فرمانروایی در صنعت بازی : 5 دولوپری که یک دوره فرمانروایی در صنعت بازی داشتند

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste

192004

ac3c2edc74c622bdcea885155f114970_XL.jpg

چه در ورزش ، چه در موسیقی ، چه در سینما و چه در بازی های رایانه ای افرادی هستند که یک مقطع زمانی را به نام خود میزنند.ان قدر ان فرد یا کمپانی در ان دوره زمانی درخشان کار کرده است که وقتی میگوییم در فلان مقطع زمانی یاد چه کسی می افتید بیشتر افراد یک گزینه مشخص دارند.به عنوان مثال میتوان در فوتبال به بارسلونای گواردیولا اشاره کرد که دوره زمانی 2008 تا 2012 را به نام خود ثبت کرده است.میتوان از گروه موسیقی مدرن تاکینگ یا مایکل جکسون برای موسیقی پاپ دهه 80 نام برد که به معنای واقعی کلمه فرمانروایی میکردند.در سینما هم میتوان به الفرد هیچکاک و فیلم های مسحور کننده اش در دهه های پنجاه و شصت نام برد.

هنر هشتم نیزاز این قاعده مستثنی نیست و ما مقاطع زمانی را داریم که یک بازیساز یا کمپانی بیشتر به چشم امده اند و ان دوران را به نام خود زده اند.البته ذکر این نکته هم ضروری است که اگر چه افرادی که در مقاله ی بنده امده اند در ان دوران یکه تازی کرده اند و ان دوران را حقیقتا به نام خود زده اند ، اما این به این معنا نیست که بقیه هیچ کاری نکرده اند و به تماشای در و دیوار پرداخته اند.منظور ما این هست که این 5 نفر و کمپانی در ان مقاطع زمانی که بنده نام میبرم بیشتر به چشم امده اند و زمان ، زمان ان ها بوده است.


260px-200px-Shigeru_Miyamoto_cropped.jpg

شیگرو میاماتو

1990 -1981

بدون هیچ شک و تردیدی دهه 80 را میتوان دهه میاماتو و نینتندو دانست.عنوان Donkey Kong در سال 1981 ، Super Mario Bros در سال 1985 و The Legend Of Zelda در سال 1986 نام میاماتو را برای همیشه در صنعت بازی جاودان کرد.اثاری ساختار شکن و سبک ساز که هر کدام مولفه هایی برای ژانر خود به ثمرنشاندند.بعد از گذشت این همه سال شرکت نینتندو همچنان با دو سری ماریو و زلدایی شناخته میشود که از دستاوردهای یکی از بزرگترین بازیسازان تاریخ و فرمانروای بی منازع دهه 80 صنعت بازی ؛ استاد شیگرو میاماتو است.


id_logo-550x250.jpg
اید سافتور

1991-1995

بعد از سر و صدایی که میاماتو و به طور کلی صنعت بازی سازی ژاپن در دهه 80 انجام داد یک استدیو غربی و در راس ان جان کارمک دوره ی طلایی 5 ساله ای را در یکی از محبوب ترین ژانرهای صنعت بازی(شوتر اول شخص) پدید اورند.عنوان Wolfenstain 3d در سال 1991 ،Doom در سال 1993 و بازی quake در سال 1996 نام جان کارمک و تیم اید سافتور را به عنوان سلطان بازی سازی در بین سال های 1991 تا 1995 ثبت کرد.دووم و ولفنشتاین دو تا از مهم ترین ip های تاریخ هستند و تاثیر به سزایی در رشد و محبوبیت ژانر شوتر اول شخص گذاشتند. خوشبختانه بر خلاف برخی از ip های قدیمی که دوران خوبی را پشت سر نمیگذارند دووم و ولفنشتاین همچنان در حال یکه تازی هستند و عنوان های جدید ان ها در طی سال اینده منتشر می شوند.


192003

شینجی میکامی

1996-2005

دیگر بازیساز نابغه و ژاپنی در لیست 5 نفره ی ما پدر ترس است.کسی که با ساخت رزیدنت ایول و داینوکرایسیس سبک ترس را به عنوان یک سبک محبوب در بین بازیبازها جا انداخت.سپس با ساخت اثار مهم و جریان سازی نظیر رزیدنت ایول 4 و نقش در اثاری چون دویل می کرای سلطه ی 9 ساله ای را در صنعت بازی رقم زد.این 9 سال درخشان میکامی ان قدر دستاورد برای صنعت گیم داشته است که خود نیاز به یک مقاله ای دیگر دارد!



epic-games-forums-breached-again-showcase_image-4-a-9355.jpg


اپیک گیمز

2006-2008

هر چند عنوان gears of war اولین بازی نبود که از مکانیزم کاورگیری استفاده کرد اما بدون شک ان را تبدیل یک استاندارد در سبک هایی چون اکشن ادونچر و شوتر سوم شخص کرد.شرکت خوشنام اپیک گیمز با عنوان gears of war یک دوره ی فرمانروایی را در صنعت بازی شروع کرد و به اوج قله رسید.

پس از عنوان gears of war بود که باعث شد مکانیزم سنگرگیری به عنوان یک استاندارد جا بیفتد و ده ها بازی در سبک های چون اکشن نقش افرینی ، شوتر سوم شخص و یا اکشن ادونچر از مکانیزم سنگیر گیری به عنوان یک مکانیزم اساسی استفاده کنند.

هر چند متاسفانه اپیک و کلیفی اکنون فعالیتی در سطح عناوین AAA ندارند اما هیچ وقت تاثیر عنوان گیرز اف وار و شروع شدن یک دوره ای از عناوین جدید تحت تاثیر ان را فراموش نخواهیم کرد!


NaughtyDogSony.jpg

ناتی داگ

2009-2016

غول استودیوهای سونی و یکی از برترین شرکت های ساخت بازی سلطه ی 7 ساله(فعلا) را در صنعت گم رقم زد.ناتی داگ که در ابتدا کار خود را با اثار پلتفرم و زیبایی چون کرش و جک اند داکستر اغاز کرد ، در سال 2007 وارد ساخت اثار بزرگسالانه شد.نتیجه ی ان ساخت سری بازی زیبای انچارتد و عنوان جذاب The Last Of Us بود.

عناوینی که 3 عنوان بازی سال را به ترتیب در سال های 2009(انچارتد 2) ، 2013 ( The Last Of Us ) و 2016(انچارتد 4) برای این استودیوی خوشنام به همراه اوردند.دوران فوق طلایی که البته احتمالا با بازی The Last Of Us Part 2 ادامه پیدا خواهد کرد.بی صبرانه منتظر درخشش دوباره ناتی داگ هستیم.
 
آخرین ویرایش:

voldmort

AʙʏsSw̶ᴀʟᴋεЯ
کاربر فعال
May 28, 2015
10,014
نام
ali
همه جا باید بارسایی بودنتو جار بزنی تو؟:D
ولی جدا از شوخی خیلی خوب بود هر چند یه سری غلط املایی هم داری که طبیعیه و یه مرور کنی متوجه میشی
قبل انتشار مقالت بهت گفته بودم جای میازاکی شدیدا خالیه!:D
 

MASOUD-CRASH

کاربر سایت
Jun 20, 2018
501
نام
مسعود
View attachment 96877

ناتی داگ

2009-2016

غول استدیوهای سونی و یکی از برترین شرکت های ساخت بازی سلطه ی 7 ساله(فعلا) را در صنعت گم رقم زد.ناتی داگ که در ابتدا کار خود را با اثار پلتفرم و زیبایی چون کرش و جک اند داکستر اغاز کرد ، در سال 2007 وارد ساخت اثار بزرگسالانه شد.نتیجه ی ان ساخت سری بازی زیبای انچارتد و عنوان جذاب The Last Of Us بود.

عناوینی که 3 عنوان بازی سال را به ترتیب در سال های 2009(انچارتد 2) ، 2013 ( The Last Of ) و 2016(انچارتد 4) را برای این استدیوی خوشنام به همره اوردند.دورانی فوق طلایی که البته احتمالا با بازی The Last Of Us Part 2 ادامه پیدا خواهد کرد.بی صبرانه منتظر درخشش دوباره ناتی داگ هستیم.
خیلی مقالت خوب بودش ؛ مخصوصا ناتی داگ که از همشون بیشتر دوستش داشتم ، با بازی کراشی که ساخت ! عالـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی ! :-bd:D
 

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,370
نام
سید محمد حسین
والا میاموتو که تهیه کننده است و هنوز به کارش مشغوله
ناتی هم که باو دو سال بازی نداده بیرون دلیل نیست پادشاهی اش تموم شده باشه با یه Lost Legacy زدید پرونده شو بستید نامردا :D
 

19Rodar

کاربر سایت
Dec 28, 2011
2,876
نام
فرشاد
عالی بود الان ناتی داگ واقعا بالا دستش نیست و استدیو بسیار قابلی هست . استاد هم که امیدوارم بالاخره بتونه به یه استدیویی که لیاقتش رو داره بپیونده واقعا حیف

Sent from my Che2-L11 using Tapatalk
 

19Rodar

کاربر سایت
Dec 28, 2011
2,876
نام
فرشاد
راستی بهزاد آف تاپیک نشه ولی من خیلی خوشحالم کپکام حداقل داره بازیهای استاد میکامی رو ریمیک میکنه همینم واسه ما که با رزیدنت ایول های میکامی گیمر شدیم خیلی غنیمته. البته خیلی دلم میخواد خود میکامی برگرده به رزیدنت ایول . ایشالا نسل ۹ روی ps5 شاهد رزیدنت ایول ۸ با حضور استاد ارجمند باشیم

Sent from my Che2-L11 using Tapatalk
 

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste
راستی بهزاد آف تاپیک نشه ولی من خیلی خوشحالم کپکام حداقل داره بازیهای استاد میکامی رو ریمیک میکنه همینم واسه ما که با رزیدنت ایول های میکامی گیمر شدیم خیلی غنیمته. البته خیلی دلم میخواد خود میکامی برگرده به رزیدنت ایول . ایشالا نسل ۹ روی ps5 شاهد رزیدنت ایول ۸ با حضور استاد ارجمند باشیم

Sent from my Che2-L11 using Tapatalk

استاد ارجمند سال دیگه ip جدیدش معرفی میشه فرشاد جان.تنگو هم دیگه به سطح عالی رسیده است.:smiley:نیازی هم به کپکام نیست.اگه هم رزیدنت 8 را کار کردن که خوشحال میشیم:smiley:.نکردن هم مشکلی نیست:blush:
 

BitsandBytes

we will not falter, we will not fail!
کاربر سایت
Sep 2, 2012
3,980
نام
Mohammad
سلام.مقاله خوبی بود بهزاد.
البته جای چند بازی مثل هالف لایف و دارکسولز که واقعا رو صنعت گیم تاثیر فوق العاده ای داشتن خالیه.
و اینکه به جای تیم پپ باید تیم زیدان با سه قهرمانی اروپا رو مثال میزدی.:D
 

SILICON POWER

کاربر سایت
Jan 30, 2015
285
سلام.مقاله خوبی بود بهزاد.
البته جای چند بازی مثل هالف لایف و دارکسولز که واقعا رو صنعت گیم تاثیر فوق العاده ای داشتن خالیه.
و اینکه به جای تیم پپ باید تیم زیدان با سه قهرمانی اروپا رو مثال میزدی.:D

اسم دارکسولز مسخره رو کنار والا مقام هالف لایف نیار لطفا :)
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر