مجموعه عناوین Paradox Interactive - شماره 1 ـ A EUROPA UNIVERSALIS AAR

jMMjxV0.jpg


حتماً خیلیاتون اسم کمپانی Paradox Interactive رو نشنیدین، و خب طبیعتاً اسم بازی‌هاش رو هم نشنیدین؛ به دلایل نامعلومی این کمپانی به طور کامل تو ایران ناشناختست.

Paradox Interactive چیه؟

پارادوکس یه کمپانی نه چندان کوچیک سوئدیه که حوزه‌ی اصلی فعالیتش بازی‌های Grand Strategy تاریخیه. مخاطب بازی‌های این شرکت جامعه‌ی کوچیک‌تری از مخاطب بازی‌هایی مثل Total War و Civilization هستن، مخاطباش کسایین که به تاریخ علاقه‌مندن و میخوان توانایی‌های استراتژیک خودشون رو تو حوزه‌های مختلف بسنجن. به طور کلی بازی‌های پارادوکس شبیه‌ساز تاریخ جایگزین هستن تا صرفاً یه بازی.

یعنی چی شبیه‌ساز؟ چه فرقی با بازی‌های استراتژیک شناخته‌شده‌تر می‌کنن؟

- تو بازی‌های پارادوکس شما تقریباً با یه نرم‌افزار مدیریتی طرف هستین، تعداد زیادی منو و گزینه و اسلایدر و چارت و نمودار وجود داره که برای کسی که اولین باره باهاشون روبرو میشه خیلی گیج کنندست.

- برخلاف اکثر بازی‌ها شما میتونین همه کشورهایی که توبازی وجود دارن (که معمولاً میشه همه کشورهای دنیا) برای بازی انتخاب کنین، و معمولاً هر کشوری براساس تاریخ اتفاقات و مسائل مختص خودش رو داره.

- هدف مشخصی تو بازی وجود نداره و شما خودتون برای خودتون هدف گذاری می‌کنین، مثلاً تو Crusader Kings میتونین با امپراطوری بیزانس شروع کنین و هدفتون احیای امپراطوری روم و ترمیم جدایی بزرگ (جدایی کلیسای کاتولیک رومی و ارتدکس شرقی) باشه، یا می‌تونین با یه کاراکتر نورس شروع کنین و هدفتون رو تسخیر دنیا قرار بدین، بازی به شما نمی‌گه چیکار کنین، خودتونین که تصمیم می‌گیرین.

- یکی از مشخصه‌های بازی‌های پارادوکس قابلیت Pause هست، یعنی در عین اینکه بازی در حالت Real-Time جلو می‌ره، ازونجایی که شما نمی‌تونین مثل CPU تو کسری از ثانیه همه‌ی جوانب بازی رو تحت نظر داشته باشین این امکان رو دارین که زمان رو نگه دارین، کاراتون رو انجام بدین و بعد ادامه بدین، به طور کلی وقتی دارین بازی می‌کنین همیشه شست دست چپتون رو اسپیسه! (که pause و play رو کنترل می‌کنه)

- نکته‌ی دیگه اینکه پچ‌ها و DLC ها تو بازی‌های پارادوکس خیلی مهمن؛ وظیفه پچ‌ها فقط رفع باگ نیست، پارادوکس به سیستمی از بازیسازی اعتقاد داره که تو اون ساخت بازی بعد از عرضه ادامه پیدا می‌کنه، پچ‌ها تغییرات خیلی گنده‌ای توی بازی ایجاد می‌کنن، برای نمونه بازی Europa Universalis IV که پارسال منتشر شد تا حالا حدود 20 تا پچ داشته و به ورژن 1.7 رسیده و بالکل با نسخه 1.0 بازی متفاوته، قسمتهای بزرگی از گیم پلی تغییر کرده و چیزهای خیلی زیادی به بازی اضافه شده و استراژیهایی تو نسخه های اولیه استفاده می‌شد الان تقریباً همشون بی استفادن.

- بازی‌های پارادوکس قابلیت مادینگ خیلی خیلی بالایی دارن، بالای 90% فایل‌های بازی فایل‌های txt. معمولی هستن و به راحتی قابل فهم. علاوه برای تعداد زیادی ماد که برای این بازی‌ها وجود داره، هرکسی میتونه بیشتر قسمت‌های بازی رو به دلخواه خودش تغییر بده.

این تغییرات بر چه اساسی انجام میشن؟

یکی از ویژگی‌های پارادوکس ارتباط دائم دولوپرها با پلیرهاست، یه فروم خیلی گنده داره که همه ی دولوپرها با اکانت شخصی توش فعالن. مستقیماً با پلیرها صحبت می‌کنن، نظراشون و انتقاداشونو می‌شنون، فحش می‌خورن، بعضا فحش می‌دن و درنهایت تصمیم گیری می‌کنن.

اوکی، حالا بازی هاشون چیا هست؟

فرانشیزهای اصلی پارادوکس محدوده‌ی زمانی سقوط امپراطوری روم غربی تا جنگ جهانی دوم رو شامل می‌شن، و ازونجایی که مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تو این رنج زمانی بارها تغییر کرده، پارادوکس این رنج رو به 4 قسمت تقسیم کرده و 4 تا فرانشیز اصلی عرضه می‌کنه:

Crusader Kings

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Crusader Kings II
محدوده‌ی زمانی: از 769 (آغاز فتوحات شارلمانی) تا 1453 (سقوط کنستانتینوپل/قسطنطنتیه/استانبول و پایان امپراطوری بیزانس/روم شرقی)

محدوده‌ی جغرافیایی: اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و شبه قاره‌ی هند.
با توجه به سیستم اجتماعی اون زمان، تمرکز Crusader Kings روی شخصیت‌های درباری و روابط بین اون ها، سیستم فئودالی و مذهبه. شما تو شروع بازی یه کاراکتر رو انتخاب می‌کنین و تا زمانی که سلسله‌ی شما مقام حداقل کنت داره بازی ادامه پیدا می‌کنه. در طول بازی شما می‌جنگین، دفاع می‌کنین، ازدواج می‌کنین، می‌کشین، زندانی می‌کنین دسیسه چینی می‌کنین و خلاصه هرکاری می‌کنین که قدرتتون رو حفظ کنین. معمولاً تو این بازی هرچی مُلک کوچیکتری داشته باشین و خودتون رو درگیر سیاست خارجی نکنین راحت‌ترین، مسائل درون درباری به اندازه‌ی کافی وقتتون رو می‌گیره.

Europa Univesalis

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Europa Universalis IV
محدوده‌ی زمانی: از 1444 (شکست ائتلاف مسیحی از ارتش عثمانی در نبرد وارنا) تا 1821 (مرگ ناپلئون)
محدوده‌ی جغرافیایی: تمام کره‌ی زمین
تمرکز این بازی روی سیاست خارجی، کشورگشایی، استعمار (Colonization) و تجارته.
تو این بازی شما یه کشور رو انتخاب می‌کنین و تا جایی که کشور شما وجود داشته باشه بازی ادامه داره، به طور کلی این بازی شبیه بخش نوبتی سری Total War هست. هدف کلی شما توی این بازی گسترش مرزهاتون و پرکردن خزانتونه و این اهداف رو با تهدید، ارعاب، جنگ، اتحاد و دیپلماسی دنبال می‌کنین.
این بازی نسبت به بقیه ی بازی‌های پارادوکس ساده‌تره و برای تازه کارها توصیه می‌شه.


Victoria

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Victoria II
محدوده‌ی زمانی: از 1836 (انقلاب تگزاس) تا 1936 (اشغال راینلند توسط آلمان نازی)
محدوده‌ی جغرافیایی: تمام کره‌ی زمین
تمرکز این بازی روی انقلاب صنعتی، تفکرات جدید سیاسی ، تجارت و استعمار آفریقاست. تو این بازی شما به طور مستقیم با مردمتون سروکار دارین، هر کدوم از مردم تو هرنقطه از دنیا، با فاکتورهایی مثل ملیت، دین، شغل، طبقه‌ی اقتصادی، وضعیت اقتصادی، عقاید سیاسی ، نیازها و سواد مشخص می‌شن و شما وظیفه حکومت کردن و راضی نگه داشتن اونا رو به عهده دارین.
تو مناطق مختلف کشورتون کارخونه میسازین که مستقیماً اولاً روی اقتصاد و ثانیاً روی بیکاری تأثیر مستقیم میذاره. محصولاتی که تولید میکنین وارد سیستم پیچیده ی تجارت می‌شن و درآمد شما رو به طور غیر مستقیم تعیین می‌کنن.
توی این بازی سیستم امتیاز دهی تأثیر بزرگی روی گیم‌پلی داره و کشورها به ابرقدرت، قدرت ثانویه، متمدن و نامتدن تقسیم می‌شن.
با وجود اینکه روابط خارجی بخش بزرگی از این بازیه، الزاماً بزرگ بودن ضامن موفقیت شما نیست و بارها دیدم که کشورهای کوچیکی مثل هلند، بلژیک و سوییس به ابرقدرت تبدیل شدن.

Hearts Of Iron

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Hearts Of Iron III --- البته Heart Of Iron IV هم معرفی شده و فکر کنم 2015 عرضه می‌شه.
محدوده‌ی زمانی: از 1936 (اشغال راینلند توسط آلمان نازی) تا 1948 (بحران محاصره‌ی برلین توسط شوروی که منجر به تاسیس ناتو شد)
تمرکز این بازی روی استراتژی جنگیه و برخلاف بقیه‌ی بازی‌های پارادوکس تیک زمانی ساعته و نه روز.
خودم این بازی رو بازی نکردم و نمی‌تونم توضیح زیادی دربارش بدم، ببخشین! می‌تونین اینجا بیشتر دربارش بخونین.

همین؟
نه، spin-off ها و عناوین دیگه هم وجود دارن، مثل Darkest Hour که براساس Hearts Of Iron II بود و جنگ سرد رو پوشش می‌داد. یا Europa Universalis Rome که مربوط به امپراطوری روم قبل از مسیحیت بود.

می‌شه این بازی‌ها رو پشت سر هم‌ بازی کرد؟
از همون اول که این بازی‌ها عرضه شدن، کانورترهای غیر رسمی برای تبدیل سیوها و وارد کردنشون به فرانشیزهای بعدی وجود داشت و داره. اما با‌ عرضه‌ی Europa Universalis IV خود پارادوکس یه کانورتر برای Crusader Kings II به Europa Universalis IV به صورت رسمی عرضه کرد و انتظار می‌ره که با‌ عرضه‌ی نسخه‌های بعدی برای بقیه‌ی فرانشیزها هم این کار رو بکنه.

اگه انشام بد بود ببخشین، نویسنده نیستم، فقط میخواستم دوستانو با این بازی‌ها آشنا کنم.
کپی‌برداری با ذکر منبع اوکی می‌باشد!
سؤالی اگه بود در خدمتم.



 
Last edited by a moderator:

ashi73

کاربر سایت
Apr 13, 2009
297
نام
اشکان
قسمت دوم

چند ماه بیشتر از پایان جنگ نگذشته بود که راگوسایی ها برای دستیابی دوباره به استقلال دست به شورش زدند ، اما این مسئله باعث نشد که ذهن لوییز از هدفی که داشت منحرف شود . هر چه بیشتر میگذشت ، لوییز هم برای بدست اوردن هژمونی بیشتر در ایتالیا و مدیترانه مسر تر میشد . کم کم ، دیگر کشور های منطقه نیز که شاهد قدرت رو به افزایش ناپل بودند ، سعی میکردند خود را به ناپل نزدیک تر کنند ، و در همین دوران بود که ferrera ، یکی دیگر از کشور های کوچک ایتالیایی ، به لوییز پیشنهاد اتحاد داد و لوییز نیز پیشنهاد را قبول کرد. در حالی که لوییز روز ها را به سختی و بی قراری برای بدست اوردن فرصتی برای گسترش بیشتر مرز هایش به سر میکرد ، حوالی مارچ 1404 بود که خبر رسید مردم siena بر علیه حکومت میلان قیام کرده اند.

7say4oqq30uf082ivyq8.jpg


شورش راگوسایی ها.


h4tr01i15bbwnyk2sqls.jpg


شورش در siena ، در اینجا هنوز پیزا به اتریش نرسیده است.

قبل از این باید نکته ای رو عرض کنم...در جولای 1402 امپراطور مرده بود و شاه اتریش به عنوان امپراطور جدید انتخاب شده بود.و این امپراطور جدید نیز مشخصا از وضعیت بغرنج در سینا راضی نبود ، این بود که شخصا وارد میدان شد و ایالت پیزا ، یکی از دو ایالت به اشوب کشیده شده که در طول حکومت امپراطور قبلی به بوهمیا رسیده بود را درخواست کرد (1) و ان را ضمیمه خاک اتریش کرد. اما حتی اراده امپراطور هم نتوانست جلوی اتش خشم سینایی ها را بگیرد. زیاد نگذشته بود که سینایی ها دو ایالت پیزا و سینا را مستقل و دارایی کشور سینا اعلام کردند.


جنگ شروع شد...از طرفی نیرو های میلان و اتریش به این بخش از ایتالیا دسترسی مستقیم نداشتند و بنا به هر دلیلی ، از کشور های مجاور هم نتوانستند اجازه عبور نیرو های خود را بگیرند. این بود که جنگ فرم تازه و عجیبی به خود گرفت ، میلان و اتریش از متحد های خود درخواست کردند که به نیابت از انان وارد جنگ شوند و نیرو های سینایی را در هم بکوبند ! و این دقیقا همان فرصتی بود که لوییز منتظر ان بود ! چند روز بیشتر از اعلام استقلال siena و شروع جنگ نگذشته بود که 8 هزار نفر نیروی siena در اقدامی جنون امیز به خاک میلان هجوم بردند و در نبردی کوتاه بود که تمامیشان کشته شدند...اقدامی عجیب که باعث تعجب تمامی متفکران دوره شد...مگر میلان با انها چه رفتاری داشت که اینگونه ، حتی به قیمت جان خود که شده ، حاضر بودند از میلان انتقام بگیرند ؟! البته شاید هم تنها ، فرمانده بلند پرواز و نیمه دیوانه ای داشتند که انها را به این حرکت جنون امیز وا داشته بود... در هر صورت لوییز با خوشحالی از اینکه کار ها برایش راحت تر هم شده بود ، یک لشگر 9000 نفری را به سمت siena فرستاد. 4 هزار نفر نیرو از savoy هم به نیابت از اتریشی ها ، شهر پیزا را محاصره کرده بودند. اما نقشه لوییز چه بود؟ او که میدانست بعد از این اتفاقات ، نه اتریش و نه میلان تواناییی اداره این دو ایالت را نداشتند ، تصمیم داشت تا قبل از مذاکرات صلح و به رسمیت شناخته شدن کشور siena ، ( به بهایی سنگین...هدف میلان و اتریش همین بود ، انها که میدانستند توانایی کنترل این سرزمین را ندارند و در نهایت باید siena را به عنوان یک کشور به رسمیت بشناسند... تنها میخواستند که برای این کار رشوه ای سنگین از سینایی ها دریافت کنند...و با توجه به اینکه لوییز نیز به نیابت از متحد خود ، یعنی میلان مشغول جنگ بود ، باید قبل از رخ دادن این اتفاق ، نقشه خود را عملی میکرد...زیرا اگر میلان صلح و مستقل بودن siena را میپذیرفت ، جنگ برای ناپل هم تمام شده بود ! ) خود مستقلا با سینایی ها وارد مذاکره شود انها را مجبور کند که حاکمیت کشور ناپل بر خود را بپذیرند ! (2)


2clzi16pk3y5zdb069ci.jpg


حمله ناپلز و savoy به سینا و نابودی ارتش سینا بدست میلانی ها.





پس از قریب به دو سال از شروع درگیری ها در منطقه بود که ساوویی ها توانستند تمامی ایالت پیزا را برای اتریش اشغال کنند. و بعد از چند روز از این اتفاق ، اتریش با سینا صلح کرد و انرا به رسمیت شناخت( به چه قیمتی ؟ ) . لوییز خوشحال از اینکه همه چیز داشت خوب پیش میرفت و شر اتریش از ایتالیا کم شده بود ، توانست siena را به کلی تسخیر کند. اینجا بود که مرحله سخت کار فرا میرسید...او باید سریعتر از همتایان میلانی اش خواسته خود را به سینایی تحمیل کند...میلانی ها هم که درگیر مسائل دیگر بودند و از طرفی ، بهایی گذاف از سینایی ها طلب کرده بودند (سینایی ها هم که احتمالا هرچه داشتند به اتریش باج داده بودند ! ) و همه اینها باعث شد که مذاکراتشان در ان لحظه نتیجه ای ندهد و در همین حین بود که لوییز ، که اکنون به عنوان متصرف siena و پیزا ، کنترل انجا را در دست داشت خود وارد مذاکره شد و ان منطقه را جزئی از خاک ناپل اعلام کرد.

cris91sxgnidyax1znbf.jpg


زنده باد لوییز کبیر ! siena و پیزا با پذیرش حاکمیت ناپل ، قدم در مسیر پیشرفت گذاشتند !

البته کار هنوز تمام نشده بود.. لوییز دو تا از ایالت های امپراطوری را بدون هیچ ادعای قبلی و معتبری به کشور خود القا کرده بود ! میدانست اتریش حریص تر از این حرفاست که فقط به گرفتن باج از سینایی ها اکتفا کند و دیر یا زود به سراغ این دو ایالت خواهد امد .(3) بنابرین ، بلافاصله مشغول رایزنی با مقامات مختلف شد و مقدمات جدایی این دو ایالت از امپراطوری را فراهم کرد و در نهایت دو ایالت siena و پیزا از امپراطوری جدا شدند و خیال لوییز از بابت انها راحت شد...هر چند به بهای خراب شدن رابطه ناپل و اتریش !


الان دیگر لوییز درگیری خارجی دیگری نداشت و به نظر همه چیز ارام میرسید . اینجا بود که لوییز تصمیم به ادامه سیاست های گسترش طلبانه اش گرفت و تصمیم گرفت که کشور کوچک توسکانی را تحت نفوذ ناپل در اورد .(4) هر چه باشد این کشور در قلب ایتالیا قرار داشت و متحد سازی ایتالیا بدون ان به نظر غیر ممکن میرسید ! اما در درون مرز های ناپل همه چیز به ان ارامی که به نظر میرسید نبود...الان ناپل علاوه بر راگوسا ، دو ایالت دیگر نیز داشت که مردمشان هنوز مایل به استقلال بودند و خود را به دولت ناپل متعد نمیدانستند...فقط مسئله زمان مطرح بود تا شورش ها شروع شوند ! دقیقا در روز 27 ژانویه 1408 بود که اولین جنبش ها به تکاپو افتادند...کروات های راگوسایی انگار قصد تسلیم شدن نداشتند و برای بار دوم ، اینبار در مقیاسی بزرگ تر دست به شورش زدند! 7 هزار کروات ، سلاح به دست گرفتند و شروع به حمله به شهر ها کردند . شورشی هایی که از حمایت مردم منطقه نیز برخودار بودند. 3 روز بیشتر از این واقعه نگذشته بود که 8 هزار نشونالیست سینایی نیز به شورش پیوستند و مناطق جدید کشور غرق در هرج و مرج شدند ! چند ماه سخت به کشور ناپل گذشت اما در نهایت باز هم این لوییز بود که توانست بر شورش ها چیره شود وکنترل اوضاع را به دست گیرد.


jqkjgmasvo1sxgulrdy3.jpg


کمک های مالی لوییز به توسکانی و گسترش نفوذ ناپلی ها در ان کشور.

quyy0lvwe1urpkgbugsg.jpg


شورش راگوسایی ها.

feilxf9ng2yvuvev91th.jpg


سه روز بعد ، اوضاع در سینا نیز از کنترل خارج شد !

بعد از همه این حوادث باز هم ارامش نسبی ای بر کشور حاکم شد به لوییز فرصت فکر کردن به نقشه هایش و عملی کردن انها را داد . در همان سال بود (1408 ) بود که شاه اراگون مرده و با توجه به اینکه فرزندی نداشت از تبار دیگری ، جانشینی برایش انتخاب شد. لوییز که بیشتر درگیر مسائل داخلی کشور و شورش های متعدد بود از این مسئله غافل شده بود به محض اینکه فهمید اشراف زاده ای از تبار bourgogne های بورگاندی در اراگون به قدرت رسیده است ، انگار که دنیا را به او داده بودند...الان دیگر پادشاه اراگون برادر ملکه سیسیل نبود و این یعنی فرصت حمله و بازپس گیری جزیره سیسیل !


در سال 1410 بود که لوییز شروع کرد روابط خود را با شاه جدید اراگون بهبود بخشد و همزمان برای حمله به سیسیل نیز اماده شود . سیسیل دو متحد داشت ، یکی اراگون که متحد ناپل نیز به حساب میامد و دیگری جنوا . از هر نظر ، اتحاد جنوا و سیسیلی در برابر اتحاد ناپل ، اراگون ، فررا ، پرونس و میلان شانسی نداشت...بنابرین در اولین روز ماه اگوست 1410 بود که ناپل جنگ را اغاز کرد و خوشبختانه حتی جنوا هم به پیمان خود با سیسیلی وفا نکرد و او را در این جنگ تنها گذاشت ! همانطور که انتظار میرفت جنگ کوتاه و بی دردسری بود و نیرو های متحد ناپل به راحتی تمام لشگر سیسل را نابود کردند و شهر ها را به محاصره در اوردند...تنها مشکلی که وجود داشت این بود که اراگون پاتخت سیسیل را تصرف کرد و حاضر نبود که انرا به ناپل بدهد(5)...این مسئله ، کمی لوییز را رنجاند و باعث شد که بعد ها اتحاد این دو کشور به پایان رسد ، ولی هنوز وقت ان نرسیده بود و لوییز به نیروی دریایی اراگون نیاز داشت... بنابرین اعتراضی نکرد و تمام خاک سیسیل ، به غیر از پایتخت ان ، یعنی پالرمو را به خاک ناپل الحاق کرد و عمر کشور کوچک سیسیل کمی طولانی تر شد.


6jmgpsiftt9i9lq53el9.jpg


سیسیلی ، تک و تنها ...

حالا که لوییز قدرت بیشتری بدست اورده بود و با اعتماد به نفس بیشتری کار ها را پیش میبرد ، باز هم وقت ان رسید که کمی مسائل داخلی کشور را سر و سامان بدهد و تصمیم گرفت که باز هم از قدرت دوک ها و کنت ها کم و به قدرت دولت مرکزی بیافزاید . و باز هم بعد پخش شدن این خبر شورشی سر گرفت و مخالفین این امر ، نیرو های خود را در ایالت تازه بدست امده messina در جزیره سیسیل گرد هم اوردند و باز هم این لوییز بود که با موفقیت انها را شکست داد و تسلط خود بر کشور را به همگان نشان داد.


qv1dw8hchnzr2cfn1vv6.jpg


وضعیت ناپل تا 23 ژوئن 1411
سبز پررنگ = ناپل ، دقت کنید که علاوه بر دو بخش غیر متصلی که در ایتالیا داریم...دارای ممالکی در یونان و بالکان و جزیره مالت نیز هستیم.
سبز کمرنگ = provence
فیروزه ای = کشور هایی که باهاشون فقط ازدواج سلطنتی داریم...یعنی فرانسه و کاستیل ، اون دو بخش فیروزه ای در افریقا فتوحات کاستیل و در ایرلند هم ازان فرانسه است.
به کاستیل در افریقا توجه کنید که بخش بعدی ای که مینویسم شدیدا بهش مربوط میشه !
اون رنگ باقی مونده که هنوزم نفهمیدم چیه = متحدانمون.


1 - به پست شماره 8 مراجعه شود...مواقعی که کشوری یکی از ایالت های امپراطوری رو بگیره و core روش نداشته باشه ، تحت شرایطی امپراطور ازش درخواست میکنه که این ایالت رو به امپراطوری برگردونه ( یعنی ایالت رو به کشور امپراطور الحاق کنه ) ، که دو راه پیش پای بازیکن میزاره...یا قبول کنه و اونجا رو در ازای مقدار بسیار کمی پرستیژ به امپراطور بده ، یا قبول نکنه و اونجارو نگه داره که یه واحد ثبات از دست میده . البته این راه دوم واسه کشورایی که خودشون عضو امپراطوری هستن پیشنهاد داده نمیشه و چراش رو هم بعدا تو مکانیزم های امپراطوری توضیح میدم. راه سومی هم هست و اونم اینه که قبل از اینکه امپراطور ازتون درخواست کنه ، اون ایالت ها رو از امپراطوری خارج کنید که لازمه هاش اینه : 1- توی جنگی شرکت نداشته باشید. 2- رابطون با امپراطورمنفی باشه. 3- حدواقل یک magistrate داشته باشید.(واسه انجام دادن اکثر کار های مربوط به اداره کشور ، مثل ساختن ساختمان جدید یا گرفتن یک سری تصمیمات ... مثل همین خروج ایالت از امپراطوری نیاز به magistrate دارید.) اونوقت میتونید از بخش province decisions این کار رو انجام بدین.
نکته مهم : وقتی با درخواست موافقت بشه و ایالت به امپراطور برسه ، کشور امپراطور بلافاصله اونجا core پیدا نمیکنه و باید روند معمول برای دریافت core رو طی کنه.( این مورد وقتی که خود شما امپراطور هستید ، با توجه به رندوم بودن این اتفاق ، خیلی ازیتتون میکنه.)


2 - وقتی کشور هایی که انقلاب کردن رو میگیرید هیچ بدنامی ای بهتون تعلق نمیگیره و منم به خاطر همین این ایالت هارو گرفتم. ( این انقلاب با ایده های انقلابی که در اواخر بازی یعنی دوره ای که در واقعیت ، انقلاب فرانسه شکل گرفت متفاوته.)


3 - به پی نوشت 1 مراجعه شود.


4- Sphere of Influence - Europa Universalis 3 Wiki


میتونید یک حوزه نفوذ برای خودتون بسازید و کشور های مختلف رو در اون قرار بدید که به ازای هر کشور در حوزه نفوذتون ، قدرت دیپلوماتیک شما و همچین میزان magistrate هایی که بهتون تعلق میگیره ، افزایش پیدا میکنه. همچنین اگر کشوری تحت نفوذ شما باشه ، کشور دیگه ای اگر بهش پیشنهاد اتحاد بده یا بهش حمله کنه ، به حوزه نفوذ شما تجاوز کرده و به شما دلیلی برای حمله به اون کشور خاطی داده میشه .




5- برای annex کردن و یا گرفتن یک کشور به طور کامل ، باید حین جنگ تمامی ایالت های اون کشور به کنترل شما در اومده باشن...بعضی مواقع ، مثلا متحد شما بعد از پایان محاصره و یا siege یک ایالت ، کنترل اونجا رو بدست میگیره...که در این مورد هم اراگون کنترل پالرمو رو بدست گرفت و باعث شد که من نتونم سیسیلی رو annex کنم. بنابرین از 3 ایالت سیسیل ، من دو تاش رو گرفتم و اخرین که همون پالرمو باشه رو گذاشتم برای بعد.


نکته : هر کشوری که نیرو هاش ، اولین نیروه هایی باشن که به ایالت مورد نظر هجوم میبرن و ماحصره رو اغاز میکنن ، بعد از پایان محاصره و یا siege ، کنترل اون ایالت رو بدست میگیره...مگر در مواقعی خاص. مثلا اون کشور که نیرو هاش اونجا رسیده vassal کشور دیگه ای باشه که در این صورت overlord به جای vassal کنترل اون منطقه رو بدست میاره. (اینم توی مواقعی خاص نقض میشه...مثلا خود vassal روی ایالت مورد نظر core داشته باشه.) البته اگر نیرو های کنترل کننده siege ، reorganize بشن ، کنترل siege رو از دست میدن.

- - -ویرایش - - -

اول مرسی از معرفی:d

لینک نسخه chronicles شماره سوم رو پیدا کردم که حدودا 500 و خورده مگ هست. درسته این لینک. کم نیستش؟ بعد هم این که این نسخه همه Dlc ها رو داره. میشه اونا رو غیر فعال کرد. چون میخوام اول وانیلا بازی کنم :d اگه لینک نسخه خالیش هست برسونید به من:d

من خودم همین chronicles رو بازی میکنم . اگر درست یادم مونده باشه این بود :
https://kickass.to/europa-universalis-iii-chronicles-faniso-t5318008.html

فقط نمیدونم چه بلایی سر سیدر هاش اومده...تا همین 1 ماه پیش کلی سیدر داشت :| به هر حال باید دست به دامان mul بشید. :D

بازی کردن وانیلا هم اصلا پیشنهاد نمیشه.(در حقیقت بازی نکردنش پیشنهاد میشه :D )
چون ویژگی بازی های پارادوکس همینه که به مرور زمان کامل تر میشن طوری که این نسخه وانیلا اصلا این عمق اخرین نسخه رو نداره و به نظرم بهتره که سراغش نری.(من هنوز که هنوزه eu IV رو بازی نکردم چون به نظرم هنوز جای کار داره :D)
 
آخرین ویرایش:

xbox360 elite

کاربر سایت
May 13, 2007
803
نام
امیر
تورنت رو دارم میگیرم. ۲۰ تا سیدر داره ولی تو سایت نشون نمیده. تورنت پر سرعت هست دوستان بگیرید از همین تورنت

کیک اس مشکل داره انگار:d
 

xbox360 elite

کاربر سایت
May 13, 2007
803
نام
امیر
دوستان واسه یه حرکت که بتونیم همه تو تاپیک مشارکت کنیم میتونه این باشه که همگی یک شخصیت و یک کشور رو انتخاب کنیم بعد با یک هدف مشترک ببینیم هر کسی چه جوری میتونه به اون هدف برسه و از چه راه هایی:d

من الان ترغیب شدم که همین ناپل رو بردارم ببینم چه بر سر من میاد:d فکر کنم این جوری علاوه بر کمپین هایی که بازی میکنیم جالب بشه
 

ashi73

کاربر سایت
Apr 13, 2009
297
نام
اشکان
سلام
پاپ کنترلر شدم .
HRE هم خو بودم .
الان یوهوهوهوها :D

اصولا توی ذهن مخشوش جنابعالی که هیچی جز به اسارت گرفتن تمام دنیا نمیگذره :D ... ملت برن خداشون رو شکر کنن که از سال 1650 گذشته و دیگه Excommunication ـی در کار نیست ، مگرنه الان نصف دنیا به عزا نشسته بودن . :D

به هر حال از بقیه فوایدش لذت ببر :


 
آخرین ویرایش:

parham_safa

Rossonero
مدیر انجمن
Sep 24, 2005
8,309
نام
پرهام
سلام
اصولا توی ذهن مخشوش جنابعالی که هیچی جز به اسارت گرفتن تمام دنیا نمیگذره :D ... ملت برن خداشون رو شکر کنن که از سال 1650 گذشته و دیگه Excommunication ـی در کار نیست ، مگرنه الان نصف دنیا به عزا نشسته بودن . :D

به هر حال از بقیه فوایدش لذت ببر :


پدر انگلیسو درآوردم . کلی از مستعمرات آمریکایی و نصف بریتانیا رو ازش گرفتم :D
کلاً حال میده پدرشو دربیاری :D
 

theVaultGuy

کاربر سایت
Jul 11, 2014
145
دوستان باز هم تاکید می‌کنم پچ‌ها و آپدیت‌ها تو بازی‌های پارادوکس خیلی مهم هستن، پشت گوش نندازین.
سلام

چرا میشه . وقتی امپراتور مجموعه کشورهای روم بشی ، شهرهایی رو از بقیه اعضا میگیری .
یا بهت میدن و پرستیژ میگیرن یا رد میکنن و 1 ثبات از دست میدن .
حالا از اشکان پرسیدم و گفت اتوماتیک بهت میده ایالت رو . یعنی دست خودم نیست که هر ایالتی رو خواستم درخواست کنم .
حالا خود اشکان میاد و شرایط دقیقش رو میگه .
آها امپراطوری مقدس روم منظورتون بود، فکر کردم روم شرقی (بیزانس) رو می‌گین، HRE مکانیزم‌های خاص خودش رو داره و آره، اونجا می‌شه.
امپراطوری روم، امپراطوری روم شرقی و امپراطوری مقدس روم کشورهای کاملا متفاوتی بودند، چه از نظر زمانی چه مکانی.
این europa universalis 4 رو من گرفتم ۲-۳ ماه پیش, قشنگ ۲ هفته طول کشید تا یاد بگیرم ساده ترین کارا رو چجوری انجام بدم :d به شدت پیچیده و البته واقع گرایانه درستش کردن, همه چی به هم ربط داره از ازدواج بین اشخاص مهم کشورت با همسایه ها بگیر تا انتخاب پاپ جدید و اثراتش :d به قول یه بنده خدایی تو کامنتای استیم : درسته زنم, بچم, شغل و آیندمو از دست دادم ولی شکوه امپراطوری بیزانس رو برگردوندم :d

EU آسون‌ترین بازی پارادوکسه، HOI رو باز کنین چی می‌گین!!
 

parham_safa

Rossonero
مدیر انجمن
Sep 24, 2005
8,309
نام
پرهام
سلام
پدر انگلیسو درآوردم . کلی از مستعمرات آمریکایی و نصف بریتانیا رو ازش گرفتم
:biggrin1:
کلاً حال میده پدرشو دربیاری
:biggrin1:
پدر انگلیسو درآوردم ولی الان 10 12 سالی میشه که نتونستم تکون بخورم و وقت نمیکنم شورش های کشورو جمع کنم :|
خستگی از جنگم رسیده بود به 19 و خورده ای از 22 فکر کنم .
اونایی که تجربه دارن میدونن چی کشیدم و همچنان دارم میکشم :|
 

ashi73

کاربر سایت
Apr 13, 2009
297
نام
اشکان
سلام

پدر انگلیسو درآوردم ولی الان 10 12 سالی میشه که نتونستم تکون بخورم و وقت نمیکنم شورش های کشورو جمع کنم :|
خستگی از جنگم رسیده بود به 19 و خورده ای از 22 فکر کنم .
اونایی که تجربه دارن میدونن چی کشیدم و همچنان دارم میکشم :|

شما احیانا overextend نشدی؟ تو مدیفایر ها میزد فک کنم .


==========

@xbox360 elite

چی شد؟ با ناپل بازی رو شروع نکردی ؟ :d
 

parham_safa

Rossonero
مدیر انجمن
Sep 24, 2005
8,309
نام
پرهام
سلام
شما احیانا overextend نشدی؟ تو مدیفایر ها میزد فک کنم .
این مگه مال اینفمی نبود ؟ یا من قاطی کردم ؟
اینفیمی رو نمیذاشتم بالا بره خب .
5 تا از ایالتایی که تو آمریکا ازش گرفتم رو کور داده بود بهم .
الان روی 4 5 تا از ایالتای آمریکایی پرتغال هم کور دارم ولی خو نمیخوام روابط خوبم با پرتغال رو بهم بزنم .
 

xbox360 elite

کاربر سایت
May 13, 2007
803
نام
امیر
شما احیانا overextend نشدی؟ تو مدیفایر ها میزد فک کنم .


==========

@xbox360 elite

چی شد؟ با ناپل بازی رو شروع نکردی ؟ :d

چرا آقا:d عکس میگیرم میزارم ولی فعلا دارم darkest hour بازی میکنم:d به طرز عجیبی بازی من خشن شده به طوری که فرانسه اومده بود بالا سر من و داشت تمام پاپال استیت ها رو میگرفت:d
 

ashi73

کاربر سایت
Apr 13, 2009
297
نام
اشکان
چرا آقا:d عکس میگیرم میزارم ولی فعلا دارم darkest hour بازی میکنم:d به طرز عجیبی بازی من خشن شده به طوری که فرانسه اومده بود بالا سر من و داشت تمام پاپال استیت ها رو میگرفت:d

این اتفاقی که افتاده نه تنها عجیب نیست ، بلکه دقیقا برعکس عجیب یعنی معمولی هم هست :D اصولا ناپل و کلا ایتالیا جای خوبی برای اولین بازی نیست چون تا بازی شروع میشه تموم کشور های ایتالیایی مثل رویال رامبل میوفتن به جون هم :D ... فرانسه هم که کلا اگر کار به کار کسی نداشته باشه باید تعجب کرد :D . بماند که یه mission هم در رابطه با ایتالیا داره . (یکی از بهترین mission های بازی .)
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر