختی که از منتقدها دارم، این قضیه به صورت ناخودآگاه روی امتیازهای نسخه های بعدی هم تأثیر میذاره که در نتیجه به میزان فروش اون ها هم ارتباط پیدا میکنه. :D
 

LORD SKY

کاربر سایت
May 6, 2014
450
نام
حسین
خب به طبع در وهله اول، این رفتار کونامی طبیعی بوده. کیه که به فکر سود دهی نباشه؟
اما خب باید یکم منطق داشته باشه. وقتی می دونه که چندین برابر سرمایه ساخت بازی، سود می کنه، دیگه این کارا برای چیه؟
بعدشم. کوجیما هم کار بجایی کرده. می خواسته آخرین ساخته خودش رو توی این سری شاهکار نشون بده و اینجور حساسیت هایی طبیعیه

در خصوص اون 40 تا آهنگ؛ خب این نشون میده که کوجیما خیلی ریز بینه اما من از این کنجکاوم که چرا از همون ابتدا اون چیزی که مورد علاقه اش برای این بازی بود رو به آهنگ ساز نگفت که این طوری نه سیخ بسوزه نه کباب!:|
در کل نباید اسمش رو گذاشت ولخرجی. ولخرجی یعنی الکی هزینه کنی. باید به این گفت وجدان کاری:d
 

Soheil

Set Free The Devil Inside
کاربر سایت
Sep 5, 2006
4,643
نام
سهيل
اگه با یه بازیساز معمولی طرف بودیم، کار Konami درست بود. به هر حال نباید زیر بار هر چیزی برن و حق دارن تصمیماتی که از دیدشون منطقی هست رو بگیرن. ولی کوجیما کسی هست که راحت جزو معروف ترین بازیسازها قرار میگیره و هر نسخه MGSـش هم کلی میفروشه و حتی همون Ground Zeroes که امتیازهاش نسبت به سری MGS داغون بود هم فروش خیلی خوبی داشت. :D دیگه بگذریم از اینکه انجین فعلی Konami هم زیر دست تیم کوجیما درست شد و الآن توی PES هم به کار میره.
بعضی جاها بد نیست آدم کوتاه بیاد و اینجا هم به نظرم Konami به نفعش بود که با کوجیما راه بیاد. همون هزینه هایی که برای کوجیما و تأخیرها و ... میدادن، بعداً از فروش MGSها جبران میشده. ولی الآن دیگه بعید میدونم نسخه های بعدی MGS در حد قبل بفروشه. یعنی هر چقدر هم کیفیتشون خوب باشه، وقتی کوجیما کارگردان بازی نیست دیگه ملت اون شور و هیجان رو براش ندارن و حتی با شناختی که از منتقدها دارم، این قضیه به صورت ناخودآگاه روی امتیازهای نسخه های بعدی هم تأثیر میذاره که در نتیجه به میزان فروش اون ها هم ارتباط پیدا میکنه. :D

این کوتاه اومدن کونامی زمانی میتونه درست باشه که ما دقیق از خرج و درامد بازی های کوجیما خبر داشته باشیم.درسته سری MGS فروش نسبتا خوبی داشتن ولی باید قبول کنیم که فروش وحشتناکی هم نداشتن که بگیم باید کونامی از هزینه های اضافی کوجیما چشم پوشی میکرد .یعنی مثلا GTA نیست که بگیم قراره 40 میلیون فروش کنه و تمام هزینه هاش رو جبران کنه.

کونامی یک شرکت تجاری چند میلیارد دلاری هستش که توی چندین و چند زمینه داره فعالیت میکنه و قطعا آگاهی خوبی از مبحث بیزینس داره و مطمئنا در مورد Kojima و بازیهاش ، مخارج و درامدش کلی فکر و برنامه ریزی شده و بعدا این تصمیم گرفته شده.یعنی فکر نکنم شب خوابیده باشن و صبح تصمیم بر بسته شدن استدیو و اخراج کوجیما افتاده باشن.

من طرفدار هیچکدوم از این دو طرف نیستم و قطعا ضربه ای که این حرکت به من به عنوان گیمر میزنه بیشتره تا سودش اما واقعیت بعضا با علایق ما سازگار نیست.اتفاقا همین چند روز قبل بحث پرخرج بودن کوجیما رو با دوستم داشتم انجام میدادم و الان که این تاپیک رو دیدم برام جالب اومد که فکرمون تقریبا درست بوده.باید قبول کرد که کوجیما بی رویه خرج میکنه.همش هم آهنگ یا یک سری مسائل ضروری نیست.اصلا فقط به نحوه ی معرفی MGSV دقت اگه بشه همون خرج های بی رویه به نوعی مشخص میشه.از باز کردن و ثبت یک سری سایت و معما درست کردن و دمو و .....

جالب اینکه کوجیما یک مورد بسیار مشابه به خودش داشته و اون هم سوزوکی بزرگه. دقیقا همین روال کوجیما رو هم سوزوکی توی سگا داشت و بدون محدودیت پول هزینه بای هاش میکرد.چند و چند فرنچایز رو در مدتی که توی سگا فعالیت میکرد خلق کرد که میلیون ها نسخه فروش داشتن (یعنی حتی از کوجیما هم به لحاظ مالی تاثیر گذارتر بود) اما نهایتا سگا تا مدتی بعد از اینکه کنسول ساز بود تونست هزینه های سوزوکی رو تامین بکنه و بعد از اون تصمیم به جداییش گرفتن.

هزینه های از این قبیل به نظرم فقط برای کنسول ساز ها شاید به صرفه باشه و برای ناشر های Third Party یکم تامینش سخته.

امثال کوجیما و سوزوکی به خاطر وسواسشون توی خلق آثار مثل گنج میمونن توی این صنعت، اما این گنج‌های با ارزش هم برای ناشر‌ها فقط جنبه ی تجاری دارن و تا زمانی میتونن کارشون رو ادامه بدن که صرفه‌ی اقتصادی داشته باشن.:)

البته همه ی اینهایی که گفتم جنبه ی تجاری بحثه و من به شخصه دوست نداشتم و ندارم که Kojima Production از هم بپاشه
 

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
16,959
نام
آریا
این کوتاه اومدن کونامی زمانی میتونه درست باشه که ما دقیق از خرج و درامد بازی های کوجیما خبر داشته باشیم.درسته سری MGS فروش نسبتا خوبی داشتن ولی باید قبول کنیم که فروش وحشتناکی هم نداشتن که بگیم باید کونامی از هزینه های اضافی کوجیما چشم پوشی میکرد .یعنی مثلا GTA نیست که بگیم قراره 40 میلیون فروش کنه و تمام هزینه هاش رو جبران کنه.

کونامی یک شرکت تجاری چند میلیارد دلاری هستش که توی چندین و چند زمینه داره فعالیت میکنه و قطعا آگاهی خوبی از مبحث بیزینس داره و مطمئنا در مورد Kojima و بازیهاش ، مخارج و درامدش کلی فکر و برنامه ریزی شده و بعدا این تصمیم گرفته شده.یعنی فکر نکنم شب خوابیده باشن و صبح تصمیم بر بسته شدن استدیو و اخراج کوجیما افتاده باشن.

من طرفدار هیچکدوم از این دو طرف نیستم و قطعا ضربه ای که این حرکت به من به عنوان گیمر میزنه بیشتره تا سودش اما واقعیت بعضا با علایق ما سازگار نیست.اتفاقا همین چند روز قبل بحث پرخرج بودن کوجیما رو با دوستم داشتم انجام میدادم و الان که این تاپیک رو دیدم برام جالب اومد که فکرمون تقریبا درست بوده.باید قبول کرد که کوجیما بی رویه خرج میکنه.همش هم آهنگ یا یک سری مسائل ضروری نیست.اصلا فقط به نحوه ی معرفی MGSV دقت اگه بشه همون خرج های بی رویه به نوعی مشخص میشه.از باز کردن و ثبت یک سری سایت و معما درست کردن و دمو و .....

جالب اینکه کوجیما یک مورد بسیار مشابه به خودش داشته و اون هم سوزوکی بزرگه. دقیقا همین روال کوجیما رو هم سوزوکی توی سگا داشت و بدون محدودیت پول هزینه بای هاش میکرد.چند و چند فرنچایز رو در مدتی که توی سگا فعالیت میکرد خلق کرد که میلیون ها نسخه فروش داشتن (یعنی حتی از کوجیما هم به لحاظ مالی تاثیر گذارتر بود) اما نهایتا سگا تا مدتی بعد از اینکه کنسول ساز بود تونست هزینه های سوزوکی رو تامین بکنه و بعد از اون تصمیم به جداییش گرفتن.

هزینه های از این قبیل به نظرم فقط برای کنسول ساز ها شاید به صرفه باشه و برای ناشر های Third Party یکم تامینش سخته.

امثال کوجیما و سوزوکی به خاطر وسواسشون توی خلق آثار مثل گنج میمونن توی این صنعت، اما این گنج‌های با ارزش هم برای ناشر‌ها فقط جنبه ی تجاری دارن و تا زمانی میتونن کارشون رو ادامه بدن که صرفه‌ی اقتصادی داشته باشن.:)

البته همه ی اینهایی که گفتم جنبه ی تجاری بحثه و من به شخصه دوست نداشتم و ندارم که Kojima Production از هم بپاشه
حرفت درسته، ولی به نظرم خود Konami هم توی این قضیه مقصر هست. یه کمپانی بزرگ مثل Konami نباید همه تخم مرغ هاش رو توی دو تا سبد MGS و PES بچینه که اگه مثلاً مخارج MGS بالا رفت، این همه درگیری پیش بیاد و کار به جدایی مهم ترین عضو کمپانی برسه. باید در حدی برنامه ریزی داشته باشن که بتونن پروژه های مختلف رو شروع کنن و توی بازه های زمانی مشخص منتشر کنن که مخارج بازی ای مثل MGS هم از این راه بدست بیاد. کاری که خیلی از کمپانی ها میکنن و کلی بازی در کنار هم میسازن و منتشر میکنن که بعضی ها خرج خیلی بالاتری نسبت به بقیه دارن، ولی هزینه ـشون از سود اون یکی پروژه ها بدست میاد. ولی الآن Konami رسماً تبدیل شده به MGS + PES. حدود 2 سال از شروع نسل جدید میگذره، ولی به جز این دو تا دیگه هیچی از Konami ندیدیم و قشنگ یه جوری هست که انگار بروبچ نشستن و بدون هیچ استرس و نگرانی ای فقط منتظرن نسخه های جدید این دو تا ساخته بشه و با سودش حال کنن! :D از اون طرف یه استودیوی ژاپنی دیگه مثل Capcom رو داریم که این نسل Dead Rising 3 ساخته، RE: Revelations 2 داشته، Strider همین طور، Monster Hunterهای رنگارنگ هم که دارن، در آینده Street Fighter V هم میاد (و Deep Down، اگه زنده باشه :D)، بازی Dragon's Dogma Online تو راه هست و حتی در زمینه ریمسترها هم عالی کار کرده. الآن اگه آقای X از Capcom بیرون بره، شاید مشکل خیلی خاصی برای کمپانی پیش نیاد و اگه یه پروژه داغون باشه، با یه چیز دیگه جبرانش میکنن. ولی Konami به کوجیما وابسته هست و تنها بازی های درست حسابی سال های اخیرش مستقیم و غیرمستقیم یه ربطی به کوجیما داشتن. حالا یا کارگردانشون بوده (MGS) یا انجین بازی زیر دست تیم کوجیما ساخته شده (PES) یا به نوعی توی ساخت بازی دخالت داشته (Lords of Shadow) به اضافه Silent Hill که نسخه جدیدش دست کوجیما بوده. برای همینه که میگم یه بازیساز معمولی نیست که بگیم از Konami خارج شد و حالا به جاش یکی دیگه میاد. :D
البته همه اینا در صورتی هست که دیگه شرایط در حدی نباشه که کمپانی در معرض ترکیدن باشه و واقعاً پول نگه داشتن کوجیما رو نداشته باشن. که این رو هم با توجه به فعالیت های Konami در بقیه زمینه ها و پولی که از راه های دیگه بدست میاره بعید میدونم.
 

kaizershauze

AMOR CTPACTb 信念 RÊVES
کاربر سایت
Jul 6, 2012
14,730
نام
امین رضا
به خاطرش باید بقیه پروژه ها رو کنسل کنه؟ از کجا معلوم که بعدا به خاطر همین خرج های اضافی، همین کونامی ورشکست نشد و کوجیما پروداکشنز هم سر به نیست نشد؟
کدوم پروژه کنسل بشه !؟ اصلا مگه کونامی پروژه ای داره !؟ کونامی از 2008 که MGS 4 اومد تا امروز که حدود یک ماه دیگه MGS V میاد ، کونامی چه غلطی کرده و چه پروژه ای داشته !؟

یه MGR : R داشته که وابسته به کوجیما بوده ، یه کسلوانیا داشته که از اسم کوجیما و KP برای بولد کردنش استفاده کرده ، یه PES داره که روز به روز بیشتر داره میره تو دیوار همون هم الآن با همون FOX Engineـیی ساخته میشه که انگار خاری بوده تو چشم خود کونامی :D و 2-3 سایلنت هیل داشته که فکر کنم من اسمشون رو نیارم تو هم بشون فکر نکنی بهتر باشه ! جالبه که همین سایلنت هیلش هم قرار بود کوجیما بیاد یه دستی به سر و روش بکشه :( غیر از اینا که پروژه ی بزرگ و درست درمونی اصلا نداشته که ، داشته !؟ خب الآن واقعا کوجیما کسیه که بخاطر بازیش ممکنه پروژه ای از کونامی کنسل بشه !؟ /:)

فکر میکنم کونامی وضعش خیلی بهتر از این حرفاس که هزینه ی ساخت بازی کوجیما جای اینکه بشه فرضا 60 میلیون ، 100 میلیون بشه ورشکست بشن :D

پ.ن:خوب شد گفتم MGR : R یادم اومد ، اون روزی که کوجیما اومد دید MGS:R کیفیت خوبی نداره و زد کنسلش کرد ، مسئولین کونامی میزدن یه دستش رو قطع میکردن الآن کار به اینجا نمیکشید :D

پ.ن2: حال آدم به هم میخوره تو تاپیک کوجیما و کونامی هرکی به فکر تو بوق و کرنا کردن بازی ساز مورد علاقه خودشه :-&
 

DieDie

کاربر سایت
Feb 28, 2010
2,772
مشکل کونامی مشکل اکثر استودیوهای بازی سازی ژاپنی هست توی ده سال اخیر ژاپن از رتبه اول تو صنعت گیم به رتبه دوم یا حتی سوم نزول کرده (بعد از آمریکا و فرانسه)، استودیوها یا حاشیه سود پایینی دارن یا اینکه دارن ضرر میدن برای همین وقتش رسیده که مثل اتوموبیل سازی صنایع بازی سازی تو ژاپن شیوه های مدیریتی پر بازده رو اتخاذ کنن وگرنه کل صنعت گیم ژاپن تو مدت کوتاهی نابود میشه.
جدا شدن راه کونامی از کوجیما چیزی از کارنامه درخشان آقای کوجیما کم نمیکنه ولی به نظر من کوجیما میتونست با تغییر دادن نوع قراردادش همکاری با کونامی رو ادامه بده (اگر ماجرا واقعا همین باشه).
 

Safety & Peace

ارباب مطلق سوزوران
کاربر سایت
Sep 4, 2011
13,185
نام
تونی آلمِیدا
امین رضا اگه پستمو درست میخوندی گفته بودم کونامی فقط توی بخش بازی سرمایه گذاری نمیکنه:biggrin1: پروژه های دیگه توی بخش های دیگه داره که تا صد سال ما نه میفهمیم و نه دوست داریم بدونیم چی هستن:biggrin1:

پ.ن: Silent Hills:p:biggrin1:
 

Boss

ناظم انجمن
Jul 7, 2006
3,646
از دوستانی که فکر می کنن که کونامی در حال وَرشکست شدن ِ یا کم سود می کرده یا ضرر می کرده خواهش می کنم دونه به دونه نسخه های MGS رو فروشش رو در بیارن، ضرب و تقسیم های لازم رو انجام بدن ( با در نظر گرفتن یه رقم بالا برای خرج بازی ) ببینم چقدری سود یا ضرر کرده Konami!

به نظرم کونامی بیشتر دوست داره یه بار واسه بازی آهنگ ساخته بشه،تاخیز نیافته، برگای درخت ها شبیه سوپر ماریو باشه و هزاران جزئیات دیگه کم بشه که سود شرکت بیشتر بشه! مشکل در همین بیشتر است! وقتی IP هایی مثل COD و خیلی دیگه که سالانه عرضه میشن! اما مگه ND یه شرکت بازی سازی بزرگ نیست؟ مگه همین چند وقت پیش سونی نگفته بود مشکل UN4 با پول حل نمیشه؟ این یعنی چی؟ یعنی SONY حاضر ِ پول بریزه به پای این کمپانی، اینجاست که فرق کمپانی که واسه گیمرهای الخصوص هاردکورها دل می سوزونه با پول دوستان مشخص میشه.
 

pouryaps3

کاربر سایت
Aug 29, 2009
576
نام
پوریا
این‌ها زیاد نگران کوجیما نیستن چون چند وقتیه که تمرکزشون رو گذاشتن روی بازی‌های موبایل. بحث این نیست که بازی براشون سود داشته یا نه، این‌ها انتظاراتشون بالاتر بوده و می‌خوان بیشتر از همیشه سود داشته باشن. از نظر این‌ها پول دادن برای ساخت ترک و استفاده نکردن از اون می‌شه هدر دادن بودجه. شاید از نظر کوجیما این اسمش کمال‌گرایی باشه ولی کونامی یه نفر نیست که دلش به حال گیمرها بسوزه. هیئت مدیره دارن با کلی آدم که نگران پول درآوردن هستن (به هر طریقی‌) تا آینده‌ی «MGS». وگرنه این سری همیشه موفق بوده. این کمپانی سیاست‌هاش رو تغییر داده، برای همین زیاد نگران کوجیما نیستن. «PES» برای این که هر سال منتشر می‌شه و فروشش رو می‌کنه نگه داشتن. اگه یه روز این سری افت کرد یا احساس کنن سوددهی قابل‌قبولی نداره در اولین فرصت استودیو رو می‌بندن و همه رو اخراج می‌کنن.
 

Kourosh

مدیر انجمن
Sep 25, 2005
4,514
نام
کورش
من همین اول قبل از اینکه بعضی از طرفداران جبهه گیری کنن بگم که هرقدر کوجیما وسواس بیشتری بخرج بده به نفع من گیمره و کاملا هم راضی هستم از این قضیه.
هیچ دفاعی هم از کار چیپ کونامی در مورد حذف اسم کوجیما از کاور بازی نمیکنم. کار از این چیپ تر و زشت تر نمیتونستن با خالق یکی از مهمترین سری های گیم بکنن و ضمنا قضیه به اینجا هم ختم نمیشه و خیلی کارهای زشت و ناجور کونامی برای خیلی ها هنوز ناشناخته مونده مثلا در e3 امسال انگری جو وقتی میخواست با مسئولین کونامی مصاحبه کنه قبلش بردنش یه گوشه و توجیهش کردن که هیچ سوالی در مورد کوجیما نباید بپرسه( با دوربین دوم فیلمبرداری شده). وقتی هم قبول کرد و شروع به پرسیدن سوالات معمولی کرد وسط یکی از سوالها ( بدون اینکه بخواد سوالی در مورد کوجیما بپرسه) فقط اسم کوجیما رو اورد و مسئولین کونامی بلافاصله مصاحبه رو قطع کردن و گیر دادن که چرا اسمش رو اورده. یعنی تا این حد کارهای چیپ و مزخرفی انجام دادن و میدن مسئولین کونامی

اما

عزیزانی که یکطرف دارن از کوجیما حمایت میکنن اونهم بخاطر ولخرجی و اوردن دلایلی مثل اینکه MGS چند برابر هزینه فروش میکنه تابحال یکبار از خودشون پرسیدن شرکت به این بزرگی چند تا مدیر حساب دان و چند حسابدار نداره بشینن همین محاسبه رو خودشون انجام بدن و اینده شرکتشون رو خراب نکنن؟ اصولا کیه که از سود بالای 200 درصدی فرار کنه ( چون به گفته دوستان حداقل 3 برابر هزینه میفروشه). کاملا مشخصه که در دنیای گیم اگه نگیم حداقل در شرکت کونامی از این خبرها نیست. یه مثال ساده اش باکس افیس فیلمهای هالیوودیه که میبینی 50 میلیون خرج فیلم شده 100 میلیون فروخته و شرکت هنوز در ضرره. اولا پول فروش گیم و فیلم و کتاب و محصولات مشابه کلش به جیب ناشر یا سازنده نمیره ثانیا یک سری هزینه های جانبی و زمانی وجود دارن که در محاسبات طرفداران به چشم نمیاد ولی در محاسبات سهامداران و مدیران شدیدا توی چشمه.
برگردیم به همین مثالی که در متن خبر هست. ظاهرا کوجیما 40 تا اهنگ رو نپسندیده و ریجک کرده. پیش خودتون حساب کنید این 40 تا اهنگ رو مثل ما از سایت های mp3 مفتکی دانلود نکردن. براشون پول دادن اونهم نه پول خرید اهنگ معادل چند دلار. پول امتیاز استفاده از اهنگ که نه چند دلار و چند صد دلار بلکه شاید ده ها هزار دلار و یا حتی شاید بالای صد هزار دلار چون اهنگ ساز, اهنگ رو البوم نکرده که بفروشه یا کنسرت بده قراره با هزینه این اهنگ ها چند سال خرج زندگیش رو تامین کنه و مشخصه هزینه و قیمت زیادی داره. این تازه فقط قسمت اهنگهای بازیه. ولخرجی در قسمتهای دیگه رو هنوز نمیدونیم.
حالا با واقع بینی خودتون رو بذارین جای مدیران. مسلمه هر پروژه ای ممکنه از حد بودجه تعیین شده چند بار عبور کنه و این طبیعیه. ولی ببینید اگر شما بودید میتونستید به هر قیمتی ولخرجی رو قبول کنید چون طرف اسمش کوجیماست. حتی نوع قرار داد کوجیما هم جای تامل داره و اصلا اشتباه از مسئولین کونامی بوده که از اول زیر بار همچین قراردادی رفتن.

باز هم میگم رفتارهای مسئولین کونامی قابل دفاع نیست ولی یکطرفه هم به قاضی نریم. مسئولین و سهامداران شرکت به اون بزرگی دیوانه نیستن که از سود چشم پوشی کنند.
البته همه نوشته بالا بر اساس این فرضه که مشکلات اینها فقط بخاطر ولخرجی کوجیما بوده نه مسائل دیگه.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر