رویاسازان هنر هشتم : 10 بازیساز برتر تاریخ

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste
هنر هشتم ، هر چند عمر کمی نسبت به سایر هنرها نظیر هنر هفتم دارد اما با وجود این خیلی زود تبدیل به یکی از پول سازترین هنرها و صنعت های جهان شد. صنعتی که اکنون از نظر درآمد کمتر رقیبی می شناسد و روز به روز نیز به گردش مالی آن افزوده می شود.

مطمئنآ این صنعت خود به خود به این جایگاه نرسیده و افراد زیادی در تکامل و موفقیت آن نقش داشته اند. افرادی که هرکدام با زحمات , کوشش ها و سختی هایی که متحمل شده اند , باعث پیشرفت چشمگیر و فوق العاده سریع دنیای بازی های کامپیوتری گشته اند.

اما در این میان افرادی هستند که جریان سازتر و تاثیرگذارتر بوده اند. ان ها میراث عظیمی از خود به جای گذاشته اند و شایسته حضور در لیست 10 بازیساز برتر تاریخ هستند.



10- هیدکی کامیا

Hideki-Kamiya-portrait..jpeg

سلطان سبک هک اند اسلش.بازیسازی بزرگ که دو عنوان بایونتا و دویل می کرای را کارگردانی کرده و هر دو از بهترین اثار سبک هک اند اسلش به حساب می اید.کامیا نسخه ی دوم رزیدنت اویل را هم کارگردانی کرده و عنوان زیبای اوکامی را هم در کارنامه دارد.هر چند کامیا با روزهای اوج خود فاصله دارد و مدت زمان زیادی است که اثر قابل توجه ای از او ندیده ایم و حتی عنوان اسکیل باندش هم کنسل شد اما ان قدر توانا و قدر است که یک بازی بزرگ دیگر را در اینده ای نزدیک معرفی کند.کامیا از خلاق ترین و بزرگترین بازیسازان تاریخ است و بی تردید منتظر عنوان جدید او هستیم.


9- سد میر
نام بازی ساز بزرگ دنیای بازی سید میر با سبک استراتژی گره خورده است.هر چند کارنامه ی سید میر مانند سایر بازیسازان این لیست درخشان است و عناوینی چون Railroad Tycoon ، Colonization را در کارنامه دارد ،اما مهم ترین سری بازی این بازیساز افسانه ای سری سیویلیزیشن است.سری بازی فوق العاده زیبا و قدرتمند که تاکنون 6 نسخه از ان منتشر شده است.او با حدود 30 سال حضور در صنعت بازی , یکی از بزرگان بازیهای کامپیوتری به شمار میاید.

8- هیرونوبو ساکاگوچی

یکی از سلاطین هنر هشتم.خالق سری پرطرفدار و جریان ساز فاینل فنتزی که طرفداران بیشماری در سرتاسر جهان دارد.ساکاگوچی در نقش های مختلفی از تهیه کننده و کارگردان گرفته تا ناظر روی بازیهای Square کار کرده است. بازیهای بزرگی چون 9 عنوان اول Final Fantasy و Final Fantasy Tactics و بازیهای محبوبی مثل Xenogears , Parasite Eve , Ehrgeiz و Chrono Trigger همگی حداقل در قسمتی از کار مدیون او هستند.او در نسل هفتم با کمک Microsoft روی پروژه هایی چون Blue Dragon و Lost Odyssey برای کنسول XBOX 360 کار کرد. شور و اشتیاق او برای بازیسازی بعد از این همه سال هنوز هم خاموش نشده و او هنوز هم به جان بخشیدن به ایده های خلاقانه خودش ادامه میدهد. بدون شک ساکاگوچی تاثیرگذارترین بازیساز در ژانر نقش افرینی ژاپنی است. ساکاگوچی مشغول ساخت یک بازی جدید است که طبق گفته هایش قرار است تا در سال 2017 اطلاعات بیشتری از ان منتشر شود.


7- ویل رایت

345j_will_right.jpg

ساختن بازیهای بزرگی چون SimCity , The Sims و اخرین بازی او Spore باعث میشه نام او رو به عنوان یکی از بزرگترین طراحان و بازیسازان تاریخ در این لیست قرار بدهیم. بازیساز بزرگ صنعت بازی با سری سیمز نشان داد که میتوان شبیه سازی زندگی واقعی در دنیای مجازی را در قالب یک بازی اورد. او سبک شبیه سازی را به بهترین شکل ممکن تعریف کرد.خالق سری پرطرفدار سیمز و اثاری چون سیم سیتی بدون شک از بزرگان صنعت بازیسازی است و ان قدر با سری سیمز ان خاطره داریم که میشود چندین ساعت درباره ی ان صحبت کرد و ده ها مقاله راجع به ان نوشت.او بدون شک از بزرگترین بازیسازهای تاریخ است.


6- وارن اسپکتور
یک بازیساز موفق و همه فن حریف با که با سری بازی Deus Ex نام خود را به عنوان یکی از بزرگترین بازیسازها ثبت کرد.گیم پلی پیچیده و ترکیبی ، داستان سیاسی و اجتماعی و طراحی مراحل منحصر به فرد از دستاوردهای وارن اسپکتور با سری بازی Deus Ex است.علاوه بر سری بازی Deus Ex او در سری بازی جریان ساز و بزرگ Thief و سیستم شاک هم نقش داشته که جای پای او را در صنعت بازی محکم تر کردند. اوکارنامه ی پرباری از خود در دنیای بازی به جا گذاشته است و از بزرگان هنر هشتم است.


5-هیدئو کوجیما
هر چند کوجیما بر خلاف تمام بازیسازانی که در لیست امده اند ip های پرتعداد و موفق در کارنامه ندارد اما سری متال گیر سالید ان قدر قوی و با کیفیت هست که نام کوجیما را در لیست بهترین بازیسازان تاریخ بیاورد.خالق و طراح سری بزرگ متال گیر سالید با ساخت این سری بازی نام خود را به عنوان یکی از بهترین بازیسازان تاریخ ثبت کرد.گیم پلی چالش برانگیز ، داستان زیبا و شخصیت پردازی های فوق العاده از شاخصه های سری متال گیر سالید است و بدون شک کوجیما هم از بهترین بازیسازان تاریخ است و شایسته حضور در لیست 10 بازیساز برتر تاریخ بود.کوجیما در حال حاضر مشغول ساخت بازی Death Stranding هست و انتظار می رود در سال 2018 یا 2019 منتشر شود.


4- یوسوزوکی
او بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشکده علوم Okayama در اوائل دهه 80 جذب شرکت SEGA شد و از همون موقع روی برنامه نویسی و تهیه بازیهای آرکید این شرکت کار کرد. در اوائل دهه 90 بود که با هیاهوی بازیهای 3 بعدی , او هم مشغول ساخت Virtua Racing و سری بازیهای Virtua Fighter شد که Virtua Fighter هنوز هم یکی از کامل ترین و پیشرفته ترین سری بازیهای Fighting آرکید و کنسولی محسوب میشود.او با سری شنمو نام خود را در هنر هشتم جاودان کرد.سوزوکی ان قدر با شنمو صنعت بازی را تکان داده است که به راحتی در لیست برترین بازیسازها قرار میگیرد.شنمو یکی از بهترین اثار جهان باز بود که با که داستان غنی و گیم پلی بی نظیر خود و اوردن مکانیزم qte سراغاز یک سری تغییر و تحولات در دنیای بازی شد.هر چند سوزوکی مدت زمان زیادی است که بازی بزرگی نساخته است اما همین شنمو کافی است تا نام او را در زمره ی بزرگترین بازیسازان تاریخ ثبت کند.


3- شیگرو میاماتو

مرد بزرگ دنیای بازی و خالق سری بازی ماریو و زلدا.صنعت بازی تا حد بسیاز زیادی مدیون این بازیساز است.میتوان گفت نینتندو موفقیت خود را مدیون این بازیساز و افکار و ایده هایش است.بیشتر از 30 سال است که در صنعت بازی فعالیت میکند و با ایده هاش صنعت بازی را رو به جلو میبرد و نام خود را برای همیشه در فهرست غول های بازی سازی ثبت کرده است.


2- جان کارمک
پدر ژانر اول شخص و از تاثیرگذارترین افرارد صنعت بازی.دووم و ولفنشتاین به تنهایی کافی است تا نام کارمک را در لیست برترین بازیسازان تاریخ بیاورد. او پس از ساخت بازی Rage در سال 2013 به صورت غیررسمی صنعت بازی را ترک کرد اما دستاوردهایش به قدری زیاد است که میشود در مورد ان چندین و چند مقاله نوشت. تفکر خاص Carmack و ایده های او باعث شده خیلی ها دنباله رو این شخصیت بزرگ باشند. اگر منصف باشیم باید بگویم که خیلی از تکنولوژی ها و پیشرفت های امروز دنیای بازی بدون کمک John Carmack به وجود نمی امد.بی صبرانه منتظر بازگشت اسطوره صنعت بازی به هنر هشتم هستیم تا یک بار دیگر با یک بازی جریان ساز دیگرغافلگیرمان کند.


1-شینجی میکامی

fq3b_shinji-mikami1_%281%29.jpg

پدر ژانر ترس ، یک موجود جریان ساز و تکرارنشدنی در هنر هشتم.میکامی با ساخت عنوان رزیدنت اویل سراغاز سبک ترسناک بقا در دنیای بازی های رایانه ای شد ، سپس با دوست و شاگرد قهارش کامیا عنوان دویل می کرای را به بازار عرضه کردند و ژانر هک اند اسلش را متحول کردند.اما نواوری های میکامی به همین جا ختم نشد.او با ساخت عنوان رزیدنت اویل 4 صنعت بازی را دگرگون کرد و باعث پیشرفت چشمگیر ان شد.میکامی در سبک های مختلف کار کرده و عناوین ساختارشکنی را هم ارایه داده است.ونکوییش در سبک شوتر سوم شخص و گاد هند در سبک بزن بکش که هر دو از بهترین های سبک خود هستند.بدون شک میکامی از بهترین و جریان سازترین بازیسازان تاریخ است و شایسته حضور در رتبه نخست این لیست هست.بی صبرانه منتظر بازگشت پدر ژانر ترس به دنیای بازی هستیم تا یک بار دیگر هنر هشتم را متحول کند.

نویسنده

بهزاد کریمی
 
آخرین ویرایش:

masoud101

کاربر سایت
Sep 26, 2014
530
نام
مسعود
خوب کاری به شینجی میکامی ندارم و جرئت نمیکنم که داشته باشم .
اما بقیه رو احساس میکنم بر حسب جریان ساز بودنشون چیدی یعنی هر کی اومده یک انقلابی رو تو صنعت بازی تو یک سال خاص ایجاد کرده آوردی تو لیست به نظر من بهترین بازیسازها باید ادامه دار بازی خوب بسازن مثل کن لوین و شیگرو میاموتو و تاد هاوارد .
اما افرادی مثل وارن اسپکتور، جان کارمک ، پیتر مولینیو و یو سوزوکی یک دوره طلایی داشتند و حالا محو شدند.البته نمی خوام منکر ایده ها و ابتکارات خوبی که اونا وارد بازی سازی کردند بشم ولی به نظرم بازیساز خوب همیشه بازیساز خوبه و افول نمی کنه.
ممنون از مقاله ات مثل همیشه حرف نداره.
 
  • Like
Reactions: ALBERT W3SKER

ALBERT W3SKER

THE FATHER OF SURVIVAL HORROR
کاربر سایت
Dec 13, 2016
697
نام
بهزاد
اصلا از شما بعید نبود شینجی میکامی رو بزاری نفر اول
:D:D

اینکه من شینجی میکامی را بهترین بازیساز تمام دوران میدونم نظر خیلی ها تو دنیای بازی هست.تو همین بازی سنتر افراد زیادی چنین اعتقادی دارن.اما به نظرم بزرگترین افتخاری که میکامی بدست اورده و به شدت برای من مهم هست بهترین بازیساز دهه قبل از نگاه مجله اج هست. اج معتبرترین و خفن ترین رسانه صنعت بازی هست که بهترین بازیساز را میکامی دانسته است.

اج از بین بازیسازها میکامی را نامزد برترین شخصیت دهه کرده است.یعنی از بین مدیرها ایواتا ، از بین بازیسازها میکامی و از بین طراح سخت افزار J Allard هم را برای دریافت برترین شخصیت دهه انتخاب کرده است.

nkqe_capture.png


EDGE Game Of The Decade Awards - System Wars - GameSpot

اینکه یک سری سعی دارن بقیه بازیسازها را جلو میاماتو حقیر جلوه بدن کاری بس احمقانه هست و ان را تافته جدا بافته بدونند در نوع خود بی نظیر هست!میکامی بیشتر از میاماتو خدمت نکرده باشه کمتر هم نکرده است.همون رزیدنت اویل و دویل می کرای برای هفت پشت صنعت بازی را بس است.
 
آخرین ویرایش:

Fratos

کاربر سایت
Aug 23, 2006
16,071
بنظرم بجز کوجیما همشون بازنشسته ن البته هنوز به کامیا امید داریم برگرده به دوران اوجش :D.
پدر ژانر ترس ، یک موجود جریان ساز و تکرارنشدنی در هنر هشتم.میکامی
امیدوارم پدر ژآنر ترس تو بازی بعدیش ملت رو مسخره نکنه (تو EW یه suitcase باز کردم به اندازه یه اتوبوس که داخلش یه تیر شاتگان بود :D)
 

ALBERT W3SKER

THE FATHER OF SURVIVAL HORROR
کاربر سایت
Dec 13, 2016
697
نام
بهزاد
بنظرم بجز کوجیما همشون بازنشسته ن البته هنوز به کامیا امید داریم برگرده به دوران اوجش :D.

امیدوارم پدر ژآنر ترس تو بازی بعدیش ملت رو مسخره نکنه (تو EW یه suitcase باز کردم به اندازه یه اتوبوس که داخلش یه تیر شاتگان بود :D)

پیله کردی به این کلمه بازنشستگی ول کن ماجرا هم نیستی! :))

حج فریدون کمتر از دو ماه دیگه میبینمت! :p

من نمیدونم میکامی الان در حال ساخت چند بازی هست. ناشر قدرتمندی به اسم بتسدا پشتش هست و استودیویی که الان به ثبات رسیده چطور بازنشسته شده:))
 

amir code

کاربر سایت
Mar 18, 2008
1,344
نام
amir hosein
مرسی از مطلبت بهزاد جان.ولی نبود کن لوین و کلیف واقعا حالمو بد کرد.اینکه میگی هنر هشتم.خدایی نمیخوام بگم کن لوین جریانساز هنر هشتم بود.ولی تاثیر عجیبی گذاشت ازینکه صنعت گیم رو هنر هشتم بدونن.یا نبود کلیف.یه نگاه به بازیهای نسل 7 بنداز ببین چنتا بازی کپی گرز بودن.کلیف دوربین میکامی رو تکمیل کرد وترکیب اون با کاور باعث شد بازیهای سوم شخص بدون فرمول گیرز جالب نباشن.ولی خب اینایی که گفتی عالی بودن.کلیف فرمولی رو وارد این صنعت کرد که تا نسل های بعد ازش استفاده میشه
 
  • Like
Reactions: ALBERT W3SKER

ALBERT W3SKER

THE FATHER OF SURVIVAL HORROR
کاربر سایت
Dec 13, 2016
697
نام
بهزاد
مرسی از مطلبت بهزاد جان.ولی نبود کن لوین و کلیف واقعا حالمو بد کرد.اینکه میگی هنر هشتم.خدایی نمیخوام بگم کن لوین جریانساز هنر هشتم بود.ولی تاثیر عجیبی گذاشت ازینکه صنعت گیم رو هنر هشتم بدونن.یا نبود کلیف.یه نگاه به بازیهای نسل 7 بنداز ببین چنتا بازی کپی گرز بودن.کلیف دوربین میکامی رو تکمیل کرد وترکیب اون با کاور باعث شد بازیهای سوم شخص بدون فرمول گیرز جالب نباشن.ولی خب اینایی که گفتی عالی بودن.کلیف فرمولی رو وارد این صنعت کرد که تا نسل های بعد ازش استفاده میشه

سلام امیر خوشکله.

چند تا نکته:

1- اول لیست گفتم که سازندگانی چون لوین شایسته حضور در لیست هستند

2- لوین یک نابغه هست و در ان هیچ شکی نیست. من سر تعظیم جلوش فرود میارم

3- ببین امیر جان مشکل لوین تعداد کم عناوینش هست. میدونم و قبول دارم که تعداد کار ملاک نیست اما این ملاک نبودن بعضی وقت ها ملاک هست. ببین لوین از نظر تعداد بازی و سابقه در حد ان ده نفر نیست. البته نه به این معنا که مثلا کوجیما از لوین بهتره. نه! من چنین نظری ندارم و رتبه بندی ها کاملا سلیقه ای هست. شما چند تا لیست ببینی رتبه های میکامی در حال تغییر است. اما لوین حقیقتا کم کار هست و به نظر من این مساله برای منتقدان و من بازیباز اهمیت داره.

ببین تعداد ملاک نیست اما اینجا و در مقایسه با سایرین به نظر من ملاک هست.

لوین دو تا بازی کارگردانی کرده و یک بازی هم دیزاینر بوده.

خب شما مقایسه کن با تعداد عناوین بقیه بازیسازها و ان وقت میفهمی که اولویت با ان هاست

حرف اخر اینکه شکی در بزرگی لوین نیست و من معتقدم میتونه تو ده تا باشه

شرمنده حالت گرفته شد:)):):p
 
  • Like
Reactions: amir code

arsenalmom

کاربر سایت
Nov 14, 2009
1,347
نام
محمدرضا
میکامی حقشه اول باشه ، ولی کاش رتبه کامیا بالاتر بود ، مثلا دوم :D
واقعا اگر این دو تا استاد تو صنعت بازیسازی نبودن چه عناوین و کاراکترهایی رو قادر نبودیم تجربه کنیم
 

rezvideo

کاربر سایت
Oct 3, 2005
1,433
نام
رضا چشمی
به نظرمن کارگردانهای خیلی زیادی هستن که جاشون تو این لیست خالیه و بعضی از این کارگردانها این لیست هم هستن که خیلی تو صنعت تاثیر گذار نبودن یا حداقل به اندازه دیگران تاثیر گذار نبودن.
به عنوان مثال جان کارمک رو دیگه همه به عنوان یه کارگردان جریان ساز که بازی ها رو سمت دنیای سه بعدی سوق داد می شناسن اما واقعیت اینه که یو سوزوکی به مراتب نقش پررنگ تری تو این زمین داشته:
3D computer graphics using polygons were soon popularized by Yu Suzuki's Sega AM2 games Virtua Racing (1992) and Virtua Fighter (1993), both running on the Sega Model 1 arcade system board
به علاوه اینکه اولین بازی 3 بعدی دنیا بر مبنای پالی گون بازی I,Robot هست.
یا مثلا وارن اسپکتور که کارگردان خیلی بزرگیه و بازی های بزرگی رو هم کارگردانی کرده اما کارگردان جریان ساز به اون مفهوم کلی نیست و می تونه از توی این لیست حذف بشه همینطور کامیا ، سید میر و ویل رایت
 
  • Like
Reactions: ALBERT W3SKER

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر