فقدان یک Action-Adventure ناب در میان عناوین انحصاری مایکروسافت،در این سال های گذشته بسیار به چشم آمده است.چیزی که خود Phil Spencer به آن اقرار کرد و خاطر نشان کرد که Xbox از نبود عنوانی مانند Uncharted رنج می برد و انتظار می رفت که مایکروسافت تصمیم به خلق یک IP جدید با استدیوهای زیر شاخه خود بگیرد و این کمبود را به نوعی پر کند ولی هیچ گاه کسی فکر نمی کرد که عنوان Tomb Raider با ریبوت خود در سال 2013 بتواند تا این حد چشم مایکروسافت را بگیرد.تا جایی که امروز شاهد انحصار زمانی نسخه بعدی این عنوان برای کنسول های مایکروسافت هستیم.بله،شرکت مایکروسافت هنوز هم درمانی قطعی پیدا نکرده و تصمیم به استفاده انحصاری زمانی از این عنوان کرده است.در Gamescom 2014 پس از کش و قوس ها عنوان Rise Of The Tomb Raider تا مدتی نامعلوم برای Xbox عنوانی انحصاری نامیده شد.
ریبوت Tomb Raider حرف های بسیار زیادی برای گفتن داشت.آن هم در سالی که حریف های جدی را در سبک خود می دید اما در نهایت بازی منتقد پسند بود و از فروش نسبتا بالایی هم برخوردار شد.بر می گردیم به نسخه ی بعد،یعنی Rise Of The Tomb Raider که دقیقا از لحاظ داستان،از پایان نسخه قبل آغاز می شود.در نمایشی سنماتیک از بازی داستان اینطور بازگو می شود که لارا وارد حالتی Absurd شده ست که ناشی از اتفاقات نسخه قبل می باشد.همه ی ما دغدغه ای غریزی در مورد عمر خود و اتمام آن داریم ولی این دغدغه چیزی بیشتر از این حرف هاست تا جایی که محور اصلی بازی حول محور یافتن راز جاودانگی و مکانی مربوط به آن است که واضح نیست لارا در آخر این ماجراجویی چه چیزی گریبان گیرش می شود اما از دیدی بالا که بخواهیم بنگریم،هسته ی اصلی داستان یک ایده کاملا معمولی می باشد و باید صبر کنیم تا ببینیم که Crystal Dynamics این ایده را چگونه بسط داده است.اما در حال حاضر می شود در مورد شخصیت لارا که به شدت رئالیستی تر و باورپذیر تر از قبل شده است تا جایی که می توان ادعا نمود یکی از واقع گراترین مدلینگ کاراکتر را در بین تمام کاراکترهای خلق شده دارد،بحث نمود.البته این تلاش از نسخه قبل شدت گرفته بود،یعنی لارا که کار صداگذاری آن را خانم Camilla Luddington بر عهده دارد،دیگر انسانی دلیر و آسیب ناپذیر در مقابل مشکلات نبود و این توجه روانی با خود این پردازش ظاهری را به ارمغان می آورد.
گزینه های متعددی برای از بین بردن دشمنان وجود دارد:مانند مخفی کاری.
قطعا در سال 2013 شاهد یکی از ناب ترین Action-Adventure های تاریخ گیمینگ یعنی The Last Of Us بودیم و با خود استاندارد های زیادی متولد ساخت.این استداندار ها راه خود را به ROTTR پیدا کردند و آنچه سازندگان عنوان کرده اند،این است که در بخش مبارزات بازی الهام زیادی از Tlou گرفته است.به علاوه ی آن بخش مخفی کاری بازی تقویت پیدا کرده است و لارا انتخاب های متعددی مانند پنهان شدن در بوته ها،بالا رفتن از درختان و ... را پیش روی خود می بیند.این توضیح نشانه ی آنست که CD به آزادی عمل مخاطب بیش از پیش واقف شده است.اما آزادی عمل نه تنها در بخش مبارزات خود را هویدا می سازد بلکه در ارتقای سلاح های خود اعم از سلاح گرم (مانند تفنگ ها) و سلاح های سرد (چاقو و کمان) نیز آشکاراست.یعنی به مرور سلاح هایی را در دست خود می گیرید که روند کشتار دشمنان را تسریع می بخشد.البته با این قابلیت ها نمی توان بی هوا آن ها را به کار بست چرا که جان یا همان Health دیگر خود به خود سالم نمی شود و سیستم بازیابی جان از بازی حذف شده است.با این عملکرد مثبت،حس جنگندگی در بازی و نیاز به بقا بیش از پیش به گیمر القاء می شود و او سعی می کند که تمام هوش و حواس خود را به کار گیرد تا گیاه و دارو را در محیط های مختلف بازی،یافت کند.به همین دلیل است که می توان اظهار کرد که بازی به سمت عناصر ناتورالیستی تمایل پیدا کرده است و درنده خویی زندگی در طبیعت به خوبی بستر این گیم پلی را شکل داده است.
طبیعت این است،خطر همیشه به پیشواز می آید.
اگر از طرفداران قدیمی سری بازی های TR هستید،پس بی شک می توان گفت از بازگشت معما و پازل ها به بازی که در قالب مقبره ها ارائه می شد،استقبال خواهید کرد.این بازگشت صورت گرفته است و گفته می شود که حضور چشمگیری هم در بازی خواهند داشت.در واقع هیچ ماجراجویی و سفری بدون کشف رمز و راز نیست،به خصوص آنکه این سفر در عمق طبیعت باشد.
اگر به نمایش های بازی نگریسته باشید،حتما در می یابید که محیط بازی سرشار از برف و باران است چون لوکیشن واقعه،در سیبری است اما باید این اطمینان خاطر را داد که به گفته ی سازندگان،این بازی 3 برابر نسخه ریبوت وسیع تر می باشد و تنوع آب و هوای بسیاری را با خود به یدک می کشد که آب و هوای خشک را هم شامل می شود (با توجه به اشارات کوچک در نمایش های اخیر).حال که از شرایط اقلیمی سخن به میان آمد باید گفت که هر نوع آب و هوا مشکلات خاص خود را داراست و این مشکلات خاص،شامل حضور حیوانات و موجودات درنده خوی این مناطق است.شما باید در این آب و هوا ها کمپی را برگزینید و در آن زمان را سپری کنید.سلاح های خود را در آنجا شخصی سازی کنید و به خواندن فایل و کاتگوری هایی که در طول مراحل آن ها را یافت کردید،بپردازید.شما این قابلیت را دارید که چوب های درختان را برای ساخت کمان و چوب های آن به کار بندید و قارچ های سمی را جمع آوری کنید تا اگر خواستید برای زهرآلود کردن تیرها استفاده کنید.بله،از این صحبت ها می شود به این نتیجه رسید که سیستم Crafting تا چه حد زیادی در پیشبرد بازی نقش دارد.
تنوع آب و هوایی می تواند ارزش تکرار ببخش کمپین را افزایش دهد.
جدا از آنکه گیم پلی بازی تا چه حد زیادی بر فر و شکوه بازی افزوده ست و عطش انتظار را تند تر کرده است،نباید از گرافیک بازی غافل ماند.اولین چیزی که در زمینه گرافیک بازی توجه ما را به خود جلب می کند،منظره پردازی و دورنما هایی است که سبب شده عظمت طبیعت به خوبی در چشم ما جلوه گر شود.این به گرافیک هنری بر می گردد،هنری که بی شباهت به نقاشی های دوره موسوم به هفت پادشاهی در چین نیست.نقاشی هایی که قدرت لایزال طبیعت را بر انسان یادآور می شود و وقتی ما اسکرین شات های بازی را می نگریم،چیزی جز این بر دیده ی ما نمی نشیند.حال به همه ی این ها موسیقی Jason Graves که در نسخه پیشین نقش خود را به خوبی اجرا کرد را اضافه کنید.واقعا کار Crystal Dynamics از این وجه،ستودنی به نظر می آید.اما اگر این ماجرا را کنار بگذاریم به گرافیک فنی می رسیم که واقعا قوی به نظر می رسد.به جز ایراداتی کوچک مانند بافت اشخاص و جانداران نسبت به محیط که این طبیعی به نظر می رسد چون زمانی نمایش ها به دید درآمد که بازی هنوز در مراحل ساخت قرار داشت و جا را برای بهتر شدن بسیار باقی می گذاشت.
اما از بافت خودِ محیط تعریف کنم.در مبانی نقاشی،هنرمند می آموزد که برای بیان مفهوم نقاشی به صورت صریح (اگر تمایل داشت)،بافت را جوری خلق کند که مخاطب حس آن اثر را به خوبی درک کند به طرزی که انگار آن بافت برایش قابل لمس است.در ROTTR نیز چنین کار شده،بافت برف و صخره و درختان و ... جوری در نظر نقش می بندد که شما طبیعت را کاملا درک می کنید و برای مثال از قدم در برف احساس سرما به شما دست می دهد یا وقتی که از درخت بالا می روید احساس زبری و زمختی تنه ی درخت به خوبی حس می شود.
در آخر می توان اشاره نمود که این بازی فعلا در تاریخ 19 آبان،منحصرا برای کنسول های شرکت مایکروسافت یعنی Xbox One و Xbox 360 عرضه خواهد شد.نسخه X360 را استدیو Nixxes خواهد ساخت که تا بدینجا هیچ اطلاعی از این نسخه در دسترس نیست.گمانه زنی ها آنطور است که این نسخه کنسل شده است ولی مایکروسافت پافشاری دارد که ساخت آن در جریان است.
اگر مشاهده کردید که این بازی در کسنول های مایکرو فروش خوبی را بر جای گذاشت و انتظارات این کمپانی را برآورده کرد،هیچ بعید نیست که آینده لارا با این کنسول همراه شود.نظر شما چیست؟
داود حسینی - تیر 94
ریبوت Tomb Raider حرف های بسیار زیادی برای گفتن داشت.آن هم در سالی که حریف های جدی را در سبک خود می دید اما در نهایت بازی منتقد پسند بود و از فروش نسبتا بالایی هم برخوردار شد.بر می گردیم به نسخه ی بعد،یعنی Rise Of The Tomb Raider که دقیقا از لحاظ داستان،از پایان نسخه قبل آغاز می شود.در نمایشی سنماتیک از بازی داستان اینطور بازگو می شود که لارا وارد حالتی Absurd شده ست که ناشی از اتفاقات نسخه قبل می باشد.همه ی ما دغدغه ای غریزی در مورد عمر خود و اتمام آن داریم ولی این دغدغه چیزی بیشتر از این حرف هاست تا جایی که محور اصلی بازی حول محور یافتن راز جاودانگی و مکانی مربوط به آن است که واضح نیست لارا در آخر این ماجراجویی چه چیزی گریبان گیرش می شود اما از دیدی بالا که بخواهیم بنگریم،هسته ی اصلی داستان یک ایده کاملا معمولی می باشد و باید صبر کنیم تا ببینیم که Crystal Dynamics این ایده را چگونه بسط داده است.اما در حال حاضر می شود در مورد شخصیت لارا که به شدت رئالیستی تر و باورپذیر تر از قبل شده است تا جایی که می توان ادعا نمود یکی از واقع گراترین مدلینگ کاراکتر را در بین تمام کاراکترهای خلق شده دارد،بحث نمود.البته این تلاش از نسخه قبل شدت گرفته بود،یعنی لارا که کار صداگذاری آن را خانم Camilla Luddington بر عهده دارد،دیگر انسانی دلیر و آسیب ناپذیر در مقابل مشکلات نبود و این توجه روانی با خود این پردازش ظاهری را به ارمغان می آورد.
گزینه های متعددی برای از بین بردن دشمنان وجود دارد:مانند مخفی کاری.
قطعا در سال 2013 شاهد یکی از ناب ترین Action-Adventure های تاریخ گیمینگ یعنی The Last Of Us بودیم و با خود استاندارد های زیادی متولد ساخت.این استداندار ها راه خود را به ROTTR پیدا کردند و آنچه سازندگان عنوان کرده اند،این است که در بخش مبارزات بازی الهام زیادی از Tlou گرفته است.به علاوه ی آن بخش مخفی کاری بازی تقویت پیدا کرده است و لارا انتخاب های متعددی مانند پنهان شدن در بوته ها،بالا رفتن از درختان و ... را پیش روی خود می بیند.این توضیح نشانه ی آنست که CD به آزادی عمل مخاطب بیش از پیش واقف شده است.اما آزادی عمل نه تنها در بخش مبارزات خود را هویدا می سازد بلکه در ارتقای سلاح های خود اعم از سلاح گرم (مانند تفنگ ها) و سلاح های سرد (چاقو و کمان) نیز آشکاراست.یعنی به مرور سلاح هایی را در دست خود می گیرید که روند کشتار دشمنان را تسریع می بخشد.البته با این قابلیت ها نمی توان بی هوا آن ها را به کار بست چرا که جان یا همان Health دیگر خود به خود سالم نمی شود و سیستم بازیابی جان از بازی حذف شده است.با این عملکرد مثبت،حس جنگندگی در بازی و نیاز به بقا بیش از پیش به گیمر القاء می شود و او سعی می کند که تمام هوش و حواس خود را به کار گیرد تا گیاه و دارو را در محیط های مختلف بازی،یافت کند.به همین دلیل است که می توان اظهار کرد که بازی به سمت عناصر ناتورالیستی تمایل پیدا کرده است و درنده خویی زندگی در طبیعت به خوبی بستر این گیم پلی را شکل داده است.
طبیعت این است،خطر همیشه به پیشواز می آید.
اگر از طرفداران قدیمی سری بازی های TR هستید،پس بی شک می توان گفت از بازگشت معما و پازل ها به بازی که در قالب مقبره ها ارائه می شد،استقبال خواهید کرد.این بازگشت صورت گرفته است و گفته می شود که حضور چشمگیری هم در بازی خواهند داشت.در واقع هیچ ماجراجویی و سفری بدون کشف رمز و راز نیست،به خصوص آنکه این سفر در عمق طبیعت باشد.
اگر به نمایش های بازی نگریسته باشید،حتما در می یابید که محیط بازی سرشار از برف و باران است چون لوکیشن واقعه،در سیبری است اما باید این اطمینان خاطر را داد که به گفته ی سازندگان،این بازی 3 برابر نسخه ریبوت وسیع تر می باشد و تنوع آب و هوای بسیاری را با خود به یدک می کشد که آب و هوای خشک را هم شامل می شود (با توجه به اشارات کوچک در نمایش های اخیر).حال که از شرایط اقلیمی سخن به میان آمد باید گفت که هر نوع آب و هوا مشکلات خاص خود را داراست و این مشکلات خاص،شامل حضور حیوانات و موجودات درنده خوی این مناطق است.شما باید در این آب و هوا ها کمپی را برگزینید و در آن زمان را سپری کنید.سلاح های خود را در آنجا شخصی سازی کنید و به خواندن فایل و کاتگوری هایی که در طول مراحل آن ها را یافت کردید،بپردازید.شما این قابلیت را دارید که چوب های درختان را برای ساخت کمان و چوب های آن به کار بندید و قارچ های سمی را جمع آوری کنید تا اگر خواستید برای زهرآلود کردن تیرها استفاده کنید.بله،از این صحبت ها می شود به این نتیجه رسید که سیستم Crafting تا چه حد زیادی در پیشبرد بازی نقش دارد.
تنوع آب و هوایی می تواند ارزش تکرار ببخش کمپین را افزایش دهد.
جدا از آنکه گیم پلی بازی تا چه حد زیادی بر فر و شکوه بازی افزوده ست و عطش انتظار را تند تر کرده است،نباید از گرافیک بازی غافل ماند.اولین چیزی که در زمینه گرافیک بازی توجه ما را به خود جلب می کند،منظره پردازی و دورنما هایی است که سبب شده عظمت طبیعت به خوبی در چشم ما جلوه گر شود.این به گرافیک هنری بر می گردد،هنری که بی شباهت به نقاشی های دوره موسوم به هفت پادشاهی در چین نیست.نقاشی هایی که قدرت لایزال طبیعت را بر انسان یادآور می شود و وقتی ما اسکرین شات های بازی را می نگریم،چیزی جز این بر دیده ی ما نمی نشیند.حال به همه ی این ها موسیقی Jason Graves که در نسخه پیشین نقش خود را به خوبی اجرا کرد را اضافه کنید.واقعا کار Crystal Dynamics از این وجه،ستودنی به نظر می آید.اما اگر این ماجرا را کنار بگذاریم به گرافیک فنی می رسیم که واقعا قوی به نظر می رسد.به جز ایراداتی کوچک مانند بافت اشخاص و جانداران نسبت به محیط که این طبیعی به نظر می رسد چون زمانی نمایش ها به دید درآمد که بازی هنوز در مراحل ساخت قرار داشت و جا را برای بهتر شدن بسیار باقی می گذاشت.
اما از بافت خودِ محیط تعریف کنم.در مبانی نقاشی،هنرمند می آموزد که برای بیان مفهوم نقاشی به صورت صریح (اگر تمایل داشت)،بافت را جوری خلق کند که مخاطب حس آن اثر را به خوبی درک کند به طرزی که انگار آن بافت برایش قابل لمس است.در ROTTR نیز چنین کار شده،بافت برف و صخره و درختان و ... جوری در نظر نقش می بندد که شما طبیعت را کاملا درک می کنید و برای مثال از قدم در برف احساس سرما به شما دست می دهد یا وقتی که از درخت بالا می روید احساس زبری و زمختی تنه ی درخت به خوبی حس می شود.
در آخر می توان اشاره نمود که این بازی فعلا در تاریخ 19 آبان،منحصرا برای کنسول های شرکت مایکروسافت یعنی Xbox One و Xbox 360 عرضه خواهد شد.نسخه X360 را استدیو Nixxes خواهد ساخت که تا بدینجا هیچ اطلاعی از این نسخه در دسترس نیست.گمانه زنی ها آنطور است که این نسخه کنسل شده است ولی مایکروسافت پافشاری دارد که ساخت آن در جریان است.
اگر مشاهده کردید که این بازی در کسنول های مایکرو فروش خوبی را بر جای گذاشت و انتظارات این کمپانی را برآورده کرد،هیچ بعید نیست که آینده لارا با این کنسول همراه شود.نظر شما چیست؟
داود حسینی - تیر 94
-صمیمانه از هر فردی که این پیش نمایش را خواند سپاسگذارم.
-کپی کردن با نام بنده بلا مانع است اما با اینحال مانعی هم برای کپی بدون نام هم وجود ندارد چون کاری نمی شود کرد.:d
- این اولین پیش نمایش یا کلا نوشته ی من بود.:d
-کپی کردن با نام بنده بلا مانع است اما با اینحال مانعی هم برای کپی بدون نام هم وجود ندارد چون کاری نمی شود کرد.:d
- این اولین پیش نمایش یا کلا نوشته ی من بود.:d