هر از گاهي شايعاتي در گف مطرح ميشود كه نينتندو قصد دارد نسل آينده با كنسولي دوگانه( هايبريد) به رقابت بپردازد بدين معنا كه كنسولي طراحي شود كه هم بتواند به قابل حمل باشد و كنسول هندهلد محسوب گردد و هم با كابل HDMI و يا مكانيزمي شبيه به اين به تلويزيون خروجي دهد و به بيان ساده تر به عنوان كنسول خانگي استفاده شود برخي از Insider هاي گف هم به اين شايعات دامن ميزنند. چندي پيش نيز دو بخش كنسولهاي خانگي و هندهلد نينتندو با هم تركيب شدند. اما چيزي كه اين شايعات را تا مرز واقعيت پيش برده سخنان جديد جناب آقاي ايواتا فرمانده ارتش N بزرگ است. حداقل ميتوان مطمئن شد كه اين نيتندو آن نينتندويي كه ميشناسيم نخواهد بود و نينتي قصد دارد خانه تكاني عظيمي را در درون خود انجام دهد.
حال سوال اينجاست آيا دو پلتفورم دستي و خانگي نينتندو با هم تركيب خواهند شد و يا اينكه بصورت دو دستگاه متفاوت اما با معماري مشابه به حيات خود ادامه ميدهند؟
سوال ديگر اينست كه اين پلتفورم (ها) جديد چه زماني به بازار راه پيدا مي كنند؟ همكنون 3 سال از عمر 3DS ميگذرد و چندان دور از ذهن نيست كه نينتندو در پي آن باشد كه طي يك يا دو سال آينده وارث جديدي معرفي كند آيا همزمان كنسول خانگي قويتر ولي با معماري مشابه معرفي خواهد شد؟
اينوستور: شما آقاي ايواتا قبلا نگراني خود را از جدا افتادن مشتريانتان توسط سخت افزار ( دو كنسول دستس و خانگي نينتندو) ايراز نموده ايد. شما همكنون هم در بازار كنسول دستي و هم خانگي حضور داريد. حال اين سوال مطرح ميشود كه با تغييرات سازماني شما ( تركيب بخشهاي كنسول دستي و خانگي) آيا شما قصد داريد در ميان مدت با تركيب كنسولهاي دستي و خانگي خود به استفاده بهينه از منابع خود نائل آييد؟ در ادامه هم خواهش ميكنم توضيح دهيد آيا راههاي ديگري نيز براي كاهش هزينه هاي تحقيق و توسعه وجود دارند؟
ايواتا: سال گذشته ما دو بخش كنسولهاي دستي و خانگي خود را با هم تركيب كرديم و مديريت آن را به آقاي تاكدا سپرديم. سابقا هر دونوع كنسول به صورت جداگانه و با تكنولوژي و معماري متفاوت از يكديگر طراحي و توليد ميشدند. اينكه كنسول شما قرار است از باطري استفاده كند و يا برق شهري طراحي بسيار متفاوتي طلب ميكند در نتيجه ساخت نرم افزار بر روي آنها نيز بسيار متفاوت خواهد بود. اما به مدد پيشرفت خارق العاده تكنولوژي ما به مرحله اي رسيده ايم كه ميتوانيم اين دو ساختار را با هم تركيب كنيم.
با توجه به شرايط و مطالبي كه توضيح داديم به نتيجه رسيديم كه زمان مناسبي است كه دو تيم طراح سخت افزار ما با هم يك تيم واحد را تشكيل دهند.
براي مثال همكنون پورت يك بازي Wii بر روي 3DS كار بسيار زمانبر و پرهزينه ايست. چرا كه تنها رزولوشنشان متفاوت نيست كل پروسه طراحي نرم افزار بر روي آنان متفاوت است. همين مشكل براي پورت بازيهاي 3DS به Wii U نيز وجود دارد. با پيشرفت سريع تكنولوژي ما مجبور هستيم عامل محدوديت بودجه را نيز در نظر بگيريم. هر گاه كه پلتفورم حديدي را طراحي كرديم نتيجه ي كار و معماري آن با نسل قبل خود بسيار متفاوت بوده است. تنها استثنا انتقال از گيم كيوب به wII بود كه از معماري يكساني استفاده ميكردند. حتي با وجود كنترولرهاي بسيار متفاوت اين دو كنسول طراحي نرم افزارشان بسيار به هم شبيه بود چرا كه طراحي GPu و CPU و ديگر اجزاي آنها بسيار شبيه به هم بوده است. با توجه به شرايط بوجود آمده فكر نميكنم ديگر نيازي باشد كه اين همه هزينه را متحمل شويم.
با توجه به اين رويكرد بسيار براي ما مهم است كه در طرحي هاي آينده طراحي كنسول Wii U را مد نظر قرار دهيم. البته اين بدين معنا نيست كه قصد درايم دقيقا معماري Wii U را تكرار كنيم. بدين معناست كه قصد طراحي كنسولي را داريم كه معماري WII U را بصورت بهينه بكار گيرد. اگر اين اتفاق بيفتد ديگر كنسولهاي دستي و خانگي خيلي متفاوت نخواهند بود.
اپل همكنون پلتفورم يگانه اي دارد به اسم iOS مثال ديگرش اندرويد است. اگر چه مدلهاي بسياري از دستگاههاي مختلف وجود دارند كه از اندرويد استفاده ميكنند اندرويد هيچگاه دچار كمبود نرم افزار نميشود. چرا كه تنها يكي راه براي برنامه نويسي روي اين پلتفورم وجود دارد و دستگاه هاي مختلف از آن استفاده ميكنند. مسئله اينجاست كه پلتفورم هاي نيتندو نيز بايد به همين طريق عمل كنند.
حال سوال اينجاست آيا دو پلتفورم دستي و خانگي نينتندو با هم تركيب خواهند شد و يا اينكه بصورت دو دستگاه متفاوت اما با معماري مشابه به حيات خود ادامه ميدهند؟
سوال ديگر اينست كه اين پلتفورم (ها) جديد چه زماني به بازار راه پيدا مي كنند؟ همكنون 3 سال از عمر 3DS ميگذرد و چندان دور از ذهن نيست كه نينتندو در پي آن باشد كه طي يك يا دو سال آينده وارث جديدي معرفي كند آيا همزمان كنسول خانگي قويتر ولي با معماري مشابه معرفي خواهد شد؟
آخرین ویرایش: