سرنوشت شوم برای زیبا ترین سیاره منظومه (Sega SATURN)

starx

کاربر سایت
Feb 9, 2008
407
100px-SegaSaturn.gif

SATURN=سیاره زحل
در سال 1993 کمپانی SEGA برای شکست دادن نینتندو روی پروژه ای کار میکرد که به اون ژوپیتر می گفتن , بر اساس این پروژه که هدف از اون ساخت کنسولی بود که بتونه گرافیک های دو بعدی (در ابتدا قرار نبود این کنسول پردازنده سه بعدی داشته باشه) رو در نهایت کیفیت و دقت اجرا کنه.
SATURN از دو پردازنده 32 بیت از نوع RISC و ساخت Hitachi و شش پردازنده جانبی دیگر استفاده می کرد فدرتمند ترین دستگاه زمان خودش بود ولی برنامه نویسی برای این کنسول فوف العاده سخت و طاقت فرسا بود از دیگر نکته های قابل توجه در ابن کنسول میشه به وجود دوتا GPU یا هسته گرافیکی در دستگاه اشاره کرد که در SEGA SATURN به اون VDP می گفتن.

180px-315-

VDP1 که مسئولیت اصلی رو در پردازش های گرافیکی به عهده داشت.
VDP2 که به عنوان یک کمک پردازنده برای GPU اصلی بود.
به شکرانه این دو پردازنده SATURN میتونست بازیها رو با رزولوشن 480×704 اجرا کنه که این قابلیت در زمان خودش واقعا چشمگیر بود.
از دیگر پردازنده های به کار رفته در SATURN میتوان به پردازنده های زیر اشاره کرد:
پردازنده SH1 برای کنترل CD Rom دستگاه
پردازنده (Saturn Control Unit (SCU
پردازنده موتورولا 68EC000 به عنوان کنترل کننده صدا یا پردازنده صدای YAMAHA FH1
یک پردازنده 4 بیتی برای مدیریت سیستم و کنترل های جانبی.

260px-Saturn_sega.jpg
SATURN در ژاپن در ماه نوامبر 1994 و تنها چند هفته قبل از SONY Playstation عرضه شد و در اون زمان کسی موفقیتی برای Playstation که تنها از یک پردازنده و GPU استفاده می کرد فائل نبود واین کنسول تنها در چند ساعت اول عرضه 170000 واحد فروش داشت.
اما بعدها قیمت بالای کنسول و برنامه نویسی مشکل برای این دستگاه باعث شد که سازنده ها ابتدا بازی ها رو برای فرمت Playstation عرضه کنند و بعد اون رو برای SATURN پورت کنند که این مسئله باعث پایین اومدن کیفیت بازیها نسبت به پلتفرم اصلی روی این سیستم شد.
در سالهای انتهایی عمر این کنسول بازی های فوق العاده جذابی از نظر گرافیکی بر روی این کنسول عرضه شد که عمدتا ساخت کمپانی سگا بود.
ولی به هر حال و با توجه به میزان فروش نهایی دو کنسول SATURN جنگ کنسول ها رو به Playstation باخت تا Playstation به یک افسانه تبدیل بشه و زیباترین سیاره منظومه ما واسه همیشه به تاریخ سپرده بشه.
 
آخرین ویرایش:

tupac

کاربر سایت
Jan 22, 2008
485
عال بود ومن كه نميدونستم ولي اينو بگم كه من دريم كستمو هنوز نگه داشتم چون واقعا الان كه نيگاش ميكنم از ps3 360 xbox از همشون بيشتر دوستش دارم چون لذت واقعي بازي رو من با اين كنسول چشيدم.

سگا هميشه كارش درست بوده وهست و از زمان خودش جلو بوده.
 

starx

کاربر سایت
Feb 9, 2008
407
با تشکر از حسن نظرتون.:love:

عال بود ومن كه نميدونستم ولي اينو بگم كه من دريم كستمو هنوز نگه داشتم چون واقعا الان كه نيگاش ميكنم از ps3 360 xbox از همشون بيشتر دوستش دارم چون لذت واقعي بازي رو من با اين كنسول چشيدم.

سگا هميشه كارش درست بوده وهست و از زمان خودش جلو بوده.


بلایی که سر Dreamcast اومد خیلی تاسف برانگیز و نهایت بدشانسی کمپانیه سگا بود به زودی راجبش کامل می نویسم.
 
  • Like
Reactions: ehsanservat

tupac

کاربر سایت
Jan 22, 2008
485
يه سوال داشتم درسته جاش اينجا نيست ولي ميخواستم بدونم كسي تمام بازيهاي dreamcasto داره با سي دي بوت بازيش و سي دي اينترنتش.
مشتاقانه منتظر مقالتون در مورد دريم كست هستم.
 
آخرین ویرایش:

starx

کاربر سایت
Feb 9, 2008
407
چرا هركنسولي رو كه فروشش كمتر از اون يكي باشه ميگن شكست خورده ولي من يه نفرو نديدم بگهgamecube شكست خورد؟

خوب شاید واسه اینکه راهه بهتری وجود نداره.
Xbox و Gamecube تو نسل قبل از PS2 شکست خوردن من تقریبا تو هر جایی که راجب این قضیه مطلب نوشته بود اینو خوندم البته نوشته بودند:" با در نظر گرفتن آمار قروش " یعنی اینکه اونا از این جهت کنسولها رو مقایسه کردن.
به نظر منم راهه کلی و خوبیه.
 
  • Like
Reactions: ehsanservat

mohi110

کاربر سایت
Jun 5, 2008
359
نام
محسن حدودی
کلا سگا همیشه مشکلاتی در ساخت کنسولاش داشت سگا ساترن بعضی بازیاش رم می خواست والا بالا نمی یومد ولی از نظر ساختار بازیهای اون زمان از ps1 جلوتر بود ولی به خاطر ضعف کنسولش شکست خورد همین مشکل برای دریم کست با اون بازیهای فراموش نشدنیش تکرار شد

 

ramaz

کاربر سایت
Dec 31, 2010
494
نام
رضا
سگا ساترن بعضی بازیاش رم می خواست والا بالا نمی یومد ولی از نظر ساختار بازیهای اون زمان از ps1 جلوتر بود ولی به خاطر ضعف کنسولش شکست خورد همین مشکل برای دریم کست با اون بازیهای فراموش نشدنیش تکرار شد

میشه بگید یعنی چی رم کم میاورد؟ یعنی مثل N64 که JumperPack و ExpPack داره باید یه قطعه رم اضافی روی کنسول نصب میشد؟
 

mohi110

کاربر سایت
Jun 5, 2008
359
نام
محسن حدودی
میشه بگید یعنی چی رم کم میاورد؟ یعنی مثل N64 که JumperPack و ExpPack داره باید یه قطعه رم اضافی روی کنسول نصب میشد؟


64 داستانش فرق داشت 1 بار برای همیشه بود اونم مشکل دیگه ای داشت به خاطر کارترج بودنش دمو نداشت واینم مشکل اون بود ولی نینتندو زمین نخورد مثل سگا
 
  • Like
Reactions: che-jaleb

ortegoli

کاربر سایت
Oct 31, 2008
5,392
نام
مهدی یوسفی اصیل
به نظرم بازی های سگا یه زمانی برای خودش هارد کور بود الان هم هنوز بازی میکنی همین حسو بهت دست میده من که هنوز از بازی های جنسیسش یعنی شورش در شهر و کنترا و کمیکسش سیر نشدم و نخواهم شد
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر