@sog_eros
خب عزیز یجورایی حرف های منو تایید کردی. اما باز هم در مورد دو سه چیز اشتباه میکنید.
نه. هیچ قرار داد انحصاری بین کپکام و سونی وجود نداشت. در واقع در طول تاریخ سری هیچ قرار داد انحصاری بین کپکام و شرکت دیگه ای که بازی از سری 100% و مادام العمر انحصاری پلتفرم اون شرکت کنه وجود نداشته و نخواهد داشت. این سیاست همیشگی سران کپکام در مورد این سری هست. اونها هیچ وقت یه بازی رو 100% انحصاری یه پلتفرم نمیکنند تا منافعشون به خطر نیفته.(این نظر شخصی نیست و یه چیز رسمی هست.) حتی RE4 هم قبل از انتشار نسخه گیم کیوب برای PS2 معرفی شد. بعلاوه RE1 و RE2 که انحصاری پلی استیشن نبودند که RE3 بخواد باشه.
دلیل اصرار کپکام برای انتشار RE3 روی PS1 این بود که Yoshiki Okamoto(یکی از تهیه کننده های اصلی کپکام و تصمیم گیرنده اصلی سری در اون زمان) دلش میخواست سری یه سه گانه روی PS1 داشته باشه. حتی میکامی هم توی ویدئو به این موضوع اشاره میکنه و میگه سر همین موضوع سه روز تمام با Okamoto بحث و جدل داشتند چون BIO 1.9 کوچکتری از اونی بوده بخوان به عنوان یه بازی اصلی و شماره دار منتشرش کنند و مجبورند بودند بازی رو خیلی بسط بدن. اما Okamoto گوشش به این حرف ها بدهکار نبوده و حتی کار به جایی میرسه که میکامی و تیمش میخواستند استعفا بدن. اما بالاخره با دو برابر شدن تیمی که داشتند BIO 1.9 رو میساختند و ملحق شدن تیم نسخه اصلی BIO 3 به اونها پروژه تکمیل میشه و به عنوان BIO 3 منتشر میشه.(این تیکه توی ویدئو نیست) دلیل اینکه خیلی ها خیال میکنند بازی بیشتر شبیه یه DLC برای نسخه دوم هست تا یه دنباله و نسخه کامل چون از اول هم همینطور بوده و تازه وسط پروژه بازی بسط پیدا میکنه و به نسخه شماره دار تبدیل میشه.
کدورنیکا توسط یه استدیو ترد پارتی و خارج از کپکام به اسم
Nextech توسعه پیدا کرد و اصلا ربطی به RE3 و تیم اصلی BIO نداشته. از بین تیم سازنده بازی فقط کارگردان بازی کارمند رسمی کپکام بوده. همونطور که میکامی هم توی ویدئو توضیح داد کدورونیکا برای این ساخته شد که کپکام میخواست به بازی جدا و اوریجینال برای طرفدارهای سگا ساخته بشه تا به نوعی بخاطر پورت نشدن RE2 برای سگا سترن دل اونها بدست بیاره. حالا بگذریم کدورنیکا اولش اصلا یه سناریو کاملا متفاوت نسبت به بازی نهایی داشت و اصلا بحث کلیر و وسکر و اینجور چیزها مطرح نبود. اما بخاطر یه سری مسائل مجبور شدند اون ایده اولیه رو حذف یا بهتر بگم سانسور کنند.
اونها هیچ وقت توی ویدئو نگفتند که کدورونیکا قرار بوده شماره سوم باشه و یا همچین چیزی رو القاء کرده باشند. فقط گفتند توسعه دو تا بازی تقریبا همزمان بوده، همین. وگرنه این دو تا هیچ ربطی به هم نداشتند.
اما در مورد نکته ای که توی اون ویدئو نیست و نسخه اصلی و اولیه 3 BIO که اشاره کردم. نسخه اصلی BIO 3 نه کدورنیکا بوده و نه BIO 1.9.
نسخه اولیه RE3 به کارگردانی Masaaki Yamada و Hideki Kamiya به عنوان برنامه ریز و طراح بازی اواخر 1997(یعنی حدودا چند ماه قبل از انتشار RE2) کار ساختش شروع شد. داستان بازی دنباله مستقیم سناریو 4th Survivor نسخه دوم و کرکتر اصلی هم هانک بود که ماموریت داشت ویروس G رو به کمپانی برسونه. بازی توی کشتی متروکه توی اقیانوس اتفاق میوفتاد و حتی Plant Zombie هم داشت. این تنها ارتی هست که از اون نسخه در دسترسه.
View attachment 63217
وسطای ساخت این نسخه بخاطر دریافت کیت سخت افزاری PS2 کپکام بازی رو PS1 یه PS2 منتقل کرد و بعدها بازی تبدیل به یکی از نسخه های بتای RE4 به کارگردانی کامیا و در نهایت تبدیل به DMC شد. اما همونطور که گفتم تیمی که پشت نسخه اولیه بازی بود به تیم BIO 1.9 پیوست و اون نسخه تیدیل شد به RE3.
این پاسخ علی (sog-eros) هست که در جواب پست شما نوشت و توی تلگرام به من داد.ولی به دلایلی خودش الآن نمیتونست توی تاپیک پست بذاره :
قرارداد انحصاری که نام بردم انحصاری عرضه نبود، انحصار برای عرضه ی سه عنوان شماره دار برای پلی استیشن بود که اولین عرضه رو این کنسول داشت.
اما مسئله اینجاست که این بحث و جدل برای مسئله خیلی بزرگتری از تمایل شخصی بود. به کل، اساس یک شرکت تغییرات بزرگ رو به صرف تمایل supervisor نمیذاره. ناظر به هیچ وجه اجازه چنین دستوراتی به تهیه کننده ی بازی نداره! ناظر کار کیفیت بازی رو دنبال می کنه و می تونه ایده ای برای تغییرات بده. این که باید سه شماره برای پلی استیشن بیاد چون ناظر این طور می خواد به کل دور از تصوره. کار ناظر این نیست! اما اگر چیزی دیگه ای این بین تهیه کننده رو مجبور به توسعه بازی کنه، اون وقت ایده ها رو باید با ناظر در میون بذاره و اون جاست که چالش پیش میاد و میکامی میاد ازش صحبت می کنه. روند واضحیه و البته طبیعتا بسیار مخفی.
کپ کام برای این شماره که از لحاظ فنی خیلی جلوتر از دو نسخه قبل هست (دوربین متحرک و رندر ریل تایم به جای استفاده از تصاویر از پیش رندر شده) از کمپانی نکستک Nextech کمک گرفته که خب شرکتی هست که بر پایه کمک به سایر شرکت ها دایر شده. بله این بازی با کمک استودیو 4 کپ کام و این شرکت ساخته شده اما کل کارمندهای استودیو 4 کپ کام هم حضور داشتند و این به کل اصلا بحث مهمی نیست و دلیلی کنار اون همه گفته ها و دلایل نیست.
اشتباه نکن، هیچوقت چنین حرفی زده نشد. قرار بود یک بازی برای سگا ساخته بشه که اول می خواستن اون بازی پورت رزیدنت ایول 2 باشه و نه کد ورونیکا! و برای ورونیکا صحبت از به دست آوردن دل اون ها نبود. سیاست شرکت بود. دریم کست کنسول قوی تری از پلی استیشن بود و همین این امکان رو فراهم کرد که بازی رندر رییل تایم با حفظ نسبی کیفیت داشته باشه. دلیلی هم وجود نداره که وقتی یک بازی قراره برای سگا با کنسول قوی تر عرضه بشه، بی شماره باشه.
ایده اولیه هم همین داستان بود همونطور که توضیح داده شد طبق گفته های خودشون همین بالا (!) که برای نسخه سوممون میخواستیم برای جلوگیری از شکست به نقطه نظرهای شماره یک برسیم و یک و دو ادامه نبودن. اینجا به طور واضح از کد ورونیکا به عنوان نسخه سومی که در برنامه داشتن نام میبرن. با یکم دقت، اینجا در ویدئو دقیقا گفته میشه کد ورونیکا قرار بوده شماره سوم شون باشه و هست.
(کاتو در مورد کد ورونیکا: می دونی، معمولا فیلم های ادامه دار در شماره یک و دو موفق ظاهر می شن اما اغلب در شماره 3 شکست می خورن. این بود که ما قبل از اینکه با شماره سوم مون شکست بخوریم، گفتیم باید بریم سراغ نقطه نظرهای شماره یک.
شینجی میکامی: من هرگز نخواستم وسکر در شماره 1 احمق به نظر بیاد. سلاح ارگانیکی که وسکر خلق کرده بود قرار بود پیشرفته ترین سلاح باشه و برخلاف قوانین طبیعت ظاهر شد. خیلی ساده (در کد ورونیکا)، کاری که وسکر کرده بود، به خودش برمی گرده. همه چیز از اول اینطور بنا شده بود.)
نقطه نظرهای شماره یک که داستان وسکر و کرس و رو به رویی وسکر با فعالیت هاش بود در کد ورونیکا اتفاق افتاد.
بله در مورد نسخه کنسل شده ی 3 در جریانم. داستان این نسخه که در مورد هانک بود، به محض ورود به PS2 از اساس کاملا عوض و در مورد یک پسر اسپنسر شد. چرا تغییر محتوای به این بزرگی؟ چون این نسخه هم فرعی بود و به اجبار شماره رو یدک می کشید. این نسخه هم به قدری فرعی بود که المان هاش در بازی Dead Aim استفاده شد.
از اونجا که اساس سه، همون طور که خیلی واضح توضیح میدن، فکر بر این بوده که یک داستان کوتاه در کنار دو ساخته بشه (چیزی مثل DLC امروز) بسط دادن داستان هانک هم یک فکر محتمله (هرچند یک قدم هم ورای شایعه نرفته)؛ مثل فرار جیل از شهر. اما تمام این ایده ها، برای همون نسخه ی فرعی ای هست که روش فکر می شده و در هر حالت محکوم به گرفتن شماره 3 بوده.
هیچ کس نمی تونه از اتفاقات محرمانه 18 سال پیش درون یک شرکت حرف واضحی بزنه. من با ورود اینترنت دنبال کار این سری بودم و اخبار رو به شدت دنبال می کردم. اون زمان صحبتش همه جا بود اما الان تا قرارداد انحصار سه شماره برای پلی استیشن رو نیارم نمی شه چیزی رو ثابت کرد! و این قرارداد هم چیزی نیست که شرکت با افتخار ازش صحبت کنه و بگه بله ما برای پول عنوان بازی ها رو هم عوض می کنیم! ولی خب، اینجاست که استدلال به میون میاد. و با دلیل و روند مشخص می شه صحت یک ماجرا رو پی گیری کرد.
قرار بوده طبق اعلام اکاموتو نسخه های پلی استیشن شماره دار باشن؟ سوروایور کاملا بی شماره برای پلی استیشن عرضه شده. هیچ دلیلی جز قرارداد سه شماره ای نیست که الان دیدم از ویکی هم حذف شده!
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
نظر خودم درباره ی مباحث مطرح شده رو هم بعدا مینویسم !