Ico و Shadow of the Colossus از نگاه دیگر بزرگان این صنعت

Wąnda

Sacred Spirit
کاربر سایت
Dec 31, 2009
2,173
نام
حسین
مقدمه و حرف نویسنده:
سلام به همگی دوستان بازیسنتری و مثل همیشه طرفداران سرسخت اُستاد Ueda !
من خیلی می خواستم در وصف اُستاد و آثاری که ساخته صحبت کنم و هر چی می تونم آفرین بگم، ولی شاید آنچنان تاثیری رو بر روی مخاطب نذاره ! البته تعجبی هم نداره، چون دیگه بالاخره هر چی باشه، صحبت های یک طرفدار کجا، صحبت های یک طراح و بازیساز بزرگ که خودش مثلا صاحب یکی از بهترین بازی های ساخته شده در این صنعت هست ـش کجا ! طبیعتا تاثیر این ها متفاوت خواهد بود. بهرحال من اینبار مطلبی رو قرار دادم که کسانی در مورد اُستاد و آثار ساخته شده (نمیگم بازی، چون واقعا کلمه بازی رو برای کارهای اُستاد بکار بُردن، سطح اون رو پایین خواهد آورد.) صحبت می کنند که خودشون یکی از بهترین های این صنعت هستند، کمااینکه آثار ساخته شده توسط اونها شاید یکی از تاثیر گذار ترین بازی ها هم باشه، بالاخره دور از انتظار نیست این قضیه ! با کمی دقت خواهید فهمید کسانی که در مورد اُستاد و آثار ساخته شده توسط او و تیم ـش صحبت می کنند، واقعا نشون میده که کارهای تیم ایکو واقعا خاص و منحصر بفرد هستند. همین !
با تشکر.

65626586922774316098.png

"Ico و Shadow of The Colossus دو بازی الهام بخش برای God of War بودند. زیرا راهی که این دو بازی در پیش گرفتند، با هماهنگی و هُنر خاصی اجرا شده بود که باعث شد ما نمونه آن را هم حتی در این صنعت نبینیم.
صادقانه بخواهم بگویم، این دو بازی تاثیر بسیار زیادی بر روی عنوان God of War که توسط ما ساخته می شد، داشتند."
99840564571622571003.png
"یک زیبایی خاص و عجیب همانند یک رویا در بازی های اُستاد Ueda و تیم ـش وجود دارد. غول هایی به بزرگی کوهستان در چشم اندازهایی وسیع، بسیار هماهنگ و منطبق طراحی شده اند، واقعا خلاقانه است."
42984597206679583115.png
"اولین باری که Ico بازی کردم، واقعا شوکه شده بودم. این اولین بار بود که من یک بازی با چنین کیفیتی و سبک هُنری خاص دیده بودم. حتی این بازی مرحله ی جدیدی از احساسات را توانسته بود در کالبُد خود بگنجاند. در آن زمان من با خودم کلنجار می رفتم که چگونه می شود یک بازی که بتواند بازیباز را درگیر احساسات نماید، خلق نمایم. و iCO بود که پیام بزرگی را به من منتقل کرد و رساند. این بازی به وضوح نشان می داد که می توان احساسات پیچیده ای همانند "همدلی" را در درون بازیباز ایجاد نمود. همین تعامل بود که باعث می شد احساسات قوی تری در بازی بتواند شکل بگیرد.
خیلی خوب به خاطر دارم زمانی که بازی به دقایق پایانی بازی رسیده بودم، با فّک ـی باز در مقابل تلویزیون نشسته بودم، تا انتهای بازی در همین حالت مانده بودم. کاملا از پایان بازی و زیبایی آن مات و مبهوب خشک مانده بودم.
داستا بازی در عین سادگی، بسیار قوی پرداخته شده بود. داستانی که توسط یک نویسنده واقعی نوشته و طراحی شده بود.
Shadow of the Colossus نیز یکی دیگر از ایده های درخشان او است. بازی که بر مبنای یک اسب، سرزمینی پُر از غول های عظیم الجثه، احساسی حماسی، شاعرانه که واقعا به ندرت در دیگر بازی ها یافت می شود.
مشابه کارهای اُستاد Ueda در این صنعت اصلا وجود ندارد. آثار او کاملا شخصی و منحصر بفرد هستند. بیشتر در مورد، روابط، احساسات و دنیای پیرامون آن را شامل می شود. در مورد انسان ها، کودک هایی که تبدیل به افراد بالغی خواهند شد می باشد. این نشان می دهد که بازی های ویدئویی یک رسانه معتبر هستند تا بتوانند چیزهای مهمی را در مورد خودمان بگویند.
اُستاد Ueda یکی از خلاق ترین و مهم ترین افراد این صنعت به شمار می رود."
99065874013262492976.png
"برای کسانی که فکر می کنند بازی ها نمی توانند یک نوع هُنر محسوب شوند، باید گفت که:
Ico و Sotc دو ستون هستند که بر پایه ویژگی های قدرتمندی ساخته شده اند. بسیار متحیرکننده، فراگیر و تکامل یافته، و از همه نظر هُنری هستند. این دو عنوان در مقابل دیگر بازی های ویدئویی در نقطه بسیار بالاتری حضور دارند."


44878011723548665329.png
"اولین ساخته آنها Ico احتمالا تنها بازی است که درگیر نوعی زیبایی خاص و احساس سودایی است. اولین باری که دست Yorda رو گرفتم و در دنیای پیرامون همراه اون حرکت میکردم، واقعا درگیرش شدم. به عنوان یک مدیر فنی، واقعا از ویژگی های تکنینکی و ساده بازی Ico شگفت زده شده بودم. گرفتن دست یک کارکتر دیگر به همراه "سینماتیک معکوس" ساده، تاثیر واقعا عمیقی را بر روی اتمسفر بازی گذاشته بود. بعد از آن من به یکی از سرسخت ترین طرفداران استاد تبدیل شدم و هنوز هم که هنوز است منتظر آثار بعدی اُستاد و تیم ـش هستم. "

42846348446204162874.png
"Ico و Shadow of the Colossus تجربه های عمیق و احساساتی را ارائه می دهند که مدیریت بسیار قوی و عالی را داشتند.
حتی راه و روش آنها برای ساخت یک بازی، تا به امروز نیز مفید است و خواهد بود."
44630791006525003924.png
"Colossus بازی بود که من زمان تجربه آن فّک ـم کاملا باز بود، شاید فکر کنید اغراق میکنم، ولی اینطور نیست... یادم میاد زمانی که از اولین غول بازی که جثه ای همانند یک کوهستان داشت، بالا می رفتم، انعکاس تصویر خودم را در تلویزیون دیدم: دقیقا دهانم باز مانده بود، به مدت 5 دقیقه فّک من همینطور باز بود. تا قبل از آن برای تجربه هیچ بازی چنین اتفاقی برای من نیفتاده بود. از آن به بعد نیز چنین اتفاقی دیگر برای من نیفتاد...
در مورد Ico هم، مرد، چی باید بگم در مورد Ico ؟ وقتی بحث در مورد بازی های هُنری می شود، همه در مورد Ico صحبت می کنند. این میتونه حقیقت داشته باشه یا نه. من حقیقتا به هُنر های طبقه بندی شده، باور ندارم. پس چه چیزی داره ؟
اما Ico به جرأت می تونم بگم که یکی از بهترین بازی های ساخته شده در تاریخ بازی های ویدئویی هست که تا بحال ساخته شده ! Ico این باور را به من داد که بازی ها می توانند واقعا یک اثر تعاملی باشند و احساساتی را بتوانند منتقل کنند که تا بحال اصلا تجربه نکرده ای. شاید گیم پلی بازی Ico خیلی هیجان انگیز بود، چرا که کرکترهای داستان ما و دنیای پیرامون آن بسیار احساسی ایجاد شده بودند.
من فقط می دانم که Ico تنها بازی بود که به کارکترهای آن همانند یک عروسک خیمه شب بازی نگاه نمی کردم، بلکه آن ها را همانند انسان هایی می دیدم که باید نجات پیدا کنند. هممم... شاید این Ueda واقعا با بقیه فرق میکنه !

تبریک به این تیم خلاقانه و بزرگ که با طراحی های خود صنعت ما را پیشگامانه به روی جلو سوق دادید.
تبریک به خاطر ساخت این کتاب زیبا و شگفت انگیز از داخل کتاب هُنری ـتان.
و در آخر تبریک می گویم و بهترین ها را برایتان آرزومندم. همچنان راه خود را ادامه دهید و در پیشرفت و ارتقاء این صنعت تلاش کنید تا بتوانیم این صنعت را در جایگاه به حق خود در قرن 21 ـم برسانیم."
21222458521621181161.png
"از نظر من Icoیکی از خلاقانه ترین، زیباترین و حماسی ترین بازی است که تا بحال تجربه کرده ام. (دوست من بعد از تجربه این بازی نام سگ ـش رو Ico گذاشت.)
کُل این صنعت، منتظر بازی بعدی Fumito، Kenji و تیم خلاق او هستند. عنوانی که در عین سادگی بسیار غنی و خالص خواهد بود. فرقی نمی کند که آنها از لحاظ فنی به مشکلی بر بخورند یا نه. آنها به آن هدف خواهند رسید."

36230864118483671117.png
"اُستاد Ueda و اُستاد Kaido دو تا از بهترین بازی های ساخته شده تا بحال را خلق نموده اند. این دو بازی مخاطب را در چنان عمقی از احساس غوطه ور خواهد کرد که تا بحال در هیچ بازی Action-Advunture ـی نمونه ای مثل آن را شاهد نبوده ایم.
Ico و Sotc نه تنها اینکه نشان می دهد آنها همانند کارشناسان بزرگ این صنعت هستند، بلکه بازی های ویدئویی را همانند یک وسیله قانونی برای رسیدن به آن ارزش واقعی و خالص دنبال می کنند تا بهترین ها را خلق نمایند."
 

mgs4

کاربر سایت
Mar 9, 2007
286
متاسفانه من هیچ وقت نتونستم ایکو رو بازی کنم، و ایا راهی هست که بتونم این بازی رو روی کامپیوتر اجرا کنم؟ ممنون میشم اگه راهی هست بهم بگید.
 

Wąnda

Sacred Spirit
کاربر سایت
Dec 31, 2009
2,173
نام
حسین
متاسفانه من هیچ وقت نتونستم ایکو رو بازی کنم، و ایا راهی هست که بتونم این بازی رو روی کامپیوتر اجرا کنم؟ ممنون میشم اگه راهی هست بهم بگید.
با کامپیوتر باید با نرم افزار شبیه ساز اجراش کنید !
اگر هم PlayStation 3 دارید که می تونید نسخه Collection که گرافیک Remasterd شده + تروفی + قابلیت 3D و ... داره، رو تهیه کنید و به نظر من گزینه دوم بهتره !
 

Wąnda

Sacred Spirit
کاربر سایت
Dec 31, 2009
2,173
نام
حسین
راجر ایبرت: بازی های ویدئویی نمی توانند قسمتی از هُنر باشند...

10909802689774689316.jpg

راجر جوزف ایبرت (به انگلیسی: Roger Joseph Ebert) (۱۸ ژوئن ۱۹۴۲–۴ آوریل ۲۰۱۳) خبرنگار، منتقد فیلم و فیلم نامه نویس اهل آمریکا بود.راجر ایبرت در ۱۸ ژوئن ۱۹۴۲ در اربانا در ایالت ایلینوی به دنیا آمد. او در ۱۵ سالگی، گزارش مسابقات ورزشی دبیرستانش را برای یک روزنامه محلی، پوشش می داد و سپس سردبیر روزنامه دانشجویی دانشگاهش شد. ایبرت از دانشگاه کیپ تاون در آفریقای جنوبی یک سال بورسیه گرفت و سپس در دانشگاه شیکاگو روی مدرک دکترا در زمینه زبان انگلیسی کار کرد. او در سال ۱۹۹۲ با چاز هملسمیت، وکیل سیاهپوست، ازدواج کرد- کسی که ایبرت او را "واقعیت بزرگ زندگی"اش خواند.
وی در سال ۲۰۰۲ به سرطان تیروئید مبتلا شد و در پی عمل جراحی، فک پایین و توانایی سخن گفتنش را از دست داد.
او از سال ۱۹۶۷ تا موقع مرگش، با نشریه شیکاگو سان-تایمز همکاری می کرد. در سال ۱۹۷۵، او به عنوان اولین منتقد فیلم، جایزه پولیتزر را ازآن خود کرد.راجر ایبرت بیش از ۱۵ کتاب درباره فیلم های سینمایی نوشت. او از سرمایه گذاران اولیه گوگل هم بود، که سبب شد میلیون ها دلار سود کند. تا سال ۲۰۱۰، نوشته های او در بیش از ۲۰۰ روزنامه در داخل و خارج از ایالات متحده نقل می شد. همچنین او بیش از ۲۰ جلد کتاب منتشر کرده است.ایبرت که عضو حزب دموکرات آمریکا بود، بعد از مبارزه ۱۱ ساله با سرطان تیروئید در ۴ آوریل ۲۰۱۳ چشم از جهان فروبست.
نشریه فوربز از او به عنوان یکی از متفکرین برتر آمریکا نام برده است.
فعالیت تلویزیونی راجر ایبرت در سال ۲۰۰۲ با تشخیص سرطان تیروئید از سوی پزشکان متوقف شد.

سلام !
این مطلبی که برای شروع نوشتم، قسمتی بود از زندگی نامه راجر ایبرت منتقد و نویسنده مشهور مرتبط در حوزه "فیلم" که محاله کسی با دنیای فیلم آشنایی داشته باشه و نقد های ایشون رو نخونده باشه !
نمی خوام زیاد بحث رو طولانی و خسته کننده کنم، فقط خواستم بگم که ایشون با این همه سابقه و سنّ و تجربه، بر این باور بودن که بازی های ویدئویی نمی تونه قسمتی از هُنر باشند و نخواهند بود، ولی خُب البته خداروشکر ندانسته از این دنیا نرفتند و قبل از مرگشون یه پُستی رو در بلاگ شخصی ـشان در همان زمان (سال 2010) ارسال کردند که بالاخره نشون میداد اشتباه کردن و از این خبرا نیست...:d

خُب دیگه بریم سر اصل مطلب ! این قسمتی از متن در وبلاگشون هست که گفتند:

I was a fool for mentioning video games in the first place. I would never express an opinion on a movie I hadn't seen. Yet I declared as an axiom that video games can never be Art. I still believe this, but I should never have said so. Some opinions are best kept to yourself.
من حماقت بزرگی کردم، بخاطر اینکه هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد بازی های ویدئویی نداشتم، در مورد آنها اظهار نظر کردم. من هیچ موقع قبل از اینکه یک فیلم را کامل تماشا نکرده باشم، در مورد آن نظری نمیدهم، با این حال در مورد بازی های ویدئویی که هنوز تجربه نکرده بودم، گفتم که آنها نمی توانند جزئی از هُنر محسوب شوند. من هنوز به این قضیه باور دارم، ولی هیچ وقت نباید چنین حرفی را میزدم. بعضی از نظرها را همیشه باید در پیش خود نگه دارید. تا به همین الان 4.547 کامنت در آن بلاگی که زدم، ارسال کرده اند.
بعد از این پُستی که در وبلاگ ـشون در همون زمان ارسال می کنند، خیلی از نویسندگان، گیمر(ها)، مطبوعات مختلف در این پُست کامنت های بسیاری رو می نویسند و مخالفت خودشون رو اعلام می کنند که طی اون اتفاقات جالبی رُخ می دهد ! این نشون میده واقعا کاری که تیم ایکو با این صنعت کرده، یه کار تکرار نشدنی و بسیار ارزشمند هستش ! وقتی یه منتقد (!) به این بزرگی و معروفی و شناخته شده میاد چنین حرف هایی رو میزنه و بعد ابراز پشیمانی میکنه، نشون میده که واقعا بازی های ویدئویی (البته تعداد خیلی کمی..) این خلوص و ماهیت رو در خودشون دارن تا اینکه نشون بدن اونها واقعا یک سرگرمی خالص نیستند ! حتما حتما اثری از هُنر در اونها دیده میشه !
At this moment, 4,547 comments have rained down upon me for that blog entry. I'm informed by Wayne Hepner, who turned them into a text file: "It's more than Anna Karenina, David Copperfield and The Brothers Karamazov." I would rather have reread all three than vet that thread. Still, they were a good set of comments for the most part. Perhaps 300 supported my position. The rest were united in opposition.
بعد از انتشار اون بلاگ 4.547 کامنت رو برای اون پُست ـشون دریافت می کنند که بیشتر افراد با این قضیه مخالف بودند و به نوعی می خواستند یه فرد به این شناخته شده ای رو راهنمایی کنن (همون به قول خودمون رستگار شدن..:d) و جالب اینه که بازی های زیادی رو به ایشون معرفی کردند ولی خُب قانع نمی شدند و بر سر حرف خودشون بودند تا اینکه:
Who was I to say video games didn't have the potential of becoming Art? Someday? There was no agreement among the thousands of posters about even one current game that was an unassailable masterpiece. Shadow of the Colossus came closest. I suppose that's the one I should begin with.
البته این رو هم بگم که ایشون اصلا کنسول بازی نداشتند و یکی از رفقای گردن کُلفت ـشون که همکارش هم بوده، یه رفیق در شرکت سرگرمی های Sony داشته و اون براش (اون زمان...) یه PlayStation 3 هدیه میده و ایشون بازی هایی مثل Flower و Sotc و .. رو تجربه می کنه که نهایتا باعث میشه ایشون پشیمون بشن از اون حرفهایی که گفتند و نهایتا یه بلاگ دیگر برای اثبات این قضیه بزنند.
دو بلاگ هایی که ایشون در مورد بازی هایی ویدئویی و رابطه اونها با هُنر رو زدن رو می توانید از این پایین بخونید:
اول همون توضیحات ـشون در مورد اینکه بازی ها نمی توانند جزءی از هُنر باشند رو اینجا توضیح داده بودند.

Video games can never be art | Roger Ebert's Journal | Roger Ebert


مطلب بعدی که ارسال کرده بودند، ابراز پشیمانی و ... کرده بودند و گفته بودند که همیشه یه استثناهایی هست و نمیشه بر روی این قضیه تاکید داشت !

Okay, kids, play on my lawn | Roger Ebert's Journal | Roger Ebert

امیدوارم از این مطلب نهایت استفاده رو برده باشید.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر