نقد و بررسی resident evil 5

BEHZAD WESKER

کاربر سایت
Jan 13, 2014
2,053
نام
بهزاد
درود



خب قصد دارم یکی از بهترین نقدهایی که در ارتباط با قسمت 5 سری بازی رزیدنت اویل خواندم را بگذارم.


نویسنده این مقاله جناب اقای سید طه رسولی هستند که میشه گفت از محبوب ترین نویسنده های من هستند.


میتونم بگم مقدمه ی این نقد جزو بهترین مقدمه هایی هست که تا به حال خوندم.


هفته نامه کلیک


یکشنبه 6 اردیبهشت 1388


نویسنده سید طه رسولی




38.jpg





به‌همراه کريس به ريشه‌هاي رزيدنت اويل برگرديد

آفريقا در تصرف زامبي‌ها



شنیدن نام رزیدنت اویل پشت هر بازی‌خور و بازی‌سازی را می‌لرزاند. بازی‌خورها یاد لحظات ترسناک و هیجان‌انگیزی می‌افتند که با هر شماره از این بازی دارند و بازی‌سازها یاد دقت و ظرافتی می‌افتند که در طراحی تک‌تک اشیا و کاراکترهای این سری به کار می‌رود و کاری می‌کند که به‌ندرت بازی‌های اکشن به محبوبیت آن برسند. شماره پنجم از رزیدنت اویل در آخرین روزهای سال 87 به بازار آمد. ‌ ‌


اگر جزو آن دسته از بازی‌خورهایی هستید که از رزیدنت اویل 4 به این بهانه که از ریشه‌ها و کلیشه‌های رزیدنت اویل فاصله گرفته خوشتان نیامده، به‌یقین از شماره پنجم هم دل خوشی ندارید. سبک بازی تغییر زیادی نسبت به شماره قبلی ندارد. این موضوع یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف رزیدنت اویل 5 محسوب می‌شود. ‌ ‌

عادت کردن به زاویه دوربین در این بازی کمی زمان لازم دارد. البته باید این موضوع را به‌خاطر داشته باشید که در هنگام بازی با رزیدنت5، بازی اکشن سوم شخص دیگری انجام ندهید، چون به‌کلی نقطه تمرکزتان به‌هم می‌ریزد.

دیگر مشکلات کنترلی رزیدنت4، مانند آهسته بودن حرکات کاراکترها و عدم حرکت در هنگام هدف‌گیری هم‌چنان وجود دارند. جا داشت که کریس حداقل در هنگام هدف‌گیری با سلاح‌های سبک مانند کلت بتواند راه برود. تنها تغییر در این بخش، امکان راه رفتن یک‌طرفی (Strafe‌) است که قبلا وجود نداشت.


جالب این‌جاست که سازنده‌ها از محدودیت حرکت دوربین این‌بار در جهت تعریف یک نوع گیم‌پلی جدید استفاده کرده‌اند که شامل پیدا کردن لوح‌های آبی رنگ مخفی ‌BSAA‌ است.

این لوح‌ها (همانند لوح‌های آبی که در دو منطقه محدود در اوایل رزیدنت4 وجود داشتند) به روش‌های گوناگون مخفی شده‌اند و برای پیدا کردنشان باید در هر منطقه دوربین را تا می‌توانید به اطراف بچرخانید و با اسنایپر همه نقاط دوردست را بررسی کنید. یافتن لوح‌های ‌BSAA‌ پس از پایان بازی برای اولین بار تبدیل به یکی از تفریح‌های اساسی رزیدنت‌اویل5 می‌شود.



در زمینه گیم‌پلی سازنده‌ها هیچ چیزی کم و کسر نگذاشته‌اند. شما توسط شخصی همراهی می‌شوید که یا هوش مصنوعی او را هدایت می‌کند و یا یکی از دوستانتان. در هر
حال این بهانه خوبی‌است برای این‌که تعداد زامبی‌ها و دشمن‌ها چند برابر بیشتر شود؛ زامبی‌ها که در این بازی ماجینی نام دارند و نسخه‌های پیشرفته‌تری نسبت به همنوع‌های اروپایی‌شان به‌حساب می‌آیند. ‌ ‌



به‌طور کلی، بازی‌هایی در زمینه جذب دوباره مخاطب و افزایش تعداد ساعت‌های تعامل مخاطب با خودشان موفق هستند که بتوانند به‌نوعی شوق انجام یک کاری را به‌جان بازی‌خورها بیندازند! رزیدنت‌اویل5 در این زمینه کاملا موفق است و با ارائه دسترسی به هر گونه نیاز ذاتی بازی‌کننده‌ها (نظیر رفتن به هرجای بازی در هر زمان یا نامحدود کردن خشاب سلاح‌ها) کاری کرده که پس از یک بار تمام کردن، برای یافتن همه گنج‌ها و آپگرید همه سلاح‌ها باز هم برگردید. ‌ ‌



سلاح‌ها تعدادشان زیاد است اما از چهار دسته کلت‌، شات‌گان، مسلسل و مگنوم خارج نیستند. البته یک نارنجک و آرپی‌جی هم به این لیست اضافه کنید. اما با آپگرید کامل هر کدام از سلاح‌های این چهار دسته، یک سلاح خفن در آن دسته به شما جایزه داده می‌شود که واقعا ارزشش را دارد! به این ترتیب هربار پس از بهتر کردن هر سلاح یا گرفتن خشاب نامحدود آن، مجبور می‌شوید یک دور بازی را تمام کنید تا هم اسلحه‌های جدیدتان را به زامبی‌ها نشان داده باشید و هم مواد لازم برای باز کردن سلاح بعدی را به‌دست بیاورید.



غولاخرها تعدادشان زیاد است. اما بیشترشان از یک تم ثابت استفاده می‌کنند که مربوط به آزمایش‌های جدید شرکت ترای‌سل است. این آزمایش «اوروبورو» نام دارد و موجوداتی بی‌شکل را منتج می‌شود که بدنشان از کرم‌های سیاه پوشانیده شده است. هر چه در بازی پیش بروید این اوروبوروها تکامل پیدا می‌کنند.



برای بازی دو‌نفره رزیدنت اویل حتما باید یک یار قابل اعتماد پیدا کنید. کسی که معنای همکاری و پوشش را بداند و در زمینه صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آیتم‌ها با شما کاملا هم عقیده باشد. در غیر این صورت بازی دونفره رزیدنت5 تجربه بسیار اعصاب خردکنی خواهد بود. توصیه می‌کنم به هیچ‌وجه سلاح‌های یکسان به‌دست نگیرید که سر جمع کردن خشاب برای این سلاح‌ها دعوایتان می‌شود! اگر حوصله دعوا ندارید، همه چیز را برعهده هوش مصنوعی فوق‌العاده خوب بازی بگذارید، تا شوا را برایتان هدایت کند.



از نظر گرافیکی احتیاجی به تعریف و تمجید از رزیدنت‌اویل5 نیست. بخش بیشتر بازی در روز انجام می‌شود و نورپردازی به‌معنای واقعی در آن وجود دارد. انیمیشن کاراکترها و دشمن‌ها روان و طبیعی کار شده و میان‌پرده‌ها، کارگردانی سینمایی بسیار خوبی دارند. صحنه‌های ‌ QTE‌(زدن دکمه‌های نشان داده شده در تصویر) تعدادشان زیاد نیست و بسیار خوش‌دست‌تر از شماره قبلی هستند.



رزیدنت اویل‌5 به‌خوبی نام این سری بازی بزرگ را زنده نگه داشته و آن‌قدر انگیزه به طرفداران می‌دهد که تا عرضه قسمت بعدی کماکان آن را بازی کنند. اخیرا یک پچ برای باز شدن مبارزه‌های رودررو از نوع دث‌مچ هم برای رزیدنت5 منتشر شده که با حجم کمی قابل دانلود است.



پایان
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر