Konami به دلیل ولخرجی Kojima را اخراج کرد.

Dante Never Cry

The Awakening Dragon
کاربر سایت
Oct 5, 2008
9,334
نام
Ali
uIEGI.jpg


خب به تازگی اطلاعات جدیدی از دلایل جدایی کوجیما از Konami منتشر شده که در ادامه براتون قرارش میدم. منبع اصلی این خبر Rika Muranaka یکی از Composer های سری MGS هست که قبلا در عناوین MGS1, MGS2 و MGS3 با Kojima همکاری کرده. Rika در یک سایت فرانسوی در مورد اخراج کوجیما و دلایل اون حرف زده که در این Podcast اومدن حرفای اون رو بررسی کردن.

به گفته Rika دلیل اخراج کوجیما از Konami ولخرجی بی اندازه اون بوده. ظاهرا برخلاف عُرف همیشگی صنعت که سازنده بر اساس میزان فروش بازی درصدی دستمزد دریافت میکنه، کوجیما یک حقوق ثابت (و گرون) در کونامی داشته و موفقیت یا شکست یک پروژه تاثیری روی درآمدش ایجاد نمیکرده. یعنی اگر بازی شکست میخورد هم کوجیما همون حقوق رو میگرفت و اگر هم بازی میلیونی میفروخت باز خبری از درصد بیشتر نبود و همون حقوق قبلی بهش داده میشد.

مشکل از اینجا شروع میشه که کوجیما بخاطر داشتن حقوق ثابت براش مهم نبوده که بازی پروسه ساختش طول میکشه یا چقدر خرجش میشه و تا دقیقا به اون چیزی که مد نظرش نبوده نمیرسیده اون مورد رو قبول نمیکرده. از این رو بازی بارها و بارها تاخیر خورده (و کلی هزینه اش شده).

همچنین یه سری کارهای غیر اقتصادی دیگه هم انجام میداده، مثلا کوجیما از Composer بازی خواسته تا یه عالمه آهنگ برای بازی بنویسه و بعد از هیچکدوم خوشش نیومده و هیچ یک رو توی بازی نزاشته، در صورتی که کونامی بابت این آهنگا به Composer پول داده بوده.

متن پادکست:
Daley: دلیل اصلی این جدایی، حداقل از دید Rika، اینه که کوجیما یه حقوق ثابت داره و در آمدش از میزان فروش بازی نیست. هر اتفاقی هم که بیوفته کوجیما پول خودش رو میگیره، و اون کلی پول خرج میکرد و بازی رو عقب مینداخت، یه عالمه امکانات به بازی اضافه میکرد (چون) میخواست مطمئن بشه که MGS V بهترین و بزرگترین عنوان ممکنه، و Konami از این موضوع ناراضی بود چون تاخیر بازی تاثیری روی Kojima نمیزاشت. کوجیما بودجه بازی رو خرج چیزای مختلف میکرد، Fox Engine رو آپگرید میکرد و بعد دوباره بازی رو عقب مینداخت چون هنوز انجین آماده نبود و Konami با این موضوع مشکل داشت چون Kojima مثل ژاپنی های سنتی و قدیمی حقوق ثابت خودش رو میگرفت و توی سود حاصل از موفقیت بازی شریک نبود. با این شیوه کوجیما دستمزد بیشتری نسبت به سازنده های دیگه در صنعت گیم داشت ولی خب در (صورت موفقیت خیلی زیاد پروژه) سود حاصل از فروش بازی شریک نبود و پاداشی نمیگرفت.

Yong: پس داری میگی این دعواها برای این شروع شد که کوجیما میخواست بهترین عنوان ممکن رو بسازه؟

Daley: آره. به نظر Rika کوجیما یه سازنده فوق العاده و احتمالا بزرگترین سازنده دوران خودشه، ولی کوجیما اونجوری که Konami دوست داره اقتصادی فکر نمیکنه. به عنوان مثال، بجای اینکه کوجیما بیاد با پایین آوردن Resolution شاخ و برگ ها (در جنگل) از خرجای بازی کم کنه، اون دلش میخواد همه چیز کاملا Polish شده و خوب به نظر بیاد. Rika میگفت اونا بهش پول دادن تا 30-40 تا آهنگ برای بازی بنویسه که نهایتا هیچکدوم توی بازی استفاده نشدن و کوجیما هی ازش میخواست تا یه آهنگ دیگه بنویسه، و یکی دیگه بعد از اون، و به همین صورت، چون کوجیما فقط به چیزی راضی میشه که دوستش داشته باشه و خوب میدونه که هوادارا از چه نوع آهنگی خوششون میاد.

Daley: ریکا پیشتر مستقیما با کوجیما کار کرده و در این مورد اطلاعات خوبی داره، و به شخصه فکر میکنه موسیقی MGS V نسبت به باقی سری یکم آسیب دیده چون Konami نتونست هزینه لازم برای استخدام کردن اون رو بده. پس بجای اینکه Konami بیاد به Rika پول بده تا بره آدم های کار بلدی که میشناسه رو برای نواختن موسیقی بازی انتخاب کنه، تصمیم گرفتن تا Rika رو از معادله حذف کنند و خودشون مستقیما برن و اون افراد رو انتخاب کنند.

منبع
 
آخرین ویرایش:

Boss

ناظم انجمن
Jul 7, 2006
3,646
با همین کارا 43 میلیون نسخه از سری MGS در دنیا فروخته شده، Konami یه جوری فاز گرفته انگار می رفته توُ پاچه اش! :| :D
کاری با این که کوجیما پول دوست ِ یا نه ندارم اون حقوق نوش ِ جونش باشه، چون هم می خواد بهترین رو به گیمرها عرضه کنه و هم فروش سری MGS همیشه بالا بوده.

قشنگ مشخص بود که تمام موزیک های بازی و حتی آهنگ هایی که در تریلرهای بازی دیدیم در این چند سال همشون مدیریت شده و در بهترین حالت ممکن هستند، خیلی از کارگردان های بزرگ دنیا ( فیلم ) این کار رو انجام میدن و کوجیما هم دقیقاً چون به فیلم و کارگردانی علاقه داره دوست داره کارش رو به بهترین شکل ممکن انجام بده.

اما خب کونامی می خواد خرج و بیاره پایین یه آشغال متوسط به خورد ِ ملت بده و پول در بیاره به نظرم رو سَر در ِ شرکت کونامی باید اینو بنویسن:

پول وَده .. پول زور وَده
 

Hamid Payne

کاربر سایت
Jun 29, 2012
3,703
نام
حمیدرضا
با خوندن متن من فهمیدم یه ناشر تا چه حد میتونه عوضی باشه و اقتصادی فکر کنه در مقابل یه سازنده چقدر با شرف ....

اینطور که متن میگه کوجیما و کونامی نقظه مقابل هم هستند، بهتر که چنین نازنینی از این ناشر عوضی جدا بشه، فقط امیدوارم تو مقصد بعدی کوجیما آزادی عمل و سرمایه مورد نیازش تامین بشه امیدوارم چون واقعا حیفه ناشر مثل کونامی زیاد هست ولی سازنده ای مثل کوجیما خیلی کم....
 

kaizershauze

AMOR CTPACTb 信念 RÊVES
کاربر سایت
Jul 6, 2012
14,730
نام
امین رضا
پس داری میگی این دعواها برای این شروع شد که کوجیما میخواست بهترین عنوان ممکن رو بسازه؟
چه جرم وحشتناکی !! من جای مدیرهای کونامی بودم اعدامش میکردم :)
 

Phantom Thief

کاربر سایت
Dec 7, 2011
972
نام
Parsa
حالا فرض کنیم که کوجیما واقعا ولخرجی کرده
مسلما اگه MGS V منتشر بشه ده برابر پولی که کوجیما ولخرجی کرده گیرشون میاد
 

SHANSER

کاربر سایت
Jun 17, 2009
6,724
نام
منصور
احتمالا این نسخه اخر MGS V حسابی به کونامی فشار اورده :d
من هنوز ذهن خلاق و نابغه کوجیما موندم که چطور چند وقت پیش یک مرحله مخفی گذاشته بود که نشونه ها و اسمش باید پاک میکردی اخرم میگفت درسته اسم ها رو پاک کردی ولی از ذهن کسی نمیره عجب چیز عالی بود.. فکر کنم تا یکی دو سال بعد همچین مراحل مخفی دوستان تازه تو MGS V پیدا کنن
 

Esmralda

کاربر سایت
Jul 11, 2015
123
نام
شانت
حالا فرض کنیم که کوجیما واقعا ولخرجی کرده
مسلما اگه MGS V منتشر بشه ده برابر پولی که کوجیما ولخرجی کرده گیرشون میاد

و جالبیش هم اینه که از اون پول هیچی نصیب کوجیما نمیشه بر اساس قراردادی که بستن.

یعنی کوجیما چه شاهکار میساخت و چه یه عنوان معمولی میداد بیرون فرقی توی پولی که از کمپانی دریافت می کرد نداشت. نشون میده اینی که واقعا سعی کرده یه بازی خوب بسازه همش بخاطر اعتقادات خودش بوده نه سود مالی.
 

The Fade

Winds Howling
کاربر سایت
Jul 6, 2011
1,434
نام
David
همچنین یه سری کارهای غیر اقتصادی دیگه هم انجام میداده، مثلا کوجیما از Composer بازی خواسته تا یه عالمه آهنگ برای بازی بنویسه و بعد از هیچکدوم خوشش نیومده و هیچ یک رو توی بازی نزاشته، در صورتی که کونامی بابت این آهنگا به Composer پول داده بوده.

یعنی بعید بدونم هیچ کارگردانی تو سینما هم اینقدر وسواس داشته باشه ... :dالبته برای بهترین بودن باید هم تا این حد وسواس داشته باشی.

مرسی علی بابت ترجمه ...
 

ehsan_srk

کاربر سایت
Sep 23, 2007
4,097
نام
Ehsan
کوجیما تمام این وسواس و زحمت و دقت و خرج فقط به این خاطر انجام میداده که بازی به بهترین شکل ممکن برای ما گیمرها ساخته بشه.دقیقا همون کاری که ناتی داگ انجام میده و سونی برای ساخت بازی هاش محدودیت زمانی نگذاشته
این تلاش فوق العاده حتی به مشکل پیدا کردن با کونامی و خارج شدن از اونجا انجامید اما حاضر نشد از کیفیت بازی اش کم بشه.تازه تو این مدت موتور بازی FOX هم استدیو اش ساخت که الان از صدقه سر اش شده موتور پایه بازی های کونامی
همه ما فشار و مشکلاتی که کونامی این چند ماه آخر بر روی تیم سازنده آورده می دونیم تا جایی که به قطعی برق و تهویه هوا کشیده شده اما بازم اونها بازی به بهترین شکل ممکن ساختن
واقعا این کار جای تقدیر داره و امیدوارم کوجیما مزد زحمات اش برای MGS V بگیره
بعد از اون هم امیدوارم کوجیما زیر نظر یکی از شرکت های بزرگ استدیو خودش بزنه و اونجا با خیال راحت به بازی ساختن اش ادامه بده


---------------

1 نگاه به تاپیک بقل بندازید.تاپیک پروژه های کنسل شده.بیشترین رای و انتظار همین بچه های خودمون برای ساخته شدن Silent Hills هست.مطمئنا بقیه دنیا هم به همین شکل هست
1 لحظه تصور کنید کوجیما ادامه سری Silent Hill با همین دقت و وسواس اش می ساخت.مطمئنا به خوبی سری دوباره زنده می کرد و شاهکاری می ساخت اما حیف که کونامی احمق ترین کمپانی بازی سازی هست
بازم میگم به شدت منتظر استدیو جدید کوجیما زیر نظر 1 ناشر بزرگ و بازی بعدی اش هستم
 

LBJ4Ever

FedExpress
کاربر سایت
Apr 11, 2011
6,289
نام
Afshin
100 میلیون برای ساخت بازی خرج کنی و 400 میلیون بفروشی بهتر از اینه که یه بازی 10 میلیونی بسازی و 100 میلیون بفروشی با این که درصد سود بازی دوم بالاتره!
کونامی چوب این تصمیم احمقانشو میخوره، من خودم MGSـباز نیستم، طرفدار بازی هم نیستم ولی این بازی خیلی طرفدار داره و خیلی هم خوب میفروشه.
 

Ali Venom

کاربر سایت
Jul 2, 2013
6,703
نام
ali
"یعنی اگر بازی شکست میخورد هم کوجیما همون حقوق رو میگرفت و اگر هم بازی میلیونی میفروخت باز خبری از درصد بیشتر نبود و همون حقوق قبلی بهش داده میشد."

مگه بازی ناموفق هم داشته ؟

واقعا باید گفت خاک بر سر کونامی به جرات میشه گفت با این اتفاقات نشون دادش یکی از پست ترین و رزیل ترین ناشر های دنیا هستش حیف حیف اون همه خاطره با بازی های قدیمیش داشتم تف تو روح سران این کمپانی لعنت خدا و بندگان خدا به این اشغال های پول پرست واقعا این چقد میتونه خار باشه یک کمپانی ؟ ما فکر میکردیم از Ea و یوبی سگ پلشت تر نیست دیدیم نخیر هستش اونم چه کسی EA به اون پول دوستیش و حروم خوریش داره پا تو سراط مستقیم میذاره ولی ایناها دنبال چرک و کثافت هایی هستند که سال های پیش اونها دفع کردن .
واقعا تنها ارزوم در حال حاضر این هست یک سونامی و یک نشت هسته ای چیزی حوالی مقر این کمپانی پیش بیاد از صحنه روزگار محو بشن

خیلی عصبانی شدم سره این خبر به خاطره همچین مسله ای مشکل داشتن و کوجیما رو از ساخت سایلنت هیلز محروم کردن ولی در کل واقعا نمیدونم ار چه لحاظ همچین تصمیم احمقانه ای گرفتن اسکوار انیک برای ریبوت تام رایدر که الان بدون شک جزه چند بازی مورده انتظار سال هست برای گیمر ها 100 میلیون دلار خرج کرده الان تو چه مسیره موفق ی قرار گرفته مسلما اگر اون هزینه رو نمیکردن به جایگاه الان نمیرسیدن.
در کل امیدوارم کوجیما هر جایی میره بیخیال استدیو مستقل این حرف ها بشه مستقیما بره با سونی یا مایکروسافت وارده مذاکره بشه برای بازی جدیدش شروع کنه به ساخت بلک باستر بعدیش . در کل بعید میدونم کمپانی های دیگه ای جز سونی و مایکرو دل اینو داشته باشن بیاد چند ده میلیون دلار به کوجیما بدن تا یک ip جدید خلق کنه
 
آخرین ویرایش:

Dante Never Cry

The Awakening Dragon
کاربر سایت
Oct 5, 2008
9,334
نام
Ali
میتونم هر دو طرف قضیه رو درک کنم، ولی این خبر بازم حماقت کونامی توی اخراج کردن بهترین و پول درآورترین بازیسازش رو توضیح نمیده.

"یعنی اگر بازی شکست میخورد هم کوجیما همون حقوق رو میگرفت و اگر هم بازی میلیونی میفروخت باز خبری از درصد بیشتر نبود و همون حقوق قبلی بهش داده میشد."

مگه بازی ناموفق هم داشته ؟

این جمله رو صرفا برای روشن شدن نوع قرار داد نوشتم.
 

SerJ TanKiaN

کاربر سایت
Aug 26, 2012
410
نام
پویا
واقعا فاز شما بازیسنتری ها رو نمیفهمم. اینکه یک ناشر نخواد اقتصادی فکر کنه که ناشر نیست! اکثر ناشرا , هدفشون ساخت یک بازی فوق العاده نیست. مهم ترین هدف اینه که بازیشون سودآور باشه. سودآور یعنی Cod! یه آشغال میدی دست مردم با پولش میتونی یه عمر زندگی کنی. سودآور یعنی AC, هرچقدرم به یوبی سافت فحش بدی اونا دارن سود کلانی به جیب میزنن. ناشرا هیچ وقت نمیتونن مثل یک سازنده یا گیمر فکر کنن, اونا به گیم به چشم یک تجارت نگاه میکنن و در درجات بعدی به کیفیت کار فکر میکنن, یعنی هدف ساخت یک بازی با کیفیت, فروش بالا هست یعنی کیفیت زیرسایه سودآوری قرار میگیره.

کوجیما یک اسطوره ی بازیسازی هست, و درش شکی نیست! اون میخواد یک بازی بی نقص و فراموش نشدنی بیرون بده و براش مهم نیست چقدر خرج بازی میشه, خصوصا اینکه حقوقش ثابت و حقش. این موضوع برای یک ناشر وحشتناکه, خصوصا اینکه فروش MGS5 شاید اونقدری نباشه که بتونه با وجود تمام هزینه هایی که شده, سودآوری کنه. یک عالمه پول خرج شده که 30 40 تا آهنگ درست شه اما همشون رد میشن! برای ما این موضوع خیلی خوبه میگیم ایول کوجیما میخواد یه بازی فوق العاده بده بیرون, اما اون طرف کونامی یک عالمه داره پول هدر میده شاید نتونه اون هزینه هارو با فروش جبران کنه! یکم بیاین به کونامی حق بدین, کونامی ناجی صنعت و طرفدار کیفیت بازیها و عاشق گیمینگ نیست, اون یه ناشره و دنبال پول میگرده. مثل سونی, مایکرو یا نینتندو نیست که بازیهای انحصاریشون اعتبار و ارزش کنسول رو تعیین میکنن, براشون شاید خیلی مهم نباشه بازیشون چقدر میفروشه در مقایسه با EA یا همین کونامی.

اگه مردم بازیهای بی کیفیت بخرن, و اون بازی سودآور باشه, چرا شرکت خودشونو به آب و آتیش بزنن بازی با کیفیت بدن؟ خودتونو جای ناشر بذارید خواهشا. شاید کونامی واقعا براش مهم نباشه که بخوان ناشر بهترین بازی نسل یا تاریخ باشن, براشون مهم نیست بازی متای 80 بگیره یا 90. اگه بتونه خوب بفروشه میشه ازش چشم پوشی کرد.

از طرفی کونامی خیلی ضعف نشون داد نسبت به این قضیه, اختلافات و درگیریا میتونن تو کیفیت بازی یا حتی فروش تاثیر بذارن. میتونست این یکی دوسال رو دندون رو جیگر بذاره به کوجیما آزادی عمل بده و بعد اومدن بازی با کوجیما قطع رابطه کنه. الان این درگیریایی که شده و این جداییها تاثیری تو قرارداد استودیو و کوجیما با کونامی نداره, کوجیما کارشو میکنه به هر حال, حتی اگه خیلی بهش فشار وارد شده باشه بازم آخرای کاره دیگه کوجیما چه کار خاصی میخواد بکنه؟ با وجود تمام این توصیفات خاک بر سر کونامی:d
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر