تجربه لذت صدای واقعی 5.1 بر روی پلی استیشن 4

Romell

عضو تحریریه
Sep 21, 2007
4,765
نام
امین
تجربه لذت صدای واقعی 5.1 بر روی پلی استیشن 4

tnmmc_1399982675.jpg

همبشه برای پیدا کردن راهی میگردیم که هم هزنیه ای به صرفه از لحاظ مالی برای ما رقم بخورد و هم این که بتوانیم بر روی کنسول ها تجربه صدای واقعی 5.1 را داشته باشیم ! ولی این وسط یه جای کار همیشه لنگ میزند ! کنسول ها همیشه فاقد خروجی های یک راست RCA cable و MM 3.5 هستند ! به عبارتی برای صرفه جویی در هزینه های سخت افزاری کنسول ها هیچ وقت چنین خروجی های رو نمیگذراند . دلیل اصلی بالا رفتن قیمت کارت صدای درون کنسول و همین طور قیمت کلی کنسول خواهد شد . البته داستان بالا رفتن هزینه فقط منجر به بودن این خروجی های نام برده نیست و سازندگان کنسول ها وظبفه Decode کردن یا همان رمز گشایی صدا را هم در داخل کارت صدای کنسول تعبیه نمیکنند ! البته اشتباه نکنید ! کارت صدای کنسول ها محاسبات رمز گشایی صدا ها را به درستی انجام میدهند ولی سازندگان برای توان خروجی صدای های رمز گشایی شده این وظیفه را به عهده اسپیکر های 5.1 میگذراند !!!

سازندگان کنسول ها البته برای عاشقان سینه چاک صدای 5.1 البته بیکار ننشستند و خروجی کابل های نوری (Optical Cable ) را بر پشت کنسول ها تعبیه کرده اند .

تصویری از یک کابل نوری (Optical Cable )

Fiber_optic_illuminated.jpg

تصویری از خروجی ( Optical ) کنسول پلی استیشن 4

PS4_Connectors.jpg

خب این وسط مشکلاتی نمایان میشود چون اکثریت اسپیکر ها فاقد توان Decode کردن یا همان رمزگشایی هستند و وظیفه اصلی اسپیکر ها پخش صدا میباشد و نه Decode کردن صدا !!! که در پایین تر برای حل کامل این مشکل توضیحات کاملی خواهم داد پس کمی منتظر باشید .

صد البته اسپیکر های 5.1 هم هستند که توانایی Decode کردن صدا را دارند ولی این نوع اسپیکر ها که توانایی Decode کردن و به همین سو دارای خروجی کابل های نوری (Optical Cable ) هستند که این نوع اسپیکر ها قیمت بسار بالایی دارند . به طور نمونه اسپیکر بسیار قدرتمنتد و بی نظیر شرکت Logitech که مدل Z906 این شرکت دارای تمامی این خصوصیات میباشد ولی قیمت Logitech Z906 بسیار بالا میباشد قیمتی برابر با 400 دلار ناقابل !!! اگر پول خرید چنین چیزی را دارید پس درنگ نکنید ولی این مقاله راه بهتر و کم هزینه تری برای شما دارد .

تصویری از اسپیکر بسیار قدرتمند Logitech Z906


o7xjob8tqb25vmitkhgf.jpg

اما در این مقاله سعی شده راهی را به شما نشان داده شود که با هزینه ای مقرون به صرفه تر و صد البته با کیفیتی بسیار عالی در بخش صدا بتوانید خروجی صدای واقعی 5.1 رو لذتش رو بچشید و تجربه کنید که در ادامه مقاله توضیح خواهم داد که چه باید بکنید .

Optcal یا همان Toslink چیست ؟

اصولا کابل نوری یا همان Optcal که البته Toslink هم گفته میشود چیست ؟ در اصل TOSLINK ساختار استاندارد شده فیبر نوری است که توسط شرکت توشیبا توسعه یافته است.

TOSLINK یا همان اپتیکال در اصل برای اتصال سی دی پلیر به رسیورها، برای استریم صدای مدلاسیون کد پالس (PCM) با استفاده از اتصال استاندارد صدای دیجیتال S/PDIF، ساخته شد. یک کابل اپتیکال تنها می‌تواند برای انتقال سیگنال صدای استریو، مونو و surround مورد استفاده قرار گیرد. این کابل جریان صدای دیجیتال را از اجزائی نظیر دی وی دی پلیر ، MiniDisc، رکوردرهای نوار صوتی دیجیتال (DAT)، دکودرهای دالبی دیجیتال/DTS، کنسول‌های بازی و کامپیوترها به گیرنده‌های صوتی تصویری (AV) انتقال می‌دهد. گیرنده AV جریان خروجی را رمزگشایی کرده و صدا از طریق مجموعه‌ای از مبدل‌های الکتروآکوستیک ( آکوستیک علمی هستش در ارتباط با تولید صدا و عبور آن از محیط های مادی و یه هر پدیده ای مربوط به آن را که دارا میباشد ) یا اسپیکر پخش می‌شود.

Toslink یا همان اپتیکال یک اتصال استاندارد شده فیبر نوری است که برای انتقال سیگنال‌های صدا به شکل پالس‌های نور استفاده می‌شود. این استاندارد از همان پروتکل لایه اتصال دیتا صدای دیجیتال Sony/Philips Digital Interface یا S/PDIF پشتیبانی می‌کند، اما از جریان الکتریکی برای انتقال دیتا استفاده نمی‌کند. رابط نوری Toslink یا همان Optical در مقابل تداخل مغناطیسی و الکتریکی مقاوم میباشد و برای صدای دیجیتال به طور عمومی از نرخ دیتا 125Mbps تا 1.2Gbps پشتیبانی می‌کند.

تصویری از انواع حداکثر طول کابل را در یک جدول

cable-max-lengths.jpg

سرانجام پس از توضیحاتی مختصر درباره کابل های نوری و کاربرد ها و توانایی های آن به معرفی دو قطعه سخت افزاری اصلی برای تجربه صدای واقعی 5.1 میپردازم و به شما معرفی میشود .

در بالا نوشته ای گذاشتم و گفتم اکثریت اسپیکر ها فاقد توان Decode کردن یا همان رمزگشایی هستند و وظیفه اصلی اسپیکر ها پخش صدا میباشد و نه Decode کردن صدا !!! پس برای حل این مشکل شما احتیاج به یک قطعه سخت افزاری دارید که کار Decode کردن صدا را بر عهده بگیرد و این قطعه چیزی نیست به نام :Arrowd:

Audio Gear Digital Sound Decoder Converter

51-pHCL2q7L._SY450_.jpg 51pY0QxgEIL._SY450_.jpg
این قطعه سخت افزاری وظیفه Decode کردن صدای 5.1 را یه صورت کاملا واقعی بر عهده دارد و همین طور که در عکس مشاهده میکنید دو ورودی اپتیکال را دارا هستش و از طریق خروجی اپتیکال کنسول پلی استیشن 4 به این قطعه سخت افزاری متصل میشود . این Decoder صدای دالبی و DTS را به خوبی پردازش میکند و صدای کاملا واقعی 5.1 رو برای شما تدارک خواهد دید .

لینک مشخصات این قطعه سخت افزاری :
https://www.amazon.it/Audio-Digital-Sound-Decoder-Converter/dp/B01DEZIV30/ref=pd_sim_sbs_147_5?ie=UTF8&dpID=51rCAQlqfeL&dpSrc=sims&preST=_AC_UL160_SR160%2C160_&psc=1&refRID=P2F70789TWA6XG9AGFG1

حال شما احتیاج به اسپیکر 5.1 دارید که دارای کابل های 3.5 MM باشد و چیزی نیست جز اسپیکر بسیار با کیفیت و خوش صدای Logitech Z506 که واقعا در تفکیک صدا و کیفیت صدا و همین طور باس های قدرتمند و صدای فراگیر عالی یکی از بهترین اسپیکر های ساخته شده در این چند سال اخیر میباشد که بسیار بسیار مورد تعریف و تمجید کاربران قرار گرفته . این اسپیکر بسیار با کیفیت در ایران به راحتی پیدا میشه و قیمت بسیار بسیار عالی و به صرفه ای داره !


Logitech_Surround_Sound_Speaker_Z506_2.jpg
41rHnPip9rL.jpg

دوستان به این نکته توجه داشته باشند که شما اگر این فیش های RCA cable را که در تصویر زیر میبینید اگر به طور مستقیم از خود اسپیکر به پشت TV HD خود بزنید تمامی اسپیکر های 5.1 شما صدا خواهند داشت ولی نه صدای واقعی 5.1 !!! یعنی صدای گلوله یا اصولا هر صدایی مثلا فرض کنید کسی داره در هنگامی که شما بازی میکنید پشت شما راه میره و یا صحبت میکنه و سمت راست شما از پشت هستش صدا باید از اسپیکر پشتی سمت راست بیرون بیاد و صدای آبشار و خلاصه هر صدایی در هر قسمتی از بازی باشه صدا باید از همون اسپیکر در همون زوایه خاص در بیاد و شما با این کابل های سفید و قرمز فقط صدای 2.1 رو میتونید دریافت کنید اون هم نه به درستی !!! چه برسد به صدای 5.1 واقعی ! یعنی اگه کسی چه جلو و چه پشت شما باشه صدای این شخص از تمامی اسپیکر ها در میاد و شما نمیتونین صدای واقعی 5.1 رو دریافت کنید


3-5mm-Stereo-Mini-Plug-to-Dual-RCA-Jack-6-IN-1.jpg

پس شما به اسپیکر 5.1 احتیاج دارید که چنین کابل ها و خروجی هایی رو داشته باشن یعنی کابل ها و خروجی 3.5 MM که به سه رنگ نارنجی و سبز و سیاه هستند !

image004_5_43.jpg


و این فیش ها رو به دکودری که معرفی کردم وصل میکنید به این ترتیب : :Arrowd:

Green = FL/FR

Black = SL/SR

Orange - CEN/SW

یعنی رنگ سبز برای اسپیکر های جلویی میباشد و رنگ سیاه اسپیکر ها پشتی و رنگ نارنجی هم اسپیکر وسط و سابووفر .

f30rjzhsaj5sghubf5hy.jpg


تنظیمات صدا در پلی استیشن 4

داخل Setting میشوید و بعد به قسمت Sound and Screnn رفته و بعد به Primary Output Port رفته و Digital Out Optical رو انتخاب میکنید و همین طور وارد که شدید دو گزینه اول یعنی Dolby Digital 5.1ch و DT 5.1 تیکش رو روشن میکنید . و همین طور قسمت Audio Format گزینه Bitstream Dolby رو انتخاب میکنید .

f73nln6tnrdj8rf2yjni.jpg

fkqtw68jsrpsugo0n6oz.jpg

0kgdinlbka0r9ioa1iiv.jpg

19czfx3l9sh5xirz1ht8.jpg


توجه : این اسپیکر 5.1 و Decoder رو من دارم و کاملا تست کردم و صدا به صورت 5.1 کاملا واقعی پخش میشود .

پاینده باشید









 
آخرین ویرایش:

Mir7anA

کاربر سایت
Oct 28, 2008
837
نام
Maj!D
امين جان طبق معمول زحمت كشيدي و خيلي جامع نوشتي اما راه هاي ساده تري هم هست مثل خريد يه سينماي خانگي ٥ كاناله و با ورودي اوپتيكال كه با قيمت مناسب هم راحت پيدا ميشه و يا خريد هدست گلد كه با قيمت مناسب هرچند بصورت مجازي تجربه صداي ٥ كاناله ميده!
چون ميدونم فوتبالي هستي حتما توصيه ميكنم فيفا رو با صداي ٥ كاناله تجربه كني و اگه تونستي بتلفيلد رو با هدست و رو حالت war tape بازي كني كه واقعا تبديل به بتلفيلد ميشه!
 

Romell

عضو تحریریه
Sep 21, 2007
4,765
نام
امین
امين جان طبق معمول زحمت كشيدي و خيلي جامع نوشتي اما راه هاي ساده تري هم هست مثل خريد يه سينماي خانگي ٥ كاناله و با ورودي اوپتيكال كه با قيمت مناسب هم راحت پيدا ميشه و يا خريد هدست گلد كه با قيمت مناسب هرچند بصورت مجازي تجربه صداي ٥ كاناله ميده!
چون ميدونم فوتبالي هستي حتما توصيه ميكنم فيفا رو با صداي ٥ كاناله تجربه كني و اگه تونستي بتلفيلد رو با هدست و رو حالت war tape بازي كني كه واقعا تبديل به بتلفيلد ميشه!
خواهش میکنم و کاری نکردم .

بله راه زیاد هست و درست میفرمایین ولی این توضیحاتی که دادم برای اتاق و اصولا برای اتاق های شخصی بسیار بسیار مناسب هستش و همین طور قیمت این دو قطعه از سینمای خانگی به مراتب ارزون تر در میاد . هدست گلد هم واقعا خوبه ولی خب تجربه کیفیت صدا اصلا به پای این اسپیکر و دکودری که گفتم به هر حال نمیرسه و خب طبیعی هم هستش و اون هدست هست و این اسپیکر و ......

پاینده باشی .
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: bezad and IMANOKA

Romell

عضو تحریریه
Sep 21, 2007
4,765
نام
امین
قيمت كل اين لوازم chand ميشه امين جان؟
این اسپیکر که الان 290 هزار تومن تو ایران پیدا میشه ( من سال پیش 400 تومن خریدم و الان خیلی قیمتش پایین تر اومده ) و اون یکی قطعه تو آمازون آمریکا 41 دلار هستش .

فقط این دکودر رو تونستی تو ایران پیدا کنی یعنی دیگه هیچ مشکلی نداری ، چون یکم سخت پیدا میشه و من دوستم از ایتالیا برام گرفت و برام فرستاد ولی فکر کنم بشه تو تهران این دکودر رو پیدا کرد .

290 هزار تومن و 150 هزار تومن این طرفا هم میشه قیمت این دو قطعه .

این آمازون آمریکا هستش : https://www.amazon.com/Panlong-Audio-Digital-Decoder-Converter/dp/B00AMC2J1Y
 

IMANOKA

کاربر سایت
Sep 11, 2014
6,312
سلام...
این اسپیکر Logitech Z906 الان قیمتش 1.500.000 هست.شما چهطور خریدید 400؟
z906 قیمتش 1500 و z506 قیمتش 290 هستش!
.
.
امین جان برای اتصال به pc اون decoder لازم هست یا نه؟مثلا z506 بخرم اون تجربه واقعی 5.1 کاناله رو میده به ادم؟
این تصویر کارت صدای مادربورد هست!
m39xwryw27s427pe7jc9.png
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Romell

Romell

عضو تحریریه
Sep 21, 2007
4,765
نام
امین
z906 قیمتش 1500 و z506 قیمتش 290 هستش!
.
.
امین جان برای اتصال به pc اون decoder لازم هست یا نه؟مثلا z506 بخرم اون تجربه واقعی 5.1 کاناله رو میده به ادم؟
این تصویر کارت صدای مادربورد هست!
m39xwryw27s427pe7jc9.png
نه نه اشتباه نکنین ....... اصلا نیازی به دکودر برای پی سی نیست . کارت صدای مادر بورد ساپورت میکنه به راحتی و میتونی صدای 5.1 واقعی بگیری . شما فقط نیاز به همون اسپیکر Z506 دارین و هیچ نیازی به دکودر ندارین .

مدل مادربورد شما چیه ؟

سلام...
این اسپیکر Logitech Z906 الان قیمتش 1.500.000 هست.شما چهطور خریدید 400؟
سلام به شما .........

من مدل Logitech Z506 رو گفتم پارسال خریدم 400 هزار تومن که الان قیمتش افت کرده تو ایران و میشه 290 هزار تومن این طرفا خریدش .

و اون مدل Logitech Z906 هستش که 400 دلار قیمت داره و قیمتش به پول ما یک میلیون و پانصد هزار تومن این طرفا میشه . که البته الان قیمتش یه یک میلیون و سیصد و خورده ای در ایران رسیده .
 
آخرین ویرایش:

IMANOKA

کاربر سایت
Sep 11, 2014
6,312
نه نه اشتباه نکنین ....... اصلا نیازی به دکودر برای پی سی نیست . کارت صدای مادر بورد ساپورت میکنه به راحتی و میتونی صدای 5.1 واقعی بگیری . شما فقط نیاز به همون اسپیکر Z506 دارین و هیچ نیازی به دکودر ندارین .

مدل مادربورد شما چیه ؟
مدلش asus z170 pro gaming
کارت صداش هم SupremeFX 8-Channel High Definition
 
  • Like
Reactions: Romell

Romell

عضو تحریریه
Sep 21, 2007
4,765
نام
امین
مدلش asus z170 pro gaming
کارت صداش هم SupremeFX 8-Channel High Definition
به به ایسوس مارک مورد علاقه من :x

آقا داری شوخی میکنی :)):D این مادر بورد غوله که :|@-) و هیچ نیازی به دکودر نیست که و تازه اگه هم نیاز باشه کارت های صدای اکسترنال یا داخلی باید گرفت و شما نیازی به هیچ کدومشون نداری و این مادربوردی که داری خود تانکه و همه کار میکنه و پردازش صدای 5.1 براش مثل یه شوخی بی مزه میمونه .

تازه 7.1 هم ساپورت میکنه :)) خود این مادر بورد دکود هم میکنه . خروجی 7.1 هم داره و خلاص .

اصلا توهین کردی به این مادربورد :| DDR4 ساپورته8-> ...........خلاصه دیگه از این شوخیا باهاش نکن ........... :D
 
  • Like
Reactions: IMANOKA

Sherytto

کاربر سایت
Jul 26, 2011
1,906
نام
شروین
من 2 سالی هست که z906 دارم و به PS4 با کابل اپتیک وصل هست ولی نمی دونستم باید از دیکودر هم استفاده کنم
واقعا خیلی فرق داره خروجی؟

Gesendet von meinem SM-N910F mit Tapatalk
 

Romell

عضو تحریریه
Sep 21, 2007
4,765
نام
امین
من 2 سالی هست که z906 دارم و به PS4 با کابل اپتیک وصل هست ولی نمی دونستم باید از دیکودر هم استفاده کنم
واقعا خیلی فرق داره خروجی؟

Gesendet von meinem SM-N910F mit Tapatalk
شما هیچ احتیاجی به دکودر ندارین و من بالا قشنگ توضیح دادم که اسپیکر Z906 خودش کار دکود رو انجام میده و نیازی به دکودر ندارین ولی اسپکیر Z506 احتیاج به دکودر داره برای پخش صدای 5.1 به صورت درست و واقعی .
 
آخرین ویرایش:

Romell

عضو تحریریه
Sep 21, 2007
4,765
نام
امین
سلام
دوستان حرفی از Logitech z 5500 نزدن
این اسپیکر شما وحشتناک قدرتمنده و دکودر داخلی داره و DTS 96/24, DTS decoder, Dolby Digital, Dolby Pro Logic II رو به راحتی دکود میکنه و خروجی اپتیکال هم داره پس شما به این دکودری که در مقالم معرفی کردم نیازی ندارین .
 

s.1

کاربر سایت
Oct 28, 2011
8,162
من نمی دونم چرا اینقدر از لاجیتک در ایران استقبال می شه البت علتش تبلیغات گسترده هست لاجیتک جز برندهایی در زمینه صدا هست که ابدا حرف اول رو نمی زنه فرسخ ها با صدای مناسب فاصله داره ما از اونجایی که جنس مناسب در ایران کم پیدا خیلی هم خریدار به دنبال صدا نیست از این اختلاف بی خبر هست الانم 1 سرچی زدم دیدم نقدهاشم به نسبت الان تقریبا بد هست زمان خودش که عرضه شد باز اوضاش بهتر بوده

Logitech Z906 Review, 2016 | Top Ten Reviews

اینجا الان امتیاز 5.23 شاهد هستیم مدل های بالاترش هم در همین ایت معرفی شدن که در ایران اکثرا نیستن باشن هم پیدا کردنش خیلی سخته تازه اینایی هم که معرفی کردن باز هم جنس شاخ بازار نیست اما به هر حال صدای مناسبی دارن dEAIL مناسبی هم دارن.
به صراحتم در این نقد گفته که حتی Z906 صداش DETAIL جالبه نداره فقط بلنده صداش. اگر قرار باشه 1.5 هزینه کنید بهره که 1 سینمای پاناسونیک سری جدید بردارید یا حتی همین سونی های سری جدید بی پایه ها E5200 فکر کنم می شه صدای به مراتب بهتری دارن امپ جداگانه نسبتا مناسب سیستم دارن که قابلیت شخصی سازیمتا حدی داره.
البته تمام این ارقام 500W RMS یا حتی 1000W RMS به نحوی خالی بندی هستن امپ خالص 500W RMS به تنهایی قیمتی برابر همین لاجیتک داره ابعادشم اندازه 2 تا PS4 روی هم می شه. بحث تخصصی هست در این تاپیک نمی گنجه اما فریب تبلیغات هم نخورید.

1 نکته خیلی مه دیگه اگر PC GAMER هستین حتما 1 کارت صدای CREATIVE بخرید حتی اگر بهترین مین هم دارین اگر با تنظیمات کارت صدا اشنایی داشته باشید کیفیت صدا به طرز باورنکردنی افزایش پیدا می کنه. متاسفانه برای کنسول کارییش نمی شه کرد باید به تنظیمات امپ سینمای خانگی اکتفا کنید یا برید 1 سییستم حرفه ای چند ملیونی براش ببندید.(البته صدای دیفالتش هم مناسبه برای اکثرا)
 
  • Like
Reactions: amindead

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر