مجموعه عناوین Paradox Interactive - شماره 1 ـ A EUROPA UNIVERSALIS AAR

jMMjxV0.jpg


حتماً خیلیاتون اسم کمپانی Paradox Interactive رو نشنیدین، و خب طبیعتاً اسم بازی‌هاش رو هم نشنیدین؛ به دلایل نامعلومی این کمپانی به طور کامل تو ایران ناشناختست.

Paradox Interactive چیه؟

پارادوکس یه کمپانی نه چندان کوچیک سوئدیه که حوزه‌ی اصلی فعالیتش بازی‌های Grand Strategy تاریخیه. مخاطب بازی‌های این شرکت جامعه‌ی کوچیک‌تری از مخاطب بازی‌هایی مثل Total War و Civilization هستن، مخاطباش کسایین که به تاریخ علاقه‌مندن و میخوان توانایی‌های استراتژیک خودشون رو تو حوزه‌های مختلف بسنجن. به طور کلی بازی‌های پارادوکس شبیه‌ساز تاریخ جایگزین هستن تا صرفاً یه بازی.

یعنی چی شبیه‌ساز؟ چه فرقی با بازی‌های استراتژیک شناخته‌شده‌تر می‌کنن؟

- تو بازی‌های پارادوکس شما تقریباً با یه نرم‌افزار مدیریتی طرف هستین، تعداد زیادی منو و گزینه و اسلایدر و چارت و نمودار وجود داره که برای کسی که اولین باره باهاشون روبرو میشه خیلی گیج کنندست.

- برخلاف اکثر بازی‌ها شما میتونین همه کشورهایی که توبازی وجود دارن (که معمولاً میشه همه کشورهای دنیا) برای بازی انتخاب کنین، و معمولاً هر کشوری براساس تاریخ اتفاقات و مسائل مختص خودش رو داره.

- هدف مشخصی تو بازی وجود نداره و شما خودتون برای خودتون هدف گذاری می‌کنین، مثلاً تو Crusader Kings میتونین با امپراطوری بیزانس شروع کنین و هدفتون احیای امپراطوری روم و ترمیم جدایی بزرگ (جدایی کلیسای کاتولیک رومی و ارتدکس شرقی) باشه، یا می‌تونین با یه کاراکتر نورس شروع کنین و هدفتون رو تسخیر دنیا قرار بدین، بازی به شما نمی‌گه چیکار کنین، خودتونین که تصمیم می‌گیرین.

- یکی از مشخصه‌های بازی‌های پارادوکس قابلیت Pause هست، یعنی در عین اینکه بازی در حالت Real-Time جلو می‌ره، ازونجایی که شما نمی‌تونین مثل CPU تو کسری از ثانیه همه‌ی جوانب بازی رو تحت نظر داشته باشین این امکان رو دارین که زمان رو نگه دارین، کاراتون رو انجام بدین و بعد ادامه بدین، به طور کلی وقتی دارین بازی می‌کنین همیشه شست دست چپتون رو اسپیسه! (که pause و play رو کنترل می‌کنه)

- نکته‌ی دیگه اینکه پچ‌ها و DLC ها تو بازی‌های پارادوکس خیلی مهمن؛ وظیفه پچ‌ها فقط رفع باگ نیست، پارادوکس به سیستمی از بازیسازی اعتقاد داره که تو اون ساخت بازی بعد از عرضه ادامه پیدا می‌کنه، پچ‌ها تغییرات خیلی گنده‌ای توی بازی ایجاد می‌کنن، برای نمونه بازی Europa Universalis IV که پارسال منتشر شد تا حالا حدود 20 تا پچ داشته و به ورژن 1.7 رسیده و بالکل با نسخه 1.0 بازی متفاوته، قسمتهای بزرگی از گیم پلی تغییر کرده و چیزهای خیلی زیادی به بازی اضافه شده و استراژیهایی تو نسخه های اولیه استفاده می‌شد الان تقریباً همشون بی استفادن.

- بازی‌های پارادوکس قابلیت مادینگ خیلی خیلی بالایی دارن، بالای 90% فایل‌های بازی فایل‌های txt. معمولی هستن و به راحتی قابل فهم. علاوه برای تعداد زیادی ماد که برای این بازی‌ها وجود داره، هرکسی میتونه بیشتر قسمت‌های بازی رو به دلخواه خودش تغییر بده.

این تغییرات بر چه اساسی انجام میشن؟

یکی از ویژگی‌های پارادوکس ارتباط دائم دولوپرها با پلیرهاست، یه فروم خیلی گنده داره که همه ی دولوپرها با اکانت شخصی توش فعالن. مستقیماً با پلیرها صحبت می‌کنن، نظراشون و انتقاداشونو می‌شنون، فحش می‌خورن، بعضا فحش می‌دن و درنهایت تصمیم گیری می‌کنن.

اوکی، حالا بازی هاشون چیا هست؟

فرانشیزهای اصلی پارادوکس محدوده‌ی زمانی سقوط امپراطوری روم غربی تا جنگ جهانی دوم رو شامل می‌شن، و ازونجایی که مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تو این رنج زمانی بارها تغییر کرده، پارادوکس این رنج رو به 4 قسمت تقسیم کرده و 4 تا فرانشیز اصلی عرضه می‌کنه:

Crusader Kings

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Crusader Kings II
محدوده‌ی زمانی: از 769 (آغاز فتوحات شارلمانی) تا 1453 (سقوط کنستانتینوپل/قسطنطنتیه/استانبول و پایان امپراطوری بیزانس/روم شرقی)

محدوده‌ی جغرافیایی: اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و شبه قاره‌ی هند.
با توجه به سیستم اجتماعی اون زمان، تمرکز Crusader Kings روی شخصیت‌های درباری و روابط بین اون ها، سیستم فئودالی و مذهبه. شما تو شروع بازی یه کاراکتر رو انتخاب می‌کنین و تا زمانی که سلسله‌ی شما مقام حداقل کنت داره بازی ادامه پیدا می‌کنه. در طول بازی شما می‌جنگین، دفاع می‌کنین، ازدواج می‌کنین، می‌کشین، زندانی می‌کنین دسیسه چینی می‌کنین و خلاصه هرکاری می‌کنین که قدرتتون رو حفظ کنین. معمولاً تو این بازی هرچی مُلک کوچیکتری داشته باشین و خودتون رو درگیر سیاست خارجی نکنین راحت‌ترین، مسائل درون درباری به اندازه‌ی کافی وقتتون رو می‌گیره.

Europa Univesalis

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Europa Universalis IV
محدوده‌ی زمانی: از 1444 (شکست ائتلاف مسیحی از ارتش عثمانی در نبرد وارنا) تا 1821 (مرگ ناپلئون)
محدوده‌ی جغرافیایی: تمام کره‌ی زمین
تمرکز این بازی روی سیاست خارجی، کشورگشایی، استعمار (Colonization) و تجارته.
تو این بازی شما یه کشور رو انتخاب می‌کنین و تا جایی که کشور شما وجود داشته باشه بازی ادامه داره، به طور کلی این بازی شبیه بخش نوبتی سری Total War هست. هدف کلی شما توی این بازی گسترش مرزهاتون و پرکردن خزانتونه و این اهداف رو با تهدید، ارعاب، جنگ، اتحاد و دیپلماسی دنبال می‌کنین.
این بازی نسبت به بقیه ی بازی‌های پارادوکس ساده‌تره و برای تازه کارها توصیه می‌شه.


Victoria

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Victoria II
محدوده‌ی زمانی: از 1836 (انقلاب تگزاس) تا 1936 (اشغال راینلند توسط آلمان نازی)
محدوده‌ی جغرافیایی: تمام کره‌ی زمین
تمرکز این بازی روی انقلاب صنعتی، تفکرات جدید سیاسی ، تجارت و استعمار آفریقاست. تو این بازی شما به طور مستقیم با مردمتون سروکار دارین، هر کدوم از مردم تو هرنقطه از دنیا، با فاکتورهایی مثل ملیت، دین، شغل، طبقه‌ی اقتصادی، وضعیت اقتصادی، عقاید سیاسی ، نیازها و سواد مشخص می‌شن و شما وظیفه حکومت کردن و راضی نگه داشتن اونا رو به عهده دارین.
تو مناطق مختلف کشورتون کارخونه میسازین که مستقیماً اولاً روی اقتصاد و ثانیاً روی بیکاری تأثیر مستقیم میذاره. محصولاتی که تولید میکنین وارد سیستم پیچیده ی تجارت می‌شن و درآمد شما رو به طور غیر مستقیم تعیین می‌کنن.
توی این بازی سیستم امتیاز دهی تأثیر بزرگی روی گیم‌پلی داره و کشورها به ابرقدرت، قدرت ثانویه، متمدن و نامتدن تقسیم می‌شن.
با وجود اینکه روابط خارجی بخش بزرگی از این بازیه، الزاماً بزرگ بودن ضامن موفقیت شما نیست و بارها دیدم که کشورهای کوچیکی مثل هلند، بلژیک و سوییس به ابرقدرت تبدیل شدن.

Hearts Of Iron

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Hearts Of Iron III --- البته Heart Of Iron IV هم معرفی شده و فکر کنم 2015 عرضه می‌شه.
محدوده‌ی زمانی: از 1936 (اشغال راینلند توسط آلمان نازی) تا 1948 (بحران محاصره‌ی برلین توسط شوروی که منجر به تاسیس ناتو شد)
تمرکز این بازی روی استراتژی جنگیه و برخلاف بقیه‌ی بازی‌های پارادوکس تیک زمانی ساعته و نه روز.
خودم این بازی رو بازی نکردم و نمی‌تونم توضیح زیادی دربارش بدم، ببخشین! می‌تونین اینجا بیشتر دربارش بخونین.

همین؟
نه، spin-off ها و عناوین دیگه هم وجود دارن، مثل Darkest Hour که براساس Hearts Of Iron II بود و جنگ سرد رو پوشش می‌داد. یا Europa Universalis Rome که مربوط به امپراطوری روم قبل از مسیحیت بود.

می‌شه این بازی‌ها رو پشت سر هم‌ بازی کرد؟
از همون اول که این بازی‌ها عرضه شدن، کانورترهای غیر رسمی برای تبدیل سیوها و وارد کردنشون به فرانشیزهای بعدی وجود داشت و داره. اما با‌ عرضه‌ی Europa Universalis IV خود پارادوکس یه کانورتر برای Crusader Kings II به Europa Universalis IV به صورت رسمی عرضه کرد و انتظار می‌ره که با‌ عرضه‌ی نسخه‌های بعدی برای بقیه‌ی فرانشیزها هم این کار رو بکنه.

اگه انشام بد بود ببخشین، نویسنده نیستم، فقط میخواستم دوستانو با این بازی‌ها آشنا کنم.
کپی‌برداری با ذکر منبع اوکی می‌باشد!
سؤالی اگه بود در خدمتم.



 
Last edited by a moderator:

ashi73

کاربر سایت
Apr 13, 2009
297
نام
اشکان
فک میکنم نزدیک ترین چیز به دموکراسی اینه که فرم حکومتت رو بکنی constitutional republic و توی اسلایدر ها هم مکزیمم free subject ، plutocracy و free trade باشی. (البته plutocracy فقط به خاطر اینکه از aristocracy عادلانه تره... مگرنه شاید همینم زیاد دموکراسی نباشه.)

توی فرم های حکومت یدونه tribal democracy هم وجود داره که مال سرخ پوستاست. :D

الان یادم نیست که کلا فرم حکومتی democracy هم وجود داشت یا نه.(توی ویکتوریا که حضور پر قدرتی داره :D ) میتونی اون ابتدای بازی که بت میگه یه بازه زمانی انتخاب کن ، ببریش روی اخرین سال ها ببینی فرم حکومتی امریکا چیه...چون اگر قرار باشه دموکراسی وجود داشته باشه مال امریکاست.

پ.ن : دوستان فکر نکنن ادامه داستان رو بیخیال شدم...فقط این چند وقته منم مثل بقیه سرم شلوغه یه مقدار...وقت که کردم ادامش میدم.
 

parham_safa

Rossonero
مدیر انجمن
Sep 24, 2005
8,309
نام
پرهام
سلام
بازی رو با ناپل شروع کردم .
داستان ماستان که نمیتونم بنویسم :D ولی از اونجایی که بازیم همیشه حجومیه تو 3 سال اول راگوسا و اون ایالت یونان امروزی بیزانس و اپیروس رو گرفتم .
الان باید تمرکز کنم رو خود ایتالیا و برنامم اینه که در اسرع وقت ایتالیای متحد رو تشکیل بدم .
از شانسم همون اول بازی ونیز و اتریش و ساووی و سوئیس پدر میلان رو درآوردن . فکر کنم فقط لومباردی براش مونده .
امیدوارم بودم ایالت های ایتالیا قدرت نگیرن که گرفتنشون آسون باشه ولی الان پاپال استیت و ونیز و آکوئیلا قدرت گرفتن تا حدودی و به جاش میلان از دور خارج شد .
تو 3 سال چقدر اتفاق افتاد :|
 
آخرین ویرایش:

ashi73

کاربر سایت
Apr 13, 2009
297
نام
اشکان
منم این پست رو میدم که بگم این تاپیک رو یادم نرفته ولی اینقدر سرم به کار های دیگه گرمه و وقتم گرفتست که انرژی ای واسه این تاپیک باقی نمیمونه...در کل اینکه اینجارو یادم نرفته و وهروقت بتونم ادامش میدم....

برم بخوابم...شب بخیر :D.
 

EL CHE

کاربر سایت
Mar 5, 2012
858
نام
میـرعلی
سلام
اقا من عاشق این جور وقایع نگاریام !
خیلی خوب بود،خواستم یه لایک خشک و خالی بزنم،دیدم کافی نیست.
حتما حتما ادامش بدید
و این که دوستان حتما تجربیاتشون رو اشتراک بذارند, حس خیلی خوبی داره:d
 

ashi73

کاربر سایت
Apr 13, 2009
297
نام
اشکان
سلام
اقا من عاشق این جور وقایع نگاریام !
خیلی خوب بود،خواستم یه لایک خشک و خالی بزنم،دیدم کافی نیست.
حتما حتما ادامش بدید
و این که دوستان حتما تجربیاتشون رو اشتراک بذارند, حس خیلی خوبی داره:d

شیت :D ، هنوزم کسی این تاپیک رو یادش هست؟! :D ...الان دو سه روزه که شروع کردم دارم ادامش رو مینویسم :D
 

محمدرضا79

کاربر سایت
Jul 20, 2012
24
نام
محمدرضا آ
آقا کی گفته یادش رفته!اصلا شدم باس به خاطر من و عشقم به اون تاریخ نگاریت بنویسی...
نوشتارت عالی بود،یه درس تاریخ نویسیم دادی همینجوری در کل دمت گرم
من که خودم از بازی زیاد نتونستم بازی کنم ولی با این احوالات میخوام دوباره نصب کنم.زود ازش زده شدم
 

ashi73

کاربر سایت
Apr 13, 2009
297
نام
اشکان
آقا کی گفته یادش رفته!اصلا شدم باس به خاطر من و عشقم به اون تاریخ نگاریت بنویسی...
نوشتارت عالی بود،یه درس تاریخ نویسیم دادی همینجوری در کل دمت گرم
من که خودم از بازی زیاد نتونستم بازی کنم ولی با این احوالات میخوام دوباره نصب کنم.زود ازش زده شدم


ممنون بابت توجهت...راستش دلیل اصلی ای که اینقدر لفتش میدم اینه که من بازی رو همون موقع تا حدود سال 1422 رفتم و از اتفاقات شات گرفتم...واسه همین، الان فقط باید به شات ها نگاه کنم و زور بزنم که یادم بیاد چه اتفاقی در حال افتادن بوده و بنویسمش...به همین خاطر یه مقدار خسته کننده و طولانی میشه نوشتنه هر قسمت...ولی خب بازی رو ادامه نمیدم تا برسم به اونجایی که هستم و دیگه ongoing بنوسم.
 

ashi73

کاربر سایت
Apr 13, 2009
297
نام
اشکان
تا قسمت بعد اماده بشه یکم به مکانیزم های بازی بپردازیم:


یکی از مهمترین بخش های این بازی domestic policy sliders هستن...اسلایدر هایی که در تب حکومت قرار دارند:

DMI_government.png



این اسلایدر ها ، هرکدوم جهت گیری حکومت و کشور شما در رابطه با مسئله ی به خصوصی رو نشون میدن...سیاست های کلی کشورتون!
مثلا اگر اسلایدر پنجم رو به سمت free trade ببرید، سیاست های تجاری کشور خودتون رو به سمت اقتصاد ازاد سوق دادید.

اول این نکته رو بگم که هر وقت دلتون خواست نمیتونید اسلایدر هارو تغییر بدید. بسته به نوع حکومتی که دارید بین هر بار تغییر جایگاه یک اسلایدر (تغییر سیاست ) باید چند سالی صبر کنید...مثلا بازی که شروع میشه میتونید یکی از اسلایدر ها رو به میزان یک واحد جابجا کنید ، و بعد باید چند سال (10 سال مثلا) صبر کنید تا دوباره بتونید یک اسلایدر رو به میزان یک واحد دیگه حرکت بدید.

مثلا توی تصویر، اسلایدر offensive و defensive دقیقا وسط قرار داره ...یعنی موقعیتش 0 هست. حالا اگر یک واحد به سمت offensive ببریمش موقیعتش به -1 تغییر میکنه و اگر که یک واحد به سمت defensive ببریمش هم در موقعیت +1 قرار میگیره! مکسیمم هر اسلایدر هم +5 یا -5 هست.به سمت چپ منفی میشه و راست هم مثبت.یعنی اگر که اسلایدر رو تا اخر به سمت offensive ببریم ، اسلایدر در موقعیت -5 قرار میگیره.

حلا هر کدوم از این سیاست ها مزایا و بعضا معایب خاص خودشون رو دارن....مثلا در مورد quality و quantity(یا همون کیفیت و کمیت خودمون) ، هر چه اسلایدر رو بیشتر به سمت کیفیت ببریم ، دیسیپلین ارتشمون بالاتر میره که خوبه...همچین ژنرال هایی که استخدام میکنیم هم در سطح بالاتری قرار دارن که اینم خوبه و همچنین روحیه ارتشمون هم بیشتر میشه که اینم خوبه...اما در عوض این فواید، هزینه گرفتن سرباز بیشتر میشه که بده و همچنین manpower کشور هم کمتر میشه که اینم بده! به همین شکل اگر که اسلایدر رو به سمت کمیت ببریم میتونیم ارتش بزرگ تر و ارزون تری رو داشته باشیم اما به بهای پایین اومدن کیفیت و دیسیپلین !

چیز دیگه ای که توی تصویر توجه رو جلب میکنه خطوط قرمزی هست که توی مسیر یک سری اسلایدر قرار داره...این ها یه جور محدودیت هستن که بسته به نوع حکومتتون تعیین میشن...مثلا توی اکثر حکومت های دیکتاتوری شما تا یه حد کمی میتونید اسلایدر رو به سمت free subject ببرید. (همونطور که توی تصویر میبینید اون مانع قرمز توی مسیر serfdom به free subject هم وجود داره که دلیلش فرم حکومته که feudal monarchy هست.)
البته اون موانع به این معنی نیستن که شما نمیتونید اسلایدر هارو ازشون رد کنید و اونور تر ببرید...ولی به ازای هر واحدی که از اون مانع رد بشید یه مقدار revolt risk کشورتون بالاتر میره.

و مسئله بعد هم اینه که تغییر اسلایدر ها (یا همون تغییر سیاست) بدون هزینه هم نیست! به ازای هر تغییری که در اسلایدر ها بوجود میارید احتمال رخ دادن اتفاقات مختلفی وجود داره...

در پست بعدی به طور دقیق تر تک تک اسلایدر های این بخش و تاثیرشون رو بررسی میکنیم.
 
  • Like
Reactions: A7A

محمدرضا79

کاربر سایت
Jul 20, 2012
24
نام
محمدرضا آ
به شدت پیچیده و به همون شدت شیرین بعد ازین که یادش گرفتی...یه جورایی مثل فیزیک میمونه
آقا شما eu:romeرو بازی کردی؟داشتم تو فروماش میگشتم به نظر خوب میومد
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر